Suomalaisten kuljetusyritysten kilpailukyvyttömyys

Kapitalistiriistäjä

Mielenkiintoista on ollut seurata suomalaisen kuljetuselinkeinon alasajoa.
Valtakunnan rajoja ylittävässä liikenteessä on harvinainen poikkeus, että ajoneuvoa kuljettaa suomalainen kuljettaja. Muuten ulkomaan liikenne on kuihtunut olemattomiin, sekä kotimaan markkinaosuuksista on haukanneet ison palan virolaiset ja puolalaiset ym. kuljetusliikkeet.

ALT:n sekä AKT:n väliset sopimukset ovat sisällöltään sellaiset, että mikään kuljetusliike ei niitä pysty kirjaimellisesti noudattamaan oikein missään! Aikataulutettu linjaliikenne sekä elintarvikekuljetukset onnistuvat jotenkin TES:en mukaan(tietysti paljon muitakin säännöllisiä kuljetuksia), mutta satunnaiset kuljetukset ovat jo mahdottomia hoitaa TES:n mukaan.

Halukkaita kuljettajia on varmaan lähdössä ulkomaille mielellään keikkahinnalla, mutta kukaan järkevä yrittäjä ei voi niitä kuskilla ajattaa.! Parin vuoden sisään tulee kuskille mieleen että ai niin, sehän ei muuten maksanutkaan ylityölisiä ja muita lisiä..otanpas ne pois lakiteitse.
Surullista katsoa, kun baltit ajaa suomalaista ulkomaanliikennettä mennen tullen.

Irakin keikkoja muistellaan täälläkin. Mikä yritys uskaltaa lähettää enää palkkakuskia Irakiin?
Ei kukaan! Sen asian ovat hoitaneet AKT ja ALT keskinäisillä sopimuksillaan.

Tarkennuksena vielä, että mistään nälkäpalkoistahan ei ole kyse. Ennenkin kuljettajat saivat ihan kohtuullista palkkaa ulkomaankeikoiltaan! Nykyisen TES:sen mukaan kuljettajan palkka on jo sellainen että mistään ei kuljetusyrittäjä saa keikkaa sillä kulurakenteella. Se on mahdotonta.!

Nostakaa vielä suomalaisten kuljettajien palkkatasoa sekä etuuksia, niin saa katsoa vierestä, kun kaikki kuljetukset täällä hoitaa ulkomaalaiset! Paitsi tietysti ammatinharjoittajat, omistaja-kuljettajat. Niitähän ei tapa mikään!

42

1098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ottamatta enempää tämän kirjoittajan mielipiteseen, kun hän syyttää Akt/Alt sopimusta, näitä sopijapuolija kilpailun estäjiksi?! Eikö tuolta EU:n ihannuudesta suurin osa ole rantautunut meidänkin ilmastoon kaikenlaisilla direktiiveillä, kursseilla, diki, adr korteilla, jotka pitää uusia 5v välein, siis rahankeräysautomaattina. Uusi kundi 20 vuotias tulee kurssit käyneenä alalle
      "ammattisuharina", niin 40vuotta alallla ollut kursseja käymätön on ammattitaidoton, eikä saa jatkaa ammattiaan! Mutta tuohon edellä mainittuihin järjestöihin, joita nimim. moittii, niin häneltäkin laki unohtuu, joka on perusta, joihin nämä järjestöt sopivat lisäykset. Sillä kaikki sopimiset, suulliset/kirjalliset, jotka rikkovat lakia, alittaen sen määräyksiä ovat mitättömiä, tämä on selvästi laissa sanottu.
      Että jatketaan siitä, vai onko tämä ammatin arvostus ainoastaan, että saa ahertaa, rikkoa lakeja yötäpäivää, saamatta kunnon korvausta, jota nytkin rikotaan karkeasti! Valtakunnassa puhutaan vastuusta ylemmissä herraportaissa, kuinka vastuulista heidän panoksensa on, mutta miten on esim. bussikuskin vastuu ihmiskuormasta, että he pääsevät ehjänä päätepisteeseensä, paljonko ihmisen hinta on kuolonkolareissa?! Taitaa kynänpyörittäjien vastuu olla siinä, kun kynä kaatuu sormille, näin karrikoiden!

      • Kapitalistiriistäjä

        Väheksymättä mitenkään autonkuljettajan työtä, mielestäni se on ylipalkattua. Peruspalkka 15 Eur/h ja siihen päälle kaikki mahdolliset lisät. Työnantaja kouluttaa ja ostaa vaatteet sekä järjestää terveydenhuollon. Palkallista vapaata saa noin kolme kuukautta vuodessa. Vapaasti voi "sairastaa" täydellä palkalla. Mitään vastuuta ei ole mistään! Oletko kuullut, että autonkuljettaja olisi joutunut korvaamaan sössimisiään? Kyllä työnantaja vastaa kaikesta!
        Työnantaja järjestää jatkuvasti työtä ja maksaa joka minuutista palkan.

        Lait ja sopimukset on olemassa , tietysti! Mutta kysyinkin, että kauanko on suomalaista kuljetustoimintaa tämän tasoisilla sopimuksilla ja laeilla? Kyllä tosiasia on, että kun vertaa kuljetuksista saatavaa korvausta ja suhteuttaa siihen kuluja ja eritoten kuljettajan kustannuksia ja oikeuksia, toiminta on kannattamatonta!
        Yrittäjälle jää luu käteen! Ja vastuut ja velvoitteet!

        Ainoa joka viettää laatuaikaa on kuljettaja! Eläkkeet kertyy, päivärahat juoksee ja lomat pyörii! Vastuuta ei ole mistään! Yrittäjä sen duunarin "vastuun" kantaa!
        Katson että Virolaiset ja Puolalaiset ym. kuljettajat ovat samanlaisessa "vastuullisessa" työssä, mutta Suomi on hinnoitellut itsensä ulos kilpailusta pekkasillaan ja eduillaan.

        Käsittämätön aika muuten "takaperoisten" hakemiseen tuo kaksi vuotta! Minulle kyllä tulee puhelu välittömästi, jos palkassa on jotain epäselvää!
        Tehokas keino estää paikallinen sopiminen ja olla tekemättä töitä.!

        Eli, vaikka miten väännetään debattia Suomen laeista ja sopimuksista, KILPAILUKYKY KULJETUSALALLA ON MENETETTY! Siitä ei pääse yli eikä ympäri!


    • Tuota noin, ylipalkattuja? Oteentapa nuo lisät, joita pitää maksaa olosuhteista, ilta, yö, pyhälisät, myöskin vapapäivistä, jotka näyttää närästävän! Jos työaika on arkena klo 6-18 ei lisiä tule! Sillä normityöajalla muiden alojen työntekijät tulevat toimeen! Nämä lisäthän ovat joka alalla, niin miksi juuri kuljettajien pitäisi tehdä yksikköhinnoilla epäkuranttia työaikaa... ei mene jakeluun!
      Kun verrataan näitä "urakkakuskien" tuntimääriä, niin lomia pitäisi olla tuplasti.

      Koulutus on ilmanmuuta työnantajan vastuulla, samoin työasut, eihän ilman näitä suoja-asuja pääse purkupaikoille mm. satamat, teollisuus. Terveydenhuolto... eikö särähdä korvaan, sehän ilmiselvästi on työnantajan tehtävä. Melko hävyttömästi heittelet vastuista kuljettajien päälle, kyllä vastuuta on ja vahinkojahan sattuu, mutta vastuuseen saa ainoastaan kännissä, tahallisuudella, suurella huolimattomuudella, jotka pitää näyttää todeksi. Yleensä vakuutukset ovat näitä varten.
      Eikä yrittämisen riskejä ei voida siirtää suoritusportaalle, vastuut ovat työnantajien, siitäkin löytyy faktaa! Itse ovat polkeneet rahtinsa kuralle, juuri torppareitten torpparithan näistä marmattaa, kuljetusten antajat hierovat kännyjään, kuinka helppoa on vedättää näitä velkaisia pikkutaloja.

      Turha on vetää näitä itäblokin kuskeja suomalaiseen työaikalain piiriin, koska sehän on todellista lainrikkomista..harmaata tai pikimustaa taloutta, veroja ei makseta Suomeen, puliveivataan jossa on mukana suomenkin kuljetusryppäitä, nämä ovat kuljetusten syöpä!

      • Kapitalistiriistäjä

        Hudde tietää itsekin varsin hyvin, että kuljettajat EIVÄT korvaa omalla omaisuudellaan yhtään mitään! Vaikka tyyppi ottaa isännän rekan kännipäissään ja ajaa sen lunastuskuntoon, seurauksena on pieni sakko luvattomasta käyttölainauksesta! Juopumuksesta sakko, jota ei tarvitse käytännössä maksaa. Ehkä pieni ajokielto harkinnan mukaan! Näin se menee..! Mehän olemme SUOMESSA!

        Selvinpäin kuljettaja saa töissä sössiä aivan vapaasti ja rikkoa kuormaa, ajoneuvoa tai ympäristöä! Isäntä tai isännän vakuutus maksaa! Siis käytännössä isäntä maksaa..:)

        Kuljettaja saa terrorisoida työpaikkaansa, asiakkaitaan ja kaikkea liikkuvaa. Irtisanottua ei kuskia saa.. vai mitä, Hudde?
        Kuljettaja voi aiheuttaa tuottamuksellaan suunnattomat vahingot työnantajalleen ilman mitään sanktioita, siitä pitää työehtosopimukset huolen!

        Se on turha haukkua, että tyhmät isännät ajavat liian halvalla ja ovat laskutaidottomia. Ei siltä vaikuta, kun katsoo esim. valtakunnan rajoja ylittävää liikennettä. Kyllä sieltä ovat suomalaiset yrittäjät osanneet poistua.!
        Laskutaidosta ei ole kannattavuus kiinni, vaan yleisetä hintatasosta. Vaikka osaat laskea kuinka hyvin, loppujen lopuksi markkinat säätelevät hintatason. Se on ota tai jätä tilanne. Piste!
        Moni yrittäjä ottaa ja muutama harva uskaltaa jättää. Tätä taustaa vasten AKT:n sekä ALT:n sopimus on liian kallis. Kyllä niillä balteillakin on ihmisiä kyydissä ja ajavat illalla ja yöllä! Tosin paljon halvemmalla kuin suomalainen tessi "määrää".

        Suomessakin on ammattialoja joiden tuntipalkka on alle 10 Eur/h. Miltä se kuulostaa "alipalkatun" autonkuljettajan korvaan?
        Summa summarum.. liian kaliis tessi suomalaisille kuljetusyrittäjille, vastuuttomat kuljettajat sekä kuljettajien olemattomat rangaistukset. Siinä purtavaa tuleville kuljetusyrittäjille. :) Onnea valitsemallanne uralle.


      • Kapitalistiriistäjä kirjoitti:

        Hudde tietää itsekin varsin hyvin, että kuljettajat EIVÄT korvaa omalla omaisuudellaan yhtään mitään! Vaikka tyyppi ottaa isännän rekan kännipäissään ja ajaa sen lunastuskuntoon, seurauksena on pieni sakko luvattomasta käyttölainauksesta! Juopumuksesta sakko, jota ei tarvitse käytännössä maksaa. Ehkä pieni ajokielto harkinnan mukaan! Näin se menee..! Mehän olemme SUOMESSA!

        Selvinpäin kuljettaja saa töissä sössiä aivan vapaasti ja rikkoa kuormaa, ajoneuvoa tai ympäristöä! Isäntä tai isännän vakuutus maksaa! Siis käytännössä isäntä maksaa..:)

        Kuljettaja saa terrorisoida työpaikkaansa, asiakkaitaan ja kaikkea liikkuvaa. Irtisanottua ei kuskia saa.. vai mitä, Hudde?
        Kuljettaja voi aiheuttaa tuottamuksellaan suunnattomat vahingot työnantajalleen ilman mitään sanktioita, siitä pitää työehtosopimukset huolen!

        Se on turha haukkua, että tyhmät isännät ajavat liian halvalla ja ovat laskutaidottomia. Ei siltä vaikuta, kun katsoo esim. valtakunnan rajoja ylittävää liikennettä. Kyllä sieltä ovat suomalaiset yrittäjät osanneet poistua.!
        Laskutaidosta ei ole kannattavuus kiinni, vaan yleisetä hintatasosta. Vaikka osaat laskea kuinka hyvin, loppujen lopuksi markkinat säätelevät hintatason. Se on ota tai jätä tilanne. Piste!
        Moni yrittäjä ottaa ja muutama harva uskaltaa jättää. Tätä taustaa vasten AKT:n sekä ALT:n sopimus on liian kallis. Kyllä niillä balteillakin on ihmisiä kyydissä ja ajavat illalla ja yöllä! Tosin paljon halvemmalla kuin suomalainen tessi "määrää".

        Suomessakin on ammattialoja joiden tuntipalkka on alle 10 Eur/h. Miltä se kuulostaa "alipalkatun" autonkuljettajan korvaan?
        Summa summarum.. liian kaliis tessi suomalaisille kuljetusyrittäjille, vastuuttomat kuljettajat sekä kuljettajien olemattomat rangaistukset. Siinä purtavaa tuleville kuljetusyrittäjille. :) Onnea valitsemallanne uralle.

        Otetaanpas taas uusiksi nuo sinun väitteesi: kundi vetää kännissä kaluston romuksi, saa ainoastan pienen sakon, ei se näin mene, vakuutusyhtiöt maksavat omistajalle/haltijalle ja perii summat aiheuttajilta. Kyllä on raskasta syyttelyä, yleistyksiä poskettomasti, ei muuta kuin viette oikeuteen, siellä katsotaan vastuiden perää! En pidä näitä todistelujasi oikeutettuna, puskasta vedät mukamas kuskien vahinkojen teot tahallisina, onkohan osasyynä mm. ylipitkät vuorot, kiireet, myös näin talviaikana sääolosuhteet?

        Hintatasoista sanoisin, kukahan on neuvottelemassa rahteja, työntekijätkö, eli ajauksesi on, kaikki asiat ovat työntekijöitten aiheuttamia...huhu huh tätä yhteenkuuluvuutta, mitä jotkut ovat aina toitottaneet..samassa veneessä, mutta kun airoissa on aina se kuskiparka!
        Äläkä tukeudu tessiin, tuöaikalaki on perusta..tätä jankutan aina vaan, sekä euroopasta tulevat vielä painavammat pykälät! Saksakin kiristää näitä itäblokin ajurien palkanmaksuja!

        10€ tuntipalkat ovat pitsanpaistajien palkkataso, jossa 18vuotias saa sen kympin/h, eli arvostus omaa alaa kohtaan näkyy olevan sikamaista aliarvostamista, johan nuo toimitusjohtajien arvostus lähtee palkkatasoista, mitä on mediassa tänäänkin keskusteltu!

        Rahdinajoista/taksoista sanoisin, yksi syy on juuri eripuraisuus torppareilla, Schenkerit, Kaukokiidot,Posti, ym. rahdin tarjoajat käyttävät karkeasti hyväkseen tilannetta, ei siinä kuskien syyttely auta!

        Yksi pointti vielä: liikennelupakoulutuksessa on myöskin rahtien laskutusperusteista, millä kannattaa ajella, onko mennyt oppi harakoille...onkohan tessi ollut läsnä, kärpänen katossa?

        Sitten tuolle 1225:lle, sanoisin, koska olet kuullut työsuojelutarkastajien tarttuneet näihin epäkohtiin, eipä taida tulla ihan heti mieleen, yleistyksiä aina vaan! Viranomaisetkin ovat syyllisiä, toteavat allaolevat, kun virkavastuulla tekevät hommiaan, mitkähän tahot ovat seuraavat, lisätkää nyt listaa....


    • 1225

      Valtiovalta ei tee mitään, ulkomaalaiset vaan ajaa, ja suomalaisia työttömiä on kortistossa nauttimassa korvauksia kotiin, kun pienemmälläkin palkalla voisi suomalaista työllistää, mutta ei, liitot ja työsuojelutarkastaja niskassa.. ratkaisu, suomalainen perustaa kuljetusliikkeen ulkomaille, ja maksaa veronsa sinne ja palkkaa ulkomaalaisen töihin joka maksaa myös veronsa muualle. Ei tätä voisi uskoa, mutta totta..

    • saksanseisojavoimaa

      Kapitalisti kirjoittaa täyttä asiaa,Ammttiliitot ovat saaneet neuvoteltua niin hyvät työehtosopimukset,ettei kuljetusyrityksillä/yrittäjillä ole minkään moisia oikeuksia ,vaan ainoastaan pelkkiä velvollisuuksia.



      Kova Kulurakenne ja kaiken maailman turha byrokratia ,sekä järjetön kyttäysmentaliteetti viranomaisten taholta ajaa Suomalaista kuljetusyrittäjää kovaa kyytiä kohti hirsipuuta ja ammattiliitot ovat tässäkin hyvänä hanslankarina.

      Koitappa teettää pikkasen ylitöitä,niin johan on hetken päästä ammattiliitto ja työsuojelu kimpussa,olet viranomaisten silmissä suuri rikollinen ,kun työllistät ihmisiä ja raastupaanhan siitä semmoisesta pääsee.

      • edfnhöktrjöklwry

        ylitöitä pystyy tekemään "pikkasen" ilman kenenkään kimpussa olemista, mutta tuo teidän "pikkasen" vaan tahtoo olla sen vähintään 100h kuukaudessa jollain naurettavalla läpitunti/urakkapalkalla. turha siinä silloin on ihmetellä jos se puhelu liitosta tulee!!!


      • b2l

        Tällaisilla liitonmiehillä ei ole tulevaisuutta kuljetusalalla.


      • Yngve

        hyvä b21. Ei huolta ei siellä kuljetusalalla ole tulevaisuudessa ketään.Kukaan ei aja enää kuorma-autokorttia joten maahanmuuttajat ne ajot ajaa 20 vuoden kuluttua viimeistään.Jos asenne on sellainen,että järjetön ylitöiden teko kuuluu asiaan kuljetusalalla niin ei edes maahanmuuttajat tule hommiin.Jos millään muulla alalla ei tehdä ylitöitä niin miksi kuljetusala pitäisi olla poíkkeus tästä.Syy kaikkeen tähän johtuu siitä,että kuljetusyrittäjäksi on helppo lähteä. Ei vaadita mitään peruskoulun jälkeen. Kova into riittää.Se on sama asia siivouspuolella.Koska on yrittäjiä on liikaa niin kilpailu ei ole tervettä.Tehdään tarjouksia jotka ovat täysin järjen vastaisia. Sitten syytetään työntekijöitä.Liikennelupien vapauttaminen oli täysin järjetön teko valtiolta aikoinaan.
        Itse olen 30 vuotta painanut tiellä yötä päivää. Nyt vasta olen tajunnut,että elämässä on myös muutakin kuin järjettömän pitkät työpäivät.Palkka pieneni,mutta elämän laatu parani 100% ja nautin siitä suunnattomasti


      • Merkonomi
        Yngve kirjoitti:

        hyvä b21. Ei huolta ei siellä kuljetusalalla ole tulevaisuudessa ketään.Kukaan ei aja enää kuorma-autokorttia joten maahanmuuttajat ne ajot ajaa 20 vuoden kuluttua viimeistään.Jos asenne on sellainen,että järjetön ylitöiden teko kuuluu asiaan kuljetusalalla niin ei edes maahanmuuttajat tule hommiin.Jos millään muulla alalla ei tehdä ylitöitä niin miksi kuljetusala pitäisi olla poíkkeus tästä.Syy kaikkeen tähän johtuu siitä,että kuljetusyrittäjäksi on helppo lähteä. Ei vaadita mitään peruskoulun jälkeen. Kova into riittää.Se on sama asia siivouspuolella.Koska on yrittäjiä on liikaa niin kilpailu ei ole tervettä.Tehdään tarjouksia jotka ovat täysin järjen vastaisia. Sitten syytetään työntekijöitä.Liikennelupien vapauttaminen oli täysin järjetön teko valtiolta aikoinaan.
        Itse olen 30 vuotta painanut tiellä yötä päivää. Nyt vasta olen tajunnut,että elämässä on myös muutakin kuin järjettömän pitkät työpäivät.Palkka pieneni,mutta elämän laatu parani 100% ja nautin siitä suunnattomasti

        Jos viranomaisilla olisi vähänkin älliä niin liikennelupaan vaadittaisiin nykyisen kurssituksen lisäksi peruskoulun jälkeinen merkonomitutkinto sellainen taloushallintoon erikoistunut.Ei kenelläkään finninaamalla ole niin kiire yrittäjäksi ettei kyseisen 2 vuotisen koulun ehtisi käydä ennen armeijaa.Niin pielessä on kuljetusyritysten tarjoukset työtehtävistä nykyään. Ei osata laskea kannattavuutta alkuunkaan. Kaikilla menestyvillä yrityksillä on ammattilaiset laskemassa mikä kannattaa mikä ei. Jos ei kannata niin ei ajeta! Ei ajamisen ilosta kukaan järkevä nykyään tee työtä varsinkaan ylityötä.


      • b2l
        Yngve kirjoitti:

        hyvä b21. Ei huolta ei siellä kuljetusalalla ole tulevaisuudessa ketään.Kukaan ei aja enää kuorma-autokorttia joten maahanmuuttajat ne ajot ajaa 20 vuoden kuluttua viimeistään.Jos asenne on sellainen,että järjetön ylitöiden teko kuuluu asiaan kuljetusalalla niin ei edes maahanmuuttajat tule hommiin.Jos millään muulla alalla ei tehdä ylitöitä niin miksi kuljetusala pitäisi olla poíkkeus tästä.Syy kaikkeen tähän johtuu siitä,että kuljetusyrittäjäksi on helppo lähteä. Ei vaadita mitään peruskoulun jälkeen. Kova into riittää.Se on sama asia siivouspuolella.Koska on yrittäjiä on liikaa niin kilpailu ei ole tervettä.Tehdään tarjouksia jotka ovat täysin järjen vastaisia. Sitten syytetään työntekijöitä.Liikennelupien vapauttaminen oli täysin järjetön teko valtiolta aikoinaan.
        Itse olen 30 vuotta painanut tiellä yötä päivää. Nyt vasta olen tajunnut,että elämässä on myös muutakin kuin järjettömän pitkät työpäivät.Palkka pieneni,mutta elämän laatu parani 100% ja nautin siitä suunnattomasti

        En minä mitään ylitöitä tee, alle 100 tuntia tammikuussa, harvoin menee yli 135 h, kk. Viikossa 2-3 työpäivää.


    • vertailua

      Mistä kuljetusyrittäjiksi sikiää näitä sankareita, joille inflaatio on täysin tuntematon käsite? Usein siteeratun Siwan kassankin lähtöpalkka on nykyään jo yli kympin tunnille. Kaupan alalla ei ole olemassa mitään koulutusvaatimusta. Ilman kaupallisen alan koulutusta voidaan kyllä ensimmäinen vuosi maksaa 30 % alle tessin lähtöpalkan, mutta toisaalta kauppiksen käyneelle pitää maksaa suoraan 2 vuoden työkokemuksen mukaan 10,86 €/tunti.

      Jos ne kuljetusalan lisät niin valtavilta tuntuvat, niin kaupan alalla esim. iltalisä klo 18 jälkeen on 3,91 euroa tunnille. Lauantaisin klo 13 jälkeen Siwan kassa saa lauantailisää 5,16 euroa tunnille. Jos on jossain keskustan läpi yön aukiolevassa myymälässä töissä, saa klo 00-06 vielä yölisääkin 5,87 €/tunti. 7 vuoden työkokemuksen jälkeen Siwan kassalla on täydet työkokemusvuodet ja palkka 11,95 euroa tunnissa. Pääkaupunkiseudulla nämä kaikki ovat vielä hieman korkeampia. Myyjien pieniksi mielletyt ansiot johtuvat vain siitä, että harva kaupan kassa saa tehdä kokoaikatöitä ja ylitöitä ei tule juuri koskaan.

      Siivoojiin kun on verrattu, niin nopeasti kiinteistöpalvelualan tessiä vilkaisemalla selviää, että harjoittelijan palkka on 8,60 €/tunti ja seuraava porras on jo 9,56 €/tunti. Juurikaan alle kympin ei siis enää mennä edes siivoojilla. Montaa alle kympin tunti -hommaa ei enää taida Nyky-Suomesta edes löytyä. Mainostenjakaja nyt äkkiseltään tulee mieleen.

    • Konsta3

      nimimerkit saksanseisojavoimaa ja kapitalistiriistäjä.Itse olen sitä mieltä että nimimerkkien takana on yksi ja sama henkilö. No oli miten oli. Kyseiset nimimerkit eivät osaa laittaa oikeaa hintaa työlleen jos sovitut työehtosopimukset ovat kohtuuttomia heidän mielestään. Itse olen ollut isossa firmassa töissä jos kuljetusyrittäjät kyllä määräsivät kaapin paikan. Jos ei tahto mennyt lävitse nätisti niin sitten yrittäjä korotti ääntään niin,että kuului ovien lävitse 100 m päähän.Logistiikkapäällikkö juoksi karkuun jos vain pääsi.Duunarit tienasivat,kromi kiilsi ja karjarautaa löytyi keulasta.Autot aina alle 6 v. vanhoja.Eli asennetta neuvotteluihin isännät hyvät!

    • Suomalaiset vain nössöilevät, eli ollaan niin euroa että kaikki mahdollinen laki ja sääntöviidakko pitää kuljetusalalla toteutua ja koko itä-eurooppa sitten toimii täysin päinvastaisella taktiikalla. Lopputulos on suomalaisten häviö kaikilla kuljetusalan sektoreilla koskien rajojemme ulkopuolista liikennettä. Kotimainsessa likenteessä nämä itä euroopan vierailevat rekat vievät mennessään ja tullessaan tämän maan tavaraa ennen rajonen ylittämistä paikkakunnalta toiselle, kun tavaran lähettäjän kanssa niin on sovittu terminaalin takahuonessa maksuna suoraa rahaa kädestä käteen. Rekoissa on isot polttoainetankit, pienessä Suomenmassa ei tarvitse tankata. Tämän tyyppiset kuljetukset tapahtuvat ns. satunnaissa kuljetuksissa. Isot tavaratalot, tukkuliikkeet ym. vastaavat suomessa tekevät kuljetussopimuksia koska rekka liikkuu tiettyä väliä joka päivä, Tällaisia kuljetusalojen yrityksiä Suomessa on vain muutama ja he "omistava" koko sisäisen liikenteemme. Kuitenkin lähes jokaisesta pikkupaikkakunnan yritysmaailmasta löytyy ainakin yksi rahdin kuljetusyritys, että jos jotain saisi päivittäin jonnekin joskus viedä. He kituvat päivästä toiseen.

      • Mitenkähän nämä epäkohdat korjataan, tai mennäänkö tähän itäblokin (ollaanko jo) hinta/palkkapolitiikkaan mukaan? Liikenneluvathan edellyttävät juuri lakien ja sopimuksen noudattamista. Näköjään suomalaiset nostavat kätensä pystyyn ja hyväksyen katselevat, kun itäkuskit sompailevat meidän keikkoja lainvastaisesti, jopa naftaa kaupitellen ainakin tuolla mantereen puolella! Tämäkö on tulevaisuuden kuva, tänne tulevat, eivätkä osta mitään, tai ei ole rahaa, kuluttaen tiestöämme enenevässä määrässä.


    • Olen käynyt Saksassa muutaman kerran silmät auki. Siellä ne suomen pojat ajavat pelkällä nupilla satamasta pitkin Eurooppaa puoliperävaunuja euron kilometri. He kyttäävät rahteja jossain yhteiskämpässä , ajavat kun kuormaa tarjotaan, kituvat ja tekevät kaiken omaan piikkiin, kuluina on vain polttoaine, muuhun rahaa ei riitäkään.

      • Kapitalistiriistäjä

        Olen esittänyt mielipiteeni siitä, että suomalaisen tessin mukaan monet kuljetustehtävät ovat kannattomia. Vaikka huutaisi kuinka neuvotteluissa, ei esim. Viron keikasta saa sellaista hintaa että sinne voi palkkakuljettajaa laittaa!
        Kuski kirjaa ylös lastaus/purkuajat, matkat, odotukset satamissa, laivamatkan..kaikki!
        Iltalisät, yölisät, ulkomaan päivärahat. Pitää tietää kaksi viikkoa etukäteen, milloin keikkaa on, merkitä työajat, takuutunnit, sijaiset saikuille, kolhitut kuormat ja ajoneuvot.
        Paljonko paukkaan hintaa puolikkaan kuormalle Porista Tallinnaan ja paluu Tartosta?
        En tiedä mihin, mutta pakko on tehdä työvuorolista ja merkitä siihen alkamis- ja loppumisaika!
        Irakiin olis menossa FinnWheelsin keikka. Paluu jostain. Paljonko hinta ja työvuorolista!?

        Ei pojat..tämä peli on menetetty! Ainoat jotka jotenkin pystyy ajamaan "laillisesti" ulos ovat omistaja-kuljettajat! Rengit on ulkona Akt:n ja Alt:n sopimusten takia!
        Sellaista neroa ei ole, joka pystyy hinnoittelemaan(ja saa) ulkomaan ajoista rahaa niin paljon että tessit ja lakipykälät täyttyy!

        Sinne löytyy baltteja ja tsekkejä ja unkarilaisia ja mitä lie!
        En ole syyttänyt kuljettajia ylihinnoittelusta, vaan näiden tessien sorvaajia! Niitä, jotka ovat hyväksyneet nämä asiat! Kuljettajat vain vaativat mitä siellä lukee!
        Sitten sopivat jonkin uunotettavan pikkuisännän kanssa keikkahinnan vaikkapa prosentteina, että pääsevät ulkomaille!:) Kahden vuoden sisään hakevat kuitenkin sitten tessin mukaisen palkan kaikkine korotuksineen takautuvasti..!
        Arvaa, kiinnostaako laskeskella mitään Irakin keikkoja palkkakuskeille.:)

        Kuskeja voi käyttää säännöllisessä linjaliikenteessä, jakeluajoissa ja esim. jätekuljetuksissa! Piste! Kaikki seikkailut ja keikat ilman selviä koordinaatteja ovat poissuljetut.
        Esim. -90 luvun Venäjän ajot olisivat aivan mahdottomia ajattaa palkkarengeillä!
        Siis laillisesti Akt:n tessin ja lakien mukaan..! Sielläkin meni välillä kuukausi Keski-Aasian keikalla ja ei riittänytkään..


      • Nyt sinä hyppäät ulkomaan liikenteeseen, vaikka nämä ongelmat ovat ihan kotimaan ajossa.
        Työvuorolistoja ei minun havaintojen mukaan ole yhdessäkään talossa, joissa ajetaan ns. keikkaa ympäri valtakuntaa, linjaliikenne, samoin jakelu voi ihan hyvin työvuorolistoilla ajella, ei ole vaikeatakaan! Työvuorolistoissa ainoastaan alkamisaika on kirjattava, ei lopetusta. Pysytään täällä kotimaan ongelmissa joita on melkoisesti! Eihän kuljettajien tarvitsisi vaatia, kun sopimuksia noudatettaisiin. Syyttelyt kiistät, no miksi sitten kokoajan kirjoituksistasi huokuu ainoastaan yksi syyllinen, vaikka syyllisyyttä taitaa olla juuri näissä hinnan polkijoissa.
        Suurin virhe tässä koko rahtikentässä oli kun liikenneluvat vapautuivat 80 luvulla kilpailunimikkeellä, miten on käynyt, kilpailtu ainoastaan rahtien/palkkojen polkemisissa, n. 20 vuotta sitten km miehet ajoivat markan/km, tänäpäivinä 13-17centtiä/km! Niin ja puolikkaan torppari 5-6mk/km, miten on tänään, alta euron! Kenenköhän syy? Vehkeitten kokoa on rajusti kasvatettu 40 vuoden aikana, mutta mitä on jäänyt torpparien taskuun, isot velat ja kalliit kalustot, joita vaihdetaan uusiksi, vaikka vanhastakin on puolet maksamatta! Niin nyt kumpuaa renkien syyttelyt kannattamattomuudesta....

        Vielä tuosta ulkomaan ajoista, niin pitääkö renkien olla peltikopissa vartioiden kalustoa ilmaiseksi, ei oikein sytytä, kyllä joka alalla jos kundi lähtee ulkomaan reissuun, ei heitä heitteille jätetä, varsinkaan alepalkoilla. Joten kyllä näitä sopimuksia pitää noudattaa osapuoliin, minuutteja laskematta.


      • Kapitalistiriistäjä

        Menee Hudden kanssa kaksinpuheluksi, mutta korjaan pari seikkaa. Ensinnäkin aloituksessani kerroin jo ensimmäisellä rivillä että suomalaisella tessillä ei voi ULKOMAILLE ajaa.
        Ihan hyvä että kerrot asiasta kuskin näkemyksen. Ei huvita maata peltikopissa ja vartioida ilmaiseksi isännän rekkaa.

        Toiseksi kerroin että kuljettajat haluavat kynsin hampain sen, mitä Akt:n ja Alt:n tekemässä sopimuksessa lukee.! KAIKKI!
        Eihän se ole kuljettajien vika! Se on sopijoiden vika! Lähinnä Alt:n, joka on suostunut Akt:n vaatimuksiin.
        Sen sopimuksen lukeminen kuin piru raamattua, estää käyttämästä palkkakuljettajaa monissa ajotehtävissä. Tulee markkinatalous vastaan! Ymmärrätkö?

        Se on totta, että hinnat ovat alhaalla ja nousua ei näy. Vaatimukset kalustosta ja koulutuksesta nostaa rimaa, mutta ei se pelkästään auta.
        Samaan aikaan annetaan ulkomaisille kuljetusyrityksille helpotuksia ajaa Suomalaista tavaraa Suomen sisällä ja hoitaa samalla ulkomaan liikennettäkin.

        Isännät kyllä osaavat laskea, mutta mitä siitä on hyötyä kun markkinat määrittelevät hinnat! Se on ota tai jätä! Niin kuin olen sanonut.

        Hudde osaa näköjään hyvin kustannuslaskennan ja työvuorolistojen laatimisen. Palkanmaksun tessin mukaan ja samalla kannattavan kuljetusyrityksen pyörittämisen! Miksi noin viisas mies viettää aikaansa kuljettajana, kun samaan aikaan voisi tehdä rahaa kuljetusyrittäjänä hyvällä matematiikallaan ja järjestelykyvyillään!

        Lisään että en ole haukkunut kuljettajia muusta kuin välinpitämättömyydestä työtehtävien hoitoon, huolimattomuudesta kaluston ja kuormien suhteen ja korvausten sopimisista alle tessin ja niiden hakemisesta myöhemmin tessin mukaisina lakimiehen avustuksella.

        Koitetaan kestää..uusia halukkaita yrittäjiä on jonoksi asti. Samoin kuljettajia.:)

        Kuten myös kerroin


      • Nämä ulkomaille ajavat, voitko kertoa monessako kuljetuliikkeessä, suomalaisessa, toteutetaan tessin sopimuksia, tietääkseni, ei yhdessäkään, siis nolla! Minun historian tieto palkanmaksuista sieltä on, 80luvulta asti, eikä yhdessäkään talossa tessiä noudatettu, kundit ajoivat samanlaisilla sopimuksilla kuin tänäänkin, eikä silloin ollut itäblokki sotkemassa näitä.
        Ei tarvitse kummoistakaan kustannuslaskelmaa, kun katsoo tilin muodostusta, tuntien määriä ja summaa, se on melko selvää pässinlihaa, muu alue palkanmaksussa on työnantajan reviiriä.


      • Kapitalistiriistäjä kirjoitti:

        Menee Hudden kanssa kaksinpuheluksi, mutta korjaan pari seikkaa. Ensinnäkin aloituksessani kerroin jo ensimmäisellä rivillä että suomalaisella tessillä ei voi ULKOMAILLE ajaa.
        Ihan hyvä että kerrot asiasta kuskin näkemyksen. Ei huvita maata peltikopissa ja vartioida ilmaiseksi isännän rekkaa.

        Toiseksi kerroin että kuljettajat haluavat kynsin hampain sen, mitä Akt:n ja Alt:n tekemässä sopimuksessa lukee.! KAIKKI!
        Eihän se ole kuljettajien vika! Se on sopijoiden vika! Lähinnä Alt:n, joka on suostunut Akt:n vaatimuksiin.
        Sen sopimuksen lukeminen kuin piru raamattua, estää käyttämästä palkkakuljettajaa monissa ajotehtävissä. Tulee markkinatalous vastaan! Ymmärrätkö?

        Se on totta, että hinnat ovat alhaalla ja nousua ei näy. Vaatimukset kalustosta ja koulutuksesta nostaa rimaa, mutta ei se pelkästään auta.
        Samaan aikaan annetaan ulkomaisille kuljetusyrityksille helpotuksia ajaa Suomalaista tavaraa Suomen sisällä ja hoitaa samalla ulkomaan liikennettäkin.

        Isännät kyllä osaavat laskea, mutta mitä siitä on hyötyä kun markkinat määrittelevät hinnat! Se on ota tai jätä! Niin kuin olen sanonut.

        Hudde osaa näköjään hyvin kustannuslaskennan ja työvuorolistojen laatimisen. Palkanmaksun tessin mukaan ja samalla kannattavan kuljetusyrityksen pyörittämisen! Miksi noin viisas mies viettää aikaansa kuljettajana, kun samaan aikaan voisi tehdä rahaa kuljetusyrittäjänä hyvällä matematiikallaan ja järjestelykyvyillään!

        Lisään että en ole haukkunut kuljettajia muusta kuin välinpitämättömyydestä työtehtävien hoitoon, huolimattomuudesta kaluston ja kuormien suhteen ja korvausten sopimisista alle tessin ja niiden hakemisesta myöhemmin tessin mukaisina lakimiehen avustuksella.

        Koitetaan kestää..uusia halukkaita yrittäjiä on jonoksi asti. Samoin kuljettajia.:)

        Kuten myös kerroin

        Sanoitpa oikein, kuljettajat kuljettaa ja haluavat kaiken heille kuuluvan, kun tuohon lisätään auton omistajan lakisääteiset vaatimukset, auton verolliset osamaksut, alvit ja verot, ei yrittäjä ole tasavertainen kuluerien keskellä kilpailemaan venäläisten autoilijoiden kanssa. Otapa yksi menoerä, polttoaieet. Vuoden kulutus on kymmeniä tuhansia liroja, katso hintaero litralt Viipurissa tai Lappeenrannassa. Kerro vuosikulutuksella , näet suuren rahasumman, jolla pääsisi tasavertaiseen kilpailuun jos suomalainen autoilija saisi sen rahasumman palautuksena suomen valtion kassasta.


    • pååjfhhg

      Taidat olla huhtalan mulkku

    • saksanseisojavoimaa

      Kapitalistilla on sama sanoma ,kun minulla.Akt on saanut vahvan työehtosopimuksen runnottua läpi,jos pilkulleen sitä tulkitaan ei pienyrittäjillä ole mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä.

      Otetaan vaikka työvurolista ramille,on paljon yrityksiä joiden ajot ja tilanteet vaihtuu päivittäin ja on mahdottumuus tehdä työvuorolistaa monta viikkoa etukäteen.jos kuitenkin kuljettajat vaatimalla vaativat työvurolistan ja pilkulleen sen ehdotonta noudattamista, on yrittäjän lopetettava toiminta,vaikka se olisi kannatavaakin,sillä miten hän laatii semmoisen listan millä ei ole mitään merkitystä,eikä sitä pysty edes noudattamaan ,kun se ei pitäisi kuitenkaan paikkaansa,sitten kun sinulla on pari Pellehermanni liitonmiestä töissä ni ajot jää ajamati,kun ei työvurolista ollutkaan ajan tasalla.

      Muutaman ylityötunnin teettämine kuljettajan suostumuksella tekee yrittäjästä viranomasten mielestä rikollisen,kun yrittäjyyttä ja työntekoa pitäisi kannustaa,niin kappas vain siitäpä rangaistaankin,ja kysynpä vain ,että miksei se kuljettaja saa tehdä ylitöitä ,jos hän itse haluaisi ja mistä se pirun vuosiylityö raja oikein määräytyy ja mihin se perustuu.

      Kyllä ahkeran ja jaksavan ihmisen pitää työtä saada tehdä,jos hän vain haluaa,mutta ei ,kun tämä pirun AKT on saanut sellaiset sopimukset ,ettei ihmisten anneta tehdä työtä,jos he haluavat sitä tehdä ,ja siihen päälle vielä tämä pirun iso syöpä eli EU,niin siinäpä on katastrofi ainekset kasassa.

      Kysytäänpä sekin vielä ,että mikä tekee ihmisestä/ työstä 100% kalliimpaa ,kun hän on työskennellyt yli 90h tämänkin älyttömyyden on AKT jostain ihmeen syystä saanut läpi ja mites se ,kun kaveri sairastuu lomalla ,niin yrittäjähän siitäkin kärsii ,mitä pirhanan tekemistä on koko asialla yrittäjälle ,kun joku lomalla sairastuu.

      Ei ole ihme,jos työllistäminen käy mahdottomaksi,kun tuossa yllä vain pari typerää esimerkkiä.

      • laskeuusiks

        Ylityörajat löytyvät ihan työaikalaista ja ne koskevat ihan kaikkia muitakin aloja eikä vain kuljetusalaa. Ne prosenttitunnitkin on vähän niin ja näin. 50-prosenntiset ylityöt (ensimmäiset 12 tuntia) on melkein samanhintaisia normituntien kanssa, koska ylityötunnit eivät kerrytä lisää pekkasia tai lomapalkkaa ja lomaltapaluurahaa. 100-prosenttiset ylityötunnit hiukan jo maksavatkin, mutta eivät nekään ole lähellekään 100 % kalliimpia samasta syystä. Se on kyllä jo ihan työnantajan typeryyttä, jos ei sen vertaa osaa hommia työntekijöille jakaa, ettei niitä 100-prosenttisia hirveästi tarvitse maksella.


    • Onto tämä ihmeelisen outo ala, työntekoa pitää saada tehdä ja tulee tehdä nimenomaan ylityötä, kaikkia lakeja-ja tessisopimuksia täysin rikkoen ja vieläpä vaatien, että kyllä meidän pitää saada ajaa yötä päivää! Ei se ole muutama tunti josta puhutte, se liikkuu sadoissa tunneissa, koko vuoden ylityö lainmäärä 330h, jotka moni kundi veivaa rajusti yli, eräskin ahersi 1800h/vuodessa sen oman tuntiensa päälle, eli tuplasti ja ilman mitään lisiä tottakai. Tämä on Tampereen työsuojelupiirin tarkastajan tieto takavuosilta. Sitten otetaan päivärahoina osa , ettei mene veroja?!

      Varovasti laskien, kuljetusalalla on kymmeniä jopa satoja työpaikkoja, kun ylitöitten tekoa ruvettaisiin kunnolla valvomaan, sieltä löytyy harmaata sekä pimeääkin palkanmaksua! Ihme on kun verottajakaan ei ole kiinnostunut näistä, kun siihenkin löytyy laista pykälät.

      • Eihän kuljetusala toimi, ellei koko ajan rikota herrojen tekemiä pykäliä työajasta ja kaikesta muustakin. Kirjoituspöydän takana rekalla ajo on erilaista kuin tienpäällä ajo.


      • Mistäs nämä ajo-ja lepoaikalait tulivat, Eu:ta tietenkin, jos ne "herrat" sittenkin ajattelevat hiukan myöskin ratinkääntäjää. Eikä tämä rekanajo ole mitään avaruustiedettä, ainoastaan kokemus kasvaa vuosien myötä, sekä romanttiikka joista legendat kertoo, on satumaailmaa!


    • Suomessa eletään tessin ja tellin ja lellin mukaan. Siihen pekkaspäivät, lomakorvaukset, lomat ja vapaapäivät. Miten työnantaja voi tässä tilanteessa voittoa tehdä, ei mitenkään. Kuskin kuuluu saada kaikki tuo edellämainittu, mutta meidän naapurimme koko itä-eurooppa tekee samaa työtä ilman kaikkia yllämainittuja etuisuuksia ja auton omistajan ei tarvitse maksaa polttoaineista samaa hintaa kuin suomessa suomalainen, meillä on monet autoa koskevat määräykset estämässä tasavertaista kilpailua muiden maiden liikenneyrittäjien kanssa. Tästä suosta ei suomalainen selviä kuin kiertämällä veroja ja velvoitteita, ja lomallakaan ei omatunto löysää tämän jälkeen.

      • Nämä mainitsemasi tulonmuodot ovat koko duunarikentässä, niin miten kuljetuselinkeino pitäisi olla irti lain-ja tessin noudattamisesta? No voin mainita, että suurimmalla osalla torppariliikennöinnistä puuttu juuri mainitsemasi edut, vai väitätkö? Noin irvikuvana vertaus itämaihin, no otetaan esimerkki suoraan Ambomaalta, siellä ei ole mitään rasitteita, eikä muutakaan oikeutta duunariportaalla, tämäkö on tämänpäivän torppareiden unikuva...älkää nyt ihan hoopoksi ruvetko, ei mitään lakeja, tauotonta ahertamistako vain.
        Jos kilpailu on ainoa ajatus liiketoiminnassa, välittämättä niistä, jotka sen tuloksen tekee, kannattaa panna kintaat tiskiin!
        Polttoaineista puhut, länsi-euroopan hintataso dieselissä sekä palkat on samalla tasolla kuin meilläkin, vai ollaanko me teidän mukaan itä-eurooppaa, voi hyvät hyssykät teitä poloisia!
        Hollannin kuskit kun näkevät mantereella itäkuskeja, he näyttävät kämmenellä kaulankatkaisu merkkiä, eli sielläkin on antipatiaa näitä alepalkollisia vastaan!
        Ei riitä sanat kertomaan näihin kommentteihin, kun ylläolevat jatkuvasti sitä jankuttavat!
        Että lopetetaan tämä turhanpäiväinen pohdiskelu, siirrytään asialliseen lakeja noudatettavaan, eikä rikkovaan keskusteluun, joita näkyy eräät ihannovan!


    • 4cperkm

      :oD Trolllllllllllllliiiii! Siis ensinnäkin tämä "kapitalistiyrittäjä" väittää ettei maassamme ole kuljetusyrittäminen kilpailutettua ja seuraavaan hengenvetoon toteaa, että rajoja ulkomaankuljetuksissa ei suomalaisia enää näy... Paradoksi on huono perusta ja maalla on helppo olla viisas, kun merellä tuulee eli moisen "yrittäjäkurssin" itsekin käyneenä ja lukutaitoisena voin sanoa, että siitä vaan kilpailemaan, jos osaa noin arvostella. Tässä kapitalistisessa johdetussa hyvinvointiyhteiskunnassa kun ei mitään ongelmia olekaan vaan vain onnellista yrittämistä (usein muiden rahoilla ja työllä). Päätä vain perseeseen ja kohti uutta epäonnistumista kyllä Hyssälä pelastaa...

    • Kapitalistiriistäjä

      Hudde kirjoittaa 4.2.15 klo 17.09 päivätyssä kirjoituksessaan, että ulkomaille ajavat kuljettajat sopivat työnantajansa kanssa urakkapalkan tai keikkahinnan? Eikö siellä tarvitsekaan noudattaa AKT:n sekä ALT:n sopimaa tes-sopimusta? Eli ulkomaille ajavat kuljettajat eivät voikaan ottaa n.s takaperoisia työnantajaltaan työsuhteen päätyttyä?!
      Hmmm! Sehän onkin aivan uutta tietoa..:)

      • 4cperkmakaJimmyHoffa

        Mitä luulet ton nickini tarkoittavan? Kyllä sun on nyt paras laittaa yrityksesi lihoiksi tai hankkia joku osaava palvelukseesi eli lähinnä "lakimies" tai kirjanpitäjä, sillä emmehän halua sinunkin yrityksesi kaatuvan velkajärjestelyjen kautta maksettavaksemme, joka tosin tuolla knowhow -tasolla on aivan lähitulevaisuutta. Tai ehkäpä et olekaan yrittäjä vaan vain tosiasioista tietämätön "onnellinen". No, pysy vain "aurinkoisella" puolella ja älä sotkeudu itsellesi liian vaikeisiin asioihin.


      • Kapiukko älä asettele suuhuni ajatuksiasi ulkomaankuskien sopimuksista, koska olen sen todennut, ettei siellä ole noudatettu minkäänlaisia lainmukaisia/tessin sopimuksia, jokainen kuski on sopinut ne itse. Kaikki suomalaisessa rekisterissä olevat kuljetusliikkeet ovat suomalaisen sopimusten piirissä, ainakin jos kuljetukset alkavat täältä ja palkkaamis/asemapaikka on Suomessa. Vertauksena Transpoint, kun he yrittivät puliveivata venäläisillä rekkareilla kiertää suomalaista palkanmaksua slopoille! Kyllä AKT:llä on ulkomaan kuskeille tess-sopimus, että otetaanko taas selvää näistä, kun tuntuu epätietoisuutta olevan....tarkoituksellako?
        Taitaa olla parempi vääntää rautalangasta sapluuna, kun tieto näköjään ei tee pesää!


      • Kapitalistiriistäjä

        Eli kuski on sopinut palkkansa suoraan työnantajan kanssa. Ymmärrän.
        No miten sitten, kun työsuhde loppuu mahdollisiin erimielisyyksiin puolin tai toisin?
        Kuski ei saakaan määrätä asioitaan aivan itse, vaan työnantaja mulkvisti puuttuu siihenkin.
        Kuski ottaa lopputilin ja muistaa että helvata, mähän otankin tessin mukaiset palkat ja lisät pois kuleksimasta äijältä!
        Pari vuotta aikaa rahastaa lopputilin jälkeen.. Eli valta työsuhteen sisällöstä siirtyy kuljettajalle samalla, jos työnantaja hyväksyy tyypin esityksiä suorista sopimuksista!

        Isäntä saa olla kuin kusi sukassa ja kuski päättää tahdin. Eli tämänkin takia on parempi vaan maksaa tessin palkkaa ja pitää kuski kuskina!
        Ettei se saa liikaa valtaa ja ala kuvitella itsestään mitään liikoja!


      • Tämä menee jo saivarteluksi, mutta kerrataan, kaikki suulliset/kirjalliset sopimiset
        jotka alittavat lain-ja tessin, ovat mitättömiä. Eli se on mahdollista ottaa palkat jälkijunassa, koska työnantajan pitää itse se tiedostaa/noudattaa em pykäliä. Jos se neste on lirahtanut, ei muuta kuin kuskin kera sambaamaan vaan, tai onko ticotico parempi saundi. Ja yleensä jos on tehnyt vääryyttä, alkaa unettomuus vaivata ensiksi, toiseksi joillakin menee pönttö vituralleen, Lapinlahteen ne kuskaavat ja ilman rahtia, niin tämä laitoshan on stadissa.
        Vallastakaan ei varmaan ole kysymys...eihän?


      • Kapitalistiriistäjä

        Kyllä se tiedetään, että Tes on laki. Siitä nyt ei ole epäselvää!
        Ainoa asia on, että kuljetuksista ei saa sellaista hintaa enää, että voi Tessin mukaan kaikille kuljettajalle maksaa!
        Kilpailu on tehnyt tehtävänsä. Se on ajettava itse tai muutettava firma Viroon ja alettava vilunkipelaajaksi.

        Tämän päivän hintataso on muutamilla sektoreilla(kontit, irtoperät), sama kuin kolmekymmentä vuotta sitten.
        Kuskin palkkaan menee koko tuotto. Autolle loput!

        Hudde vois mennä vaikka siivoamaan, niin saat Pamin? Tessillä kympin tunti! Kiinnostaako?
        Kyllä tekevä kuski rekkakuskina tienaakin, mutta siinä on tehtävä töitä. Ja Tessillä saa ajella vain säännöllisiä runkolinjoja ja paremmin tuottavia töitä. Loput menee läpitunnilla ja yrittäjien itsensä tehtäväksi. Valitettavasti


    • hamppi

      näinhän se menee.Kuljetusyritykset on kilpailutettu hengiltä ,koska pienyrityksillä ei vain ole varaa teettää tessin palkalla,no miksi isot pystyy ,no siksi kun niillä on rahastoja/sijoitusyhtiöitä rahoittamassa toimintaansa.esim. Hamppi ja Simo toimivat täysin sijoittajien /rahastojen rahoittamana ja kyllä isot kappaletavara toimijatkin saavat ulkopuolista rahaa toiminnan pyörittämiseen.

      Tämä johtaa osittain vääristyneeseen hinnoitteluun ja yhä kovempaan kilpailuun.

    • Ei kannata enää vatkata selviä asioita, kuljetuselinkeino on itse kussut omiin sukkiinsa, syyttelee renkejään epäkurantista bisneksestä. Kun ei ole asiaa, kehoitetaan siivoojan hommiin, joka on tekijöillensä alipalkattua raskasta naisvaltaista hikiduunia.
      Kapin itse kannattaisi mennä opiskelemaan matematiikkaa, ei näin kuin ehdottaa, sillä vieläkin uskon lain noudattamiseen. Kannattaisi kysyä neuvoja ekonomeilta, sillä torppareilta nämä laskelmat rahdeista eivät täytä oikeaa liiketoimintaideaa, vaan vähän niin kuin kerjäämistä!
      Varoista en tiedä, mutta tällaisesta liikennöinnistä kyllä, hommat on todella poskellaan, sen ymmärrän jos torppari itse tyyrää ajokkiaan, mutta en siihen jos rengin pitää puolipakolla lakia rikkoa, että isäntä saa uunin pankolla hirsiä vedellä.
      Että tämä oli tässä..loppu..slut.

      • Kapitalistiriistäjä

        Kiitos rehellisistä vastauksistasi. Parhaiten jäi mieleen kirjoituksistasi se auton "ilmainen" vartioiminen ja samalla peltikopissa nukkuminen:) Hui kamalaa..rekkakuski joutuu oikein autossa nukkumaan..:)
        Nykyisin on tilaohjaamot, taukoilmastoinnit, jääkaapit, mikrot, keittimet ja kaikki herkut.
        Onpa kamalaa yöpyä sellaisessa ohjaamossa..:) Kolmekymmentä vuotta sitten kuski nukkui 111 nokka-Scaniassa apparin penkillä, vasemman jalan makuuohjaamossa, eikä valittanut yhtään. Olisikohan lipsahtanut Huddellekin vahingossa väärä ammatti, olisiko? :)

        Toinen oli tuo isännän rötköttäminen uuninpankolla samaan aikaan, kun renki poloinen painaa niska limassa töitä, laskutaidottoman isännän vanhalla paskalla rekalla..:) Onpa kamalaa..:)Noinhan se varmaan menee..ei sillä työnantajalla olekaan mitään muuta tekemistä..:)

        Se on totta, että kilpailu on vienyt hillot kaikkien munkeista, mutta vieläkin kuittaa rekkakuskit ihan kohtuullista liksaa, ja kuitenkin ajo- ja lepoaikalakeja noudattaen!
        Se siivousalan Tessin esille tuominen oli vain vertailu, että paljon pienemmälläkin monet pärjää.
        Kuskeilta loppuu työt, kunhan saatte hilattua sen liksanne jonnekin kahdenkympin hujakoille tunnissa:) Ajot ajaa sitten toiset miehet. Eikä ainakaan suomalaiset AKT:n rengit!

        Hyvää kevään jatkoa Huddelle ja muillekin työn raskaan raatajille:).


    • omaannilkkaan

      Eikö tässä suomalaiset kuljetusfirmat saa vain maistaa vain omaa lääkettään? 90-luvulla menivät suomalaiset EU:hun liityttyään mantereen liikenteeseen polkemaan palkkoja. Nyt itäblokin firmat ovat tulleet meille tekemään samaa. Suomalaistakaan firmaa ei sido mikään TES, kunhan ne ulkomaan keikat eivät ala tai pääty Suomessa, vaan ajetaan ainoastaan ulkomailla ja toimitaan siellä valtionrajat ylittävässä liikenteessä. Tästä on useampia työtuomioistuimen päätöksiä. Eli jos palkkaa kuljettajan kiskomaan periä Tallinnan, Tukholman tai vaikka Rostockin rannasta eteenpäin, ei mikään TES ole voimassa, kunhan ei ajeta satamavaltion sisäistä keikkaa, jolloin pitää kabotaasisäännösten perusteella noudattaa vähintään kyseisen valtion yleissitovaa työehtosopimusta. Niin joo ja Saksassahan ei kuorma-autoalalla ole yleissitovuutta.

    • saksanseisojavoimaa

      ja mikä siinä työnteossa oikein ammattiyhdistystä /kommunistia ahdistaa ,jos joku haluaa tehdä töitä vähän enempi niin miksei ,eli mihin tämä laki perustuu jolla rajoitetaan ihmisten työntekoa heidän itsensä halutessaan töitä tehdä,onko se peri Suomalainen kateus vai mikä ihme se oikein on ,kun lailla on oikein työnteko kielletty ja rajat asetettu.

      Sanoisin loppuun ,että ylös pojat pohjanmaan ja ylös veljet valkoiset alas ryssät punaiset jääkäri veri tässä velvoittaa.

      Työnteon kautta Suomi nousee ei sitä rajoittamalla,jos ei ruumis työtä kestä se on liian heikko ja sitä ei tarvita.

      Asennetta miehet Jumankauta vieköön , tämä velliperse velttoilu on tullut nyt tiensä päähän ja Turhapuro/Pellehermannit jääköön oikeisiin sirkuksiin minne ne kuuluukin ei ne kuulu kuljetusyrityksiin . Laitetaan Suomi nousuun työnteon sekä yrittämisen kautta ,eli tekojen ei puheiden kautta.

      Ihmisen ruumis on luotu rasittumaan ja aivot on rakentuneet samoin ,ei niitä ole jalostettu siihen tarkoitukseen ,että maataan sohvalla joku hemmetin tietokone kädessä plaraamassa jotain fasebookkia.

      Suurin osa teistä on pelkkiä vätyksiä ,terve kipu sekä fyysinen väsyminen on teille täysin tuntematon käsite,eli työ ei saa olla teille rasittavaa . Ammattiyhdistykset ajaa tätä samaa sontaa ja samalla Suomea tuhon tielle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe