tarkkuuskiväärit

tietämätön

en tiedä meneekö tämä väärälle palstalle mutta kattelin ihan huvikseen netistä noita tarkkuuskivääreitä ja muita aseita joita myytiin suomalaisilla nettisivuilla niin kyselisin että onko suomessa tavallisen ihmisen mahdollistaa omistaa laillisesti esim LYNX 94 TARGET tai Astra Arms STG-15 kaltaisia aseita? en tiedä aseista muuten yhtään mitään joten avatkaa mulle hieman tätä asiaa, voiko tavallinen kansalainen joka ampuu ihan huvikseen vaikka ampumaradoilla omistaa tollasia aseita, ja miten se hoituu (onko pitkä prosessi jne)

12

2413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ressut

      Lynksin kivääri on tavallinen pulttilukkoinen kivääri, johon saa helposti luvan metsästysperustein. Ae15 kivääri on itselataava suuren patruunakapasiteetin omaava kivääri, jolle metsästysperuste ei ole paras mahdollinen, mutta kuulumalla reserviläisseuraan ja harrastamalla reserviläisammuntaa onnistuu luvan saanti kivuttomasti.

      Helpoiten kyseisiin aseisiin saat luvan liittymällä reserviläisseuraan ja käymällä turvallisen ampujan sekä sra kurssin. Seuroilla on laina laina aseita, joilla pääset ampumaan ilman omaa kalustoa. Jos ammunta jaksaa kiinnostaa pidempään, niin sinulle on kertynyt harrasteperustetta omien aseiden hankintaa. Eli kunhan lain vaatimat edellytykset ovat kunnossa, niin pystyt hankkimaan varsin mielenkiintoista kalustoa.

    • doctor2015

      Lynx ei ole pulttilukkoinen,vaan suoravetolukkoinen kivääri

      • ressut

        Hyvä havainto, mutta aika marginaalinen itse toimintatapaa ajatellen. TT2


      • jahienojaovat

        "Tarkkuuskivääri"?? No onhan ne tavallaan kaikki tarkkuuskivääreitä omassa luokassaan. Tuosta tarkkuuskivääristä tuli mieleen että Suomen tarkimmat tai jopa Euroopan tarkimmat kiväärit valmistetaan Keski-Suomessa Äänekoskella, JOKI-kiväärit.


      • piiputon

        Mikä sitten on valmistamista, jos piippuja ei itse tehdä.


      • jahienojaovat

        Jos itse tekee kokonaan lukkorungon ja kasaa aseen valmiiseen piippuun niin kyllä se katsotaan aseen valmistamiseksi, ei pelkkä piippu asetta tee.

        Viranomainen ainakin katsoo sen valmistamiseksi. Pitäisikö myös piippu tehdä itse?? entäs se teräs mistä piippu tehdään, senkin on joku tehnyt, pitääkö sekin itse tehdä, kaivaa malmi ja rikastaa teräkseksi ja kasvattaa puu josta tehdä tukki tai porata öljyä että saa valmistaa öljystä muovia tukin raaka-aineeksi.


      • Piiputon
        jahienojaovat kirjoitti:

        Jos itse tekee kokonaan lukkorungon ja kasaa aseen valmiiseen piippuun niin kyllä se katsotaan aseen valmistamiseksi, ei pelkkä piippu asetta tee.

        Viranomainen ainakin katsoo sen valmistamiseksi. Pitäisikö myös piippu tehdä itse?? entäs se teräs mistä piippu tehdään, senkin on joku tehnyt, pitääkö sekin itse tehdä, kaivaa malmi ja rikastaa teräkseksi ja kasvattaa puu josta tehdä tukki tai porata öljyä että saa valmistaa öljystä muovia tukin raaka-aineeksi.

        Jos puhutaan jonkun tekevän maailman tarkimpia aseita, niin kyllä piipun pitää tällöin olla omaa tuotantoa. Eli valittu terästänko sorvataan muotoonsa, porrataan, tehdään rihlat ja porataan patruunapesä ja viimeistellään sisäpinta. Harva aseita valmistava pikkupaja tätä tekee kokonaan itse, mutta silloin pitää aseen valmistajan lisäksi mainita myös piipun valmistaja.


      • gyufgkuyhgifg

        Oli miten oli mutta sanotaan sitten niin että siellä kasataan ainakin Suomen tarkimmat kiväärit.

        Niinpä eli harva pikkupaja ei valmista aivan täysi koko asetta ja tietäähän tuon melkein mainitsemattakin että piippu on jonkun muun valmistama ja onhan myös niin että liipaisin koneistokin on jonkun muun valmistama sama se on autoissa, harva
        autotehdas tekee kaikki osat autoon itse, tuskin yksikään autotehdas tekee niin.

        Itse käsitän kuitenkin niin että ko. paja valmistaa tarkimpia aseita ja käsittäköön itsekukin tuon "valmistaa" sanan kuinka tahtoo, voihan sitä näsäviisastella että ei se edes kasaa niitä itse kokonaan koska liipaisinkoneisto tulee varmaan jo kasattuna. Hohhoijjaa, muut kateellisetko asepajat noin alkaa vääntämään?


      • Hsjsjskissssksk
        gyufgkuyhgifg kirjoitti:

        Oli miten oli mutta sanotaan sitten niin että siellä kasataan ainakin Suomen tarkimmat kiväärit.

        Niinpä eli harva pikkupaja ei valmista aivan täysi koko asetta ja tietäähän tuon melkein mainitsemattakin että piippu on jonkun muun valmistama ja onhan myös niin että liipaisin koneistokin on jonkun muun valmistama sama se on autoissa, harva
        autotehdas tekee kaikki osat autoon itse, tuskin yksikään autotehdas tekee niin.

        Itse käsitän kuitenkin niin että ko. paja valmistaa tarkimpia aseita ja käsittäköön itsekukin tuon "valmistaa" sanan kuinka tahtoo, voihan sitä näsäviisastella että ei se edes kasaa niitä itse kokonaan koska liipaisinkoneisto tulee varmaan jo kasattuna. Hohhoijjaa, muut kateellisetko asepajat noin alkaa vääntämään?

        Suomessa on ollut aikaisemmin muutama asepaja joka on tehnyt aseet alusta loppuun itse. Piiput ostettiin kankina ja tukit puutavarana. Nykyjään ei kannata taloudellisesti tehdä kaikkea itse.
        Minäkin olen "valmistanut "muutaman kiväärit itse. Ostin piiput, rungot, tukit ym kilkkeet netin kautta ameriikoista ja kasasin ne omin kätösin. Hallussapitoluvassa ja aseen rungossa on nimeni valmistajan paikalla. Ihan samaan tarkkuuteen en pystynyt, mutta sataselta paikkatäpillä peitetään kevyesti viiden laukauksen osumat. Pitäisiköhön minunkin alkaa tituleeraamaan itseäni asesepäksi?


      • hessupopo
        Piiputon kirjoitti:

        Jos puhutaan jonkun tekevän maailman tarkimpia aseita, niin kyllä piipun pitää tällöin olla omaa tuotantoa. Eli valittu terästänko sorvataan muotoonsa, porrataan, tehdään rihlat ja porataan patruunapesä ja viimeistellään sisäpinta. Harva aseita valmistava pikkupaja tätä tekee kokonaan itse, mutta silloin pitää aseen valmistajan lisäksi mainita myös piipun valmistaja.

        Hei piiputon
        Tule keskusteluun
        Gta v koodit
        T: Hessupopo


    • KympinReikään

      Minulla on ostolupa vielä voimassa aselle jonka kaliberi saapi olla ,222-338 LM väliltä. Mikä kaliberi kannattais ottaa pitkänmatkan tarkkuusammuntaan ja keneltä?? Meinasin ensin TRG:tä, mutta taitaa olla parempiakin melkein samaan hintaan, vai onko??

    • ammuskelija

      Mitä tarkoitat pitkän matkan tarkkuusammunnalla? Harvassa ovat ne radat joissa edes 300m pääsee ampumaan puhumattakaan kilometrin etääisyydistä.

      Jos haluat ampua, niin osta .308. Perustelut: ampuminen on paljon halvempaa kuin esim .338:lla. Kaliberi on hyvin yleinen ja helposti saatavilla. Latauskomponetteja löytyy joka lähtöön. Sopivalla latausella ampuu kilometriin. Käyttökelpoisia aseita löytyy käytettyinä ja tuon kaliberin aseista on helppo päästä eroon. Aseista 700remari, T3 tikka, 550 varmint setori, Sakon vanhat lintukiväärit ym. Trg ei ole huono ja siitä on erittäin helppo päästä eroon.

      Parempi kaliberi löytyy esim 6mmBR, jos haluaa itse latailla ja erikoisemman aseen. 338 on todellinen pitkän matkan kaliberi, mutta ampuminen tulee kalliiksi ja sillä pitäisi päästä ampumaan niitä kilometrin matkoja. 150m radalla makoilussa ei ole mitään järkeä lämärin kanssa.

      Mikä on budjettisi? TA kiikari maksaa tuplaten sen mitä ase maksaa. Ilman hyvää kiikaria hyvästakään aseesta ei ole iloa. Jos ostat tonnin aseen niin kiikariin pitäisi sijoittaa vähintään saman verran. Muihin tilpehooreihin saa helposti palamaan myös sen tonnin.

      Itselläni on trg22, zeissi, trg oma kiikarinjalka ja bipodi sekä suujarru, compact änkkäri ja kova laukku. Uusien hinta on yli 6000e, mutta olen ostanut kaikki käytettyinä 3500e. Asella ampuu tehdaslatauksilla 1/3 moan kasaa 300m matkalla kun jaksaa oikein keskittyä hyvällä kelillä.

      Kasakiväärit on sitten ihan eri asia kuin ta-kiväärit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe