Olenko luulosairas?

hapee

Olen työskennellyt eräässä koulussa viime elokuusta lähtien, koululla on kolme eri yksikköä. Pari ensimmäistä viikkoa elokuusta asuin asunnossa, jonka omistaja kävi ja asui siellä harvakseltaan. Asunnossa haisi makea home ja sisäilma oli tunkkainen. Töistä palattuani päätä alkoi särkeä heti kynnyksen yli astuttuani, nokka valui, hengitin ikään kuin sementtipussiin, olo oli tunkkainen.

Seuraava asunto oli terve ja syksy meni hyvin. Tammi-helmikuussa minulla oli opetusvapaata enkä ollut eräässä yksikössä n. kahdeksaan viikkoon (muutamana päivänä vain kävin, mutta pääsääntöisesti pois). Helmikuun puolesta välistä jatkoin taas opetusta ko. yksikössä ja tein välillä hyvinkin pitkiä päiviä (klo 8-19, pieni kävelytauko välissä). Helmikuun puolivälissä ja maaliskuun alussa aloin reagoida (ilmeisesti) ko. yksikön sisäilmaan. Aloin kärsiä pääkivuista (oksensinkin pariin kertaan pahaa oloani ja päänsärkyäni), nokka valui ja oli tukossa vuoroin, vilutti sekä ääneni lähti ja sortui vähän väliä (mikä ei ole minulle lainkaan tyypillistä). Ohimennen, en ole koskaan ollut millekään allerginen, minulla ei ole astmaa tms.

Poistumiset yksiköstä veivät alkuun tosi hyvin oireet pois. Nyt olin kuluvan viikon yksikössä ja tein useamman tunnin päiviä, väsymys on yksikössä erilainen kuin esimerkiksi nyt kotona ollessani.

Oreet jatkuvat nyt edelleen. Huomaan, että pikkuhiljaa olen alkanut kärsiä oireista myös yksiköstä lähdettyäni. Kurkkukipu on alkanut todella vaivata, korvissakin tuntuu toisinaan kipua, särkyä ja kutinaa. Nokka valuu yhtenään sekä yskittää.

Kävin muutama viikko sitten asian takia lääkärissä ja lääkäri vain naureskeli minulle ja vetosi kevätflunssaan. (Silloin oireet pitkälti katosivat yksiköstä poistuttuani, mutta nykyiselti illatkin tahtovat mennä jo nenää niistäessä mutta ääneni ei kyllä kotona enää lähde enkä samalla tavalla kärsi kotona päänsärystä kuin yksikössä ollessani.)

Asia on minulle aika uusi kun olen kuitenkin perusterve ollut aina. Osaatteko sanoa reagoinko mahdollisesti yksikön sisäilmaan / homeeseen? Huonekaverini on jo pitkään valittanut huonoa huoneilmaa ja yksikössä on ilmeisesti jotain pieniä esitutkimuksia tehty. Kellarissa kuulemani mukaan haisee oikea home. Minulle ei tunnu olevan väliä sillä olenko työhuoneessani vai jossakin luokassa, oireita tulee samalla tavalla: äänen lähteminen, nokan valuminen sekä outo tunne kurkussa ovat tyypillisimmät oireeni yksikköön saavuttuani. Ensi viikko pelottaa.

Kiitos sinulle, joka jaksat kommentoida.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nosta-kytkintä

      Kytkintä kun vielä voit. Alussa oireet loppuvat heti kohta kun pääset sisäilman myrkyllisyydestä pois oven toiselle puolen, mutta kun altistuu pitemmän aikaa, niin kestää yhä pitempään kun oireet poistuvat vaikka itse sieltä poistut. Kertomuksesi perusteella ei sinne kannata jäädä terveyttänsä uhraamaan. Usko tai älä. Leipätestit ja näytteidenotot ilman rakenteiden aukomista ei selvitä vielä yhtään mitään siitäkään kohteesta. Ei myöskään VOC paaskan jauhanta VOC sisäilmamittauksineen.
      Homekoira ja sen jälkeen asumisterveysasiantuntija joka on mestari homeentonkija eikä turhan arvailija. Terveysmiehet / naiset aistinvaraisineen ja vaistonvaraisineen nuuskinnan kanssa ei selvitä pulmaa. Ammattaitaidottomia sählääjiä ei kannata edes päästää sisälle myrkkypönttöineen . Jos siellä homedesinfioidaan ja / tai otsonoidaan, niin tilanteesta saadaan ehkä entistä vaarallisempi. Älähän jää kokeilemaan miten myrkyt tehoaa sinuun sen jälkeen.
      "Huonekaverini on jo pitkään valittanut huonoa huoneilmaa ja yksikössä on ilmeisesti jotain pieniä esitutkimuksia tehty." Otahan selvää mitä nämä "Pienet esitutkimukset" oikein ovatkaan. Kerro niistä lisää, niin voidaan päätellä mikä on homekusetuksen taso siinä kohteessa.

    • Erjuska

      Et ole luulosairas minulla on ongelmana se että tämä omakotitalo missä asun niin täällä on hometta ollut jo monta vuotta.Minulla on oireita on päänsärkyä nenän tukkoisuutta silmienkirvelyä huimausta ja väsymystä sekä kuivaa yskää ja hengenahdistusta.Olen ilmeisesti altistunut jo homeelle se on minullajokavuotista se tulee aina näin keväällä ja pahenee kesää kohti mennessä.

    • Saas-nährä
    • Kvht

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe