Tyypillisimmät Anturi viat??

kiinnostunut87

Kun puhutaan auton sähkövioista, niin melkein aina on kuulemma joku Anturi rikki joka todetaan vikakoodista. Mutta selventäkää tälläiselle tumpelolle ja ehkä kohta nerolle millaisia antureita autosta yleensä menee rikki ja onko nämä ns.motonet kamaa vaiko jostain ebay juttuja?

32

7283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei paljon haittaa

      Yleisin anturi joka rikkuu on kiihtyvyysanturi, sen rikkumisen huomaa huonona kiihtyvyytenä, toinen on jarrujen kuluneisuusanturi, sen huomaa pitkistä jarrutusmatkoista, kolmantena on pakokaasuanturi, sen huomaa lisääntyneistä pakokaasuista. Ja sitten on joukko turhaakin turhempia antureita, esimerkiksi öljynpaineanturi, se jos sytyttää merkkivalon rikkuuntuessaan niin siitä ei kannata välittää, jos löytää anturin niin ottaa johdon vaan irti ja kenkää vaan.

      • Et taida paljoakaan tietää sähköjärjestelmän tyunnistimista ja antureista... Suosittelen vaihtamaan palstaa.


      • Ookko sinä (ei paljon haittaa) tältä planeetalta?


      • markkis_2 kirjoitti:

        Ookko sinä (ei paljon haittaa) tältä planeetalta?

        Toki, ei muilla plaatoilla voi elämä olla mahdollista.


      • delfin84 kirjoitti:

        Toki, ei muilla plaatoilla voi elämä olla mahdollista.

        Planeetoilla*


    • Dator

      Jep, jep,
      anturi on vialla tai autossa on jotain muuta vikaa.
      99,999% vika ei ole tietokoneboksissa.

    • VikaaVaiKoodeja

      Jos vaikka anturin johtojen liitoksissa on vikaa niin se *tyhmä* moottorin tietokone kirjoittaa muistiin "anturivika!. Ja sitten ne hemmot korjaamolla, jotka lukevat noita vikakoodeja vaihtavat sen anturin, mutta eivät tee sille liitosvialle mitään.

    • Anturikanturi

      Anturi joko rikkoutuu niin, että virtapiiri katkeaa tai oikosulkeutuu. Tuo katkeaminen tavallisin. Katkos voi olla tyyppiä kerrasta poikki tai katkoo joskus. Huono johtoliitos ilmenee samoin. Mitä tuo vikaantuminen tass aiheuttaa, siihen löytyy ainakin sata eri oiretta riippuen anturista, sen viasta yms mutta sitähän et kysynytkään.
      Aivan sama kuin olisit kysynyt miten peräsuoli voi mennä vialle.
      Nuo ylemmät vastaukset ovat teinipoikien kiusantekoa kun eivät ymmärrä muuta kuin että sana anturi kuulostaa hienolta. Samoin kuin nelipyöräsuuntaus.

    • toimija

      Älä kysele täältä jos haluat saada asiatietoa.

      • Tässä on kyllä osuvin ja asiallisin kommentti.


    • pelkkää.paskaa

      Auto ei tarvitse yhtään helvetin digiboksia tai jotain vitun kalliita antureita, ilmamäärämittareita tai muuta paskaa toimiakseen. ne on kaikki ihan turhia ja joutaisi repiä vittuun.

      nykyautoista voisi kantaa ulos varmaan kilometrin sähköjohtoa ja kottikärryllisen ohjausbokseja. varmaan pyörisi moottorikin vähän kevyemmin kun vitunmoinen generaattori ei ole jarruttamassa.

    • Yksi yleisimmistä lienee LAMDA -anturi. Muita on Nokka-akselin, kampiakselin, kaasuläpän tunnistimet. Myös ABS -anturit on yleinen vaihtokohde.
      Näitä löytyy. Öljynpaine -anturi, lämpöanturi, ABS -anturit, LAMDA -anturi(joita voi olla kaksikin) -anturi, jarrujen kuluneisuus -anturi kuten tuolla jo mainittiinkin ja paljon muuta.

      • älänytpaskaajauha

        Yhdestäkään autosta ei löydy mitään LAMDA-anturia.


      • älänytpaskaajauha kirjoitti:

        Yhdestäkään autosta ei löydy mitään LAMDA-anturia.

        Kyllä löytyy varsinkin uudemmista. Joissakin niitä on kaksikin. Niiden tehtävä on mitata jäännöshapen määrä pakokaasuista, jonka perusteella ajoneuvon tietokone säätää seossuhteet oikeammaksi. Kyse on siis LAMDA -anturista. Tai tunnistin.


      • Ei-auta-mikään

        Eipähän tämä lanta-anturi mitään oikeaksi säädä. Se vaan vimmattua vauhtia säätää rikkaalle ja sitten laihalle. Sen saatta havaita katsoessaan asianlaitaa lampulla tahi jollakin muulla sähkötutimella jossa on telkkarinruutu, sen mittaamisesksi. Näin ne kaikki anturit tavattoman nopeasti ja uutterasti askartelevat yötä päivää, tarkoin valvoen ajoneuvon vyysillistä tilannetta. Anturin mennessä rikki toimintakyvöttömäksi, usein ei auta verenpaine- eikä vitutuslääkkeetkään vaan joudumme rientämään reippaasti anturipajalle saattaaksemme ajoneuvon katsastusinsinöörin edelyttämään kuntoon.


      • älänytpaskaajauha
        delfin84 kirjoitti:

        Kyllä löytyy varsinkin uudemmista. Joissakin niitä on kaksikin. Niiden tehtävä on mitata jäännöshapen määrä pakokaasuista, jonka perusteella ajoneuvon tietokone säätää seossuhteet oikeammaksi. Kyse on siis LAMDA -anturista. Tai tunnistin.

        En ole tietoinen yhdestäkään autosta missä on LAMDA-anturi. Mainitsemiasi tehtäviä hoitaa LAMBDA-anturi, ja voi niitä olle enemmän kuin kaksikin.


      • Ko. osa tunetaan myös nimella Happitunnistin.


    • Viistöistä

      Antureita on paljon, ne useasti ovat iloisenvärisiä, vaikkakin harmillisia hajotessaan. Lanta-anturi on yleisin joka vaihdetaan turhaan. Seuraavaksi kannattaa vaihtaa anturi, joka on helpolla kohti. Niinkuin sianotsassa. Kon kaikki on vaihdettu, lopetetaan kysely täällä ja korjataan se vika.

    • kesäautoja

      Nykyautot ovat pelkkiä elektroniikkaleluja. Eiväthän ne kestä edes ulkoilmaa. Minun autossani pakkasilmalla keskuslukitus tökkii aina, mikään huolto toimi ei auta. Ja lukkoöljyä ja lukkosulaa kuluu vuodessa n. 200 lirtan tynnyrillinen ! Ja tästä huolimatta keksulukitus ei toi eli autoa ei ola edes suunniteltu ilmaston kestäväksi.
      Toista se oli ennen, 1960-70 luvulla ei yhdessäkään autossani ovien lukot temppuilleet. Aina pääsi autoon vaikka oli pakkasta vaikka kuinka paljon ja auto käynnistyi aina varmasti kun ei mitkään "leluanturit" rajoittaneet käynnistystä.
      Nykyautot tuppaa olemaan pelkkiä "kesäautoja" jotka eivät kestä edes Suomen talvea ilman jatkuvia ongelmia.

      • nykyaikaa

        Kuule kyllä ne 60-70 luvun autot ei toimineet läheskään samoin kuin nykyiset autot. aika kultaa muistot.

        ja nimenomaan kovalla pakkasella autoa käynnistäessä ne anturit ja ohjainlaitteet on oikein mukava asia. kääntää vain virta-avaimesta ja kun kaikki on kunnossa, moottori vain käynnistyy ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä. ei tarvitse leikkiä ryypyn ja kaasun kanssa tms. paskaa.

        ja nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu moottori on huomattavasti helpompi esimerkiksi mäkilähdössä tai parkkipaikoilla kun moottorinohjaus "painaa kaasua" sitä mukaa kun tyhjäkäynti kierrosluku uhkaa pudota. ei tarvitse olla 3000rpm taulussa että saa edes vähän nytkäytettyä autoa.


      • Hauskuus se vasta alkaakin kun pakkasta on -30 ja enemmän.. Riittää kun ei toimi asentotunnistin, niin mihinkään et lähde.


      • hyvin_toimi_ennen
        nykyaikaa kirjoitti:

        Kuule kyllä ne 60-70 luvun autot ei toimineet läheskään samoin kuin nykyiset autot. aika kultaa muistot.

        ja nimenomaan kovalla pakkasella autoa käynnistäessä ne anturit ja ohjainlaitteet on oikein mukava asia. kääntää vain virta-avaimesta ja kun kaikki on kunnossa, moottori vain käynnistyy ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä. ei tarvitse leikkiä ryypyn ja kaasun kanssa tms. paskaa.

        ja nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu moottori on huomattavasti helpompi esimerkiksi mäkilähdössä tai parkkipaikoilla kun moottorinohjaus "painaa kaasua" sitä mukaa kun tyhjäkäynti kierrosluku uhkaa pudota. ei tarvitse olla 3000rpm taulussa että saa edes vähän nytkäytettyä autoa.

        Kyllä minun autot aina käynnistyi säällä kuin säällä 1960-70 luvulla. Kun akku oli virtaa täynnä, kaasuttimen säädöt kunnossa ja moottorissa ja vaihteistossa "talviöljyt" niin muuta ei tarvittu - aina käynnistyi vaikka pakkasta oli -30 astetta.
        PS ja ovien lukotkin toimi aina. Ja tätä ei voi enää sanoa nykyajan autoista joissa on liikaa elektroniikkalelua.


      • 196
        nykyaikaa kirjoitti:

        Kuule kyllä ne 60-70 luvun autot ei toimineet läheskään samoin kuin nykyiset autot. aika kultaa muistot.

        ja nimenomaan kovalla pakkasella autoa käynnistäessä ne anturit ja ohjainlaitteet on oikein mukava asia. kääntää vain virta-avaimesta ja kun kaikki on kunnossa, moottori vain käynnistyy ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä. ei tarvitse leikkiä ryypyn ja kaasun kanssa tms. paskaa.

        ja nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu moottori on huomattavasti helpompi esimerkiksi mäkilähdössä tai parkkipaikoilla kun moottorinohjaus "painaa kaasua" sitä mukaa kun tyhjäkäynti kierrosluku uhkaa pudota. ei tarvitse olla 3000rpm taulussa että saa edes vähän nytkäytettyä autoa.

        Entäs sitten kun niitä tunnistimia rupeaa hajoamaan mitä ei vanhoissa autoissa ollutkaan. Voi sitä rahanmenon määrää, vaikka itse tekisikin. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että alle 2000-luvun laitteilla pärjää oikein mainiosti. Enkä tykkää näistä nykyajan ajotuntumaa hävittävistä "sähköherkuista".


      • hfhgfhfghgfhf
        hyvin_toimi_ennen kirjoitti:

        Kyllä minun autot aina käynnistyi säällä kuin säällä 1960-70 luvulla. Kun akku oli virtaa täynnä, kaasuttimen säädöt kunnossa ja moottorissa ja vaihteistossa "talviöljyt" niin muuta ei tarvittu - aina käynnistyi vaikka pakkasta oli -30 astetta.
        PS ja ovien lukotkin toimi aina. Ja tätä ei voi enää sanoa nykyajan autoista joissa on liikaa elektroniikkalelua.

        Juu ennen oli kyllä tappelua katkojankärkien ja ennakoiden kanssa.Huoltoväli vielä mitättömät.Tuolloin ei kyllä haitannut jos kolmella pytyllä ajoi hetken kun nykyään on samantien katti kakkana.


      • näinseon
        hyvin_toimi_ennen kirjoitti:

        Kyllä minun autot aina käynnistyi säällä kuin säällä 1960-70 luvulla. Kun akku oli virtaa täynnä, kaasuttimen säädöt kunnossa ja moottorissa ja vaihteistossa "talviöljyt" niin muuta ei tarvittu - aina käynnistyi vaikka pakkasta oli -30 astetta.
        PS ja ovien lukotkin toimi aina. Ja tätä ei voi enää sanoa nykyajan autoista joissa on liikaa elektroniikkalelua.

        no saattoi käynnistyä mutta ei välttämättä niin eleettömästi kuin nykypäivänä. saattoi olla että ekalla ei lähtenyt, toisella vähän hörähti, kolmannella sitten lähti joten kuten käymään ja sitten piti ryyppyä säätää jne. ja saattoi vielä sammuakin jossain vaiheessa.

        nykyäänhän siinä ei muuta kuin virta avainta kääntää tai starttinappia painaa niin lähtee jos on lähteäkseen. jos ei nykyaikainen bensakone lähde ensimmäisellä niin se että lähtisi toisella saati sitten kolmannella on aika turha toivo vaan hinausauto ja korjaamo kutsuu.

        dieselissä tietysti jos hehkut on huonossa kunnossa niin siinä pätee että jos ensimmäisellä melkein lähtee niin kyllä se siitä vielä syttyy. mutta nykyaikaisen dieselinkin kuuluu lähteä ensimmäisellä käyntiin.


      • joopajooeitoimiu
        delfin84 kirjoitti:

        Hauskuus se vasta alkaakin kun pakkasta on -30 ja enemmän.. Riittää kun ei toimi asentotunnistin, niin mihinkään et lähde.

        Miten pakkanen vaikuttaa asentotunnistimen toimmintaan. Jos se ei toimi niin ei lähde mihinkään oli pakkasta -30 tai lämmintä 30. Ei se asentoanturi ole mikään "pakkas apulaite" vaan tärkeä anturi jota ilman moottori ei voi käydä.


      • Perustuu ihan fysiikkaan siten, että kun lämpötila laskee, niin metallin johtavuus alenee sitä enemmän, mitä kylmemmäksi ilma jäähtyy. Elektronien liike johtimissa hidastuu.


    • ennenwanhaa

      Ennen vanhaan oli ainakin ihan p..oja öljyjä vaiko mistä ne koneet eivät kestäneet

    • yhhtrhtr

      Mitä se Anturi oikein antaa? Onko se sama asia kuin antura

      • Antura on talosperustuksiin kuuluva rakenne, jonka tarkoituksena on tukea muuta rakennusta tai kyseessä voi olla myös eläimen polkuantura.


      • Anturit antavat tietoa ajotietoloneelle, joka hallitsee nykyajan autojen toimintaa.


    • Anonyymi

      Onko kierroslukuanturi sama kuin kampiakselinanturi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe