karttamerkinnät

FS2004

Simulentäjänä kiinnostaa laskeutumiskarttojen merkinnät. Tarkoittaako ILS kartassa mainittu OCA alinta korkeutta mihinkä saa laskeutua vielä ilman että näkee kentän tai valot ? Vai mistä korkeudesta ylösveto on suoritettava ?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OCA on Obstacle Clearance Altitude eli ns. estevarakorkeus (jalkaa merenpinnasta), OCH vastaavasti "Height" eli jalkaa maanpinnasta.

      ILS-lähestymiset jaetaan karkeasti kolmeen kategoriaan. I, II ja III

      CAT I -lähestymisessä alin mahdollinen ratkaisukorkeus DH, Decision Height, (ylösvetopäätöksen korkeus) on 200 FT kentän pinnasta. Tällaisessa tapauksessa OCH saattaa olla vähemmän kuin 200 FT mutta koneella ei saada laskeutua alle 200 FT.

      CAT II-lähestyminen samoin kuin CAT III edellyttävät aina 2 hengen ohjaamomiehitystä sekä erityistä koulutusta samoin kuin lentokoneen ja elentoyhtiön hyväksymistä ko. mentelmien käyttämiseen. Vastaavasti DH voi olla tällöin 100 ft tai 0 ft.

      Suosittelen ensi alkuun tutustumaan ilmailumääräykseen
      http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403368/a42ca7dbd1bfb3c874148be9e1e99d5f/890-opm1_05.pdf

      jota sovelletaan erityisesti harraste- ja yleisilmailuun.

      • alkuperäinen

        Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Pitää yrittää oikein ajatuksella tuonnempana yrittää lukea tuo ilmailumääräys, jospa sen täysin tajuaisi :). Onko esim. Mikkelissä tuo ylösvetopäätöksen korkeus 289 ft (kartassa OCH on tuo) ? Elikkä jos pilvet on 200 ft niin laskeutuminen sinne ei ole mahdollista. Sori vaan näitä tyhmiä kysymyksiä.


      • Peter__T
        alkuperäinen kirjoitti:

        Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Pitää yrittää oikein ajatuksella tuonnempana yrittää lukea tuo ilmailumääräys, jospa sen täysin tajuaisi :). Onko esim. Mikkelissä tuo ylösvetopäätöksen korkeus 289 ft (kartassa OCH on tuo) ? Elikkä jos pilvet on 200 ft niin laskeutuminen sinne ei ole mahdollista. Sori vaan näitä tyhmiä kysymyksiä.

        Mikkelissä on hitaimman nopeusluokan (A) koneille CAT I. DH tuo 289 ft maan pinnasta. Siellä lienee jokin paikalla en este, masto tms korkealle ulottuva asia joka ei ole sallinut "normaalia" estevarakorkeutta 200 ft.

        Suurempien nopeusluokan koneilla DH on korkeammalla. Tämä siksi että vielä ylösvetopäätöksen tekemisen jälkeen kone jatkaa hetken vajoamista ennen kuin lentorata kääntyy nousuun. Siksi nopeammalla koneella ylösvetopäätös pitää tehdä hiukan korkeammalla.


    • lke

      Käypäs täällä kurkistamassa: http://www.fsnordic.net/

      Saatat löytää erilaista simuilussa hyödyllistä neuvoa ja tietoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe