Kiellätekö lapsilta energiajuomat?

aiheenaloittajaa

Ihan uskomaton holhousyhteiskunta tämä suomi on. Lapsilta halutaan jo kieltää energiajuomat. Kukkahattu yhdistys eli vanhempainliitto haluaa energiajuomille ikärajaks 16v. Lakiinhan ei ole vielä säädetty mitää ikärajaa energiajuomista mutta monet kaupat jo kieltävät energiajuomien myynnin alle 15 tai alle 16vuotiailta. Vanhempainliiton sivulta löytyykin lista missä niitä ei myydä alle 16 tai alle 15vuotiaille. Lakiin ei ole säädetty ikärajaa energiajuoman myynnille. Tämähän on melkein sama, kun aikuinen menis ostamaan kaljaa kaupast ja hänelle ei myytäis. Ihan järjetöntä toimintaa on. Minusta energiajuomat eivät ole haitallisia ellei niitä paljon juoda. Minusta ei ole muutenkaan yhteiskunnan tehtävä kasvattaa lapsia vaan vanhempien. Kyllä nyt ollaan menty jo liian pitkälle, kun halutaan kieltää lapsilta jo energiajuomat. Mitä vielä? Pitäiskö kieltää myös karkin osta kaupasta sillä ovathan lapset entistä lihavempia?

15

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TheTenehuini

      Jokaisen pitäisi saada päättää asiasta itse, ja ottaa päätöksestään vastuu. Itse olen jo ylittänyt kyseisen iän, ja juon energiajuomia noin kerran kuukaudessa.

    • äitee...

      Minun ei tarvitse kieltää, kun on lapset opetettu lukemaan sisällys luettelo, mitä kaikkea tarpeetonta ja turhaa ne sisältää.
      Itse en juo mitää lisäaine/kemikaali nesteitä,
      Niin ei lapsetkaan niihin ole oppineet , eivätkä niitä edes pyydä.
      mielestäni kaupan hyllyt ovat täynnä tuotteita jotka pitäisi laittaa myyntikieltoon.
      mutta, myrkyttäköön se ketä haluaa itsensä, lapsiani en siihen opeta.

    • ES:ssää tahtova 9v

      Minun mielestä ikärajat pitäisi ottaa kokonaan pois! Tahtoisin tietää missä kaupoissa ei olisi ikärajaa niin sinnepäin menemään! Itse olen 9-vuotta ja oon iha käärmeissäni! Kumpa kaustisilla ei olis ikärajaa ku sitä en viel tiiä!

    • Kauppias t.

      Ne vanhemmat jotka antavat lastensa ryystää juomia turhaan joutaisivat syytteeseen.

    • Tiedon taso nolla

      Energiajuomat pitäisi kieltää kaikilta. Kukaan ei niitä tarvitse. Jos elämäntavat ovat hyvät ja oikeat, energiaa riittää ihan ilmankin. Sokerijuomia ryystämällä pääse suoraa tietä 2-tyypin diabeetikoksi, koska näillä tolloilla ei ole tarpeellisia tietoja ruuasta, ravinnosta, liikunnasta, riittävästä unesta, j n e ...

    • Ajattelevakukkistäti

      Jos saisin päättää kieltäisin energiajuomien lisäksi kaikki lisättyä sokeria sisältävät, makeutusaineilla makeutetut ja lisäainellä kyllästetyt tuotteet. Ovat näet aivan turhia.

      Einekset myös pois kaupoista. Kuten myös kaikki tuotteet, joissa on muunneltuja kasvisrasvoja.

      • pelle

        saatanan idiootti haaveiletko pääsystä dittaattoriksi vitun pelle


      • Ajattelevakukkistäti
        pelle kirjoitti:

        saatanan idiootti haaveiletko pääsystä dittaattoriksi vitun pelle

        Hei pelle! En haaveile diktatuurista, mutta toivon, että tulevat sukupolvet olisi meitä viisaampia, mutta ei kyllä hyvältä näytä. :D


      • sinun reseptilläsi..

        olisi kauppojen hyllyt aika tyhjiä..:)


    • Temppurata-apina

      Taitaa tässäkin asiassa olla juttu niin, että oikeasti vastuu kuuluisi vanhemmille, mutta kun monet heistä eivät vastuuta kantamaan joko kykene tai halua, on yhteiskunnan jälleen holhottava. Lasten parhaaksi - mitä jotkut vanhemmat eivät ymmärrä tai eivät vain välitä vähääkään.

    • Maistuu pahalle

      Ei ole tarvinnut kieltää jälkikasvulta energiajuomia, koska niistä on onneksi tehty niin pahanmakuisia, ettei niitä kukaan makuaistin omaava juo mielellään.

      Meillä myös lapset ovat aika tietoisia ruuasta, jota syövät ja juovat. He eivät halua nauttia mitään epäterveellistä. Vesi, maito ja piimä ovat parhaita juomia, ilman haitallisia lisäaineita ja lisättyä sokeria.

    • vm.-65

      " kun aikuinen menis ostamaan kaljaa kaupast ja hänelle ei myytäis."

      Ei myydä jos on päihtynyt, eli kyllä aikuisiakin holhotaan. Miten mielestäsi pitäisi kontrolloida energiajuomien ostoa, lapsen ollessa kyseessä? Montako voisi kerralla myydä? Miten tiedetään, ettei ostaja ole jo juonut runsaasti ja on hakemassa lisää?

      Mikä niissä juomissa viehättää? Miksi ei voi juoda kahvia, saa kofeiinia siitäkin? Onhan tuota energiajuomaa ollut jo kymmeniä vuosia. Nimittäin Vitanova, ei vaan ole nuorisoa kiinnostanut. Eipä sitä kyllä ole mainostettukaan, kuten näitä muita.

      Tuotteelle näyttävä mainoskampanja sekä nuorekas brändi, nuoriso tulee perässä kuin pässi narussa :-)

      "Pitäiskö kieltää myös karkin osta kaupasta sillä ovathan lapset entistä lihavempia?"

      Ei, makeiset, alkoholi ja tupakka ovat olleet sallittuja jo niin kauan, ettei niiden myyntiä voida kieltää tai rajoittaa enempää. Verotusta noille voisi nostaa reilusti. Sen sijaan uusia hullutuksia, esim. kannabis, ei pidä hyväksyä laillisiksi päihdeaineiksi, niitä on jo riittävästi.

      • egWEGwegWEG

        Päihteiden kieltäminen ei auta paskaakaan, sama kun joku kieltäs penskalta kaikki karkit niin kyllä se jostain sitä makeaa löytää siitä huolimatta. Jos jokin on kiellettyä, niin se kiinnostaa ihmisiä tuplasti enemmän ja esimerkiksi tupakan kieltäminen kokonaan luultavasti lisäisi tupakointia ainakin nuorten kesken vielä entisestään.


    • einäinoikeesti

      Täällähän jo moni on muuttunut päivi räsäseksi:D miksi ne pitäisi kieltää oma vika se on jos rahoja siihen 2krt
      Viikossa tuhlaa. Mutta kyllä toi jonne juttu ja es sprdör jutut on menny mun mielestä iha yli!

    • kujee

      Provo. Mutta miksi?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe