Raamatun luomistarina / -satu.

Raamatun luomistarina on jumalan / jumalien ilmoittamaksi tarinaksi hyvin epäluotettava ja valheellinenkin.

1.Moos. 1:
3 "Ja Jumala sanoi: Tulkoon valkeus. Ja valkeus tuli.
4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä."

Mikähän mahtoi olla tämä valkeus, jonka Raamatun taruston sepittäjä on palvomansa kuvitteellisen jumalansa avustuksella kehittänyt luomistarinaan?
Ilman auringon valoa kun maapallomme olisi totaalisen pilkkopimeä? Minkäänlaista taustavaloa kun ei ole muuten olemassa. Muiden planeettojen ja ns. tähtien luoma valo kun on niin mitättömän pientä, että ei siitä mitään valoa saa irti. Avaruus ympärillämme on sysimusta / pilkkopimeä. Raamatun mukaan nimittäin taivaankappaleet luotiin vasta neljäntenä luomispäivänä.

14 "Ja Jumala sanoi: Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia,
15 ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle. Ja tapahtui niin:
16 Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.
17 Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle
18 ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä."

Ensiksikin Raamatun satu väittää, että jumala olisi tehnyt 2 SUURTA valoa, toisen suuren valon vallitsemaan päivää ja toisen yötä.

Kuu ei itsessään ole mikään valo, joten tarinan sepittäjä ei valitettavasti ilmeisimmin sitä tiennyt, eikä liioin hänen palvelemansa jumalakaan, joka asian hänelle oli tarinaan uskovien mukaan kertonut. Kuu on täysin pimeä taivaankappale ja se voi vain ajoittain heijastaa auringon valoa planeetallemme.

Sitten tulee nuoren maan kreationisteille / adventisteille se kaikkein pulmallisin asia esiin tässä Raamatun luomissadussa.
Jakeessa 16 nimittäin kerrotaan, että jumala loi myös tähdet näiden luomiensa suurten valojen lisäksi ja sehän tapahtui myös neljäntenä luomispäivänä, eli adventistien mukaan n. 6000 vuotta sitten?

Haluaisin nyt vain tietää, että kun suurin osa tähdistä, jotka näkyvät planeetallemme yöaikaan paljain silmin ovat kuitenkin miljoonien valovuosien päässä planeetaltamme. Näkyvistä tähtitaivaamme tähdistä on siis valon täytynyt kulkea planeetallemme jo miljoonia vuosia. Mikäli tähdet olisi luotu 6000 vuotta sitten, emme vielä näkisi niiden valoa ja "taivaankantemme" olisi tähtien suomaa mitätöntä "valoa" vaille kokonaan. Nyt kuitenkin Raamatun satuun uskovat adventistit puhuvat vain n. 6000 tuhannesta vuodesta, joka aika olisi kulunut luomistarinan tapahtumista?

Kertokaahan nyt adventistit, että miksi se teidän taivaallinen taikaukkeli päästi tällaisen lapsuksen tapahtumaan näin tärkeään ja perustavaa laatua olevaan tarinaansa?

16 "Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, SEKÄ TÄHDET."
17 Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle
18 ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä."
9 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä.

35

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KUINKAS LUETTE ?


      vRT. Joh 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
      1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
      1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
      1:4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
      1:5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.


      Joh 8:12 12. Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus.

      Jes. 42:6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi,

      Jes. 49:6 hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.

      Luuk. 2:32 valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille.
      Joh. 1:4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
      Joh. 1:9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
      Joh. 9:5 Niin kauan kuin minä maailmassa olen, olen minä maailman valkeus.
      Joh. 12:35 Niin Jeesus sanoi heille: Vielä vähän aikaa valkeus on teidän keskuudessanne. Vaeltakaa, niin kauan kuin teillä valkeus on, ettei pimeys saisi teitä valtaansa. Joka pimeässä vaeltaa, se ei tiedä, mihin hän menee.

      Joh. 12:46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.

      • Eli palaan alkuun ja siteeraan "Ilmiantajaa:

        " .Moos. 1:
        3 "Ja Jumala sanoi: Tulkoon valkeus. Ja valkeus tuli.
        4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä."

        Eli kuka on tämä jo raamatun alussa oleva Valkeus ?

        Vrt. San 30:4 Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, jos sen tiedät?


      • helsinkijokkeri
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Eli palaan alkuun ja siteeraan "Ilmiantajaa:

        " .Moos. 1:
        3 "Ja Jumala sanoi: Tulkoon valkeus. Ja valkeus tuli.
        4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä."

        Eli kuka on tämä jo raamatun alussa oleva Valkeus ?

        Vrt. San 30:4 Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, jos sen tiedät?

        KOPITTELIJA007 ei sitten keksinyt mitään järkevää sanottavaa. Raamatun siteeraus meni tässä täysin penkin alle, eikä selittänyt lainkaan Jumalan ja Raamatun kirjoittajien tekemiä naurettavuuksia.

        "Tulkoon valkeus" eli tulkoon Jeesus. Tuo on aikamoinen heitto, eikä selitä mitään mitä ilmi-antaja pyysi.


      • helsinkijokkeri kirjoitti:

        KOPITTELIJA007 ei sitten keksinyt mitään järkevää sanottavaa. Raamatun siteeraus meni tässä täysin penkin alle, eikä selittänyt lainkaan Jumalan ja Raamatun kirjoittajien tekemiä naurettavuuksia.

        "Tulkoon valkeus" eli tulkoon Jeesus. Tuo on aikamoinen heitto, eikä selitä mitään mitä ilmi-antaja pyysi.

        Lainaus helsinkijokkeri: " Tulkoon valkeus" eli tulkoon Jeesus."

        _______________________________

        Hyvä ! Aivan oikein vastasit ! Sinulla on vahingossa "hengellistä silmää" ! :O

        Eli tähän "ilmi-antajan" alun kysymykseen:

        "Mikähän mahtoi olla tämä valkeus, jonka Raamatun taruston sepittäjä on palvomansa kuvitteellisen jumalansa avustuksella kehittänyt luomistarinaan?"

        KYSYMYS TODELLAKIN ON KRISTUKSESTA JEESUKSESTA JOKA SANOO:

        Vrt. Joh 8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Lainaus helsinkijokkeri: " Tulkoon valkeus" eli tulkoon Jeesus."

        _______________________________

        Hyvä ! Aivan oikein vastasit ! Sinulla on vahingossa "hengellistä silmää" ! :O

        Eli tähän "ilmi-antajan" alun kysymykseen:

        "Mikähän mahtoi olla tämä valkeus, jonka Raamatun taruston sepittäjä on palvomansa kuvitteellisen jumalansa avustuksella kehittänyt luomistarinaan?"

        KYSYMYS TODELLAKIN ON KRISTUKSESTA JEESUKSESTA JOKA SANOO:

        Vrt. Joh 8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".

        VRT. VIELÄ:

        Joh 8:48 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"
        8:49 Jeesus vastasi: "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua.
        8:50 Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee.
        8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
        8:52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä maista kuolemaa'.
        8:53 Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"
        8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme',
        8:55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
        8:56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
        8:57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
        8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
        8:59 Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        VRT. VIELÄ:

        Joh 8:48 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"
        8:49 Jeesus vastasi: "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua.
        8:50 Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee.
        8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
        8:52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä maista kuolemaa'.
        8:53 Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"
        8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme',
        8:55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
        8:56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
        8:57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
        8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
        8:59 Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.

        Vrt Joh 17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan. !

        17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
        17:7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
        17:8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.

        Fil 2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
        2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

        Hebr 1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
        1:8 mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

        ELI

        1 Moos 1:3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.
        1:4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Vrt Joh 17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan. !

        17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
        17:7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
        17:8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.

        Fil 2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
        2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
        2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

        Hebr 1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
        1:8 mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

        ELI

        1 Moos 1:3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.
        1:4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/


    • tähden tähden

      Saiph
      Saiph on sini-valkoinen superjättiläinen. Se sijaitsee 20000 valovuoden päässä Maasta.

      Orionin vyö
      Orionin vyön muodostavat tähdet Alnitak, Alnilam ja Mintaka. Gizan kolme pyramidia Egyptissa ovat toisiinsa nähden samassa asennossa ja samalla suhteellisella etäisyydellä toisistaan kuin Orionin vyön tähdet.

    • Kyllä löytyy

      Omaan Linnunrataamme kuuluu n. 500 miljardia tähteä.
      Tämäkin vain arvio.
      Kuinka monta meidän kaltaistamme linnunrataa ja galaksia mahtaakaan olla kaikkiaan olemassa? Miljardeja ja taas miljardeja?
      Kuinka monta "kloonia" meidänkin Telluksesta löytyy maailmankaikkeudesta?
      Varmaankin miljardeja ja taas miljardeja. Todennäköisesti myös aivan samanlainen rinnakkaisplaneetta kuin omamme?

    • astronautin nautinto

      Ilmakehämme estää tähtien näkyvyyttä melko lailla.
      Avaruusasema olisi hyvä tiirailupaikka.

    • Kuukiville

      Ei meidän tarvitse mennä kovin kauas. n. 390.000 km riittää. Monen auton mittarissakin on jo tuo määrä kilometrejä:

      Kuu on Maan ainoa luonnollinen kiertolainen ja aurinkokunnan viidenneksi suurin kuu. Sen säde vastaa 27 % Maan säteestä, mikä tekee siitä aurinkokunnan suhteessa emoplaneettansa suurimman kuun. Kuun massa vastaa 12 % ja tiheys 61 % Maan vastaavasta.
      Etäisyys maahan: 384 400 km
      Putoamiskiihtyvyys: 1,622 m/s²
      Kiertoaika: 27 päivää
      Ympärysmitta: 10 917 km

      Ikä: 4,527 miljardia vuotta.

      Tässä jo se adventistien 6000 vuotta sitten tapahtunut luomistarina karahti pahasti kiville.

    • näkökyky

      Miksi adventisti ei huomaa?
      Selitys on yksinkertainen:
      Adventisti ei näe omaa nenäänsä kauemmaksi.
      Pastorin vaatimuksesta adventisti saattaa hämärästi nähdä pastorin kravaatin.
      Adventisteilla on myös verrattain huono kuulo.
      Äänentoistolaitteet ovat seurakuntasalissa tarpeelliset, vaikka se sali olisi kooltaan hyvin vaatimaton.

      Olen usein ihmetellyt, että miksi pastorit puhujakorokkeella melkein huutavat mikrofoniin kiihtymyksessä ja sitten taas puhuvat yhtäkkiä normaalisti? Onko tämä keino herätellä penkeissään nukkuvia seurakuntalaisia tylsän ja puuduttavan saarnan vuoksi? Vai onko tähän joku muu syy?

      • pyh!

        Meitä ei valhees kiinnosta.


    • Hei-


      Adventisteilla ei ole mitään pulmaa asiassa. Se on pakko myöntää että Raamattu on varsin vajavainen luonnontieteen käsikirjaksi koska Raamattu on oppi Jeesuksesta Kristuksesta ja oppi pelastuksesta. Oppi Jumalasta ja Jumalan tahdosta.

      Jumala ei on ilmoittanut sanassaan sen verran kun on nähnyt tarpeelliseksi ja riittäväksi. 2 Piet 1:21 on tärkeä jae.
      Raamattua kirjoitti noin 40 kirjoittajaa ja ovat kirjoittaneet toisistaan tietämättä ja eri aikakausien ihmisinä johdonmukaisen kirjan jossa "punaisessa langassa" ei ole aukkoja. Mutta Raamattu ei avaudu skeptikoille. Skeptikko voi jatkaa aina matkaansa ei jää kansiakaan Raamatun asioista käteen skeptikolle.
      Kriitiinen sen sijaa saa olla ja kriittinen pitääkin olla.
      Uskossa, hengessä ja toduudessa taivaiden akkunat ja ikkunat avautuvat ja ihminen pystyy käsittämään jumaluutta ja -asioita.

      Raamatun aikakirjat vievät 6000 vuotta taaksepäin luomistyöhön jossa on kyse maapallon eläväisen luomisesta. Planeetat ovat ties kuinka vanhoja ja maakin oli olemassa 6000 vuotta mutta tyhjänä niin kuin heti kirjan alussa lukee.
      Valon luomisessa on koskettu planeettojen kiertoratoihin, ei sen kummempaa tapahtunut ja valoa luotiin kahdessa erässä niin kuin siellä lukee. Maapallon elävä tarvitsi valon ja vuorokaudet joita tehtiin kahdessa erässä luomiskertomuksessa.

      Sen verran kuin 1 Moos 1 lukee Jumala näki hyväksi ilmoittaa että Hän teki kaiken
      mutta ei nähnyt tarpeelliseksi luonnontieteen oppikirjaa tehdä. On selvää että alkuaineet on valmistettu ja aina kun kaksi molekyyliä hinkkaa toisiaan vasten syntyy jotakin töhnää lisää.

      Raamatun aikakirjat ovat mitä ovat- mutta kansanperinne osasi varmistaa muistitiedon säilymisen koska kun muistitieto on varsin muuttuvaista.
      Sukukirjat olivat kalliita ja isarelin kalleimmat aarteet ja roomalaiset ne siksi hävittivätkin 70 jkr ja liekö ollut Jumalankin tarkoitus hävittää Isarelin sukukirjat ettei kansa pääsisi enää pappien perään leeviläisten heimoon sillä pappisjärjestelmä päättyi ristille. Telttamajan palvelus lakkasi kuin seinään ristille.
      Leeviläisten heimo kelpasi papeiksi ei mistään muusta heimosta.
      Aikaa on laskettu siis paljolti sukukirjojen mukaan ja ovat sellaisen tiedon varassa kuin ovat.

      Adventisteilla ei ole mitään ongelmia Raamatun kanssa. Ole vain huoleti siitä.



      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • Jarinhotelli kirjoittaa: "on pakko myöntää että Raamattu on varsin vajavainen luonnontieteen käsikirjaksi koska Raamattu on oppi Jeesuksesta Kristuksesta ja oppi pelastuksesta. Oppi Jumalasta ja Jumalan tahdosta."
        _____________________________________

        Tässä kohtaa Jari kirjoittaa aivan oikein sillä Raamattua ei ole annettu meille ensisijaisesti biologian ja maantiedon kirjaksi vaan HENGELLISEKSI KIRJAKSI !

        Vrt. 1 Kor 2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        2:15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan

        Room 15:3 Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: "Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun".

        15:4 Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi TOIVO.


      • Jari kirjoittaa: " Raamatun aikakirjat vievät 6000 vuotta taaksepäin luomistyöhön jossa on kyse maapallon eläväisen luomisesta. Planeetat ovat ties kuinka vanhoja ja maakin oli olemassa 6000 vuotta mutta tyhjänä niin kuin heti kirjan alussa lukee.
        __________________________

        Vrt. 1 Moos 1:2 "Ja maa oli autio ja tyhjä"

        Eräät Englantilaiset käännökset sanovat " Maa TULI autioksi ja tyhjäksi"

        Hebrean verbi "hā-yə-ṯāh" voidaan kielitutkijoiden mielestä siis kääntää kieliopillisesti oikein myös näin..." että maa tuli autioksi ja tyhjäksi"

        Eli tässä voidaan tavallaan tarkoittaa niin, että maapallolla olisi ennen ihmistä ollut jo elämää mikä on sittemmin tuhoutunut...
        ja Raamattuhan kertoo meille lähinnä "ihmiskunnan historiasta" !

        Mutta tämäkin on vain spekulaatioita sillä Jumalan experttiä meistä ei tule !

        Tiedemiesten mukaan kuitenkin esim. Asteroidit olisivat tuhonneet elämän maapallolla jo kahdesti aiemmin 250 milj. vuotta sitten ja 65 milj. vuotta sitten !


        http://biblehub.com/text/genesis/1-2.htm


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jari kirjoittaa: " Raamatun aikakirjat vievät 6000 vuotta taaksepäin luomistyöhön jossa on kyse maapallon eläväisen luomisesta. Planeetat ovat ties kuinka vanhoja ja maakin oli olemassa 6000 vuotta mutta tyhjänä niin kuin heti kirjan alussa lukee.
        __________________________

        Vrt. 1 Moos 1:2 "Ja maa oli autio ja tyhjä"

        Eräät Englantilaiset käännökset sanovat " Maa TULI autioksi ja tyhjäksi"

        Hebrean verbi "hā-yə-ṯāh" voidaan kielitutkijoiden mielestä siis kääntää kieliopillisesti oikein myös näin..." että maa tuli autioksi ja tyhjäksi"

        Eli tässä voidaan tavallaan tarkoittaa niin, että maapallolla olisi ennen ihmistä ollut jo elämää mikä on sittemmin tuhoutunut...
        ja Raamattuhan kertoo meille lähinnä "ihmiskunnan historiasta" !

        Mutta tämäkin on vain spekulaatioita sillä Jumalan experttiä meistä ei tule !

        Tiedemiesten mukaan kuitenkin esim. Asteroidit olisivat tuhonneet elämän maapallolla jo kahdesti aiemmin 250 milj. vuotta sitten ja 65 milj. vuotta sitten !


        http://biblehub.com/text/genesis/1-2.htm

        Vrt esim 1 Moos 3:20 "Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä
        hänestä TULI ( "hā-yə-ṯāh") kaiken elävän äiti."

        http://biblehub.com/text/genesis/3-20.htm

        Hebrean verbi "hā-yə-ṯāh" esiintyy näissä kohdissa:

        http://biblehub.com/hebrew/hayetah_1961.htm


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Vrt esim 1 Moos 3:20 "Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä
        hänestä TULI ( "hā-yə-ṯāh") kaiken elävän äiti."

        http://biblehub.com/text/genesis/3-20.htm

        Hebrean verbi "hā-yə-ṯāh" esiintyy näissä kohdissa:

        http://biblehub.com/hebrew/hayetah_1961.htm

        Tai esim Jesaja

        1:21 Voi, kuinka onkaan portoksi tullut ("hā-yə-ṯāh") uskollinen kaupunki! Se oli täynnä oikeutta, siellä asui vanhurskaus, mutta nyt murhamiehet.

        http://biblehub.com/text/isaiah/1-21.htm


    • Raamatussa ei ole vikaa, vaan meidän ihmisten ymmärrys on vajavainen.

      Ei ihmisen ole tarkoituskaan tietää kaikkea, vaan tietää juuri senverran kun on soveliasta.

      "Mitä tarpeen on sen juuri, suo Herramme Laupias Suuri."

      Muista Herran, sinun Jumalasi Sapatti, se on Luomisen muistoksi ihmistä varten eroitettu ja pyhitetty lepopäivä.

    • pimeään alotukseen.

      Kylläpä ilmi-antajan tyhmyys taas ateistiseti loisti kirkkaana tähtenä.

      Kun esim. ent.ateisti, kommunisti, italialainen, taitaa näitten tieteitten kanssa olevan tekemisissä, selitti raamattua, totesi mm. sen, että Albert Eisteinin suhteellisuusteoria todistaa juuri raamatun luomisteorian kulun. Käsitteli asiaa jonkinverran ja myös tämän Auringon ja kuun asioita.

      Mutta, kun iloisen naurajan pallo on hukassa, ei siihen valoa annetakaan.

      Siis jatkukoon pimeys edelleen. Eipä anneta nimiä, eikä linkkejä. Sillä siat tallovat helmet, koska eivät ymmärrä helmien arvoa.

      • Totuus Einsteinista

        Vaikka Einstein ei hyväksynytkään, että hänet olisi leimattu täysin ateistiksi, hän ei koskaan ollut kuitenkaan tunnettu uskon mies. Hänen post-World War II kirjeenvaihto osoittaa lisäksi, että hän ei näe paljon arvoa uskonnollisissa tutkimuksissa.

        Kirjeessään filosofi Eric Gutkindille vuonna 1954, Einstein viittasi Raamattuun seuraavasti: "Raamattu on vain kokoelma primitiivisiä legendoja, jotka ovat vieläpä lapsellisiakin."


    • Valoa sinulle

      Eipä löytynyt sinun "pimeään alotukseen." tyhjään päähän muuta kuin henkilöpilkkaa. Raamatun satukirjassa esitetty luomistarina kun on täyttä puppua ja vain jonkun beduiinin juovuspäissä kopioima huono tarina.

      "Albert Eisteinin suhteellisuusteoria todistaa juuri raamatun luomisteorian kulun."

      Ja millähän tavalla Einsteinin suhteellisuusteoria todistaa Raamatun luomissatua? Ei mitenkään, vaan päinvastoin.
      Raamatun luomissatu on todistettu jo aika päivää sitten vain huonoksi saduksi, jota satua on muutettu aina kulloisenkin kulttuurin ja heimon taikauskoisiin näkemyksiin sopivaksi.
      Raamatun luomissatu kun on vain erään paimentolaiskansan omaksuma ja muilta koipioima ja muuttama satu, joten satujen muuttaminen totuudeksi ei onnistu kuin joissain pölvästiryhmissä.

      • Vierailija.

        Puhuvatko ihmiset samalla tavalla kotona ja työpaikalla kaupassa ja missä tapaavat ihmisiä kuintäällä netissä. Missä on meidän sivistyneet käytös tavat!!!


    • Vierailija II

      "Puhuvatko ihmiset samalla tavalla kotona ja työpaikalla kaupassa ja missä tapaavat ihmisiä kuintäällä netissä."

      Adentismi opettaa ihmistä olemaan tyly ja kaksinaamainen.
      "Me olemme ainoastaan oikeassa ja muut täysin väärässä" iskulauseet on iskostettu adventistin päähän heidän pastoreidensa toimesta.
      Muiden uskovien halveksunta kuuluu myös tärkeänä osana adventismiin.

      "Missä on meidän sivistyneet käytös tavat!!!"

      Enpä osaa sinulle kertoa, että missä ne teidän sivistyneet käytöstavat ovat, vai onko niitä edes koskaan ollutkaan?

      • Vierailija.

        Kaikilla suomalaisilla ei ole samanlaisija käytöstapoja sama koskee adventisteihin. Miten meidän tulee suhtautua niihin joilla on huonot käytöstavat.
        Antaa samalla mitalla takaisin, tai ?


    • Kadotetut advarit

      Hukassa ne ovat, kuten adventistit muutenkin.

    • Sinulle on, meille ei, koska meillä on suuri Jumala, joka vain sanoi ja kaikki oli tehty.

      Sinä kuljet evoluutiouskon ihmemaassa, joten tsemppiä vaan uskollesi. Minäkin viihdyn ihan oman uskoni kanssa Jumalan yhteydessä. Meillä on oma uskomme ja oma totuutemme, joten tasoissa ollaan.

      • niinpähyvinkin

        Teillä uskovaisilla (kristinusko) on se satu-ukkeli turvana ja elätte elämänne ainaisessa valheessa.


      • Eihän meidän uskomme teitä ilman Jumalaa kulkevia voi haitata. Teillähän on elämä, vai onko? Meillä on Jumalamme ja se riittää meille. Onko sinulla joku, johon hädän hetkellä tartut kiinni?


    • // Ilman auringon valoa kun maapallomme olisi totaalisen pilkkopimeä? //

      Öisin kuitenkin näkis senverran kuin oln luoja tarkoittanutkin, kuun ja tähtien avulla ja jopa suunnistus onnistuupi. Aurinkoa ei luotu pelkästään valoksi, sillä kaikki elämä loppuu ja jäätyy 8 min sen jälkeen kun aurinko sammuu. Aurinko on fyysisen elämän lähde, mutta ei se itse itseään keksinyt. Kun katsoo auton ajovalojen valokeilaa, on helppo yhtyä Raamatun sanontaan pimeyden ja valkeuden erottamisesta. Itsestään eivät autonvalot poikiutuneet tai päälle kytkeydy. kaiken takana on suurempi äly ja luomiskyky/luomisvoima kuin ihmisellä.

    • Pimeää

      Kyllä se vain on niin, että pimeäähän se on ilman aurinkoa.
      Kaupunkilaiset luulevat, että kyllä siellä maallakin sitä valoa on taalvella yöaikaan, mutta eipäs olekkaan, koska ei ole mitään taustavaloja kuten kaupungeissa, joissa kaupungin valot valaisevat ja talojen ikkunoista tuleva valo valaisee.
      Itse olen sen verran erämies, että on se helvetin pimeää talviöinä jossain aarniometsässä vaikka olisi luntakin runsaasti. Ei siellä näe yhtään mitään. Nuotio pitää sytyttää tai polttaa kynttilöitä, että uskaltaa olla, koska et näe jos esim. joku petoeläin tulisi nuuskimaan eväsreppuasi. Kannattaa pakata kaikki ruoka-astiat hyvin tiiviisiin astioihin eikä saa viskellä makkaran kuoria sinne tänne. Mielellään kannattaa polttaa kaikki tähteet nuotiossa.

    • Advarit_eksyksissä

      Advari vaeltaa pimeässä Ellen Whiten olemattoman tuikun varassa. Ei ihme, että advari ei koskaan pääse perille, vaan pyörii ympyrää kunnes kuolee ja unohdetaan.

      • KuollutOnAdvari

        Advari on jo kuollut tyystin, hengellisesti ja totaalisen pysyvästi.


    • TämänOlenNähnyt

      Adventtikirkoissa ei Suomessa ole minkäänlaista henkeä, muuta kuin pahaa henkeä.
      Adventistit ovat penseitä, ylpeitä, rakkaudettomia, oman edun tavoittelijoita, valheellisia, ulkokultaisia ja hyvän vihamiehiä.
      Tämän kaiken olen todennut itse ja se on valitettava totuus Suomen adventistipäättäjien ja jäsenten kohdalla.

    • RaamattuTodistaa

      Adventismi on jo Raamatussa kerrottu olevan lopun ajan eksytys, joka kerskuu väärällä profeetalla/profetian hengellä. Eksytys on niin kavalla, että valitutkin ovat vaarassa eksyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe