Syrjäytymisestä voi vapautua

entinen syrjäytynyt

En tiedä miten pitkälle syrjäytynyt ihminen voi päästä, mutta tässä on tiivistettynä se mitä omalla kohdallani kävi vuosien syrjäytymisen (=erakoituminen sosiaalisista suhteista) kohdalla:
-Avainsana on koulutus, sillä ilman koulutusta en olisi saanut mitään mitä minulla on nyt. Työttömyys loppui vasta kun hankin itselleni tutkinnon ja sen kautta sain alaan liittyviä töitä.
-Toinen oleellinen tekijä on avoin mieli. Olin ennen sulkeutunut ja pelkäsin muita ihmisiä sekä uusia tilanteita. Vasta kun avasin mieleni ja aloin tietoisesti hakeutua vieraisiin tilanteisiin ja muiden ihmisten seuraan, aloin saada kontaktia muihin ihmisiin. Samalla olen päässyt entisistä peloistani eroon.
-Kolmas oleellinen tekijä on yleiset tapahtumat. Kun ei ole kavereita, ei voi saada kutsua syntymäpäiville tai kaveriporukan peli-iltoihin. Siksi yksinäiselle ja syrjäytyneelle on vain yleiset tapahtumat, joihin on mahdollista osallistua vasta kun on voittanut pelkonsa. Tapahtumat ovat siitä hyvä, että silloin kun ne sopivat itselle, niissä voi tutustua uusiin ihmisiin, joista voi myöhemmin tulla jopa ystäviä.
-Neljäs tekijä on itsensä kehittäminen. Kannattaa selvittää missä on hyvä ja tehdä siitä itselle harrastus. Silloin teet itsestäsi mielenkiintoisen ja muut haluavat tutustua sinuun.
-Viides asia, joka kannattaa muistaa on hyvä itsetunto. Pitää kieltäytyä tietoisesti kaikista itseä koskevista negatiivisista ajatuksista. Niitä pitää vastustaa hinnalla millä hyvänsä, vaikka se tarkoittaisi totuuden tilapäistä kiistämistä.

En ole vielä tieni lopussa, koska esimerkiksi parisuhde tuntuu minusta ylitsepääsemättömän vaikealta saavuttaa. En kuitenkaan epäile ettei syrjäytynyt ihminen voisi muuttaa jopa sinkkuutensa, kunhan hän ensin voittaa kaikki muut esteet, jotka rajoittavat hänen toimintaansa.

8

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • estynytpersoona

      On se vaikeaa...

    • eiole

      Mun on jotenkin vaikea kyllä käsittää, että miten kukaan voi kokea syrjäytymisenä sen, että jos ei ole esimerkiksi parisuhdetta. Itse määritän käsitteen syrjäytyminen jotenkin siten, että "syrjäytynyt" on ihminen, jolla ei ole työhistoriaa, ei varaa harrastaa mitään koska ei ole työpaikkaa ja jolla ehkä on joitakin isompiakin sosiaalisia ongelmia, mutta en esimerkiksi sinkkuna olemista osaisi mieltää syrjäytymiseksi. Ja sosiaalisten suhteiden vajavaisuutta voi olla monenlaista: luulen, että monikaan ei kärsi siitä, että jos on vain muutama hyvä ystävä, vaan pikemminkin siitä, että jos kaikki sosiaaliset suhteet olisivat pinnallisia ja että jos ihmisellä ei olisi ketään kehen luottaa. En tiedä sitten, että olenko oikeassa vaiko väärässä, mutta siten ajattelen.

      Työttömyys, esimerkiksi, voi johtaa joskus syrjäytymiseen. Työttömällä ihmisellä kun luonnollisesti ei monilla ole varaa harrastaa juuri mitään ( kaikki sosiaalisten harrastuksien harrastaminen kun maksaa), niin siinä sitä ihmisen elämä voi pahimmillaan kapeutua melkein neljän seinän sisälle, vaikka olisi kuinka hyvät sosiaaliset taidot ihmisellä ja vaikka kuinka olisi paljon ystäviä.

      Onneksi muuten tätä "syrjäytymispalstaa" ei sentään terveysosioon ole tungettu, huoh hoijaa.

    • Purupää

      Opiskelupaikkoja on aina ollut vähemmän kuin kyseiseen opinahjoon hakoijoita. Työpaikkoja on aina vähemmän kun työnhakijoita. Laki ei takaa muuta kuin Päivähoitopaikan ja peruskoulupaikan koko oppimäärämajaksi.

    • 6547548

      Ettei vaan joku taas sano, että "ota itseäsi niskasta kiinni" :(
      Jos se olisi keino, ei olisi yhden yhtäkään syrjäytynyttä.

    • ainaontoivoa

      Ja se oikea johon molemmin puolin kolahtaa tulee joskus kohdalle jos on tullakseen. Ei elämä samaa rataa kaikilla mene. Oikein kiva että olet päässyt pois syrjäytyneisyyden kuopasta.

    • keskeneräinen777

      (HUOM! olen vasta 8-luokalla.) En ole varma olenko syrjätynyt, mutta jos olen olen siitä aivan tietoinen... Vai haluanko tietoisesti vain syrjässä pysyy? Ennen vietin vapaa aikani kavereiden kanssa AINA (vain puolivuotta sitten). Yksi vaikuttaja saattaa olla että menetin parhaan kaverini kanssa välit kokonaan... En vain jaksa hankkia kyytiä minnekkään... Vietin vielä puolivuotta sitten erittäin mukavaa elämää kavereiden kanssa, juhlin aina kun oli mahdollisuus ja pidän sitä tähän mennessä parhaana aikana elämässäni! Kaverit pyytää jäämään nuoristiloille joskus koulun jälkeen, mutten vain jaksa vaan menen kotiin katsomaan elokuvia, sarjoja ja pelaamaan.
      Pelaaminen ei liity mitenkää vaan pelaan max 9h viikossa koska eipä ole oikeen minun homma se. kaveritkin pelaa enemmän. en oikeen tiedä mitä tehdä. Jostain syystä en halua puhua asioistani kellekkään. En edes mihin haluaisin peruskoulun jälkeen, vaikka tiedän tasan tarkkaan mihin haluan. Voiko johtua vain talvestakin? En halua mitään ammatti apua koska en halua puhua siitä vanhemmilleni.

      • toivoa.on

        Toi hyvän kaverin menetys on voinut olla sen verran rankka että olet nyt käynyt pientä kriisiä elämässä. Se ei välttämättä kestä kovin kauan viimeistään kun menet seuraavaan oppilaitokseen missä on eri ympyrät ja löydät sieltä uusia kavereita. En usko että sinulla on kovin vaikea tilanne ja uskon että se todellakin muuttuu kun elämänkuviot muuttuvat. Tsemppiä kevääseesi ja elämään muutenkin.


    • Miksi_pitäisi

      Entä jos ei halua olla muiden kanssa tekemisissä? Minua on kuntoutettu vuosia, olen oppinut puhumaan ihmisille, mutta ei minua silti kiinnosta lähteä mihinkään. Viihdyn kotona yksin.
      Jos en siis mahdu yhteiskunnan tekemään muottiin, olen syrjäytynyt. No voi voi, ei kaikki ihmiset ole samanlaisia. Minä vaan en yksinkertaisesti viihdy porukassa. En vaikka kuinka monta kymmentä vuotta siihen usutettaisiin.

      En voi vapautua omasta itsestäni, perusluonteestani ja siitä mikä tekee minusta minut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe