Illuusio lentämisestä "jokamiehen" UAV-lennokin avulla

Lennokkiharrastus on ainakin sivusta katsottuna varsin epämukavan ja ikävän näköistä puuhaa, kun pitää seisoa kentän laidalla radio-ohjaimet käsissä ja tähyillä taivaalla vikkelästi seilaavaa ja kehää kiertävää konetta. Eihän sellaisessa ole mitään järkeä!

Miehittämättömien, siviilikäyttöön tarkoitettujen UAV-lennokkien saaman julkisuuden ja tekniikan kehityksen myötä olen ruvennut puolivakavissani pohtimaan mahdollisuuksia luoda näiden avulla virtuaalinen illuusio lentämisestä. Mitä mahdollisuuksia ne oikeasti tarjoavat ja missä vaiheessa kehitys on menossa? Mitä, jos lennokkia voisi ohjata mukavasti sisätiloista käsin nojatuolissa istuen esim. Oculus Rift-virtuaalilaseja näyttölaitteena käyttäen? Kone olisi luonnollisesti varustettu 3D-kameroilla, jotka mukautuvat ohjaajan pään liikkeisiin. Itse asiassa lennokki olisi lentävä älypuhelin, joka huolehtisi itse ilmassa pysymisestä ja hoitaisi kommunikaation muiden samanlaisten lennokkien, muiden lentolaitteiden yms. kanssa. Ohjaajan tehtäväksi jäisi vain kertoa, mihin suuntaan mennään. Ylös, alas, eteen, taakse, oikealle vai vasemmalle. Kodin tai (robotti?)auton katolla olisi telakka, johon lennokki voisi hakeutua latausta/tankkausta varten, kun polttoaine/sähkö käy vähiin. Lennokissa olisi tietysti mukana integroitua PV-ohutkalvoa, joka voisi jossakin määrin pidentää yhtämittaista lentoaikaa. Autoon integroitu ratkaisu taasen tarjoaisi mahdollisuuden hyvin erilaiseen ja ihastuttavaan matkustuselämykseen. "Lentävä auto", tai illuusio sellaisesta, mutta fyysisesti maan kamaralla istuen. Mahdollisuus tiedustelulentoihin auton ympäristössä, ajoreittien suunnitteluun ja ylipäänsä vain maisemien ihasteluun korkeammalta. Kehittyneemmissä malleissa kenties "robottikädet", jotka mahdollistaisivat pienten tavaroiden (vaikkapa ostosten) siirtämisen paikasta A paikkaan B.

Mitkä valtavat mahdollisuudet!

Kuinka lähellä realistisesti puhuen olemme sitä aikaa, että voimme ostaa/tilata tällaisen edes jokseenkin kohtuulliseen hintaan? Vai vaaditaanko vielä kovinkin uraauurtavia T&K- toimenpiteitä? Voisin melkein luvata, että kun/jos tällainen ratkaisu tulee markkinoille, olisin valmis pulittamaan siitä useammankin tuhatlappusen.
Ilmianna
Jaa

8 Vastausta


Vielä ajatus edellisen viestin jatkoksi. Kertyneekö ilmakuvattua materiaalia joskus niin paljon, että voidaan luoda täydellinen virtuaalinen 3d-kuvaus esim. kattaen koko Suomen. Silloinhan lennokkia ei edes tarvittaisi, vaan pelkät virtuaalilasit ja hyvä nettiyhteys riittäisivät...
Ilmianna
Jaa
aika tylsää olisi tuollainen. Kyllä siinä tyhmässä kentän laidalla seisoskelussa ja lennokkia lennättäessä on ihan eri haasteet. Kaikista ei siihen ole, kun pitää saada äkkiähetikaikkimulle. Kaikilla ei ole kärsivällisyyttä näköjään opetella asioita. Vuokraa kopteri ja lentäjä, niin saat sitä rahaasi palamaan.
Ilmianna
Jaa
tuota ei laki salli, mutt kun hankit moottoroidun varjoliitimen ja nouset ite ilmaan kattomaan mitä näkyy niin jopa on mahtavaa ja ei vaadi mitään lupia!!
Ilmianna
Jaa
Ja vieläkään kukaan ei ole selittänyt miksi niitä lennokkeja pitää lennättää lentokentällä, kun suurinta osaa voisi lennättää Citymarketin parkkipaikalta ja merkittävää osaa vaikka omalla takapihallaan.

Oikeiden ilmailijoiden tiellä ovat suurimmaksi osaksi.

Ymmärrän asian niiden muutamien harvojen suihkareiden kohdalla, jotka oikeasti menevät kovaa ja tarvitsevat tilaa, mutta nämä tuulettimet, joita voi leijuttaa pystyssä paikallaan potkurin voimalla, voisi lennättää jossain ihan muualla.

Vähän sama kuin nuo virtuaali-ilmailijat sillä kentällä, jolta itse operoin. Simulaattoreita pitää tulla pelaamaan kentän luokkatiloihin, jotta päästään tunnelmaan. Samalla ne fasiliteetit on poissa oikeiden ilmailijoiden käytöstä.
Ilmianna
Jaa
No älähän huoli, kohta alkaa nousta lentopolttoaineiden hinta tarpeeksi ylös. Sitten jää nuo lentokentät meille lennokkiharrastajille, kun "oikeat" ilmailijat eivät pysty kustantamaan harrastustaan. Mihkä sinäkin niitä luokkahuoneita tarviit pysy siellä koneessasi ja ilmassa, niin et ole täällä maan päällä oikeiden ihmisten tiellä.

Pienellä suvaitsevuudella huomaisit, että oma harrastuksesi ei ole maailman napa ja muutkin harrastajat täytyy ottaa huomioon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Eipä nuo kerosiinin ja dieselin hinnat niin hirveästi ole kivunneet Sitä paitsi se koskettaa muutenkin vain köyhiä.

Minä teen lentokentällä mielelläni tilaa muille ilmailijoille, ja hyvin sovimme käyttämään samaa kiitotietä, kenttäaluetta ja ilmatilaa.

Sen sijaan parhaimmillaan kaljalaatikko vieressä ja ilmailuradio vielä kaupassa keskellä kiitotietä seisten leluillaan leikkivät voisivat mennä johonkin muualle kuin lentokentille.

Sama koskee tietokoneen pelaajia. Luulisi, että se on hankalaa raahata kaikki se kalusto yleensä asutuskeskuksista vähän kauempana sijaitseville kentille. Ihan yhtä hyvin niitä simulaattoreita voisi pelailla kotona puhuen muiden "lentäjien" kanssa etäyhteydellä. Niinhän se toimii oikeidenkin koneiden puikoissa. Ei sielläkään niiden muiden lentäjien kanssa ole kuin radioyhteys.

Ja jos se "lentely"tapahtuma on pakko järjestää niin, että voidaan samassa tilassa ottaa kaljaa ja saunoa päälle, niin taaskin siihen käy jokin muu paikka kuin se lentokentän kokous/luokkatila, jota tarvitaan ihan oikeaan ilmailuun liittyviin asioihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
No tuossa olet oikeassa. Pelisäännöthän ne pitää olla kaikille samat. On muuten sanomattakin selvää, että ilmailuradio pitää olla kentillä mihin voi laskeutua oikeita koneitakin. Muistaahan nämä oikeiden koneiden pilotit sitten omalta osaltaan varmistua näille korpikentille tulonsa aluksi esteettömästä laskeutumisesta, vetämällä yhden kierroksen yli, jotta mahdolliset lennokkimiehet huomaavat laskuaikeet.

Muuten ei myöskään minun mielestäni alkoholi ja lennokin lennättäminen sovi yhteen.

Mikäli lentelytapahtuma ja saunailta on sovitettu tuollaiseen tilaan, niin todennäköisesti siitä on sovittu tilat omistavan tahon kanssa ja saatu lupa/ maksettu vuokra. Silloin ei pitäisi olla kellään mitään urputtamista asiasta. Mikäli haluaa estää tuollaiset tapahtumat kannattaa hankkia niihin tiloihin omistus/ hallinnointioikeus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Muistaahan nämä oikeiden koneiden pilotit sitten omalta osaltaan varmistua näille korpikentille tulonsa aluksi esteettömästä laskeutumisesta"

Tuo on muutenkin hyvä neuvo, kun se on lentosääntöihinkin kirjoitettu.
Jotkut toiset harrastaja ovat saattaneet virittää teräslangan pystysuuntaan siihen kentänpäähän kun tulette "pitkällä finaalilla" laskuun valvomattomalle.
t:Purjelentäjä

ps G-ilmatilassa ei ole kaikilla pakosti radiota.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Illuusio lentämisestä "jokamiehen" UAV-lennokin avulla

Lennokkiharrastus on ainakin sivusta katsottuna varsin epämukavan ja ikävän näköistä puuhaa, kun pitää seisoa kentän laidalla radio-ohjaimet käsissä ja tähyillä taivaalla vikkelästi seilaavaa ja kehää kiertävää konetta. Eihän sellaisessa ole mitään järkeä!

Miehittämättömien, siviilikäyttöön tarkoitettujen UAV-lennokkien saaman julkisuuden ja tekniikan kehityksen myötä olen ruvennut puolivakavissani pohtimaan mahdollisuuksia luoda näiden avulla virtuaalinen illuusio lentämisestä. Mitä mahdollisuuksia ne oikeasti tarjoavat ja missä vaiheessa kehitys on menossa? Mitä, jos lennokkia voisi ohjata mukavasti sisätiloista käsin nojatuolissa istuen esim. Oculus Rift-virtuaalilaseja näyttölaitteena käyttäen? Kone olisi luonnollisesti varustettu 3D-kameroilla, jotka mukautuvat ohjaajan pään liikkeisiin. Itse asiassa lennokki olisi lentävä älypuhelin, joka huolehtisi itse ilmassa pysymisestä ja hoitaisi kommunikaation muiden samanlaisten lennokkien, muiden lentolaitteiden yms. kanssa. Ohjaajan tehtäväksi jäisi vain kertoa, mihin suuntaan mennään. Ylös, alas, eteen, taakse, oikealle vai vasemmalle. Kodin tai (robotti?)auton katolla olisi telakka, johon lennokki voisi hakeutua latausta/tankkausta varten, kun polttoaine/sähkö käy vähiin. Lennokissa olisi tietysti mukana integroitua PV-ohutkalvoa, joka voisi jossakin määrin pidentää yhtämittaista lentoaikaa. Autoon integroitu ratkaisu taasen tarjoaisi mahdollisuuden hyvin erilaiseen ja ihastuttavaan matkustuselämykseen. "Lentävä auto", tai illuusio sellaisesta, mutta fyysisesti maan kamaralla istuen. Mahdollisuus tiedustelulentoihin auton ympäristössä, ajoreittien suunnitteluun ja ylipäänsä vain maisemien ihasteluun korkeammalta. Kehittyneemmissä malleissa kenties "robottikädet", jotka mahdollistaisivat pienten tavaroiden (vaikkapa ostosten) siirtämisen paikasta A paikkaan B.

Mitkä valtavat mahdollisuudet!

Kuinka lähellä realistisesti puhuen olemme sitä aikaa, että voimme ostaa/tilata tällaisen edes jokseenkin kohtuulliseen hintaan? Vai vaaditaanko vielä kovinkin uraauurtavia T&K- toimenpiteitä? Voisin melkein luvata, että kun/jos tällainen ratkaisu tulee markkinoille, olisin valmis pulittamaan siitä useammankin tuhatlappusen.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta