Vaihtoasiaa...

tyttö1

Eli olen tällä hetkellä 14-vuotias (8-luokalla) ja haluaisin vaihtoon sitten lukion ensimmäisellä, eli 16-vuotiaana. Mietin vain, kun olen kuullut juttua, että koulu maksaisi osan siitä matkasta, niin onko se totta? Ja jos onkin, niin entä jos pääsen johonkin lukioon ja lähden sitten suoraan ulkomaille, niin voiko niin tehdä? Tai jos lähden tammikuussa, niin pystynkö olemaan siellä koko vuotta? Entä miten lukio, jäänkö jälkeen? Joudunko suorittamaan yhden lisävuoden sen takia vai suoritanko siellä ulkomailla kursseja?
Ja mietin vielä, että mikä järjestö olisi paras. Olisiko Rotary luotettava?
Ja vihonviimeiseksi: USA vai Uusi-Seelanti? En osaa valita niiden kahden väliltä, molemmat viehättävät yhtä paljon, mutta kummasta saisi paremmat muistot ja kokemukset?
Kiitoksia jo etukäteen!

79

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄläErehdy

      Perehdy tämän palstan antiin ja kirjoituksissa oleviin linkkeihin! Vaihto-oppilastoiminta on raakaa ja julmaa bisnestä. Kukaan muu ei ensinnäkään maksa puolestasi vaihtovuotta. Alle kymmenellätuhannella eurolla et lähde vaihtoon. Kannattaa myös varautua siihen, että järjestö vie rahat ja sinut erotetaan ja lähetetään kotiin jopa jo kuukauden kuluttua lähdöstä tekaistulla syyllä!! Kannattaa lukea päätöksiä, tuomioita ja kirjoituksia!!
      Älä mene lankaan!!!

    • vahvahtast

      Saitkin jo hyvän vinkin. Luepa muutama ketju ja mieti, oletko todella halukas kokemaan kaikki ne kauhut, jotka vaihto-oppilasta voivat kohdata.

    • RahatSäästöön

      Yhä useammat luopuvat ajatuksesta lähteä lukiovaihtoon. Järjestöt saavat syyttää itseään ja törkeäksi mennyttä toimintaansa!!!! Rahat säästöön tulevaisuutta varten!! Matkustelemaan ja vaihtoon pääsee myöhemminkin...

    • ensvuonna

      Moii! Mä oon menossa nyt noin 5 kuukauden päästä vaihtoon USAan. Ja joo niinkuin nuo aiemmatkin jo sanoivat, kannattaa miettiä tarkkaan haluaako lähteä. Itse hain vaihtoon hetkem mielijohteesta, mutta sitten kun piti maksaa ensimmäinen maksu, olin jo sata prosenttia varma että vaihtoon mä haluan lähteä. Oon lukenut kaikenlaisey kauhutarinat mitä vaihto-oppilaille on käynyt ja miten huonosti järjestöt toimivat. Se herättää pelkoa, mutta toivon niin että minulla olisi hyvä vaihto-vuosi, ja kaikilla muillakin!

      En tietenkään voi vielä suositella vaihto-vuotta kun en ole sitä vielä kokenut, mutta itse olen ainakin lähdössä iloisin mielin!
      Ja noista järjestöistä vielä että eniten pahaa olen kuullu juuri rotatysta ja sts!

      Toivottavasti päädyt itsellesi parhaaseen tulokseen. Muistutukseski vielä, älä hae liian pikaisesti vaihtoon, mieti tarkkaan.

    • tosionnäin

      "Mietin vain, kun olen kuullut juttua, että koulu maksaisi osan siitä matkasta, niin onko se totta?"

      Ei ole totta. En ole kuullut lukiosta, joka maksaisi edes pientä osaa vaihto-oppilasvuodesta tai matkasta.

      Vaihto-oppilaaksi lähtevien omat vanhemmat maksavat kaiken. Vaihto-oppilasvuosi on todella kallis ja silti voi käydä niin, että sinut palautetaan jo kuukauden kuluttua kotiin, mutta rahoja ei palauteta.

      • mämä

        Varmaan sotkettu joihinkin ammattikouluihin, joissa koulu voi sponssata osan matkakuluista, jos lähtee parin kuukauden harjoitteluun/vaihtoon Euroopassa.


      • EUkielet

        Aloittajalle !

        Voit lähteä vaihtoon, heti 9.luokan jälkeen. Riippuu syntymäajastasi, selvitä asia.
        Jos vanhempasi ovat maksumiehiä, suosittelen menoa Saksaan tai Ranskaan, saat 100x paremman hyödyn tulevaisuutta ajatellen. Saa kustannukset ovat ihan toista luokkaa, kun USA:ssa, jossa opit laumamielen mielikielen, jota osaa kaikki.


    • vaihtari

      Väittääkö tämän palstan vakkari kirjoittajat ihan tosissaan, että kaikki ne jotka kertovat vaihtovuoden olleen yksi elämänsä parhaista kokemuksista, valehtelevat? Että teidän "vaihtaribisnes on julmaa, kaikki huijaavat, tulet sata varmasti hyväksikäytetyksi" tarinat on niitä AINOITA oikeita ja sisältävät 100% totuuden ja pohjaavat faktaan?

      Varmasti niitä todella huonojakin kokemuksia on jossa kaikki menee pieleen ja ihmiset/järjestöt mokaa, mutta ei kai vuosittain lähtis satoja nuoria maailmalle jos niistä KAIKILLA vuosi päättyy kyyneliin ja oikeustaisteluun? Ei ainakaan tänä netin aikakautena milloin tieto leviää kulovalkeen tavoin..

      Hereille nyt ja joku kohtuus tässä ristiretkessäkin..

      • Uhkapeiä

        Jokainen tekee itse omat ratkaisunsa, mihin uskoo, lähteekö vaihtoon tai ei jne. Jos on ylimääräinen kymppitonni heittää uhkapeliin so what..! Anna palaa ja kokeile! Kirjoitusten tarkoitus on varoittaa. Faktaa kyllä löytyy ja jatkuvasti uusia esimerkkejä vaihtaribisneksen mädännäisyydestä!! Toisilla vain on kyky kieltää totuus, vaikka millaiset faktat lyötäisiin nenän eteen!
        Toivottavasti Suomessa otetaan mallia Tanskasta, missä hallitus ei enää tunnusta vaihtaritoimintaa.
        Ota kuitenkin varalle Danielle Grijalvan yhteystiedot, jos tarvitset apua! Ongelmatilanteessa ei järjestöiltä,apua saa!!!
        http://www.csfes.org


      • Ryöstettyjanuorivaaraan

        Väitän tosissaan, että vaihtobisness on LÄPIMÄTÄ ja nuorten etua ei ajatella eikä nuoria ja biologisia vanhempia kohdella kuten asiakasta kuuluu kohdella!
        Yhtä tosissani väitän, että nämä puljut käyttävät luottamusasemaansa VÄÄRIN. Valehtelevat kuten Mira( jopa oikeudessa, ja Anu ja mikkohan jäivät täällä palstalla kiinni valehtelusta...
        Taidatkin itse olla joku niistä tai Anun "tytöistä". Aina tasaiain väliajoin joku teistä tulee tämne vähättelemään...
        Tosissani väitän, että törkeät toimintatavat ovat vakiintuneet ja niitä toteutetaan järjestelmällisesti.


      • Ringring

        Herääppä ihan itse sinä valevaihtari!
        Tosissaan täällä väitetään, että liian moni joutuu kokemaan jotain ihan muuta kuin hyvän vuoden turvallisessa perheessä.


      • Toimintapepusta
        Ryöstettyjanuorivaaraan kirjoitti:

        Väitän tosissaan, että vaihtobisness on LÄPIMÄTÄ ja nuorten etua ei ajatella eikä nuoria ja biologisia vanhempia kohdella kuten asiakasta kuuluu kohdella!
        Yhtä tosissani väitän, että nämä puljut käyttävät luottamusasemaansa VÄÄRIN. Valehtelevat kuten Mira( jopa oikeudessa, ja Anu ja mikkohan jäivät täällä palstalla kiinni valehtelusta...
        Taidatkin itse olla joku niistä tai Anun "tytöistä". Aina tasaiain väliajoin joku teistä tulee tämne vähättelemään...
        Tosissani väitän, että törkeät toimintatavat ovat vakiintuneet ja niitä toteutetaan järjestelmällisesti.

        Härskeimmät tyypit näistä "manitzereista" ovat jo patologisia valehtelijoita, jotka valehtelevat mennentullen silmää räpäyttämättä ja jäädessään kiinni valheesta, kiistävät ja keksivät vaan uutta valhetta... Näin toimii esim. Mira. Osa sentään vielä häpeää sen verran omaa vehkeilyä ja valehteluansa, että yrittää korjata ja peittää sitä kiinni jäädessään kuten Anu. Mikonkin yritys kiillottaa yrityksensä mainetta kosahti samantien heti alkuunsa...

        Olisi hienoa koota porukka ja saada jokin ajankohtaisohjelma, jossa keskusteltaisiin vaihto-oppilastoiminnasta!! Ajatelkaapas kaikki kantrimanitzerit ohjelmaa, jossa saisitte tilaisuuden valehdella, kuinka perheet valitaan huolella, on turvaverkostot 24h, 99% suosittelee, noudatetaan opetushallituksen ohjeistuksia jne. Sitä samaa paskaa, mitä nuoret ex vaihtarit on lähetetty esim. STS:n infoihin jauhamaan maajohtajan itse piileskellessä taustalla ja vältellessä kysymyksiä...
        Kylmaar on "hienoa" toimintaa!


      • tytsy_97_
        Ryöstettyjanuorivaaraan kirjoitti:

        Väitän tosissaan, että vaihtobisness on LÄPIMÄTÄ ja nuorten etua ei ajatella eikä nuoria ja biologisia vanhempia kohdella kuten asiakasta kuuluu kohdella!
        Yhtä tosissani väitän, että nämä puljut käyttävät luottamusasemaansa VÄÄRIN. Valehtelevat kuten Mira( jopa oikeudessa, ja Anu ja mikkohan jäivät täällä palstalla kiinni valehtelusta...
        Taidatkin itse olla joku niistä tai Anun "tytöistä". Aina tasaiain väliajoin joku teistä tulee tämne vähättelemään...
        Tosissani väitän, että törkeät toimintatavat ovat vakiintuneet ja niitä toteutetaan järjestelmällisesti.

        Tätä varmaan kirjoittaja tarkoitti! Heti kun joku uskaltaakin mainita, että on myös mahdollista, että vaihtovuosi onkin hyvä kokemus, tullaan joko haukkumaan järjestön kätyriksi, tai muuten vaan valehtelijaksi. Ihan kuin ei millään olis mahdollista saada posiitivista kokemusta. "Taidatkin olla Anun tyttöjä" Ei kaikki, joilla on ollut ihan mukava vaihtovuosi, ole mitään gangstereita!
        Kyllä tällä palstalla on tilaa myös niille positiivisille kokemuksille. Enkä oo mikään järjestöjen kätyri.


    • Itsepetosta

      Kuinka moni pettääkään itseään ja muita "hyvällä kokemuksella", vaikka kokemus olisi ollutkin jotain ihan muuta..?! Useiden on vaikea myöntää, että: "Paska reissu, mutta tulihan tehtyä."
      Esimerkkiä itsensä ja muiden pettämisestä:

      Rahastusta
      19.11.2014 14:34
      "Reissussa olemisen henkiset vaikeudet

      « : 01.09.2013, 17:02:10 »

      Olin nuorena vaihto-oppilaana. Kokemus oli ihan jees. Siitä ei jäänyt pysyvästi mieleen mitään kielteistä, joskaan ei myönteistäkään. Kohdemaassa lapsille ja nuorille pidettiin tiukka kuri, vapauksia oli vähän ja elämä oli perhekeskeistä.

      Jouduin vaihtamaan isäntäperhettäni kaksi kertaa. Kummassakin tapauksessa isäntäperheeni tahtoi minusta eroon. Tyhmyyksiä en tehnyt. En vain jostain syystä kelvannut. Syitä ei kerrottu ääneen.

      Vaihtojen välissä aluevalvojani luona asuessani minulle selvisi, että perheitä vaihtavat vaihtarit ovat yleisiä. Heitä asui valvojan luona läjä, ja monet heistä olivat vähintään toisella kierroksella niin kuin minäkin. Vaihtojen yhteydessä saattoi vaihtua kaupunki ja ainakin koulu. Entiset tuttavuudet jäivät taakse.

      Kuitenkin vaihto-oppilasjärjestöjen mainoksissa luodaan kuva, että vaihtarina saa elämäänsä "toisen perheen" ja suuren joukon uusia kavereita. Totuus on erilainen. Todellisten kavereiden hankkiminen on vaikeaa ja perheet ovat perheitä missä tahansa päin maailmaa. Niissä on usein jo valmiiksi omat sisäiset vaikeutensa, joita vaihtarit helposti vain vahvistavat.

      Suomeen palattuani kehuin kokemusta. Löpertelin kavereille, sukulaisille ja tuttaville asiat kuin mainoskuvastosta. Aloin uskoa niihin itsekin. Vasta vuosia myöhemmin pystyin myöntämään, että suhteutettuna reissusta maksettuun rahaan kokemus oli laiha. Ei huono, mutta rahallisesti kehno sijoitus.

      Itsensä pettäminen on yleistä. Mitä voimakkaammin johonkin asiaan sitoutuu ja mitä enemmän sen eteen tekee työtä, sitä vaikeampi on myöntää, jos odotukset eivät täyty.

      Minä olen tehnyt reissuja, joilla en ole viihtynyt. Kerättyäni niihin pitkään rahaa en ole osannut kuitenkaan kotiinkaan tulla. Olen vain kiertänyt totuuden ja kiinnittänyt katseeni kokonaisuuden sijaan hyvään. Näin huonot asiat ovat jääneet piiloon. Tovi itsepetosta on usein parempi vaihtoehto kuin raaka totuus suoraan päin näköä.

      Rupesin kirjoittamaan aiheesta, koska törmäsin tähän blogiin. Postauksista syntyy mielikuva, ettei reissu yhtä juhlaa ollut, vaikka myönteisiäkin kokemuksia mahtui mukaan. Taisi maailmalla palloillu myös jäädä suunniteltua lyhyemmäksi."

    • tämä.on.niin.nähty

      Useimmilla alkaa teini-iässä maa jalkojen alla polttaa ja tahto päästä näkemään suurta maailmaa muuttuu pakottavaksi. Unelmissa siintävät kaikki USA:n mahdollisuudet.

      Nuo unelmat kuitenkin toteutuvat vain harvoille. Suosittelen pitämään unelmat unelmina tai lykkäämään niiden toteuttamisyritystä muutamalla vuodella. Silloin toteutumisen mahdollisuudet ovat paremmat.

      Parhaimmillaankin vaihto-oppilasvuoteen sisältyy paljon kyyneleitä, koti-ikävää, outoja kokemuksia, sopeutumista ja erilaisuuden sietämistä. Se mikä kaukaa katsottuna on ollut unelmaa, onkin vain kangastusta ja pakenee edestäsi.

      Silti vaihto-oppilasvuosi voi olla ja useimmiten onkin kasvattava kokemus, on se sitten millainen hyvänsä.

      • NuortenPuolesta

        Edellisen kommentoijan viimeisestä lauseesta olen eri mieltä. En nähnyt mitään kasvattavaa nuoremme kokemuksissa. Se, että nuori asetetaan vaaraan useasti järjestön epäpätevyyden ja laiskuuden takia, oli vain nuoren fyysisen ja psyykkisen terveyden vaarantamista, onneksi jäi henkiin ja kasvamaan.
        Jos kasvattavuudella tarkoitetaan valehtelijaksi haukkumista samaan aikaan kun järjestön poppoo itse valehtelee niin kuka sellaista kasvatusta haluaa nuorelleen.
        Vanhempanakin olin ja olen täysin tyrmistynyt näiden vaihtoyritysten toiminnasta. Vaikka en ole ruusuilla tanssinut niin kyllä järkytyin.
        En näe toivoa näiden järjestöjen tulevaisuudessa. Homma vajonnut liian alas.
        En toivo pahimmalle vihamiehellenikään samanlaista "kokemusta".
        No ehkä maajohtajien omille lapsille soisi saman.
        Totuutta tuotakoon julki ja aihe pidetään tapetilla. Tällaista ei voi hyväksyä.


      • Koettuon

        "Kasvattava kokemus" saa varsin positiivisen sävyn... :s
        Olisin kernaasti jättänyt tämän traumatisoivan kokemuksen väliin nuoreltamne ja säästänyt ne rahat myöhempään vaiheeseen elämässä ja parempaan tarkoitukseen!
        Mitä kasvattavaa näet siinä, että nuori jätetään yksin maailmalla vastaamaan asioista, jotka kuuluisivat järjestölle esim. etsimään kavereiltaan kattoa päänsä päälle? Järjestö ei tee mitään hostperheen etsimiseksi, vaan nuorta pompotellaan väliaikaisissa perheissä eikä kukaan tunnu haluavan häntä luokseen.. Nuori joutuu kohtaamaan järjestöjen sairaan vallankäytön uhkailuineen ja varotuksineen. Nuorelta estetään yhteydenpito omaan perheeseensä jopa takavarikoimalla hänen henkilökohtaista omaisuuttaan. Nuorelta edellytetään vaikenemista ja kiitollisuutta, vaikka hänet olisi majoitettu millaiseen rottaluolaan.. Totuus kielletään ja vaaditaan vaihtaria pitämään suu kiinni jopa pakottamalla (esim. kotiinlähdön uhalla) allekirjoittamaan valheellisia tunnustuksia ja hävittämään majapaikasta otetut kuvat.. Nuorta voidaan syyttää mitä ihmeellisimmistä asioista ja tekaista yllättäen syy erottamiseen. Hänet voidaan täysin yllättäen ja ilman varoitusta viedä lentokentälle ja jättää sinne yksin. Järjestö voi uhkailla poliiseila, nuorisovankilaan joutumisella yms. Nuori joutuu kokemaan aikuisen sairaan vallankäytön ja täysin epäreilun kohtelun syyttömänä jne.
        Kuka haluaa kokea jotain tällaista ja vielä maksaa siitä sievoisia summia???


      • Väkivaltaa

        Se on HENKISTÄ VÄKIVALTAA, mitä kutsut kasvattavaksi kokemukseksi!!!!


      • Tervemenoa

      • niinmnbju
        Väkivaltaa kirjoitti:

        Se on HENKISTÄ VÄKIVALTAA, mitä kutsut kasvattavaksi kokemukseksi!!!!

        Jos olet kokenut henkistä väkivaltaa, niin kai otit opiksesi?

        Minä en nuortani lähettäisi vaihtariksi, en mistään hinnasta. Sen opin ollessani itse vaihtarina. Kokemukseni ei ollut suorastaan kauhea, mutta rankka kylläkin.

        Aivan varmasti käsitykseni ihmisistä ja maailmasta, erityisesti USA:sta, muuttui huimasti. Kasvattava kokemus? Kauniisti sanottuna kyllä, vaikka olisinkin mieluummin ilman sitä.

        Tämä ei nyt kuitenkaan missään tapauksessa oikeuta väkivaltaa, ei siis todellakaan. Väkivalta on rikos, myös henkinen väkivalta. Sitä kokee moni nuori Suomessakin kotona, koulussa ja kadulla. Joka päivä.


      • Döööö
        niinmnbju kirjoitti:

        Jos olet kokenut henkistä väkivaltaa, niin kai otit opiksesi?

        Minä en nuortani lähettäisi vaihtariksi, en mistään hinnasta. Sen opin ollessani itse vaihtarina. Kokemukseni ei ollut suorastaan kauhea, mutta rankka kylläkin.

        Aivan varmasti käsitykseni ihmisistä ja maailmasta, erityisesti USA:sta, muuttui huimasti. Kasvattava kokemus? Kauniisti sanottuna kyllä, vaikka olisinkin mieluummin ilman sitä.

        Tämä ei nyt kuitenkaan missään tapauksessa oikeuta väkivaltaa, ei siis todellakaan. Väkivalta on rikos, myös henkinen väkivalta. Sitä kokee moni nuori Suomessakin kotona, koulussa ja kadulla. Joka päivä.

        Opitko itse jotain, jos joku esimerkiksi lyö sinua?


      • Hyihäpeä
        niinmnbju kirjoitti:

        Jos olet kokenut henkistä väkivaltaa, niin kai otit opiksesi?

        Minä en nuortani lähettäisi vaihtariksi, en mistään hinnasta. Sen opin ollessani itse vaihtarina. Kokemukseni ei ollut suorastaan kauhea, mutta rankka kylläkin.

        Aivan varmasti käsitykseni ihmisistä ja maailmasta, erityisesti USA:sta, muuttui huimasti. Kasvattava kokemus? Kauniisti sanottuna kyllä, vaikka olisinkin mieluummin ilman sitä.

        Tämä ei nyt kuitenkaan missään tapauksessa oikeuta väkivaltaa, ei siis todellakaan. Väkivalta on rikos, myös henkinen väkivalta. Sitä kokee moni nuori Suomessakin kotona, koulussa ja kadulla. Joka päivä.

        Lopeta Mira toi lässyttäminen jo. Kerro siis, mitä pitäisi henkisestä väkivallasta oppia? Et tietenkään omaa lastasi lähettäisi vaihtarina kun tiedät tasan tarkkaan mitä homma on. Se on juuri tuota henkistä väkivaltaa ja nuorten vaarantamista, jota itsekin surutta harrastat maajohtajan suuressa roolissasi.


      • niinmnbjuu
        Döööö kirjoitti:

        Opitko itse jotain, jos joku esimerkiksi lyö sinua?

        Opin ainakin väistämään. Ja opin karttamaan tilanteita, joissa voi joutua lyödyksi. Opin myös karttamaan ihmisiä, jotka lyövät.


      • jotkutkutkut
        niinmnbjuu kirjoitti:

        Opin ainakin väistämään. Ja opin karttamaan tilanteita, joissa voi joutua lyödyksi. Opin myös karttamaan ihmisiä, jotka lyövät.

        Fiksuimmat oppivat myös miettimään omaa osuuttaan turpiinsa saamisessa. Äärimmäisen harvoin tulee tuikituntematon lyömään ilman "syytä".


      • Karttakaa
        niinmnbjuu kirjoitti:

        Opin ainakin väistämään. Ja opin karttamaan tilanteita, joissa voi joutua lyödyksi. Opin myös karttamaan ihmisiä, jotka lyövät.

        Karttakaa siis näitä järjestöjä, jotka henkisesti pahoinpitelee nuoria....


      • PahaSaaPalkkansa
        jotkutkutkut kirjoitti:

        Fiksuimmat oppivat myös miettimään omaa osuuttaan turpiinsa saamisessa. Äärimmäisen harvoin tulee tuikituntematon lyömään ilman "syytä".

        Mira, rose ja muut sedät ja tädit järjestöistä kyllä ihan ilman syytä kaltoinkohtelee ja pahoinpitelee henkisesti nuoria!!! Olet ihan sata varmasti jostain järjestöstä! Kerro ihmeessä mistä! Senkin kiusaajat! Ja useinkin ihan ilman syytä. Sitähän te niin kovasti yritätte varoituksillanne saada aikaan, että nuoret syyllistäisivöt itseään, mutta hei kuulkaa, terveet aikuiset kyllä huomaa nuo manipulointiyritykset.
        Aiheutatte maanpäällisen helvetin liian monille jo!
        Mutta teidän vakikommentteja nuo tuollaiset. Ainahan siinä vaihtarissa teidän mielestänne on kaikki syy. HÄVETKÄÄ!


      • jotkutkutkut
        PahaSaaPalkkansa kirjoitti:

        Mira, rose ja muut sedät ja tädit järjestöistä kyllä ihan ilman syytä kaltoinkohtelee ja pahoinpitelee henkisesti nuoria!!! Olet ihan sata varmasti jostain järjestöstä! Kerro ihmeessä mistä! Senkin kiusaajat! Ja useinkin ihan ilman syytä. Sitähän te niin kovasti yritätte varoituksillanne saada aikaan, että nuoret syyllistäisivöt itseään, mutta hei kuulkaa, terveet aikuiset kyllä huomaa nuo manipulointiyritykset.
        Aiheutatte maanpäällisen helvetin liian monille jo!
        Mutta teidän vakikommentteja nuo tuollaiset. Ainahan siinä vaihtarissa teidän mielestänne on kaikki syy. HÄVETKÄÄ!

        "Olet ihan sata varmasti jostain järjestöstä! Kerro ihmeessä mistä! Senkin kiusaajat!"

        Ihan sata varmasti sinä uskot, näet ja luulet, mitä haluat ja vain mitä haluat. Loput keksit itse.


      • MeneeköHermo
        jotkutkutkut kirjoitti:

        "Olet ihan sata varmasti jostain järjestöstä! Kerro ihmeessä mistä! Senkin kiusaajat!"

        Ihan sata varmasti sinä uskot, näet ja luulet, mitä haluat ja vain mitä haluat. Loput keksit itse.

        Ai kun kuulostaa tutulta! Juuri noinhan te järjestöläiset yritätte vakuuttaa vaihtareille!:D


      • Mitätöntäsakkia
        PahaSaaPalkkansa kirjoitti:

        Mira, rose ja muut sedät ja tädit järjestöistä kyllä ihan ilman syytä kaltoinkohtelee ja pahoinpitelee henkisesti nuoria!!! Olet ihan sata varmasti jostain järjestöstä! Kerro ihmeessä mistä! Senkin kiusaajat! Ja useinkin ihan ilman syytä. Sitähän te niin kovasti yritätte varoituksillanne saada aikaan, että nuoret syyllistäisivöt itseään, mutta hei kuulkaa, terveet aikuiset kyllä huomaa nuo manipulointiyritykset.
        Aiheutatte maanpäällisen helvetin liian monille jo!
        Mutta teidän vakikommentteja nuo tuollaiset. Ainahan siinä vaihtarissa teidän mielestänne on kaikki syy. HÄVETKÄÄ!

        Eivät osaa hävetä!! Vaihtaritoimintaan perehtyneitä hävettäisi raskaasti ilmoittaa työnantajakseen Explorius, Sts, EF... Entäpä, miltä kuulostaisi ammattina "kantrimanidzeri"? :D :D Buaahhahhah!!!!! Kuolen nauruun!!!!!!


      • Yllätyskötäh
        jotkutkutkut kirjoitti:

        Fiksuimmat oppivat myös miettimään omaa osuuttaan turpiinsa saamisessa. Äärimmäisen harvoin tulee tuikituntematon lyömään ilman "syytä".

        Sairaat ihmiset voivat lyödä ilman syytä.
        Sairaat ihmiset voivat myös syyllistää ilman syytä, uhkailla ja pakottaa tekemään paikkaansa pitämättömiä tunnustuksia. Sairaat vallanhimoiset aikuiset kohdistavat henkistä väkivaltaa alaikäisiin nuoriin esim. estämällä heiltä yhteydenpidon omiin vanhempiinsa ja jättämällä nuoren yksin ongelmineen. Sairaat ihmiset eivät kanna vastuuta tekemisistään, vaan kiistävät, valehtelevat ja syyllistävät muita... jatkanko?
        Vaihto-oppilastoiminnassa hääräävät managerit ja aluevalvojat näyttävät suurimmaksi osaksi edustavan näitä sairaita ihmisiä!


      • VoiElämänKevätt
        niinmnbju kirjoitti:

        Jos olet kokenut henkistä väkivaltaa, niin kai otit opiksesi?

        Minä en nuortani lähettäisi vaihtariksi, en mistään hinnasta. Sen opin ollessani itse vaihtarina. Kokemukseni ei ollut suorastaan kauhea, mutta rankka kylläkin.

        Aivan varmasti käsitykseni ihmisistä ja maailmasta, erityisesti USA:sta, muuttui huimasti. Kasvattava kokemus? Kauniisti sanottuna kyllä, vaikka olisinkin mieluummin ilman sitä.

        Tämä ei nyt kuitenkaan missään tapauksessa oikeuta väkivaltaa, ei siis todellakaan. Väkivalta on rikos, myös henkinen väkivalta. Sitä kokee moni nuori Suomessakin kotona, koulussa ja kadulla. Joka päivä.

        Vain mira, sts:n maajohtaja voi kysyä jotain noin naurettavaa. Henkisestä väkivallasta, perusteettomista irtisanomisista yms. pitäisi siis ottaa opikseen!?
        Henkinen väkivalta ja epäoikeudenmikaisuus jos eivät murskaa ihmistä niin synnyttävät sanoinkuvaamatonta vihaa ja halveksuntaa. Sekä myös loputtoman halun varoittaa muita:)


    • Venäläistärulettia
    • Kdfh

      Minulle kaikki sanoivat vaihtovuotta miettiessäni, että mennä vasta lukion kakkosella. Lukion ensimmäisellä vuodella ehdit vielä kasvaa, kehittää kielitaitoa ja oppia vakavampaa opiskelua, mikä on tärkeää vaihtoonkin mentäessä, tulee koulu tutuksi ja palatessasi vuoden jälkeen takaisin Suomeen, et ole täysin eksyksissä ja tietämätön, miten lukiosysteemi toimii.

    • voiälä34

      Voi hyvä 14-vuotias tyttö, älä lähde vaihtoon. Kuten näet se on pelkkää kiusantekoa, henkistä väkivaltaa, lyömistä myös ja ties mitä rikollisuutta.

      Anna itsesuojeluvaistosi puhua, älä lähde vaihtarin kurjuuteen. Ota opiksesi muiden kokemuksista!

    • äiti3559

      Siis herranen aika millaista tekstiä täällä osalta tulee! Puhutte kuin kaikki vaihtoon lähteneet kärsisivät ja joutuivat kohtaamaan kaikkea karmeaa, kuin jokainen järjestö olisi umpisurkea ja kuinka kuolemaa lähellä käydään. Nyt järki päähän hei.

      Vaihtoon lähtö on todella suosittua nykyään (ollut useita kymmeniä vuosia) ja useat tuhannet nuoret ovat päässeet kyllä toteuttamaan unelmiaan sillä reissulla. Puhun nyt omasta nuorestani, joka lähti syksyllä 2011 Yhdysvaltoihin EF:än kautta vaihtoon ja vuosi oli hänelle mitä parhain. Tytär kasvoi ja aikuistui hurjasti, oppi arvostamaan koulua ja työskentelyä ja sai todella paljon motivaatiota tulevaisuutta varten. Ainoa kerta kun huonosti vaihdossa meni oli alun kulttuurishokki. Mutta kertaakaan en kyyneleisiä puheluita tai vastaavaa häneltä saanut. Kaikki sujui loistavasti. Tällä hetkellä hän opiskelee yliopistossa ja suunnittelee opiskelijavaihtoon lähtöä.

      On toki niitäkin, joilla on huonot kokemukset ollut. Se on väistämätöntä, sillä aina kaikilla ei kaikki suju suunnitelmien mukaan. Mutta ei nuo suurimmat ja suosituimmat järjestöt (YTU, EF, Rotary jne.) ole ilman perusteita niin suosittuja: ne ovat saaneet todella paljon positiivista palautetta ja siksi alan huipputoimijoita. Ellei toiminta olisi kannattavaa, puljut suljettaisiin. Tärkeää on todellakin tehdä taustatutkimusta ja ottaa selvää järjestöjen toiminnasta, ottaa yhteyttä työntekijöihin, kenties entisiin vaihto-oppilaisiin ja kysellä mahdollisimman paljon.

      Joten älkääpä täällä turhaa kouhkatko ja maalailko turhia piruja seinille. Jos nuori kokee olevansa valmis vaihtovuoteen, älkää torpatko haavetta vaan alkakaa tukea nuortanne ja ryhtykää vastuullisesti ja perusteellisesti suunnittelemaan tuota vuotta yhdessä. Tukekaa ja kannustakaa, älkää tarttuko vain niihin negatiivisiin asioihin.

      Sinulle aloittaja suosittelen perusteellista keskustelua vanhempiesi kanssa, jossa selvittelette tuon vuoden ja alatte yhdessä etsimään parasta järjestöä. Tuolla yllä kuitekin yksi onkin sanonut, että kannattaa vasta lukion toisella vuodella mennä ja siinä olen samaa mieltä. Tyttärelläni tämä toimi ja saimme lisävuoden aikaa järjestellä kaikkea aina raha-asioista asti. Toivottavasti saat haavesi toteutettua! :)

      • äiti3559

        Korjaan, siis *YFU


      • BullShitBull

        No jopas tuli bull shittiä kerrakseen:)


      • YFUkohyvä

      • Kuutamollaolet

        Voi voi, tee ihmeessä vähän sitä taustatutkimusta ja ota selvää "huipputoimijoista"!! Nauran ääneen tätä ilmaisua!! Aloitapa vaikka EF:stä... Perehdy paremmin tähän Bertil Hultin, rahanahneen ja veroja kiertävän ruotsalaisen yritystoimintaan! EF:llä on tilastollisesti eniten STS:n ohessa riitatapauksia kuluttajariitalautakunnassa ja oikeudessa (Suomessa ja Ruotsissa). Suomessa EF lopetti vaihtarimatkojen järjestämisen kaudelle 2013-2014 johtuen nimenomaan lukuisista valituksista ja julkisista riitaprosesseista.

        Oli kainpuolin niin amatöörimainen kirjoitus, etten jaksa lähteä enempää kommentoimaan. Näkee, ettei kirjoittajalla ole käsitystä vaihto-oppilastoiminnasta.


      • Huipputoimijajoo

      • EFstä

    • ihmettelevä.ilmi

      Vaikuttaa vähän siltä, että täällä lyövät oikein olan takaa sellaiset, jotka kaivavat esiin kaikki ikävät tapaukset unohtaen kokonaan onnistuneesti vaihdon kokeneen enemmistön.

      Jotain ihan sairasta on tuossa mustamaalaamisessa. Asiallista kritiikkiä se ei ole.

      Ymmärrän kyllä, että joku on katkera ja kateellinen, koska ei itse voi päästä vaihtoon tai on joutunut palaamaan kotiin ennenaikaisesti, ja siksi pitää leimata kaikki vaihtotoiminta kelvotonta pahemmaksi. Vai mikä muu motiivi voi olla tämänkin ketjun mustamaalauskampanjan taustalla?

      • Heippavaansullekin

        Eivätköhän järjestöt ole itse omalla toiminnallaan hoitaneet sen mustamaalaamisen... Ikäviä tapauksia on siinä määrin, ettei niitä todellakaan tarvitse "kaivaa"! Hoitaisivat järjestöt hommansa niin kuin kuuluu ja lupaavat!! Tai kantaisivat edes jälkikäteen vastuunsa, niin näiltä jatkuvilta uutisilta, dokumenteilta ja kirjoituksilta vältyttäisiin!!
        Asiallista kritiikkiä nämä epäasiallista toimintaa harjoittavat järjestöt eivät ymmärrä.
        Tanskassa ei hallitus enää tunnusta vaihto-oppilastoimintaa ja siihen ollaan menossa Suomessakin. Asiat alkavat olla yhä laajemmin tiedossa.


      • Ymmärrätkö

        "Unohtaen kokonaan onnistuneesti vaihdon kokeneen.." Kyllähän asia on niin, ettei osan kokemus onnistuneesta vaihdosta voi, eikä saa antaa perusteita hoitaa isoa osaa päin p:tä!! Kyllä järjestöjen täytyy vastata siitä, että JOKAISELLA vaihtoon lähtevällä nuorella on järjestelyjen puitteissa mahdollisuus siihen positiiviseen kokemukseen!
        "Kyllä on hyviäkin kokemuksia", ei lohduta sitä nuorta, jonka vaihtovuosi on järjestön aiheuttamilla laiminlyönneillä ja rikkomuksilla tuhottu!!! Eikä myöskään korvaa vaihtarin vanhemmille rahallista menetystä, järjestön venkoillessa irti korvauksista, eikä lohduta vaihdossa traumatisoituneen nuoren vanhempia!!!! Ymmärrätkö, vai oletko vaihtarijärjestön hommissa..?


      • VakavaVaroitus

        Jotain ihan sairasta on juurikin näiden järjestöjen toiminta!
        Jokainen terve aikuinen ymmärtää, miksi täällä varoitetaan muita.
        Sairaat asiat, joita liian monet nuoret ja heidän vanhempansa näiden nimenomaan sairaiden järjestöjen kynsissä ovat kokeneet, ovat olleet sitä luokkaa, että vahvimmat kokevat velvollisuudekseen tuoda ne julki ja pitää ne esillä.
        Ymmärränhän minä, että se harmittaa näitä yrityksiä. Ja tasaisin väliajoin, joku tulee väheksymään näitä kauhukokemuksia ja yrittää siirtää keskustelun jörjestöjen normi hypetykseen.
        Ja vaikka kuinka olisi hyvin menneitä vaihtovuosia ( itsellänikin sellainen aikoinani), niin oman nuoreni kokemuksen jälkeen en ikimaailmassa lähettäisi KETÄÄN nuorta matkaan MINKÄÄN järjestön kautta! Aivan liian iso riski ja aivan liian karmea kokemus!
        Ja nimenomaan sairaiden järjestön ihmisten takia. Vaarojahan aina matkoilla löytyy, mutta nämä vaarat olivat yksin järjestön aiheuttamia, joihin emme osanneet varautua. SIKSI täällä varoitan vakavasti muita.


      • Kiitoskiitoskiitos

        Tärkeitä asioita tuodaan täällä julki. Nuorten turvallisuus ja terveys on asioita, jotka pitäisi olla jokaisen aikuisen arvojärjestyksessä etusijalla. Vaihtaribisneksessä ahneus ja raha nähdään kuitenkin tärkeämpänä. Surullista.
        Jatkakaa vakkarikirjoittajat tiedon jakamista! Teette hyvää työtä.


      • beentherexx
        Heippavaansullekin kirjoitti:

        Eivätköhän järjestöt ole itse omalla toiminnallaan hoitaneet sen mustamaalaamisen... Ikäviä tapauksia on siinä määrin, ettei niitä todellakaan tarvitse "kaivaa"! Hoitaisivat järjestöt hommansa niin kuin kuuluu ja lupaavat!! Tai kantaisivat edes jälkikäteen vastuunsa, niin näiltä jatkuvilta uutisilta, dokumenteilta ja kirjoituksilta vältyttäisiin!!
        Asiallista kritiikkiä nämä epäasiallista toimintaa harjoittavat järjestöt eivät ymmärrä.
        Tanskassa ei hallitus enää tunnusta vaihto-oppilastoimintaa ja siihen ollaan menossa Suomessakin. Asiat alkavat olla yhä laajemmin tiedossa.

        Suomessa vaihtoa tukee mm. Opetus- ja kulttuuriministeriö eli väärässä olet.
        Usein valittavat vanhemmat ovat niitä, joiden mielestä oma nuori ei koskaan/ikinä tee mitään väärin/käyttäydy huonosti/riko sääntöjä ja on aina hyväntuulinen/kohtelias/rehellinen eli varsinainen nero/unelmalapsi.


      • Eiköpalautekiinnosta

        Eikö oleellisempaa ole vaihtariasioita käsiteltäessä se, ettei vaihtarijärjestöt edustajineen ota mitään ohjeistuksia ja sopimuksia tosissaan, vaan rikkovat niitä täysin tietoisesti ja laskelmoidusti!? Oli palautteen antajana sitten teini, ex vaihtari tai aikuinen, luulisi sen olevan yhtä arvokasta toimintanne kannalta..
        Taas nähtiin, ettei kritiikki kiinnosta, eikä virheitä haluta myöntää puhumattakaan toimialan kehityksestä.
        Vaihto-oppilastoiminta on ajettu niin päätepisteeseensä!


      • Hommatpianpasse
        beentherexx kirjoitti:

        Suomessa vaihtoa tukee mm. Opetus- ja kulttuuriministeriö eli väärässä olet.
        Usein valittavat vanhemmat ovat niitä, joiden mielestä oma nuori ei koskaan/ikinä tee mitään väärin/käyttäydy huonosti/riko sääntöjä ja on aina hyväntuulinen/kohtelias/rehellinen eli varsinainen nero/unelmalapsi.

        Tiedossa on! Stipendirahastoon liikenee toistaiseksi vielä tukia, mutta toivottavasti saadaan piakkoin loppumaan!!!
        "Beentherexx", onko sinulla joitain ongelmia luetun ymmärtämisessä..?
        Meinaan vaan, kun et halua ymmärtää, että palstalla on käsitelty vaihto-oppilasjärjestöjen laskelmoidusti tekemiä sopimusrikkomuksia sekä yleistä piittaamattomuutta vastata alaikäisten nuorten asioista ohjeistusten mukaisesti. Sivustolle on uutisoitu ja linkitetty tapauksia, joissa JÄRJESTÖT ovat saaneet tuomioita, määrätty toimintakieltoon jne. Myös järjestöjä vastaan tehtyjä kanteluja ja poliisiraportteja on tuotu julki..

        Beentherexx, hyökkäyshän on paras puolustus, mutta varsin alkukantainen..! Siihenhän järjestöt edelleen näyttävät turvautuvan. Vaihtarista tehdään syyllinen jopa raiskaukseensa. Syytöksiä vielä terästetään valheilla, mikä on nähty. Vaihto-oppilasjärjestöjen alkeellisen henkilöstön alkeelliset toimintatavat vain varmistavat sen, ettei nousua ja kehitystä ole alalla odotettavissa.
        Uutisoinnit ja käräjöinnit sen kun lisääntyvät tätä menoa, mikä puolestaan jouduttaa lopunkin toiminnan näivettymistä. Hyvä näin!


      • MäNiinTeiniOon
        beentherexx kirjoitti:

        Suomessa vaihtoa tukee mm. Opetus- ja kulttuuriministeriö eli väärässä olet.
        Usein valittavat vanhemmat ovat niitä, joiden mielestä oma nuori ei koskaan/ikinä tee mitään väärin/käyttäydy huonosti/riko sääntöjä ja on aina hyväntuulinen/kohtelias/rehellinen eli varsinainen nero/unelmalapsi.

        Itseasiassa opetus- ja kulttuuriministeriö ei tue vaihto-opiskelua lukiotasolla ainakaan. Opetushallitukselta voi järjestöt hakea avustuksia, jotka on tarkoitettu pääasiassa stipendeiksi vähävaraisille. Eli järjestöjen antamat stipendit tulevat veronmaksajien taskusta.


      • TeiniTutkii

        Hei,
        opetus- ja kulttuuriministeriön tontille kuuluvat Suomen koulutusjärjestelmään kuuluvat oppilaitokset ja tutkinnot, johon kielikurssit ja kv. vaihto-oppilastoiminta ym. eivät sisälly. Niiden kaupallista toimintaa säätelee siten lähinnä kuluttajansuoja ja kuluttajaviranomaiset, joiden toiminnasta löydät lisätietoa http://www.kkv.fi/

        ystävällisin terveisin,
        verkkopäätoimittaja Jaana Luostarinen
        opetus- ja kulttuuriministeriö


      • TeininJatkotutkimukset

        Hei taas,
        jo näppituntumalla veikkasin että ei jaa, mutta tarkastin vielä kirjaamostamme, eikä opetus- ja kulttuuriministeriön asiakasrekisterissä (=avustuksien saajat löytyisivät sieltä) ole viestissäsi mainittuja organisaatioita.

        Opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksista ja niiden käyttötarkoituksista & saajista löydät lisätietoa aiheittain/avustuksittain: www.minedu.fi/avustukset

        t. Jaana Luostarinen/OKM


      • TeiniOnTutkinut

        kiitos viestistäsi, joka Opetushallituksen osalta koski vaihto-oppilasjärjestöjen toimintaa ja sen valvomista.

        Vaihto-oppilasjärjestöt ja niiden toiminta eivät ole osa Suomen opetusjärjestelmää. Näin niiden toiminnan seuraaminen tai ohjeistaminen ei kuulu esimerkiksi Opetushallituksen tehtäviin (ks. http://www.oph.fi/opetushallitus). Opetushallitus on kuitenkin jo vuonna 1992 laatinut yhdessä vaihto-oppilastoimintaa järjestävien tahojen kanssa kansainvälisen vaihto-oppilastoiminnan suosituksen (LIITE). Koska kysymys on suosituksesta, asiakirja ei ole vaihto-oppilasjärjestöjä sitova. Opetushallituksen tiedossa ei ole, miten paljon suositusta hyödynnetään.

        Opetushallitus myöntää vuosittain pienen määrän harkinnanvaraisia valtionavustuksia vaihto-oppilasjärjestöille. Avustuksilla tuetaan taloudellisesti heikossa asemassa olevia oppilaita, jotka osallistuvat vaihto-ohjelmiin Suomesta.

        Yst. terveisin
        Paula Mattila


      • NiinTeiniä

        En saa kopioitua tuota liitettä, missä suositukset, mutta jokainen voi itse pyytää ne. Huomaatte kuinka suosituksista poiketaan paljon.


      • Tiedonjanoajahaluutietoa

        Kiitoksia taas faktatiedoista vakkareiile!
        Johan sitä järjestöjen hypetystä tulikin tähän väliin. Hienoa että on ihmisiä, jotka ovat ottaneet selvää asioista ja jakavat täällä tietoa. Täytyy sanoa, että en olisi kuuna päivänä osannut kuvitella millaiset kuviot tähän toimintaan liittyy ja millaisessa valheiden viidakossa toimijat huseraa.
        Seuraan kiinnostuneena.


      • Ohhhoh
        MäNiinTeiniOon kirjoitti:

        Itseasiassa opetus- ja kulttuuriministeriö ei tue vaihto-opiskelua lukiotasolla ainakaan. Opetushallitukselta voi järjestöt hakea avustuksia, jotka on tarkoitettu pääasiassa stipendeiksi vähävaraisille. Eli järjestöjen antamat stipendit tulevat veronmaksajien taskusta.

        Siis veronmaksajien rahoilla tuetaan tätä huijaribisnestä??? Ei helv. Eikö näitä asioita voi ottaa näkyvämmin esille? Tarkoitan muuallakin kuin vain suomi24:ssä?


      • ohyeah
        TeiniOnTutkinut kirjoitti:

        kiitos viestistäsi, joka Opetushallituksen osalta koski vaihto-oppilasjärjestöjen toimintaa ja sen valvomista.

        Vaihto-oppilasjärjestöt ja niiden toiminta eivät ole osa Suomen opetusjärjestelmää. Näin niiden toiminnan seuraaminen tai ohjeistaminen ei kuulu esimerkiksi Opetushallituksen tehtäviin (ks. http://www.oph.fi/opetushallitus). Opetushallitus on kuitenkin jo vuonna 1992 laatinut yhdessä vaihto-oppilastoimintaa järjestävien tahojen kanssa kansainvälisen vaihto-oppilastoiminnan suosituksen (LIITE). Koska kysymys on suosituksesta, asiakirja ei ole vaihto-oppilasjärjestöjä sitova. Opetushallituksen tiedossa ei ole, miten paljon suositusta hyödynnetään.

        Opetushallitus myöntää vuosittain pienen määrän harkinnanvaraisia valtionavustuksia vaihto-oppilasjärjestöille. Avustuksilla tuetaan taloudellisesti heikossa asemassa olevia oppilaita, jotka osallistuvat vaihto-ohjelmiin Suomesta.

        Yst. terveisin
        Paula Mattila

        OPH myöntää tukea vaihto-oppilasohjelmalle ainakin yhdelle ei-kaupalliselle toimijalle.


      • JärjestöläistenTyyliin
        beentherexx kirjoitti:

        Suomessa vaihtoa tukee mm. Opetus- ja kulttuuriministeriö eli väärässä olet.
        Usein valittavat vanhemmat ovat niitä, joiden mielestä oma nuori ei koskaan/ikinä tee mitään väärin/käyttäydy huonosti/riko sääntöjä ja on aina hyväntuulinen/kohtelias/rehellinen eli varsinainen nero/unelmalapsi.

        Tässä malliesimerkki järjestöläisen häiriintyneestä asenteesta nuoria kohtaan!


      • SuoraaPuhettaIkiteiniltä

        Hihi! Sattuiko?


      • Motiivista

        Oikeinko pitää motiivia ihmetellä...?
        Eikö ole käynyt mielessä, että ihmisten vuosia jatkuneesta kusettamisesta ja heidän lastensa epäoikeudenmukaisesta ja julmasta kohtelusta voisi seurata palautetta?! Kuvitteletteko voivanne jatkaa tätä härskiä ihmiskauppaa, jota kansainväliseksi oppilasvaihdoksi ja kulttuurinvaihdoksi kutsutte, loputtomiin ilman että joku tai jotkut nostaa elämän...?!
        Normaalit ihmiset kykenevät ottamaan vastaan palautetta, myös kritiikkiä ja tarkastelemaan toimintaansa siltä pohjalta sekä korjaamaan ja kehittämään toimintaansa!!
        Te, jotka tätä ryöstöbisnestä pyöritätte, ette vaikuta olevan normaaleja/terveitä ihmisiä (vrt. ketju narsistipomoista!)


    • Elämänkoulula1nen

      Kannattaa näin alkuun käydä lukio sekä armeija,ylipäänsä ottaa vähän kokemusta elämästä ittelleen. Yliopistovaihto on huomatttavasti mielekkäämpi (lue edullisempi) ratkaisu. Ei tarvi porukoiden maksaa kymppitonnia siitä kun mussukka lomailee vuoden Jenkkilässä. Liian nuorena on aivan turha lähteä vuodeksi koti-Suomesta hankkimaan "kielitaitoa" ja "aikuistumaan".

      • himppurskimppura

        Juuri näin!


      • onmuutakin

        Vaihtoon voi lähteä muuallekin kuin Amerikkaan, esim. eurooppalaiset maat ovat hyvä vaihtoehto. Samalla voi vaikka oppia paremmin saksaa, ranskaa tai espanjaa.


      • Ongelmiaeuroopassakin
        onmuutakin kirjoitti:

        Vaihtoon voi lähteä muuallekin kuin Amerikkaan, esim. eurooppalaiset maat ovat hyvä vaihtoehto. Samalla voi vaikka oppia paremmin saksaa, ranskaa tai espanjaa.

        Vaihto-oppilasjärjestöillä ei ole ongelmia pelkästään Amerikassa, vaan joka maassa! Pettymysten määrä vaihtarikokemusten suhteen on rajussa kasvussa!
        Vaihto-oppilaat ovat motivoituneita vaihtoon lähtiessään ja suoriutuvatkin yleensä moitteettomasti koulunkäynnistä. Suomalaisnuoret myös ystävystyvät helposti paikallisten nuorten kanssa. Huomion arvoista onkin, että ongelmat syntyvät yleensä järjestön edustajien ja isäntäperheiden aiheuttamina!!!
        Lukemattomat valitukset esim. isäntäperheestä eivät johda mihinkään, vaan järjestöt käyttävät näitä samoja isäntäperheiksi kelpaamattomia hostaajia yhä seuraaville ja seuraaville vaihto-oppilaille. Entäpä järjestöjen edustajat? On tälläkin sivustolla esitetty useita esimerkkejä, kuinka nuoria kaltoin ja sadistisesti kohtelevat managerit saavat jatkaa hommissaan!
        Esim. Rose Hawkins ISE! Toinen hyvä esimerkki on aluevalvoja Becky Sanderson (FIEA, AYUSA..) Beckystä, joka vaikuttaa Texasissa, on tehty ainakin 45 valitusta State Departmentiin, mutta siitä huolimatta hän jatkaa aluevalvojana! Becky onkin ehtinyt jatkuvista rikkomuksistaan huolimatta hostata n. 40 nuorta ja toimia ainakin neljässä eri järjestössä!!


      • SäästäkääRahat
        onmuutakin kirjoitti:

        Vaihtoon voi lähteä muuallekin kuin Amerikkaan, esim. eurooppalaiset maat ovat hyvä vaihtoehto. Samalla voi vaikka oppia paremmin saksaa, ranskaa tai espanjaa.

        Mikäli perehdyt vaihto-oppilasjärjestöjen riitatapauksiin saat huomata, ettei "muualle lähtö" ole sen varmempi vaihtoehto. Esim. kuluttajariitalautakunnassa on käsitelty useita valituksia, koskien eurooppaan suuntautuneita vaihto-oppilasmatkoja. Vaihto-oppilaaksi lähteminen on aina iso riski!


      • EiOleLuottamistaNäihin
        Ongelmiaeuroopassakin kirjoitti:

        Vaihto-oppilasjärjestöillä ei ole ongelmia pelkästään Amerikassa, vaan joka maassa! Pettymysten määrä vaihtarikokemusten suhteen on rajussa kasvussa!
        Vaihto-oppilaat ovat motivoituneita vaihtoon lähtiessään ja suoriutuvatkin yleensä moitteettomasti koulunkäynnistä. Suomalaisnuoret myös ystävystyvät helposti paikallisten nuorten kanssa. Huomion arvoista onkin, että ongelmat syntyvät yleensä järjestön edustajien ja isäntäperheiden aiheuttamina!!!
        Lukemattomat valitukset esim. isäntäperheestä eivät johda mihinkään, vaan järjestöt käyttävät näitä samoja isäntäperheiksi kelpaamattomia hostaajia yhä seuraaville ja seuraaville vaihto-oppilaille. Entäpä järjestöjen edustajat? On tälläkin sivustolla esitetty useita esimerkkejä, kuinka nuoria kaltoin ja sadistisesti kohtelevat managerit saavat jatkaa hommissaan!
        Esim. Rose Hawkins ISE! Toinen hyvä esimerkki on aluevalvoja Becky Sanderson (FIEA, AYUSA..) Beckystä, joka vaikuttaa Texasissa, on tehty ainakin 45 valitusta State Departmentiin, mutta siitä huolimatta hän jatkaa aluevalvojana! Becky onkin ehtinyt jatkuvista rikkomuksistaan huolimatta hostata n. 40 nuorta ja toimia ainakin neljässä eri järjestössä!!

        Älkäämme unohtako listasta Suomen Sts:n maajohtajaa Mira Silvosta, joka perusteettomasti irtisanoi vaihtarin. Ja käräjäoikeuteen kiikutti Exploriuksen kantri manidtzerin, Anu Husu-Peltonsen,muka "todistamaan" vaihtaria vastaan.
        Mutta ei kun porskuttavat edelleen vaihtaritoiminnassa.
        Ja mainittakoon myös UP-education/Universal Playersin pomo Mikko Saarni, joka siis toimii molemmissa puljuissa, mutta kävi täällä palstalla selittelemässä eikä ollut tietävinään ISE:stä mitään...


      • Miraerottaa

        Tämä daami on tainnut sanoa perusteettomasti irti useammankin vaihtarin!!! Ainakin useita vastaavia juttuja on ollut niin käräjillä kuin kuluttajariitalautakunnassakin sitten vielä päälle ne tapaukset, joissa perheet eivät ole jaksaneet lähteä riitelemään...
        No, Mirahan saa tuntea itsensä tärkeäksi hoidellessaan juttuja!! Olisi mielenkiintoista tietää, onko näiden asioiden esille tulo yhtään hillinnyt MIran erottamisviettiä?


      • HirviöSeOn
        Miraerottaa kirjoitti:

        Tämä daami on tainnut sanoa perusteettomasti irti useammankin vaihtarin!!! Ainakin useita vastaavia juttuja on ollut niin käräjillä kuin kuluttajariitalautakunnassakin sitten vielä päälle ne tapaukset, joissa perheet eivät ole jaksaneet lähteä riitelemään...
        No, Mirahan saa tuntea itsensä tärkeäksi hoidellessaan juttuja!! Olisi mielenkiintoista tietää, onko näiden asioiden esille tulo yhtään hillinnyt MIran erottamisviettiä?

        Ai että olisiko Mira ottanut opikseen;).
        Ei tätä naista voi daamiksi kutsua.


      • Haluisintietää
        EiOleLuottamistaNäihin kirjoitti:

        Älkäämme unohtako listasta Suomen Sts:n maajohtajaa Mira Silvosta, joka perusteettomasti irtisanoi vaihtarin. Ja käräjäoikeuteen kiikutti Exploriuksen kantri manidtzerin, Anu Husu-Peltonsen,muka "todistamaan" vaihtaria vastaan.
        Mutta ei kun porskuttavat edelleen vaihtaritoiminnassa.
        Ja mainittakoon myös UP-education/Universal Playersin pomo Mikko Saarni, joka siis toimii molemmissa puljuissa, mutta kävi täällä palstalla selittelemässä eikä ollut tietävinään ISE:stä mitään...

        Onks toi taitoluisteluliiton Anu Husu-Peltonen, joka on kuvassa vasemmalla sama ihminen kun Expon maajohtaja? http://www.stll.fi/@Bin/5830672/Seuraparlamentti_palkitsemiset_2015 095_2.jpeg


      • VarokaaExploriusta

      • Uteliaskysyy
        Haluisintietää kirjoitti:

        Onks toi taitoluisteluliiton Anu Husu-Peltonen, joka on kuvassa vasemmalla sama ihminen kun Expon maajohtaja? http://www.stll.fi/@Bin/5830672/Seuraparlamentti_palkitsemiset_2015 095_2.jpeg

        Anu on netin mukaan joku aluepäällikkö taitoluistelussa eli mitä tekee siellä? Kovin on ihastunut noihin päällikkö ja manageri titteleihin ja niiden käyttämiseen.


      • Trrrtrrr
        Uteliaskysyy kirjoitti:

        Anu on netin mukaan joku aluepäällikkö taitoluistelussa eli mitä tekee siellä? Kovin on ihastunut noihin päällikkö ja manageri titteleihin ja niiden käyttämiseen.

        Espoon puolelta on ja hoitelee noita kisa-asioita. Joo niin on :D


    • ikäväjuttu

      Kun villi ja vapaa suomalaisnuori lähtee maailmalle elämään elämänsä villeintä ja vapainta vuotta, konflikti ympäristön kanssa on varma. Siinä ei voi mikään järjestö paljon auttaa.

      Missään muualla maailmassa ei katsota hyvällä menoa ja käytöstä, joka meillä kuuluu jokaisen nuoren normaaliin arkeen. Suomesta yksinkertaisesti ei pitäisi lähettää yhtään nuorta ulkomaille perheisiin, jotka eivät suomalaista tyyliä hyväksy.

      Valistuneet perheet eivät juuri otakaan vastaan vaihtareita vaivoikseen.

      • Valistunutperhe

      • LopetetaanTörkeäBisnes

        Mielestäni konfliktit aiheutuvat siitä, että järjestöjen ja sen myötä myös isäntäperheiden ja aluevalvojien motiivit ovat väärät.
        Kunnollisen vaihto-oppilasvuoden tuottaminen ei ole prioriteetti.
        Helpompaa syyttää nuoria kaikesta ja rahastaa.
        Nuoret on nuoria joka puolella maapalloa. Suomalaiset nuoret aivan huippuja, fiksuja, koulutettuja, sisukkaita ja sopeutuvaisia.
        Järjestöissä liikaa ihmisiä, joilla negatiivinen, epäkunnioittava asenne nuoriin muutenkin. Saati sitten epäkunnioittava asenne vaihto-oppilaiden biologisiin vanhempiin eli asiakkaisiin!
        Valituilta Paloilta opittu asiakkaan aliarvioiminen jyllää...


      • Pershäiriöistenbisnes

        "Narsistipomo ei tajua toimivansa väärin
        Surullista on, että naristipomo toimii omasta mielestään täysin oikein. Hän ei ota palautetta vastaan vaan kaikki palautteet kännetään aina muiden toimintaan. Palaute valuu kuin vesi hanhen selästä."
        Joutaisi tosiaan lopettamaan koko bisneksen... Pershäiriöisten hommaa!!!


    • Onnekkaanvaihtarinäiti

      Jos tavoite on lähteä huvi/ryyppyreissulle, niin pieleen menee. Näitä asennevammaisia sitten palautetaan ja ihan syystä.
      Ihan toinen juttu on tietenkin sitten huono host-perhe. Ikävää jos mahdollisuus oppia sujuva kielitaito päättyy järjestön huonon esiselvityksen vuoksi.

      • PysytäänpäAsiassa

        Tiedoksesi, että "asennevammaiseksi" luokittelemiasi nuoria lähtee vaihtoon tosi harvoin. Esim. STS:llä iso osa keskeyttäneistä lähtee kotiin omasta tahdostaan pettyneinä STS:n kyvyttömyyteen hoitaa vaihto-ohjelmaan liittyviä asioita sovitusti. Osa palautetaan täysin tekaistuilla syillä ja perusteettomasti, kuten lukuisista kuluttajariitalautakunnan ja oikeuden päätöksistä voi lukea.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe