XANTIAN TYYPPIVIAT?

Peetu

Koiran omistajana olen katsellut ns. isoja farkkuja ja n. 5000-7000 egee haarukassa xantia vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta. Tätäkin keskustelupalstaa selattuani en havainnut mitään hälyttävää. Perheen toisen auton palstoilla törmää vikakyselyihin yhtenään, vaikkei niin huonoksi olekkaan osoittautunut käytännössä. (Kotimarkkinoiden pienin jenkki heh...)
Siis Xantian tyyppiviat hakusessa ja kuullakseni Huittisissa joku tekee edullisia jousitusremonttejakin. Mimmoinen auto on kyseessä ja pelkääkö kilometrejä?

50

20994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nysse

      Minulla on 1,8/99 break exl. Olen tosin ajanut keskimääräistä vähemmän (55 t), mutta auto on ollut lähes viaton. Uutena kuului etumatkustajan ovesta kolinaa, mutta lukossa oleva vika korjattiin takuuseen. Vasen koiranluu ja pakoputki katista taaksepäin on vaihdettu. En nyt muista muuta vikaa olleen. Ei syö öljyä. Olen tyytyväinen, joku saisi siitä hyvän auton. En kuitenkaan ole autoani vielä myymässä. Käytetyt, tosin paljon enemmän ajetut, vaikuttavat edullisilta. Huoltohinnat Vehossa ovat aika rasvaiset, 60-t (teetin ennen katsastusta) maksoi 460 €. Voin suositella omien kokemuksieni perusteella.

    • xantian

      Xantia on mainettaan parempi. Jos jotain vikoja muistelee vuosien ajalta niin: Penkinlämmittimet eivät kestä, vastuslangat katkeavat. Koiranluut kulutustavaraa. Jousituksen takapään säädin jumittaa, voi auttaa voitelemalla ja käyttämällä silloin tällöin jousituksen säätöä. Muuten ei jousitusta tarvitse pelätä, tosi hyvä jousitus. Ja on siinä hyvääkiin: ei vieläkään ole näkyviä ruosteita, vaikka joku ranskalaisia sen takia pelkääkin. Mulla vm. -96.

      • XAN97MAN

        Ehkä on asiallista listata muutama ja - ominaisuus jotka unohtui listaltasi. Muutaman vuoden omistuksen jälkeen huomioni ovat :
        varaosia vielä saatavilla
        halpa
        jousitus
        sitruuna sivuilta asiallista tietoa (EI pelkkiä TSIT:ja)
        - talviominaisuudet onnettomat, vällyllä ja ilman
        - lukuisat sähköviat
        - ruoste moottorikiinnikkeissä ja listojen alla
        - konerikon vaara jos lämmöt nousevat liian ylös ( >72C)
        - maine (lue tätä palstaa !!)

        Listaan voi lisätä ominaisuuksia, yksilöissä melkoisesti eroja. Ja tuoreemmat Citroen mallit (esim. Xsara/C5) ovat laadultaan jo hiukan parempia.


    • xantippa

      Tervehdys

      Olen ajanut -96-vuosimallia olevalla farmarillani (1.8i) kolmisen vuotta, n. 70 tuhatta kilometriä. Yhteensä autoon on kertynyt kilometrejä kaksisataa tuhatta.

      Esiintyneet viat tänä aikana: etupäässä jotain kolinaa, en ole tutkinut aiheuttajaa. Kelpasi ainakin katsastusmiehelle! Nopeusmittarin viisari jumittelee. Toinen takaoven lukko ei aukea eikä sulkeudu keskuslukituksen avulla. Pakoputkea on korjattu. Jarrulevyt ja palat on eteen vaihdettu. Jousipallot myös vaihdatin sitikka-liikkeessä, hintaa en valitettavasti muista, mutta ei ollut dramaattisen kallista.

      Yhteenvetona voin todeta, että eipä ole ollut valittamista. Auto on toiminut hyvin, ja on tosi mukava ajettava. Varsinkin iäkkäämmän, suht vähän ajetun Xantian hinta-laatusuhde on lähes lyömätön. Kun omaani ostin, niin ainoastaan joitain Escortteja ja Opel Astroja olisi ollut suurinpiirtein samaan hintaan saatavilla.

      Suosittelen lämpimästi.

      • Exclusive -99

        Kaiken ikäiset Xantut pärjäsivät mainiosti kesällä Hesarissa olleessa saksalaisessa testissä, jossa kriteerinä olivat katsastuksissa havaitut isommat viat. Moni "laatuauto" kolisteli kaukana perässä.

        Sata tonnia ajetun C5-farkun testi (lehden oma kuukausi pari sitten) sen sijaan oli käsittämätöntä luettavaa. Autoa kehuttiin täysin viattomaksi, eikä sanallakaan viitattu muna femman tunnettuun maineeseen.
        Siihen oli todennäköisesti kaikki mahdollinen ja mahdoton Veholla vaihdettu, minkä jälkeen hinta tietysti onkin kohdallaan.
        Selkeää tekstimainontaa himmenneen kilven kiilloittamiseksi ja uusien cee vitosten harhauttavaa myynnin edistämistä. Hyhhyh!


      • xantia-98
        Exclusive -99 kirjoitti:

        Kaiken ikäiset Xantut pärjäsivät mainiosti kesällä Hesarissa olleessa saksalaisessa testissä, jossa kriteerinä olivat katsastuksissa havaitut isommat viat. Moni "laatuauto" kolisteli kaukana perässä.

        Sata tonnia ajetun C5-farkun testi (lehden oma kuukausi pari sitten) sen sijaan oli käsittämätöntä luettavaa. Autoa kehuttiin täysin viattomaksi, eikä sanallakaan viitattu muna femman tunnettuun maineeseen.
        Siihen oli todennäköisesti kaikki mahdollinen ja mahdoton Veholla vaihdettu, minkä jälkeen hinta tietysti onkin kohdallaan.
        Selkeää tekstimainontaa himmenneen kilven kiilloittamiseksi ja uusien cee vitosten harhauttavaa myynnin edistämistä. Hyhhyh!

        pari tyypillistä pikkuvikaa:

        - penkinlämmittimissä ei ole aikarelettä, joten ne ovat useimmiten unohtuneet päälle ja palaneet toimimattomiksi

        - abs-järjestelmän anturit likaantuessaan antavat hälytyksen ja abs-järjestelmä menee toimimattomaksi

        Jos ostat Xantian (suosittelen kokemuksesta), kannattaa valita vuosimalli 98 tai uudempi eli faceliftattu malli


      • Orkkis_Kami

        Mulla -96 Xantun nopeusmittari takerteli aikanaan, mutta se oli suht helppo korjata.
        Mittaristo irti ja takan olevien ruuvien kiristys ja mittariston akseleiden kevyt voitelu ompelukoneöljyllä.
        Irroitusohjeet löydät kirjautumalla www.sitruunapatonki.tk sivulle ja sieltä sitruunahaulla hakusanana käyttäen mittaristo.


      • xantia 1,8 16v -97
        xantia-98 kirjoitti:

        pari tyypillistä pikkuvikaa:

        - penkinlämmittimissä ei ole aikarelettä, joten ne ovat useimmiten unohtuneet päälle ja palaneet toimimattomiksi

        - abs-järjestelmän anturit likaantuessaan antavat hälytyksen ja abs-järjestelmä menee toimimattomaksi

        Jos ostat Xantian (suosittelen kokemuksesta), kannattaa valita vuosimalli 98 tai uudempi eli faceliftattu malli

        moi... mitä tarkoitat likaantuvat? mulla nimittäin absvalo palaa ja mietin mitä tehdä...


      • C5 kuski
        Exclusive -99 kirjoitti:

        Kaiken ikäiset Xantut pärjäsivät mainiosti kesällä Hesarissa olleessa saksalaisessa testissä, jossa kriteerinä olivat katsastuksissa havaitut isommat viat. Moni "laatuauto" kolisteli kaukana perässä.

        Sata tonnia ajetun C5-farkun testi (lehden oma kuukausi pari sitten) sen sijaan oli käsittämätöntä luettavaa. Autoa kehuttiin täysin viattomaksi, eikä sanallakaan viitattu muna femman tunnettuun maineeseen.
        Siihen oli todennäköisesti kaikki mahdollinen ja mahdoton Veholla vaihdettu, minkä jälkeen hinta tietysti onkin kohdallaan.
        Selkeää tekstimainontaa himmenneen kilven kiilloittamiseksi ja uusien cee vitosten harhauttavaa myynnin edistämistä. Hyhhyh!

        Kyllä ekasarjasta lähtien C5:sta saa todella huolettoman ajopelin. Myin juri 01-mallisen breakin. Joitain takuujuttuja siihen tehtiin uutena, sen jälkeen ajoin sillä 170.000 erittäin huoletonta kilometriä. Myin sen vieläpä tutulle kaverille joka sillä varmasti tulee ajelemaan vuosikaudet tyytyväisenä. Ei siinä mitään vikoja ole. Hirveää älämölöä on systemaattisesti jotkut pitäneet tälläkin palstalla alkusarjan parista takuujutusta. Minusta on hienoa, että valmistaja kantaa vastuunsa ja hoitaa pikku ongelmat pois.
        Omaani mm. vaihdettiin se ilmastointilaitteen anturi. Vanteet vaihdettiin kaikki erään huollon yhteydessä. Viatonta utta autoa ei taida ollakaan. Ainakin mesessä ja mm Audissa on tiettyjä sähköongelmia esiintynyt ja nämäkin toki on tylikkäästi hoidettu.


      • xantia 1,8 16v -97 kirjoitti:

        moi... mitä tarkoitat likaantuvat? mulla nimittäin absvalo palaa ja mietin mitä tehdä...

        HIUKSENHIENO lanka katkeaa.


      • JIH
        Exclusive -99 kirjoitti:

        Kaiken ikäiset Xantut pärjäsivät mainiosti kesällä Hesarissa olleessa saksalaisessa testissä, jossa kriteerinä olivat katsastuksissa havaitut isommat viat. Moni "laatuauto" kolisteli kaukana perässä.

        Sata tonnia ajetun C5-farkun testi (lehden oma kuukausi pari sitten) sen sijaan oli käsittämätöntä luettavaa. Autoa kehuttiin täysin viattomaksi, eikä sanallakaan viitattu muna femman tunnettuun maineeseen.
        Siihen oli todennäköisesti kaikki mahdollinen ja mahdoton Veholla vaihdettu, minkä jälkeen hinta tietysti onkin kohdallaan.
        Selkeää tekstimainontaa himmenneen kilven kiilloittamiseksi ja uusien cee vitosten harhauttavaa myynnin edistämistä. Hyhhyh!

        Onko joku Xantia-kuski kateellinen C5:n kuskeille, kun pitää haukkua viatonkin auto vialliseksi?
        Onneksi sentään lehtien toimittajat tekevät juttunsa tosiasioiden eivätkä kuulopuheiden perusteella.


      • HIGH TECH
        Orkkis_Kami kirjoitti:

        Mulla -96 Xantun nopeusmittari takerteli aikanaan, mutta se oli suht helppo korjata.
        Mittaristo irti ja takan olevien ruuvien kiristys ja mittariston akseleiden kevyt voitelu ompelukoneöljyllä.
        Irroitusohjeet löydät kirjautumalla www.sitruunapatonki.tk sivulle ja sieltä sitruunahaulla hakusanana käyttäen mittaristo.

        Joopa joo, ruuvien kiritys ja ompelukoneöljyä akselille. Missä vaiheessa Xantiaan tuli sähköiset mittarit ?


    • Reima

      Niitä saa kyllä yllättävän halvalla, ei tahdo olla käytettynä hirveän haluttu peli.
      Mutta jos hommaat kuitenkin sellaisen kannattaa tutkia ruostetilanne ja alusta, niissä meikäläisen Xantussa -87 on ollut eniten huolia. Ja sitten talveksi ehkä hiukan käyntiongelmia/nykimistä yli -10 pakkasella.

      Mutta tohon rahaan ei ihan uutta voi saadakaan,
      t. Reima

      • Risto Reipas

        Tää oli kyllä päivän paras vitsi - vuosimallin -87 Xantia. Miten semmonen ruostuu, jos sellaista ei ole olemassakaan?


      • Reima
        Risto Reipas kirjoitti:

        Tää oli kyllä päivän paras vitsi - vuosimallin -87 Xantia. Miten semmonen ruostuu, jos sellaista ei ole olemassakaan?

        Tuli pikku näppishäiriö, vuosiluku heittää 10:llä, eli 97. Mutta muut asiat ovat oikein.

        Kiitti Risto oikaisusta,

        Reima


      • dhhghhghf
        Reima kirjoitti:

        Tuli pikku näppishäiriö, vuosiluku heittää 10:llä, eli 97. Mutta muut asiat ovat oikein.

        Kiitti Risto oikaisusta,

        Reima

        Niinpä niin-muut asiat oikein vai?


    • Marko tuleva XM:n omistaja

      Jotakin Xantiasta. Olen ajanut xantiallani jo neljä vuotta ilman pikkuvikoja. Mittarissa 260tkm. Tarkista taka-akseli jos pyörät "länkättävät" on edessä tukivarsien laakeriremontti. Onko pallot pintakovat eli toimiiko jousitus? Nestevuodot? Pysyykö taka-akseli ylhäällä kun sammutat auton? Korkeudensäätöventtiilin kunto?Airbagin merkkivalo joka on tyypillistä muutamissa autoissa. Kiusallinen vaiva. Tarkista huoltokirja. Nestevaihdot 2-vuoden välein ei onkelmia.Hydrauliikka on toimintavarma huollettuna. Totella hyvä ajaa!!jne.

    • xanttu

      Tein juuri saman kesalla kun mita sina suunnittelet. Hankin 100 ajetun 97 xantun (ilmastointi, 2 airbag) ja maksoin 7000.

      Xantioissa on aina rikki kuskin puoleinen penkinlammitin. Osa mittarivaloista ei tassa iassa enaa toimi. Jousinpallot meni vaihtoon (250e pallot ja tyo). Ja kulkee kun enkeli.

    • xantisti

      mulla on xantia farkku vm.-96, vikoja on ollut ainakin takaovien johtosarjoissa, joista n. puolet johdoista poikki, takapäässä kolisee joku terävissä kuopissa, luultavasti taka-akselin kiinnityskumit,tms. Koiranluut on kulutustavaraa, en niitä omaani ole jaksanut edes vaihtaa, vaikka kolisevatkin. kuskin oven sarana jouduttiin hitsaamaan kiinni kun oli revennyt irti, tämä vika on tietääkseni vain vm. -95-96 farkuissa! Muuten auto on pelannut hyvin ja olen ollut tyytyväinen ostokseeni.

      • koiruus

        mikä on koiranluu?


      • Xantisti
        koiruus kirjoitti:

        mikä on koiranluu?

        siis se koiranluu!


    • piisaa

      Jooh, kyllähän noissa Tsantuissa hieman keskimääräistä enemmän semmoista pientä laittamista, huoltamista ja vikoja on ollut. Kiusallisia vikoja enemmänkin - paljon hyviä varusteita, jotka eivät toimi oikein kunnolla: ne surullisen kuuluisat istuinlämmittimet, peilien sähkölämmitys hyytyi jo ajat sitten.

      Vaihdelaatikon päädyssä oleva pläkkilevy ruostuu alta aikayksikön ja vaihteisto alkaa vuotamaan (viimeisimmässä vaihdettu jo kahdesti 150tkm aikana), valojen umpiot keräävät pirusti kosteutta eikä "reikää" tahdo löytyä, takaoven keskuslukko toimii silloin, kun sattuu huvittamaan (huonokuntoisten johtojen korjaamien ei auttanut tähän vaivaan), moottori kadottaa öljyä jonnekin (alkoi jo ennen toista vaihteistovuotoa), korkeudensäätövivusto on säännöllisestä kevät/syksy -voitelusta ja tiheästä jumppautuksesta huolimatta ollut melko juminen jo pitkän aikaa (vaihto maksaa hunajaa), takakonttiin on jo pitkään tullut vettä jostain, mutta reikää vain ei tunnu löytyvän (takavalot ja kaikki mahdollsiet läpiviennit on testattu) jne jne.

      Siihen vielä päälle kohtalaisen huima arvonaleneminen ja aika härskin hintaiset vakuutukset, niin kyllä on autolle tullut hintaa.

      Kaksi Xanteria saa nyt riittää, tähän vaihdoin edellisen osin sen takia, että arvo oli, mitä oli, mutta oma merkkiliike teki sitten kuitenkin parhaan hyvitystarjouksen. Tällä kertaa päätin ajaa sitten auton niin loppuun, että ei hinnalla enää ole väliä, ja sen jälkeen palaan takaisin muihin merkkeihin.


      Mukava on ja hyvä ajella, mutta ihan mitä tahansa en ole mukavuudesta valmis maksamaan; en rahana enkä aikana.

      • ja siis

        autothan olivat:

        ensimmäinen -93 2.0

        ja toinen -97 1.8


    • PiKE

      Xantian tyyppiviat on suosittua luettavaa, jo yli 2500 vahingoniloista !

      t. PiKe

      • Xan

        Tai pikemminkin kateellista. Eipa noissa paljoakaan vikoja ole. Ainakaan ranskalisiksi :)


    • Jeppe

      Omia kokemuksia:Jarrupalat eteen 60 tkm kuulema tyyppivika,takaluukun lukittuminen kaukosäätimellä
      toimii ei toimi toimii....Kahtena kovana pakkastalvena hajonnut hapentunnistin (maksoi aika
      vi..i)Noista muutamasta viasta huolimatta olen ollut tyytyväinen autoon,voi lastata vaikka norsuja säkki selässä kyytiin niin ei ajo-ominaisuudet kärsi ja auto pysyy balanssissa,muutenkin sisätiloiltaan iso.

    • JIH

      Mielenkiintoista lukea näitä viestejä. Tulee elävästi mieleen C5. Joitakin harmillisia (tyyppi) vikoja on ja ne korjaantuvat joillakin ja toisilla taas eivät. Toisaalta näiden vikojen kanssa pystytään elämään kun auto muuten on miellyttävä. Mukavuutta ja jousitusta kehutaan. Ehkä Citroenin kanssa eläminen on tällaista.
      Tosin muissakin (laatu)autoissa on vikoja. Ainakin edellisessä VW Passatissani niitä oli ihan yhtä paljon kuin C5:ssani.

      • C5=BEST

        Älkää verratko Xantiaa C5:een, niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
        Saman valmistajan, mutta mallit eri vuosituhannelta. Sama kuin vertais 60-luvun Skodaan nykiseen Octaviaan.


      • 116
        C5=BEST kirjoitti:

        Älkää verratko Xantiaa C5:een, niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
        Saman valmistajan, mutta mallit eri vuosituhannelta. Sama kuin vertais 60-luvun Skodaan nykiseen Octaviaan.

        Joo, C5 on vaan se 60-luvun Skoda tässä tapauksessa, niin valmistuslaadultaan kuin ajettavuudeltaankin...


      • 117
        116 kirjoitti:

        Joo, C5 on vaan se 60-luvun Skoda tässä tapauksessa, niin valmistuslaadultaan kuin ajettavuudeltaankin...

        Xantia on mielummin 80 luvun Samara, siitähän se korin "tyyli" on venyttämällä saatua


    • C5 & Xantia

      Miten joku voi katella Xantiaa hintahaarukassa 5000-7000 € ? Xantia on jo automallina vanha ja suurimmalla osalla on rullattu jo reippaasti yli 250 tkm(keskiarvo lienee 350 tkm, eli ei pelkää kilometrejä).
      Joten järkevä hintahaitari katsastetulla Xantialla lienee jossain 500-3000€ välillä.

      5000-7000 € saa jo hyvän C5:n kohtuukilsoilla, isommilla tiloilla ja turvallisuus on eri planeetalta ja onhan se eri vuosikymmeneltä muutenkin.
      Iteltä löytyy molemmat pihasta. Xantiasta saa paljon vastinetta rahalle, jos löytää hyvin huolletun yksilön.

      • BJLuio

        Aloitusviesti on vuodelta 2004, joku neropatti vaan pompsautti tämän ketjun ylös...


      • ulosuomalainen___
        BJLuio kirjoitti:

        Aloitusviesti on vuodelta 2004, joku neropatti vaan pompsautti tämän ketjun ylös...

        no vaikka joku neropatti sen ylös onki pompsauttanu, mutta semmonenhan tuolta puuttuu kuin farkuissa kuskin puolen takaoven alareunan ruostuminen. Tunnetaan paremmin Heuliez syndroomana...saattaa lopettaa nopeasti auton elinkaaren


    • r5h5h3hw

      AIVAN HELVETISTI! Ehkä maailman paskimpia autoja koko 90-luvulta. ÄLÄ hitossa sekaannu (jos et ole masokisti)!

    • mainemennyt

      näitä lukiessa miksi japanilaisautot ovat aina kärjessä laadussa ja ranskalaiset autot viimeisiä.

    • KimmoJ-9

      Paras auto mitä mulla on ollu... Ei ole jättänyt kertaakaan tielle eli konepuoli on pelannut kuin Buick.
      Sähköpuolella keskuslukitus vittuilee. Se on tyyppivika, piuhat ovissa ei kestä Suomen talvea. Piuhojen vaihto kunnollisiin niin ei huolta keskuslukituksen toiminnasta...
      Syylärin flekti kestää vajaat 200000 km.
      Lämppärin puhallin(sähkömoottori,joka on umpinainen) tukehtuu kans tossa 200000 km:n paikkeilla, meiksillä autto puhdistus hiilipölystä ja on taas toiminu sen jälkeen moitteetta...
      Virtalukko hyytyy myös tossa 200000 km:n paikkeilla(ei anna virtaa puhaltimelle) ainakin näissä vanhemmissa malleissa, vaihto ja taas saadaan puhallusta...
      Orginaalit jousipallot kestää ainakin ton 100000 km(takuu), uudet tuplakalvopallot vielläkin pitempään...
      Tjaa... Tietysti sellain jutsku et hydeöljyt ku muistaapi vaihtaan 60000 km:n välein niin pysyy hydeöljyt vetreenä... ei siis sen kummempaa kuin automaattivaihteiston öljyjen kanssa...

      • TRE-eed

        Itse ostin pari vuotta sitten vajaa 200tkm ajetun -97 Xantian, takuuajan oli huollettu merkkiliikkeessä, sen jälkeen ilmeisesti lähinnä öljynvaihdot ja pakolliset huollot tehty, nekin miten sattuu.

        Seuraavat operaatiot suoritettiin hankinnan jälkeen: Jousipallojen ja hydraulinesteiden vaihto, jakohihnan vaihto, jäähdytysnesteen vaihto, öljyjen suodattimen vaihto ja huohotinputkien puhdistus. Sen jälkeen on tullut reilu 50tkm ajettua, huolto-ohjelman mukaisia toimenpiteitä noudattaen. Ainoat viat ovat olleet pakoputken joustoliitoksen pettäminen (tyypillinen vika, uusi sarja motonetistä ~15e), sekä lambda-anturin hajoaminen (uusi briteistä tilattuna ~30e).

        Kaveri taas osti suunnilleen samanikäisen Corollan, oli kuulemma huollettu säännöllisesti ja erinomaisessa kunnossa jne. Maksoi suunnilleen 4 kertaa xantian hinnan. Eikä mennyt edes katsastuksesta läpi, alapallonivel piti vaihtaa eteen, takana tukivarren osissa välystä. Moottori syö sekä öljyä että jäähdytysnestettä reippaanlaisesti, ajettaessa nykii pienillä kierroksilla. Ruostetta enemmän kun laki sallii. Iskunvaimentimet mitä ilmeisemmin joko ruostuneet kiinni tai jouset poikki, kyyti kuin kivireellä ajaisi. Varusteita ei ole, paitsi jälkiasennettu sisältä avattava takakontti...


      • Dzsiis
        TRE-eed kirjoitti:

        Itse ostin pari vuotta sitten vajaa 200tkm ajetun -97 Xantian, takuuajan oli huollettu merkkiliikkeessä, sen jälkeen ilmeisesti lähinnä öljynvaihdot ja pakolliset huollot tehty, nekin miten sattuu.

        Seuraavat operaatiot suoritettiin hankinnan jälkeen: Jousipallojen ja hydraulinesteiden vaihto, jakohihnan vaihto, jäähdytysnesteen vaihto, öljyjen suodattimen vaihto ja huohotinputkien puhdistus. Sen jälkeen on tullut reilu 50tkm ajettua, huolto-ohjelman mukaisia toimenpiteitä noudattaen. Ainoat viat ovat olleet pakoputken joustoliitoksen pettäminen (tyypillinen vika, uusi sarja motonetistä ~15e), sekä lambda-anturin hajoaminen (uusi briteistä tilattuna ~30e).

        Kaveri taas osti suunnilleen samanikäisen Corollan, oli kuulemma huollettu säännöllisesti ja erinomaisessa kunnossa jne. Maksoi suunnilleen 4 kertaa xantian hinnan. Eikä mennyt edes katsastuksesta läpi, alapallonivel piti vaihtaa eteen, takana tukivarren osissa välystä. Moottori syö sekä öljyä että jäähdytysnestettä reippaanlaisesti, ajettaessa nykii pienillä kierroksilla. Ruostetta enemmän kun laki sallii. Iskunvaimentimet mitä ilmeisemmin joko ruostuneet kiinni tai jouset poikki, kyyti kuin kivireellä ajaisi. Varusteita ei ole, paitsi jälkiasennettu sisältä avattava takakontti...

        Ollut Beksää, useita Xanttuja (firmallani käytössä), XM, Berlingo, C5. Aina korjattu pienissä yksityisissä asiantuntevissa korjaamoissa. Mitään normaalista kulutusosasta poikkeavaa ei ole tarvinnut tehdä. Viimeisin Breakki on edelleen perheen piirissä ajossa, lähestyy 400 tkm ja kiiltää hopeisena komeasti kuin papin k...li. Ja kulkee ; )

        Mielestäni viimeisimmät 98-01 Xantiat on suunnilleen parasta käyttöautoa mitä Sitikalta on tullut.
        Nuo vuosikerrat oli viimeisiä missä autoja ei vielä oltu ehditty pilata liioilla sähkörakkineilla.

        Tekis mieli sanoa että jos joku vetäis liiteristä esiin iskemättömiä Xanttuja niin ostaisin 2-3 kpl rahat käteen - yksi ajoon ja loput loppuelämää varten (enkä ole vielä lähelläkään 60 v...).

        Saksasta saa vielä 00-01 -mallisia 50-70 tkm ajettuja 3-4 tonnilla, veroja joutunee maksamaan ällistyttävät 500-600 euroa siihen päälle... 4 tonnilla niin on vaikea löytää yhtä mukavaa, tilavaa ja asiallista käyttöautoa kuin Xantia.


    • onnelinen 270000 aje

      tykkään sitikasta xantia olen laittanut autoja ammatikseni 28 vuotta ja ostin ekan sitikan vasta nyt vähemmän vikoja kuin missään muussa 270000 ajetussa muussss samanikäisessä huippu auto

    • TOM TOM

      Pahin tyyppivika on vällyn tarve talvella, muiden merkkien varaosaluettelossa ei tunneta tälläistä varaosaa.

      • Provoilijan arki

        Sinulla ja poikaystävälläsi on varmasti lämmintä vällyn alla.


    • Vain Sitikka

      Minulla Santtu -95,ajanut itse 200000 km,yhteensä 320000 km,tänäaikana vaihdettu 3 niveltä eteen ja 2 jousipalloa,jarrupalat ja vähän pakaria hitsattu,paristot ei avaimessa kestä mutta lukittuu manuaalisesti.HYVÄ VALINTA

    • xantia

      jos xantia haluaa, niin kannattaa ottaa 99 mallista eteenpäin. Parempaa autoa ei sillä hinnalla saa.
      Olen ajanut omallani 140 000 (yhteensä 270 000) eikä ole isompia murheita ollut.
      Normaalit kuluvat osat.

    • Pirunkallistamukavuutta

      Moro.
      Meiän Xantialla on, mittarin mukaa, ajettu 164400 km.
      Mallivuosi -97. käyttöönotto maalisk. -98.
      Malli 2.0 16V break. Ostovuosi 2000. Pirusti vikoja. Kirjojen ja
      kansien mukkaa huallettu Veholle.
      Jakopää hampupyörien vaihto hihnan vaihdon yhteydessä. Kuluneita , sanottii. Vesipumppu vaihdettu. Hydr. pumppu vaihdettu. Osa kaasupalloista vaihdettu. JNE. Paljo sähkövikoja mm. lämpp. puhallin.
      Virtalukko pohjineen.
      Tänä pv 26.1.2016 pirullinen vaiva: Kaikki mittariston varoituvalot ja mittaririt ilman virtaa. Myös jarru- peruutusvalot ei toimi. Pikkumerkkiliikkessä vikaa etsitty . ei löydy.
      Missähän korjaamossa mahtas olla tiatotaitoo ni paljo että sais
      Sitikan taas ajokelposeks?
      Eikä taira eres kovin erullisesti päästä pälkähästä.

      • onuu

        Mun xanttuun piti ottaa naapurisulakkeelta heittojohdolla virta mittaristolle...


    • Krantia

      Kuka näitä vanhoja nostelee?
      Niin 5-7 egee oli kymmenen vuotta sitten.
      Nyt hinnat on alle tonnin ja autoilla on ajettu 200 tkm lisää.
      Mutta sitikka on sitikka vanhanakin.

    • 4142121

      Nyt alkaa Xantiat olla jo aika harvinaisia. Itse ostin 2000 mallin 2.0 hdi farkun noin 500 eurolla. Mittarissa 350 tkm. Näyttää että takaluukun sähköjohtoja saattaisi olla poikki. Alapallonivel piti vaihtaa ja hitsata oikea kynnys, myös pakoputken takaosaa piti hitsata että ei katkea koko pakoputki.

      Muuten ihan ok toimivuus. Apukuskin lasinnostin ei toimi. Vasen takaoven alapuolella oleva sauma on tosiaan vähän ruosteessa. Muualla ei ruostetta ole ja pohja on hyvä. Auto on tuotu ranskasta 2004. Jousitus vielä toimii, eikä kalliita remontteja ole vielä tarvinnut. Peugeot 406 autossa ei ole vastaavaa ruostekohtaa, eli pientä "laatueroa". 406 on ajettu enemmän, reipas puoli miljoonaa km.
      Citikan alusta "jämäköityi" kun laitoin renkaisiin enemmän ilmaa.

      • käytänkumia

        Juu kaikkien autojen ajo-ominaisuudet paranee kun laittaa renkaisiin ilmaa. Umpikumirenkaat on sitten erikseen.


    • Se_oli_hyvä

      Xantiaan pahin vika oli se, että sen jälkeen on ollut vaikea löytää parempaa kohtuullisella budjetilla.

    • Puupa

      Oma Xantiani alkoi pöristä eilen. Auto on vuosimallia 98 ja sillä on ajettu 340thkm. Äänet ovat kuin moottoripyörässä, pahevat vain kaasua poljettaessa. Välillä sytyttää häiriövaloa ja sisään tulee pakokaasun hajua, erityisesti silloin kun seison liikennevaloissa. Onko pakoputki mennyt poikki? Putken takaosa vaihdettu muutama vuosi sitten.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe