Moottorisahan bensan öljysuhde

SahaUrpå

Kun sahan kyljessä on vaatimuksena 2,5 % bensaa, niin onko haittaa jos sillä sahaa 2% seoksella? Mihin se öljyltään laimeampi seos vaikuttaa?
Sahan käyttö on vähäistä ja satunnaista, ja valmiina saisi tuota 2% seosta.
Jos siitä haluaa tehdä 2,5% vahvuista niin paljonko siihen sitten pitäisi laittaa 2-tahtiöljyä?

15

1899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 346

      Tästä asiasta ollaan varmaan monta mieltä, mutta minun mielipide on se että jos käytetään hyviä synteettisiä öljyjä 2% riittää. Minä käytän kuitenkin varmuuden vuoksi 2,5% bensaa. Liian vähä öljy bensan seassa voi aiheuttaa helpommin koneen kiinnileikkaamisen tai laakerit kuluvat nopeammin. Itse en menisi lisäilemään valmiiks sekoitettuun bensaan enää öljyä, koska öljy on todennäköisesti erilaista kuin alkuperäinen.

      • Sotke_vaan_itte

        "Tästä asiasta ollaan varmaan monta mieltä, mutta minun mielipide on se että jos käytetään hyviä synteettisiä öljyjä 2% riittää."

        Olen samaa mieltä. Se vaan, että valmiiksi sekoitetuissa tuskin käytetään kovin hyviä öljyjä.

        Toisaalta jos öljy on laadukasta, niin saha toimii, vaikka öljyä olisi "liikaakin". Saattaa vähän savuttaa, mutta käy ja kukkuu.


      • söasam
        Sotke_vaan_itte kirjoitti:

        "Tästä asiasta ollaan varmaan monta mieltä, mutta minun mielipide on se että jos käytetään hyviä synteettisiä öljyjä 2% riittää."

        Olen samaa mieltä. Se vaan, että valmiiksi sekoitetuissa tuskin käytetään kovin hyviä öljyjä.

        Toisaalta jos öljy on laadukasta, niin saha toimii, vaikka öljyä olisi "liikaakin". Saattaa vähän savuttaa, mutta käy ja kukkuu.

        "Toisaalta jos öljy on laadukasta, niin saha toimii, vaikka öljyä olisi "liikaakin"." Pidemmän päälle saha leikkaa jos öljyä on liikaa. Huomioi että öljy kartstottaa konetta ja karsta ei taas ole kovin hyväksi koneelle.


      • Sotke_vaan_itte
        söasam kirjoitti:

        "Toisaalta jos öljy on laadukasta, niin saha toimii, vaikka öljyä olisi "liikaakin"." Pidemmän päälle saha leikkaa jos öljyä on liikaa. Huomioi että öljy kartstottaa konetta ja karsta ei taas ole kovin hyväksi koneelle.

        "Pidemmän päälle saha leikkaa jos öljyä on liikaa."
        Tommosta ilmiötä en ole huomannut. Ollaan sahan moottorilla varustetuilla mikroautoilla ajettu tosi isoillakin seossuhteilla. Aikojakin kelloteltu, ja sinne 6% seossuhteeseen ajat vaan paranee. Tämä pätee tosin vain LAADUKKAILLE öljyille. Voi olla niinkin, että mökkikäyttäjän satunnaisesti pärryyttämä saha ei saa samanlaista kyytiä kuin mikroauto, mutta ei isolla seossuhteella ajettu moottori ole erityisesti karstoittunut. Pakoputken joutuu silloin tällöin polttamaan puhtaaksi. Edelleen puhutaan laadukkaasta öljystä.


      • söasam
        Sotke_vaan_itte kirjoitti:

        "Pidemmän päälle saha leikkaa jos öljyä on liikaa."
        Tommosta ilmiötä en ole huomannut. Ollaan sahan moottorilla varustetuilla mikroautoilla ajettu tosi isoillakin seossuhteilla. Aikojakin kelloteltu, ja sinne 6% seossuhteeseen ajat vaan paranee. Tämä pätee tosin vain LAADUKKAILLE öljyille. Voi olla niinkin, että mökkikäyttäjän satunnaisesti pärryyttämä saha ei saa samanlaista kyytiä kuin mikroauto, mutta ei isolla seossuhteella ajettu moottori ole erityisesti karstoittunut. Pakoputken joutuu silloin tällöin polttamaan puhtaaksi. Edelleen puhutaan laadukkaasta öljystä.

        Saattaa olla että mikroautoissa tuollanen seos varmasti toimiikin ihan hyvin kun kone huutaa yhtäsoittoa isoilla kierroksilla pitkiäkin aikoja, joten ylimääräinen öljy tulee putken kautta koneesta pihalle. Mikroautoissa käytetään ainakin uskoakseni jonkin verran laihempia säätöjä mitä sahoissa kun kiertävät ainakin niin pirusti ja eikä taida pakoputkikaan mikroauto käytössä olla enään vakio.

        Liiallisella öljyllä kiinnileikkautuminen tosiaan perustuu siihen että öljystä muodostuva karta jumittaa männänrenkaat ja pilaa nopeammin sytytystulpan. Öljyn laadulla on vaikutusta voitelu ominaisuuksiin mutta ei ylimääräinenkää laatu öljykään kyllä tehoja nosta päin vastoin. Öljyn tehtävä mottorissa ei ole palaa vaan voidella ja oikeestaan 2T ei poltakaan kun vain sen bensan siitä öljyn seasta. Osa öljystä jää mottoriin ja osa lentää putken kautta pihalle.


      • Sotke_vaan_itte

        Hetken mietittyäni uskon, että asia on juuri kuten sanot. Vaikka moottori on sama, niin käyttö on niin erilaista, että moottorisahaan ei päde samat havainnot mitä ollaan mikroautoissa todettu.


      • sahuri
        Sotke_vaan_itte kirjoitti:

        "Tästä asiasta ollaan varmaan monta mieltä, mutta minun mielipide on se että jos käytetään hyviä synteettisiä öljyjä 2% riittää."

        Olen samaa mieltä. Se vaan, että valmiiksi sekoitetuissa tuskin käytetään kovin hyviä öljyjä.

        Toisaalta jos öljy on laadukasta, niin saha toimii, vaikka öljyä olisi "liikaakin". Saattaa vähän savuttaa, mutta käy ja kukkuu.

        näin on


    • 543-

      Ei vaikuta mihinkään. Käytä 2%.sta. Jos saha on lämpöleikatakseen seosvirheen tai ylikuormituksen vuoksi tuo puoli prosenttia ei sitä pelasta.

    • söasam

      Liikkeissähän suositellaan käyttämään 2,5% bensiiniä, mutta tosiaan jos valmis bensa on 2% niin anna mennä vain sillä. Jos saha joutuu kovemmalle rasitukselle niin avaa hieman isommalle H-suutinta, jos siis et sit satu omistamaan mitään tietokone ohjattua vinkujaa missä ei voi säätää mitään ilma tietokonetta. "paskoja sellaset vehkeet"

      Linkissä on hyvä laskuri joka laskee valmiiksi ölynsuhteen bensaan. Eihän kyllä tuollasen laskeminen mitään ydinfysikkaa ole, että jokaisen kyllä pitäisi pärjätä ilman laskureitakin. http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php#oljy

    • JakoPää

      Se on vähän niinkin, että jos sahan kyljessä tai ohjekirjassa on 2,5% prosentin suositus ja kone leikkaa kiinni kahdella prosentilla ei sitten kannata mennä liikkeeseen itkemään sahan rikkoonnnuttua. 2% pienkonebensalla on kyllä leikkuutettu sahoja.

      • söasam

        Kyllä niitä varmasti on leikkuutettu 2.5% samanlailla, varsinkin jos ei ymmärretä sitä kaasua yhtään höllätä isommassa puussa niin kyllä se leipoo on seos mikä vain. Itse olen kyllä käyttänny 2% niin kauan kun vain muistan, eikä vielä itsellä ole mikään leikannut kiinni. Tuon 2% ja 2.5% ero on loppupelissä niin mitätön.

        Tottahan on että kannattaa käyttää niitä seoksia mitä ohjekirjassa tai koneen kyjessä suositellaan. Valmiiseen seoksee ei vain kannata enään jälkeen päin mennä lisäämään mitään öljyä, kun ei tosiaan voi tietää mitä ölyä seoksessa on käytetty.


      • söasam
        söasam kirjoitti:

        Kyllä niitä varmasti on leikkuutettu 2.5% samanlailla, varsinkin jos ei ymmärretä sitä kaasua yhtään höllätä isommassa puussa niin kyllä se leipoo on seos mikä vain. Itse olen kyllä käyttänny 2% niin kauan kun vain muistan, eikä vielä itsellä ole mikään leikannut kiinni. Tuon 2% ja 2.5% ero on loppupelissä niin mitätön.

        Tottahan on että kannattaa käyttää niitä seoksia mitä ohjekirjassa tai koneen kyjessä suositellaan. Valmiiseen seoksee ei vain kannata enään jälkeen päin mennä lisäämään mitään öljyä, kun ei tosiaan voi tietää mitä ölyä seoksessa on käytetty.

        "Tuon 2% ja 2.5% ero on loppupelissä niin mitätön." Jäi tosiaan manitsematta että jos siis käyttää laatu öljyjä. Halpa öljyllä ei varmasti kestä 2.5 prsentisellakaan


      • 543-

        Onhan se vähän noinkin. Tosin maahantuojat on omatoimisesti noita 2,5% tarroja liimailleet koneiden kylkeen. Valmistajan ohje kuitenkin ratkaisee jos tarroissa ollut ristiriitaisuuksia.

        Käytännössä ei ole merkitystä. Saha lämpöleikkaa vain seosvirheestä tai ylikuormasta. Puolenprosentin lisä tai puute ei asiaa ratkaise.


    • puoliprossaa

      "Jos siitä haluaa tehdä 2,5% vahvuista niin paljonko siihen sitten pitäisi laittaa 2-tahtiöljyä?"

      2,5% - 2% = 0,5%

      Eli laitetaan lisää 2t-öljyä puoli prosenttia. Toinen mutta hitaampi tapa on haihduttaa bensaa pois, jolloin öljypitoisuus lisääntyy.

      • 543-

        25ml. Viiteen litraan bensaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe