Maapallon pyörimisestä

Einsteini69

Jos lentokone nousee ilmaan 10km kuvitteellisesti Hki-Vantaalla ja pysyy siinä paikallaan tavoitteena odotella maan pyörivän sinä aikana niin paljon, että Venäjän raja tulisi vastaan niin olisiko se teoreettisesti mahdollista, jos kuvitellaan, että polttoaine ei loppuisi.

Luultavasti ilmakehän pyörimisnopeus olisi eroava maanpinnan pyörimiseen nähden jonkin verran. Kuinka paljon, tietääkö kukaan tai osaako laskea??

Lisätietoa:)
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1424313448220

25

923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helsinki - Vantaalta 10 kilometrin korkeuteen nostettu kaasupallo olisi yleensä vallitsevien tuulten mukana muutaman tunnin sisällä Venäjän rajalla.

      Toki ilmakehä seuraa Maan pyörimisessä mukana, mutta tuulten, etenkin suihkuvirtausten vaikutus lentoliikenteeseen on huomattavan suuri.

      • Einsteini69

        "Toki ilmakehä seuraa Maan pyörimisessä mukana, mutta tuulten, etenkin suihkuvirtausten vaikutus lentoliikenteeseen on huomattavan suuri."

        Oletetaan, että olisi tyyntä siten ettei tuulen vaikutusta huomioida. Eikö ilmakehän pyörimisnopeus kuitenkin maanpinnan pyörimisnopeuteen nähden ole hieman eroava.
        Kun aikaa kuluisi niin lentokone siirtyisi paikasta toiseen olemalla ilmassa paikallaan, koska maanpinta pyörisi eri nopeudella suhteessa ilmakehään missä lentokone olisi. Toki tämä saattaisi kestää kauemmin kuin universumin ikä, mutta kuitenkin teoriassa mahdollista??


      • Kaikki.liikkuu
        Einsteini69 kirjoitti:

        "Toki ilmakehä seuraa Maan pyörimisessä mukana, mutta tuulten, etenkin suihkuvirtausten vaikutus lentoliikenteeseen on huomattavan suuri."

        Oletetaan, että olisi tyyntä siten ettei tuulen vaikutusta huomioida. Eikö ilmakehän pyörimisnopeus kuitenkin maanpinnan pyörimisnopeuteen nähden ole hieman eroava.
        Kun aikaa kuluisi niin lentokone siirtyisi paikasta toiseen olemalla ilmassa paikallaan, koska maanpinta pyörisi eri nopeudella suhteessa ilmakehään missä lentokone olisi. Toki tämä saattaisi kestää kauemmin kuin universumin ikä, mutta kuitenkin teoriassa mahdollista??

        Mikä sitten on paikallaan olemista? Avaruudessa ihan kaikki on liikkeessä, mitään paikallaan olevaa ei ole missään. Pyöriessään Mapallokin kiitää Aurinkomme ympäri kovaa vauhtia jne.


    • MaailmanMenostaKops

      Tuo on musulmaanin kivikauden tason ihmiselle tyypillisestä älyn alhaisuudesta huolimatta kuitenkin kohtuullisen kiinnostavan pohdiskelun aihe.

      Maapallon pyöriminen aiheuttaa coriolis-voiman, jolla on vaikutus ilmavirtoihinkin (toki vähemmän kuin lämpötilaeroilla, jotka varsinkin akselin kallistuskulmasta johtuvia, mutta myös pyörimisen aikaansaamien lämpötilaerojen jne.).

      Massan gravitaatiokentän pyörimisellä on jonkinlainen vaikutus (vrt. mustat aukot), mutta oletan sen hyvin pieneksi maapallon tapauksessa. Kuinka suuri tämällä on 1) päiväntasaajalla 2) esim. kääntöpiirillä tai maailman keskipisteen eli Helsingin n. 60 leveysasteen kohdalla 3) navalla? Jos vaikkapa tyhjiössä hyppäisi suoraan ylös metrin korkeuteen, paljonko alas tulossa on poikkeamaa?

      Coriolisvoiman vaikutus samoissa pisteissä (navoilla 0 toki)?

      Peruskoulufysiikasta, jonka ovat läpi käyneet matemaattisesti lahjattomimmatkin tapaukset ja jopa keharimaista tuotettu täällä peruskoulun käynyt väestönvaihtoväki, palautetaan mieleen, että massa pyrkii jatkamaan radallaan suoraviivaisesti, jos siihen ei vaikuta ulkopuoliset voimat (newtonilainen lähestyminen). Eli maapallon tapauksessa kyseisen leveysasteen tangentin suunta.

      Yleisen suhteellisuusteorian mukaan suora viiva on tosin gravitaatiokenttien mukaan kaareutuva, ja vieläpä siten, että materian pyöriminen lisää avaruuden kaareutumista. (Mikä on em. pisteissä tämän eron vaikutus coriolisvoiman suuruuteen, joka laskettu newtonilaisittain? Tuo on kai energia-impulssi -tensorissa, vai miten on, Einsteinen kenttäyhtälöt hallitsevat? Ja vaikutuksensa toki on myös säteilyllä ja muilla mahdollisilla voimakentillä.)

      Niin, kyseinen muslimi ei ymmärrä alkuunkaan mistä on kyse, mutta aika pieni osa sivistyneistä länsimaalaisistakaan täysin ymmärtää, koska vähintäänkin nuo em. kenttäyhtälöt pitäisi olla hanskassa. Miksi siis eivät, onko pääsyyllinen kouluopetuksen vaatimusten alhaisuus matematiikan ja fysiikan suhteen, vai älyllinen laiskuus? Älyn alhaisuus ei useimmilla riitä perusteeksi meillä länsimaissa (suomalaisten keskiälykkyys 105-107, alkuperäiskansallamme ehkä hitusen ylikin - muslimimaissa sen 70-80 hujakoilla tosin).

      • Hiiiohei

        Noin komiasti käsitellään asiaa oikein suhteellisuusteoriaan tukeutuen, mutta esitetään kuin totena että Coriolisilmiö olisi navoilla 0 !
        Maan "hitaampi pyörimisliike" eli prekessio aiheuttaa kyllä samanlaisen liikemuutoksen , joten Coriolis vaikuttaa koko maapallolla enemmän tai vähemmän.


      • TarkkaavaisuudestaPluss

        No maapallon akseli kiertyy niin hitaasti ympäri (kierros yli 25 000 vuotta), että tuon ohitin triviaalina. Saivarrellahan voi loputtomiin, vaikkapa siitä, minkä lisän tuo sekin, että koko maapallo on aurinkoa kiertävällä radalla, ja että aurinkokunta on liikkeessä suhteessa ympäristön gravitaatiokenttiin, pimeän materian vaikutusta unohtamatta. Monen sorttista korjausta joutuu ideaalimalliin nähden siis tekemään newtonilaisessa fysiikassakin, tarkka poika jos haluaa olla.

        Saathan tuon prekession aiheuttaman corioliksen vaikutuksen navalla laskeakin tähän perään toki... Itse laskin päässä suuruuden olevan hyttysen aamupaskan verran (etelänavalla, 2800 m meren pinnasta) /- 15 rosenttia.


      • Hiiiohei

        Kaada ittelles vaan

        Justiinsakin joo .
        Prekession vaikutus on sentään jättimäinen verrattuna saivarteluusi suhtiksen vaikutuksesta tangentin suoran muotoon, joten se saivartelija näkyy selvemmin peilistä.


      • älä_paljasta_enempää

        Miten tuo musulmaani tähän liittyy? Jotakin vikaa löytyy päästäsi. Tai ehkä olet propagandan uhri.


      • Korioli

        Aika epäselvä kirjoitus, suoraan sanottuna. Pointtisi jää epäselväksi ellei ole vain tarve solvata muita ihmisiä. En tosin syyllistä ketään, koska kännipäinen lipsahdushan tuo kirjoitus on.
        Lisäksi haluan tähdentää että SUHTEELLISUUSTEORIAN VAIKUTUS MAAPALLON KOKOISILLA MASSOILLA JA TAVALLISILLA NOPEUKSILLA ON HÄVIÄVÄN PIENI, joten who cares? Emme ole rakentamassa GPS-paikannusjärjestelmää tällä palstalla, joten kenenkään ei tarvitse tietää saati ymmärtää Einsteinin kenttäyhtälöitä.


    • BrandonRandom

      Syy, minkä takia lentokone ei juurikaan liiku maapallon suhteen on siinä, että ilmamassatkin liikkuvat maapallon mukana. Nopeusprofiili on aikalailla eksponentiaalisesti laskeva ja aivan maassa kiinni "no slip" -ehdon takia fluidi liikkuu yhtä nopeasti kuin maapallo. Käytännössä nopeus ei ehdi noin lyhyellä matkalla paljoa laskea, mutta käytännössä lentokone voisi matkata ilman halki pelkästään paikallaan pysymällä (kuitenkin liikkumisnopeus on HYVIN hidasta). Tässä kun pitää ottaa vielä huomioon tilanne, että nopeusprofiili jatkaa hyvin pitkälle, koska vastassa on tyhjiön. Tällöin se ei rajoitu edes ilmakehän korkeimpaan kohtaan vaan teoreettinen arvo jatkaa hyvinkin pitkälle edespäinkin.

      Eli sinänsä tuon muslimin päättely oli fiksua, mutta ei tarkastellut fluidi mekaaniikan kannalta asiaa, joten päätelmät meni metsiin.

      • BrandomRandom

        Tähän vielä jatkoa. Eli kun korkeammalle mennään, laskee myös ilman tiheys ja viskositeetti, vaikka ilmamassa pyörisikin melkein samaa nopeutta, kuin maankamaralla. Tämä siis aiheuttaisi pieniä vaikutuksia, jolloin sivuttainen liike maahan nähden olisi mahdollista, mikäli lentokone itsestään vain pyrkisi kohdistamaan moottorinsta suoraan ylöspäin.


    • Phuntchaaja

      Sehän olisi aivan mahdollista.
      Jos oletetaan että ilmamassa liikkuu tuossa korkeudessa samaan tahtiin maan pinnan kanssa niin lentokoneen lentäessä normaalia matkanopeuttaan n. 840 km/h länteen niin ulkopuolelta tarkasteltuna lentokone pysyy paikallaan ja maapallo pyörii alla.

      • paikallaan_ei_ole

        Ei se lentokone kyllä siltikään lennä paikallaan, vaan lentää ihan normaalisti ilmassa. Ei kannataisi mennä väittämään että tuo lentokone nyt lentää paikallaan, koska se ei lentäisi paikallaan vaikka lentäisit toisella lentokoneella sen rinnalla. Silloin se lentäisi paikallaan vain sinuun nähden, muuten ihan normaalisti.


      • Miksipä-ei

        Totta mooses se on paikallaan jos tarkastelukoordinaatisto on maan akseliin ja ja tarkastelijaan synkronoitu.


      • 7plus15
        Miksipä-ei kirjoitti:

        Totta mooses se on paikallaan jos tarkastelukoordinaatisto on maan akseliin ja ja tarkastelijaan synkronoitu.

        Yhtä paljon se on sitten paikallaan maan akseliin ja vieressä lentävään toiseen lentokoneeseen nähden vaikka lentäisi ihan normaalisti päinvastaiseen suuntaankin eli itään ja millä tahansa nopeudella.


    • Olly

      Lentokone lentää aina suoraan ja samalla nopeudella suhteessa ilmamassaan. Se, mitä Maa tekee alapuolella, ei liity asiaan.

    • Länteen

      Laskelmieni mukaan lentokoneen pitäisi lentää n. 400 km/h pysyäkseen paikallaan auringonsäteisiin nähden ja näin päivää voisi pidentää. Matkustajalentokoneen matkanopeus on ainakin tuplasti isompi eli hyvin onnistuu. En tiedä moneksiko tunniksi polttoainetta riittää, mutta taisit erehtyä siinä että Venäjälle päin oltaisiin menossa? On mentävä Ruotsiin päin, tosin tuleehan Venäjä vastaan sitäkin kautta jos tarpeeksi kauan lennettäisiin.

      Laskuissani ajattelin että päiväntasaajan ympärys on 40 000 km ja siitä päätellen Helsingin leveyspiirin 60° 10' ympärys on n. 9487 km (piirroksestani mittailin epätarkasti). Tuo matka kun pyörähtää 24 tunnin aikana ympäri, tarkoittaa se n. 400 km/h nopeutta. En huomioinut 10 km korkeutta kun se kuitenkin tuntuu aika pieneltä ja laskuissani oli muutakin epätarkkuutta.

      • Unohdusko

        Kaaren pituus on 2*pii*r, joten matka on tuplasti suurempi laskelmaasi.


      • Aurinkoaika

        Noin on. Jos lentää 60 leveysastetta pitkin, kulkee suunnilleen samassa aurinkoajassa. Mutta lyhin reitti on isoympyrää pitkin. Niinpä esim. Helsingistä Vancouveriin voi lentää niin että en perillä "aiemmin" kuin lähti matkaan.


    • euyuyusas

      Coriolis on voimakkainta navoilla ja heikointa päiväntasaajalla, toisin kuin maailmanmenostakops kirjoitti.

      Miksi pitää pysyä paikallan? Ilma liikkuu useinmiten koilliseen noilla korkeuksilla.
      Siis tuuli siinä vie ja se taas ei riipu maapallonpyörimisestä. Vaan sää systeemeistä joihin coriolis kyllä vaikuttaa. Pyörimättömällä maapallolla ei juuri olisi matalapaineita, kuten nyt ei ole päiväntasaajallakaan.

      • Sotket_asioita

        Coriolis on muutakin kuin ilmamassojen liikettä maan pinnan suhteen ja edellä esitetty Coriolisilmiön vaikutus navalla koski kappaletta joka lähetetään suoraan ylöspäin, asialla ei siis ole mitään tekemistä ilmamassojen käyttäytymiseen, kuten ei alkuperäisen kysymyksenkään kohdalla jossa oletetaan teoreettinen tilanne ilmamassojen stabiiliudesta.


    • 3Timo

      Tais lähtee tas vähä lapasesta?
      (Vaik ihan mielenkiintosia pohdiskelu jotkun tokikin!)

      Mutta: Muistellaas nyt ihan ensin että MITEN se lentokone siellä ilmassa oikein roikkuu? Eikös se johdu sen siiven ylä- ja alapinnan välisestä paine-erosta? Ja jos kone lähtee pisteestä A pisteeseen B, jonka välimatka on (vaikkapa) 1000 km, niin eikös sen pidä tuo koko 1000 km matka puskea tuon ilmamassan läpi?! Ja sillä ei pitäs olla mitään merkitystä että mihin SUUNTAAN se menee, ja pyöriikö maapallo siinä alla vai ei! Se matka on 1000 km jokatapauksessa! Ei se ilma siinä matkan aikana "nopeudu" tai hidastu (ja joku saivartelee nyt tässä vaiheessa tietty tuulista ja lentokorkeudesta summista? Laske ennemmin et kuinka paljon ne vaikuttaa lentokoneen massasen kappaleen vauhtiin tyypillisellä matkanopeudella? Kiitos) yhtään vaikka se pallo (ja itse ilmakehäkin) pyörii mukana! Se 1000 km matka on sille koneelle ihan joka tapauksessa se sama 1000 km?! Eikö niin?

      • No_ei

        Et tainnut ymmärtää alkuunkaan alkuperäistä kysymystä !
        Se "paikallaan olo" tarkoitti lentokoneen olemista paikallaan
        aurinkoon nähden, joka noin 60 latitudin tienoilla olisi lentämistä
        itään runsas 700 km/h maanopeutta, ja maa ikäänkin pyörii alla .

        Ymmärsitkö nyt ?

        Lentokoneen nostovoiman sotkeminen asiaan on jo käsittämätöntä
        sekoilua.


      • Aurinko_nousee_idästä
        No_ei kirjoitti:

        Et tainnut ymmärtää alkuunkaan alkuperäistä kysymystä !
        Se "paikallaan olo" tarkoitti lentokoneen olemista paikallaan
        aurinkoon nähden, joka noin 60 latitudin tienoilla olisi lentämistä
        itään runsas 700 km/h maanopeutta, ja maa ikäänkin pyörii alla .

        Ymmärsitkö nyt ?

        Lentokoneen nostovoiman sotkeminen asiaan on jo käsittämätöntä
        sekoilua.

        Eipäs kun, jos haluaa auringon pysyvän jaykuvasti samalla korkeudella on lennettävä länteen päin, ja maapallo pyörii päivastaiseen suuntaan eli itäänpäin.


    • tiede ei ole totta ja evoluutio on Saatanan valhetta. Tämä EI ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on MAALLISTA, SIELULLISTA, RIIVAAJIEN viisautta. Jaak. kirj. 3:15 täten tiedemiesten viisaus on demonien viisautta tuomitsematta tiedemiehiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe