Miten pitää yhteyttä sairaaseen ystävään?

Lost Friend

Ystävättärelläni todettiin II-tyypin bipo muutama kuukausi sitten, ilmeisesti sen oli laukaissut viime syksynä alkanut päihteiden käyttö josta hänellä oli ollut vuosien tauko.

Ystävättäreni on aiemminkin ollut hieman ailahteleva ja kadonnut muutamaksi päiväksi aina silloin tällöin. Hän on myös muuttanut usein ja asunut ulkomaillakin vuosien aikana useita kertoja. Olemme kuitenkin aina pitäneet yhteyttä melko tiiviisti ja varsinkin nyt kun hän muutti takaisin tänne Suomeen vajaa 2 vuotta sitten olemme tavanneet viikoittain ja puhelimitse olleet yhteydessä lähes päivittäin.

Nyt kuitenkin ystävättereni on tavallaan katkaissut välit minuun ihan kokonaan. Huhtikuussa hän lakkasi itse ottamatta minuun yhteyttä, vastaili kyllä soittoihini ja viesteihin, mutta en ole tavannut häntä viimeisen 2 kuukauden aikana kuin kolme kertaa. Olen yrittänyt saada syytä selville tähän käytökseen ja hän vain sanoo että hän on nyt kaikkia kohtaa tuollainen. Tiedän tuon kuitenkin olevan valetta sillä meillä on yhteisiä tuttuja joihin hän pitää yhteyttä edelleen ja käy heidän kanssaan baareissa viikonloppuisin jne. Minuun hän ei vain pidä yhteyttä lainkaan.

Miten te joilla on tämä sairaus pidätte yhteyttä sairauden päälläollessa vanhoihin ystäviinne? Jätättekö heidät ihan yksikseen kunnes pahin sairasjakso hellittää vai pyrittekö pitämään edes jotain yhteyttä vaikka se vaikeaa olisikin?

Minua hieman loukkaa tämä ystävättäreni käytös minua kohtaan, sillä olemme kuitenkin tunteneet jo yli 15 vuotta ja hän kuitenkin pitää moniin muihin ihmisiin yhteyttä nyt sairauden aikanakin. Ei vain minuun.

27

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lost---soul

      Bipo 2 on pseudosairaus niin kuin kaikki bipot, joten mistään "sairaudesta" syynä nyt ei ainakaan ole kyse. Toki elämän huolet ja vastoinkäymiset voivat lamata ketä vaan henkisesti, jolloin ei "saa itseään liikkeelle" niin helposti tai ollenkaan, mikä saattaa näkyä kaveripiirissä esimerkiksi riennoista pois jäämisenä tai passiivisuutena ja ilottomuutena.

      Se miksi ystäväsi ei ole yhteydessä sinuun voi johtua toisaalta niin monesti asiasta, että eipä täältä paljoa voi kuin arvailla mistä voisi olla kyse. Yksi mikä tietenkin tulee heti ensimmäisenä mieleen ja on syytä arvioida, kun on "todettu" "bipo 2" "sairaus" on, että päähän on isketty varmastikin jokin hermolamaaja, joka tekee ihmisestä tunteettoman ja sitä kautta välinpitämättömän ja poissaolevan. Silloin on ihan luonnollista, että ei enää tunne läheisyyttä lähimmäisiiin. Hermolamaajat tekevät myös usein hyvin väsyneeksi ja apaattiseksi, joten kaikki sosiaalisointi vaikeutuu merkittävästi tai jopa estyy kokonaan.

    • Terrible fart man

      Lopeta tuo paskanjauhaminen nimimerkki Lost-Soul. Minulla on sinun IP-osoite ja suhteitteni avulla (kaveri teleoperaattorilla töissä) saan henkilöllisyytesi selville. Tulen joku yö käymään luonasi ja pieraisen nokkaasi !

      • lost---soul

        :D


    • niin se vain on

      Siis ongelma on sinun puseron alla ja koet menettäneesi ystävän. Ystävyys on kuitenkin vapaaehtoista ja siihen ei voi tosita osapuolta painostaa.
      Henkilön käytös selittyy sairaudella ja hänellä on nyt menossa toisenlaiset tuulet. Jos haluat jatkaa ystävyyttä, sinun on hyväksyttävä hänen sellaisena kuin hän on. Saattaa olla että olet hänelle enemmän tukijan roolissa. Siinä kanttisi ystävänä puoleltasi koetellaan, että jaksatko olla hänelle tukena ja apuna, kun surasi jälleen kelpaa.
      Voisit kannustaa hoitoon ja pääsemään eroon alkoholismista.

      Pitää elämässä hyväksyä sekin, että pitkäaikaiset ihmisuhteet loppuvat tai ovat välillä katkolla. Ihmiset muuttuvat, kuvioihin tulee uusia ihmisiä, olosuhteet muuttuvat ja silloin ei ole enää aikaa niin paljon entiselle elämälle.
      Minullakin loppui vuosi sitten hyvä ystävyys kuin seinään, kun paras ystäväni alkoi seurustelemaan ja hänen äiti sairastui. Ymmärrän, että yksinkertaisesti minulle ei ollut enää aikaa kuin muutaman hätäisen viestin verran.

      • Turun neito

        Bipoilla harvoin on oikeita tasapainoisia ystävyyssuhteita, yleensä kyse on siitä että jompikumpi suhteen osapuolista tarvitsee tukea.

        Bibot kohtelevat ystäviään kuin kulutustavaraa, pitävät heihin lähinnä yhteyttä vain silloin kuin heille itselleen sopii, eivätkä välitä toisen tunteista yhtään. Ei bipoa voi kannustaa tai auttaa kovinkaan paljoa, kun silloin saa vain kuulla niitä "se asia ei kuulu sulle yhtään tai sitten sä et ymmärrä enkä jaksa selittää" -tyyppisiä vastauksia.

        On minullakin ollut yksi bipoystävä, näen häntä toki edelleen aina silloin tällöin, mutta ystävyytemme ei enää sairauden puhkeamisen jälkeen ollut ennallaan. Välillä häneen ei saanut mitään yhteyttä kuukausiin tai vastaukset ovat olleet tyyliin "ok" -tekstareita. Ja kerran kun näin hänen kävelevän minua vastaan kadulla, niin hän siirtyi toiselle puolelle katua nopeasti ja esitti aivan kuin ei olisi huomannutkaan minua. Pari vuotta sitten ystäväpiirimme miehistä hän yritti iskeä jokaista, vain yksi oli kuulemma häneen sortunut.

        Mitä tiedän hänen nykyisistä ystävyyssuhteistaan, niin ne ovat kaikki pintapuolisia tai sitten hyvin lyhytaikaisia. Miehiä hänellä kyllä nykyään riittää joka sormelle, ehkä ne ovat sitten korvanneet tavalliset ystävyyssuhteet?


      • 6+3
        Turun neito kirjoitti:

        Bipoilla harvoin on oikeita tasapainoisia ystävyyssuhteita, yleensä kyse on siitä että jompikumpi suhteen osapuolista tarvitsee tukea.

        Bibot kohtelevat ystäviään kuin kulutustavaraa, pitävät heihin lähinnä yhteyttä vain silloin kuin heille itselleen sopii, eivätkä välitä toisen tunteista yhtään. Ei bipoa voi kannustaa tai auttaa kovinkaan paljoa, kun silloin saa vain kuulla niitä "se asia ei kuulu sulle yhtään tai sitten sä et ymmärrä enkä jaksa selittää" -tyyppisiä vastauksia.

        On minullakin ollut yksi bipoystävä, näen häntä toki edelleen aina silloin tällöin, mutta ystävyytemme ei enää sairauden puhkeamisen jälkeen ollut ennallaan. Välillä häneen ei saanut mitään yhteyttä kuukausiin tai vastaukset ovat olleet tyyliin "ok" -tekstareita. Ja kerran kun näin hänen kävelevän minua vastaan kadulla, niin hän siirtyi toiselle puolelle katua nopeasti ja esitti aivan kuin ei olisi huomannutkaan minua. Pari vuotta sitten ystäväpiirimme miehistä hän yritti iskeä jokaista, vain yksi oli kuulemma häneen sortunut.

        Mitä tiedän hänen nykyisistä ystävyyssuhteistaan, niin ne ovat kaikki pintapuolisia tai sitten hyvin lyhytaikaisia. Miehiä hänellä kyllä nykyään riittää joka sormelle, ehkä ne ovat sitten korvanneet tavalliset ystävyyssuhteet?

        katkeraa ja narsistista tekstiä.


      • 6+14=?
        6+3 kirjoitti:

        katkeraa ja narsistista tekstiä.

        Tämän olen saanut pariltakin bipo ihmiseltä vastaukseksi kun olen heidän käytöstään erehtynyt kritisoimaan. Se että bipo kohtelee ystäviään kaltoin ei bipon omasta mielestään ole mitenkään väärin, sillä eihän kyse ole bipon ystävän tunteista, vaan kyseessä on pelkästään bipoa itseään koskeva asia.

        Esim. Bipolla on vaikea kausi menossa ja hän päättää olla pitämättä mitään yhteyttä ystäviinsä. Ystävät soittelevat, tekstaavat ja ehkä käyvät ovenkin takana katsomassa häntä, mutta bipo on joko muualla menossa tai ei vain vastaa kontaktiyrtityksiin mitenkään. Kun tuollaista käytöstä sitten kysytään bipolta jälkeenpäin kun häneen taas saa yhteyden, niin bipo pillastuu ja syyttää kysyjää itsekkyydestä ja siitä ettei asia kuulu hänelle yhtään mitenkään vaan että kyseessä on vain bipon itsensä henkilökohtainen ongelma/asia joka ei kuulu tippaakaan ystävälle.

        Bipo unohtaa hyvin usein sen että toisellakin ihmisellä on tunteet ja että ystävyys- kuten moni muukin suhde on aina kaksipuoleista. Bipo näkee asian vain itsensä kannalta eikä huomioi toista osapuolta sairauden ollessa päällä. Muut eivät vain ymmärrä ja ovat narsisteja tms. on se bipon vastaus monellekin ystävälle jotka hänestä ovat huolissaan.


      • 6+3
        6+14=? kirjoitti:

        Tämän olen saanut pariltakin bipo ihmiseltä vastaukseksi kun olen heidän käytöstään erehtynyt kritisoimaan. Se että bipo kohtelee ystäviään kaltoin ei bipon omasta mielestään ole mitenkään väärin, sillä eihän kyse ole bipon ystävän tunteista, vaan kyseessä on pelkästään bipoa itseään koskeva asia.

        Esim. Bipolla on vaikea kausi menossa ja hän päättää olla pitämättä mitään yhteyttä ystäviinsä. Ystävät soittelevat, tekstaavat ja ehkä käyvät ovenkin takana katsomassa häntä, mutta bipo on joko muualla menossa tai ei vain vastaa kontaktiyrtityksiin mitenkään. Kun tuollaista käytöstä sitten kysytään bipolta jälkeenpäin kun häneen taas saa yhteyden, niin bipo pillastuu ja syyttää kysyjää itsekkyydestä ja siitä ettei asia kuulu hänelle yhtään mitenkään vaan että kyseessä on vain bipon itsensä henkilökohtainen ongelma/asia joka ei kuulu tippaakaan ystävälle.

        Bipo unohtaa hyvin usein sen että toisellakin ihmisellä on tunteet ja että ystävyys- kuten moni muukin suhde on aina kaksipuoleista. Bipo näkee asian vain itsensä kannalta eikä huomioi toista osapuolta sairauden ollessa päällä. Muut eivät vain ymmärrä ja ovat narsisteja tms. on se bipon vastaus monellekin ystävälle jotka hänestä ovat huolissaan.

        Katkeraa ja HYVIN narsistista/ilkeätä tekstiä!


      • hah hah
        6+3 kirjoitti:

        Katkeraa ja HYVIN narsistista/ilkeätä tekstiä!

        Aivan LOISTAVAA ja todella hyvin perusteltua argumentointia!


      • 6+3
        hah hah kirjoitti:

        Aivan LOISTAVAA ja todella hyvin perusteltua argumentointia!

        Arvasin että olet trolli. Tossahan tuli kaikille selväksi. Tyhmät ihmiset jää kiinni :D


    • pikku mummo

      Itsekkin oon bipo,ollu vuodesta 2000,ihme lääke tää seroquel prolong 200mg.Ei vuoristorata jaksoja pahoja ollu enää,nyt sitte suutuin yhelle ystävälle,kun hän kahteen kertaan perui erään asian jota häneltä pyysin.Päätin tiukasti että saa olla mun puolesta.Ärsytti niin hitosti.Että tämmösiäkin ystäviä voi olla.

    • Väsynyt2014

      Kirjoitin tuonne toiseen keskusteluun, sairastan sekamuotoista ja nopeakiertoista kaksisuuntaista (tai pikemminkin kaksisataasuuntaista...).

      Muihin ihmisiin ei jaksa pitää yhteyttä, kun pään sisällä on hirmumyrsky ja kaikki kiinteä maa tuntuu katoavan. Oma paha olo on niin yli kaiken, että ulkomaailma häviää ja kaikki ne "reippaat ja terveet ystävät" häviävät myös.

      Ei siinä jaksa miettiä, että loukkaako se heitä vai ei, oikeasti ei jaksa. Pakko on olla itsekäs ja säästää voimansa, kun tuntuu ettei edes seuraavaan tuntiin selviä hengissä.

      Hankala selittää, mutta mieti suurin kipu päähäsi ja sydämeesi, mitä osaat kuvitella.
      Mieti että mielialasi ovat kuin kaleidoskoopissa ja kaikki vaihtaa paikkaa lakkaamatta. Voisit huutaa ja lyödä nyrkkiä seinään, jos se muuttaisi kivun erilaiseksi ja helpommin käsiteltäväksi.
      Sitten siihen sekasortoon tulee "ystävä" ja haluaa auttaa, mutta oikeasti hän imee ja hajottaa viimeisetkin voimanrippeet vaatimuksillaan ja kysymyksillään.

      Minä antaisin bipon olla rauhassa. Se, että hän vaihtaa vaikka kadulla puolta, kertoo vain siitä, että nyt ei jaksa ollenkaan muita ihmisiä ja heidän kyselyjään.
      Pään sisällä se kipu huutaa niin lujaa.

    • you and me

      Mulla taas ilmeisesti hyvin erillainen bipo kuin muilla. On toki jaksoja jolloin ei haluaisi kuin olla yksin mutta otan aina puhelut vastaan ja jos ystävilläkin on huolia niin kuuntelen heitä ja pyrin auttamaan. Se on vastavuoroista.
      Täällä kamalasti yleistetään ja siitä tulee paha mieli. Joillakin vaan tuntuu olevan niin paha ja ahdistunut olo kait...tai sitten he ovat vaan ilkeitä trolleja ja saavat siitä jotain tyydytystä? Rauhaa kaikille ja hyvää kesää!

      • ihmissuhteetrasittaa

        mä taasen pidän yhteyttä vain pariin kaveriin ja muut saa soitella perään. ei jaksa hoitaa ja kehittää uusia ihmissuhteita koska nopeasti väsähtää niiden ylläpitämiseen.


      • niin tekee
        ihmissuhteetrasittaa kirjoitti:

        mä taasen pidän yhteyttä vain pariin kaveriin ja muut saa soitella perään. ei jaksa hoitaa ja kehittää uusia ihmissuhteita koska nopeasti väsähtää niiden ylläpitämiseen.

        Täytyy tunnustaa että aika samanlaista se on minullakin meno. Vanhimpiin ystäviini (tuntenut lapsesta/teinistä saakka) pidän kyllä ihan kohtuu hyvin vaikeinakin aikoina yhteyttä, mutta uudemmat kaverisuhteet tms. jäävät kyllä melko nopeasti yksipuoleiseksi yhteydenpidoksi kun en vain kykene pitämään yhteyttä kuin vain harvoihin ihmisiin. Tämä on varmasti se suurin syy siihen miksen ole onnistunut solmimaan enää uusia oikeita ystävyyssuhteita viimeisen 10 vuoden aikana, vaan suurin osa ihmisistä joiden kanssa olen kyllä manian/normi vaiheen aikana viihtynyt hyvin katoavat depiksen myötä tai tuttavuus ei koskaan pääse kehittymään miksikään muuksi kuin pelkäksi tuttavuudeksi.

        Yksi avomiehistäni pommitti minua yli 6kk yksipuolisesti depiksen aikana ja ehkä siksi onnistuin myöhemmin solmimaan hänen kanssaan elämäni ensimmäisen normaalin parisuhteen, joka tosin myöhemmin kariutui muihin kuin sairaudestani johtuviin syihin.


    • tri.psykology

      Ei bipolaarinen aiheuta tollasia mitä jotku tässäkin ketjussa väittää. Joko trolleja tai muuten vaan pershäiriöisiä, katkeroituneita ämmiä kirjoittelee tänne.

    • Sama ongelma

      Vähän vaikeaahan tuo on. Minunkin ystävyyssuhteeni muuttui radikaalisti kun lapsuudesta saakka tuntemani kaveri sairastui psykoosin kautta maanis-depressiiviseen. Tuli pitkiä katkoja ystävyyssuhteeseen ja vaikka yhä nykyään pidämme edelleen yhteyttä, niin minulla on jo pitkään ollut sellainen tunne että ystävyytemme on olemassa vain silloin kun se ystävälleni sopii. Ei tuollainen toisen osapuolen fiiliksistä kiinni oleva ystävyys enää miltään oikealta ystävyydeltä tunnu, hetkittäiseltä kaveruudelta korkeintaan.

    • Lost Friend

      Nostanpa tämän vanhan ketjuni uudestaan ylös sillä tapasin tuon ystäväni kadulla viime viikolla ja sain muutaman sanan vaihdettua hänen kanssaan. Mitään kontaktia meillä ei ole ollut sitten elokuun kun yritin hänelle soittaa ja hän löi luurin korvaan ja tekstasi että "lopeta!".

      Hän hymyili ja oli todella iloinen kun käveli minua vastaan. Esitti ensin ettei huomannut minua mutta kun tein selväksi että tunnistin hänet niin hän vaihtoi muutaman sanasen minun kanssani. On kuulemma muuttamassa tammikuussa englantiin miehensä kanssa (en edes tiennyt että hän seurustelee), oli myös irtisanoutunut jo työstäänkin ja piti nyt lomapäiviä ennen työsuhteen loppumista.

      En oikein uskaltanut puhua hänen kanssaan kovin pitkään, mutta pyysin kuitenkin ilmoittelemaan itsestään jos siltä tuntuu, eipä ole tosin mitään kuulunut pariin päivään... Olen täällä nyt itkeskellyt koko viime viikonlopun ja miettinyt menetettyä ystävyyttä. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä. En voi noin vain heittää 15 vuoden ystävyyttä menemään. Jotenkin tämä kaikki olisi helpompaa jos meillä olisi ollut riitoja tai saisin edes jonkin syyn kuulla tälle miksei hän halua enää olla missään tekemissä kanssani.

    • Ei bipopäille

      Mitä tollasen perään haikailet? Sellasia vaan ystäviksi, joita voi pitää arvossa ja jotka käyttäytyvät arvostavasti, vastaavat, haluuvat tavata ja on kiinnostuneita susta siinä kuin säki niistä. Jos ei pelaa homma, vaihda "ystävää". Jokanenpa on ansainnu parempaa kuin olla jonkun bipon rättinä, jota käytellään sillon kun bipoa sattuu huvittamaan. Omasta kokemasta johtuen mä taidan vastedes kysyä mahd uusilta ystäväehokkailta:"Ootko maanis-depressiivinen"? Jos vastaus "kyllä", tää häipyy!!!

      • Lost Friend

        Olimme todella läheisiä ystäviä, pidin häntä pitkään jopa ihan kaikkein parhaimpana ja läheisimpänä ystävänä. En osaa vain kytkeä tunteitani pois päältä ja unohtaa viimeistä 15 vuotta.


      • ymmärrän
        Lost Friend kirjoitti:

        Olimme todella läheisiä ystäviä, pidin häntä pitkään jopa ihan kaikkein parhaimpana ja läheisimpänä ystävänä. En osaa vain kytkeä tunteitani pois päältä ja unohtaa viimeistä 15 vuotta.

        Välillä tuntuu että olisipa tunteissa on/off kytkin olisi niin helppoa vaan painaa "off" mutta ei, aivan ymmärrettävää että olet surullinen :(


      • .......
        ymmärrän kirjoitti:

        Välillä tuntuu että olisipa tunteissa on/off kytkin olisi niin helppoa vaan painaa "off" mutta ei, aivan ymmärrettävää että olet surullinen :(

        Bipoiltahan tuo kytkin taitaa löytyä...


      • Vuonna2009koettua
        ....... kirjoitti:

        Bipoiltahan tuo kytkin taitaa löytyä...

        Tämä tuntuu julmalta, mutta niin se vain minustakin tuntuu että nainen jonka kanssa seurustelin vain yhtenä aamuna kytki tunteensa pois ja ilmoitti sitten seuraavana päivänä että päättää lähes vuoden kestäneen suhteen. Ei mitään tuoreita isoja riitoja, erimielisyyksiä mutta eikä myöskään mitään selittelyjä, vain tekstiviesti että "en halua enää tavata".


    • SatutettuSydän80

      Täälläkin kaipailee menetettyä ystäväänsä eräs kaihoimieli. Sait diagnoosisi joka ei varmaan ketään lähellä olevaa täysin yllättänyt, sinut ehkä, sillä nyt se oli virallista, olitkin bipo. Ystäväsi tukivat sinua, halusivat auttaa, sinä halusit vain pakoon tästä kaikesta, eritäydyit, valikoit ystäväsi ja arvotit heistä vain osan sellaisiksi joihin "jaksoit" ylläpitää ystävyyttä, meidät muut laitoit vain sinne "älä vastaa" listalle vaikka osa meistä on tuntenut sinut jo ala-asteelta saakka. Itse olin aina vain se "uusin" ystävä, mutta kyllä mekin yli vuosikymmenen sentään olemme tunteneet, miksi meidät hylkäsit ja unohdit?

    • Ei_Nimimerkkiä_

      Nuorimmalla siskollani on todettu bipo joitain vuosia sitten. Hänellä ei ainakaan minun tietojeni mukaan ole kuin yksi pitkäaikainen ystävä. Kaikki muut hänen pitkään tunteneista ihmisistä ovat hänen sukulaisiaan. Jotenkin hän vain katkoo kaikki ystävyyssuhteensa. On hän toki muuttanut useita kertoja eri kaupunkeihin ja maihinkin mutta silti suurimmaksi osaksi täällä Turun seudulla asunut koko elämänsä. Nuorempana jouduin useita hänen katkenneita ystävyys- ja parisuhteita selittelemään kun siskoni katoamisen jälkeen minulta tultiin kysymään sitä että mitä hänelle on oikein sattunut. Se oli hyvin raskasta minullekin. Nykyään hän elää melko eristäytynyttä elämää ja on sairaseläkkeellä bipon takia. Itse kyllä uskon että ei tuo kaikki voi johtua vain siitä että hänellä on bipo vaan kyllä siinä jossain määrin on kyse myös siitä ettei siskoni vain halua päästää ihmisiä liian lähelle tai osaksi elämäänsä ja siksi työntää kaikki muut paitsi sukulaiset ja tuon yhden lapsuudenystävänsä pois jossain vaiheessa.

    • rankkaa-mutta-totta

      bipous on siitä erikoinen sairaus että tietyissä tilanteissa sen omaavat ihmiset eivät vain valitä yhtään toisista ihmisistä, en nyt tarkoita tuolla mitään tahallista toisen satuttamista vaan ihan vain sitä että jos bipo päättää ettei pidä yhteyttä toiseen koska ei jaksa tms. niin sitten se vain on niin, ei bipo sitä itselleen saatika sinulle perustele miksi katkaisee välit. tiedän montakin bipoa jotka hoitavat välien katkaisemiset siten että vain yksinkertaisesti lakkaavat vastaamasta toisen puheluihin ja viesteihin eivätkä päästä sisään jos toinen tulee ovikelloa soittelemaan ja kyselemään että mikä on hätänä. ihmisten poistaminen omasta elämästä ilman mitään varoitusta tai syytä ja heidän unohtaminen on ihan normaalia osalle bipoista. eräskin bipo jonka tunsin ihan kehui sillä kuinka helppoa hänen on unohtaa ihmiset ja sillä ettei ikinä aio ottaa mitään muuta kuin prepaid liittymiä joita on helppo sitten vaihdella

      • eipäs_yleistetä_taas

        Huomautan nyt taas että bipoutta on hyvin erilaista. Kirjoitat: "bipous on siitä erikoinen sairaus että tietyissä tilanteissa sen omaavat ihmiset eivät vain valitä yhtään toisista ihmisistä".
        En tunne kyllä yhtään noin oirehtivaa bipoa ja tunnen heitä ammattini kautta monia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe