Metropolian opetuksen laatu?

omena71

Opiskelen itse Metropoliassa ja voin vapaasti sanoa, että opetuksen laatu on ihan paska. Hyi olkoon ....suuri kasa epäammattilaisia opettajia...olin kaksi vuotta poissa ja palasin takaisin nyt syksyllä...hyi olkoon...mikään ei ole muuttunut paremmaksi...ainoastaan huonompaan suuntaan. Siis se on ihan noi opettajat kilpailisi keskenään kumpi heistä on huonoin ja se heijastuu kaikkeen..se on yhtä kärsimystä...

Kokemuksia?

43

2643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asjdjrhewuirhae

      Mitä alaa opiskelet? Sama kokemus on minullakin. Muutama opettaja on tosi hyviä, mutta suurin osa täysin tolloja, joita ei kiinnosta mikään opiskelijoihin liittyminen. Sähköposteihin vastaaminenkin on tuskaa heille.

      • Maksakaapalkkaatyöstä

        Sähköpostiin vastaamista ei lasketa työaikaan, sitä ei ole resursoitu niin ei sitä ole pakko tehdä.


      • okomoko
        Maksakaapalkkaatyöstä kirjoitti:

        Sähköpostiin vastaamista ei lasketa työaikaan, sitä ei ole resursoitu niin ei sitä ole pakko tehdä.

        meillä ainakin metropoliassa opettajilla oli kerran viikossa varattu aikaa, että oppilaat pystyivät tulla ilman varattua aikaa heille juttelemaan. harvoin kukaan tuli ja silloin he ehtivät tarkastaa sähköposteja. myöskin opettajat antoivat luokissa jatkuvasti itsenäisiä projektitöitä joiden aikana he pystyisivät erittäin hyvin tarkastamaan s-postit.


    • mieisse

      Allekirjoita, tekniikan alalla opiskelen. Onneksi valmistun nyt keväällä ja pääsen tästä paskasta eroon. Valitettavasti tämän koulun papereilla voi vain pyyhkiä perseensä jos sitäkään.

    • Metropoliitta

      Metropoliitat ei yl. osaa opettaa eikä diblomi-idiootit ole metropoliittoja.

    • AKJ

      Voi ei! jos asia on todella näin, niin täytyy muuttaa suunnitelmia tänä keväänä haun suhteen! Osaako joku vertailla eri AMK;ja? Missä olisi paras opetus, ilmapiiri ja minkä koulun papereita arvostetaan? Rakennusarkkitehtuuria, tai rakennusinsinööriksi olisi tarkoitukseni hakea.. Kiitos avusta1 :)

      • omallakokemuksella

        Älä missään nimessä hae rakennusalalle. Ihan paskaa duunia! Tulet pettymään. .


    • AKJ

      Voi ei! jos asia on todella näin, niin täytyy muuttaa suunnitelmia tänä keväänä haun suhteen! Osaako joku vertailla eri AMK;ja? Missä olisi paras opetus, ilmapiiri ja minkä koulun papereita arvostetaan? Rakennusarkkitehtuuria, tai rakennusinsinööriksi olisi tarkoitukseni hakea.. Kiitos avusta! :)

      • Käänteisfunktio

        Metropolia on iso oppilaitos ja sillä on eri toimipisteitä ympäri pääkaupunnkiseutua. Laatu vaihtelee eri toimipisteitten välillä ja sisälläkin. Rakennusarkkitehtuuri ja rakennusinsinöörit ovat Agricolankadulla Kalliossa. Olen kuullut että se talo on homeinen ja katto vuotaa. Ei mun kaverit ainakaan Agricolankadun opetuksesta sillti ole valittaneet. Sama juttu keskustassa Bulevardilla ja Kalevankadulla, ihan on vanhat talot ja maan parasta opetusta. Myyrmäen ja leppävaaran toimipisteissä taas on päin vastoin, tilat on hyvät mutta kaikki yleensä valittaa, että on huonoa opetusta.

        Pääkaupunkiseudulla ei taida olla muuta tekniikan alan ammattikorkeakoulua, niin että jos et halua muuttaa niin Metropoliaan on mentävä.


    • jooopp

      en ole raksapuolen inssi mutta tamk vois olla metropolian jälkeen paras vaihtoehto. tuo rakennusakrritehdin linjaki tuli tänä vuonna just tänne takas

    • sukeltajaeläin

      Olen hakemassa ensihoidon koulutukseen ja minuakin kiinnostaisi muiden kokemukset eri kouluista. En osaa valita hakutoivejärjestystä, auttaisi, jos saisi vähän vertailla... Metropolia ja Tamk tulee olemaan listalla, mutta kumman laittaisin 1. sijalle? En myös ole ihan tajunnut mikä ero on monimuotokoulutuksella ja normaalilla päiväopetuksella...

      • zxcmg

        Monimuotokoulutus tarkoittaa ainakin omalla kohdalla ilta- ja lauantailuentoja eli päivisin ei ole koulua. Tämä on ns aiemmalta nimeltä aikuiskoulutus, jossa teoriassa pitäisi olla mahdollista samanaikaisesti käydä töissä. Kuitenkin opintojen alussa opettaja painottaa, että kantsii varmaan lopettaa työteko, koska muuten voi käydä homma aika raskaaksi. Noh, vuoden päivät kävin itsekin opintojen ohella töissä, mutta kyllästyin siihen (kuten moni muukin), ettei ole koskaan omaa elämää, joten jäin opintovapaalle ja siirryin päiväopetukseen. Se siitä monimuotokoulutuksesta.


    • nigigif

      Itse opiskelen Metropoliassa toimintaterapiaa vasta ensimmäistä vuotta, mutta tämän hetkinen kokemukseni on, että opetus on hyvää. Myös yksi huonompi opettaja on sattunut kohdalle, mutta se on vaan minun mielipiteeni. Puhuu kyllä ihan asiaa, mutta ääni on niin hiljainen ja monotoninen, että ajatukset lähtee harhailemaan. Monimuotokoulutus toimintaterapiassa ainakin tänä keväänä aloittavilla on ma-ke ja ihan päiväopetusta eli taitaa vaihdella aloittain. Tosin edellisvuosien monimuotokoulutus oli joka toinen viikko tapahtuvaa.

    • valoja12

      Nyt hei herätys, yhden linjan perusteella ei voi tuomita koko AMK:n opetusta. Metropoliakin on aika iso lafka ja jakautuu moneen eri koulutusohjelmaan, rakennukseen ja sijaintiin joten sanomalla että opetus koko Metropoliassa on huonoa on sama kuin sanoisi että opetus kaikissa ammattikorkeakouluissa on huonoa :)

      • Jamikula

        Kyse ei ole yhdestä linjasta vaan koko opintosuunnasta.


    • Teekkari

      Kandeis olla yliopistossa :D

      • Musmus

        Ei kuulemma sielläkään laatu huimaa päätä, sanoo maisteriksi kohta valmistuva kaverini :D

        Riippuu varmaan enemmän alasta ko koulusta, uskoisin.


      • teegar
        Musmus kirjoitti:

        Ei kuulemma sielläkään laatu huimaa päätä, sanoo maisteriksi kohta valmistuva kaverini :D

        Riippuu varmaan enemmän alasta ko koulusta, uskoisin.

        Ainakin tekniikassa yliopisto on positiivisesti aivan toiselta planeetalta, kokemusta on.


      • Musmus
        teegar kirjoitti:

        Ainakin tekniikassa yliopisto on positiivisesti aivan toiselta planeetalta, kokemusta on.

        Kys. kaveri on tosiaan kielten puolella (Oli vattuuntunut varsinkin gradun ohjauksesta)

        Metropoliassakin laatu vaihtelee. Itse viestinnän puolella on tullut vastaan vain yksi huono opettaja (ongelmana lähinnä kiertelevä puhetyyli ja kykenemättömyys vastata kunnolla kysymyksiin), mutta kuullut, että joillakin toisilla linjoilla heitä on enemmänkin.


    • Tamki1

      TAMKissa laatu on erinoimasta, ilmapiiristä en tiedä

    • dsdsdsdsdsssdds

      Metropoliasta olen valmistunut, myyn lehtiä puhelimitse työkseni. Jee.

    • harmillista

      Myyrmäen Metropolissa Leiritiellä on ainakin markkinoinnin opetus tosi huonoa, puutteellista ja olematonta. Oikeastaan mitään opetusta ei ole, vaan oppilas joutuu itsenäisenä työnä tai ryhmässä suorittamaan kaiken, mutta koulun puolelta opetus puuttuu. Tämä ei ole kovin motivoivaa eikä tätä päivää kun asiat voisi toteuttaa paljon tehokkaammin ja paremmin. Onneksi on muitakin oppilaitoksia ja netistä saa tietoa...

    • Huonojuttu

      On ihan samanlaisia kokemuksia Metropoliasta. Miten on mahdollista ettei opetuksen laatua seurata? Nuo kurssit voisi vetää ketä vaan tuolla pelillä..

    • mieisse1

      Tällä viikolla on Myrtsissä palautetta palautteesta keskustelu. En aio säästellä.

    • VanhatTekumaikatKeleestä

      Metropolian suurin ongelma on huonot ja laiskat opettajat. Maikat eivät osaa eivätkä viitsi vaivautua opettamaan kunnolla. Monella puuttuu pedagoginen koulutus, ovat aikoinaan opistoaikaan saaneet vaki viran ja siinä pysyvät ja opettavat samalla paasaavalla tyylillään eläkepäiviin saakka.

    • austerism1

      Antakaa nyt hyvät ihmiset myös jotain ideoita siitä, miten opetuksen voisi toteuttaa hyvin.

      "Keskustelu" junnaa siinä, että valitatte yhteen ääneen ja ympäripyöreästi huonosta opetuksesta ja monessa viesteissä vieläpä laveasti koko oppilaitoksen tasolla.

      Mistä huono opetus voisi johtua? Viimeisessä viestissä väitetään, että (laiskat ja huonot) opettajat ovat saaneet vakiduunin "opistoaikana" ja opetus on jämähtänyt. Mistähän muuten kyseinen kirjoittaja tietää, milloin kukakin opettaja on virkansa saanut?

      • OpalatPuhuu

        Useimmat opet ihan itse kertoo, kauanko he on opettaneet k.o. lafkassa.

        Pedagogisesti pätevän opettajan (mitä austerism1 on kertonut olevansa) pitäisi tietää kysymättäkin, mitä kuuluu hyvään opetukseen. Ei ole meidän opiskelijoiden päänsärky kehittää koulutusta. Se on koulutuksen kehittäjien tehtävä. Kyllä se riittää kun opiskelija antaa palautetta, mikä on ollut onnistunutta ja mikä ei. Siitä eteenpäin vastuu siirtyy niille, jotka nostaa siitä hommasta palkkaa.


      • austerism1
        OpalatPuhuu kirjoitti:

        Useimmat opet ihan itse kertoo, kauanko he on opettaneet k.o. lafkassa.

        Pedagogisesti pätevän opettajan (mitä austerism1 on kertonut olevansa) pitäisi tietää kysymättäkin, mitä kuuluu hyvään opetukseen. Ei ole meidän opiskelijoiden päänsärky kehittää koulutusta. Se on koulutuksen kehittäjien tehtävä. Kyllä se riittää kun opiskelija antaa palautetta, mikä on ollut onnistunutta ja mikä ei. Siitä eteenpäin vastuu siirtyy niille, jotka nostaa siitä hommasta palkkaa.

        "Ei ole meidän opiskelijoiden päänsärky kehittää koulutusta."

        Olkiukkoilu vie keskustelua vain harhaan ja sivuun. Ideoiden antaminen, jota peräänkuulutin, liene tyystin eri asia kuin kehittäminen.

        Eräs näkemys opettajan työhön: opettaja on usein hieman kuin puun ja kuoren välissä. Toisaalta on vastuussa opiskelijoille, ja uskoisin, että kyllä valtaosa opettajista haluaa tämän vastuun kantaa. Toisaalta toisella puolella on johto ja talousväki, joille opettajien pitää perustella olemassa oloaan. Tällaista se on oikeasti on -- ette vain tiedä, kun näette asiasta vain osan.


    • SuuAuki

      Jos on huono opettaja tai kurssilla ei tunnu olevan mitään tavoitteita tai mittareita, joilla oppimista valvottaisiin, niin on aiheellista ensin antaa opettajalle palautetta ja jos ei auta, valittaa asiasta eteenpäin. Yliopettajalle vaan sähköpostia.

    • puasikivi

      Opiskelen metropoliassa, ja karkeasti 8/10 opettajista on hyviä. Vaikuttaa hieman että moni opetuksen tasosta valittava kärsii oma-aloitteisuuden ja aktiivisuuden puutteesta, ja olettaa että kaikki oppi kaadetaan korvasta sisään ilman että itse tarvitsee tehdä muuta kuin istua luennolla.

    • Leiritie

      Itse opiskelin inssiksi Myyrmäessä ja en suosittele paikkaa kenellekkään. Oppilaan ohjaus puuttuu kokonaan, pelisääntöjä ei ole, opettajilla ei tunnu olevan mitään kiinnostusta työhönsä, paikka on täysin työelämästä vieraantunut, sisään pääsee ilmeisesti liian helposti kun luokkakavereista iso osa on täysiä nollia...voisin jatkaa iltaan asti.

      No tulipa käytyä

      • Sisäänpäinlämpiävää

        Nyt nappas, opetus on jälkeen jäänyttä, ei ainakaan menetelmäpuolella kehity, kun labroissa yleensä säästetään. Oppii jotain, mutta aika perusjuttuja pelkästään. Opettajat eivät yksinkertaisesti ota kantaa työelämälähtöisiin juttuihin.koska ne aiheuttavat vaivaa.


    • Käynyt

      Isot on puitteet Metropoliassa ja myös opiskelijoiden laatu vaihtelee aina amiksesta lukiolaiseen ja muuhun. Itse kävin pari vuotta sitten Leppävaaran. Niille, joille ei mennyt perille se, että itse pitää aikuisen lailla vastata omasta etenemisestää ja suorituksistaan tuli huono olo ja valituksilla sekä kitinällä ei ollut rajoja. Amkissa vaaditaan jo itseohjattavuutta eikä ope ole sinulle kokoajan selittämässä mitä tehdään. Nämä surkupellet tuntuvat nyt valittavan kohtaloaan täälläkin.

      Opettajat kyllä hoitivat hommansa hienosti ja jos heiltä osasi kysyä, olisi apuja saanut.

      • saarikoskenpena

        1!


      • austerism1

        "Niille, joille ei mennyt perille se, että itse pitää aikuisen lailla vastata omasta etenemisestää ja suorituksistaan tuli huono olo ja valituksilla sekä kitinällä ei ollut rajoja"


        Ammattikorkeakoulu on korkeakoulu. Opiskelijalta pitää löytyä omasta takaa motivaatiota halua selvittää asioita.


    • kyllästynytseuraaja

      Näin on saatu ostettu tutkimustulos: Taloustutkimus: Metropolia on yksi hyvämaineisimmista ammattikorkeakouluista Suomessa.
      Kunpa olisikin. Ketään ei kiinnosta nähdä kuinka huonosti asiat ovatkaan. Käsittämätöntä, että Metropoliassa ollaan menty ryhmäTENTTEIHIN ja ryhmätöihin joita opettajat eivät valvo. Osa opiskelijoista on huvikseen mentaliteetilla koulussa eikä vähääkään kiinnosta opiskelu. Ryhmätöissä- ja tenteissä vain osa ryhmäläisistä tekee työn koska haluavat menestyä opiskelussa. Osa tulee siivellä kun bilettäminen ja lasten hoito menee ohi opiskelujen ja tietävät, että saavat hyvän tuloksen tunnollisten opiskelijoiden ansiosta. Miksi tähän asiaan ei puututa opettajien taholta, koska tunnolliset opiskelijat eivät halua joutua toisten hampaisiin valittamalla osallistumisen puutteesta. Opettajille tieto on mennyt. Kuinka monen opiskelijan on väsyttävä tilanteeseen ja uhrauduttava bilettäjien ja lusmuilijoiden hyväksi lopettamalla koulu väsymyksen vuoksi? Miksi Metropoliassa ei opettajat vaadi kaikilta opiskelijoilta yhteenvetoa vaikka ranskalaisin viivoin mitä on tehnyt ryhmätentin tai ryhmätyön eteen? Näin erottuisi tunnolliset ja omalla työllä menestyvät oppilaat sekä toisten kustannuksella ratsastavat lasten hoitajat ja bilettäjät. Aion viedä asian opetusministeriöön tai niin pitkälle kun on mahdollista käsiteltäväksi jotta oikeudenmukaisuus toteutuu Metropoliassa ja tunnolliset opiskelijat saavat oikeuden omien opintojen menestykseen eikä siipeilijöiden.

      • Näinonjasiltänäyttää

        Periaate on hyvä: tehdäänhän työpaikallakin töitä yhdessä muiden kanssa. Työnantajat jopa ovat toivoneet tulevilta opiskelijoilta lisää työelämävalmiuksia ja varsinkin kykyä työskennellä yhdessä muiden kanssa. Käytännössä toteutus kuitenkin ontuu. Aika hyvä olisi, jos vaadittaisi edes tuo mitä ehdotit, eli ranskalaiset viivat yhteenvetona siitä mitä on tehnyt.

        Vielä parempi olisi vaatia ryhmän yhdessä tekemä ryhmäarviointi pakollisena osana työtä. Pedagogisesti taitava opettaja osaisi jakaa sen mukaan ryhmälle numerot oikeudenmukaisesti. Metropoliassa ei vaan ole kovinkaan monta pedagogisesti taitavaa opettajaa. On paljon helpompaa opettajan kannalta, jos arvioi vain työn lopputuloksen ja antaa koko ryhmälle numeron sen mukaan.

        Käytännössä näin ei toimita, joten luonto hoitaa valinnan. Kyllähän sen jo yhden kerran jälkeen huomaa, että kenen kanssa ei haluta tehdä ryhmätöitä toista kertaa. Me yleensä valitaan ryhmä etukäteen eikä oteta niitä, joita ei haluta mukaan, niin lintsaajat joutuu muodostamaan oman heikkojen ja laiskojen ryhmänsä. Ei sekään ole hyvä, koska sitten heikoimmat ei koskaan pääse kehittymään hyviksi, mutta ei me niitten toisten puolesta silti haluta tehdä kaikkia hommia.


      • Näin_se_menee

        Menettely on vain hyvää realiteettiterapiaa käytännön työelämästä. Myös siellä on lusmuja ja hommista luistelijoita, joiden kanssa joutuu toimimaan.


    • OpettajaAMK

      Ryhmätyöt ja -tentit on sitä varten että opettajan työ helpottuu. On paljon nopeampaa korjata 5 ryhmätenttiä kuin 30 yksilötenttiä. Antakaa mielle lisää resurssia (=palkkaa), niin me korjataan vaikka kahdet tentit jokaiselle opiskelijalle ja arvioidaan kaiken maailman raskalaiset viivat ja tiimiarvioinnit vielä päälle.

      • austerism1

        "Antakaa mielle lisää resurssia (=palkkaa), niin me korjataan vaikka kahdet tentit jokaiselle opiskelijalle"

        Hienoa, toinen ope. Just noin homma tosielämässä menee (tyystin eri asia, mitä netissä ruikutetaan).

        Lisäisin tuohon resurssikuvioon vielä sen, että ottakaa määräaikaiset tuntiopet vakituisiksi. Pari vuotta voi määräaikaisena jaksaa, mutta sen jälkeen jos ei vakkarisopimusta ala tulla, niin alkaa motivaatio kyllä äkkiä lopahtaa.


      • Sähköinententti

        Kannatan Moodle-tenttejä, jotka jokainen tekee itse.

        Saa katsoa kirjasta tai netistä jos ehtii, koska niinhän oikeassa elämässäkin saa. Ulkoa ei tarvitse osata eikä siitä mitään hyötyäkään ole, jos kysymykset on asetettu niin ettei kysytä vaan copy-paste-tietoja. Aikaraja kannattaa asettaa sellaiseksi, että asiat pitää oikesati osata tentissä etukäteen. Muuten se ei ole tentti vaan harjoitustyö.


      • austerism1

        Kuulin tässä taannoin, että opettajan työn resursointi vaihtelee paljon amkeittain. Omassa amk:ssa resurssi per op on ollut päälle 20 h per opintopiste mutta vähenee jatkossa muutamalla tunnilla. Pahimmillaan (tai ehkä talousimmeisten mielestä parhaimmillaan) resursointi on 13 h.

        Hyvät opiskelijat.

        Edellinen tarkoittaa siis sitä, että opettajan työmäärä esim. per 5 op:n kurssi on hyvässä lykyssä n. sata tuntia. Tämä siis sisältää lähiopetuksen, tuntien suunnittelun, materiaalin laadinnan, tehtävien tarkastuksen palautteen, kokeen laatimisen ja korjaamisen jne.

        Otetaan kuvitteellinen esimerkki valottamaan asiaa.

        Sanotaanpa vaikka, että kurssilla on 25 opiskelijaa ja lähitunteja on 30 h. Kohtalaisen kokeneelta opettajalta tuntien valmistelu (kopiointi, matskun päivitys ym) vaatii aikaa ehkä max. 30 min per lähitunti eli yhteensä 15 h. Näin ollen opettajan resurssi lähituntien ja valmistelun jälkeen on 55 h.

        Sanotaan, että kurssilla on vaikkapa kaksi pientä kirjallista yksilötehtävää ja isompi ryhmätehtävä (esim. 3 hengen tiimeissä) ja lopussa tentti. Opettajalle tulee siis tarkastettavaksi 50 yksilötehtävää ja 8 ryhmätehtävää.

        Kunkin yksilötehtävän tarkastus ja palaute vie max. 30 minsaa. Tähän menee siis n. 25 h resursseja. Jäljellä on 30 h resursseja. Noita isompia ryhmätehtäviä tulee siis 8 kipaletta. Sanotaan että tarkastus ja palaute vie kaikkinensa 10 h. Jäljellä oleva resurssi on 25 h.

        Tentin laadinta ei vaadi paljon aikaa, mutta sanotaan nyt 2 h -- ellei sitten jatkuvasti kierrätä vanhoja tenttejä). Tarkastus vie n. 15 min per tentti. Yhteensä tähän menee noin 8 h (eli tentin laadinta, tarkastus). Jäljellä oleva resurssi on 17 h.

        Kaikenlaista sälää kertyy suht. paljon: opisk. s-posteihin vastailu mahdollinen lisäohjaus lisämatskun etsintä etenkin oppimisalustan kanssa sähläys (koska ainakin Moodle on hiton kankea) eli tiedostojen päivitys ja latailu. Sanotaan, että tämä kaikki vie noin 7.

        Resurssista jäävä puskuri on siis n. 10 h.

        Ed. esimerkissä opettaja on siis jo suht. kokenut, joten matskua on valmiina, kurssin rakenne selvillä, sisältö hyvin mielessä ja tehtävien tarkastus ja palautteenanto jo suht. rutinoitunutta. Lisäksi opintoryhmä on suht. keskimääräisen kokoinen. Ja edellinen siis sadan tunnin resurssilla. (Kokemattomammalla opettajalla tuo luultavasti saattaa mennä resurssin puitteissa tai hieman paukkua yli.)

        Kuten alussa mainitsin, joissain amkeissa resurssi on vain 13 h per opintopiste eli 5 op:n kurssilla 65h! Mikäli nyt esim. Metropoliassa on näin (en siis tiedä onko), niin eipä mikään ihme, jos opettajia "laiskuttaa".

        Opiskelijat, ottakaa selville, millaisilla resursseilla opettajanne töitä paiskivat -- jos resurssit ovat alimitoitettuja, niin vaatikaa opettajillenne lisäresursseja! Yleensä johto ja talouspuoli ovat niitä vihulaisia, eivät opettajat.


    • tuleva_inssi

      Leppävaarassa 2 vuotta opiskelleena voin sanoa, että opettajistani / saamastani opetuksesta 60% on todella erinomaista, 20% hyvää ja loput 20% välttävää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe