Miksi esimerkiksi

ihmetyttäävaa

prosessorit on Suomessa ihan helvetin kalliita?
Jenkeissä 4790k maksaa 280$ Täällä hinta esim jimmsillä 404 € !!!!
Intel Core i7-4790K 4.0GHz LGA 1150 Boxed Processor
Maximum boost clock 4.4 GHz

Available for In-Store Pickup Only.

$369.99 SAVE $90.00
$27999
http://www.jimms.fi/tuote/BX80646I74790K

Turku 0
Saatavuus toimittajilta yli 25
( Toimitusaika-arvio 5-10 työpäivää )

Huom!
Voit tilata web-myynnin tuotteita myös myymälästä noudettavaksi.
Tuotekoodi: BX80646I74790K
Ean-koodi:
Takuu: 3 vuotta

404.00 €

Valuuttakurssi
1.0552 -0.17% 1.0747 1.0357 1.0972 1.0132

http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/valuutat/valuutta.jsp?curid=USD

Onko tietokoneen osissajoku hintakartelli vai mistä hitosta nämä hinnat revitään?

43

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekonomi

      Jenkeissä ei ole arvonlisäveroa, joka nostaa Suomen hintoja suoraan 24 % korkeammiksi. Siellä on myös asiakkaita Suomeen verrattuna kirjaimellisesti yli 60-kertainen määrä, ja isot volyymit laskevat hintoja. Myös yritysten muut kustannukset (mm. palkat, eläkkeet ja vakuutukset) ovat huomattavasti Suomea pienemmät, joten yritykset eivät tarvitse niin suuria myyntikatteita pärjätäkseen.

      Plus että tuo mainitsemasi hinta on "in-store pickup only", eli markkinointikikka jolla asiakkaat saadaan liikkeeseen mahdollisesti ostamaan myös muuta tavaraa samalla, kun tuo yksi tuote on noin törkeän halpa.

      Mutta ei tuo prosessori kaikkialla Suomessa ole läheskään noin kallis, jos katsoo vaikka Hardwariumia: https://hardwarium.com/product/4/0/intel-core-i7-4790k-boxed-lga-1150-haswell-refresh. Jimm's on nykyään monissa tuotteissa todella kallis.

      • ihmetyttäävaa

        Tuo onkin ihan kohtuuhintainen jos jimmssiin vertaa.
        Ilmeisesti uusi liike joka haluaa haukata markkinaosuutta vanhoilta liikkeiltä.
        Mukava huomata et jonkinlaista kilpailua on.

        Ihme et jimms on kuitekin niin suosittu. Hinnat on kyl aivan pilvissä.
        Mahtaako asiakkaat milloin äänestää jaloillaan?

        Jostain syystä suosittelijat sitä kuitenkin suosivat.
        Mistä se mahtaa johtua? Tosin eihän siinä suosittelijan omat rahat ole kyseessä.


    • vodv
    • "Jenkeissä 4790k maksaa 280$ Täällä hinta esim jimmsillä 404 € !!!!"

      No osta sieltä sitten. Muista sitten tulliselvitys, tullimaksu, arvonlisävero, toimituskulut ja kaikki säätäminen.

      Jimm's joutuu toki tekemään tuon kaiken ja tietystikään ei tee sitä ilmaiseksi. Katetta halutaan ehkä pari euroa myös jotta touhussa olisi jotain järkeä myös. Että osta sieltä jenkeistä vaan kaikessa rauhassa.

      • Tämä nyt menee samaan sarjaan sen kanssa kun itketään siitä, että miksi joku kaapeli tai muistitikku maksaa kiinassa euron ja täällä maksaa enemmän.

        Kyllä minä voin ostaa kaikkea kiinahinnoilla, että kuka lähtee hakemaan minulle kiinasta eurolla?


      • kiinasta
        M-Kar kirjoitti:

        Tämä nyt menee samaan sarjaan sen kanssa kun itketään siitä, että miksi joku kaapeli tai muistitikku maksaa kiinassa euron ja täällä maksaa enemmän.

        Kyllä minä voin ostaa kaikkea kiinahinnoilla, että kuka lähtee hakemaan minulle kiinasta eurolla?

        M-kar vetää taas hernettä nenään kun joku ostaa ohi suomen kusetushintojen :D

        Ja kun pysytään totuudessa, kenenkään ei tarvitse lähteä yhtään mihinkään ostaakseen kiinahinnoilla, se kun tapahtuu täysin hiiren ja näppäimistön avulla. Sitten jossain vaiheessa tuote tulee postilaatikkoon tai tarvittaessa haettava postista. Ei siinä ole mitään ihmeellistä säätämistä.

        Toimituskulut pikkutuotteissa esimerkiksi juuri kaapelit ja muistitikut, on yleensä aina huomattavasti halvemmat kiinasta tilatessa, kuin suomesta tilatessa. Hyvin usein on ilmainen toimitus.

        Suuria ja painavia tavaroita ei usein kannatakaan tilata ulkomailta korkeiden postikulujen takia. Mutta käytännössä KAIKKI pikkujutut kuten kaapelit, muistitikut ja -kortit, jne. kannattaa.

        Suomesta kun tilaat esim. jonkun yksittäisen kaapelin niin postikulut on kuitenkin suuremmat kuin itse tuote jonka hinta on sekin korkea vaikka etsisi halvimman paikan.

        Ja auta armias jos menet johonkin kivijalkamyymälään, jos siellä nyt sattuu juuri sellainen tuote edes olemaan niin hinta on aivan posketon. Juuri tällainen kaikki pikkutauhka on sitä, mistä katteita revitään oikein kunnolla. Mitään yhtään erikoisempaa on oikeastaan turha lähteä etsimäänkään, ei sitä kuitenkaan ole.

        Tullin kanssa ei joudu vaikeuksiin kun selvittää asiat etukäteen. Ei tulli pura joka ikistä pakettia mikä EU:n ulkopuolelta tulee ja selvitä sisällä olevan tavaran oikeaa hintaa.

        Vai että pitäisi M-karille lähteä oikein erikseen hakemaan kiinasta eurolla. On se jännä miten "IT-ammattilaiselle" on vaikeaa tilata haluamansa tuotteet itse nettikaupasta.


      • kiinasta kirjoitti:

        M-kar vetää taas hernettä nenään kun joku ostaa ohi suomen kusetushintojen :D

        Ja kun pysytään totuudessa, kenenkään ei tarvitse lähteä yhtään mihinkään ostaakseen kiinahinnoilla, se kun tapahtuu täysin hiiren ja näppäimistön avulla. Sitten jossain vaiheessa tuote tulee postilaatikkoon tai tarvittaessa haettava postista. Ei siinä ole mitään ihmeellistä säätämistä.

        Toimituskulut pikkutuotteissa esimerkiksi juuri kaapelit ja muistitikut, on yleensä aina huomattavasti halvemmat kiinasta tilatessa, kuin suomesta tilatessa. Hyvin usein on ilmainen toimitus.

        Suuria ja painavia tavaroita ei usein kannatakaan tilata ulkomailta korkeiden postikulujen takia. Mutta käytännössä KAIKKI pikkujutut kuten kaapelit, muistitikut ja -kortit, jne. kannattaa.

        Suomesta kun tilaat esim. jonkun yksittäisen kaapelin niin postikulut on kuitenkin suuremmat kuin itse tuote jonka hinta on sekin korkea vaikka etsisi halvimman paikan.

        Ja auta armias jos menet johonkin kivijalkamyymälään, jos siellä nyt sattuu juuri sellainen tuote edes olemaan niin hinta on aivan posketon. Juuri tällainen kaikki pikkutauhka on sitä, mistä katteita revitään oikein kunnolla. Mitään yhtään erikoisempaa on oikeastaan turha lähteä etsimäänkään, ei sitä kuitenkaan ole.

        Tullin kanssa ei joudu vaikeuksiin kun selvittää asiat etukäteen. Ei tulli pura joka ikistä pakettia mikä EU:n ulkopuolelta tulee ja selvitä sisällä olevan tavaran oikeaa hintaa.

        Vai että pitäisi M-karille lähteä oikein erikseen hakemaan kiinasta eurolla. On se jännä miten "IT-ammattilaiselle" on vaikeaa tilata haluamansa tuotteet itse nettikaupasta.

        "Juuri tällainen kaikki pikkutauhka on sitä, mistä katteita revitään oikein kunnolla."

        Hinnassa nyt vaan ei ole pelkästään toimituskulut, verot, itse tuote ja kate vaan myös se TYÖ. Jokainen ostotapahtuma vie aikaa ja se työaika maksaa. Siksi yhden USB-kaapelin ostaminen maksaa siellä kivijalkamyymälässä kun siellä ei ole itsepalvelua.

        Tietysti tekemällä kaiken itse voi säästää mutta se nyt ei useimmilla ole mielessä vaan tarkoitus on se, että on rahaa ja sillä sen haluamansa jutun heti, mahdollisimmen helposti eikä kolmen viikon kuluttua.

        "On se jännä miten "IT-ammattilaiselle" on vaikeaa tilata haluamansa tuotteet itse nettikaupasta."

        Ei siinä mitään vaikeata ole mutta kun pitäisi saada yhtä helposti, ilman etukäteisselvityksiä tai muuta vastaavaa. Silleen että annan vaikka sen euron vaikka sinulle ja tuot tavaran minulle kotiin ilman että ei tarvitse muut tehdä kuin käyttää kättä lompakolla. Ei vissiin onnistu ja pitääkin sitten tehdä itse, siirtyä itsepalvelun pariin ja maksaa ties mitä toimituskuluja lisäksi ja selvitellä.

        Yhtä hyvin olisi voinut maksaa sen kympin sinne kivijalka myymälään ja saanut sen USB-kaapelin heti, eikä odottaa.


      • Karvaperseelle
        M-Kar kirjoitti:

        "Juuri tällainen kaikki pikkutauhka on sitä, mistä katteita revitään oikein kunnolla."

        Hinnassa nyt vaan ei ole pelkästään toimituskulut, verot, itse tuote ja kate vaan myös se TYÖ. Jokainen ostotapahtuma vie aikaa ja se työaika maksaa. Siksi yhden USB-kaapelin ostaminen maksaa siellä kivijalkamyymälässä kun siellä ei ole itsepalvelua.

        Tietysti tekemällä kaiken itse voi säästää mutta se nyt ei useimmilla ole mielessä vaan tarkoitus on se, että on rahaa ja sillä sen haluamansa jutun heti, mahdollisimmen helposti eikä kolmen viikon kuluttua.

        "On se jännä miten "IT-ammattilaiselle" on vaikeaa tilata haluamansa tuotteet itse nettikaupasta."

        Ei siinä mitään vaikeata ole mutta kun pitäisi saada yhtä helposti, ilman etukäteisselvityksiä tai muuta vastaavaa. Silleen että annan vaikka sen euron vaikka sinulle ja tuot tavaran minulle kotiin ilman että ei tarvitse muut tehdä kuin käyttää kättä lompakolla. Ei vissiin onnistu ja pitääkin sitten tehdä itse, siirtyä itsepalvelun pariin ja maksaa ties mitä toimituskuluja lisäksi ja selvitellä.

        Yhtä hyvin olisi voinut maksaa sen kympin sinne kivijalka myymälään ja saanut sen USB-kaapelin heti, eikä odottaa.

        No sinun työsi nyt ei vain yksinkertaisesti ole minkään arvoista ja siksi kukaan ei halua siitä sinulle maksaa. Asialliselle kauppiaalle olen kyllä valmis siitä työstäkin maksamaan kohtuullisen hinnan. Siis huomaa KOHTUULLISEN!


      • Karvaperseelle kirjoitti:

        No sinun työsi nyt ei vain yksinkertaisesti ole minkään arvoista ja siksi kukaan ei halua siitä sinulle maksaa. Asialliselle kauppiaalle olen kyllä valmis siitä työstäkin maksamaan kohtuullisen hinnan. Siis huomaa KOHTUULLISEN!

        En ole missään myymälässä töissä. Minun työstäni maksetaan minulle.

        Se kohtuullinen hinta on siellä kun katselet tavaroiden hintoja. Minua ei kiinnosta vaikka porukka ostaisi prosessorin jenkeistä, sen kun säätää vaan. Saa ihan vapaasti tehdä itse ja säätää niin sitten tietää mistä se hinta muodostuu. Tää on sitä että jos ei kykene palvelemaan minua eurolla että hankkii sen kaapelin minulle kiinasta niin turha sitten itkeä jos joku pyytää siitä vaikka kympin. Minulle se rahan käyttö ei ole niin vaikeata kuten sinulle tuntuu olevan.


      • Karvaperseelle
        M-Kar kirjoitti:

        En ole missään myymälässä töissä. Minun työstäni maksetaan minulle.

        Se kohtuullinen hinta on siellä kun katselet tavaroiden hintoja. Minua ei kiinnosta vaikka porukka ostaisi prosessorin jenkeistä, sen kun säätää vaan. Saa ihan vapaasti tehdä itse ja säätää niin sitten tietää mistä se hinta muodostuu. Tää on sitä että jos ei kykene palvelemaan minua eurolla että hankkii sen kaapelin minulle kiinasta niin turha sitten itkeä jos joku pyytää siitä vaikka kympin. Minulle se rahan käyttö ei ole niin vaikeata kuten sinulle tuntuu olevan.

        Ei se rahankäyttö todellakaan ole minulle vaikeata mutta en todellakaan maksa tyhjästä kenellekään.


      • Karvaperseelle kirjoitti:

        Ei se rahankäyttö todellakaan ole minulle vaikeata mutta en todellakaan maksa tyhjästä kenellekään.

        Niin no mikä siinä sitten USB-kaapelin hinnassa on tyhjää sitten siellä kivijalkamyymälässä?

        Mihin hintaan itse möisit?


      • kiinasta
        M-Kar kirjoitti:

        "Juuri tällainen kaikki pikkutauhka on sitä, mistä katteita revitään oikein kunnolla."

        Hinnassa nyt vaan ei ole pelkästään toimituskulut, verot, itse tuote ja kate vaan myös se TYÖ. Jokainen ostotapahtuma vie aikaa ja se työaika maksaa. Siksi yhden USB-kaapelin ostaminen maksaa siellä kivijalkamyymälässä kun siellä ei ole itsepalvelua.

        Tietysti tekemällä kaiken itse voi säästää mutta se nyt ei useimmilla ole mielessä vaan tarkoitus on se, että on rahaa ja sillä sen haluamansa jutun heti, mahdollisimmen helposti eikä kolmen viikon kuluttua.

        "On se jännä miten "IT-ammattilaiselle" on vaikeaa tilata haluamansa tuotteet itse nettikaupasta."

        Ei siinä mitään vaikeata ole mutta kun pitäisi saada yhtä helposti, ilman etukäteisselvityksiä tai muuta vastaavaa. Silleen että annan vaikka sen euron vaikka sinulle ja tuot tavaran minulle kotiin ilman että ei tarvitse muut tehdä kuin käyttää kättä lompakolla. Ei vissiin onnistu ja pitääkin sitten tehdä itse, siirtyä itsepalvelun pariin ja maksaa ties mitä toimituskuluja lisäksi ja selvitellä.

        Yhtä hyvin olisi voinut maksaa sen kympin sinne kivijalka myymälään ja saanut sen USB-kaapelin heti, eikä odottaa.

        Ja siksi sitä yhtä USB-kaapelia ei kannata ostaa sieltä kivijalkamyymälästä ellei ole hätätapaus ja sitä tarvitse juuri sillä punaisella minuutilla.

        Saa sitä nopeamminkin kiinasta tulemaan kuin kolmessa viikossa jos ottaa vaikka DHL paketin mutta niissä on suuremmat postikulut.

        Asutko sinä siis siellä kivijalkamyymälässä vai miten sieltä USB-kaapelin hankkimiseen ei tarvita mitään muuta kuin käyttää kättä lompakolla. Vai onko sinulla oma lähetti päivystämässä jatkuvasti kaapelin noutoa varten?

        En ymmärrä, millä tavalla kaapelin hankinta on kivijalkamyymälästä HELPOMPAA kuin tilata se vaikkapa kiinasta. Kivijalkamyymälään täytyy fyysisesti siirtyä sitä kaapelia hakemaan kyseisen myymälän aukioloaikana.

        "Etukäteisselvittelynä" tarvitaan ainakin tieto myymälän aukioloajoista ja sijainnista. Sitten myymälään täytyy lähteä pahimmassa tapauksessa erikseen, jos se ei sijaitse edes minkään muun asiointimatkan varrella. Autolle pitää löytää parkkipaikka jne. jos niitä ei lähellä ole.

        Et voi tietää etukäteen mitä se edes maksaa tai onko niitä edes myynnissä siellä. Tietysti jossain ihan tusinakaapelissa varmaan on, mutta erikoisemmissa yleensä taas ei. Jos se selvitetään etukäteen, niin siinä on taas lisää etukäteisselvittelyä, mikä oli sinusta huono ajatus.

        Netistä tilaamalla voit persettäsi nostamatta helposti etsiä halvimman sopivan kaapelin ja tilata sen. Sitten se tulee aikanaan postissa kotiin. Ei yhden kaapelin tilaamiseen esim. ebaysta tarvita mitään etukäteisselvittelyjä.

        Toimituskulut näkyvät samalla sivulla missä itse tuotteen hinta, ja viimeistään maksaessa. Ne etukäteisselvittelyt tarkoittivat tullirajan ylittäviä tuotteita, mitkä voisi jäädä tulliin kiinni.

        Millä tavoin sinusta on HELPOMPAA lähteä kivijalkamyymälään kuin että tilaat netistä persettä nostamatta? Ja netistä tilaaminen on varmasti nopeampaakin, kuin lähteä kivijalkamyymälään ihmettelemään. Tarkoitan siis itse tuotteen ostamista, kivijalkamyymälästä sen saa heti mutta nettiostoksissa tietysti toimitusaikaa.

        Kivijalkamyymälän ainoa etu tuntuu olevan se, että tuotteen saa heti mukaan. Loput onkin negatiivisia asioita nettitilaamiseen verrattuna.

        Kysyit, että mikä kaapelin hinnassa on tyhjää kivijalkamyymälässä. Tietysti kaikkien välikäsien käteen jäävät osuudet kaapelin "alkuperäisen hinnan" ja myyntihinnan välillä.

        Nimittäin jostain kiinasta ne sinne kivijalkamyymälän hyllyynkin tulee, ei niitä takahuoneessa tinailla kasaan. Mitä vähemmän välikäsiä on kaapelin valmistajan ja ostajan välillä, sen vähemmän hinnassa on sitä tyhjää.

        Jos kaapeli maksaa kivijalkamyymälässä kympin ja kiinasta kotiovelle tilattuna euron, voidaan todeta että tyhjää on ainakin yhdeksän euroa.

        Kaapelin todelliset valmistuskustannukset on vielä tuosta eurostakin murto-osan, eli senkin hinnassa on ilmaa. Jos tilaisi suoraan jostain valmistajalta ihan vitunmoisen erän, niin silloin hinnassa ilmaa olisi kaikista vähiten.


      • kiinasta kirjoitti:

        Ja siksi sitä yhtä USB-kaapelia ei kannata ostaa sieltä kivijalkamyymälästä ellei ole hätätapaus ja sitä tarvitse juuri sillä punaisella minuutilla.

        Saa sitä nopeamminkin kiinasta tulemaan kuin kolmessa viikossa jos ottaa vaikka DHL paketin mutta niissä on suuremmat postikulut.

        Asutko sinä siis siellä kivijalkamyymälässä vai miten sieltä USB-kaapelin hankkimiseen ei tarvita mitään muuta kuin käyttää kättä lompakolla. Vai onko sinulla oma lähetti päivystämässä jatkuvasti kaapelin noutoa varten?

        En ymmärrä, millä tavalla kaapelin hankinta on kivijalkamyymälästä HELPOMPAA kuin tilata se vaikkapa kiinasta. Kivijalkamyymälään täytyy fyysisesti siirtyä sitä kaapelia hakemaan kyseisen myymälän aukioloaikana.

        "Etukäteisselvittelynä" tarvitaan ainakin tieto myymälän aukioloajoista ja sijainnista. Sitten myymälään täytyy lähteä pahimmassa tapauksessa erikseen, jos se ei sijaitse edes minkään muun asiointimatkan varrella. Autolle pitää löytää parkkipaikka jne. jos niitä ei lähellä ole.

        Et voi tietää etukäteen mitä se edes maksaa tai onko niitä edes myynnissä siellä. Tietysti jossain ihan tusinakaapelissa varmaan on, mutta erikoisemmissa yleensä taas ei. Jos se selvitetään etukäteen, niin siinä on taas lisää etukäteisselvittelyä, mikä oli sinusta huono ajatus.

        Netistä tilaamalla voit persettäsi nostamatta helposti etsiä halvimman sopivan kaapelin ja tilata sen. Sitten se tulee aikanaan postissa kotiin. Ei yhden kaapelin tilaamiseen esim. ebaysta tarvita mitään etukäteisselvittelyjä.

        Toimituskulut näkyvät samalla sivulla missä itse tuotteen hinta, ja viimeistään maksaessa. Ne etukäteisselvittelyt tarkoittivat tullirajan ylittäviä tuotteita, mitkä voisi jäädä tulliin kiinni.

        Millä tavoin sinusta on HELPOMPAA lähteä kivijalkamyymälään kuin että tilaat netistä persettä nostamatta? Ja netistä tilaaminen on varmasti nopeampaakin, kuin lähteä kivijalkamyymälään ihmettelemään. Tarkoitan siis itse tuotteen ostamista, kivijalkamyymälästä sen saa heti mutta nettiostoksissa tietysti toimitusaikaa.

        Kivijalkamyymälän ainoa etu tuntuu olevan se, että tuotteen saa heti mukaan. Loput onkin negatiivisia asioita nettitilaamiseen verrattuna.

        Kysyit, että mikä kaapelin hinnassa on tyhjää kivijalkamyymälässä. Tietysti kaikkien välikäsien käteen jäävät osuudet kaapelin "alkuperäisen hinnan" ja myyntihinnan välillä.

        Nimittäin jostain kiinasta ne sinne kivijalkamyymälän hyllyynkin tulee, ei niitä takahuoneessa tinailla kasaan. Mitä vähemmän välikäsiä on kaapelin valmistajan ja ostajan välillä, sen vähemmän hinnassa on sitä tyhjää.

        Jos kaapeli maksaa kivijalkamyymälässä kympin ja kiinasta kotiovelle tilattuna euron, voidaan todeta että tyhjää on ainakin yhdeksän euroa.

        Kaapelin todelliset valmistuskustannukset on vielä tuosta eurostakin murto-osan, eli senkin hinnassa on ilmaa. Jos tilaisi suoraan jostain valmistajalta ihan vitunmoisen erän, niin silloin hinnassa ilmaa olisi kaikista vähiten.

        "Ja siksi sitä yhtä USB-kaapelia ei kannata ostaa sieltä kivijalkamyymälästä ellei ole hätätapaus ja sitä tarvitse juuri sillä punaisella minuutilla."

        Hyvin usein kaikki halutaan heti.

        "Asutko sinä siis siellä kivijalkamyymälässä vai miten sieltä USB-kaapelin hankkimiseen ei tarvita mitään muuta kuin käyttää kättä lompakolla."

        Ihmiset yleensä käy töissä, koulussa tai asioivat toisten ihmisten parissa niin tuollaiset hoituvat helposti samalla. Esim. tästä on lähimpään kivijalkamyymälään 3min matka. Edes takaisin sinne ja ostaminen veisi ehkä 15min niin olen asentanut sen piuhan paikalleen mihin haluan.

        "Kysyit, että mikä kaapelin hinnassa on tyhjää kivijalkamyymälässä. Tietysti kaikkien välikäsien käteen jäävät osuudet kaapelin "alkuperäisen hinnan" ja myyntihinnan välillä."

        Niitä välikäsiä tarvitaan tavallisesti kun se tavara halutaan heti. Voidaan kaikki välikädet pois ja ostan vaikka sinulta USB-kaapelin. Mihin hintaan myyt ja postitat mulle kun haluan että hankit minulle uuden ilman eri kustannuksia tai maksat rahat takaisin jos se on vaikka viallinen. Kuluttajansuojalaki nääs, kaikkien härpäkkeiden pitää myös toimia, minä en jaksa selvittää mikä kiinamalli on schaissea ja mikä ei.

        "Nimittäin jostain kiinasta ne sinne kivijalkamyymälän hyllyynkin tulee, ei niitä takahuoneessa tinailla kasaan."

        Miksi et tinaile itse kasaan sitä? Miksi maksat siitä jollekin kiinalaiselle ja kuljetuskulut vielä päälle? Tee itse ja säästä.


      • hmhmhm
        kiinasta kirjoitti:

        Ja siksi sitä yhtä USB-kaapelia ei kannata ostaa sieltä kivijalkamyymälästä ellei ole hätätapaus ja sitä tarvitse juuri sillä punaisella minuutilla.

        Saa sitä nopeamminkin kiinasta tulemaan kuin kolmessa viikossa jos ottaa vaikka DHL paketin mutta niissä on suuremmat postikulut.

        Asutko sinä siis siellä kivijalkamyymälässä vai miten sieltä USB-kaapelin hankkimiseen ei tarvita mitään muuta kuin käyttää kättä lompakolla. Vai onko sinulla oma lähetti päivystämässä jatkuvasti kaapelin noutoa varten?

        En ymmärrä, millä tavalla kaapelin hankinta on kivijalkamyymälästä HELPOMPAA kuin tilata se vaikkapa kiinasta. Kivijalkamyymälään täytyy fyysisesti siirtyä sitä kaapelia hakemaan kyseisen myymälän aukioloaikana.

        "Etukäteisselvittelynä" tarvitaan ainakin tieto myymälän aukioloajoista ja sijainnista. Sitten myymälään täytyy lähteä pahimmassa tapauksessa erikseen, jos se ei sijaitse edes minkään muun asiointimatkan varrella. Autolle pitää löytää parkkipaikka jne. jos niitä ei lähellä ole.

        Et voi tietää etukäteen mitä se edes maksaa tai onko niitä edes myynnissä siellä. Tietysti jossain ihan tusinakaapelissa varmaan on, mutta erikoisemmissa yleensä taas ei. Jos se selvitetään etukäteen, niin siinä on taas lisää etukäteisselvittelyä, mikä oli sinusta huono ajatus.

        Netistä tilaamalla voit persettäsi nostamatta helposti etsiä halvimman sopivan kaapelin ja tilata sen. Sitten se tulee aikanaan postissa kotiin. Ei yhden kaapelin tilaamiseen esim. ebaysta tarvita mitään etukäteisselvittelyjä.

        Toimituskulut näkyvät samalla sivulla missä itse tuotteen hinta, ja viimeistään maksaessa. Ne etukäteisselvittelyt tarkoittivat tullirajan ylittäviä tuotteita, mitkä voisi jäädä tulliin kiinni.

        Millä tavoin sinusta on HELPOMPAA lähteä kivijalkamyymälään kuin että tilaat netistä persettä nostamatta? Ja netistä tilaaminen on varmasti nopeampaakin, kuin lähteä kivijalkamyymälään ihmettelemään. Tarkoitan siis itse tuotteen ostamista, kivijalkamyymälästä sen saa heti mutta nettiostoksissa tietysti toimitusaikaa.

        Kivijalkamyymälän ainoa etu tuntuu olevan se, että tuotteen saa heti mukaan. Loput onkin negatiivisia asioita nettitilaamiseen verrattuna.

        Kysyit, että mikä kaapelin hinnassa on tyhjää kivijalkamyymälässä. Tietysti kaikkien välikäsien käteen jäävät osuudet kaapelin "alkuperäisen hinnan" ja myyntihinnan välillä.

        Nimittäin jostain kiinasta ne sinne kivijalkamyymälän hyllyynkin tulee, ei niitä takahuoneessa tinailla kasaan. Mitä vähemmän välikäsiä on kaapelin valmistajan ja ostajan välillä, sen vähemmän hinnassa on sitä tyhjää.

        Jos kaapeli maksaa kivijalkamyymälässä kympin ja kiinasta kotiovelle tilattuna euron, voidaan todeta että tyhjää on ainakin yhdeksän euroa.

        Kaapelin todelliset valmistuskustannukset on vielä tuosta eurostakin murto-osan, eli senkin hinnassa on ilmaa. Jos tilaisi suoraan jostain valmistajalta ihan vitunmoisen erän, niin silloin hinnassa ilmaa olisi kaikista vähiten.

        Kyllä se minunkin mielestä on kivijalkamyymälästä monesti helpompaa ostaa varsinkin sellaista tavaraa mikä ei ole ihan niin eksaktia kuin nämä tietotekniikkajutut.

        Näet tuotteen, voit heti todeta onko se sopiva, saat sen mukaan heti, jne. :|

        Kummallista kun paheksut sitä että myymälät ottavat katteensa. No tottakai ne ottavat, he joutuvat varastoimaan tuotetta, tekemään yhtä sun toista sen pitämiseksi siellä tarjolla. Ihan perus yritystoimintaa.

        Paheksutko bussikuskillekin, että hän ottaa työstään palkan? Ei ole pakko ottaa bussia, aina voi kävellä.


    • 4te5rfg

      Kiitos EU:n, kannattaa seurata hintoja Suomen ulkopuolelta ja näin säästää mukavia summia. Monet tilaavat raudan Saksasta.

      • Mutta ei kannata pahemmin tilata koneen osia muualta kuin suomesta. Vastaan tulee nämä takuuasiat ja niiden hoitaminen on paljon aikaa vievää englannin kielellä.


      • löööööööööööööööööööl

        Jo Saksan edullisempi verotus tekee sieltä tilaamisesta kannattavaa.
        Kuluttajansuoja takaa sen että takuuasiatpitää hoitua sen maansääntöjen mukaan mihintavara on myyty.

        Jotku täällä väittää et takuuasiointi olisi hankalampaa. Tämä on paskapuhetta.
        EU mahdollistaa kuluttajan tehdä valintoja koko EU:n sisällä. Eli voiostaa tuotteensasieltä mistä halvimmalla saa.

        Jos poliitikot ei tajua että 5% korkeampi verotus tavaroille tappaa kulutuksen.
        Silloin poliitikko on tyhmä. Ei se ole kuluttajan vika. Kuluttaja saa tehdä omat valintansa kuten haluaa. Kunhan noudattaa Suomen ja EU.n lakeja.

        Gigantin mainos: "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa"
        Tämä kanattaa sisäistää.


      • kannyman kirjoitti:

        Mutta ei kannata pahemmin tilata koneen osia muualta kuin suomesta. Vastaan tulee nämä takuuasiat ja niiden hoitaminen on paljon aikaa vievää englannin kielellä.

        Jaa riippuu vähän. Olen itse ostanut kiintolevyjä saksasta kun niitä menee sellaisia määriä ja pitää sparet olla kuitenkin. Sitten vaan checkkaa että on ehjiä ja ottaa riskin vaikka hajoaisi. Ihan sama kun ostaa tarpeeksi, tulee silti halvemmaksi

        Yksittäistä tavaraa jos ostaa vähänkin arvokkaampaa niin sitten kyllä itse ostan mieluummin suomesta.


      • löööööööööööööööööööl kirjoitti:

        Jo Saksan edullisempi verotus tekee sieltä tilaamisesta kannattavaa.
        Kuluttajansuoja takaa sen että takuuasiatpitää hoitua sen maansääntöjen mukaan mihintavara on myyty.

        Jotku täällä väittää et takuuasiointi olisi hankalampaa. Tämä on paskapuhetta.
        EU mahdollistaa kuluttajan tehdä valintoja koko EU:n sisällä. Eli voiostaa tuotteensasieltä mistä halvimmalla saa.

        Jos poliitikot ei tajua että 5% korkeampi verotus tavaroille tappaa kulutuksen.
        Silloin poliitikko on tyhmä. Ei se ole kuluttajan vika. Kuluttaja saa tehdä omat valintansa kuten haluaa. Kunhan noudattaa Suomen ja EU.n lakeja.

        Gigantin mainos: "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa"
        Tämä kanattaa sisäistää.

        Ei se tavaroiden verotus niinkään vaan sen työvoiman kustannukset.. jotka heijastuu sitten kaikkiin hintoihin.


      • jonytonkumma
        kannyman kirjoitti:

        Mutta ei kannata pahemmin tilata koneen osia muualta kuin suomesta. Vastaan tulee nämä takuuasiat ja niiden hoitaminen on paljon aikaa vievää englannin kielellä.

        Et siis osaakäyttää google kääntäjää?
        Vai onko opetusmenny koulussa hieman ohi?
        Kuitenki suosittelet joka ketjussa kännykkäpuolella ulkomailta tilaamista.

        Minä tilasin kännykkäni Saksasta. Tilaan myös tietokoneen osat Saksasta.
        Yksinkertaiset syyt. Valikoima on parempi jahuippu osat ovat huomattavasti edullisempiakuin Suomessa.

        Tarvitaan vain yksi esimerkki josta tajuaa ettei Jimm's pc storesta kannata tilata mitääm muuta kuin tarjoustuotteita.

        4790k hinta jimms pc storessa. 404.00 €
        http://www.jimms.fi/tuote/BX80646I74790K

        6 ytimisen hinta mindfactorissa:
        http://www.mindfactory.de/product_info.php/Intel-Core-i7-5820K-6x-3-30GHz-So-2011-3-WOF_974991.html
        € 409,12

        En miettis sekuntia kauempaa kumman ostaisin.
        Bechmarkit todistavat 6 ytimisen hyödyn.
        http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel Core i7-5820K @ 3.30GHz
        http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel Core i7-4790K @ 4.00GHz

        Hinta on samajoten uudempi jaenemmän ytimiä sisältävä tehokkaampi on todellakin parempi ostos. lisäksi uusi piirisarja tarjoaa selkeitä etujavanhempiin verrattuna.
        Lisäksi 2011V3 sarja on intelin huippu. Emolevyt sisältävät parhaat ominaisuudet.

        Kännymänin kaksinaamaiset kommentit on todella harhaanjohtavia.
        Hänen suosikki puhelin tiedetään. Mutta seettä jokaisen pitäsi kyseinen puhelin ostaa.
        On todella tyhmää ja osoittaa ettei kännymän kuuntele aloittajan tarpeita.
        Tyypillinen silmät ummessa kulkija joka ei muuta teeku vänkää vastaan.
        Muiden mielipiteet javarsinkin aloittajan tarpeiden huimiointi puuttuu täysin.
        Metsään menee myös tuo takuuasioiden hankaluus jos tilaa Saksasta osia.

        Suomen rahat menee kyllä vääriin osoitteisiin. Kuten Talvivaaran pyörittämiseen.
        Aloitetaan työvoimakustannusten pudottaminen eduskunnasta ja ministereistä.
        He ovat syy siihen miksi Suomen talouson ns"kuralla"
        Nyt on heidän aika kantaa vastuu.


      • jonytonkumma kirjoitti:

        Et siis osaakäyttää google kääntäjää?
        Vai onko opetusmenny koulussa hieman ohi?
        Kuitenki suosittelet joka ketjussa kännykkäpuolella ulkomailta tilaamista.

        Minä tilasin kännykkäni Saksasta. Tilaan myös tietokoneen osat Saksasta.
        Yksinkertaiset syyt. Valikoima on parempi jahuippu osat ovat huomattavasti edullisempiakuin Suomessa.

        Tarvitaan vain yksi esimerkki josta tajuaa ettei Jimm's pc storesta kannata tilata mitääm muuta kuin tarjoustuotteita.

        4790k hinta jimms pc storessa. 404.00 €
        http://www.jimms.fi/tuote/BX80646I74790K

        6 ytimisen hinta mindfactorissa:
        http://www.mindfactory.de/product_info.php/Intel-Core-i7-5820K-6x-3-30GHz-So-2011-3-WOF_974991.html
        € 409,12

        En miettis sekuntia kauempaa kumman ostaisin.
        Bechmarkit todistavat 6 ytimisen hyödyn.
        http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel Core i7-5820K @ 3.30GHz
        http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel Core i7-4790K @ 4.00GHz

        Hinta on samajoten uudempi jaenemmän ytimiä sisältävä tehokkaampi on todellakin parempi ostos. lisäksi uusi piirisarja tarjoaa selkeitä etujavanhempiin verrattuna.
        Lisäksi 2011V3 sarja on intelin huippu. Emolevyt sisältävät parhaat ominaisuudet.

        Kännymänin kaksinaamaiset kommentit on todella harhaanjohtavia.
        Hänen suosikki puhelin tiedetään. Mutta seettä jokaisen pitäsi kyseinen puhelin ostaa.
        On todella tyhmää ja osoittaa ettei kännymän kuuntele aloittajan tarpeita.
        Tyypillinen silmät ummessa kulkija joka ei muuta teeku vänkää vastaan.
        Muiden mielipiteet javarsinkin aloittajan tarpeiden huimiointi puuttuu täysin.
        Metsään menee myös tuo takuuasioiden hankaluus jos tilaa Saksasta osia.

        Suomen rahat menee kyllä vääriin osoitteisiin. Kuten Talvivaaran pyörittämiseen.
        Aloitetaan työvoimakustannusten pudottaminen eduskunnasta ja ministereistä.
        He ovat syy siihen miksi Suomen talouson ns"kuralla"
        Nyt on heidän aika kantaa vastuu.

        "Aloitetaan työvoimakustannusten pudottaminen eduskunnasta ja ministereistä."

        Ei vaikuta oikein mihinkään. Työvoimakustannuksia tekee korkeaksi mm.

        -TES
        -sosiaalimaksut
        -lomailusta maksaminen
        -Naisten raskaudet
        -Irtisanomisajan palkat
        -alhainen ostovoima/verotus/yleinen persaukisuus

        jne.

        Nykymalli on se, että työntekijän pitää tuoda rahaa firmaan 2x palkkansa verran. Jos nyt myyt tietokoneliikkeessa prosessoreita tai USB-tikkuja, niin ostohinnan, verojen, toimituskulujen jne. jälkeen sillä tasolla euroja katetta hinnassa, että myyjä ehtii myydä niillä katteilla 2x palkkansa verran.

        Eli jos myyjä myy vaikka USB-tikkuja joissa 5€ katetta, pitää niitä myydä kuukaudessa 800kpl jotta voi ansaita 2000€/kk palkkaa. Se olisi 40 tikkua päivässä tai 5 tikkua tunnissa. Ei jää hirveästi aikaa tietokoneliikkeessä "renkaanpotkijoille" tai niille ketkä maksaa 10cnt kolikoilla tai jotka jahkailee että ostanko nyt 8Gt vai 16Gt tikun. Tai "emmä ostakkaan".

        Helpottuu kummasti jos katetta nostaa ja laskee palkkaa! Myyjä ehtii sitten käydä vaikka paskalla jossain välissä päivää.


      • M-Kar kirjoitti:

        "Aloitetaan työvoimakustannusten pudottaminen eduskunnasta ja ministereistä."

        Ei vaikuta oikein mihinkään. Työvoimakustannuksia tekee korkeaksi mm.

        -TES
        -sosiaalimaksut
        -lomailusta maksaminen
        -Naisten raskaudet
        -Irtisanomisajan palkat
        -alhainen ostovoima/verotus/yleinen persaukisuus

        jne.

        Nykymalli on se, että työntekijän pitää tuoda rahaa firmaan 2x palkkansa verran. Jos nyt myyt tietokoneliikkeessa prosessoreita tai USB-tikkuja, niin ostohinnan, verojen, toimituskulujen jne. jälkeen sillä tasolla euroja katetta hinnassa, että myyjä ehtii myydä niillä katteilla 2x palkkansa verran.

        Eli jos myyjä myy vaikka USB-tikkuja joissa 5€ katetta, pitää niitä myydä kuukaudessa 800kpl jotta voi ansaita 2000€/kk palkkaa. Se olisi 40 tikkua päivässä tai 5 tikkua tunnissa. Ei jää hirveästi aikaa tietokoneliikkeessä "renkaanpotkijoille" tai niille ketkä maksaa 10cnt kolikoilla tai jotka jahkailee että ostanko nyt 8Gt vai 16Gt tikun. Tai "emmä ostakkaan".

        Helpottuu kummasti jos katetta nostaa ja laskee palkkaa! Myyjä ehtii sitten käydä vaikka paskalla jossain välissä päivää.

        Niin ja 40 myyntiä päivässä... öhhöhöh.. aika hektistä jos jokainen on erillinen asiakas. Ei joka päivä ole joulumyynti, musta perjantai tai tule uusi iPhone mitä porukka ryntää ostamaan. Ei siellä tietokoneliikkeessä ole mitään liukuhihnaa kuten Siwan kassalla.

        Todellinen toteutuneiden myyntien määrä (=maksavien asiakkaiden määrä) päivässä helposti vain 12kpl, sitten on ruokatunti, kahvitauko/paskatauko ja muut työtehtävät ja jokainen asiakas ehkä ostaa vähän enemmän kuin muistitikun. Joku voi ostaa vaikka läppäri MS Office virustutka.


      • jonytonkumma

        Kysymys on mallista jonka pitää tulla päättäjiltä.
        Ongelma korkean verotuksen kanssa on seettei kansalla ole osto voimaa.
        Pakko säästää joka ropo joten ylihintaaei voi maksaa oikein mistään.
        Muuten jää sapuskat ostamatta kaappiin.

        Suomen pitäisi keskittyä kehittämään huipputuotteita.
        En puhu nyt tietokoneista. Esimerkiksi akkutekniikkakehittyy tulevina vuosina ripeästi.
        Samoin aurinkoenergia. Sähköautojavoitaisiin valmistaa Suomessa varmasti vientiin.

        Yritykset tekevät ne suurimmat ostot. Pelokoeet on huolestuttavan vähäinen markkinaosuus. Silti niiden mainontaan ja testaamiseen panostetaan todella paljon esimerkiksi näytteiden lähettämisellä testaajille.

        Nämä kaikki maksaa kuitenkin loppupeleissä kuluttaja. Nyt jo enustetaan että yksi valmistaja putoaa kelkasta. Juttu oli muropaketissa.

        Sinäkin muutit suositustasi lenovon mokan takia. Aika herkässä on suosituksen muuttaminen. Kännymän syyllistyy samaan. Hänen mielestään Seagatekiintolevyton paskoja koska yksi oma levy hajonnut. Lisäksi postailee huonoa testiä vaikka on selitetty moneen kertaan että testin informaation on humpuukia. Mihintämä johtaa?

        Myyjän tehtävä on myydä sitä tuotetta jossa on kovin kate.
        Mikä taas on suosittelijan tehtävä? Saada neuvoa kysyvä parhaan koneen mitä sillä hinnalla on mahdollista saada. Toteutuuko tämä missään ketjussa täällä?


      • jonytonkumma kirjoitti:

        Et siis osaakäyttää google kääntäjää?
        Vai onko opetusmenny koulussa hieman ohi?
        Kuitenki suosittelet joka ketjussa kännykkäpuolella ulkomailta tilaamista.

        Minä tilasin kännykkäni Saksasta. Tilaan myös tietokoneen osat Saksasta.
        Yksinkertaiset syyt. Valikoima on parempi jahuippu osat ovat huomattavasti edullisempiakuin Suomessa.

        Tarvitaan vain yksi esimerkki josta tajuaa ettei Jimm's pc storesta kannata tilata mitääm muuta kuin tarjoustuotteita.

        4790k hinta jimms pc storessa. 404.00 €
        http://www.jimms.fi/tuote/BX80646I74790K

        6 ytimisen hinta mindfactorissa:
        http://www.mindfactory.de/product_info.php/Intel-Core-i7-5820K-6x-3-30GHz-So-2011-3-WOF_974991.html
        € 409,12

        En miettis sekuntia kauempaa kumman ostaisin.
        Bechmarkit todistavat 6 ytimisen hyödyn.
        http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel Core i7-5820K @ 3.30GHz
        http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel Core i7-4790K @ 4.00GHz

        Hinta on samajoten uudempi jaenemmän ytimiä sisältävä tehokkaampi on todellakin parempi ostos. lisäksi uusi piirisarja tarjoaa selkeitä etujavanhempiin verrattuna.
        Lisäksi 2011V3 sarja on intelin huippu. Emolevyt sisältävät parhaat ominaisuudet.

        Kännymänin kaksinaamaiset kommentit on todella harhaanjohtavia.
        Hänen suosikki puhelin tiedetään. Mutta seettä jokaisen pitäsi kyseinen puhelin ostaa.
        On todella tyhmää ja osoittaa ettei kännymän kuuntele aloittajan tarpeita.
        Tyypillinen silmät ummessa kulkija joka ei muuta teeku vänkää vastaan.
        Muiden mielipiteet javarsinkin aloittajan tarpeiden huimiointi puuttuu täysin.
        Metsään menee myös tuo takuuasioiden hankaluus jos tilaa Saksasta osia.

        Suomen rahat menee kyllä vääriin osoitteisiin. Kuten Talvivaaran pyörittämiseen.
        Aloitetaan työvoimakustannusten pudottaminen eduskunnasta ja ministereistä.
        He ovat syy siihen miksi Suomen talouson ns"kuralla"
        Nyt on heidän aika kantaa vastuu.

        Kyllä se oikeasti on hankalampaa. siksi suomesta kannattaa tilata nämä.


      • jonytonkumma kirjoitti:

        Kysymys on mallista jonka pitää tulla päättäjiltä.
        Ongelma korkean verotuksen kanssa on seettei kansalla ole osto voimaa.
        Pakko säästää joka ropo joten ylihintaaei voi maksaa oikein mistään.
        Muuten jää sapuskat ostamatta kaappiin.

        Suomen pitäisi keskittyä kehittämään huipputuotteita.
        En puhu nyt tietokoneista. Esimerkiksi akkutekniikkakehittyy tulevina vuosina ripeästi.
        Samoin aurinkoenergia. Sähköautojavoitaisiin valmistaa Suomessa varmasti vientiin.

        Yritykset tekevät ne suurimmat ostot. Pelokoeet on huolestuttavan vähäinen markkinaosuus. Silti niiden mainontaan ja testaamiseen panostetaan todella paljon esimerkiksi näytteiden lähettämisellä testaajille.

        Nämä kaikki maksaa kuitenkin loppupeleissä kuluttaja. Nyt jo enustetaan että yksi valmistaja putoaa kelkasta. Juttu oli muropaketissa.

        Sinäkin muutit suositustasi lenovon mokan takia. Aika herkässä on suosituksen muuttaminen. Kännymän syyllistyy samaan. Hänen mielestään Seagatekiintolevyton paskoja koska yksi oma levy hajonnut. Lisäksi postailee huonoa testiä vaikka on selitetty moneen kertaan että testin informaation on humpuukia. Mihintämä johtaa?

        Myyjän tehtävä on myydä sitä tuotetta jossa on kovin kate.
        Mikä taas on suosittelijan tehtävä? Saada neuvoa kysyvä parhaan koneen mitä sillä hinnalla on mahdollista saada. Toteutuuko tämä missään ketjussa täällä?

        Itse taas en välitä mistä kukin ostaa ja silläkään ei niin väliä, että mitä ostaa kunhan ostaa tarpeisiinsa oikean, käyttää _riittävästi_ rahaa ja aikaa siihen, että homma tulee tehtyä kunnolla ja oikein.

        Homman voi möhliä niin, että käyttää liian vähän rahaa/aikaa ja ostaa käyttötarpeeseensa vääränlaista ja se on silloin oma vika. Aika usein ratkaisu on ostaa uusi kunnollinen, ja se sitten se leikkiminen tulikin kalliiksi ja aikaa vieväksi.

        Missään nimessä kalleinta ei tarvitse ostaa vaan riittävä.

        Gigantin mainos: "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa"... tämän voisi muotoilla paremmin.

        "Riittävän hyvä". on se mitä itse suosin. Ja se mikä on riittävän hyvä pitää määritellä, että mikä on riittävä.

        Esim. tuossa kiintolevyesimerkissä, olennaista on ymmärtää se, että voivat hajoilla milloin tahansa ja tyypillisesti hajoavat <6kk ostohetkestä tai sitten kestävät kauan. Ostin sitten riittävästi että riittä datoille nyt ja tulevaisuudessa, riittää varmistukseen spare kun kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa. Sitten kun niitä kiintsareita ostaa kerralla tyyliin 9-25 niin voi optimoida sitä mistä ostaa. Ei kiinnosta sitten vaikka hajoaisi kun on hyllyssä varaosaa.

        "Pelikoeet on huolestuttavan vähäinen markkinaosuus."

        On se joo hyvin vähäinen.. Joku 5% tai alle.

        Tässä nyt on se juttu että mihin sellaista erityistä pelikonetta tarvitsee kun näkee kuinka paljon jossain muutaman kympin Rasperry Pi2.ssakin on vääntöä.


      • Kanny_lapsoselle
        kannyman kirjoitti:

        Kyllä se oikeasti on hankalampaa. siksi suomesta kannattaa tilata nämä.

        Sinulle tuntuu kaikki olevan hankalaa, mitä jos antaisit äitisi hoitaa lelujesi tilaamisen niin onnistuisi paremmin.


      • mopokarkaataas
        M-Kar kirjoitti:

        Itse taas en välitä mistä kukin ostaa ja silläkään ei niin väliä, että mitä ostaa kunhan ostaa tarpeisiinsa oikean, käyttää _riittävästi_ rahaa ja aikaa siihen, että homma tulee tehtyä kunnolla ja oikein.

        Homman voi möhliä niin, että käyttää liian vähän rahaa/aikaa ja ostaa käyttötarpeeseensa vääränlaista ja se on silloin oma vika. Aika usein ratkaisu on ostaa uusi kunnollinen, ja se sitten se leikkiminen tulikin kalliiksi ja aikaa vieväksi.

        Missään nimessä kalleinta ei tarvitse ostaa vaan riittävä.

        Gigantin mainos: "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa"... tämän voisi muotoilla paremmin.

        "Riittävän hyvä". on se mitä itse suosin. Ja se mikä on riittävän hyvä pitää määritellä, että mikä on riittävä.

        Esim. tuossa kiintolevyesimerkissä, olennaista on ymmärtää se, että voivat hajoilla milloin tahansa ja tyypillisesti hajoavat <6kk ostohetkestä tai sitten kestävät kauan. Ostin sitten riittävästi että riittä datoille nyt ja tulevaisuudessa, riittää varmistukseen spare kun kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa. Sitten kun niitä kiintsareita ostaa kerralla tyyliin 9-25 niin voi optimoida sitä mistä ostaa. Ei kiinnosta sitten vaikka hajoaisi kun on hyllyssä varaosaa.

        "Pelikoeet on huolestuttavan vähäinen markkinaosuus."

        On se joo hyvin vähäinen.. Joku 5% tai alle.

        Tässä nyt on se juttu että mihin sellaista erityistä pelikonetta tarvitsee kun näkee kuinka paljon jossain muutaman kympin Rasperry Pi2.ssakin on vääntöä.

        Mitähän se M-kar raspikakkosella oikein pelaa?


      • mopokarkaataas kirjoitti:

        Mitähän se M-kar raspikakkosella oikein pelaa?

        En mitään. Tiedän, että laitteessa on aika paljon potkua: https://www.youtube.com/watch?v=0u6tjg6MF8Y

        Tuo toimi sillä ykköselläkin joka oli valtavasti tehottomampi.

        Eli, on vähän sellainen juttu että jos muutaman kympin vekotin pyörittää vaivatta peliä niin muutaman satasen läppäri/all-in-one alkaa pyörittää vaivatta mitä vaan teräväpiirrolla.

        Mihin siis tarvitsee jotain erityistä "pelikonetta" ? Alkaa olla kohta sitä, että ovat niitä samoja amiksia kohta joilla on itse rakennettuna jotain spoileria autossa. Aika vähän siis liikenteessä.

        Minullehan se on ihan sama mihin rahansa käyttää mutta tällä palstalla kuitenkin joku jatkaa jankuttamista kuinka siinä säästää kun ostaa muutaman satasen koneen sijasta 1500€ "pelikoneen" ja rakentaa sen itse. Ei pidä olettaa että kaikki on jotain amiksia.


      • waegdrf
        kannyman kirjoitti:

        Kyllä se oikeasti on hankalampaa. siksi suomesta kannattaa tilata nämä.

        Jos joku ei kieliä osaa niin eiköhän automaattisesti tilaa sieltä mistä kykenee. Ei tartte täällä olla julistamassa mistä kannattaa tilata ja miksi. Mulla taittuu kotimaisen lisäksi neljä eri kieltä niin tilaan mistä huvittaa tai kannattaa ja aina saanut hyvää palvelua kun on sitä tarvinnut. Takuuasiat ja palautukset/vaihdot ulkomaille voi käydä jopa nopeammin jos onnistuu jättämään Itellan (vai postiko se taas on?) välistä.


      • toimeks

        Tai sitten voi kokeilla google kääntäjää.
        Omhan noi kielet opiskeltu jo koulussa.
        Ongelmatilanteissavoi aina kysyä apua.
        Rohkeasti vaan kokeilemaan.


      • mopokarkaataas
        M-Kar kirjoitti:

        En mitään. Tiedän, että laitteessa on aika paljon potkua: https://www.youtube.com/watch?v=0u6tjg6MF8Y

        Tuo toimi sillä ykköselläkin joka oli valtavasti tehottomampi.

        Eli, on vähän sellainen juttu että jos muutaman kympin vekotin pyörittää vaivatta peliä niin muutaman satasen läppäri/all-in-one alkaa pyörittää vaivatta mitä vaan teräväpiirrolla.

        Mihin siis tarvitsee jotain erityistä "pelikonetta" ? Alkaa olla kohta sitä, että ovat niitä samoja amiksia kohta joilla on itse rakennettuna jotain spoileria autossa. Aika vähän siis liikenteessä.

        Minullehan se on ihan sama mihin rahansa käyttää mutta tällä palstalla kuitenkin joku jatkaa jankuttamista kuinka siinä säästää kun ostaa muutaman satasen koneen sijasta 1500€ "pelikoneen" ja rakentaa sen itse. Ei pidä olettaa että kaikki on jotain amiksia.

        Niin, tuon videon pelin laitteistovaatimukset on seuraavanlaiset:

        CPU: Pentium® 233 Mhz MMX®processor with 8 MB Video Card
        Or Pentium II 266 Mhz processor with 4 MB Video Card
        Or AMD® 350 Mhz K6®-2 processor with 4 MB Video Card
        RAM: 64 MB RAM
        GPU: 3-D Hardware Accelerator with full OpenGL® support

        Siis ihan oikeasti, tuossa raspissa on giga muistia ja 900Mhz ARM prosessori? Ja sitten "tiedät" että siinä on "aika paljon potkua"?

        Ja että sillä pelaa ihan samalla tavalla kuin sillä 1500€ pelikoneella?


      • mopokarkaataas kirjoitti:

        Niin, tuon videon pelin laitteistovaatimukset on seuraavanlaiset:

        CPU: Pentium® 233 Mhz MMX®processor with 8 MB Video Card
        Or Pentium II 266 Mhz processor with 4 MB Video Card
        Or AMD® 350 Mhz K6®-2 processor with 4 MB Video Card
        RAM: 64 MB RAM
        GPU: 3-D Hardware Accelerator with full OpenGL® support

        Siis ihan oikeasti, tuossa raspissa on giga muistia ja 900Mhz ARM prosessori? Ja sitten "tiedät" että siinä on "aika paljon potkua"?

        Ja että sillä pelaa ihan samalla tavalla kuin sillä 1500€ pelikoneella?

        En ole sanonut että sillä pelaa samalla tavalla kuin 1500€ pelikoneella. Opetteles nyt lukemaan.

        Jos joku 40€ tms. tietokone on noin tehokas (on muuten valtavasti tehokkaampi kuin mitä tuo peli vaatii, sekun toimi RasPi1:lläkin) niin mitä luulet minkälaisia tehoja 400€ pöytätietokoneissa ja läppäreissä on parissa vuodessa?

        Eli jos 400€:lla saa pöytäkoneen jolla pelit pyörii terävällä kuvalla sujuvasti niin kerro kuinka moni ostaa ja rakentaa itse jotain "pelikonetta" 1500€ budjetilla?

        Entä mitä luulet että mihin tasoon pelejä optimoidaan kun niitä pitäisi myydä kokoajan enemmän kun on niin valtavat tuotantokustannukset ja tarvitsee olla armeija graafikkoja ja mallintajia?

        Voin sanoa jo vastauksen, että lähes kaikki pelit tullaan optimoimaan niin että ne toimii vähintään samantasoisilla prossuilla ja GPU:illa mitä Xbox One ja PS4 konsoleissa ja niin jatkuu vielä 5v. Ja se sama teho saadaan pöytäkoneessa tyyliin 400€:lla parissa vuodessa.

        Sitten löytyy pieni marginaali joka maksaa sen 1500€ että saa jonkun 8K resoluution ja siinä sitten "säästää" kun maksaa niin paljon ja tekee itse. Jotkut taas vielä kytkee näyttöjä jollain Scartilla vielä olohuoneessa, että siinä vähän perspektiiviä asioihin.


      • mopokarkaataas kirjoitti:

        Niin, tuon videon pelin laitteistovaatimukset on seuraavanlaiset:

        CPU: Pentium® 233 Mhz MMX®processor with 8 MB Video Card
        Or Pentium II 266 Mhz processor with 4 MB Video Card
        Or AMD® 350 Mhz K6®-2 processor with 4 MB Video Card
        RAM: 64 MB RAM
        GPU: 3-D Hardware Accelerator with full OpenGL® support

        Siis ihan oikeasti, tuossa raspissa on giga muistia ja 900Mhz ARM prosessori? Ja sitten "tiedät" että siinä on "aika paljon potkua"?

        Ja että sillä pelaa ihan samalla tavalla kuin sillä 1500€ pelikoneella?

        Tämä muuten rullaa Rasperry Pi:llä: https://www.youtube.com/watch?v=3cwohARpaZo

        Voisi muuten itsekin ostaa tuollaisen RasPi2:n leikkikaluksi ja revitellä sen grafiikkatehoja irti. Rasperry Pi:ssä on sitä samaa hienoutta kuin oli C64:ssä kun jengi kisaa siitä kuka ottaa yhdestä megahertzistä eniten irti.


      • potkualöytyy
        M-Kar kirjoitti:

        Tämä muuten rullaa Rasperry Pi:llä: https://www.youtube.com/watch?v=3cwohARpaZo

        Voisi muuten itsekin ostaa tuollaisen RasPi2:n leikkikaluksi ja revitellä sen grafiikkatehoja irti. Rasperry Pi:ssä on sitä samaa hienoutta kuin oli C64:ssä kun jengi kisaa siitä kuka ottaa yhdestä megahertzistä eniten irti.

        Nykyään ei ole mitään tarvetta saada otettua yhdestä megahertzistä eniten irti kun prosessoritehoa löytyy vaikka kuinka perkeleesti. Ei tarvitse tehdä niin optimoituja ohjelmia. Paitsi tietysti jos pelleilee jollain raspilla.


      • potkualöytyy kirjoitti:

        Nykyään ei ole mitään tarvetta saada otettua yhdestä megahertzistä eniten irti kun prosessoritehoa löytyy vaikka kuinka perkeleesti. Ei tarvitse tehdä niin optimoituja ohjelmia. Paitsi tietysti jos pelleilee jollain raspilla.

        Ei niin. Nykyään missä tahansa vekottimessa on tehoja niin perkeleesti että harvemmin tarvitsee miettiä suorituskykyasioita. Näin myös Raspilla.


      • eiseriitä
        M-Kar kirjoitti:

        Ei niin. Nykyään missä tahansa vekottimessa on tehoja niin perkeleesti että harvemmin tarvitsee miettiä suorituskykyasioita. Näin myös Raspilla.

        raspissa tulee tehot vastaan aika nopeasti. jos siihen asennetaan vaikka my sql palvelin ja myös apache sitten jokin php sivu vaikka hakee tietoa tietokannasta.

        ei tarvita kovinkaan montaa käyttäjää kun koko paska on jo ihan tukossa.


      • eiseriitä kirjoitti:

        raspissa tulee tehot vastaan aika nopeasti. jos siihen asennetaan vaikka my sql palvelin ja myös apache sitten jokin php sivu vaikka hakee tietoa tietokannasta.

        ei tarvita kovinkaan montaa käyttäjää kun koko paska on jo ihan tukossa.

        Rasperry Pi 2:lla ei tule. Giga muistia ja quadcore.

        Ja sen lisäksi niitä PHP ja MySQL sivuja saa optimoitua todella helposti.


      • onneton_nykyaika
        M-Kar kirjoitti:

        Tämä muuten rullaa Rasperry Pi:llä: https://www.youtube.com/watch?v=3cwohARpaZo

        Voisi muuten itsekin ostaa tuollaisen RasPi2:n leikkikaluksi ja revitellä sen grafiikkatehoja irti. Rasperry Pi:ssä on sitä samaa hienoutta kuin oli C64:ssä kun jengi kisaa siitä kuka ottaa yhdestä megahertzistä eniten irti.

        Minusta olisi paljon mukavampaa, kun jotkut osaavat ihmiset tekisivät sellaista viimeiseen asti optimoitua matskua, millä otetaan kaikki irti esim. i7-5960X 2x Titan X SLI 32GB RAM -kombosta.Tekoälyssä olisi vaikka kuinka paljon kehitettävää, samoin äänimaailman simuloinnissa. Erityisesti nuo kaksi osa-aluetta laahaavat perässä nykyään. Eikä tietysti haittaisi yhtään, vaikka fysiikkamallinnus ja grafiikat ottaisivat aimo harppauksen eteenpäin. Surullinen tilanne on se, että kohta taas jumitetaan vuositolkulla onnettomien konsolien tasolla, vaikka rauta pystyisi paljon parempaan. PC-puolen parempaa rautaa käytetään lähinnä siihen, että voidaan jättää optimoinnit tekemättä, mikä on ihan perseestä.

        Johonkin raspberry pi tasoisen raudan kikkailu on vähän surkuhupaisaa, käyttää nyt noin paljon aikaa siihen että tehdään matskua jollaista PC-koneilla pyöritettiin jo yli 10 vuotta sitten.


      • onneton_nykyaika

        Esim. pelit voisi tehdä niin, että skaalautuvat alaspäin sen verran, että juuri ja juuri pyörivät siedettävästi keskiverto-PC:n tasoisilla nykykonsoleilla, ja ylöspäin skaalatessa on ns. taivas rajana.


      • onneton_nykyaika kirjoitti:

        Minusta olisi paljon mukavampaa, kun jotkut osaavat ihmiset tekisivät sellaista viimeiseen asti optimoitua matskua, millä otetaan kaikki irti esim. i7-5960X 2x Titan X SLI 32GB RAM -kombosta.Tekoälyssä olisi vaikka kuinka paljon kehitettävää, samoin äänimaailman simuloinnissa. Erityisesti nuo kaksi osa-aluetta laahaavat perässä nykyään. Eikä tietysti haittaisi yhtään, vaikka fysiikkamallinnus ja grafiikat ottaisivat aimo harppauksen eteenpäin. Surullinen tilanne on se, että kohta taas jumitetaan vuositolkulla onnettomien konsolien tasolla, vaikka rauta pystyisi paljon parempaan. PC-puolen parempaa rautaa käytetään lähinnä siihen, että voidaan jättää optimoinnit tekemättä, mikä on ihan perseestä.

        Johonkin raspberry pi tasoisen raudan kikkailu on vähän surkuhupaisaa, käyttää nyt noin paljon aikaa siihen että tehdään matskua jollaista PC-koneilla pyöritettiin jo yli 10 vuotta sitten.

        "Minusta olisi paljon mukavampaa, kun jotkut osaavat ihmiset tekisivät sellaista viimeiseen asti optimoitua matskua"

        Onhan sitä. Sitä kutsutaan demosceneksi. Ihmettele nyt vaikka tätä sivustoa: http://www.pouet.net/

        "millä otetaan kaikki irti esim. i7-5960X 2x Titan X SLI 32GB RAM -kombosta"

        Normaali tapa on, että rajataan koko mihin pitää optimoida se matsku. Tässä esimerkiksi yksi 4K: http://www.pouet.net/prod.php?which=61668

        Ja se että on 4K, toimii lisäksi selaimella.

        Se vähän vaikutti sceneilyyn kun tietokoneista tuli niin tehokkaita, että teho riittää mihin vaan esilaskemalla (silloin joskus 90-luvulla) niin on sitten rajoitteita tyyliin 4K, 64K tai joku vanhempi laite kuten Commodore 64. Tässä yksi Amiga demo: https://www.youtube.com/watch?v=bBzdPtJumEE

        "Johonkin raspberry pi tasoisen raudan kikkailu on vähän surkuhupaisaa"

        Sinähän halusit sitä viimeiseen saakka optimoitua. Mikä olisi optimoidumpaa kuin luottokortin kokoinen kone, muutaman watin kulutuksella?

        "Esim. pelit voisi tehdä niin, että skaalautuvat alaspäin sen verran, että juuri ja juuri pyörivät siedettävästi keskiverto-PC:n tasoisilla nykykonsoleilla, ja ylöspäin skaalatessa on ns. taivas rajana."

        Niinhän ne on pääpiirteissään tehty viimeiset 20v ja suuntaus kokoajan enemmän siihen. Käytännössä kaikki AAA-pelit toimivat tulevat toimimaan sujuvasti PS4:llä ja Xbox One:lla FullHD graafikoilla, ja vastaavilla PC:illä. Sitten jos on järeämpi PC mistä maksanut jotain tonnia niin saa saman 4K tai 8K grafiikoilla tai vähän lisädetaljia.


    • TalousguruTM

      Rahti Suomeen on yhä kalliimpaa, kiitos Vihreiden Satu Hassin, joka runnoi eduskunnan ohi Itämeren rikkidioksidimaksun joka nosti rahtikustannuksia. Euroopan Vihreiden vaikutuksesta tuotanto on lähtenyt muualle, jossa tuotteet valmistetaan saasteista välittämättä jopa monta kertaa saastuttavammin, kuin mitä ne tehtiin aiemmin länsimaissa. Vihreistä on ollut siis haittaa sekä taloudelle, että ympäristölle. Suomessakin on kymmeniä tuhansia työttömiä pelkästään Vihreiden takia.

    • no_proffa

      Professorit ovat vielä kalliimpia.

    • yhteiskuntaoppi

      Tuollaista hintavertailuahan voi tehdä mistätahansa tuotteista suomen ja yhdysvaltojen välillä, huomaat että kaikki on suomessa kalliimpaa, tietokone osat on varmasti siinä se pienin *itutus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe