Saab 9-3 Bio

Jarkko33/Kerava

Pohdiskelen tuollaisen ostamista käytettynä. Kannattaako? Ajo-ominaisuudet ovat kyllä kohdallaan, mutta miten varaosien ja huollon laita? Ja minkälaisia kokemuksia etanoli-Saabista?

Olen aikoinaan ajanut paljon Saabeilla, itselläni ei ole sellaista ollut, Kokemukset ovat hyviä. Toki aikaa ja vuosia on vierähtänyt.

PS kiitos etukäteen asiallisille vastauksille.

21

561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saabbisti

      Arvaako sitä mitään kertoa kun vaadit kokolailla mahdottomia ... asiallisia vastauksia Suoli24 sivuilta, se on kertakaikkiaan melko mahdotonta, en lähde näillä näppäimillä edes yrittämään, en ainakaan tänäiltana ... kun olen vielä selvinpäinkin.

    • Biopower

      Kyllä etanoliauton uskaltaa ostaa, etenkin jos kyseessä on uudempi 9-3 ja tehtaan tekemä versio. Vanhempiin jälkikäteen muutettuihin en koskisi mutta kyllä nekin toimii. Omassa autossani en ole huomannut mitään poikkeavaa ja olen pelkällä etanolilla. Hain Ruotsista käytettynä kun täältä ei löytynyt. Saabien hinnat on alhaalla ja verotkaan ei ole suuria. Kannattaa ostaa 07 niin vero ei määräydy päästöjen mukaan, 08 nousee 7% kun verotetaan päästöjen mukaan. Kulutus on toki pari litraa suurempi mutta edullinen litrahinta 0,949 tekee ajosta kannattavaa. Huollot on samat kuin bensamalleissa, paitsi öljyt ja tulpat vaihdetaan tiuhempaan. Kulutusosia saa tarvikkeena hyvin koska ovat samoja kuin Opelissa, myös alkuperäisosia saa paikallisista merkkiliikkeistä tai netin kautta.

      • Saabilla-ajellaan

        Miten niin 07-mallien verotus ei muka menisi päästöjen mukaan? Kaikki menee nykyään CO2 perusteisella verolla.


      • niinajellaan

        Niin muutos tehtiin tosiaan 2001. Alkuperäinen bioauto näkyy kyllä otteessa hyvin pienillä CO-arvoilla ja siten matalasti verotettavana toisin kuin nämä itse tehdyt viina-autot joita verotetaan ihan normaalin bensakoneen arvojen mukaan.


      • Biopower
        Saabilla-ajellaan kirjoitti:

        Miten niin 07-mallien verotus ei muka menisi päästöjen mukaan? Kaikki menee nykyään CO2 perusteisella verolla.

        Oletko lukenut uutisia jotka koskevat tuontiautoja ja niiden verotusta? Vasta vuonna 2008 otettiin käyttöön päästöihin perustuva autovero. Kaikki sitä vanhemmat pitää verottaa yleisen tai mallikohtaisen autoveroprosentin mukaan. Etanoliauto jossa voi käyttää myös bensiiniä verotetaan suuremman päästön mukaan, eli bensan arvoilla. Siitä ei auto tai käyttövoimaverotuksessa varsinaisesti hyödy kuten muissa ns. ekoautoissa.


    • Saabbisti

      Niimpä niin, ohjekirjan mukaan joka kuudes tankillinen normaali bensalla, ettei kone hajoa, kulutus 18 l enemmän per tankillinen, öljyn ja tulppien vaidot 15 tkm välein, lyhentynyt matka per tankillinen, starttiongelmat pakkasella. Ei kiitos.

      Kannattaa ostaa uudehko diesel Ruotsista jos on vähääkään järjissään.

      • vähänajava

        Juuri näin. Omatekoinen etanoliauto on ihan propellihattutason juttu. Jos ajaa ihan rajattomasti kilometrejä tyyliin taksi niin miksei. Kone koko ajan lämmin niin ongelmia olisi vähän. Vaan aika harva näistä etanoliukoista tekee niin ja käsissä on vaan tankkauspaikkojen hakeminen kaukaa, hirveä kulutus ja käynnistysongelmat. Siis ei kiitos vähän ajavalle.


      • Saabbisti
        vähänajava kirjoitti:

        Juuri näin. Omatekoinen etanoliauto on ihan propellihattutason juttu. Jos ajaa ihan rajattomasti kilometrejä tyyliin taksi niin miksei. Kone koko ajan lämmin niin ongelmia olisi vähän. Vaan aika harva näistä etanoliukoista tekee niin ja käsissä on vaan tankkauspaikkojen hakeminen kaukaa, hirveä kulutus ja käynnistysongelmat. Siis ei kiitos vähän ajavalle.

        Vähän ajavalle etanoli Saab sopii erittäin hyvin. Diesel ei kannata vähillä kilometreillä ja saastuttaa niin pirusti. Viiden vuoden kokemuksella sanon että etanoliSaab on eriomainen auto, sopii mainiosti Suomen talveen - ei käynnistysongelmia ainakaan täällä Helsingin korkeudella ja ennenkaikkea ... luonto kiittää.


      • vähänajava

        Jos se etanoliauto seisoo tallissa ja sillä ajetaan vaikkapa parin viikon välein niin ei lähde kovinkaan helposti käyntiin. Siinä ehtii erottautua toisistaan bensiini ja etanoli...


      • Domenattori
        vähänajava kirjoitti:

        Jos se etanoliauto seisoo tallissa ja sillä ajetaan vaikkapa parin viikon välein niin ei lähde kovinkaan helposti käyntiin. Siinä ehtii erottautua toisistaan bensiini ja etanoli...

        Jos ne erottautuu niin silloinhan se lähtee bensalla käyntiin ihan itsestään. Eikä ne mihinkään erottaudu, bensa ja etanoli, höpö höpöä koko juttu.


    • Saabbisti

      Kannattaa ostaa, hyvät ajo-ominaisuudet, turvallinen, kestävä, hyvä jälleenmyyntiarvo.

      • Vaggiukko

        Tällä hetkellä Saabissa on varmaan paras jälleenmyyntiarvo. Ehjästä Saabista saa vuosienkin päästä saman mitä nyt maksaa. Sen verran kohtuullinen hintataso niissä on. Kymppitonnilla saa pirun hienon Saabin kaikilla herkuilla eipä meinaa hyvät 9-5 01-- laskea alle 7000 millään. Pari viikkoa sitten Nettiautossa oli pari 02 ja 03 alle 170tkm ajettua ja ne meni kahdessa päivässä. Toinen oli Pirkanmaalla ja toinen Uudellamaalla Lohjalla. Mitä kalliimpi Saab niin sen nopeammin löytää uuden kodin. Se tuntuu olevan trendi.

        Aika nopea myyntiaika vaikka olisi ollut Toyota tai Volkkari tai mikä tahansa merkki.


    • saabismionterveyttä

      -sanoisin että etanoli ei kestä aivan yhtä hyvin kuin bensa eikä läheskään yhtä hyvin kuin diesel. Siksi niitä saa vähän halvemmalla. Se on myös väistyvää teknologiaa ja kun Saab-osaaminen vähenee, saat itse oppia värkkäämään.

      -Saab on kohtuu laadukas peli, ja tällä hetkellä varaosia löytyy kohtuu hyvin - mm. ruotsalaisen Bilteman osista voisi vaikka koota Saabin. Mutta kun autokanta pienenee niin kaupalliset toimijat väistyvät. 10 vuotta tästä, niin erikois-Saab on muuttunut harrasteautoksi.

      • tyytyväinenSaabiin

        Saabin 2000-luvun autojen häviämistä maailmankartalta hidastaa niiden ruostumattomuus. 2002- 2006 japsista (Mazda esim.) voi olla jo ovenpohjat puhki kun taas sen ikäisestä Saabista ei useimmiten löydy ruostepilkkuakaan. Jostakin syystä taas 2006-7 ensimmäisissä 9-5 viirusilmissä oli joissakin autoissa alttiutta maalin irtoamiselle ja siksi myös ruosteelle... Katsastaja vahvistaa tämän asian minua uskomattomille tarvittaessa.


    • Terminaattori

      Osta mutta vasta 2008-11 mallinen esim. Vector, on hyvä ajettava ja ehdottomasti hintansa väärtti. Joko 4x4 biopower tai etuvetoinen TTiD.

      • Ex-volkkari

        BioPowerissa on pienemmät päästöt, eikä tarvita huijausohjelmaa.


    • SaabfromSweden

      Saab 9-3x on hyvä hankinta, vasitenkin jos ajettu alle 100 tkm ja ostettu Ruotsista.

    • Saabbisti

      Kyllä tehdastekoiet bioetanolit, varsinkin Saabit ovat kestäviä. Harmi että niitä on niin vähän myynnissä Suomessa.

    • SA-AB

      Markkinoiden puhtain ajopeli Kun ajetaan St1 etanolilla, suosittelen.

    • öslkfää

      Osta ja pidä äläkä myy !

    • saabinlaatukorkea

      mitään etanoleja pidä käyttää. bensa tai diesel. siinä järkevät vaihtoehdot. etanolin suurempi kulutus syö suurimman osa säästöstä mitä hinnassa hyötyy. loput säästöt menee siinä että noita saa huoltaa tiheämpään ja silti kone kuluu bensakonetta nopeammin. puhumattakaan että etanolin jakeluverkosto on huono ja talvikäytössä omat ongelmansa. eri asia olisi jos etanolilla säästäisi rahaa edes 30%. todellisuudessa säästö on plus miinus nolla. ajan 900 ng saabilla ja pääsen 90km/h läpi vuoden alle 7 litraan. viimeksi oli 6,4 litraa maantiellä kulutus. ne on pieniä lukeamia painavalle autolle. kilsoja mittarissa on 390tkm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2024
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1745
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1168
    Aihe