Nykyisten teiden huono kunto johtuu osittain heikennetystä asfalttimassan laadusta. Käytetty bitumi raaka-aine ei ole samaa kuin ennen.
Toisin sanoen bitumin, kiviaines ja lisäaineiden koostumus on tarkoituksella huonompi.
Tie kuluu nopeammin ja paikkausta ja korjausta riittää urakoitsijoille tasaiseen tahtiin..
Lisäksi tien alustarakenne tehdään huonommin kantavaksi jotta painaumia ja rikkoutumista syntyisi.
Huonon asfaltin arvoitus
54
1682
Vastaukset
- hyvänveljenasfaltointi
Ja kartelli toimii..nii kunnassa kun maanteilläkin.
Samoja merkityksettömiä paikkoja asvaltoijaan vuuesta toiseen vaa mutta
tärkeet kohdat jää usein tekemättä.- Dar_Wins
Anna esimerkki, vai onko oman autotallisi edusta yksi sellainen tärkeä kohta?
- totuus.julki
Kyllä tiet kuluu nykyään nopeasti, 70- tai 80-luvulla ei teitä tarvinnut päällystää joka toinen kesä uusiksi. Ei siitäkään huolimatta, vaikka kaikki ajoivat nastarenkailla ja vieläpä järeillä nastarenkailla näihin nykyisiin verrattuna.
- Kliimaksi
70 Lukuun ei kyllä kannata verrata kovin paljon,autoja oli huomatavasti vähemmän ? ei niilä ajettu huru huru ajoa niin kuin nykyisin,nykyisin tuo liikenne on aivan jatkuvaa 14 h vuorokaudessa,jokainen voi arvata syyt ?
- Tiejavesilaitos
Olihan meillä asfaltti firmojen hintakartelli muutamia vuosia sitten. Josta tosin jäivät kiinni kun kilpailuvirasto tutki.
Miksei laatukartellikin ?Heikommalla asfaltilla nyt Lemminkäiset makselevat noita kartellista saamiaan sakkoja !
Late Lapista. SSSS Ry!
- hiekkaharju
Osasyyllinen voipi olla se että kiviaines on murskattua jaetta entisaikojen harjuhiekan sijaan
Luonnonhiekka on koostumukseltaan hioutuneita kivirakeita eli murskautuneen kivensirpaleiden ytimiä joista pehmeämpi osa on hioutunut pois saveksi ja senkaltaisiksi jakeiksi.
Jäljellä on siis kovia hiekkarakeita jotka tien pinnassakin kestävät paremmin kulutusta kun taas nykyisin käytettävässä murskeessa on kaikki kiven ainesosat mukana, pehmeämmät ja kovemmat.
Harjuhiekka on loppunut ja kun tienpidon rahatkin ovat loppumassa vaikka niitä kuluisi vasttavasti enemmän, tulos on semikä nähdään teiden huononevana kuntona.- Jaa_raksainssejä
Tuo oli muuten törkeää harjujen raiskausta. Ne olivat täällä kun esi-isämme tulivat jääkauden vetäydyttyä, ilonamme vuosituhannet, mutta nopeasti raiskattiin kuin so... varmaan arvaat vertauksen...
- hyrylän.hävittäjät
Jaa_raksainssejä kirjoitti:
Tuo oli muuten törkeää harjujen raiskausta. Ne olivat täällä kun esi-isämme tulivat jääkauden vetäydyttyä, ilonamme vuosituhannet, mutta nopeasti raiskattiin kuin so... varmaan arvaat vertauksen...
Sitähän se nimenomaan oli. Harjuhiekkaa käytettiin täyttöihin ja tienpenkkojen nostamiseen, se kun oli halpaa ja helposti saatavaa.
Laadultaan huippuluokkainen aines tuhlattiin nopeiden voittojen ahnehtimisessa.
Pääkaupunkiseudunkin valtavat sora ja hiekkavarat hävisivät muutamassa vuodessa kun koneet ja kalusto sen mahdollisti. - EU_Is_White_Genocide
Siellähän se upea hiekka on teiden alla, voit kaivaa ne esille sitten kun sivilisaatio islamisoituu.
- SaatTunaritOisKekkSanonu
hyrylän.hävittäjät kirjoitti:
Sitähän se nimenomaan oli. Harjuhiekkaa käytettiin täyttöihin ja tienpenkkojen nostamiseen, se kun oli halpaa ja helposti saatavaa.
Laadultaan huippuluokkainen aines tuhlattiin nopeiden voittojen ahnehtimisessa.
Pääkaupunkiseudunkin valtavat sora ja hiekkavarat hävisivät muutamassa vuodessa kun koneet ja kalusto sen mahdollisti.Vuosaaren iso kuoppa tulee mieleen... Ja Itä-Suomen luonnonmaisemien raiskuutus (no jotain onneksi on jäljellä, mutta onhan siellä reikää siellä sun täällä, missä pitäisi olla kukkula).
Voinee pitää paikkansa, että materiaaleissakin on säästetty, tai lämpötiloissa.
Harva tietää, että rakennusjätteenä syntyvää purkuvillaakin on kokeiltu lisälujitteena asfalttitiessä, vaan ei ehkä sitten täyttänyt kaikkia tavoitteita (saattaapi aiheuttaa esim. erilaista tiepölyä?). Samoin on kokeiltu muovijätteitäkin.
Lopputulos on kuitenkin se, että vaikka autoiilijat ovat maksaneet moninkerroin tiestön pidon kustannukset, tiestö rapautuu entistä pahemmin.- hölmölän_hommaa
Juu, ei edes huonontuneella asfalttimateriaalilla selitetä MITENKÄÄN tiestön yhä kiihtyvää rapautumista. Miksi ei muuten käytetä kovabetonia tiemateriaalina vieläkään? Esim. saksassa on edelleen Hitlerin aikaiset moottoritiet, ja kyyti on tasaista kuin juutalaisella suihkussa.
- JeSuisNasu
hölmölän_hommaa kirjoitti:
Juu, ei edes huonontuneella asfalttimateriaalilla selitetä MITENKÄÄN tiestön yhä kiihtyvää rapautumista. Miksi ei muuten käytetä kovabetonia tiemateriaalina vieläkään? Esim. saksassa on edelleen Hitlerin aikaiset moottoritiet, ja kyyti on tasaista kuin juutalaisella suihkussa.
Routa porsaan kotiin ajaa.
- hölmölän_hommaa
JeSuisNasu kirjoitti:
Routa porsaan kotiin ajaa.
Kyllä saksassakin routaa on, mutta hyvät pohjatyöt on kaiken A ja O.
- ReikäTiessäEuroTiessä
Late on oikeassa.
Tarkoituksella huonolaatuinen asfaltti = jatkuvaa bisnestä
Tilaaja ei valvo laatua. miksi ?- markkinataIous
Bisnes on nykyään kovaa. Tiedätkö että hammastahnat aiheuttavat nopeaa reikiintymistä, yhteistyössä hammaslääkäriliiton kanssa? Ja ihovoiteet nopeuttavat ihon kuivumista vaikutuksen loputtua, ja shampoo tuhoaa hiukset ja ja... Markkinatalous ja ikuinen talouskasvu, pelkkää matematiikkaa.
- Virastonmies
Sideaineena käytetään halvempaa ja huonolaatuisempaa bitumia.
Liukenee pois liukkauden torjunnan seurauksena.
80-luvun bitumilaatu oli erilaista. - TVL
Kämmenet pitää muistaa kääntää ylöspäin.
- Ohitusalue
Keskiviiva. Höh.
- q3yq3yqy
Asfalttiin laitetaan vanhat kattohuovatkin.
Vehnäjauhokin on pölyä nykyisin! Puhumattakaan valmislihapullista joista oli puhe joku aika taaksepäin. 5% lihaa, voi vittu! - EläkeMestari
Kierrätetty bitumimassa ei kestä Suomen oloissa.
Kyseinen teknologia on kehitetty Ranskassa...
Uudelleen rouhittu ja kuumennettu bitumi: kulutuskestävyys 25-30% ns. entisajan bitumista.
Kertalevityksenä halpaa mutta uusintatiheys.. No jokainen näkee mihin johtanut.
Vuoden vanhat päällysteet kuluneet urille.- ImAnAipäädmän
Kato eko eko. Nyt täytyy olla eko eko ja digi digi. Muuten me tiputaan kelkasta, ja Suomen asema huononee. Kansainväliset sopimukset velvoittavat. Ja luvattiin prinsessa Dianalle.
- Kierrätyshepo
Seurataan johtolankaa eli minne se raha menee. Sieltä löytyy motiivi..
No viimeviikolla VTT julkaisi tutkimuksen mikä murentaa Suomen teitä. No ne on suurten rekkojen yksittäisrenkaat, kun on luovuttu parirenkaiden käytöstä. Pintapaine niillä yksikkörenkailla on kovempi asfalttiin kun paripyörillä on. Ja nyt ollaan kokeilemassa niitä ylipitkiä " Jättirekkoja " Suomessa vielä kaiken lisäksi. Että silleen.
- etkö_ymmärrä
Lässyn lässyn saatana. Tiet murenevat vain koska valtion rahat ovat loppu, PISTE.
Tuollainen spekulointi lillukanvarsista on täysin turhaa. No niin on mutta noita teitä murentavia asioita on nyt jo liian monta yhdessä nipussa.
Kehitysapurahat pitäisi käyttä Suomen teiden ja ratojen kunnostamiseen. Liikenneministeri sanoi nyt käytettävän teiden hoitoon 150 miljoonaa / Vuosi. Kehitysapurahoilla tuo hoitoraha voitaisiin yli 7,3 kertaistaa / Vuosi. Että silleen.- Paremmin_tietävä
Eli jos olisi rahaa kuin roskaa tai kuin norjalaisilla öljymiljonaareillä, niin sitten tehtäisiin semmoiset tiet, ettei ne vaan voi hajota, vaikka ajais ilman paripyöriäkin, ja siitä ois rätingit kanssa?
Meidän tahalleen paskaksi tehdyillä teillä kun syntyy pitkittäishalkeamia, jotka eivät korjaannu ja rikkovat koko tienpinnan korjauskelvottomaksi noilla uusilla kapeilla yksikköpyörillä, niin se on PATALAISKOJEN PONTIKKAA KEITTELEVIEN RAKSAINSSIEN (kun ei päässyt kuin raksalle) SYY JOLLAINEN TOSSA YLEMPÄNÄKIN VEISTELEE JOSTAIN SAATANAN RUMISTA HARJUISTA JOTKA ANSAITSEEKIN TULLA REVITYKSI HELVETTIIN. - ja.toimivat.moitteetta
Paremmin_tietävä kirjoitti:
Eli jos olisi rahaa kuin roskaa tai kuin norjalaisilla öljymiljonaareillä, niin sitten tehtäisiin semmoiset tiet, ettei ne vaan voi hajota, vaikka ajais ilman paripyöriäkin, ja siitä ois rätingit kanssa?
Meidän tahalleen paskaksi tehdyillä teillä kun syntyy pitkittäishalkeamia, jotka eivät korjaannu ja rikkovat koko tienpinnan korjauskelvottomaksi noilla uusilla kapeilla yksikköpyörillä, niin se on PATALAISKOJEN PONTIKKAA KEITTELEVIEN RAKSAINSSIEN (kun ei päässyt kuin raksalle) SYY JOLLAINEN TOSSA YLEMPÄNÄKIN VEISTELEE JOSTAIN SAATANAN RUMISTA HARJUISTA JOTKA ANSAITSEEKIN TULLA REVITYKSI HELVETTIIN.Saksassa on edelleenkin käytössä 80 vuotta vanhoja maanteitä, jotka on rakennettu betonilaatoista. Mutta eihän sellaisilla lemminkäiset tienaa...
- 136
Mutta oletko käynyt ajamassa niitä,niissä teissä on railo n 100m välein,koska tie on elämyt vuosien saatossa ja betonilaatta hajonnut,aiheuttaa melkoisen melun aina kun rengas ylittää vaurioituneen kohdan. Parempi olisi ehkä sekoittaa vaikka pieniksi paloiksi jauhettua metallipaloja asfalttiin kestävyyden parantamiseksi.
- TähänJokuHitlerVitsi
Luulin että ne on tarkoituksella, eli kun maa liikkuu esim. roudan takia, laatat ei hajoa kun on liikkumasaumat...
Vaan tosiaan on Suomessa routa aika eri luokkaa, ei tahdo joka paikassa asfalttitien perustuksetkaan pysyä kunnossa vaikka tekisi mitä. Miten lie Länsiväylä nykyään Suomenojalta länteen, onko yhä niin monttuinen, että lähtee ralliloikkaan jos panee HANAA?
- Kitkat_alle
Jos suomalaiset käyttäisi kitkarenkaita nastarenkaiden sijaan niin tiet ei kuluisi niin nopeaan? Suolaus yhdessä nastarenkaiden kanssa kalvaa tiet urille. Hyvä kitkarengas on melkein nastarenkaan veroinen.
- jhljhlh
märällä jäällä hengenvaarallinen
- Autoilija_maksaa
jhljhlh kirjoitti:
märällä jäällä hengenvaarallinen
Niinhän se on mutta tiet kuluu nopeammin huonoon kuntoon nastarenkailla. Mutta maksetaanhan me autoilijat ajoneuvoeroa ja polttoaine veroa ym. josta vai murto-osa menee autoilijoiden hyväksi. Pitäisi autoilijoilta perityillä verovaroilla tiet kunnossa pitää.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288462101939.html
- OIAIKOJAOITAPOJA
Asfaltin laatu on nykyään paskaa, urapaikkaukset on kuin pikkulastentekemiä!
Ja kun katselee monttuihin ja koloihin tehtyjä paikkauksen yrityksiä on kuin lasten päiväkerho olisi pikku lapioillaan täyttänyt kuopat ja läpsytellyt tiiviiksi
lapioillaan! Tosin sillä erotuksella että päiväkerho tekee siistimään jäljen!- Huomannut
Melkein jokaisesta noista kolopaikkauksesta lähtee aina samasta kohtaa paikka vittuun viimeistään seuraavana talvena, usein jo aiemminkin, esim. K1.
Ne oppii kyllä tunnistamaan vakioreitiltä, kun ne on samat paikat vuosikaudet. Usein vain pahasti kohdassa, josta pitäis ehkä ajaakin, jos sattuu viereisellä kaistalla olemaan joku vähän leveästi viivan tuntumassa tai sitten vaatii epäluonnollisen ajolinjan, eikä saa maksimaalista kaarrenopeutta... No ei ainakaan noita paikkoja tiivistetä kunnon painolla tai täryllä. Jo seuraava auto yli kulkiessan irroittaa paljon paikka ainetta. Että silleen.
- JOjaranta
Tynnöristä vain kunnon aineet tiivisteeksi, sanon minä. PCB kestää isältä pojalle!
- tuontituote
Kaiken järjen mukaan öljyttömässä Suomessa ei pitäisi olla pikiteitä ollenkaan. Ei sen puolen kumipyöriäkään.
Järjetöntä tässä pitkässä maassa rahdata tavaraa kumi pyörillä, sen päästä toiseen, kun on olemassa rataverkosto Suomessa. Että silleen.
- sopiva.maa.sinulIe
Etkö voisi sitten mennä esim somaliaan, jos neliskulmaiset puupyörät ja hiekkatiet kiinnostavat?
- 3Timo
Juu ja tuskin toi ny ainaka PARANTAA asiaan et lisättiin rekkojen painorajoja ja kokoja tos muutama vuos sitte? :/
- TyhminäPitävätMeitä
Tätä ne taisi kansalle perustella tyyliin: tarvitsee sitten olla vähemmän rekkoja liikenteessä, niin sitä kautta jopa turvallisempaa!
Sanoivat jossain uutisessa, että nuo 30 metriset jättirekat alkavat ajaa Savonlinnan ja Kotkan välistä reittiä. Tuleepa melkoisia jonoja, kun niitä ei uskalla ohittaa. Että silleen.
- Halpuutus
Uskaltaa! Mutta ruumiita tulee. Näinä aikoina on kuitenkin henki halpa.
- ikuinen_talouskasvu
Sitä ennenhän rekkojen kokoa täytyi lyhentää puolisen metriä eu:n myötä, joka aiheutti satojen miljoonien kulut. Kertakaikkisen fiksua touhua tämä.
- maatarakentaa
Suurin osa valtateistä on tehty 60-luvulla ohuilla rekennekerroksilla, jotka eivät kestä tämän päivän kuormitusta, koska niitä ei mitoitettu silloin näin raskaalle liikennevirralle. Siis tämä on vain yksi syy, toinen syy hoitamattomuus ja kolmas...
Typerät ja kollot Suomen päättäjät on kolmas ja suurin syy. Miksi syytää miljarditolkulla velkarahaa noihin ulkomaan järjettömiin ja Suomea hyödyttämättömiin hankeisiin ???
Kun tuolla rahalla saisi hoidettua tiet ja radat kuntoon, että se talouselämä saisi tuotteensa maailman markkinoille. Hölmlandiassa ostataan tehdä noitä järjettömyyksiä vuodesta toiseen edes pohtimatta onko jotain mennyt pieleen yhtään ? Että silleen.- Iemminkäinen
Paitsi että yksikään asfaltoitu tienpätkä tässä maassa ei ole 60-luvulta, kaikki ne on uusittu vähintään pari kertaa.
Asfaltti on paska materiaali, saksassa jo vuosisadan alussa ymmärrettiin rakentaa betoniteitä jotka ovat edelleenkin täysin käyttökunnossa.
- KoneurakkaUkkoSavosta
Ja Asfaltti firmat taputtavat käsiään kun eduskunta säästää.. Tehdään kalliita korjauksia sitä lisä budjetista.
Jippii rahaa tulee ja kate on parempi jippiiiiii.. - AatuRoadRules
Joo ja betonitiestä voidaan urat hioa pois. Edullisempaa kuin asfaltti paikkaaminen..
- pannaanhaisemaan
Lannanlevitysdirektiivin takia ei karjanlantaa voi enää levittää peltoihin niin sitä voitaisiin käyttää tientekoon.
Talojkin voi rakentaa lehmänpaskasta ja nyt kun maahan on tuotu sellaisen teknologian huippuosaajia niin se voimavara olisi otettava käyttöön. Milloin nähdään ensimmäinen lantakerrostalo? Eikö Suomi uusine osaajineen voisi toimia tiennäyttäjänä.
Ekologista tien- ja talonrakentamista, ruskea on tulevaisuuden väri kun vihreydestä alkaa puhti loppumaan.Ne ei osaa tehdä niitä paska taloja lehmän paskata, kun Suomessa ei ole kameleita.
Että silleen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61247Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän171225Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11159- 41154
Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01134Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,01133Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin01118Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411114Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21105Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11100