Puu sähkölinjalla

tosiHuolestunut

Puu kaatui sähkölinjalle, mutta ei mennyt poikki. Sähkötkin toimii. Menin sitten kaatamaan sitä puuta. No, eihän se mennyt kuten Strömsössä... Puu meni poikki, mutta vieressä on toinen puu, joka kannattelee nyt tuota puuta linjalla ja myös sitä sähkölinjaa. Nämä puut ovat kasvaneet ihan sähkölinjan alla. Sähkö siis pelaa koko ajan.

Kysymys on, että voiko sähköyhtiö, tai tässä tapauksessa sähkölinjayhtiö, ruveta laskuttamaan minua, koska

- puut ovat selvästi kasvaneet liian lähellä sähkölinjaa, ihan sen alapuolella
- olen itse koittanut tehdä asialle jotain

22

7166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mökkispede

      Sehän on sähköyhtiön tehtävä hoitaa puut pois. Näillä pohjatiedoilla ei voi muuta vastausta antaa.

    • fvgbhnj

      Se että menit itse säheltämään on huono juttu, toivottavasti pikan päällä näkee ettei koko homma ole syytäsi.

      • hhgghj

        Just näin. Sähköyhtiön asia kokonaan.

        Ei kannata mennä sorkkiin.


    • Soita sähköyhtiölle, älä mene itse poistamaan niitä puita !

    • 1020

      Ei olisi kannattanut itse koskea lainkaan, voipi olla että lasku tulee.

    • tosiHuolestunut

      Eli mitään tietoa asiasta ei ole kenelläkään? Enpä ole netistäkään onnistunut löytämään yhtäkään kirjoitusta, jossa sähkö(verkko)yhtiö olisi veloittanut linjoille kaatuneen puun poistamisesta, vaikka maanomistaja olisi siinä myös itse söhinyt. Nyt siis rauhoituttuani luulen vähän, ettei tuosta mitään seuraa. Sähköyhtiö tulee aikoinaan korjaamaan tuon, ja sillä selvä.

      • tgyhunjmk

        Miten luulet että yhtään tarkempaa "tietoa" voit täältä saada kuin mitä tullut.
        Verkkoyhtiö voi laittaa laskun jos katsoo voivansa todistaa että olet syyllinen hommaan, mutta käytännössä saattaa riittää että kiellät itse kaataneesi puuta ja mitään tehneesi niin kovin helposti yhtiö ei asiasta ala kuitenkaan käräjille lähtemään ellei korvaussummat kovin suuret olisi.
        Tässä juuri talvella itselle tuli vastaan tapaus päivystykselläni jossa eräältä pylväältä oli johto irronnut ja muuntajalta tästä syystä sulakkeet palaneet, paikan päällä näki kannoista ja muista jäljistä että johdon vierestä oli aivan juuri puita kaadettu, mutta isäntä väitti kivenkovaan että mikään puista ei ollut osunut johtoon vaikka tosiaan kaatokolostakin näki että kohti johtoa oli varmasti mennyt -tässäkään tapauksessa verkkoyhtiö ei alkanut asiaa riitauttamaan vaan antoi olla, mutta kuten sanoin niin kustannusten suuruudestahan se lopulta riippuu mitä aletaan katsoaan loppuun asti.

        Mutta kuten sanottu jo monesti niin itse noihin puihin ei pidä eikä saa mennä koskemaan vaan soitto verkkoyhtiön vikanumeroon niin tulemme hoitamaan sitten tilauksen saatuamme homman.


    • tosiHuolestunut

      Nyt, kun on vähän aikaa kulunut, niin palataan asiaan. Menin sitten itse vielä koittamaan ja sain puut pois sähkölinjalta. Eli sähkölinja on vapaa. Säästin sähkö(linja)yhtiöltäkin pitkän pen.., siis centin. Hyvä minä!

      • BauHerr

        Tuliko mieleen se, että tuore puu johtaa sähköä?

        Tuliko mieleen työmaadoitus ja linjan katkaiseminen työn ajaksi?

        Jos ei, niin älä koske enää linjalle kaatuneisiin puihin.


      • tosiHuolestunut

        Koko tästä ketjusta näkee, että jotain on palstan ihmisissä vialla. Koko ajan puhutaan kuin idiootille. Terkut teillekin vaan!


      • BauHerr
        tosiHuolestunut kirjoitti:

        Koko tästä ketjusta näkee, että jotain on palstan ihmisissä vialla. Koko ajan puhutaan kuin idiootille. Terkut teillekin vaan!

        Mitenkäs tuon nyt kauniisti sanoisin. Lähinnä olin huolestunut hengestäsi. Puiden kaatoon ja karsintaa sähkölinjojen lähellä on moni kuollut.

        Se nyt vaan ei ole viisasta kaataa puita sähkölinjalta ilman että linja tehdään jännitteettömäksi ja työmaadoitetaan.

        Onneksi olet vielä hengissä. Kaikki samaa tehneet eivät ole. Heistä TUKES pitää kirjaa.


      • fvgbhnj
        tosiHuolestunut kirjoitti:

        Koko tästä ketjusta näkee, että jotain on palstan ihmisissä vialla. Koko ajan puhutaan kuin idiootille. Terkut teillekin vaan!

        Suoraan sanottuna on tosiaankin idiotismia lähteä itse ottamaan puuta pois sähkölinjalta.


      • tosiHuolestunut
        fvgbhnj kirjoitti:

        Suoraan sanottuna on tosiaankin idiotismia lähteä itse ottamaan puuta pois sähkölinjalta.

        Höpöhöpö.


      • Asentaja34
        BauHerr kirjoitti:

        Tuliko mieleen se, että tuore puu johtaa sähköä?

        Tuliko mieleen työmaadoitus ja linjan katkaiseminen työn ajaksi?

        Jos ei, niin älä koske enää linjalle kaatuneisiin puihin.

        Johtaa se kuvapuukin saman lailla sähköä, humpuukia nuo pylväs sähkö linjat yhtä vaarallisia ovat kuin kaatu ut puu linjaan.


    • rohkee_miäs

      Hyvä! Ja lisäksi olet vielä elossa.

    • Nimim-erkki

      Usein kuulee/lukee juttuja, joissa mainitaan, että sähkölinjojen läheisyydessä olevat suuret puut tulee kaataa, jotta eivät aiheuta vahinkoa kovalla tuulella tai myrskyn vaikutuksesta kaatuessaan. Miten se sitten käytännössä tapahtuu omalla tontilla, kun toisaalta linjan läheisyyteen ei saa itse mennä puita kaatamaan? Sähköyhtiön eli Fortumin kotisivulla mainitaan, että silloin pitää ottaa yhteyttä ja heiltä tulee valvoja viereen katsomaan, kun metsuri kaataa puut ohjeiden mukaan. Silloin ei tule vaatimuksia, vaikka kaatuisikin johtojen päälle ja aiheuttaisi vahinkoa. Eivät siis itse kaada puita, ainoastaan antavat ohjeita. Haluaisin kaataa puita, mutta ei ole varaa palkata metsuria.

      • BauHerr

        Ei se ihan noin mene. Caruna (ent. Fortum) on ulkoistanut verkkojen hoidon. Verkkojen hoioyhtiö tekee linajsta jänniteetömän, työmaadottaa sen ja laskee verkot alas puunkaadon ajaksi. Tämä ei periaatteessa maksa mitään.

        PAITSI, että pylväissä saattaa olla muidenkin johtoja ja ne muut laskuttavat täysin kohtuuttomia summia. Minulla oli työmaa, jossa johtojen lasku olisi maksanut pari tonnia. Tuli halvemmaksi latvakarsituttaa puut ylhäältä alas. Se siitä ILMAISESTA palvelusta.


    • varoitus

      Älkää menkö ikinä koskemaan puihin jotka ovat sähkölinjalle kaatuneet,itsellä meinas henki lähtee tällistä joka tuli koskemalla puuta joka nojasi linjaan.

    • Anonyymi

      Sähköyhtiön munattomat ei kaada niitä vaikka pyytää odotellaan että kaatuu talvimyrkyssä ja menee putket jäähän. Silloin kaadetaan ite. Jos sähkö munattomat tulee laskua toimittaa silloin voi Juhaa sattua myös leukaan

      • Anonyymi

        Nimesi on siis Juha.


    • Anonyymi

      Itse pyysin aikanaan metsänhoitoyhdistystä kaatamaan lähimmät puut (monihaaraiset koivut) maksoi muutaman kympin...,,,,,

    • Anonyymi

      Jos voimalinja kyseessä ja siitä menee kaatuneita puita poistamaan, niin hengen lähtö on enemmän kuin lähellä.
      Jos eristetty 3-vaihe mökkilinja, niin en näkisi kummoista vaaraa. Tosin en ole sähkömies.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe