MASENNUSLÄÄKKEET LAUKAISEE KAKSISUUNTAISEN !!

hoitajms

Näitä lääkkeitä annetaan jo kouluterveydenhoidossa.

Jos nuorella on ikään kuuluvaa alakuoloa ja itsetunto ongelmia tai rakkaushuolia, niin eikun vaan masennuslääkkeitä kehiin.

Älkää hyvät ihmiset niin nuoret kuin vanhatakaan ottako näitä lääkkeitä jatkuvaan käyttöön vaan korkeintaan 3 kk ja jos ei auta sitten tauko.
On tietysti poikkeuksia ja vakavasti sairaita tai suurin osa heistäkin on sellaisia että ovat jääneet lääkkeiden vangiksi ja aivokemiat aivan sekasin joten eikun vieroitukseen.
Jos kaksisuuntainen on puhejnnut silloin ei voi enää lääkkeitä purkaa vaan lääkkeet ovat ainoa tuki.

20

1983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapix

      Ei ne laukaise kaksisuuntaista vaan aiheuttaa sen.Tai vielä tarkemmin sotkevat aivokemiat niin että ihminen vaikuttaa bipolta.Varsinkin jos lääkityksessä on lisänä neurolepti ja/tai bentso.

      • repix

        Hyvä tarkennus. Tarkennan vielä askeleen pidemmälle. Niin kutsutut 'masennuslääkkeet' ovat psykoaktiivisia aineita (eli huumausaineita), jotka aiheuttavat monille mielialan hallitsematonta edestakas sahaamista, impulsiivisuutta ja mahdollista agressioitakin sekä yleistä sekavuutta. Tätä reaktiota aletaan kutsua 'kaksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi'. Muistaa pitää kuitenkin, että mitään sairautta nimeltä 'kaksisuuntainen mielialahäiriö' ei ole olemassa vaan se kuvaa tietynlaista käytöksen, tunteiden ja ajatusten rypästä, joka on hyvin tyypillinen niin amfetamiinin kuin SSRI/SNRI:den käyttäjillä sekä lukuisilla muilla psykoaktiivisten aineiden vaikutuksen alaisilla tai aivovaurioita jo käytöstä saaneilla.

        Teille, jotka eivät ole lukeneet tai kokeneet huumeiden aiheuttamaa "luonnotonta mielialan edestakas sahausta", voitte päästä hieman kärryille ilmiöstä kuvittelemalla, että menisitte pahimmasta alkoholin huuruisen illan jälkeisestä morkkiksestä aina silloin tällöin nousuhumalaan ja takaisin, mutta kuitenkin niin, että n. 80-90% ajastanne viettäisitte enemmän tai vähemmän morkkistunnelmissa.

        Kuitenkaan SSRI:den todellista vaikutusta ei voi mitenkään verrata alkoholiin, jonka vaikutus on useimmille hyvin miellyttävä, kun taas, kuten käyttäjäpalautteesta voitte täällä Suomi24:llakin lukea, 'masennuslääkkeet' vievät lukuiset ihmiset todella pahaan kuntoon. SSRI:den aiheuttama masentuneisuus, sekavuus ja "morkkistila" ovat vain lukuisia kertoja pahempi kuin mitä alkoholi, joten alkoholikäyttökokemusta ei voi vahvuudeltaan verrata 'masennuslääkkeisiin' mitenkään. Jotkut ekstaasicrashin kokeneet saattavat olla jo lähempänä ymmärtää miltä tila tuntuu. (SSRI/SNRI:t ovat ominaisuuksiltaan hieman amfetamiininkaltaisia.)


      • hoitjamiel

        Asia on juuri noin ja sitä minäkin yritin aloituksessani kirjoittaa.

        Miten tähän on tultu? Nämä kouluampumiset ja ihmisten itsemurhat ovat näiden hirveitä lopputuloksia.
        Onko lääketehtailla ja tällä avohoidolla vailla kunnollista terapiaa asiaan osuutta ?


    • vahinkosattuisi

      Mainitsenpa tänne lisäksi, että masennuslääkkeiden määräämiseen todella liittyy tuntuva vastuu. Psykiatrian työntekijät kysyvät potilaalta, ovatko tunteneet joskus ihmeellisen energistä oloa ym. Nuoren käytöksestä voi huomata bipolar häiriöihin altistavia asioita. Esimerkiksi adhd, epävakaa tai muuten impulsiivinen luonne on keskimääräistä kahdensuuntaisempi mielialanvaihtelua ajatellen. Nuo lisää muutaman prosentin lisää tuohon 2-5 prosentin päälle, joka on yleisyys bipolaariselle mielialahäiriöille muuten.

      Itse koin 16-18-vuotiaana mielialan aaltoiluhäiriön, syklotymian. Jos tuota olisi tarves lääkitä, siihen ei sovi pelkkä ssri lääkitys, eikä muutkaan, joista mielialanvaihtelu riivaantuisi entisestään. Bipolar häiriöiselle eli henkilölle, jonka mieliala vaihtelee tilanteista riippumatta kakasisuuntaisesti, ei hänelle masennuslääkkeitä paitsi tasaajalääkityksen kanssa yhdessä.

      Psykiatrini oli unohtanut tämän. Väitti, ettei mielialan aaltoiluhäiriöön mukamas masennuslääkkeiden vaste juurikaan vaikuttaisi.

      Vakavaa, kun masennuslääkkeitä jaetaan herkästi selvittämättä tarkasti, onko taipumusta kahdensuuntaiseen mielialan keinuntaan. Jo sellaiset säännölliset mielialaoireet - ärsykkeistä riippumatta - viittaa, että tasapainoton mieliala ei riipu enää pelkästään potilaan tempperamentista.

    • 23ra2

      Oiskin tosi hienoa jos suomen psykiatriassa olisi joku tällaisia arkielämän ja yksityiselämän ongelmia ratkaiseva taho, minkä takia ei lähdettäisi lääkkeitä syöttämään vaan fiksattaisiin se ongelma. Masentuneen/ahdistuneen ongelmahan voi monesti liittyä yksinäisyyteen tai siihen että on vähän suunta hukassa.

      • Nossri

        No just näin.Palstat on täynnä kauhukertomuksia neurolepteistä ja masennuslääkkeistä.Mömmöillä ei traumat parane eikä ongelmat katoa.


      • ei_oo_ei_tuu

        Se ei kuulu psykiatrian yhteiskunnalliseen tehtävään eikä alan omiin intresseihin.


      • Nossri

        Psykiatrian yksi tehtävä taitaa olla potilaan lääkeansaan houkuttelu ja sitten hänen valvominen ja kontrollointi?


      • kiistanalaista

        Niin tai näin, mikä on minkäkin seurausta, itse en kyllä kaksisuuntaista mielialahäiriötä potevana, niin lievempi tyyppi 2 kuin onkin, menisi luopumaan lääkityksestäni,varsinkaan omin päin. Nyt kun tässä tilanteessa kerran ollaan, kaksisuuntainen puhjennut, ja neurolepti käytössä, turhaa jossitella mitään omalla kohdalla. Varteenotettavin fakta tässä siis se, että neuroleptini pitää sairauttani aika hyvin halinnassa. En uskaltaisi ottaa riskiä olla ilman.

        Heille kenellä kritisoitavaa tähän liittyen riittää, kertokoon poppaskonstinsa, miten itse hoitaisivat sairauttaan, jos olisivat samassa tilanteessa. Se lenkille kehotus tepsii ehkä siihen lievään masennukseen. Ja ruokavalion miettiminen ja liikunnan lisääminen voi esim. lisätä kokonaisvaltaista hyvinvointia, mutta sairautta ei tällaisin keinoin paranneta.


    • PiaPau-

      Minun kokemukseni masennuslääkkeistä on, että saatuani niitä vasta kahdeksantoistavuotiaana, aloin käyttäytymään todella impulsiivisesti. Kontrasti tähän oli masentuneisuus, jolloin en saanut yksinkertaisiakaan asioita tehtyä ja päätöksenteko oli vaikeaa. Olin kokoajan menossa ja tein kokoajan harkitsemattomia päätöksiä. Lääkäri alkoi puhua kaksisuuntaisesta, ja jälkikäteen ajateltuna merkit olivat ilmassa-vaan olisivatko olleet ilman SSRI:tä? Lähtötilanne oli, että olin syvällä masennuksen syövereissä, erittäin sisäänpäinkääntynyt ja lukossa. Olin kokenut syvän trauman, jota olisi pitänyt purkaa, mutta nykypsykiatria on yhtä lääkkeen tuputusta.
      Lisäksi masennuslääkkeet aiheuttivat pahan tunnelaman, mikään ei oikein tuntunut millekään. Alun euforia tosin tasaantui lääkkeen syönnin jatkuessa.

      Aina kun lääkettä nostettiin, havaitsin tämän impulsiivisuuden ja rauhattomuuden lisääntyneen. Hetken aikaa olo oli tosi hyvä, ja olinkin aikaansaava monessa suhteessa elämässä.Sitten huomasin jälkikäteen aina, kuinka impulsiivisesti käyttäydin. Toistaalta tuntui vaikealta olla paikallaan ja olin hermostunut jatkuvasti. Vuosien kuluessa lääkkeen käytöstä tämä motorinen levottomuus on vain pahentunut ja minusta on tullut todella lyhytjänteinen. Keskittyminen aikaavieviin projekteihin on todella haastavaa.

      En ole käynyt terapiassa, mutta olen saanut elämän mallilleen mietiskelemällä, liikkumalla, meditaatiolla ja tekemällä rentoutusharjoituksia - tutustumalla itseeni ja kirjoittamalla tunnelukkoja auki. Pyrin noudattamaan elämässä tiettyjä periaatteita, mistä en luovu, kuten riitävä uni, rentoutuminen ja liikunta. Huomaan kun alan käydä ylikierroksilla ja milloin on syytä relata, enkä vedä itseäni väsymykseen. Impulsiiviset päätökset ovat vähentyneet. Päätin itse lopettaa SSRI:t ja olen tehnyt lopetusta kuukausia. Lopettaminen on yhtä kauheutta vuosien lääkkeensyönnin jälkeen. Unettomuus, silmäoireet, sumuisuus, sähköiskut, pöhnäinen olo, tyhjyyden tunne, päänsärytI(eka migreeni moneen vuoteen), painajaiset, unettomuus, tunnelama, seksuaalisuuden katoaminen - vastakkainen sukupuoli tuntuu yhdentekevältä ja olen menettänyt kyvyn saada orgasmeja. Jos saisin valita, aloittaisinko SSRI:tä enää, vastaus olisi ei. En ymmärrä, miksi ikinä aloin sekoittamaan aivojani lääkkeellä, jonka tutkimuksellinenkin perusta on hatara. Voin vain kuvitella,kuinka kauan kestää saada tasapaino, ja se huolestuttaa. Olen suhtautunut totaalisen skeptisesti psykiatreihin nykyään. Kertoessani tunnelamastani lääkäri totesi, että "kannattaako sinun lopettaa, kun sinulla on vielä masennuksen oireistoa". Jälkikäteen suorastaan huvittaa, että joku lääkäri joskus totesi minulle, että SSRI:t ovat hyvinsiedettyjä, mietoja lääkkeitä, joihin ei jää riippuvaiseksi. Lääkäri voisi itse kokeilla SSRI:n syöntiä, niin tietäisi, että olo lopettaessa on niin kaamea, että siksi on pakko jatkaa, jos haluaa pysyä normaalielämän syrjässä. Harvalla on mahdollisuus heittää vapaalle kärsimään säpsähdyksistä. Riippuvuus piilee juuri tässä ja mielestäni tästä tarvittaisiin tutkimusta - kuinka moni syö vuosia lääkkeitä vain siksi, että vieroitusoireet on niin kamalat.

    • Kfkffkfk

      Miten sitten selität sellaiset tapaukset jotka eivät ole koskaan koskeneet minkäänlaisiin lääkkeisiin, mutta ovat silti päästään hieman sekaisin...on masennusta, ahdistusta, maniaa, sekamuotoista jaksoa jne? Ja kun saavat hoitoa itselleen ja sopivan lääkityksen niin ovatkin paljon terveempiä ja voivat elää normaalia elämää? Näin kävi minulle. En tosin käytä masennuslääkkeitä vaan mielialalääkitystä.

      • mapix

        Kyllä oikeitakin bipoja on mutta hyvin moni "sairastuu" kaksisuuntaiseen masennuslääkkeiden käytöstä.On paljon sellaisia potilaita jotka ovat alunperin menneet masennuksen vuoksi psykiatrille,on aloitettu SSRI-lääkitys ja sitten jonkin ajan päästä saaneet kaksisuuntainen-diagnoosin.


      • Kfkfkfkfkf
        mapix kirjoitti:

        Kyllä oikeitakin bipoja on mutta hyvin moni "sairastuu" kaksisuuntaiseen masennuslääkkeiden käytöstä.On paljon sellaisia potilaita jotka ovat alunperin menneet masennuksen vuoksi psykiatrille,on aloitettu SSRI-lääkitys ja sitten jonkin ajan päästä saaneet kaksisuuntainen-diagnoosin.

        Nokun joku täällä mainitsi ettei kaksisuuntaista mielialahäiriötä ole edes olemassa.


      • dnkdnk
        Kfkfkfkfkf kirjoitti:

        Nokun joku täällä mainitsi ettei kaksisuuntaista mielialahäiriötä ole edes olemassa.

        Eikä ennen masennuslääkkeitä ole ollut mitään maanisdepressiivisyyttä. Höpöä kaikki skitsofreniat ja muut. Mitään lääkkeitä en syö vaikka henki menis kele. Pääasia että kuulen juttuja... ja näen kaikkea kivaa, mitä se muille kuuluu. Nappia yrittävät tyrkyttää, en ota. Pitäis muka käydä psykiatrilla mutta miks. Oon ihan terve ja lähen kohta maailmanympärysmatkalle. Lopetin just töissä ja myin asunnon kun alkoi pitkästyttää. Pitäköön psykiatriansa.Ei terveitä pidä vainota. Jatkuvasti on joku kyyläämässä. Nyt riittää.


      • repix
        Kfkfkfkfkf kirjoitti:

        Nokun joku täällä mainitsi ettei kaksisuuntaista mielialahäiriötä ole edes olemassa.

        Sellaista sairautta kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole olemassa, ainoastaan kokemus ja käytös. Kokemus ja käytös on hyvin todellisia, mutta käytös tai kokemus ei ole lääketieteellisesti sairaus. Se ei täytä tieteellistä sairauden määritelmää. "Kaksisuuntaisen mielialahäiriön" kaltainen kokemus/käytös/tunteilu/ajatukset voivat olla oireita/seuraamuksia oikeasta sairaudesta, kuten kilpirauhasongelmista tai aivovauriosta, mutta se ei ole itsessään sairaus. Tietenkin kaikki kokemus/käytös/tunne/ajatus-yhdistelmät voivat olla reaktioita elämään eli psyykkisiä. Mikään psyykkinen reaktio ei ole sairaus (kuin korkeintaan metaforisesti). Siinä on se ero.


      • postmortemia
        repix kirjoitti:

        Sellaista sairautta kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole olemassa, ainoastaan kokemus ja käytös. Kokemus ja käytös on hyvin todellisia, mutta käytös tai kokemus ei ole lääketieteellisesti sairaus. Se ei täytä tieteellistä sairauden määritelmää. "Kaksisuuntaisen mielialahäiriön" kaltainen kokemus/käytös/tunteilu/ajatukset voivat olla oireita/seuraamuksia oikeasta sairaudesta, kuten kilpirauhasongelmista tai aivovauriosta, mutta se ei ole itsessään sairaus. Tietenkin kaikki kokemus/käytös/tunne/ajatus-yhdistelmät voivat olla reaktioita elämään eli psyykkisiä. Mikään psyykkinen reaktio ei ole sairaus (kuin korkeintaan metaforisesti). Siinä on se ero.

        Mulla on oikea sairaus. Mitä teen? Syönkö metaforaa? Olen erottanut kehon tunteista. Ei auttanut. Nyt se kilpirauhasen aikaansaama aivovaurio paheni. Sain heliumhoitoa. Nyt pierettää. Tunnen olevani ajatusteni keholla. Olen määritellyt tieteen. Se on häiriökokemus. Lääketieteellinen reaktio suuntaa määritelmän mieleen .


      • repix
        postmortemia kirjoitti:

        Mulla on oikea sairaus. Mitä teen? Syönkö metaforaa? Olen erottanut kehon tunteista. Ei auttanut. Nyt se kilpirauhasen aikaansaama aivovaurio paheni. Sain heliumhoitoa. Nyt pierettää. Tunnen olevani ajatusteni keholla. Olen määritellyt tieteen. Se on häiriökokemus. Lääketieteellinen reaktio suuntaa määritelmän mieleen .

        Hahaha. :) Jos selitykseni vaikuttaa liian tekniseltä höpinältä voit lukea saman paremmin muotoiltuna alan ammattilaisen, psykiatrian emeritus professorin, selittämänä. Kas tässä.

        http://www.szasz.com/manifesto.html


      • surullinenläheinen

        Läheiseni oli masentunut ja sai niihin masennuslääkityksenä cipralexin joka sitten tehonsa lakattuaan vaihdettiin cympaltaan ja sitten lähti lapasesta meni maniassa avioliitto rahat ja kaikki. Lopulta teki sitten oman ratkaisunsa poistua elämästä, mutta onneksi ei vienyt muita mukanaan kun sellaistakin oli suunnitellut mutta ei siinä onnistunut.
        Kiitos avohoidon ja kiitos näiden lääkkeiden jotka tuhosivat hänen elämänsä ja samalla myös hänen läheistensä elämän. Avatkaa silmänne !


      • eräsM
        dnkdnk kirjoitti:

        Eikä ennen masennuslääkkeitä ole ollut mitään maanisdepressiivisyyttä. Höpöä kaikki skitsofreniat ja muut. Mitään lääkkeitä en syö vaikka henki menis kele. Pääasia että kuulen juttuja... ja näen kaikkea kivaa, mitä se muille kuuluu. Nappia yrittävät tyrkyttää, en ota. Pitäis muka käydä psykiatrilla mutta miks. Oon ihan terve ja lähen kohta maailmanympärysmatkalle. Lopetin just töissä ja myin asunnon kun alkoi pitkästyttää. Pitäköön psykiatriansa.Ei terveitä pidä vainota. Jatkuvasti on joku kyyläämässä. Nyt riittää.

        tämä oli hauska viesti, pilke silmäkulmassakö?? mut juuri näin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe