Miksi useimmilla hirvimiehillä on tähtäimet halpiksia?

ericcartman

Eikö ne ymmärrä hyvän päälle vai muuten vaan ovat nuukia? Jos ostaa kunnon keskieurooppalaisen tähtäimen kerralla, niin ei tarvi murehtia onko hyvä vai ei.

68

5369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähtäilijä

      Jaa tarkoitatko makua vai miten niin hyviä eikö tärkeintä ole että ossuu.

    • jahtijakti

      samaa olen ihmetellyt, uutta sakoa ja tikkaa on mutta kiikarina jahtijakti. Kiikarinjalkoina ovat jotkut joulutinasta tehdyt paskat ja ihmetellään miksi osumat siirtyy ja ristikko pyörii yms..
      Merkkiammunnoissa noita näkee että kun ei onnistu ja niitä selityksiä riittää miksei osu. Ei aina viitti suoraan sanoo mitä ajattelee. Yhdelläkin tyypillä meni ainakin 10 kertaa ennekuin sai merkin. Joka vuosi sama juttu uudestaan. Sillä rahalla mitä se on laittanut merkkiammuntoihin vuodesta toiseen ja siihen ajamiseen eri merkkiammuntoihin niin olisi saanut jo hyvän kiikarin.

      • Anonyymi

        Jos on noin huono ampumaan, eikä jaksa harjoitella, niin miksi ampuisi merkin joka vuosi? Ettet vaan pistänyt vähän omiasi mukaan?


      • Anonyymi

        yritykset on rajattu viiteen / tilaisuus.
        Kommentaattori ei ole aln miehiö, peräkämmarin poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        yritykset on rajattu viiteen / tilaisuus.
        Kommentaattori ei ole aln miehiö, peräkämmarin poika.

        Miksi kommentoit vuoden 2015 viestiä jollain hölynpölyllä?


    • söin

      Itse ainakin söin tähtäimeni ja oli hyvää marnoituna grillattuna, suosittelen muillekin jos epäilee ettei tähtäin ole hyvä vaan pilaantunu.

    • halpakeskinkertainen

      Miksi kaikki eivät aja uusilla autoilla kuten mersuilla, audeilla ym. Monet ajavat yli 10 vuotta vanhoilla toyotoilla ja ooppeleilla.
      Johtuukohan se siitä, että aika monella ei ole varaa hankkia hyvää ja kallista tuotetta. Halvallakin pärjää vaikka siinä on omat ongelmansa.

    • kohdistusta

      Suurin osa ei kyttää peuroja hämärässä vaan ampuu vain kirkkaassa päivänvalossa niin riittää huonompikin optiikka. Valitettavasti moni ei osaa edes kohdistaa asettaan kunnolla. Koska ei ymmärrä mitä se yleensä tuumajärjestelmää tottelevan tähtäimen säätöjen asteikko 1 moa on 4 napsua. Eli ristikko siirtyy 4 napsulla tuuman 100 jaardilla tarkoittaa. Kohdistus perustuu sitten siihen että säätöjä ruuvataan täysin arvion mukaan. Sen huomaa sitten merkki ammunnoissa,

      Itselläni on kiikari jossa on metriset säädöt josta olen ikionnellinen aina sen jälkeen kun on tuhrannut aikaa toisen aseen päällä olevan tuumamittoihin perustuvilla säädöillä olevan Leupoldin kanssa.

      • ohoseosui

        Kohdistaminen saataa tosiaan olla joillekkin ongelma, mutta en usko sen johtuvan asteikon naksujen mitoista. Itselläni on muutama eri valmistajan putki enkä muista millaisilla säädöillä ja mihin suuntaan niitä pitää naksutella. Aikoinaan tein säädöt puhtaasti kokeilemalla ja ampumalla muutamia sarjoja kunnes tähtäimet saatiin kohdalleen.
        Suurin ongelma saattaa olla se, metsästäjät ostavat vuodessa yhden rasian paukkuja. Tällä rasiallisella ammutaan vuoden kaikki laukaukset. Parilla kymmenellä paukulla ei paljon kohdistella, harjoitella, ammuta koetta ja käydä metsällä. Lisäksi kiikarit ovat usein vain aseliikkeen kylmäkohdistamia ja metsästäjät eivät ymmärrä tuon taivaallista kohdistamisesta.


      • helppohomma

        Ase kiinni höyläpenkkiin ja siitä kolme patia tauluun, että tietää suunnilleen mihin syntyy kasa. Sitten kiikarin läpi katsoen pyörittelee ristikon kasan keskelle ja ampuu vielä yhden laukaiksen varmistaakseen osumisen.
        Ei mitään rakettitiedettä, eikä tähtäimen mittayksiköistä tarvitse välittää hölkäsen pöläystä.


      • raketti-insinööri
        helppohomma kirjoitti:

        Ase kiinni höyläpenkkiin ja siitä kolme patia tauluun, että tietää suunnilleen mihin syntyy kasa. Sitten kiikarin läpi katsoen pyörittelee ristikon kasan keskelle ja ampuu vielä yhden laukaiksen varmistaakseen osumisen.
        Ei mitään rakettitiedettä, eikä tähtäimen mittayksiköistä tarvitse välittää hölkäsen pöläystä.

        Jos laitat aseen kiinni höyläpenkkiin ja kohdista, niin käynti on aivan erillainen olkaa vasten ammuttaessa. Osumapiste on aivan eri paikassa. Lisäksi kovvempi rekyylinen ase hajoaa, jos se ei pääse perääntymään rekyylissä lainkaan. Jokainen kohdistus on ampujakohtainen, jos haentaan vähänkin suurempaa tarkkuutta.

        Kohdistus tehdään ensin kylmäkohdistamalla kiikarin ristikko kutakuinkin piipun kanssa linjaan. Tähän voi käyttää kaikenmaailman kikottimia taikka sitten yksikertaisimmillaan tihdustaa piipun läpi taulua ja säätää piipun reikä ja ristikko kohdalleen. Tällä osuun muutaman kymmenen sentin päähän keskiöstä 150m matkalla.
        Kun kylmäkohdistus on tehty, niin sitten ammutaan muutaman patin kasa ja sen perusteella lasketaan montako naksua pitää säätää. Suunnalla ei ole väliä, sillä seuraavalla ampumakerralla huomaa pian siirsikö oikeaan suuntaan. Sitten vaan hierotaan kunnes ollaan tyytyväisiä. Yleensä kannattaa ampua joko koro tai sivu yksitellen kohdalleen, jotta homma pysyy hanskassa.


    • Jaktmannen

      Hirvimetsällä ammutaan alle 100 m etäisyyksillä.
      Itsellä paketissa tuli 1,5-5 Shirstone.
      Jalat tulivat asepaketin mukana ja ovat pitävät.
      Metsällä asetus on aina 1,5 kohdistuksen ammun 5:lla.
      Muuta en ole kaivannut.
      Pimeässä kyttäystä en harrasta.
      En ole snaipperi vaan metsästäjä
      Jos hyvin käyvä remari on aseena ei siihen ole mitään hyötyä asentaa 6 tonnin etäisyyden mittaavaa Kahlesta.
      Tikkakin on kuitenkin halppispyssyihin kuuluva.

      Jos tulee brassailemaan kalliilla vehkeillään saa kyllä takana päin naureskelua ja vinoja katseita.

    • igiyguyogug

      Kysyn vähän ohi aiheesta. Mikä on parintuhannen euron laatutähtäimen (Zeiss, Swaro, S&B, Kahles) jälleenmyyntiarvo, esim kymmenen vuoden päästä? Arskaan on tullut hukattua kolmisen tonnia, mutta jotenkin tuntuisi koomiselta ostaa lähes aseen hintainen tähtäinlaite?

      • Eskojuhani

        Itse ostin käytetyn Nightforce NXS 5.5-22x50 kiikarin 1500€:lla ja myin samalla hinnalla neljän vuoden päästä. Oli myynnissä 3 päivää. Todella laadukas tähtäin ja hintakin tuntui pysyvän.


    • fooott

      Minullakin oli "laadukas keskieurooppalainen" kiikari jonka jouduin laittamaan korjaukseen laatuvian takia. Sillä välin ammuin hirviä pienarista ottamallani halpiskiikarilla pari syksyä ja toimi ihan loistavasti.

      • Jostuota

        Kiikaritähtäimellä ie osu niin se on noettav samallatavalla kuten avotähtämet.


    • avotähtäin

      Minulla vain avotähtäimet ja aina on elukka tippunut oli kohteena kettu tai hirvi. Kiikaritähtäimet on huonosilmäisille ja huonolille ampujille tarkoitettuja.

      • vanhasohlo

        Kummallakin on puolensa. Liikkuvaan kohteeseen lähelle ja nopeasti raudat hakkaavat optiikan. Mutta tilanne muuttuu kun ammutaan kauas taikka huonossa näkyvyydessä. Optiikka on myös lyömätön, jos halutaan tunnistaa kohde tarkemmin.
        Ampujan kyvyillä ei juuri ole merkitystä kumpaa käyttää. Kyseessä on tottumiskysymys. Huonosilmäisille on muitakin lääketieteellisä vaihtoehtoja kuten silmälasit taikka leikkaus.
        Itse ammun optiikalla, koska minulle on tärkeintä varma kaato kuin patsastelu jonkin tekniikan paremmuudesta.


    • Kalju_Pitkätukka

      Vanhoja kuhmuisia pyssyjä vanhoilla kohtuuedukkailla tähtäimillä.
      Osuu tarpeeksi hyvin noilla, alle 100m hirvet ammutaan meikäläisissä peitteisissä maastoissa, usein jopa 20-40m.

      Lyhin matka, mihin olen hirven ampunut, on 15m pisin 100m.

      Tavallisin syy, miksi merkkiammunnassa joku ei osu, on se, että kokeeseen tullaan ase edellisen jahdin jäljiltä.
      Ei kohdistettu, ei harjoiteltu...
      Olenpa joskus itsekin syyllistynyt moiseen, enkä ole siitä ylpeä...

      En ole ikinä ajatellut, miten paljon osuma napsulla siirtyy, kokeilemalla olen kohdistanut.

      Jos joku haluaa laittaa 2000euroa tähtäimeen, mikäpä siinä, mutta nenän nyrpistely
      toisten kamoille on mielestäni vastenmielistä snobbailua.

    • gentkemanni

      Mulla on sinko ja hyvin osuu, automaatti ohjaus ja kaikki.

    • RWSDiana

      Miten joku voi olla osumatta hirvikokeessa.
      Eikä karhukaan ole tervejärkiselle mahdottomuus

      • Mielipiiteeni

        Minä vanha 73 vuotias ukko suoritin sen karhukokeen satavuotta vanhalla ruotsin m96 6,5x55 avotähtäimillä ,no se karhukoe ja hirvikoe on naurettava niin karhut kuin hirvtet sum muut peurat ja kauriit liikkuu, avotähtäimillä saaparemman tuntuman, jos näköriittää, jajos ei riitä niin sitten kiikaritähtäin seisovaan riistaan.


    • Radial

      Vähän on kivääreitä jotka eivät ammu tyydyttävästi, mutta kiikareista suurin osa kelvottomia. Osumapiste muuttuu, muuttuu myös kun vaihtaa suurennusta. Samalla muuttuu silmäetäisyys, parallaksivapaa etäisyys ja kenttä liian kapea. Ei kestä rekyyliä ja kun muuttaa koroa muuttuu sivusuuntakin. Samoin jos koskee sivusäätöön muuttuu korokin. Vastavaloon ammuttaessa on putki kuin maitoa täynnä
      Tuossa halpiksien puutteet. Kun ammuin 88 Zeissin paikalle käy edelleen samaan pisteeseen. Ei tarvita jatkuvia kohdistuksia.

      Kohtuuhintaisia toimivia kivääreitä löytyy, mutta ei kiikaritähtäimiä. Asekauppias myi asiakkaalle kiikarin. Kysyin miksi myit tuollaisen jolla ei tee mitään. Vastasi että se halusi halvan ja minä myin sellaisen. Vuoden päästä tulee ja kysyy onko minulla hyvää kiikaria niin myyn sellaisen. Kiikariin ja jalkoihin menee yleensä enemmän rahaa kuin aseeseen. Vielä enemmän jos ostaa ensin sen halvan kiikarin.

      Suurin osa ostajista ei edes tiedä mikä on parallaksivirhe. Yhdessä Tascossa oli säätö parallaksivirheelle, mutta millään etäisyydellä ei ollut parallaksivapaa. Kun ostin pojalle ilmakivääriin kiikarin, oli siinä niin suuri parallaksivirhe että palautin ja käskin ampumaan avotähtäimillä.

    • susinentai

      Se taas manuel liikkeellä, ja terveisiä apellin ukolta ja sakon pojilta.

    • Huti_Kuti

      Kysymys johon ei ole yhtä oikeaa vastausta. Itsellä kokemusta Zeiss ja S&B sekä joukko kiinankikottimia.

      Hirvikiväärissä ollu 12 tai 14 vuotti kiinalainen NcStar joka kuitenkin hajosi kun kävin sen kanssa uimassa jäisessä järvessä. Mies sulamaan mutta pyssy jäi ulos. Jäätyi ja sisällä ollut jää rikkoi jotain. Palveli kuitenkin toistakymmentä vuotta kahdella patterinvaihdolla.
      Tuon lisäksi kaksi muutakin kiinankikotinta eikä kummassakaan mitään valittamista.

      Eurooppalaiset kiikarit hämärähommissa uskomattoman hyviä. Kiinalaiset eivät pärjää alkuunkaan näille hämärähommissa.

      Nykyisin hirvihommissa 1.5-6 kiinalainen valaistulla mildot ristikolla ja asepussin sivutaskussa Docter Sight kakkosvaihtoehtona. Picatinny kiskoon vaihdettuna pari napsausta.

      Usein ihmetellyt näitä kiikarin pikakiinnitys-systeemejä. Hinta aivan hirvittävä ja siihen vielä asennuskulut päälle. Itse laiton pätkän Picatinny (Weaver) kiskoa uraan kiinni ja siihen saa laitettua helposti ilman työkaluja erilaisia vekottimia kiinni. Nyt on kiikari ja laser-säteen antava värkki pimeää/hämärää haavakkojahtia/villisikaa varten.

      • kertalaaki

        Se on tuollanen kallis laatukiinnitys hintansa arvoinen.

        Jos laitat urakn kiinni pikatinnyn ja siihen sitten jalat, niin sinulle tulee kaksi kiinnityspintaa eli liikkuvien palikoitten määrä kasvaa. Lisäksi tähtäin tahtoo nousta turhan korkealle piippulinjasta. Muutoinhan tuollainen pikatinnykisko on loistava kiinnityspinta. Siihen saa hankittua sitten sellaisen hirvittävän kalliin hyvän pikakiinnitysjalan. Toisaalta miksi optiikka pitäisi olla pikairroitettava. Itse en kovinkaan paljoa irroittele kiikareita.

        Tekeekö tuolla laaserilla metsästyksessä yhtään mitään. Itse pidän paljon enemmän kunnon optiikasta, jolla pärjää myös hämärässä.


      • Huti_Kuti

        Itse olen iso mies ja laitoin vielä korotuspalankin tuohon picatinny kiskon päälle jotta sain mielestäni paremman asennon kiväärille. Sellaiset fiilikset autotallitestauksessa, että pää ja kaula suorassa ja rennonpana kun kiikari on vähän ylempänä. Jahka kevät koittaa, niin pääsee radalle tosissaan testaamaan. Tuo laser-piste oli hetken mielijohde. Kokemusta lähes pimeästä haavakkojahdista jossa pitäisi olla todella laadukas kiikari jota ei nyt siis ole ja ajattelin tuon olevan hätävara. Omalla kokemuksella haavakko on tiheässä puskassa jossa matkat todella lyhyitä. Se laser on todella pieni kikotin siinä samassa jalassa kiikarin edessä. Jos ei toimi metsällä, niin ainahan sitä voi käyttää karttakeppinä :-)
        Tosiaan tuo kiikarin irroitustarve on todella vähäistä. Minulla on hirvi/karhupyssynä siis isoreikäinen ja matkat kohteeseen luokkaa 30-100m. Joskus harvoin 150 tai jopa 200m jolloin tuo mildot on kaaripyssyn kaliiberia käyttävälle iso etu. Paras tietty olisi joku 2,5 k€ maksava laatukiikari mildot ristikolla ja 1.5-6 suurennuksella.


    • Huti_Kuti

      Vielä noista halpiksista. Kiinalaisilla riittää tekniikka ja osaaminen raketin lähettämiseksi kuuhun joten hyvän kiikaritähtäimen tekeminen ihan varmasti onnistuu. Edes kiinalainen laatuoptiikka ei ole halpaa. Kuitenkin huomattavasti halvempaa kuin länsimainen. Sama juttu itänaapurin kanssa.

      Kun hommaat ryssän tai kinkin tavaraa, niin katso, että se on MIL-standardit täyttävä tuote! Silloin ostat laatua etkä rihkamaa.

      • inspecta

        Idän ihmeellinen sotilasoptiikka ei välttämättä ole laatukamaa vaan "riittävän" hyvää. Nuo pojat ovat aina tienneet, ettei sotatoimiin kannata rakentaa liian hyvää kun sen käyttöikä on kuitenkin tositouhuissa rajallinen.
        Onko muuten idän pojilla samat mil speksit kuin lännessä. Epäolen...


    • Keksikköö

      Niihin härähumminn riitää leuboldit, niihin harvinaisiin villiskoihin, ei niitä pitäisi ammuskella vaan ruokkia ettäliisääntyisivät, mikäli ilmasto lämpenee niin siitä tulisi ihanmukava riista tuleville sukupolvilleAikoinaan noin tuhat vuottasitten suomenniemellä oli villisikaa sekä metsäpeura jahirvet karhut ja sudet hyvin yleisiä niitä vilisi sielläsun täällä. No suted sai surmansa joko susikuopilla tai käpälälaudoissa.

    • AvotähtäimetOllaPitää

      Itselläni solttu ja avotähtäimet. 24 hirveä kaatanut eikä koskaan ole jäänyt siitä kiinni että kiikari pitäisi olla. Ampumamatkat olleet 5m-80m.

      • Nytnäkkeehyvin

        Näin oli omallakin kohdalla. Kunnes aika ja ikänäkö toivat kiikarin hankkimisen omalle kohdalle. Aika aikaa kutakin.


    • 577_trex

      Itse ammun .577:lla. Ei niin väliä mihin tähtää. Hirvimerkkiä ampuessa hyväksyivät suorituksen nopeasti, kun joka laukauksella hajosi koko taulu.

      • Sukupuoli-eläin

        Mä yleensä ammun hirvet ydinohjuksella. Ei jää oikein syötävää, mutta eipä kyllä haavakkojakaan. Hirvimerkkiä joutuu ampumaan joka vuosi eri radalla, kun edellisen vuoden rata on edelleen remontissa. Sama juttu metsästysseuran kanssa, edellisen kauden hirviporukasta ei juuri kuulu enää viimeisten passien jälkeen.


    • kylläniinettäjne

      Kyllä minä niin tykkäsin, ampua hirviä avotähtäimillä. Ikänäkö kuitenkin pakotti jo reilu 40:senä laittamaan kiikarin. Kiväärini perässä kiinteä poskituki. Aseen kun nosti silmätkiinni poskelle, avasi silmät, avotähtäimet olivat valmiina jonossaan. Nyt vastaava temppu, antaa näkymän kiikarinjaloista, eli nostettava päätä, ennenkun tähtäys löytyy ja tulee hutelomman oloinen tähtäysasento. Senverta nätti kivääri, ettei kehtaa, mitään vippas kuutosia viritellä poskitukeen.

      • Anonyymi

        Tukkiseppä pystyy tekenään säädettävän poskipakan, joka ei alenna kiväärin arvoa. Taikka sitten kokonaan uuden tukin.


      • Anonyymi

        Hankit kivääriin kokonaan uuden perän säädettävällä poskituella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankit kivääriin kokonaan uuden perän säädettävällä poskituella.

        Mene suutariin


    • Anonyymi

      Hyvä puoli os se kun pöly housut , kokeessa pölistelee penkkoja ja uusii monesti , riistan hoitoyhdistykselle rahaa , ja huono puoli on se kun metsässä tekevät haavakoita . itsellä on poskituki jokaisessa Aseessa jonka omistan ,

    • Anonyymi

      No kaikki eivät ole niin rahoissaan että voisi ostaa ihan mitä haluaa. Jos halvempi kiikari riittää, niin tuhra hankkia kalliimpaa. Eipä niin paljon harmita kun kolauttaa kiikarin keveen tai muuhun.

    • Anonyymi

      Halvemmista esim. Leupold kestää, hyvät jalat esim. optilock on hyvä sijoituskohde, sillä näitä ei tarvi sen kummemmin hioa linjaan. Pääasoassa Docterit ja Meoptat ittellä, niin pärjää vähämn hämärämmässäkin. Itselläkin mennyt toni-pari noihin halpiksiin mitä oli varaa opiskelijana ostaa. Vaimolta tosin tulee arvostelua kun on kymmenkunta kivääriä ja niiden päällä laatuoptiikka..... Näissä on se hyvä puoli, että säätäminen on jäänyt pois lukuunottamatta tilanteita missä ase on kolahtanut kovaa kiveen tai puuhun.

    • Anonyymi

      Sitten kun tietää mitä tekee niin voi käyttää vaikka halpaa. Kunhan on kohdallaan niin mitä välii hinnalla?

      • Anonyymi

        Kiikarissa tuo kohdalleen saamisen lisäksi on tärkeää pysyykö kohdallaan ja miten kestävä kiikari on. Lisäksi kuvan laatu, hämäränäkö, säädön toistettavuus ym. ratkaisevat. Halvankin kiikarin saa yleensä kohdistettua, mutta kohdistus ei pysy rekyylissä. Kuva saattaa olla suttuisa varsinkin vähänkin hämärässä. Mekaaninen kestävyys kuten kunnollinen vesitiiveys on myös tärkeää. Jos ensisijainen saalis on hirvi, niin silloin pärjää huonommallakin, mutta jos harrastaa hämärässä kytismetsästystä tai linnustusta, niin halvan kiikarin ominaisuudet loppuavat pian kesken. Hyvä kiikari ei ole koskaan halpa ja halpa kiikari ei voi olla kovinkaan hyvä. 500 e on aika minimi ja 1000 eurolla saa jo hyvän. Erinomainen maksaa jo sitten paljon enemmän kuin ase.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiikarissa tuo kohdalleen saamisen lisäksi on tärkeää pysyykö kohdallaan ja miten kestävä kiikari on. Lisäksi kuvan laatu, hämäränäkö, säädön toistettavuus ym. ratkaisevat. Halvankin kiikarin saa yleensä kohdistettua, mutta kohdistus ei pysy rekyylissä. Kuva saattaa olla suttuisa varsinkin vähänkin hämärässä. Mekaaninen kestävyys kuten kunnollinen vesitiiveys on myös tärkeää. Jos ensisijainen saalis on hirvi, niin silloin pärjää huonommallakin, mutta jos harrastaa hämärässä kytismetsästystä tai linnustusta, niin halvan kiikarin ominaisuudet loppuavat pian kesken. Hyvä kiikari ei ole koskaan halpa ja halpa kiikari ei voi olla kovinkaan hyvä. 500 e on aika minimi ja 1000 eurolla saa jo hyvän. Erinomainen maksaa jo sitten paljon enemmän kuin ase.

        Itse voi tiivistää halpiskiikarin niin että kestää vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse voi tiivistää halpiskiikarin niin että kestää vettä.

        Tuon haluan nähdä, että miten tiivistät halpiskiikarin vesitiiviiksi. Kerrotko tarkemmin?


    • Anonyymi

      Itse taas en ymmärrä miksi ylipäätään pitää olla hirvijahdissa kiikaritähtäin!
      Teerijajdin kyllä ymmärrän jos teettää ammutaan 200 metristä ja tappava osuma-alue on muutaman sentin halkaisijaltaan, hirvet ammutaan paljon lyhyemmillä matkoille ja tappava alue on suurempi.

      • Anonyymi

        Jos olet joskus kokeillut kiikaria tai punapistettä hirvijahdissa, niin ymmärrät miksi se on hyvä. Välttämätönhän se ei ole, mutta helpottaa kummasti tähtäämistä. Lisäksi kun tuppaa ikänäköä tulemaan, niin rautatähtäimillä ei enää näe kunnolla ampua. Muutpinkin hämärässä kiikari ja punapiste hakkaa raudat mennen tullen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet joskus kokeillut kiikaria tai punapistettä hirvijahdissa, niin ymmärrät miksi se on hyvä. Välttämätönhän se ei ole, mutta helpottaa kummasti tähtäämistä. Lisäksi kun tuppaa ikänäköä tulemaan, niin rautatähtäimillä ei enää näe kunnolla ampua. Muutpinkin hämärässä kiikari ja punapiste hakkaa raudat mennen tullen.

        Nuo on niitä sokeiden juttuja ja myös niiden jotka eivät osaa ampua, minä olen metsästänyt koko ikäni rautatähtäimillä, ampunut lukemattoman määrän hirviä ja jopa teeret ammun rautatähtäimillä.
        Aseenakin M44 eli ei mitään nykyajan kivääreitä joita kiikuttavat koko ajan asesepille. Minun ei tarvitse kun huolehtia vaan että reissun jälkeen kuivaan aseen ja pidän öljyttynä ja piipun puhtaana, aina toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo on niitä sokeiden juttuja ja myös niiden jotka eivät osaa ampua, minä olen metsästänyt koko ikäni rautatähtäimillä, ampunut lukemattoman määrän hirviä ja jopa teeret ammun rautatähtäimillä.
        Aseenakin M44 eli ei mitään nykyajan kivääreitä joita kiikuttavat koko ajan asesepille. Minun ei tarvitse kun huolehtia vaan että reissun jälkeen kuivaan aseen ja pidän öljyttynä ja piipun puhtaana, aina toimii.

        Joopa joo...


    • Anonyymi

      Täältä entiseltä halpiskiikarien asiantuntijalta mietteitä viimevuosien laatukiikarien käytöstä. Metsästäjän työkalujen pitää olla parasta mitä jahtikamppeisiin käytettävissä olevalla rahalla saa hommattua. Mielestäni vaikkapa käytetty, eikä niin viimeistä huutoa oleva eurooppalainen tähtäin voi olla pitkässä juoksussa huomattavasti parempi kuin kiinanvitkutin viidellä valolla.
      Itse pitkään mietin, että en ole mikään yömetsästäjä enkä siis tarvi mitään kalliita eurooppakiikareita. Muutaman haavakkojahdin kokemus opetti, että meistä jokainen voi olla hämärä- tai yömetsästäjä.
      Valo kiikarissa on iso apu. Se vaan maksaa laatukiikareissa niin penteleesti. Valoja on kanha tyyppiä. On näitä kiiinanvaloja kuten joulukuusissa ja sitten on näitä eurooppalaisia valoja. Eurooppalaiset valot eivät välttämättä edes näy päivänvalossa mutta illalla ja yöllä ovat ihan upeita valoja tuoden sopivan kirkkaan pisteen tähtäysavuksi. Maksavat vaan niin penteleesti.
      Erittäin hyvä juttu on kohtuuhintainen punapistetähtäin päiväkäyttöön. Ne ovat vieläpä edullisia. Itselle mieluinen on sellainen mikro tyyppinen. Putkimallit eivät ole minulle oikein mieluisia. Hyvä ja helppo setti on laittaa punapiste nykyisen kiikarin viereen. Sitten on kiikari päiväkäyttöön pidemmille matkoille ja punapiste lähietäisyyksille ja mahdolliseen hämärä-/yötähtäämiseen.

    • Anonyymi

      Itellä on riittänyt hirvihommiin sen suurempia sijoitteluita vanha käytetty tascon kiikari 1,5-5x30( mitään hajua mitenkä vanha)sotilaskiväärissäni. Vielä on kaikki saanut mitä on ampunut. Kyllä se on 15v jo kestäny rämpimiseni metässä ja jos tuosta aika jättää niin kokeilen ihan piruilessani idän tuotantoa koska en viiti 100e tussariin pahemmin sijoitella ja meilläpäin hämärän ja pimeän rajamailla ampuu ne joilla ei oo lupaa niitä hirvityksiä ampua. Tosin jos ois paremmissa masseissa nii ilman muuta laadukkampaa kehiin nii kestää sit vaikka omalla jälkipolvelleen antaa jatkokäyttöön.

      • Anonyymi

        Paskaa puhuin oliki 1,75-5x20 se mun tascolaine


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskaa puhuin oliki 1,75-5x20 se mun tascolaine

        Se taitaa olla vielä aito Japsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se taitaa olla vielä aito Japsi.

        jos ei muuhun rahat riitä niin osta meopta 4x32, on vielä järkevissä hinnoissa.
        Venäläisen pienen kiikarin ostin Tallinnasta, mistä kaljapullon pohjista ovat
        linssit tehneet kun kuva kellertää, mutta toisesta päästä kun kurkistin sisään
        niin paksuilla jousilla olivat tehneet sisäputken pidon, ja napsut napakat. Välilla
        on pyssy kaatunut mutta säädöt vain pysyy paikallaan. jos tuo vielä jatkuu niin
        laitan sen 7,62x54r päälle, totuus selviää sen kestävyydestä.


    • Anonyymi

      Varmaan siksi, että niillä ampuu hirven. Ja ihan yhtä hyvin kuin kymmenen kertaa kalliimmilla.

      • Anonyymi

        Etelä ymmärrä miten paljon aseisiin,optiikan liittyy vekotin hulluutta. On hyvin tyydytävää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etelä ymmärrä miten paljon aseisiin,optiikan liittyy vekotin hulluutta. On hyvin tyydytävää

        Etekö


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        ???


    • Anonyymi

      Moni ei ammu kuin pakolliset hirvikoe laukaukset ja metsästyksen yhteydessä. Paremmat kiikarit ovat usein niillä jotka ampuvat enemmän ja on muodostunut kokemuksen kautta käsitys mitä hyvältä putkelta kaipaa. Ei ne ilmaisia ole mutta kyllä jonkun alta tonnin putken töissä käyvä irti saa.

    • Anonyymi

      Varmaan siksi että päätarkoitus on metsästää eikä vertailla varusteita. Toisilla toisinpäin.

    • Anonyymi

      Jäin työttömäksi joten rajalliset rahavarat.
      Olen juuri hommaamassa 150€ kiväärin. Sotamuisto mutta todella laadukas ase.
      Siihen pitää saada tähtäin joilla meikäläinen ilman haukansilmiä elävä tulee toimeen.
      Meinasin laittaa siihen kellarista löytyvän punapisteen.
      Eli ainakin minä nykyisin joudun ostamaan edullisempia varusteita voidakseni jatkaa hienoa harrastustani.

    • Anonyymi

      hirvi on senverran iso j a kallis eläin että sitä ei pidä ammuskella millään halpisvehkeillä !

    • Anonyymi

      Monessa asiassa olen huomannut että kun ostaa laatukamaa, niin myydessä saa omat pois. Pätee myös kiikarithtäimiin.
      Muutama vuosi sitten ostin Gradientin kaiuttimet, sain myydessä hiukan voittoa. Sama minun harrasteautossa, ostin hinnakkaan, vähän ajetun, hyvin pidetyn pelin. 5v pidon jälkeen myin, hinta oli noussut 30%. Muija ostelee merkkilaukkuja, LuisVuitoneita ja Chanelia. Aika ajoin myy pois niitä, aina voitolla.

      • Anonyymi

        Rahakone on keksitty, ostaa kallista ja siitä saa likaisena enemmän rahaa!


    • Anonyymi

      Eipä taida olla yhtä ja samaa sekä hyvää joka sopisi kaikille ja kaikilla varaa ostaa se.
      Joillakin varustebudjetti jokunen satku ja joillakin riittävä keskieurooppalaiseen kivääriin & tähtäimeen.

    • Anonyymi

      Monelle ase on työkalu, rymytään risukoissa ja laitetaan autoon/pois monta kertaa päivässä. Ampumamatkat kävis vaikka avotähtäimellä ku hirvwn voi ampua max 50m päästä. Halpista ei tartte niin paijailla.

      • Anonyymi

        Jaloista ei tarvitse paikalla, mutta ne eivät tahdo kestää käyttöä. Mikään ei ole harmillisempaa kuin kaluston hajoaminen kairassa. Kunnon laatutähtäin toki maksaa, mutta kestää kolhuja ihan eri tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe