Kerrostalon hissi on pilannut koko elämäni

M32

Terve kaikille!

Onkohan kellään muulla ollut elämässään näin helvetillistä asumisen tilannetta, mitä minulla?

Asun kerrostalossa (2000-luvun alussa rakennettu elementtitalo) yksiöasunnossa. Olen pitänyt itse asunnosta todella hyvää huolta, maksanut aina vuokrani ajoissa ja ollut erittäin hiljainen naapuri.

Asunnossani on kuitenkin sellainen ongelma, että kerrostalon hissikuilu on ikäänkuin upotettu sen sisään. Eli hissi kulkee sekä asunnon eteisen seinän että olohuoneen seinän takana ja sen ääni kuuluu ERITTÄIN selkeästi läpi ohuiden seinien.

Makuuhuonetta asunnossa ei ole, on vain alkovi, jossa ei ole ovea. Nukkuminen asunnossa on aivan mahdotonta, koska hissin ääni kuuluu selkeästi jopa korvatulppien läpi ja pitää jatkuvasti hereillä (testattu on useaan otteeseen). Aina kun olet yöllä nukahtamassa, niin joku idiootti ramppaa taas jälleen hissillä ja säpsähdät hereille hissin jymistessä.

Tämä on henkisesti todella raskasta jatkuessaan öistä, viikoista ja kuukausista toiseen.

Talossa asuu sellaista sakkia, jotka käyttävät hissiä läpi yön. Paljon nuoria sekä maahanmuuttajia.

En tiedä, juhlivatko aina vai ovatko yötyöläisiä, mutta hissi käy yleensä yöaikaan (klo 23 -07) keskimäärin 2-6 kertaa tunnissa, 10-30 minuutin välein. Tekee sitä jopa 3-4 aikaan yöllä.

Olen menettänyt hermoni totaalisesti sen vuoksi, koska kärsin tämän takia jatkuvasta univajeesta öistä, viikoista, kuukausista ja vuosista toiseen. Päivät menevät kuin horteessa jatkuvasti huonosti nukuttujen öiden jälkeen. En edes muista, milloin viimeksi olisin saanut nukkua yhteen putkeen edes kuutta tuntia niin kuin ihmisen tulisi vähintään saada yössään nukkua. Nyt kuluneen vuoden aikana on tuntunut, että äänieristykset ovat vain heikentyneet ja hissin ääni kuuluu entistä kovempaa asuntoon.

Saatuani opintoni pakettiin, kävin täysipäiväisessä työssä (ma-pe klo 9-17) tämän vuoden syyskuuhun asti reilun vuoden ajan.

Minut irtisanottiin ja uskon, että suurin syy siihen oli nimenomaan se, koska en ole saanut nukkua öitäni ja näinollen työtehoni ei ole pitkään aikaan ollut lähellekään paras mahdollinen, joutuessani aivan jatkuvasti valvomaan öitäni ja ollessani sitten väkisin hereillä töissä.

Olen yrittänyt aivan totaalisen kaikkea päästäkseni tästä ongelmasta eroon. Olen sanonut porraskäytävässä kulkijoille öisin, että käyttäisivät hissin sijaan portaita.

Ei tulosta. Sanoovat vaan, että he saavat kulkea hissillä mihin aikaan tahtovat, enkä voi sitä rajoittaa, asuuvat 7. kerroksessa jne. Mutta samaa sanoovat talon 3. kerroksessa asuvat, jotka valitseevat öisin portaiden sijaan mieluummin hissin. Nauraavat vain minulle, kun yritän kertoa, kuinka vakavasta asiasta on kyse.

Olen ollut tästä asiasta yhteydessä myös isännöitsijään sekä huoltoyhtiöön mutta mitään ei vaan tapahdu. Uhatessani ottaa yhteyttä kaupungin asumisterveyden yksikköön huoltoyhtiö kävi kerran kesäaikaan asunnossani mittaamassa ainoastaan hissin äänen aiheuttamat desibelit. Olin silloin vielä töissä, joten en ollut itse paikalla. He ilmoittivat tulokseksi 33db, joka on kuulemma niin vähän normaalin asuntomelun ylärajan yli (30db), etteivät lähde tekemään asialle mitään.

Alan olla nyt aivan toivoton ja tuntuu, ettei kukaan ymmärrä minua tässä asiassa.

Kyseessä on nyt sekä oma terveyteni että tulevaisuuteni. Terveys on todellakin koetuksella, kun joutuu yöstä toiseen nukkumaan erittäin katkonaisesti. Korvatulpat eivät auta, mikään ei auta.

En pysty käymään täysipäiväisessä työssä enää, jos ja kun tämä homma vaan jatkuu samanlaisena. Haluan nukkua yöni rauhassa, silloin jos kokopäiväistä työtä teen.

En pysty myöskään muuttamaan tässä tilanteessa, kun elän pienellä työttömyyspäivärahalla, säästöön ei jää yhtään senttiä ja takuuvuokriin yms. tarvittavista rahoista saa vain haaveilla niin kauan, kunnes menen taas siihen täysipäiväiseen työhön. Ja sittenkään en heti pääsisi vielä pitkään aikaan muuttamaan, koska niitä palkkojakin pitää odotella monta kuukautta, että ne riittävät.

Tuntuu aivan, kuin olisin tämän tilanteen vankina, eikä kukaan välitä yhtään tippaakaan kuin ehkä vasta sitten, kun on liian myöhäistä.

Kellään ideoita, mitä tässä voisi tehdä muuta kuin heittää kirveen kaivoon?

15

536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adgedt

      Käy lääkärissä pyytämässä unilääkkeitä tai sitten muuta halvempaan asuntoon; esim. solukämppään. Lainaa vaikkapa nuo rahat muuttoon tai myy irtaimistoasi. Et välttämättä tarvitse kuin sängyn ja paistinpannun, kattilan, yhden lusikan, yhden haarukan ja yhden veitsen.

      Ja ole yhteydessä tuonne asumisterveysyksikköön. He voivat pakottaa uhkasakoilla korjaamaan tilanteen.

    • siihen tottuu

      Tai ei. Hissin ääneen!

      • otan osaa

        Meilläkin on tollasta porukkaa ja tässä hissin viereisessä asunnossa muuttuu asukas koko ajan. En tajua kanssa tuota yöllä ramppaamista, mutta niissä ihmisissä on jotain pahasti vialla. Onko sinun mahd. Nukkua retkisängyssä vaikka keittiössä sukeltajakorvatulppien/nukahtamislääkkeen kera? Tsemppiä!


      • asuin noin
        otan osaa kirjoitti:

        Meilläkin on tollasta porukkaa ja tässä hissin viereisessä asunnossa muuttuu asukas koko ajan. En tajua kanssa tuota yöllä ramppaamista, mutta niissä ihmisissä on jotain pahasti vialla. Onko sinun mahd. Nukkua retkisängyssä vaikka keittiössä sukeltajakorvatulppien/nukahtamislääkkeen kera? Tsemppiä!

        Joka kerta hissin lähtö kuului. Siihen vain tottui, kuin lentomeluun! Tai, sitten ei..


    • Anneli Pimpakka

      Muuta hissiin. Asuntosi hiljainen ja niin ongelma ratkeaa.

    • Ei hyvä

      Jo rakennusvaiheessa mokattu: hissikuilun sijainti just niin kuin EI pitäisi, sekä olematon äänieristys. Tossa kohtaa olis tarvittu valaa pikkasen enempi betonia asunnon ja hissikuilun väliin, mutta kun olis tullut liian kalliiksi.
      Taitaa olla paras, kun alkaa katsella toista asuntoa. Turhaan olet sinäkin joutunut kärsimään.

    • 65498452

      Josko vaikka lakkaisit uhkailemasta ja ottaisit ihan oikeasti yhteyttä sinne kaupungin yksikköön. Sitten voit käydä sossussa juttelemassa löytyisikö sieltä apua takuuvuokran kanssa, jos pääsisit muuttamaan pois.

      Onko kyseessä yksityinen vuokranantaja vai kaupunki/säätiö?

    • ihuhiu

      > huoltoyhtiö kävi kerran kesäaikaan asunnossani mittaamassa ainoastaan hissin äänen aiheuttamat desibelit

      Herää kysymys miten huoltoyhtiöllä on osaamista mitata äänenpainetasoa? Kyllä tuohon olisi pitänyt käyttää konsulttia jolla on ykkösluokan äänitasomittari. Toivon totisesti ettei käytetty mitään iifoonia.

      > on kuulemma niin vähän normaalin asuntomelun ylärajan yli (30db), etteivät lähde tekemään asialle mitään.

      Toisaalta voisi myös sanoa, että sen pitäisi olla epävarmuuden verran rajan alapuolella. Voi olla että hissi on asennettu jotenkin väärin, jos siitä tulee liikaa runkoääntä. Sen korjaaminen voi olla vaikeaa. Jos olet ainoa häiriintyvä, niin olet heikoilla.

      > on tuntunut, että äänieristykset ovat vain heikentyneet ja hissin ääni kuuluu entistä kovempaa asuntoon.

      Pidän eristyksen heikentymistä todennäköisempänä että hissi on kulunut ja herätteet kasvaneet.

      > tuntuu, ettei kukaan ymmärrä minua tässä asiassa...Korvatulpat eivät auta, mikään ei auta.

      Minun on vaikea ymmärtää miksi korvatulpat eivät auta, ne kuitenkin vaimentavat laajakaistaisesti ja myös pieniä taajuuksia eli ehkä kuvaamaasi jyminää? Minua korvatulpat eivät auta nukkumaan, koska ne aiheuttavat kipua korviin, äänet ne kyllä eristävät. Ja varsinkin jos ääni on vain 33 dB, niin on varsin kummallista etteivät korvatulpat riitä sitä vaimentamaan. Kiinnostaisi kyllä kovasti selvittää, miksi näin on, mutta se ei vain onnistu netitse.

      • Pyllyperse

        Korvatulpat suojaavat huonosti bassomaisia jytyäviä ääniä. Kokemusta on. Ja korvatuplat myös yleensä tippuvat korvista jossain vaiheessa yötä, aiheuttavat korvatulehduksia (josta voi tulla kierre) ja vahatukoksia korviin.


    • 324trfrffddfdd

      Minä taas nukahdan aina tv päällä. Tietokone on yhdistetty tv:n myös eli kattelen usein leffaa tai jotakin sarjaa ja laitan kuvan 50" telkkuun. Ääniä siis kuuluu, toisia äänet haittaa toisia ei. Ehkä se vaatii tottumista ja sitä että mitä ääniä pitää häiritsevinä.

      Kun et asialle mitään voi niin tilanteesi on toivoton jos et totu hissin ääneen.

      No, aino kai mitä voit tehdä on että äänieristät ne seinät minkä takana hissi kulkee.
      Sehän on jo kiviseinä että siihen kyllä saa kunnon äänen vaimennuksen.
      Ainoa että sekin saattaa maksaa, ihan ilmaiseksi on vaikea keksiä äänen vaimennusta, jotain joutuu todennäköisesti ostamaan.

    • Cyösti

      "Ääniä siis kuuluu, toisia äänet haittaa toisia ei. Ehkä se vaatii tottumista ja sitä että mitä ääniä pitää häiritsevinä."

      Jatkuvasti päällä olevaan ääneen tottuu ja siihen nukahtaa. Vaikka kovempaakin ääneen kunhan se on tasaista ja jatkuvaa. Kuten junassa tai autossa matkustaminen. Tai TV:n ja radion päällä olo. Kiskojen ääneen ja rengasmeluun tottuu. Tai ruotsinlaivan ruumakerroksen hytteihin kuuluvaan koneen meluun.

      Mutta tuo jatkuvasti 30 min välein toistuvat yhdenäkkinen hiljaisuus ja melu on kuin kiinalaista vesikidutusta. Jokaisen pisaran jälkeen odottaa seuraavaa ja se tuntuu kovemmalta.

    • veräjä

      Muuta sellaiseen taloon missä on verkkohissi rappusten välissä kaukana seinistä.

    • komissio

      Ryhdy Destian laturiksi....opit ja totut koviin ääniin ))))))))))))))) pam !

    • Juhaaaa

      Muuta herran jestas pois! Itse olisin muuttanut heti työelämään päästyä, niin olisi irronnut helposti laadukkaampikin asunto. Uni on todella tärkeää ihmiselle. Oman entisen asuntoni yläpuolelle kun muutti yökoluajia, niin heti ensimmäisen kuukauden jälkeen irtisanoin sopimukseni ja aloin etsimään uutta asuntoa. Se löytyi melkein heti ja muutin heti seuraavana viikonloppuna, joten jouduin maksamaan kahdesta asunnosta vuokrat yhden kuun ajalta. mutta oli kyllä sen arvoista.

    • Skkdbbd

      VAIHDA ASUNTOA NIIN LOPPUU VALITUS!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe