Tietokoneen kasaaminen ei ole vaikeaa. Ei tarvitse kolvata mitään, ei osata sähkötöitä.
Jos osaat ruuvia vääntää ja pidät pään kylmänä, osaat kyllä. Maailma ei kaadu yhteen tietokoneeseen, jos jotain hajoaa kasatessa, eikä se tarkoita että kaikki osat olisivat pilalla. Jos kasaat itse, opit uutta. There's a first time for everything...
Ainoa välttämättä tarvittava työkalu: ristipääruuvari (mielellään magneettinen kärki, helpottaa asennusta)
Vaikeat kohdat ensikertalaiselle:
1) Emolevy kiinnitetään kotelon takalevyyn, mutta ei suoraan. Emolevyn ja takalevyn väliin tulee pieniä kuparisia 'jalkoja' joissa on toisessa päässä kierre (ruuvataan kotelon takalevyssä valmiiksi oleviin reikiin ja sinun pitää itse päätellä reikien kohdat emolevyssä olevien ruuvinreikien mukaan) ja toisessa päässä pieni reikä, jonka sisällä on kierteet. Kun kiinnität emolevyn, sen reikien läpi menevät ruuvit menevät/sopivat noiden 'jalkojen' koloihin/kierteisiin
2) Prosessorin kiinnittäminen emolevyyn: prosessori kiinnitetään ensin emolevyyn. Se sopii vain yhdellä tavalla. Prosessorin kulmassa ja emolevyn prosessori-socketissa (=kohta johon prosessori tulee kiinni) on nurkassa pieni merkki, joiden pitää olla samassa kulmassa... helppoa.
Prosessorin päälle tulee prosessorituuletin. Jotta lämpö prosessorin pinnasta pääsisi helposti pois jäähdyttimeen, väliin tarvitaan lämpöä johtavaa tahnaa. Vakiotuulettimessa se on valmiina tuulettimen pohjassa. Paremmissa tuulettimissa se tulee pienessä pikaliimatuubin tai injektioruiskun näköisessä paketissa. Sitä laitetaan pieni määrä prosessorin pintaan (lue paketin mukana tuleva ohjelappu ja yleensä toimii kun pursottaa tahnaa n.5mm pötkylän keskelle ydintä). Sitten tuuletin painetaan siihen päälle niin että tahna leviää prosessoriytimen ja jäähdyttimen väliin ja jäähdytin kiinnitetään paikoilleen ruuveilla tai muoviklipseillä mallista riippuen.
Jäähdyttimen kiinnitys vaihtelee valmistajittain, mutta niissä tulee aina asennusohjeet mukana – ei ole vaikeaa. Mukana voi tulla myös pieni lämmönjohdinsuikale (kuin kuminen pätkä oven tiivistettä – ei pakollinen) joka on tarkoitettu emolevyn virransyötön kondensaattorien ja prosessorituulettimen väliin liimattavaksi. Lue se ohje, äläkä vain väitä että luit...
3) muistin, SATA-piuhat ja sellaiset osaat kyllä asentaa. Yllättäen vaikempia ovat virtakatkaisimesta, kotelon virta päällä -ledistä ja kovalevyn ledistä tulevat johdot, koska liittimet ovat pieniä ja joskus voi olla vaikea päätellä, miten päin ne kiinnitetään. Jos menee väärin, kone ei siitä hajoa, mutta voi olla että se ei käynnisty. Ohjekirjoissa on kyllä ohje asentamisesta, mutta silti voi mennä jokin piuha ensimmäisellä yrittämällä väärinpäin. Sitten vaan virrat pois ja uusi yritys.
4) Nykyisissä koneissa emolevyyn menee kaksi virtapiuhaa. Toinen pitkä (24-pinniä muistaakseni) ja toinen muistaakseni 4-6 pinniä. Molemmat pitää kiinnittää, mutta ne sopivat vain oikein päin ja vain oikeaan paikkaan. Virheen mahdollisuutta ei ole, kunhan muistaa molemmat kiinnittää
5) Näytönohjaimiin (tehokkaisiin) menee myös virtajohto, joka on myös 6-8 pinninen. Se/ne pitää kiinnittää myös.
6) Kotelon tuulettimet pitää kiinnittää virtalähteestä lähteviin johtoihin: pikakiinnikkeet, eli helppo homma
7) Kotelon etulevyssä tai ylhäällä on yleensä kohta jossa on USB-, Audio ja muita liittimiä. Nämä kiinnitetään emolevyn ohjekirjan avulla oikeisiin paikkoihin. On aivan sama liittääkö USB-johdon emolevyn USB1, USB2, USB... liittimeen. Kaikki toimivat. Väristä näkee, onko emolevyn USB-portti USB2 vai USB3 -nopeuksinen (huom. USB2 ja 3 ovat nopeuksia, joten ei pidä sekoittaa siihen että emolevyllä on USB1, USB2 jne. jotka ovat vain juoksevaa numerointia. Audio- ja muille johdoille lyötyy myös emolevystä oma paikka (kts. Se ohjekirja, oikeasti!)
Tietokoneen sisällä ei ole korkeita jännitteitä tai virtoja, niitä on vain virtalähteessä, jonka sisälle ei pidä mennä ronkkimaan.
Emolevyn metalliosiin/johtimiin ei pidä koskea. Vaikka todennäköisyys onkin pieni, on mahdollista että ihosta purkautuu sähkövaraus (staattinen sähkö, mieti esimerkiksi kun hierot ilmapalloa farkkuihin, niin pallo tarttuu käteesi) joka voi hajottaa jonkin sähköisen komponentin. Vikaa et näe, etkä kuule kun se tapahtuu... Kone vain ei toimi. Samasta syystä konetta kasatessa käytä vain T-paitaa ja anna käsivarren paljaan ihon osua kotelon paljaaseen metalliin. Mahdolliset staattiset purkaukset kulkevat sitä kautta, eivätkä toivon mukaan emolevyyn. Liikkeistä saa myös maadoittavia rannekkeita, -alustoja ja muuta, mutta ilmankin on pärjätty.
Tietokoneiden sisällä on aikamoinen johtoviidakko, joten kannattaa varata pieniä nippusiteitä, joiden avulla voit kiinnittää johdot kotelon sisäosiin siististi. Näin ilma pääsee virtaamaan paremmin, kone on siistimmän näköinen, eikä ole vaaraa
Tietokoneen kasaamisohjeita
39
1021
Vastaukset
- oikeat-ohjeet
Miksi en lukisi oikeita ohjeita tämän sijaan?
- fdsafdsa
Koska harva niitä viitsii tai jaksaa itse etsiä varsinkaan jos englannintaito ei riitä. Tämä löytyi tiedostosta, koska olen saman joskus aiemminkin tänne laittanut. Tällä kertaa muokkasin joitakin yksityiskohtia.
Tarkoitus on muutenkin hälventää koneiden hankkijoiden kammoa itsekasaamista kohtaan ja vaikka ei konetta itse kasaisikaan, niin on hyvä ymmärtää mistä siinä suunnilleen on kyse.
Aiheesta on myös videoita, joista silloin linkitin ainakin yhden.
https://www.youtube.com/watch?v=k1Q8ksRI1Eo
Videossa hypättiin joidenkin kohtien yli aika nopeasti, jonka takia aikoinaan tuon taisin kirjoittaa. - fdsafdsa
https://www.youtube.com/watch?v=Hc72CvqS54o Tässä on toinen video, jossa on joitain yksityiskohtia joita tuossa edellisessä ei ole. Kannattaa kelata ensimmäiset 10 minuuttia höpinää pois.
Minnes unohtui maadoitusranneke yms. varotoimet?
Ja miksi näin vaikeasti kun sitä löytyy barebonea mihin voi laittaa vain muistipalikat ja kiintolevyn paikalleen?- fdsafdsa
"Minnes unohtui maadoitusranneke yms. varotoimet?"
On mainittu molemmat.
"Ja miksi näin vaikeasti kun sitä löytyy barebonea mihin voi laittaa vain muistipalikat ja kiintolevyn paikalleen?"
Koska tavoitteena hyvä kone, eikä huono kone. Hyviin bareboneihin en ole vielä törmännyt ja useimmiten ne ovat noita minikokoisia, eli helposti kuumana käyviä, pienitehoisia laitteita, joihin on vaikea löytää komponentteja ja joista ei saa millään päivityksellä suorituskykyistä.
Varmasti normaalikokoisiakin on mutta miksi ostaa puolivalmis kone, johon puolivalmistaja on valinnut todennäköisesti ne osat, joita on markkinoilta halvimmalla saanut. - enolekuullut
Mitä se on tuo "barebone"?
- fdsafdsa
No jos välttämättä haluat, niin lisätään se itsestäänselvyys, että kasattavan sähkölaitteen töpseli laitetaan seinään vasta kun kone on kasattu.
- fdsafdsa
enolekuullut kirjoitti:
Esimerkiksi: http://tietokonekauppa.fi/search/barebone#eyJzIjoiYmFyZWJvbmUiLCJwZyI6IjEiLCJtb2RlIjoiNC1jb2wiLCJzYiI6ImhpbnRhX25vdXNldmEiLCJwcCI6MzYsImYiOnt9fQ==
Eli koneita joissa on suurin osa osista valmiina.
Täällä vähän erilaisia: http://www.systemastore.fi/advanced_search_result.php?search_in_description=1&keywords=barebone&submit=Hae
täällä muutama: http://www.verkkokauppa.com/fi/search?q=barebone enolekuullut kirjoitti:
Kone jossa on valmiina emo, prossu, GPU, kotelo, virtalähde jne. kaikki valmiiksi mitoitettuna ja sitten siellä slottia mihin laittaa oman maun mukaan muistia ja kiintolevyä, ja itse sitten asentaa käyttiksen mitä tykkää softaa ja oheislaitteet.
Vähemmän palapeliä mutta jotkut haluavat rakentaa prosessorinkin transistori kerrallaan niin minkäs tekee?- enollutkuullut
Kiitos, nyt olen tuostakin sitten kuullut. Katsoin niitä mainoslinkkejäkin. Taitaa sitä tällä menetelmälläkin tulla koneelle hintaa? Lieneekö tulee yhtään halvemmaksi, kuin valmiiksi tehtaalla koottu, kaupan hyllyltä?
Eikös käyttiksestäkin erikseen ostettaessa, tarvitse maksaa? - AsusDeluxe
M-Kar kirjoitti:
Kone jossa on valmiina emo, prossu, GPU, kotelo, virtalähde jne. kaikki valmiiksi mitoitettuna ja sitten siellä slottia mihin laittaa oman maun mukaan muistia ja kiintolevyä, ja itse sitten asentaa käyttiksen mitä tykkää softaa ja oheislaitteet.
Vähemmän palapeliä mutta jotkut haluavat rakentaa prosessorinkin transistori kerrallaan niin minkäs tekee?En kyllä keksi mitään älyttömämpää ideaa kuin barebonen "kasaaminen". Sehän on sama (tai huonompikin) kuin tilaisi liikkeestä osat, ja pyytäisi asentamaan siihen mainitut osat, mutta pyytäisi että saisin itse lisätä vielä pari osaa.
Itse valitsemalla saa nimittäin parempaa. - fdsafdsa
M-Kar kirjoitti:
Vähemmän palapeliä mutta jotkut haluavat rakentaa prosessorinkin transistori kerrallaan niin minkäs tekee?Niin, jostain syystä "jotkut" eivät halua:
- jotain tuntematonta emolevyä, jonka virransyötön laadusta ei tiedä mitään
- jotain tuntematonta prosessorijäähdytintä jossa todennäköisesti pieni ja äänekäs (usein myös lyhytikäinen) tuuletin, mahdollisesti heikkolaatuinen lämpötahna
- virtalähdettä joka valittu sen perusteella mistä halvimmalla saatiin (käyttöikä? Meteli?)
- laitetta jonka kotelo harvemmin on hyvä mihinkään ja josta voi olla hyvin vaikea löytää tietoja ja jonka jäähdytys voi olla mitä vain tyydyttävästä surkeaan
- laitetta jonka liittimet voivat olla mini-standardia jollon vakio-osat eivät sovi yhteen ja ne mitä kaupasta saa, maksavat erikoisuutensa takia ylimääräistä - rahastu-ranneke
Höpö hommaa tuollaiset maadoitusrannekkeet.
Ilman villapaitaa ja ensin koskettaa runkoon niin ei ole sähköiskuvaaraa. - AsusDeluxe
fdsafdsa kirjoitti:
Niin, jostain syystä "jotkut" eivät halua:
- jotain tuntematonta prosessorijäähdytintä jossa todennäköisesti pieni ja äänekäs (usein myös lyhytikäinen) tuuletin, mahdollisesti heikkolaatuinen lämpötahna
- virtalähdettä joka valittu sen perusteella mistä halvimmalla saatiin (käyttöikä? Meteli?)
- laitetta jonka kotelo harvemmin on hyvä mihinkään ja josta voi olla hyvin vaikea löytää tietoja ja jonka jäähdytys voi olla mitä vain tyydyttävästä surkeaan
- laitetta jonka liittimet voivat olla mini-standardia jollon vakio-osat eivät sovi yhteen ja ne mitä kaupasta saa, maksavat erikoisuutensa takia ylimääräistäJa mihis nyt jäikään se oppiminen? Kun itse kasaa (ei todellakaan ole vaikeaa), niin tuntee tarkkaan mitä osaa koneessa on.
M-Karin mielestä oppia voi ja kannattaa vain Raspberryllä. - AsusDeluxe
AsusDeluxe kirjoitti:
En kyllä keksi mitään älyttömämpää ideaa kuin barebonen "kasaaminen". Sehän on sama (tai huonompikin) kuin tilaisi liikkeestä osat, ja pyytäisi asentamaan siihen mainitut osat, mutta pyytäisi että saisin itse lisätä vielä pari osaa.
Itse valitsemalla saa nimittäin parempaa.Ja sit vähitellen huomaat, että olet joutunut vaihtamaan kaikki osat koteloa myöten uusiin ennen kuin olet tyytyväinen. Kannatti.
- fdsafdsa
enollutkuullut kirjoitti:
Kiitos, nyt olen tuostakin sitten kuullut. Katsoin niitä mainoslinkkejäkin. Taitaa sitä tällä menetelmälläkin tulla koneelle hintaa? Lieneekö tulee yhtään halvemmaksi, kuin valmiiksi tehtaalla koottu, kaupan hyllyltä?
Eikös käyttiksestäkin erikseen ostettaessa, tarvitse maksaa?"Taitaa sitä tällä menetelmälläkin tulla koneelle hintaa? Lieneekö tulee yhtään halvemmaksi, kuin valmiiksi tehtaalla koottu, kaupan hyllyltä?"
Tulee helposti kalliimmaksi.
Jos tavoitteena on vain halpuus, markettikoneet todennäköisesti vievät voiton. Tosin en ole koskaan edes kokeillut kuinka halvalla koneen osat voisi ostaa jos ei välitä laadusta ollenkaan.
MS jakoi Windows kasia yhteen aikaan valmistajille käytännössä ilmaiseksi kun ei mennyt kaupaksi. Nykytilannetta en tiedä. Joka tapauksessa käyttöjärjestelmän osuus itsekasatuissa (jos Windowsin koneeseen valitsee, eikä ilmaista Linuxia) on korkeampi kuin valmiskoneissa. Tosin etuna tulee se, että saa puhtaan asennuslevyn jossa on vain Windows, eikä valmistajien bloatwarea (joka on tungettu valitettavasti myös palautusosioihin valmiskoneissa, joten järjestelmän palauttaminen tehdastilaankaan ei poista bloatwarea)
Vaikka itsekasattu maksaakin peruskoneissa hieman enemmän (pelikoneissa taas itsekasatut ovat edullisempi vaihtoehto), vastineeksi saa osia joita voi käyttää jatkossakin. Eli kun seuraavan kerran hankkii konetta, merkkikone lähtee kaatopaikalle, mutta itsekasatusta säästyy helposti vähintään kotelo, virtalähde, mahdollisesti prosessorituuletin, SSD-levy yms. jolloin seuraava "uusi" kone tuleekin sitten halvemmaksi.
Toinen selvä etu on se, että siinä missä sarjavalmisteisten koneiden valmistajat panttaavat sellaisia osia kuin SSD-levyt ja suostuvat myymään niitä vain kalliiden koneiden kanssa, itsekasaaja voi valita SSD:n myös muuten edulliseen pakettiin ja saada paljon nopeamman koneen ilman pakkoa ostaa jotain 300€ prosessoria ja kuuttatoista gigaa muistia nettikäyttöön - noin esimerkiksi. - fdsafdsa
fdsafdsa kirjoitti:
"Taitaa sitä tällä menetelmälläkin tulla koneelle hintaa? Lieneekö tulee yhtään halvemmaksi, kuin valmiiksi tehtaalla koottu, kaupan hyllyltä?"
Tulee helposti kalliimmaksi.
Jos tavoitteena on vain halpuus, markettikoneet todennäköisesti vievät voiton. Tosin en ole koskaan edes kokeillut kuinka halvalla koneen osat voisi ostaa jos ei välitä laadusta ollenkaan.
MS jakoi Windows kasia yhteen aikaan valmistajille käytännössä ilmaiseksi kun ei mennyt kaupaksi. Nykytilannetta en tiedä. Joka tapauksessa käyttöjärjestelmän osuus itsekasatuissa (jos Windowsin koneeseen valitsee, eikä ilmaista Linuxia) on korkeampi kuin valmiskoneissa. Tosin etuna tulee se, että saa puhtaan asennuslevyn jossa on vain Windows, eikä valmistajien bloatwarea (joka on tungettu valitettavasti myös palautusosioihin valmiskoneissa, joten järjestelmän palauttaminen tehdastilaankaan ei poista bloatwarea)
Vaikka itsekasattu maksaakin peruskoneissa hieman enemmän (pelikoneissa taas itsekasatut ovat edullisempi vaihtoehto), vastineeksi saa osia joita voi käyttää jatkossakin. Eli kun seuraavan kerran hankkii konetta, merkkikone lähtee kaatopaikalle, mutta itsekasatusta säästyy helposti vähintään kotelo, virtalähde, mahdollisesti prosessorituuletin, SSD-levy yms. jolloin seuraava "uusi" kone tuleekin sitten halvemmaksi.
Toinen selvä etu on se, että siinä missä sarjavalmisteisten koneiden valmistajat panttaavat sellaisia osia kuin SSD-levyt ja suostuvat myymään niitä vain kalliiden koneiden kanssa, itsekasaaja voi valita SSD:n myös muuten edulliseen pakettiin ja saada paljon nopeamman koneen ilman pakkoa ostaa jotain 300€ prosessoria ja kuuttatoista gigaa muistia nettikäyttöön - noin esimerkiksi.Jos mietin milllaisen koneen kasaisin tällä hetkellä kotikäyttäjälle joka ei suuremmin pelaa, mutta jolla olisi hyvä olla hyvällä perussuorituskyvyllä varustettu kone ja budjetin pitää pysyä kurissa, niin paketin hinnaksi ilman Windowsia tulee ~500€.
Mukana 8gt nopeaa muistia (muutaman euron ero tavalliseen), 256Gt SSD-levy ja käynnistää varmasti Windowsin tai Linuxin nopeammin kuin mikään 500€ markettikone.
Samoin laatu on parempi ja kun tulee aika päivittää, siis kotikäytössä joskus 5-8 vuoden päästä, riittää kun vaihtaa emolevyn, prosessorin ja muistikammat (jos silloin on DDR4, todennäköisesti on)
Minusta 500€ asiallisesta koneesta ei ole kovin paha hinta kun kännyköistäkin maksetaan enemmän... Windowsin saa tuohon päälle satasella, mutta nettikäyttöön ja sellaiseen, joku helppo Linux-jakelu ja näyttää käyttäjälle miten selain ja tekstinkäsittely käynnistetään, niin se on siinä. AsusDeluxe kirjoitti:
En kyllä keksi mitään älyttömämpää ideaa kuin barebonen "kasaaminen". Sehän on sama (tai huonompikin) kuin tilaisi liikkeestä osat, ja pyytäisi asentamaan siihen mainitut osat, mutta pyytäisi että saisin itse lisätä vielä pari osaa.
Itse valitsemalla saa nimittäin parempaa.Enpä tiedä, ostin itse nuo serverit bareboneina. Pari dual core serveriä alle 500€, sain mukana ylimääräiset kiintsarit. Hyvät tornimalliset että sopii paljon tallennustilaa ja käytännössä äänettömät ja vie hyvin vähän sähköä, että ei haittaa pitää 24/7 päällä.
Sarjavalmisteisiin saa myös asennusmedian mukaan 5€. Itsekin maksoin sen vitosen, ja minulla on sarjavalmisteisessa koneessa SSD.
Minulla oli sarjavalmisteisessa läppärissä SSD joskus 2007 vai 2008. Itsehän minä valitsin minkä tietokonemallin ostin, en tietenkään osta paskoja.- fdsafdsa
M-Kar kirjoitti:
Enpä tiedä, ostin itse nuo serverit bareboneina. Pari dual core serveriä alle 500€, sain mukana ylimääräiset kiintsarit. Hyvät tornimalliset että sopii paljon tallennustilaa ja käytännössä äänettömät ja vie hyvin vähän sähköä, että ei haittaa pitää 24/7 päällä.
Sarjavalmisteisiin saa myös asennusmedian mukaan 5€. Itsekin maksoin sen vitosen, ja minulla on sarjavalmisteisessa koneessa SSD.
Minulla oli sarjavalmisteisessa läppärissä SSD joskus 2007 vai 2008. Itsehän minä valitsin minkä tietokonemallin ostin, en tietenkään osta paskoja."Sarjavalmisteisiin saa myös asennusmedian mukaan 5€."
Jossa on kaikki bloatware mukana - edelleen
"minulla on sarjavalmisteisessa koneessa SSD"
Joko olet itse asentanut tai olet todennäköisesti maksanut koneesta kohtuullisen paljon. Lisäksi SSD-levy koneessasi on todennäköisesti 128Gt, eli hitaampi ja lyhytikäisempi kuin suuremmat levyt. Väitän myös että jos olet sen lisävarustelistalta ruksannut ostovaiheessa, olet maksanut siitä enemmän kuin mitä ne yleensä maksavat. - AsusDeluxe
M-Kar kirjoitti:
Enpä tiedä, ostin itse nuo serverit bareboneina. Pari dual core serveriä alle 500€, sain mukana ylimääräiset kiintsarit. Hyvät tornimalliset että sopii paljon tallennustilaa ja käytännössä äänettömät ja vie hyvin vähän sähköä, että ei haittaa pitää 24/7 päällä.
Minulla oli sarjavalmisteisessa läppärissä SSD joskus 2007 vai 2008. Itsehän minä valitsin minkä tietokonemallin ostin, en tietenkään osta paskoja.Musta toi on hauska, ku kerrot ettei kukaan osta vanhoja PC-rouskuja, mutta perään tunnustat itse ostavasi niitä. No tuskin niistä pahemmin sit enää saat myynnissä.
Siihen parit ylimääräiset vanhat kiintikset, jotka varmistavat ettei koneesi ole hiljaista nähnytkään.
Nyt sulla on sitten uudehko päätelaite ja kaks wanhaa isoa ja äänekästä tornikoteloa ja varmasti edelleen kehut miten vähävirtaista koneenkäyttö on, ja miten hiljaista ja viileää kämpässäsi on. AsusDeluxe kirjoitti:
Musta toi on hauska, ku kerrot ettei kukaan osta vanhoja PC-rouskuja, mutta perään tunnustat itse ostavasi niitä. No tuskin niistä pahemmin sit enää saat myynnissä.
Siihen parit ylimääräiset vanhat kiintikset, jotka varmistavat ettei koneesi ole hiljaista nähnytkään.
Nyt sulla on sitten uudehko päätelaite ja kaks wanhaa isoa ja äänekästä tornikoteloa ja varmasti edelleen kehut miten vähävirtaista koneenkäyttö on, ja miten hiljaista ja viileää kämpässäsi on.Miten niin vanhoja rouskuja? Ne oli UUSIA. Ostin ne palvelimet UUTENA, takuuta 5v muistaakseni, vähintään 3v. Ostin kiintolevyt erikseen UUTENA ja myös sparen, kuten tein muisteille. Ne ei siihen <500€ barebonen hintaan kuulu.
Siksi tuolla vieressä on pari käytännössä äänetöntä serveriä, yhteensä 4 corea, 16Gt RAM ja 32 teraa lättyä. Siellä pyörii softat ja filet ja kaikki on kahdennettua. Eli latausohjelmat toimii siellä, jakaa mediaa, pyörittää pikaviestintä, suorittaa taustaprosesseja jne. Eivät vie montaa wattia..fdsafdsa kirjoitti:
"Sarjavalmisteisiin saa myös asennusmedian mukaan 5€."
Joko olet itse asentanut tai olet todennäköisesti maksanut koneesta kohtuullisen paljon. Lisäksi SSD-levy koneessasi on todennäköisesti 128Gt, eli hitaampi ja lyhytikäisempi kuin suuremmat levyt. Väitän myös että jos olet sen lisävarustelistalta ruksannut ostovaiheessa, olet maksanut siitä enemmän kuin mitä ne yleensä maksavat.Juu en pihtaillut. Delliltä sai kivasti räätälöityä mitä halusi. Klik klik klik ja sieltä tuli kone johon laitoin sitten näytönohjaimen kiinni.
- AsusDeluxe
M-Kar kirjoitti:
Miten niin vanhoja rouskuja? Ne oli UUSIA. Ostin ne palvelimet UUTENA, takuuta 5v muistaakseni, vähintään 3v. Ostin kiintolevyt erikseen UUTENA ja myös sparen, kuten tein muisteille. Ne ei siihen <500€ barebonen hintaan kuulu.
Siksi tuolla vieressä on pari käytännössä äänetöntä serveriä, yhteensä 4 corea, 16Gt RAM ja 32 teraa lättyä. Siellä pyörii softat ja filet ja kaikki on kahdennettua. Eli latausohjelmat toimii siellä, jakaa mediaa, pyörittää pikaviestintä, suorittaa taustaprosesseja jne. Eivät vie montaa wattia..Ahaa, kaks mopolankkua mopoprossuilla 500€. Oisin kyllä kasannut mieluummin itse jos tuollaista tarvitsisin.
Muistia yhteensä sen mitä normikoneessa ja sit iso kasa kiintiksiä (jotka ei kyllä koskaan ihan hiljaisia ole).
Kukin tyylillään. AsusDeluxe kirjoitti:
Ahaa, kaks mopolankkua mopoprossuilla 500€. Oisin kyllä kasannut mieluummin itse jos tuollaista tarvitsisin.
Muistia yhteensä sen mitä normikoneessa ja sit iso kasa kiintiksiä (jotka ei kyllä koskaan ihan hiljaisia ole).
Kukin tyylillään.En minä ole tuossa hakenut mitään järisyttävää suorituskykyä vaan tallennustilaa. Minulla ei ole kiire vaikka taustaprosessit valmistuu hitaasti kun ne on 24/7 päällä kuitenkin.
Siitä vaan lasket miten halvalla saat 2x dual core 8Gt 16T palvelinta, kuinka hiljaisena, kuinka pitkällä takuulla, minkälaisella sähkönkulutuksella että viitsii pitää 24/7 prosessoimassa jotain, tekemässä backuppeja, lataa tiedostoja, pyörittää ohjelmistoja jne.- AsusDeluxe
M-Kar kirjoitti:
En minä ole tuossa hakenut mitään järisyttävää suorituskykyä vaan tallennustilaa. Minulla ei ole kiire vaikka taustaprosessit valmistuu hitaasti kun ne on 24/7 päällä kuitenkin.
Siitä vaan lasket miten halvalla saat 2x dual core 8Gt 16T palvelinta, kuinka hiljaisena, kuinka pitkällä takuulla, minkälaisella sähkönkulutuksella että viitsii pitää 24/7 prosessoimassa jotain, tekemässä backuppeja, lataa tiedostoja, pyörittää ohjelmistoja jne.Onhan se takuuaika niiden komponenttien ikä. Ja riippuu tietysti ihan millaisilla prossuilla nuo ostaa. Jos vaikka kasais mainostamillasi Raspberryllä, niillähän on jo Quadcoret (hitaat, mutta sillähän ei sun mielestäsi ole mitään merkitystä, kunhan on paljon ytimiä).
Itse en tee yhtään mitään hitaalla taustaprosessoinnilla, niin ei kiinnosta ollenkaan miettiä. - 3Timo
Ei siinä mitään maadotusrannekkeit suotta tartte jos (ja mielellään) kasaat koneen t-paita päällä ja koskettelet aika ajoin sitä kotelon kehikkoa niin kyllä noi "kissa-sähköt" siihen purkaantuu! Turhaa hifeilyä! Moon kasannu jo useita koneita eikä kertaakaan o ollu mitään ongelmia tolla reseptillä!
fdsafdsa kirjoitti:
"Sarjavalmisteisiin saa myös asennusmedian mukaan 5€."
Joko olet itse asentanut tai olet todennäköisesti maksanut koneesta kohtuullisen paljon. Lisäksi SSD-levy koneessasi on todennäköisesti 128Gt, eli hitaampi ja lyhytikäisempi kuin suuremmat levyt. Väitän myös että jos olet sen lisävarustelistalta ruksannut ostovaiheessa, olet maksanut siitä enemmän kuin mitä ne yleensä maksavat."Jossa on kaikki bloatware mukana - edelleen"
Mikä hemmetin "bloatware" ? Se että siellä on DVD-soitto että näkyy elokuvat (ominaisuus josta maksettu), PDF-lukija että voi tarvittaessa lukea käyttöohjetta, laiteajurit ja valmistajan työkalu niiden lukemattomien laiteajurien päivittämiseen mitkä siellä on myös valmiina, yhteensopiviksi testattuina versioita.
Onko se joku ongelma klikata uninstall nappia sille PDF-lukijalle? Vähemmän siinä on vaivaa kuin asennella lukemattomia ajureita ja etsiä ne tiedostoversiot jotka on yhteensopivaksi testattu.AsusDeluxe kirjoitti:
Ja mihis nyt jäikään se oppiminen? Kun itse kasaa (ei todellakaan ole vaikeaa), niin tuntee tarkkaan mitä osaa koneessa on.
M-Karin mielestä oppia voi ja kannattaa vain Raspberryllä.Kasaaminen ei opeta käytännössä mitään hyödyllistä. Olennainen oppi on sitä, että oppii ilmaisemaan ajatuksia yksiselitteisesti ilman monitulkintaisuuksia.
fdsafdsa kirjoitti:
Niin, jostain syystä "jotkut" eivät halua:
- laitetta jonka liittimet voivat olla mini-standardia jollon vakio-osat eivät sovi yhteen ja ne mitä kaupasta saa, maksavat erikoisuutensa takia ylimääräistäJos on 5v takuuta niin kyllä ne silloin vähintään niin pitkään kestää.
- MiksiPitäisiKasata
Tottakai pitää osata ymmärtää sähkötöitä, maadoittaminen, tahnat , bios.ssista alkaen, sitten konffaaminen, ajurit, optimoiminen jne..... sun kirjoitus antaa ymmärtää että osat kokoon, siinä se, ei, ei todellakaan ole siinä se, siitä kaikki alkaa, pitää ajaa testejä, lämpöjä seurata, tahnaa prosun ja siilien väliin, seurataan taas lämpöjä, kaatuuko kone jne.
Huolettomin tapa hankkia kone on valmiiksi kasattu marketti kone, käyttis mukana, ja ajurit, ja varmasti on aito...- AsusDeluxe
Ei tietokoneen kasaamisessa mitään sähkötöitä tarvi ymmärtää. Aivan yhtä helppoa se on ku minkä tahansa Ikean huonekalun kasaaminen.
Bios toimii peruskäyttäjälle yleensä ihan oletuksena.
Pakettikoneeseen nyt ei tarvitse asentaa Windowsia eikä emon ajureita (voiko se olla jollekin vaikeaa jos on vähänkään konetta käyttänyt) mutta Windows Update ja ajuripäivitykset siinäkin täytyy tehdä.
Ei peruskäyttäjän mitään kummempia testejä tarvi ajella jollei kellottele ja asentaa kaiken huolellisesti.
Ekan koneen nyt voi ostaa valmiina pakettina tai käytettynä, mut seuraava kannattaa kyllä kasata itse. - fdsafdsa
Kannataa lukea se mitä AsusDeluxe toteaa, eikä uskoa tuon kommentoijan juttuja.
Tässä käsiteltiin sitä, miten kone kasataan.
Kun kone on kasattu, virta päälle ja käyttöjärjestelmän asennus-dvd-levy asemaan, bootataan kone uudelleen niin että asennus alkaa ja kun Windows on asentunut, asennetaan piirisarja-ajuri (kuten mikä tahansa ajuri tai ajuripäivitys), sekä muita sellaisia. Helppo homma ja neuvoja löytyy netistä ja täältä niin paljon kuin tarvitsee. - Jalaa
Kusit just omaan kenkääsi "MiksiPitäisiKasata" oikein huolella. Tuollaisilla kommenteilla ei oikein kerätä uskottavuutta. Koneen kasaaminen ei ole mitään rakettitiedettä.
Tietty jokainen tekee tyylillään, mutta turha on itkeä, jos tuli ostettua täyttä paskaa.
- 3Timo
Tosta oisit kyl voinu jotain mainita et aika usein se prossu-tahna on vasta sen teipin ALLA, et kannattaa muistaa poistaa se teippi ennen, eikä jälkeen sitä kun siitä prossusta tulee savu ulos!?
- fdsafdsa
Ehkä tuo olisi ollut hyvä lisämaininta, vaikka ohjeiden lukemisesta monta kertaa mainitsin.
- 3Timo
fdsafdsa kirjoitti:
Ehkä tuo olisi ollut hyvä lisämaininta, vaikka ohjeiden lukemisesta monta kertaa mainitsin.
Prossujen mukana tulee vaa mun mielestä hyvin heiveröiset ohjeet, jos ollenkaan!? :/
Tulee kyllä, ainakin intelin joita olen suurimmaksi osaksi käyttänyt mutta kuka niitä ohjeita nyt lukee, tai kerkiää.
- halpaaonjoo
""""""""" MS jakoi Windows kasia yhteen aikaan valmistajille käytännössä ilmaiseksi kun ei mennyt kaupaksi. Nykytilannetta en tiedä. """""""""
Windows 8.1 WithBing ei maksa tietsikkatehtaille mitään, ihan ilmaiseksi saa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024457Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821178- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83913Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10847- 64846
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816