romanihameen laittaminen

kaaletyttönen

Olen 1/4 osa romani, alle 18v tyttö. Kysyisin teiltä, että ajatellaanko minut romanina? Minulla on mustalaisen tavat. Äitini on romani, mutta elää valkolaisen elämää. Pystynkö laittamaan hameet?

Toivon asiallisia vastauksia.

56

1601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cíganka

      älä hyvä tyttö sitä tee, kadut sitten kun selkä parkuu ja lonkat narisee, et saa siitä enää luopua tai saat luopua samalla koko suvusta ja asiaa ei enää ole muiden sakkien luo,

      • kaaletyttönen

        Hametta saa kevennettyä. Jos sen päätöksen teen, että hameet laitan se päätös on ja pitää.


    • Milaja12

      Jos olet romanisuvun kanssa usein tekemisissä niin ajattelisin sut romanina. Jos et ole usein tekemisissä niin näyttää aika hassulta, kun yksi isohameinen kulkee valkolaisten seurassa.

      • kaaletyttönen

        Täällä ei asu muita romaneja ja sukulaiset asuu kaukana.


      • eikö.
        kaaletyttönen kirjoitti:

        Täällä ei asu muita romaneja ja sukulaiset asuu kaukana.

        Eikö ole aika vaikee elää kaaleen elämää ku ympärillä on vaan kaajeita. Ku siis sanoit ettei muita oo ja suku kaukana.


      • kaaletyttönen
        eikö. kirjoitti:

        Eikö ole aika vaikee elää kaaleen elämää ku ympärillä on vaan kaajeita. Ku siis sanoit ettei muita oo ja suku kaukana.

        Se voi olla.

        Muutan täältä sitten kun olen täysi-ikäinen tai jos löydän miehen.


    • Jos sinulla on mustalaistavat ja verenperitä niin ajattelen että olet romani, hamekysymykseen en osaa kyllä vastata, toivottavasti muut palstalaiset antaa mahollisemman hyviä vastauksia.

      • kaaletyttönen

        Kiitos vastauksesta.

        Eräs sukulaiseni sanoi, että olen kaajeenmoinen ja vähätteli romanitaustaani. Sen takia kysyinkin, että nähdäänkö minut mustalaisena.


      • veija88vuotta
        kaaletyttönen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Eräs sukulaiseni sanoi, että olen kaajeenmoinen ja vähätteli romanitaustaani. Sen takia kysyinkin, että nähdäänkö minut mustalaisena.

        romanius ei ole vaatteissa, se on sielunsivistyneisyyden olomuoto,lähimmäisen kunniotus ,siveys puhtaus, alttius toimimaan toisen hyväksi. sitä se on. neljäs käsky on kattava ohje romaniuteen. liian paljon on vääristymiä romaniuteen liittyvissä olettamuksissa.


      • 500 vuotta suotta
        veija88vuotta kirjoitti:

        romanius ei ole vaatteissa, se on sielunsivistyneisyyden olomuoto,lähimmäisen kunniotus ,siveys puhtaus, alttius toimimaan toisen hyväksi. sitä se on. neljäs käsky on kattava ohje romaniuteen. liian paljon on vääristymiä romaniuteen liittyvissä olettamuksissa.

        "sielunsivistyneisyyden olomuoto,lähimmäisen kunniotus ,siveys puhtaus, alttius toimimaan toisen hyväksi."

        Ha, ha, ha! Voi, kun olisikin!


      • veija88vuotta kirjoitti:

        romanius ei ole vaatteissa, se on sielunsivistyneisyyden olomuoto,lähimmäisen kunniotus ,siveys puhtaus, alttius toimimaan toisen hyväksi. sitä se on. neljäs käsky on kattava ohje romaniuteen. liian paljon on vääristymiä romaniuteen liittyvissä olettamuksissa.

        no nyt sanoit oikein! Suomessa kun se mustalaisuus on enemmän vaatteissa kun aatteissa nuoremmilla varsinkin. Mitkä on mustalaiset? Jutteletteko te näiden Bulgarian kerjäläisten kanssa? No minä juttelen. Mukavia HORTTO kaaleita! Niin nätisti yks mies toivotti Latzo Diives kun käveli ohi.... Ja ei Suomessa asuvana arvomaailma on täysin muuttunut koska mustalainen on sama on hän syntynyt missä maailman kolkassa hyvässä.
        Ainoastaan Suomessa tekopelit on muotia ja kunnioitettavia. Olen tarpeeksi vanha pysymään tästä kaukana ja NAURAMAAN!


      • fuulaa
        veija88vuotta kirjoitti:

        romanius ei ole vaatteissa, se on sielunsivistyneisyyden olomuoto,lähimmäisen kunniotus ,siveys puhtaus, alttius toimimaan toisen hyväksi. sitä se on. neljäs käsky on kattava ohje romaniuteen. liian paljon on vääristymiä romaniuteen liittyvissä olettamuksissa.

        Päivän VITSI!!


    • nyt kysyn

      miten olet 1/4 romani jos vanhimpasi on romani
      ja hän kaiketi pystyy vastaamaa kysymyksee hame asiassa
      noo jutun juuri se on tämäki

      kysymys on asijallinen

      • kaaletyttönen

        Äitini isä oli puoliksi romani ja äitini äiti oli valkolainen. Isäni on valkolainen.


      • Aikamies vain
        kaaletyttönen kirjoitti:

        Äitini isä oli puoliksi romani ja äitini äiti oli valkolainen. Isäni on valkolainen.

        Alkuperäisessä viestissä sanoit olevasi itse neljäsosa (25%) romani. Tämän viestin mukaan äitisi on neljännesromani ja sinulle jää siis todellisuudessa vielä vähemmän tummaa verta.

        Vaikea ottaa kantaa sun hamehaluihin, kun kerrot vain että haluat laittaa sen päällesi. Oletko miettinyt syvemmin, mitkä motiivit ohjaa sua tässä pukeutumisasiassa. Onko sulla esimerkiks kaaleitten henkinen perintö, tapakasvatus ja kulttuurinen pääoma mitä luokkaa, jos kerran äitisi (joka on siis neljänneskaalo) on kaajeen elämässä ja sukusi asuu jossain kaukana. Millon ja missä yhteydessä tää hamevimma alkoi? Olet vielä nuori ja mieli muuttuu ehkä monta kertaa.

        Miettisin sinuna tarkkaan ennen päätöstä, sinusta voi tulla helposti ihmisten silmissä surkuhupaisa. Luulisin, että olisi tärkeä olla tyytyväinen omana itsenään (1/8 kaalo) ja olla tyytyväinen siihen että sinun suvussasi on jossain pitkällä ollut kokonainen mustalainen.

        Mun korviin pelkästään tuo "kaaletyttönen" nimimerkki kuulostaa jo siltä, ettet tiedä edes miten kaaleitten nuoret naiset puhuttelee ittiään. Ensinnäkään ne ei halua tytötellä itteään ja tuo muoto "kaale" -olkoonki se kielellisesti oikea tai väärä muoto- kuulostaa jo siltä niinku kaajeet sen sanoisi. Kaaleet käyttäisi enemmän puhekielessä muotoa "nuori kaaleennainen". Tämä tietysti vähäpätönen sivuseikka, mutta käypi korvaan.

        Onnea matkallasi identiteetin etsinnässä.


      • Nuiva totuus
        kaaletyttönen kirjoitti:

        Äitini isä oli puoliksi romani ja äitini äiti oli valkolainen. Isäni on valkolainen.

        Ton matikan mukaan et ole ees neljäsosa kaaleita vaan susta on 1/8 osa kaaleennverta. Eli jalkaterät on kaaleita ja loppu ruumiinosat kaajeita. ´Noin niiku vertauskuvallisesti. Käytännössähän sä oot oikeesti kaajeita, myönnä itelles se tosiasia. Kun vielä äitisi on kaajeen elämässä niin eihä sulla oo mitää kontaktia kaaleen elämään.
        Räkli mikä räkli. Totuushan on sanottava mut se on eri asia tietysti jos sulla on hinku jonkun kaaleenmiehen kainaloon. Mut sehän ei taas lisää sun kaaleenverta.

        Pysy farkuissa ja anna oikeitten kaaleitten huolehtia romanien pukeutumisesta.


      • Ostoskassi
        Aikamies vain kirjoitti:

        Alkuperäisessä viestissä sanoit olevasi itse neljäsosa (25%) romani. Tämän viestin mukaan äitisi on neljännesromani ja sinulle jää siis todellisuudessa vielä vähemmän tummaa verta.

        Vaikea ottaa kantaa sun hamehaluihin, kun kerrot vain että haluat laittaa sen päällesi. Oletko miettinyt syvemmin, mitkä motiivit ohjaa sua tässä pukeutumisasiassa. Onko sulla esimerkiks kaaleitten henkinen perintö, tapakasvatus ja kulttuurinen pääoma mitä luokkaa, jos kerran äitisi (joka on siis neljänneskaalo) on kaajeen elämässä ja sukusi asuu jossain kaukana. Millon ja missä yhteydessä tää hamevimma alkoi? Olet vielä nuori ja mieli muuttuu ehkä monta kertaa.

        Miettisin sinuna tarkkaan ennen päätöstä, sinusta voi tulla helposti ihmisten silmissä surkuhupaisa. Luulisin, että olisi tärkeä olla tyytyväinen omana itsenään (1/8 kaalo) ja olla tyytyväinen siihen että sinun suvussasi on jossain pitkällä ollut kokonainen mustalainen.

        Mun korviin pelkästään tuo "kaaletyttönen" nimimerkki kuulostaa jo siltä, ettet tiedä edes miten kaaleitten nuoret naiset puhuttelee ittiään. Ensinnäkään ne ei halua tytötellä itteään ja tuo muoto "kaale" -olkoonki se kielellisesti oikea tai väärä muoto- kuulostaa jo siltä niinku kaajeet sen sanoisi. Kaaleet käyttäisi enemmän puhekielessä muotoa "nuori kaaleennainen". Tämä tietysti vähäpätönen sivuseikka, mutta käypi korvaan.

        Onnea matkallasi identiteetin etsinnässä.

        Saahan siihen hameen kätköön suuren ostoskassin tämä on hyvä pointti.
        Eläke koittaa heti kun lapsilisä on päättynyt.
        ERäällä naisella oli hameen kätkössä toista kymmentä kahvipakettia ym virvokkeita.


      • Aikamies vain kirjoitti:

        Alkuperäisessä viestissä sanoit olevasi itse neljäsosa (25%) romani. Tämän viestin mukaan äitisi on neljännesromani ja sinulle jää siis todellisuudessa vielä vähemmän tummaa verta.

        Vaikea ottaa kantaa sun hamehaluihin, kun kerrot vain että haluat laittaa sen päällesi. Oletko miettinyt syvemmin, mitkä motiivit ohjaa sua tässä pukeutumisasiassa. Onko sulla esimerkiks kaaleitten henkinen perintö, tapakasvatus ja kulttuurinen pääoma mitä luokkaa, jos kerran äitisi (joka on siis neljänneskaalo) on kaajeen elämässä ja sukusi asuu jossain kaukana. Millon ja missä yhteydessä tää hamevimma alkoi? Olet vielä nuori ja mieli muuttuu ehkä monta kertaa.

        Miettisin sinuna tarkkaan ennen päätöstä, sinusta voi tulla helposti ihmisten silmissä surkuhupaisa. Luulisin, että olisi tärkeä olla tyytyväinen omana itsenään (1/8 kaalo) ja olla tyytyväinen siihen että sinun suvussasi on jossain pitkällä ollut kokonainen mustalainen.

        Mun korviin pelkästään tuo "kaaletyttönen" nimimerkki kuulostaa jo siltä, ettet tiedä edes miten kaaleitten nuoret naiset puhuttelee ittiään. Ensinnäkään ne ei halua tytötellä itteään ja tuo muoto "kaale" -olkoonki se kielellisesti oikea tai väärä muoto- kuulostaa jo siltä niinku kaajeet sen sanoisi. Kaaleet käyttäisi enemmän puhekielessä muotoa "nuori kaaleennainen". Tämä tietysti vähäpätönen sivuseikka, mutta käypi korvaan.

        Onnea matkallasi identiteetin etsinnässä.

        olipa viisas vastaus.....! Tuota tarvitaan enemmän tällekin palstalle, sydämen viisautta. Meillä oli myös sekaperhe eli puolet sitä ja tätä. Tyttäriä kaksi. Toinen sai kaaje äidin geenit ja toinen eli minä isän geenit.
        Mummo kasvatti minut ja äiti siskoni. Mummo vainaa oli oikia ihminen jota ei tänä päivänä montaa näe enää ja selväähän tuo koska minäkään en ole enää nuori mutta olen aina elänyt mummoni opetusten mukaan.
        Yksi hyvä esimerkki oli tuo kun hän ei päästänyt äitiä "likaamaan keittiötään" eli ei ensinkään keittiöön millekään asialle. Ja muuten kyssärin aloittaja...... kuulostat niin tekopeliltä että unohda koko juttu. Ei susta ole meidän elämään kuitenkaan vaikka kauniit vaatteet viehättääkin mustalaisuuteen kuuluu paljonkin muita asioita myös asioita joita sinä et edes kestäisi kuulla. Eli unohda koko juttu ja pysy farkuissa.......


    • hulmuhelma

      Sinuna laittaisin pikkuhameen. Minä olen valkolainen ja minulla on romanimies. Käytän pitkiä hameita, materiaali kelin mukaan, säädyllisyys on ainoa kulttuuriin liitttyvä kriteeri, jos ajatellaan vanhempien ihmisten kunnioittamista, mikä on romanikulttuurin tärkein sääntö. Vaihtelumahdollisuuksia on pikkuhameissa todella paljon ja hameet ovat kauniita.

      Monet kaaleennaiset, vanhemmat etenkin ovat sanoneet, että haluaisivat luopua isoista hameista, mukavuus- ja terveyssyistä. Nuoren polven myötä pikkuhameiden käyttö varmaan lisääntyy, etenkin kun Suomen kesäsää on nykyisin helteisempää.

      Mustalaisten alkuperinen hamehan ei ole raskas samettihame vaan pitkä ja kevyempi hame.

      • kaaletyttönen

        Kiitos vastauksesta. Minulla on pikkuhame.


      • Inga Pengar
        kaaletyttönen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Minulla on pikkuhame.

        Onnea valitsemallesi tielle !


      • kaaletyttönen
        Inga Pengar kirjoitti:

        Onnea valitsemallesi tielle !

        Kiitos


      • minkä takija
        kaaletyttönen kirjoitti:

        Kiitos

        Minä en kyllä alkuperästä kirjoittajaa pitäis ollenkaa kaaleena ku juuria kaaleisiin on noinkii vähän ja kun ei ole tekemisissä ku lähinnä kaajeitten kans, ei ehkä kuulu hameet hänelle. Tosijaan miksi haluaisit ne?


      • jeeno69
        kaaletyttönen kirjoitti:

        Kiitos

        Mistäpäin olet ?


      • minkä takija kirjoitti:

        Minä en kyllä alkuperästä kirjoittajaa pitäis ollenkaa kaaleena ku juuria kaaleisiin on noinkii vähän ja kun ei ole tekemisissä ku lähinnä kaajeitten kans, ei ehkä kuulu hameet hänelle. Tosijaan miksi haluaisit ne?

        No tekopelihän tuo on...... vois sanoa vähän rumemmalla nimelläkin. Mikä näitä rakeleita viehättää? No kauneus tietenkin! Meidän vaatteet ovat yksinkertaisesti kauniita alimmasta kerroksesta päällimmäiseen ja näillä hameen haluailla ei ole mitään käsitystä siitä mitä mustalaisuusa arjessa todella tarkoittaa........ Onkohan kukaan tuolle valistanut esim. väkivallasta? Säälittää nämä pikkutytöt unelmamaailmassaan........


    • Ei apinointia

      En suosittele laittamaan hameita missään muussa tapauksessa kuin siinä että otat mustalaismiehen joka sitä ehdottomasti vaatii.

      Voit pukeutua säädyllisesti muutenkin nk. pikkuhameisiin. Ne ovat hygieenisempiä ja terveellisempiä kropalle kuin nuo isot hameet.

      Usko huvikseen että sinua kunnioitetaan enemmän kun et laita isoja hameita ja rupea apinoimaan kaaleen naisia.

    • ole tarkka ota pirkk

      Mitä ne sun mustalaisen tavat on oikeesti siellä arjessa ja mistä oot ne omaksunu kun et ole kaaleen kasvatusta saanut. Ja veressäsi on vain aavistus. Ei se riitä jos sulla on pikkuhame ja peset käet ennen ruokailuu.

      Wannabe-kaalo taijat olla. Syytä en tiijä.

    • rrrtiii

      Tyttö on kaajeita,eikä EES mustalaismies voi vaatia
      laittamaan mustalaishametta päälle.

    • näkemys

      Monessa kaaleessa on yhtä paljo, tai siis vähä, valkolais verta kuin mitä sinussa kaaleen verta, eikä ne siltikään ala kyseen alaistamaan että lasketaanko minut valkolaiseksi ja voisinko laittaa housut ku minussa on kaajeen sukujuurta. Ei kannata tehä elämää hankalaksi sillä että muuttuu välisellä joksiki muuksi mitä oikeasti on.

      • Joka mustalaisessa on kaaajeen verta...... Sielunmaailma ratkaisee mihin kulttuuriin sopii parhaiten. Kai henkilö itse tietää jo hyvin nuoressa iässä kumpaan "maailmaan" soveltuu oman sielunkuvansa mukaan parhaiten. Mitä kukaan on siihen sanomaan....
        Meitä harmaasilmäisiä mustalaisia on enemmän ja enemmän..... Kaiken ikäisiä.


    • P.P-K

      Taas pitkä ja turha ketju. Ensinnäkin, samettia voi ostaa jokainen kaupasta ja tehdä siittä hameen, sitä ei voi kukaan kieltää. Toisekseen romanihame on ihan huuhuaa juttu. Tänä päivänä yli puolet sen laittaneista käyttää iltamenoillaan pikkuhameita ja jopa farkkuja. romanihameella ei ole mitään tekemistä kulttuurin kanssa. Sen käyttö korostui ja sai outoja siihen sidottuja tapoja silloin kun romanit alkoivat asettua aloilleen. He pelkäsivät yhteisöjensä hajoavan ja korostivat vaatetuksella erilaisuuttaan. No nyt on jääny vaatteet, mutta puuttuu yhteisöt. Ei se roomeilu kannat kauvaksi. Ihminen voi pukeutua häveliäästi ilman 10 metriä samettia jos oikeasti ymmärtää mitä pukeutumisellaan haluaa viestittää. Monet kaaleen hametta kantavat ovat hukanneet moraalinsa, eikä sitä ikävä kyllä se sametti takaisin tuo. Ei ne vaatteet vaan ne aidot aatteet...

    • P.P-K

      Ja vielä, jos se vaatteista on kiinni se kulttuuri, niin joka mies jatsarit jalkaa ja liivipuku päälle, saalikaulus villatakki ja vielä koppalakki....

      • Oi niitä aikoja PPK! Ne olivat hyviä vuosia ilman ylellisyyksiä! Kyllä vaan jatsarit ja liivipuku teki miehestä aivan erityisen ja ajattelen että sellaisen 30 vuotta sitten mustalaiset olivat muutenkin erilaisia.
        Ei niin paljon "jossain välissä" elämistä ja muutenkin..... Raaka haaniba niitä vuosia!


    • mini-me

      Kyllä minä suosittelisin ennemmin minihametta näillä keleillä.

    • juuli vaa

      En lukenu ketjua kokonaa ja tää sama asija saatettii jo sanookki mutta tuommone asija puhutaa kotona. Sää selvästi etit hyväksyntää täältä! Sen voin sanoo että teit niin tai näin aina väärinpäin sen kohtaa puolikas sen kohtaa räkli joka ottaa jeenon, sen kohtaa mustalaisnainenki, iha jokane!!
      Älä kysy muiden mielipiteitä tai hae hyväksyntää vaa selvitä ja puhu asijasta äitisi kanssa jos hän elää valkolaisen elämää ni sillo yleensä heidän kans voi ymmärtääkseni puhua ties mitä.
      Mulla ainaki vanhimmat päätti tasan tarkkaa asijat enkä minä lupaa hakenu palstoilta!!
      Minä oisin halunnu pikkuhameen mutta vastaus oli ei. Joten nyt on isot hameet ja pysyy. Siinä on tämä kulttuuri kiteytyy mulla. Kunnioitan vanhimpia ja teen niinku he sano. Keskustelua tietty käytii ja sanovat että teet niinkku itte haluut loppupeleissä mutta meidän iso toive on tämä ja nii oli mumminki joten siksi on iso hame nyt ja pysyy. Siinä se.
      Älä laita huommionhakuisuuttasi sitä hametta. Liia moni likka tekee sen. Se on koko elämänvalinta. Mene johki teatteripuvustamoo lainaamaa röijyt ja aluspaijat ja kaikki hameet sun muut ja kotonas niillä oleskele nyt kesäkuumalla ni tiiet millasta on kantaa sitä. Ja jos sä ne otat ittelles mihin sulla täys oikeus on vapaassa maassa ni tee se sitte kunnolla. Sitte et oo enää mikää pelleilijä enää ja touhua niiko ennen oot mahollsesti tehnyt! Sitte sä käyttäydyt just niinku pitääki, ja tiiekkö sä ees tapoja? Mulle opetettii tavat ja 18 vuotiaana hameet. Siksi juuri etten laita hameita ennenku tiien mitä se tarottaa kun ne pistää.
      Hameet ei tee mustalaiseks ketää, mutta kyllä sillä merkitys on jos sulla ne on päällä että miten sä sen jälkee käyttäydyt. Sä käyttäydyt sitte tasan tarkkaa kunnolla niinku kunnon kaaleet käyttäytyy!! Vaikka rahnuja löytyyki ni joteki tosta sun viestistä sai sen kuvan että sä haluut olla mustalaine ku on nii hienot ne hameet ja ehkä oot kateelline tai jotai enhän mää kylläkää voi tietää mutta mieti nyt ja jos sun äitis on kaaleita ni sen kanssa on asia puhuttava ja hänen vanhimpiensa!!
      Minun mielipide vaa muilla saa olla omansa

      • On sulla juuli tarkka ymmärrys. Just näin se on! Ei tuo kysyjä tiedä mitään tavoista eikä naisen elämän "varjopuolista" jotka hän ilmanmuuta tulee kokemaan jos typerästi hankkii hameen jostain ja esittää kaaletta. Sanoinkin tuolla edellä ettei tämä "pissis" näe muuta kun vaatteiden kauneuden ja terveellistä olisi että joku MIES antaisi sille kunnon selkäsaunan ihan opetusmielessä niin lähtisi haihattelut mielestä.
        Ite asun kuumassa maassa enkä miellä hametta kuumaksi. Kai meidän tapa kokea lämpö on erilainen.... Mulle just hyvä on sellainen jotain 30C eikä muu kärsi kun iho.
        Nyt olen Suomessa sairastamassa..... näitä Kelan sääntöjä..... ja voin suoraan sanoa etten koskaan enää halua muuttaa tähän paskamaahan jos on vaihtoehto. Ei vaan ilmasto mutta yleinen ilmapiiri ihmiset ja ruoka.... Se on oikeeta elämää!


    • ei kait

      Sä kirjoitat tälleen että -jos sä ne otat ittelles mihin sulla täys oikeus on vapaassa maassa!! Siis tarkoitatkko sinä että ku suomi on vapaa maa niin ihan kuka tahansa vaikka rakli saa ihan vapaasti laittaa hameet vaikkaei olisi missään tekemisissä kaaleitten kans?? Mitä mieltä muut kertokaa.

      • Jotku joutuu ottamaan opit kantapään kautta...... Vähän sitä muiden päätöksiin voi vaikuttaa taikka edes selittää niin että toinen ymmärtäisi väärien valintojen pitkäaikais seuraukset.


    • P.P-K

      Jokanen saa tehdä mitä haluaa, juuri niin se menee. Jos jotain häirittee jonkun muun tekemiset, niin siitä yleensä tulee konflikti. Laissa ei kukaan voi määrätä kenenkää pukeutumista. Minulle on sama kulkeeko naapurin mies sukkahousuissa ja vaimo burkassa. Ja vaikka nyt kuinka täälä vakuuttelette, niin vaatteet on vaan vaatteet. Kenenkään ihmisen identtiteetti ei voi nojata joihinkin riepuihin, tai sitten ollaan tosi kaltevalla pinnalla. Kuka tekee kaaleen vaatteet... niin kaajeet ne tekee, eli ei se ole mikään oma juttu. Intiaanit silti tekee itse mokkasiininsä. Olis jo aika antaa kaikkien kukkien kukkia

      • puvuista

        No, just luin saamelaisista kertovaa kirjaa ja he ei missään tapauksessa hyväksy että ulkopuoliset pukeutuu saamelaisten vaatteisiin. Ne kuulemma sisältää salaisia viestejä suvusta, asemasta jne. Ja heitä loukkaa sekin että suomalaiset käyttää turistien viihdykkeenä feikki saamelais asuja. Että kummat on nyt tarkempia ja ehdottomia puvuistaan, kaaleet vai saamelaiset. :D


      • P.P-K
        puvuista kirjoitti:

        No, just luin saamelaisista kertovaa kirjaa ja he ei missään tapauksessa hyväksy että ulkopuoliset pukeutuu saamelaisten vaatteisiin. Ne kuulemma sisältää salaisia viestejä suvusta, asemasta jne. Ja heitä loukkaa sekin että suomalaiset käyttää turistien viihdykkeenä feikki saamelais asuja. Että kummat on nyt tarkempia ja ehdottomia puvuistaan, kaaleet vai saamelaiset. :D

        Niin saamelaisten puvut on todella osa saamelaista kulttuuria ja ne valmistetaan itse saamelaisten keskuudessa ja vielä se tärkein asia, niitä käytetään juhlissa ja muissa virallisissa tilaisuuksissa, ei esim kalatehtaalla työskennellessä.


      • kerrro
        P.P-K kirjoitti:

        Niin saamelaisten puvut on todella osa saamelaista kulttuuria ja ne valmistetaan itse saamelaisten keskuudessa ja vielä se tärkein asia, niitä käytetään juhlissa ja muissa virallisissa tilaisuuksissa, ei esim kalatehtaalla työskennellessä.

        No saako sinun mielestä muut ku saamelaiset, siis vaikka kaaleet tai kaajeet laittaa päälleen heidän pukuja? Kun sanoit siis aijemmin että kenenkään identiteetti ei oo vaatteista kiinni ja saa laittaa päälleen ihan mitä huvittaa??


      • P.P-K
        kerrro kirjoitti:

        No saako sinun mielestä muut ku saamelaiset, siis vaikka kaaleet tai kaajeet laittaa päälleen heidän pukuja? Kun sanoit siis aijemmin että kenenkään identiteetti ei oo vaatteista kiinni ja saa laittaa päälleen ihan mitä huvittaa??

        Vaatteet on vaatteita, mutta saamelaisilla asuihin sisätyy oikeasti kulttuurillisia juttuja. Itse en pukeutuisi minkään alkukansan kansallispukuun, mutta en voi sitä myöskään keneltäkään kieltää. Kaaleen hameet eivät millään tavalla perustu kaaleiden kulttuuriin vaan ne on 40 vuoden sisällä kehittynyt naisten itsensä keksimä hömpötys. kaaleiden kulttuuriin kuuluu siveellisyys. Aikuisen naisen eikuulu kulkea paljastavissa vaatteissa, mutta ennen vanhaan oli esimerkikssi hiusten aukipitäminen tai huivin puute häpeä. Nykyään monet röyjyt ovat läpinäkyviä ja todella nafteja. Samoin vielä 30 vuotta sitten alusvaatgteet, eivät saaneet olla mustia. Se mikä elää ajan myötä ja muuttuu, ei todellakaan ole vanhaan kulttuuriin perustuvaa asiaa. Saamelaiset esimerkiksi vaalivat kulttuuriaan vaatteilla, mutta elävät arkea normaalisti. Jos ei näin itsestään selviä asioita tajua, niin mitä minä sitä yritän sen kummemmin selittää. Jokanen tehköön edelleen mitä tykkää, kunhan vaan ei kukaan loukattas toinen toistamme.


      • P.P-K
        P.P-K kirjoitti:

        Vaatteet on vaatteita, mutta saamelaisilla asuihin sisätyy oikeasti kulttuurillisia juttuja. Itse en pukeutuisi minkään alkukansan kansallispukuun, mutta en voi sitä myöskään keneltäkään kieltää. Kaaleen hameet eivät millään tavalla perustu kaaleiden kulttuuriin vaan ne on 40 vuoden sisällä kehittynyt naisten itsensä keksimä hömpötys. kaaleiden kulttuuriin kuuluu siveellisyys. Aikuisen naisen eikuulu kulkea paljastavissa vaatteissa, mutta ennen vanhaan oli esimerkikssi hiusten aukipitäminen tai huivin puute häpeä. Nykyään monet röyjyt ovat läpinäkyviä ja todella nafteja. Samoin vielä 30 vuotta sitten alusvaatgteet, eivät saaneet olla mustia. Se mikä elää ajan myötä ja muuttuu, ei todellakaan ole vanhaan kulttuuriin perustuvaa asiaa. Saamelaiset esimerkiksi vaalivat kulttuuriaan vaatteilla, mutta elävät arkea normaalisti. Jos ei näin itsestään selviä asioita tajua, niin mitä minä sitä yritän sen kummemmin selittää. Jokanen tehköön edelleen mitä tykkää, kunhan vaan ei kukaan loukattas toinen toistamme.

        Niin ja esiliina on nykyään poistunut kokonaan, eli kaaleen hameet on vain ajanmukana elävä pukeutumis raditio, jolla kaaleen naiset saavat itsensä tuntemaan, että he olisivat jotenkin erilaisia kuin muut ihmiset. Hyvin sopii meikki ja kaaleen hameet, tai värjätty tukka, tai vaikka huppari hameiden kanssa.


      • P.P-K kirjoitti:

        Niin ja esiliina on nykyään poistunut kokonaan, eli kaaleen hameet on vain ajanmukana elävä pukeutumis raditio, jolla kaaleen naiset saavat itsensä tuntemaan, että he olisivat jotenkin erilaisia kuin muut ihmiset. Hyvin sopii meikki ja kaaleen hameet, tai värjätty tukka, tai vaikka huppari hameiden kanssa.

        Aika muuttuu PPK..... Muistatko Keuruun Eevan tai Kalevin? Ei esiliina ole poistunut. Kyllä vieläkin paria käytetään juhlatilaisuuksissa ja "talousessu" on jokaisen perusvaruste. Me joilla on harmaat silmät toisinaan käytetään ripsiväriä enkä näe siinä mitään kummallista.
        Naisen syvin halu on olla kaunis! Siis tuntea itsenä kauniiksi. Osa meistä ei kulje massan mukana ja pitää vaatteet yksilöllisinä/vanhan aikaisina esim multa ruusushaali ei lähde mihinkään. Olkoot muut mitä mitä mieltä haluaa ja röijykankaat ovat myös oman maun mukaisia ei massan!
        Varmaan osa syy siihen että viihdyn parhaiten omissa oloissani on se että olen väsynyt tekopeliin. Kaikilta osin.
        Myös pitää sanoa että katukuvassa käytännössä joka nuoremmalla naisella ja osalla vanhemmistakin on punertava säväytys hiuksissa ja miksikäs ei! Osalle se sopii hienosti ja pääasia että itse on tyytyväinen omiin hiuksiinsa. Yhtä oudolle näyttää kun joku vaalea akka värjää mustat hiukset. Eli jokainen tyylillään.......


    • työntekijä

      Kysypä miten työnantajasi suhtautuu romanihameeseen ja pystytkö työskentelemään romanihameessa. Nykyään kannattaa pitää työpaikasta kiinni ja laittaa romanihame vaikka vapaa-ajalla ja vuosilomalla päälle ja olla töissä työasussa.

      • turvakaalee

        Täysin totta. Jos esim kaaleetyttönen on nyt töissä jossain muovikassitehtaalla niin hame voi helposti jäädä rullasyöttäjän telojen väliin tai esim kaivoksessa voi jäädä hameesta kiinni kaivoshissiin ja tukehtua.

        Selvitä kaaleetyttönen työpaikaltasi miten turvallinen työskentely onnistuu. Ei kannata riskeerata turvallisuutta hameen takia vaan mielummin pitää hametta juhlissa ja vastaanotoilla.


      • turvakaalee kirjoitti:

        Täysin totta. Jos esim kaaleetyttönen on nyt töissä jossain muovikassitehtaalla niin hame voi helposti jäädä rullasyöttäjän telojen väliin tai esim kaivoksessa voi jäädä hameesta kiinni kaivoshissiin ja tukehtua.

        Selvitä kaaleetyttönen työpaikaltasi miten turvallinen työskentely onnistuu. Ei kannata riskeerata turvallisuutta hameen takia vaan mielummin pitää hametta juhlissa ja vastaanotoilla.

        nauraa............ :D


    • P.P-K

      Pakko vielä kommentoida, mikä ihmeen käsitys tuo on, ettei muka romani tekis töitä? Minä tiiän paljon romaneita jo ajantakaa jokka oli torppareita, sitten itsellisiä ja pienviljeliöitä. Nykyään tiedän monia, jotka on sairaanhoitajia, lähihoitajia, koulunkäynti avustajia, laulajia, rekkakuskeja, bussikuskeja, tehdastyöläisiä, laitossiivoojia, pappeja, opettajia, jopa poliiseja
      Ja itsekin olen itsetienatulla työeläkkeellä. luulen, että suhteellisestikkin laskettuna on valtaväestön alle kolmekymppisistä enemmän työttömiä, kotona asuvia ja päihdeongelmaisia.

      • ryöläis kaalee

        Kyllähän myö röitä tehhään. Tehhään tehhään. Et sie uso että että tehhään. Kyöstikin oli männä vuonna toista tuntia röissä ja vieläkin on ihaan hikineen. Ja Mertsi näki telekkarista neuvostoliiton lipun jossa oli ryökalujaaa. Tuli Mertsille hiki jo pelkästä näkemisestää. Että kyllä on ryö meillä veressäää.


    • Hei kaaletyttö

      olet etsimässä ja vahvistamassa juuriasi. Koet sisimmäsi olevasi kaalo ja se riittää. Monet "enmmän mustailauset" voivat sisältää vähemmän. Pitkiä hameita en suosittelisi, vaan panosta koulutukseen, mene elämässäsi eteenpäin.

      Eräs tapa olla enemmän kaaleiden kanssa on yhdistystoiminta. Tule mukaan johonkin lähellä olevaan romaniyhdistyksne toimintaan. Myös sukulaisuussuhteet ovat tärkeitä, panosta niihin. Älä aliarvosta juuriasi kaajeitten puoleltakaan. Opi hyväksymään itsesi.

      Kukaan ei ole voinut valita vanhempiaan, mutta käytöstavat voi valita. Kun osaat terveet ja hyvät käytöstavat, niin pääset pitkälle. Keskustelu äitisi ja muiden lähisukulaistesi kanssa. Asiat tuppaa selkiintyä.

      Toivon sinulle kaikke hyvää ja muista arvostaa itseäsi juuri sellaisena kuin olet, hameen kanssa tai ilman:)

      Iloista päivää
      -yx kaalojeeno vaan

    • laita..

      Pistä vaan hyvä tyttö hame päälle
      niin tuun sitten hakemaan siut.

    • ole sitä mitä olet,s

      ole vaan mielummin suomalainen,eihän sinussa ole kuin 25 prosenttia mustalaista,sitähän on tänä päivänä kaikissa .

    • Ei.

    • Sydämenkaipaus

      Vain sinä tiedät motiivisi mikä ajaa hameet haluamaan, pelkkä asun kauneus ei ole syy pukeutumaan kaaleen kamppeisiin. Itse nuorena neitosena seurustelin romanipojan kanssa, ja olikin tyylikäs nuorimies jatsareissa ja saapasvaatteissa minua vastaan tullessaan :) Minut otettiin hyvin joukkoon mukaan, mutta näin myös sen elämän varjopuolet. Kuljin pikkuhameessa ja osasin käytöstavat kuulemma paremmin kuin monet kaaleennaiset siihen aikaan. Silloin meikkaaminen oli häpeä, samoin korvarenkaat uskovaisella. Nykyään on kaikki sallittua :D Tänä päivänä kuljen farkuissa ja vain ohimennen näen nuoruuden ystäviäni. Silti sydämessäni koen olevani lähempänä romaniyhteisöä kuin omiani. En tiedä mistä johtuu sitten. Koska aloitus on vanha, olisi kiva kuulla mihin päätökseen asian tiimoilta tulit :)

    • dreamsdreams

      Sekarotuinenhan sä olet!Elättele vaan mielessäs lapsellisen romantisoituja mielikuviasi,kyllä se reality iskee vielä silmille!

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe