Aknehelvetti

Teukka22

Terve, olen 22v mies ja lievää/keskivaikeaa aknea sairastanut nyt varmaan 3-4 vuotta. Ongelmana on just finnit, kuiva iho ja finniarvet. 2 vuotta sit kun kävin armeijan, sain antibiootti kuurin, mikä ei juurikaan auttanut asiaan. Muistaakseni lääkärissä sanottiin, että olisin saanut jonkun roccutan kuurin tai vastaavan, mutta armeijan takia en sitä ottanut.

Nyt kysynkin että kuinka paljon suunnilleen tulee maksamaan nämä ihotautilääkärit lääkkeet, kun kauan on pitänyt käydä siel lääkäris, mut en ole itseäni vaan saanut sinne asti. Mitkään voiteet tai muut eivät ole auttaneet, että jotain rankempaa kuuria nyt tämä vaatii.

17

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roa13/14

      Onko sulla kuiva iho myös kesäisin tai oletko huomannut, että talvella olisi kuivempi? Mulla oli naama aivan saakelin kuiva, varsinkin talvisin ja iho uusiutui 2-3 kertaa päivässä mutta finnit ja kuiva iho lähtivät roacuttanin avulla:) Muutamia, pieniä finnejä vielä.. Mietinkin kannattaisiko tuo toinen kuuri aloittaa nyt syksyllä..

    • Roa13/14

      Niin ja mulla ravaaminen tuli maksamaan 300-500€ mutta olisin voinut maksaa vaikka 20.000€ koska ei paljon ollut elämäniloa ennen kuuria..

      • Roa13/14

        Kyllä se roakuuri kannattaa aloittaa! Maksoi mitä maksoi.. Miksi kärsiä kun ei ole pakko?


      • teukk22
        Roa13/14 kirjoitti:

        Kyllä se roakuuri kannattaa aloittaa! Maksoi mitä maksoi.. Miksi kärsiä kun ei ole pakko?

        Varasin juuri ihotautilääkäriin ajan, kertokaa viel jotkut että kuinka helposti sen roccutan kuurin saan, ja miten tuo etenee, kun olen lääkärissä käynyt. Mahdollisimman nopeasti luonnollisesti haluaisin aloittaa kuurin.



    • Tässä jotain

      teukk22

      Tulet saamaan sen kuurin tosi helposti. Kirjoittaa joko e-reseptin (sähköinen resepti) ja menet vaan KELA-kortin kanssa apteekkiin ja ne näkevät laitteeltaan voimassa olevan reseptin.
      Annos sulla tulee olemaan varmaan jotain 40-80 mg/vrk.
      Lekuri saattaa pyytää tulla näyttämään naamaa muutaman kuukauden kuluttua.

      Isotretinoiini voi rasittaa naksaa ja kohottaa kolesteroliarvoja ja triglyseridejä. Voi olla, että joudut menemään kuukauden kuluttua mittauttamaan ne laboratorioon.
      Alkoholin käytön kanssa suositellaan olemaan maltillinen (lisärasite maksalle).

      Alat vaan käyttää isotretinoiinia ja otat vastaan erinäisiä ilmiöitä ihon muutosten muodossa. Huulet voivat kuivua ja iho muutoinkin.
      Aknen pahenemisvaihekin voi joillekin tulle.
      Kuuri kestää yleensä useita kuukausia, vuodenkin.

      • Tässä jotain 2

        Piti kirjoittaa, että joko e-resepti tai perinteinen paperiresepti. Mutta yhtä kaikki, lääkkeen saat helposti kun olet mies (oletan, että sama kuin aloittaja Teukka22?)

        Naisilla reseptin saaminen on paljon mutkikkaampaa. Tai ei reseptin sinänsä, mutta monet varmistelut mahdollisesta raskaudesta tai raskaaksi tulosta puidaan ja ehkäisy on oltava kunnossa.


    • hyvin auttaa

      Itse kävin yksityisellä. Se käynti maksoi n. 70e ja valitsin apteekissa Roan tilalla sen rinnakkaislääkkeen, niin se maksoi 100kp n. 29e. Toi Isotretinoil Aktavis on halvempaakin kuin Roa. Ihan samat samat aineet kumminkin..sanoivat apteekissa. :)

    • teukka22

      Tilannepäivitys: Kävin tänään yksityisellä ja sain "Isotretinoin Actavis 20mg" Kuurin. Käsittääkseni puoli vuotta jopa olisi kuurin kesto, jos oikein ymmärsin. Hieman harmittaa, että en vielä saa kuuria aloittaa, ennenkuin olen käynyt verikokeissa. Rahaa paloi ekaan käyntiin 100e, lääkkeet vielä ostamatta, ja toinen labrakäynti.

      Toivon mukaan mä sit saan syödä noita lääkkeitä, ettei maksa arvot ole liian korkeala, sittehän tää itkuks muuttuisi, jos mä en edes pääse testaan tota lääkettä, olin siinä toivossa että saisin jo tänään aloittaa kuurin, mutta ei niin ei.

      Ja, jos toivon mukaan kun pääsen aloittaa ton kuurin, niin siittä olisi jotain hyötyäkin, lääkäri kyl totesi, että tuon on kaikista paras keino vaikeaan akneen.

      • hyvin auttaa

        Kyllä minä sain aloittaa kuurin heti. Verikokeeseen piti mennä vasta viiden viikon kuluttua aloittamisesta.


    • vanha hoito on

      A-vitamiinijohdannaista on.

      Tuota ja vastaavaa on maailman sivu käytetty vaikean aknen hoitoon.

      Se tunkee sen paskan ulos sun ihostasi, että silleen voi oireet pahentua ensin, mutta sitten se helpottaa.

    • teukka22

      Mä jouduin heti maanantaina verikokeisiin, ja kuulemma viel uuteen verikokeeseen, ennen kuin saan ostaa lääkkeet. Reseptit oon jo saanu. Tos seuraavas verikokees pitää olla 10 tuntia syömättä ja juomatta, kyl sain taas ihmetellä miten vaikeeta on yhen vitun lääkkeen saaminen. Ja mulle ei ole edes viel soitettu, koska pääsen sinne toiseen verikokeeseen...

    • teukka22

      Ensimmäinen viikko reseptiä takana, minkäänlaista muutoksia ei ole kasvoihin tullut, ei ainakaan positiivisia. Sivuvaikutuksiakaan ei oikestaan ole vielä tullut. Alkaa jo miettimään onkohan tästäkä kuurista mitään hyötyä, mutta katsotaan ja toivotaan parasta :). Ensimmäisen kuukauden jälkeen, otan sit 2 pilleria päivässä.

      Kuurin lisäksi käytän dermalog lotion voidetta, se on auttanut kutiamiseen ja kuivumiseen ainakin jonkin verran.

    • akne567

      Mieti tarkkaan ruokavaliosi. Tuttuni ruokavalio koostuu lähinnä valkoisesta vehnästäjauhosta tehdyistä ruoista ja maitotaloustuotteista. Ne molemmat tekevät kehoon paljon epätervettä kosteutta joka tulee ulos kehosta muun muassa finneinä. Yllätys, yllätys. HÄnellä on vuosia kestänyt ongelma pahan aknen kanssa. Mutta ruokavalion muuttamisesta hän ei ole kiinnostunut, hän juoksee vain ihotautilääkäriltä toiselle vuosia.

      Maitotaloustuotteet minimiin. Samoin valkoiset vehnäjauhot. Erityisesti pähkinät (jos niille ei ole allerginen) kuivaavat sisäistä epätervettä kosteutta hiljalleen, erityisesti mantelit, samoin kuin vihreä tee, sitruunamehu.

      • JOOPAJOOJOOOJOO

        Ei se akne ole ruokavaliosta kiinni, se on kiinni oikeastaan ihan vain geeneistä. Huonot elämäntavat ja huono ruokavalio voi korkeintaan vain hieman pahentaa jo olemassa olevaa aknea, mutta eivät ne sitä aiheuta. Tiedän tyyppejä jotka syövät jatkuvasti ihan mitä sattuun roskaruokaa, ryyppäävät, valvovat yöt ja elävät kaikinpuolin epäterveellistä elämää, niin silti heillä on melkein täydellinen persikka iho ei varmaan koskaan ole ollut yhtään finniä. Ja sitten tiedän tyyppejä jotka syövät hyvin terveellisesti, harrastavat liikuntaa ja elävät muutenkin tosi terveesti. Niin silti joillain heistä on kuitenkin melko paha akne. Että pelkästään jo näistä päätellen akne on kyllä melkeimpä vaan perimän/geenejen sanelemaa, ja useimmiten se vaatii lääkitystä parantuakseen.


    • Aknenaama

      Akne on yks maailman ****** sairauksista!!!
      Se miten kaikki luulee että se johtuu siitä ettet pese ihoas tarpeeksi ja antaa jotain "käteviä" neuvoja pesemisen parantamiseksi>:-(.
      Mulla oli tetrasykliini kuuri joka ei tehonnut, sitten sain Roaccutan kuurin joka aluksi puhdisti ihoa mutta nyt pamahti taas täyteen näppyä... Arrrghhh!!!!!! En kestä miks tää mun akne ei voi lähteä?!?! Ja siis kyse ei varmaankaan ole edes alun pahenemis vaiheesta koska oon ollu Roalla jo ihan suht kauan. Akne hankaloittaa sosiaalista elämää ja pilaa itsetunnon. ):

    • fallennnn

      Moro.

      Kokeile bionin tuotteita. Ite roakuurin testanneena, sain avun oikeestaan vain noiden tuotteiden avulla. Eka pari kk meni antibiootin kanssa hyvin, tuntui että iho rauhoittui mutta sen jälkeen tilanne kärjistyi ja ylty todella pahaksi. Itelläni sen verran hyvä tuuri, että naikkonen oli kuullut tuotteista ja oli käynyt hakemassa niitä testiin. Aluksi tuntu aika nihkeeltä läträtä puhdistuksen ja voiteiden kanssa, mutta kun niistä saa apua niin kyllä sitä taipuu mihin vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe