voiko narsistia auttaa parantumaan?

piitu*

olen nyt elänyt itsenäistä elämää kamalan vuoristoratasuhteen jälkeen jossa kumppani oli täysi narsisti.
sydämeni hajotettiin murskattiin ja poljettiin aivan kasaan mutta päätös oli oma silloin kun erottiin ja halusin lopullisesti eroon siitä kissahiiriajosta jota kesti viisi vuotta. voimat on nyt palautunut pikkuhiljaa ja ymmärrys on täysin selvää millaista on elää tunnesairaan ihmisen tai oikeastaan eläimen kanssa.

tunteet oli kovin voimakkaat ja vieläkin tulee yksittäisiä päiviä jolloin ikävä iskee mutta helpotus tulee yhtä nopeasti kun miettii elämän laatua siltä ajalta joka oli aivan kamalaa.
aito ihminen ei narsisti ole vaan elää ihan ulkokuoren avulla ja sisällä on tyhjää.
kuitenkin sääli on ajatuksissani mukana että voisipa auttaa toista koska nyt hän on tilaisuudessa sellaisessa taas että ei paranis mikata mitään vaan alkaa elää aidon ihmisen lailla.
itse en voi mitään sanoa ääneen mitä ajattelen koska välit katkaistiin lopullisesti.
ja ihan sen takia että en ole enää lähde hänelle.
lähde asian ymmärsin terapiassa,lähde on huume narsistille ja sitä ilman hän ei elä.
sydämessäni toivon kuitenkin mielenrauhaa toisenkin elämään..
ja toivoisin että en koskaan saa kuulla hänen tyrineen ja että oppisi elämään ihmisten lailla ja arvostamaan ennenkaikkea sitä mitä on nyt ympärillä.
hienoja asioita.
ja toivoisin että huomaisin hänen olevan aito rehellinen ja avoimesti nykyisessä suhteessaan koska edelleen inhoan sitä salailevaa elämää mitä itse vietin viisi vuotta ja olen huomannut samaa uudessakin kuviossa.
suhdetta ei voi julkistaa, tämä oli yksi syy mihin itse heräsin..
ymmärrän kyllä että ilmeisesti siksi koska muu lähde katoaa sitten täysin.. :(
millä siis voisi yrittää parantaa narsistia vai onko se täysin mahdotonta.

10

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koston enkeli

Narsisti ei koskaan muutu. Hän on tunnekylmä valehtelija hamaan hautaan asti. Sääli on viimeinen asia mitä tarvitsee.
      Hän tarvitsee rahaa ja siis rahakkaan lähteen. Tai sitä ainakin etsii epätoivoisesti. Mitä vanhempi hänestä tulee,sen vaikeammaksi käy lähteen löytäminen ja siitä kiinnipitäminen.
      Narsistimiehelle kun tulee erektio-ongelmia. Ja Se kun ei toimi,mitä rahaton narsku tarjoaa?
      Tässä on yksi narskun painajaiaista. Ei voiksan enää mennä naisen siivelle asumaan,kun ei pysty antamaan seksiä.
      Tuntemani narsisti on 60 , velkainen,työtön,rahaton.
      En sääli tippaakaan tätä kusettajaluuseria.
      Nyt taitaa narskun sisimmän helvetin
      tuli palaa. Toivon niin.
      On aiheuttanut ihan tietoisesti muille niin paljon pahaa,että on hänen vuoronsa kärsiä.
      Vaikka narsistista sanotaan,että on kylmä kuin jää, pinnan alta löytyy yksi ns tunneasia,mustasukkaisuus,ja kateus
      Eli jotain tämä ihmishirviö tuntee.

• htd

Melkoista skeidaa. Totta on, että muutos on hankala, mutta ei aina mahdoton. Mistä tuon rahan keksit? Toki sitäkin varmaan, mutta kyllä niissä on todella paljon muutakin... Ja mites ne naisnarsistit? Ikään kuin niitä ei olisi.

• Minkälainen ryhmä
        htd kirjoitti:

Melkoista skeidaa. Totta on, että muutos on hankala, mutta ei aina mahdoton. Mistä tuon rahan keksit? Toki sitäkin varmaan, mutta kyllä niissä on todella paljon muutakin... Ja mites ne naisnarsistit? Ikään kuin niitä ei olisi.

"Totta on, että muutos on hankala, mutta ei aina mahdoton"

Minkälainen ryhmä ja olosuhteet tarvitaan, että narsisti muuttuu riittävästi, että hänen kanssaan voi seurustella tyydyttävästi? Entä kauanko tuohon menee aikaa?

Mihin omaisten ja läheisten pitää sitoutua tuona aikana? Entä miten muutosta ylläpidetään ja kenen toimesta?

• yliempaattisuusharha

Miksi haluat pelastaa toisen ihmisen? Onko lapsuuden tunkio vielä tonkimatta?

• rasittunut

sama täällä paitsi että elän vielä vuoristorata suhteessa. tosi kuluttavaa..eilen oli riita ja nyt taas kaikki "ihanasti" miten te muut olette päässeet irti narskusta? miten olette tehneet lopullisen ero päätöksen?

• Sen vain tietää

Narsistista kun eroaa, niin ero pitää tehdä lopullisesti, 100%:sti ja lopullisesti. Kaikki, HUOM. KAIKKI yhteydenpito narsistiin on lopetettava. Muuten se ei onnistu. Jos on esim. parisuhteessa yhteisiä lapsia, niin hankalaahan se on, mutta sitten pitää vain rajoittaa yhteydenotot koskemaan vain lapsiin liittyviä aiheellisia ja asiallisia asioita. Jos yhteisiä lapsia ei ole, niin ei ole mitään syytä olla enää missää yhteydenpidossa narsistiin. Se on ainoa keino, ihan se ainoa.
        Lopullisen eropäätöksen tekee siinä vaiheessa, kun tajuaa, että nyt on tehtävä valinta siitä, hukkaanko oman elämäni ja ihmisarvoni ja terveyteni, vai pidänkö kiinni itsestäni, arvostanko riittävästi itseäni ja haluanko yhä ylipäätään säilyä hengissä. Siitä sen tietää.
        Se joka oikean narsistin kanssa elää tai on elänyt, kyllä tietää.

• Hienoa, että voimasi

"sydämeni hajotettiin murskattiin ja poljettiin aivan kasaan "
      " voimat on nyt palautunut pikkuhiljaa ja ymmärrys on täysin selvää millaista on elää tunnesairaan ihmisen tai oikeastaan eläimen kanssa."

Hienoa, että voimasi ovat palautumassa/palautuneet.

"millä siis voisi yrittää parantaa narsistia vai onko se täysin mahdotonta. "

Help! On, on täysin mahdotonta, että joku yksittäinen ihminen koskaan ja missään olosuhteissa voisi parantaa narsistia.

• Tänään kun itse aj.

Tänään kun itse ajoin narsistini kotitienoilla, ajattelin, että kuinka kaikki, siis ihan kaikki tunteet ja muistot on tarvinnut käydä läpi sillä ymmärryksellä, että hän on vailla tunteita.

Muistin, kuinka suunnattoman rakastunut olin häneen, sitten muistelin, kuinka vuosia jälkeen kävin hänen asuntonsa läheisyydessä sydän kipeänä katsellen hänen ikkunaansa... tietenkin pimeässä, että kukaan ei voinut nähdä.

Tänään totesin, että pystyn näkemään jo hänen asuntonsa ikkunan ilman tunteen muuttumista. Nytkin kyllä ahdistaa, mutta todella vähän enää. Ja kaikesta tuosta on vuosia. Olen tehnyt työtä tämän asian kanssa todella paljon.

Tänään erityisen selvästi tajusin, kuinka koko tunneväkkärä on ollut vain omaani, ihan kokonaan vain ja ainoastaan. Hän on ollut suhteen täysin tunteeton osapuoli koko ajan. Siis täysin tunteeton.

Uhrin suurin työ on irrottautua ja ymmärtää, että narsisti ei rakasta. Ei ole koskaan rakastanut, eikä tule koskaan rakastamaan. Hän ei yksinkertaisesti pysty eikä voi, koska hänellä on se vamma, joka estää empatian tuntemisen.

• Missionimpossible

Ei. Ei voi.

• uhrinaollut

narsisti valehtelee aina ja joka paikassa asiat nin että oma kuori säilyy puhtoisena.
      puhuu ja kahlitsee lähteitä ja hurmaa ennen kaikkea.
      olisi itselle helpotus kun puhuisi itsensä pussiin joskus ja totuus tulisi ilmi.
      hän paljastuisi.

kamalaa on ajatella olleensa vain väline toiselle ilman rakkautta.
      sen oivaltaminen oli kipeintä. harhakuvarakkaus johon meni monta kertaa mukaan.

ja luulen että ilman ammattiapua on keneenkään vaikea selvitä hengissä pois narsistin koukusta.
      ja suositan sitä kaikille.itse hain sitä siinä vaiheessa kun viimeinen ero oli tehty ja istuin lyhistyneenä tereutin tuoliin ja aloin purkaa.
      ilman sitä en olisi tässä, ehjänä.
      ja noissa aikaisemmissa kirjoituksissa on totuus, 100prosenttinen välien katkaisu on ainoa keino!
      ei mitään saa antaa enää itsestään. se päätös kuuluu siihen että haluaa lopullisesti eroon ja oma ex jätti minut täysin rauhaan kun ei enää saanut minulta mitään ja saan elää nyt onnellista omaa elämääni hiljaa raunioista rakentaen.
      vahvempi olen myös ihmisenä tämän hirveän teatteritarinan jälkeen mutta luotan edelleen taas elämään ja itseeni josta tiedän toipuneeni kaikesta.
      yli vuosi meni ja aikaa näissä tarvitaan.
      jaksamista kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      79
      1837
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1738
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      353
      1572
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1433
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1310
    6. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      67
      1300
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      67
      1182
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      60
      1109
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      100
      1067
    10. Kuljettajasi oy konkurssi?!

Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1025
    Aihe