Suden suojelu

surko

on muiden villi/kotieläinten tahallista rääkkäämistä ja tuhoamista. Luonnossa varkinkin hirvieläimet on jatkuvassa pelkotilassa susien takia, joka aiheuttaa eläimissä vakavan tressitilan ja altistaa hirvet mitä kummallisille sairauksille. Puhumattakaan susien puremista ja raateluhaavoista, joihin hirvet usein kuolevat vasta viikkoja myöhemmin. Kyllä surko on hirvien puolesta.

Susilaumaa voi verrata käsikranaattiin joka heitetettäs hirvi tai peuralauman keskelle, siis samanlaista jälkeä. Eläimistä moni kuolee, osa haavoittuu vakavasti. Suomen tämän hetken susikanta aiheuttaa valtavat tappiot niin luonnolle, kuin koko Suomen taloudelle. Petovahinkojen korvaus on täysin hukkaan heitettyä veron maksajien rahaa, niille miljoonille olis parempaakin käyttöä, sen me jokainen ymmärrämme. Tottakai valtion on korvattava ja kunnolla, kun se on katsonut oikeudekseen tuhota kansalaistensa omaisuutta susilla ja muilla suurpedoilla. Luonnolle vahinkoa ja kärsimystä ei voi korvata mitenkään.

67

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfasdf

      kiusahan se on pienikin kiusa kunhan viheridiotismi vain toteutuu

    • Bror-Erik

      Sinä et taida olla mikään luonto ihminen kun et luontoa tunne kuin tähtäinten kautta.
      Naurettaville luontokäsityksillesi hirvetkin nauravat turvat kylessä :) Sudet kuuluvat Suomen
      monivivahteikkaaseen luontoon ja siihen meidän on oloutuminen koska eläimiä olemme
      itsekin.Sitäpaitsi susi kuten ilveskin ovat paljon kauniimpia kuin ihminen :)

      • asdfasdf

        eli ihminen kuuluu Suomen luontoon mutta ei saa metsästää kuten on tehnyt aikain alusta?


      • hvgbukvfy52jlhbnl

        Se on kovin puutteellinen Bror-Erikin luontokäsitys ja ihimisen osasta luonnos! Vai olisko omia miältymyksiä palaveleva! Tilanteen mukaan muuttulevaanen! Elään se on ihiminen ja ylimmän vallan käyttäjä myös susiin nähären! Voi päättää elääkö vai kuoleeko!! Joillekkin mitään ymmärtämättömille tuskallista luettavaa!!


    • onsiinäkanssa
      • asdfasdf

        susi ei ole uhanalainen eikä kuolemassa sukupuuttoon se on vain eu herrain hysteriaa ja pätemisen tarvetta tuollainen puhe.
        ihminen on ravintoketjun huipulla ja harventanut susuikantaakin niin pitkään kun tätä maata on asutettu eikä susi ole vieläkään kuollut sukupuuttoon.
        saimaannorppa on kuolemassa sukupuuttoon kun on sisäsiittoinen laji ilman että sitä on edes yritetty metsästääkään.se on vain itämereren hylkeistä eroon joutunut populaatio.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        susi ei ole uhanalainen eikä kuolemassa sukupuuttoon se on vain eu herrain hysteriaa ja pätemisen tarvetta tuollainen puhe.
        ihminen on ravintoketjun huipulla ja harventanut susuikantaakin niin pitkään kun tätä maata on asutettu eikä susi ole vieläkään kuollut sukupuuttoon.
        saimaannorppa on kuolemassa sukupuuttoon kun on sisäsiittoinen laji ilman että sitä on edes yritetty metsästääkään.se on vain itämereren hylkeistä eroon joutunut populaatio.

        Ehkä ei ole uhanalainen maailmanlaajuisesti, mutta kuten Wikipediaa lainattaessa "Suomessa susi on luokiteltu erittäin uhanalaiseksi ja se on rauhoitettu laji."

        Ihminen on itse asettanut itsensä ravintoketjun huipulle, jossa me emme oikeasti ole. Olemme luonnollisesti samalla oksalla muiden kädellisten kanssa. Ellemme jopa hieman alempana ottaen huomioon sukulaislajiemme fyysisen voiman. Ja on totta ettei susi ole Suomessa kuollut vielä sukupuuttoon, mutta sekään ei ole mahdotonta ihmisen levittyätyessä yhä enemmän susien alkuperäisille alueille ja pienentäen niiden elinpiiriä. Samalla tietenkin yhä harventaen kantaa. Lopulta varmaankin ainoat sudet löytyvät tulevaisuudessa enään eläintarhoista, eikä niitäkään voi kyllä susiksi enään sanoa.


      • Eläintenystävä
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Ehkä ei ole uhanalainen maailmanlaajuisesti, mutta kuten Wikipediaa lainattaessa "Suomessa susi on luokiteltu erittäin uhanalaiseksi ja se on rauhoitettu laji."

        Ihminen on itse asettanut itsensä ravintoketjun huipulle, jossa me emme oikeasti ole. Olemme luonnollisesti samalla oksalla muiden kädellisten kanssa. Ellemme jopa hieman alempana ottaen huomioon sukulaislajiemme fyysisen voiman. Ja on totta ettei susi ole Suomessa kuollut vielä sukupuuttoon, mutta sekään ei ole mahdotonta ihmisen levittyätyessä yhä enemmän susien alkuperäisille alueille ja pienentäen niiden elinpiiriä. Samalla tietenkin yhä harventaen kantaa. Lopulta varmaankin ainoat sudet löytyvät tulevaisuudessa enään eläintarhoista, eikä niitäkään voi kyllä susiksi enään sanoa.

        Tietenkin kaikki mitä Wikipediassa kerrotaan, on ehdottoman totta. Kuinkas muuten. Olet ehkä itse ollut täyttämässä noita pyhäksi luonnehtimiasi sivuja?

        Jos kerta olet asettanut itsesi ihmisenä ravintoketjun huipulle, niin sopisi sinun tulla sieltä alas, eikä vain potkia toisia sieltä pois. Kaksinaismoraalisi on käsin kosketeltavaa.

        Jos luonnontila on mielestäsi herkkua, niin miksi et palaa sinne karhujen ja susien joukkoon? Ja jos Suomesta ei löydy tarpeeksi korpia luonnon helmaan paluuseen, niin ei kun Amatsonin viidakkoon. Eiköhän siellä typerät ideologiat pian karise. Mutta onhan se tietenkin helpompaa "luonnon tilan" sijaan huudella järjestäytyneen yhteiskunnan elättinä.


      • onsiinäkanssa

        Wikipediassa täytyy kyllä ilmoittaa asianmukaiset lähteet ja vedota aina siihen, mitä asiantuntijat ovat todenneet. Wikipedia on vain tietopankki, johon kerätään paljon erilaista tietoa ja se aina tarkistetaan ja varmennetaan, että ei synny tiedon väärinkäyttöä tai virheellisiä/harhaanjohtavia kirjoituksia. " Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) arvioiden mukaan susia oli Suomessa vuonna 2006 250 yksilöä ja vuonna 2010 enää 150–160 yksilöä. Vuonna 2012 Suomen susikanta oli RKTL:n arvion mukaan laskenut 120–135 yksilöön. Mikäli mukaan otetaan Venäjän rajalla liikkuvat sudet, niin määrä on 140-150 yksilöä.[10] RKTL:n arvio on niinsanottu vähimmäiskanta-arvio, eli arvio vähimmäissusikannasta (minimikanta). Todennäköisesti todellinen kanta on jonkin verran tätä suurempi. Kanta-arvio ilmoitetaan tammi-helmikuussa ja se arvioi lumijälkilaskentoihin perustuen talven susikantaa. Metsästyksen ja luontaisen kuolleisuuden vuoksi talvikanta on syyskantaa pienempi, vuoden 2012 syyskannaksi RKTL arvioi 180-200 yksilöä." Tuo esimerkiksi oli heti suden luokittelemisen Suomessa uhanalaiseksi jälkeen. Ja entäs vaikka olisin kirjoittanutkin Wikipediaan jotakin, kun sen todenmukaisuus kuitenkin jouduttaisiin selvittämään jne. kuten mainitsin.

        Itse en ole itse asettanut itseäni ravintoketjun huipulle. Kerro toki, missä kohtaa tekstiäni vihjaan niin?

        Missähän kohtaa vihjaan, että haluaisin metsään muuttaa? Toisaalta kuulostaa paremmalta tehdä niin kuin jäädä "sivistyksen" pariin, jossa kaljupäiset äijät huutele tietävänsä luonnosta sitä sun tätä, mutta todellisuudessa ovat ehkä kerran käyneet sienessä tai sitten käyvät pururadalla hölkkäämässä ja leikkivät olevansa korvessa, luonnonmukaisessa ympäristössä.


      • Eläintenystävä
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Wikipediassa täytyy kyllä ilmoittaa asianmukaiset lähteet ja vedota aina siihen, mitä asiantuntijat ovat todenneet. Wikipedia on vain tietopankki, johon kerätään paljon erilaista tietoa ja se aina tarkistetaan ja varmennetaan, että ei synny tiedon väärinkäyttöä tai virheellisiä/harhaanjohtavia kirjoituksia. " Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) arvioiden mukaan susia oli Suomessa vuonna 2006 250 yksilöä ja vuonna 2010 enää 150–160 yksilöä. Vuonna 2012 Suomen susikanta oli RKTL:n arvion mukaan laskenut 120–135 yksilöön. Mikäli mukaan otetaan Venäjän rajalla liikkuvat sudet, niin määrä on 140-150 yksilöä.[10] RKTL:n arvio on niinsanottu vähimmäiskanta-arvio, eli arvio vähimmäissusikannasta (minimikanta). Todennäköisesti todellinen kanta on jonkin verran tätä suurempi. Kanta-arvio ilmoitetaan tammi-helmikuussa ja se arvioi lumijälkilaskentoihin perustuen talven susikantaa. Metsästyksen ja luontaisen kuolleisuuden vuoksi talvikanta on syyskantaa pienempi, vuoden 2012 syyskannaksi RKTL arvioi 180-200 yksilöä." Tuo esimerkiksi oli heti suden luokittelemisen Suomessa uhanalaiseksi jälkeen. Ja entäs vaikka olisin kirjoittanutkin Wikipediaan jotakin, kun sen todenmukaisuus kuitenkin jouduttaisiin selvittämään jne. kuten mainitsin.

        Itse en ole itse asettanut itseäni ravintoketjun huipulle. Kerro toki, missä kohtaa tekstiäni vihjaan niin?

        Missähän kohtaa vihjaan, että haluaisin metsään muuttaa? Toisaalta kuulostaa paremmalta tehdä niin kuin jäädä "sivistyksen" pariin, jossa kaljupäiset äijät huutele tietävänsä luonnosta sitä sun tätä, mutta todellisuudessa ovat ehkä kerran käyneet sienessä tai sitten käyvät pururadalla hölkkäämässä ja leikkivät olevansa korvessa, luonnonmukaisessa ympäristössä.

        Etkö siis antanut ymmärtää ihmisen itse korottaneen itsensä ravintoketjun huipulle? Minulle sopii hyvin, jos et itse laske kuuluvasi ihmislajiin. Ainakin nuo kirjoituksesi tulisivat sitä kautta hieman ymmärrettävämmiksi.

        Kirjoituksesi sisältää aika monta arvio-sanaa. Me voimme "arvioida" ihan mitä tahansa ja miten tahansa. Mutta tietenkin noin virallinen taho kuin Riista- ja kalataloustutkimuslaitos on aina oikeassa. Älköön sitä kukaan epäilkö.

        Terve menoa sinne metsään. Siellä voit kirjoitella kaikessa rauhassa vihakirjoituksiasi kaljupäisistä äijistä ja pistää vähän feminismiä joukkoon. Kukaan ei sua kaipaa.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Ehkä ei ole uhanalainen maailmanlaajuisesti, mutta kuten Wikipediaa lainattaessa "Suomessa susi on luokiteltu erittäin uhanalaiseksi ja se on rauhoitettu laji."

        Ihminen on itse asettanut itsensä ravintoketjun huipulle, jossa me emme oikeasti ole. Olemme luonnollisesti samalla oksalla muiden kädellisten kanssa. Ellemme jopa hieman alempana ottaen huomioon sukulaislajiemme fyysisen voiman. Ja on totta ettei susi ole Suomessa kuollut vielä sukupuuttoon, mutta sekään ei ole mahdotonta ihmisen levittyätyessä yhä enemmän susien alkuperäisille alueille ja pienentäen niiden elinpiiriä. Samalla tietenkin yhä harventaen kantaa. Lopulta varmaankin ainoat sudet löytyvät tulevaisuudessa enään eläintarhoista, eikä niitäkään voi kyllä susiksi enään sanoa.

        on luokiteltu uhanalaiseksi koska ruotsissa ja Suomessa on eu,n ainoat sudet,se ei kuitankaan tarkoita sitä että kyseinen eläin olisi mikään uhanalainen koska itärajan takana siitä maksetaan jopa tapporahaa.
        ja niitä saa ampua suoraan häkistä vapauteen laskettuna kun maksaa tarpeeksi.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Wikipediassa täytyy kyllä ilmoittaa asianmukaiset lähteet ja vedota aina siihen, mitä asiantuntijat ovat todenneet. Wikipedia on vain tietopankki, johon kerätään paljon erilaista tietoa ja se aina tarkistetaan ja varmennetaan, että ei synny tiedon väärinkäyttöä tai virheellisiä/harhaanjohtavia kirjoituksia. " Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) arvioiden mukaan susia oli Suomessa vuonna 2006 250 yksilöä ja vuonna 2010 enää 150–160 yksilöä. Vuonna 2012 Suomen susikanta oli RKTL:n arvion mukaan laskenut 120–135 yksilöön. Mikäli mukaan otetaan Venäjän rajalla liikkuvat sudet, niin määrä on 140-150 yksilöä.[10] RKTL:n arvio on niinsanottu vähimmäiskanta-arvio, eli arvio vähimmäissusikannasta (minimikanta). Todennäköisesti todellinen kanta on jonkin verran tätä suurempi. Kanta-arvio ilmoitetaan tammi-helmikuussa ja se arvioi lumijälkilaskentoihin perustuen talven susikantaa. Metsästyksen ja luontaisen kuolleisuuden vuoksi talvikanta on syyskantaa pienempi, vuoden 2012 syyskannaksi RKTL arvioi 180-200 yksilöä." Tuo esimerkiksi oli heti suden luokittelemisen Suomessa uhanalaiseksi jälkeen. Ja entäs vaikka olisin kirjoittanutkin Wikipediaan jotakin, kun sen todenmukaisuus kuitenkin jouduttaisiin selvittämään jne. kuten mainitsin.

        Itse en ole itse asettanut itseäni ravintoketjun huipulle. Kerro toki, missä kohtaa tekstiäni vihjaan niin?

        Missähän kohtaa vihjaan, että haluaisin metsään muuttaa? Toisaalta kuulostaa paremmalta tehdä niin kuin jäädä "sivistyksen" pariin, jossa kaljupäiset äijät huutele tietävänsä luonnosta sitä sun tätä, mutta todellisuudessa ovat ehkä kerran käyneet sienessä tai sitten käyvät pururadalla hölkkäämässä ja leikkivät olevansa korvessa, luonnonmukaisessa ympäristössä.

        miksi suollat vanhentunutta tietoa susikannoista?
        http://www.rktl.fi/riista/suurpedot/susi/suden_kanta_arviot/

        "Tammikuussa 2015 valmistuneen arvion mukaan Suomen susikannan koko oli 220 - 245 sutta."


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Ehkä ei ole uhanalainen maailmanlaajuisesti, mutta kuten Wikipediaa lainattaessa "Suomessa susi on luokiteltu erittäin uhanalaiseksi ja se on rauhoitettu laji."

        Ihminen on itse asettanut itsensä ravintoketjun huipulle, jossa me emme oikeasti ole. Olemme luonnollisesti samalla oksalla muiden kädellisten kanssa. Ellemme jopa hieman alempana ottaen huomioon sukulaislajiemme fyysisen voiman. Ja on totta ettei susi ole Suomessa kuollut vielä sukupuuttoon, mutta sekään ei ole mahdotonta ihmisen levittyätyessä yhä enemmän susien alkuperäisille alueille ja pienentäen niiden elinpiiriä. Samalla tietenkin yhä harventaen kantaa. Lopulta varmaankin ainoat sudet löytyvät tulevaisuudessa enään eläintarhoista, eikä niitäkään voi kyllä susiksi enään sanoa.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015020819163125_uu.shtml
        kas kummaa että ihan uhanalainen...


      • onsiinäkanssa
        Eläintenystävä kirjoitti:

        Etkö siis antanut ymmärtää ihmisen itse korottaneen itsensä ravintoketjun huipulle? Minulle sopii hyvin, jos et itse laske kuuluvasi ihmislajiin. Ainakin nuo kirjoituksesi tulisivat sitä kautta hieman ymmärrettävämmiksi.

        Kirjoituksesi sisältää aika monta arvio-sanaa. Me voimme "arvioida" ihan mitä tahansa ja miten tahansa. Mutta tietenkin noin virallinen taho kuin Riista- ja kalataloustutkimuslaitos on aina oikeassa. Älköön sitä kukaan epäilkö.

        Terve menoa sinne metsään. Siellä voit kirjoitella kaikessa rauhassa vihakirjoituksiasi kaljupäisistä äijistä ja pistää vähän feminismiä joukkoon. Kukaan ei sua kaipaa.

        Niin, kirjoitinhan minä, että ihminen on itse korottanut itsensä ravintoketjun huipulle, mutta missä kohdin minä vihjaan itseni olevan siellä omasta mielestäni?

        RKTL tässä arvioi susikannan suuruutta, eikä puhu täsmälukemista.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        on luokiteltu uhanalaiseksi koska ruotsissa ja Suomessa on eu,n ainoat sudet,se ei kuitankaan tarkoita sitä että kyseinen eläin olisi mikään uhanalainen koska itärajan takana siitä maksetaan jopa tapporahaa.
        ja niitä saa ampua suoraan häkistä vapauteen laskettuna kun maksaa tarpeeksi.

        http://www.tunturisusi.com/eurooppa.htm

        Minä kun luulin, että Italia, Ranska, Espanja, Kreikka ja muutama muu maa kuuluu EU-alueeseen. Ilmeisesti ei.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        miksi suollat vanhentunutta tietoa susikannoista?
        http://www.rktl.fi/riista/suurpedot/susi/suden_kanta_arviot/

        "Tammikuussa 2015 valmistuneen arvion mukaan Suomen susikannan koko oli 220 - 245 sutta."

        Muutama kymmenen yksilöä lisää ei paljoa liikauta susikannan suuruutta vielä tässä vaiheessa, joten melko relevanttia on puhua paristakin sadasta yksilöstä.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015020819163125_uu.shtml
        kas kummaa että ihan uhanalainen...

        Miten tuo artikkeli antaa ymmärtää, että susi ei todellisuudessa ole uhanalainen Suomessa? Tuossa tarkoitetaan susimäärää, jolle on annettu kaatolupa, ei mitään sen enempää.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Miten tuo artikkeli antaa ymmärtää, että susi ei todellisuudessa ole uhanalainen Suomessa? Tuossa tarkoitetaan susimäärää, jolle on annettu kaatolupa, ei mitään sen enempää.

        eli susi ei siis ole uhanalainen kuten saimaannorppa jota ei saa metsästää ollenkaan.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        http://www.tunturisusi.com/eurooppa.htm

        Minä kun luulin, että Italia, Ranska, Espanja, Kreikka ja muutama muu maa kuuluu EU-alueeseen. Ilmeisesti ei.

        käsittääkseni lämpimissä maissa asustaa jotain alalajeja?
        mutta kerta niitä siellä sinusta on niin eihän susi silloin ole uhanalainen.
        seuraavan linkin mukaan venäjällä on yli 40 tuhatta sutta ja siihen muiden maiden sudet päälle eli ei se silloin sinustakaan voi olla uhanalainen.
        http://www.tunturisusi.com/eurooppa.htm


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Miten tuo artikkeli antaa ymmärtää, että susi ei todellisuudessa ole uhanalainen Suomessa? Tuossa tarkoitetaan susimäärää, jolle on annettu kaatolupa, ei mitään sen enempää.

        jos susi olisi uhanalainen niitä ei annettaisi ampua yhtään kappaletta nyt niitä ammutaan niinkuin muitakin saaliseläimiä,kaatolupaperustein.
        norppa on uhanalainen,niitä ei saa metsästää ollenkaan.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        eli susi ei siis ole uhanalainen kuten saimaannorppa jota ei saa metsästää ollenkaan.

        Vertaat lihaa syövää, saduissa demonisoitua, eläintä letkeään, kaloja popsivaan rasvapötköön. Susiahan kaadetaan juuri niiden pelon ja niiden aiheuttamien "vahinkojen" takia. Ei siinä ole kyse niiden määrästä.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        käsittääkseni lämpimissä maissa asustaa jotain alalajeja?
        mutta kerta niitä siellä sinusta on niin eihän susi silloin ole uhanalainen.
        seuraavan linkin mukaan venäjällä on yli 40 tuhatta sutta ja siihen muiden maiden sudet päälle eli ei se silloin sinustakaan voi olla uhanalainen.
        http://www.tunturisusi.com/eurooppa.htm

        Itse väitit virheellisesti Suomessa ja Ruotsissa olevan ainoat EU-alueen sudet joten päätin vain oikoa sinua. Edelleen kuitenkin olen puhunut Suomessa asuvista susista, jotka ovat uhanalaisia.

        Venäjä on pinta-alaltaan Suomea huomattavasti isompi maa, joten sinne mahtuu myös enemmän susia ja siellä on myös enemmän asuttamattomia alueita. Eikä susien kanta Venäjällä edes vaikuta kovin paljoa meidän susikantaamme, koska sudet liikkuvat tietyillä alueilla ja erittäin harvinaisissa tapauksissa matkaavat pitkiä matkoja vain asettuakseen muualle.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Itse väitit virheellisesti Suomessa ja Ruotsissa olevan ainoat EU-alueen sudet joten päätin vain oikoa sinua. Edelleen kuitenkin olen puhunut Suomessa asuvista susista, jotka ovat uhanalaisia.

        Venäjä on pinta-alaltaan Suomea huomattavasti isompi maa, joten sinne mahtuu myös enemmän susia ja siellä on myös enemmän asuttamattomia alueita. Eikä susien kanta Venäjällä edes vaikuta kovin paljoa meidän susikantaamme, koska sudet liikkuvat tietyillä alueilla ja erittäin harvinaisissa tapauksissa matkaavat pitkiä matkoja vain asettuakseen muualle.

        sama elukka on kyseessä niin venäjällä kuin Suomessa eli se ei silloin ole uhanalainen.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Vertaat lihaa syövää, saduissa demonisoitua, eläintä letkeään, kaloja popsivaan rasvapötköön. Susiahan kaadetaan juuri niiden pelon ja niiden aiheuttamien "vahinkojen" takia. Ei siinä ole kyse niiden määrästä.

        tottakai on oltava kyse myös kannanhoidollisesta mehtuusta muutenhan niitä olisi täällä vaikka kuinka paljon.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Itse väitit virheellisesti Suomessa ja Ruotsissa olevan ainoat EU-alueen sudet joten päätin vain oikoa sinua. Edelleen kuitenkin olen puhunut Suomessa asuvista susista, jotka ovat uhanalaisia.

        Venäjä on pinta-alaltaan Suomea huomattavasti isompi maa, joten sinne mahtuu myös enemmän susia ja siellä on myös enemmän asuttamattomia alueita. Eikä susien kanta Venäjällä edes vaikuta kovin paljoa meidän susikantaamme, koska sudet liikkuvat tietyillä alueilla ja erittäin harvinaisissa tapauksissa matkaavat pitkiä matkoja vain asettuakseen muualle.

        miksi oiot jos itsekään et puheissasi tarkoita kreikan ja muiden maiden alalajisia susia,tiedät kyllä mistä on kyse.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        sama elukka on kyseessä niin venäjällä kuin Suomessa eli se ei silloin ole uhanalainen.

        Edelleen Suomessa susi on uhanalainen. Sillä ei ole väliä kuinka paljon niitä on maailmalla, mutta tällä alueella ne ovat uhanalaisia. Sinä et siihen faktaan voi vaikuttaa vaikka kuinka jankkaat.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        tottakai on oltava kyse myös kannanhoidollisesta mehtuusta muutenhan niitä olisi täällä vaikka kuinka paljon.

        Olisiko se niin paha, jos niitä olisi enemmän? Ei ole mitään näyttöä, että se huonokaan asia olisi.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        miksi oiot jos itsekään et puheissasi tarkoita kreikan ja muiden maiden alalajisia susia,tiedät kyllä mistä on kyse.

        Kunhan vain tuon faktoja sinun väittäessäsi virheellisesti faktaksi jotakin, minkä vain pakkomielteisesti kirjoitat. Muistutan jatkuvasti kuitenkin, että nyt on Suomen susista kyse, ei siitä, että onko susia muualla maailmassa ja kuinka paljon, johon sinä puolestasi yrität keskustelua viedä.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Kunhan vain tuon faktoja sinun väittäessäsi virheellisesti faktaksi jotakin, minkä vain pakkomielteisesti kirjoitat. Muistutan jatkuvasti kuitenkin, että nyt on Suomen susista kyse, ei siitä, että onko susia muualla maailmassa ja kuinka paljon, johon sinä puolestasi yrität keskustelua viedä.

        no onko ne samoja susia siellä kreikassa vaiko ei?
        venäjällä ne ovat ja käyvät jopa rajan tällä puolen ja niitä on siellä yli 40 tuhatta joten susi ei ole uhanalainen missään päin maailmaa.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Olisiko se niin paha, jos niitä olisi enemmän? Ei ole mitään näyttöä, että se huonokaan asia olisi.

        no ottakaa ne sinne etelään mitä te niitä susitihentymäalueille vaaditte suojeltavaksi,tosin hellopahan se on kun ei itse tarvitse omassa elämässään mistään luopua eikä maksaa kun tekee ns suojelun muiden kustannuksella.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Edelleen Suomessa susi on uhanalainen. Sillä ei ole väliä kuinka paljon niitä on maailmalla, mutta tällä alueella ne ovat uhanalaisia. Sinä et siihen faktaan voi vaikuttaa vaikka kuinka jankkaat.

        ei ole susi ei ole edes kadonnut kertaakaan Suomesta vaikka sitä on metsästettty iät ja ajat ja tullaan edelleen metsästämään tänäkin vuonna useita kymmeniä.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Susi

        katsopa sieltä suden uhanalaisluokitus on elinvoimainen.


      • asdfasdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Vertaat lihaa syövää, saduissa demonisoitua, eläintä letkeään, kaloja popsivaan rasvapötköön. Susiahan kaadetaan juuri niiden pelon ja niiden aiheuttamien "vahinkojen" takia. Ei siinä ole kyse niiden määrästä.

        eli sinusta susien pitää saada aiheuttaa vahinkoa?
        sinähän et tietenkään ole valmis maksamaan siitä aiheutuvaa vahinkoa?


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        no onko ne samoja susia siellä kreikassa vaiko ei?
        venäjällä ne ovat ja käyvät jopa rajan tällä puolen ja niitä on siellä yli 40 tuhatta joten susi ei ole uhanalainen missään päin maailmaa.

        Sillä ei ole väliä ovatko ne Kreikassa olevat sudet samaa susilajia kuin täällä Suomessa, koska ne eivät tänne sieltä siirry.

        Niin Venäjän sudet _käyvät_ rajan tällä puolen aika ajoin, mutta ne eivät lisää Suomen susikantaa pysyvissä määrin. Edelleen susi on Suomessa uhanalainen. Oli niitä Venäjällä vaikka millä mitalla, mutta se ei vaikuta niiden määrään Suomessa.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        no ottakaa ne sinne etelään mitä te niitä susitihentymäalueille vaaditte suojeltavaksi,tosin hellopahan se on kun ei itse tarvitse omassa elämässään mistään luopua eikä maksaa kun tekee ns suojelun muiden kustannuksella.

        Tunnetusti susi onkin kyllä kuulunut myös Etelä-Suomeen. Riippuu toki tarkoitatko "etelällä" minun suhteeni Hyrysalmea. Ja mitä tulee elämässä luopumisesta niin olen kyllä melko monesta asiasta luopunutkin. Mutta ne ovat sitten minun omia henkilökohtaisia asioitani. Enkä tee mitään muiden kustannuksella, paitsi säälin.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        ei ole susi ei ole edes kadonnut kertaakaan Suomesta vaikka sitä on metsästettty iät ja ajat ja tullaan edelleen metsästämään tänäkin vuonna useita kymmeniä.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Susi

        katsopa sieltä suden uhanalaisluokitus on elinvoimainen.

        Niin ei ole kadonnut vielä, mutta senkin tulevaisuus voi tuoda tullessaa, jos niitä metsästetään ja levittäydytään niiden alueille ja saadaan lisää verukkeita niiden kaatamiselle.

        Mitä tulee linkkiisi niin siellä on tämmöinen kartta.
        http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gray_Wolf_Range.png

        Ja olen tämän aikaisemmin myös tuolta lainannut.
        "Suomessa susi on luokiteltu erittäin uhanalaiseksi ja se on rauhoitettu laji. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) arvioiden mukaan susia oli Suomessa vuonna 2006 250 yksilöä ja vuonna 2010 enää 150–160 yksilöä. Vuonna 2012 Suomen susikanta oli RKTL:n arvion mukaan laskenut 120–135 yksilöön. Mikäli mukaan otetaan Venäjän rajalla liikkuvat sudet, niin määrä on 140-150 yksilöä.[10] RKTL:n arvio on niinsanottu vähimmäiskanta-arvio, eli arvio vähimmäissusikannasta (minimikanta). Todennäköisesti todellinen kanta on jonkin verran tätä suurempi. Kanta-arvio ilmoitetaan tammi-helmikuussa ja se arvioi lumijälkilaskentoihin perustuen talven susikantaa. Metsästyksen ja luontaisen kuolleisuuden vuoksi talvikanta on syyskantaa pienempi, vuoden 2012 syyskannaksi RKTL arvioi 180-200 yksilöä."

        Vaikka tuolla palkissa luokitellaan susi elinvoimaiseksi lajiksi niin se on maailmanlaajuisella mittakaavalla. Suomessa yhä kuitenkin uhanalainen. Taisit vain nyt pelata tässä minun ajamani asian pussiin.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        eli sinusta susien pitää saada aiheuttaa vahinkoa?
        sinähän et tietenkään ole valmis maksamaan siitä aiheutuvaa vahinkoa?

        Kuka tässä on vahinkojen aiheuttamisen sallivuudesta puhunut? Paitsi tietenkin sinä. Susi ei vain aiheuta vahinkoja ellei sen anneta. Tästä esimerkkinä jättämällä koira ulos yöksi jne. Omaa typeryyttään ihminen edesauttaa näiden vahinkojen tekoa.


    • Persuman

      Aloittaja tuntuu ymmärtävän tuo luonnon kiertokulun todella hyvin... Olisikohan aika kerrata vähän sitä biologiaa.

      • surko

        Kaikkihan luontoon kuuluu ja ne kaikki myös ovat siellä, vaikka emme sitä aina haluaisikaan. Kuolemaa aiheuttavat bakteerit, virukset, sudet ja muut pedot. Miksi taistella mitään vahinkoa, tuskaa ja hävitystä aiheuttavaa vastaan, kun ne kerran sinne kuuluu? sitä kannattaa kunkin hiljaa miettiä itekseen. Minä vaan en ymmärrä niitä, (ihmettelen mitähän niiden päässä liikkuu) jotka tahallaan tuottavat tuhoa ja tuskaa luonnolle, kasvattamalla suurpetoja, muka luonnon suojelun nimissä.

        Susien suojelun nimissä, niitä rääkätään inhottavasti ja epäinhimillisesti. Moottorikelkoilla ja helikoptereilla sudet kyöhätään lähes hengiltä pannoittamista varten. Raskas panta hiertää kaulan verille ja suden elämä on sen jälkeen yhtä tuskaa. Lopettakaa nyt hyvät ihmiset tuo eläinten vihaaminen ja kiusaaminen.


      • Persuman
        surko kirjoitti:

        Kaikkihan luontoon kuuluu ja ne kaikki myös ovat siellä, vaikka emme sitä aina haluaisikaan. Kuolemaa aiheuttavat bakteerit, virukset, sudet ja muut pedot. Miksi taistella mitään vahinkoa, tuskaa ja hävitystä aiheuttavaa vastaan, kun ne kerran sinne kuuluu? sitä kannattaa kunkin hiljaa miettiä itekseen. Minä vaan en ymmärrä niitä, (ihmettelen mitähän niiden päässä liikkuu) jotka tahallaan tuottavat tuhoa ja tuskaa luonnolle, kasvattamalla suurpetoja, muka luonnon suojelun nimissä.

        Susien suojelun nimissä, niitä rääkätään inhottavasti ja epäinhimillisesti. Moottorikelkoilla ja helikoptereilla sudet kyöhätään lähes hengiltä pannoittamista varten. Raskas panta hiertää kaulan verille ja suden elämä on sen jälkeen yhtä tuskaa. Lopettakaa nyt hyvät ihmiset tuo eläinten vihaaminen ja kiusaaminen.

        Suurpedot kuuluvat luontoon ihan sen luonnollisen kasvinsyöjien kantojen säätelyn takia. Ja susihan on tappanut ihmisen Suomessa viimeksi 1800-luvulla. Oikeastaan ihmisen metsästämiseenkin on paremmat perusteet kuin suden.


      • asdfasdf
        Persuman kirjoitti:

        Suurpedot kuuluvat luontoon ihan sen luonnollisen kasvinsyöjien kantojen säätelyn takia. Ja susihan on tappanut ihmisen Suomessa viimeksi 1800-luvulla. Oikeastaan ihmisen metsästämiseenkin on paremmat perusteet kuin suden.

        niinkö pitkään sitä metsästystä pitää odottaa että tulee se ensimmäinen ihmisuhri?


      • Persuman
        asdfasdf kirjoitti:

        niinkö pitkään sitä metsästystä pitää odottaa että tulee se ensimmäinen ihmisuhri?

        Kuinkahan todennäköistä on että tulee jos on kulunut yli 100-vuotta viimeisestä? Sama kun kieltäisi autolla ajon koska liikenteessä kuolee porukkaa. Jopa koirat tappavat vuodessa muutamia ihmisiä. Haluatko kieltää ne?


      • asdfasdf
        Persuman kirjoitti:

        Kuinkahan todennäköistä on että tulee jos on kulunut yli 100-vuotta viimeisestä? Sama kun kieltäisi autolla ajon koska liikenteessä kuolee porukkaa. Jopa koirat tappavat vuodessa muutamia ihmisiä. Haluatko kieltää ne?

        minä kun en tiedä villipedon aivoituksia niin minun on vaikea tuohon vastata mutta sinä ilmeisesti haluat että niitä ihmisuhreja tulee?
        tietyiltä ihmisiltä autolla ajo jo kielletään nykyisinkin.
        jopa koirien omistajat joutuvat vastuuseen eläimensä teoista ja käsittääkseni nämä koirat ovatkin juuri näitä ei metsästyksessä käytettäviä?
        mitä susiin tulee nekään eivät ole hävinneet vaikka niitä on metsästetty kautta aikain.
        minulle kyllä käy että liiat eläimet siirtoistutetaan etelään mutta sitä en hyväksy että niitä elätetään tihenymäalueilla siellä asuvien ihmisten riesana vain koska suurin osa etelän vetelistä haluaa suuremman susikannan Suomeen.


    • asdfasdf
      • här

        Tapporahan esittäjä on kyllä todella ulkokultainen, varmaan jokainen suden tuhoista kärsivä tappaa suden, jos siihen lupa annetaan, ihan ilmaiseksi. Tapporahalla luodaan kuvaa, että mitään susiongelmaa ei olekaan.


      • asdfasdf
        här kirjoitti:

        Tapporahan esittäjä on kyllä todella ulkokultainen, varmaan jokainen suden tuhoista kärsivä tappaa suden, jos siihen lupa annetaan, ihan ilmaiseksi. Tapporahalla luodaan kuvaa, että mitään susiongelmaa ei olekaan.

        ei ole ainakaan ongelmaa suden uhanalaisuudesta kerta häirköistä maksetaan tapporahaa.


    • japöh

      Pedot kuuluvat luontoon. Jos susi ei metsästäisi hirviä, ekosysteemi häiriintyisi.

      Miten muuten joku hirvilauma on omaisuuttasi? Haiset trollille.

      • asdfasdf

        minnekäs se ihminen kuuluu?vihernarsistisen käsityksen mukaan kaupunkeihin?
        miksi ihminen ei saisi petona metsästää sutta?
        trolli olet.


      • onsiinäkanssa
        asdfasdf kirjoitti:

        minnekäs se ihminen kuuluu?vihernarsistisen käsityksen mukaan kaupunkeihin?
        miksi ihminen ei saisi petona metsästää sutta?
        trolli olet.

        Hahahahahahah: "ihminen ei saisi petona metsästää sutta" voi hyvää päivää. Mene sinä vain koittamaan onneasi susien tappamisen kanssa niillä kulmahampaillasi ja pedon kynsilläsi.


      • onsiinäkanssa kirjoitti:

        Hahahahahahah: "ihminen ei saisi petona metsästää sutta" voi hyvää päivää. Mene sinä vain koittamaan onneasi susien tappamisen kanssa niillä kulmahampaillasi ja pedon kynsilläsi.

        Saa susiki kehittää aseita jos aivot ja taidot riittää ;)


      • onsiinäkanssa
        jagdpanzer kirjoitti:

        Saa susiki kehittää aseita jos aivot ja taidot riittää ;)

        Näinhän se on. Aseet eivät kuitenkaan tee ihmisestä sen enempää petoa kuin olemme synnynnäisestikkään, koska ne ovat keinotekoisia apuvälineitä.


      • esdfesdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Hahahahahahah: "ihminen ei saisi petona metsästää sutta" voi hyvää päivää. Mene sinä vain koittamaan onneasi susien tappamisen kanssa niillä kulmahampaillasi ja pedon kynsilläsi.

        totuus taisi satuttaa luonnosta vieraantunutta


      • onsiinäkanssa
        esdfesdf kirjoitti:

        totuus taisi satuttaa luonnosta vieraantunutta

        Luonnosta ovat vieraantuneet ne, jotka luulevat ihmisen olevan synnynnäisesti suden tasoisia peto-eläimiä vain, koska ihminen on kehittänyt apuvälineekseen aseen.


      • esdfesdf

        eli jo neandertaalit olivat sinusta luonnosta vieraantuneita?


      • onsiinäkanssa
        esdfesdf kirjoitti:

        eli jo neandertaalit olivat sinusta luonnosta vieraantuneita?

        Eivät niin kovin vielä. Nämä tuskin kuvittelivat itseään sen paremmiksi metsästäjiksi vain muutaman työkalun ja apuvälineen kehittämisen jälkeen. On ehkä muutoinkin hieman irrelevanttia vetää neandertalin ihminen tähän, ottaen huomioon millaisessa ympäristössä he elivät verrattuna nykyihmisen ympäristöön. Vaikuttaa muutenkin, että sinulta on argumentit lopussa, joten jostain on pakko repiä jotain mitä voisi takaisin heittää.


      • esdfesdf

        "Luonnosta ovat vieraantuneet ne, jotka luulevat ihmisen olevan synnynnäisesti suden tasoisia peto-eläimiä vain, koska ihminen on kehittänyt apuvälineekseen aseen."
        sinulla tässä taitaa olla argumentit lopussa ja totuus satuttaa?
        kuka täällä on väittänyt olevansa suden tasoinen petoeläin?
        sinusta neandertaleilla siis ei ollut minkäänlaisia aseita?


      • onsiinäkanssa
        esdfesdf kirjoitti:

        "Luonnosta ovat vieraantuneet ne, jotka luulevat ihmisen olevan synnynnäisesti suden tasoisia peto-eläimiä vain, koska ihminen on kehittänyt apuvälineekseen aseen."
        sinulla tässä taitaa olla argumentit lopussa ja totuus satuttaa?
        kuka täällä on väittänyt olevansa suden tasoinen petoeläin?
        sinusta neandertaleilla siis ei ollut minkäänlaisia aseita?

        Päin vastoin. Omat argumenttini ovat vasta päässeet alkuunsa.

        Sinä tuolla aikaisemmin: miksi ihminen ei saisi petona metsästää sutta?

        En sanonut etteikö neandertaleilla ollut minkäänlaisia aseita. Lue ja opi ymmärtämään lukemaasi.

        Vaikutat tyypillisen hermostuneelta ja se näkyy siitä, kuinka esität irrelevantteja kysymyksiä pää-aihetta kohden.


      • usdfusdf
        onsiinäkanssa kirjoitti:

        Päin vastoin. Omat argumenttini ovat vasta päässeet alkuunsa.

        Sinä tuolla aikaisemmin: miksi ihminen ei saisi petona metsästää sutta?

        En sanonut etteikö neandertaleilla ollut minkäänlaisia aseita. Lue ja opi ymmärtämään lukemaasi.

        Vaikutat tyypillisen hermostuneelta ja se näkyy siitä, kuinka esität irrelevantteja kysymyksiä pää-aihetta kohden.

        niin missä minä vertasin ihmistä suteen?
        älä laita sanoja suuhuni kun et edes ymmärrä lukemaasi.
        ai neandertalit eivät sinusta olleet ihmisiä kun aiemmin väitit että ihminen käyttää aseita ja sitten väität että neandertaleilla on aseita?
        sinä taas vaikutat siltä että totuus satutti eikä muuta keinoa ole kuin alkaa tyypiksi joka oikoo mutkia suoltaa osatotuuksia ja manipuloitua tietoa palstalle.


      • onsiinäkanssa
        usdfusdf kirjoitti:

        niin missä minä vertasin ihmistä suteen?
        älä laita sanoja suuhuni kun et edes ymmärrä lukemaasi.
        ai neandertalit eivät sinusta olleet ihmisiä kun aiemmin väitit että ihminen käyttää aseita ja sitten väität että neandertaleilla on aseita?
        sinä taas vaikutat siltä että totuus satutti eikä muuta keinoa ole kuin alkaa tyypiksi joka oikoo mutkia suoltaa osatotuuksia ja manipuloitua tietoa palstalle.

        asdfasdf
        13.2.2015 17:34
        minnekäs se ihminen kuuluu?vihernarsistisen käsityksen mukaan kaupunkeihin?

        miksi ihminen ei saisi petona metsästää sutta?

        trolli olet.

        Tuossa sinä melko selkeästi vertaat ihmistä suteen petoeläimenä. Ja vieläpä vähintään yhtä tasokaana sellaisena.

        En ole sanonut etteivätkö neandertalit olisi olleet ihmisiä, enkä väitä etteivätkö he olisi käyttäneet aseita(kuten aikaisemmin mainitsin, että heillä oli työkaluja ja muita apuvälineitä). Väitin kuitenkin, että neandertalien kulttuurin, elämän ja ympäristön vertaaminen nykyihmisen kulttuureihin, elämään ja ympäristöön on melko irrelevanttia tässä.

        Mainitse toki ne kohdat joissa olen suoltanut osatotuuksia tai manipuloinut tietoa.


    • vito50

      Ihminen vieraantuu luonnosta ja se tuo mielenterveyshäiriöitä. Ennen vanhaan ihmiset ja luonto olivat tasapainossa ja elämä oli kamppailua luonnon ehdoilla. Mielenterveys tuskin järkkyi, kun oli koko ajan tehtävä työtä elääkseen.
      Nykymaailmassa ihminen pystyisi lopettamaan kaikki petoeläimet, jos haluaisi. Pedot tuovat harmia ja tappavat ihmisiä Afrikassa, Aasiassa jne...Valitettavasti Suomessakin yksi ihminen on kuollut petoeläimen, eli karhun raatelemana sataan vuoteen.
      Maailmasta voidaan tehdä tylsä ja "turvallinen" paikka hävittämällä petoeläimet.
      Mielestäni sopiva, elinkelpo määrä susia kuuluu Suomen luontoon. Määrää en osaa varmasti sanoa, mutta susille pitää riittää ruokaa metsissä, etteivät tule pihapiiriin hakemaan ruokaa.

    • Jiiiiiiiiiii

      Susijahti aiheuttaa luonnolle tahatonta haittaa sijoittuessaan luonnossa julistettuun pesimä- ja poikimisrauhan ajankohtana. Erittäin uhanalaisen eläinlajin häiritseminen tai metsästäminen on kielletty monessa kohdassa EU:n luontodirektiiveillä.Tiineiden susien häiritseminen jahdin ohessa melkein poikimisaikana on tekona äärimmäisen julma eikä ole hyväksyttävissä millään perusteilla.Ko.jahti on näkyvä ympäristössä ja kansalaisten elämässä jolloin rikotaan myös YK:n rauhansopimuksia ja lasten oikeuksia elää turvallista elämää, eikä joutua lukemaan ja näkemään laitonta tappojahtia. Kuka vahtii ettei tiinettä sutta jahdata viikkokausia?Miltä sudenpennuiksi kutsutuista partiolaisista tuntuu ja mitä vaikutuksia on ko.asialla kun he yrittävät vapaa-ajallaan opetella vaikeitakin taitoja voidakseen suojella luontoa sitä häiritseviltä tekijöiltä ja MMM menee kiertämään lakipykälät ja oikeuttamaan susijahdin aikuisten ihmisten peloilla ja mm. koululaisten koulumatkojen suojelulla... Entä vapaaehtoisjärjestöt kuten WWF joka on antanut lausunnon ettei Suomen susikanta kestä vielä kannanhoidollista metsästystä, miltä tuntuu niistä, ja mitä vaikutuksia on, jotka ovat tehneet valtavan suuren elämäntyön auttamalla työssään tai vapaaehtoisesti ja rahoittamalla uhanalaisten eläinten suojelua ja kannan määrän nostamista sukupuuttoa uhkaavien tekijöiden keskellä..onko riskien otto ja niiden hallinta todella harkittu tarpeeksi tarkkaan siellä pölyisten paperipinojen täyttämissä toimistoissa ja pukuherrojen saleissa tai alkoholin höyryisten metsästysuojien kyttäysluukuissa aamuyön tunteina viinapullojen ja tölkkien jättäessä selvät merkit siitä missä joidenkin metsästäjien toimissa oikeasti käytetään sitä humaltunutta järkeä ja rähinäviinaa ennemmin kuin sitä virallisille tutkimuksille ja tiedotteille perustuvia faktoja, että susien metsästäminen kannan ollessa noin vähäinen ei ole edullista tai hyödyllistä luonnolle tai sen hyvinvoinnille...eivätkö susien tappamista puolustavat kykene ajattelemaan teon laajempia vaikutuksia tai ymmärtämään sitä missä kunnossa maapallo oikeasti ympäristö ongelmillaan on... ei siinä ole kysymys siitä kuka kaataa sen suden joka naukkasi muutaman koiran, tai muutamasta kotieläimestä, kysymys on ennemminkin asenteesta ja siitä ettei luonto eikä yhteiskunta kestä enää sitä vihaista riitaisaa asennetta...eikä se sellaisenaan pysty millään tavoin vaikuttamaan positiiviseen muutokseen ihmisten asenteissa ja käytöksessa, se aikaansaadaan ainoastaan positiivisella asenteella...se jos mikä on välttämätöntä tulevaisuuden takia, sen joka jää kaikkien vaikeiden päätöksien ja tekojen keskellä niille kaikista nuorimmille urheille sudenpennuille. Lopettakaa se susijahti, se on pyydetty. Pystyttekö te antamaan sille mitään arvoa? Ei tarvitse ottaa kuin yksi pieni askel eteenpäin, ottaa riski luopua omasta vihasta suojelua kaipaavaa eläinlajia kohtaan, ottaa uusi nykyaikainen asenne vastaan, myös luontoa ja villieläimiä kohtaan.Me emme voi hallita luonnonvoimia, ne kuolleet sudenraadot eivät edesauta ihmisten kontrolloinnin tarvetta yhtään siitä missä kukakin asuu ja liikkuu ja kenenkä alueella tai reviirillä ollaan. On vain opittava elämään yhdessä niiden asioiden kanssa, tai voisiko edes yrittää..

      • ffytt

        Sitähän minä oon aina sanonu, luontoa pitää suojella, eikä tuhota. Sieltä pitää poistaa tai ainakin vähentää minimiin. Sellainen aines, joka aiheuttaa muulle eläimistölle suurinta tuskaa ja haittaa. Susi on luontomme peura ja hirvieläinten suusin vitsaus. Siitä vain ei pääse mihinkään. Joku vuosi sitten sudet oli naapurin metsässä tappaneet kantavan hirvilehmän, repineet mahan auki ja syöneet vasan. Jättäneet emän syömattä.Taistelutanner oli ainakin hehtaarin kokoinen alue ja veri oli lentänyt aina korkealle puihin asti


    • petoja_liikaa

      Olen luonnonystävä, ja juuri siksi pidän susi sekä karhukantaa liian suurena. Jos minulla olisi ase, ehdottomasti harventaisin petokantaa ihan itse keneltäkään kyselemättä lupia. Rohkeita ja järki tallella heillä, ken uskaltaa harventaa petokantaa. Suojeleisin minäkin jos voisin muita eläimiä ja ennenkaikkea ihmisiä susilta ja karhuilta. Turha uskotella, etteivät ne ole vaarallisia.
      Viherpiipertäjät ovat hakoteillä petoasioissa.

    • ggcghhjj

      Kyllä tässä harventamisessa pitäisi olla järki mukana.

      • esdfesdf

        susitihentymäalueen ihmisillähän on järki mukana mutta vihernarsismiin kuuluu vaatia muita elämään omien näkemysten mukaan niin siksi tästä väännetään.


    • Kpjuti

      Susien kaatolupia täytyy runsaasti lisätä Itä-ja Pohjois-Suomeen ja vähentää rajusti lupia Salpausselän ja etenkin kehäkolmosen eteläpuolelle.

      • JukkaLahti

        Itse asiassa olisi nukutettava susia kainuusta nukutusnuolilla ja sitten pakattava niitä 100kpl rekkkaan ja tiputettava aamusta 4 aikaan hakaniemen torille. Olisi kiva seurata miten Helsinkiläiset viherpiiperot sitten suojelisi susia Helsingissä. hahaa


    • JukkaLahti

      Olen täysin samaa mieltä. En ymmärrä mitä haittaa olisi siitä jos sudet tapettaisiin sukupuuttoon kokonaan. Eläimillä olisi rauha maassa ja metsästäjillä mitä metsästää. Hirvivahingot tienpäällä voidaan torjua sillä että rakennetaan lisää hirviaitoja ja lisätään metsästystä - olisi enemmän lihaa syötäväksi ihmisille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe