Typerä tilanne

bubbel

Minulla on jotenkin tyhmä tilanne. Olen ollut "eriasteisesti masentunut" teini-iästä asti. Kasvoin uskonnollisessa perheessä ja siitä irti räpisteleminen vei voimia ainakin yli kymmenen vuoden ajan. Olen kuitenkin tehnyt elämässäni niitä asioita, joita "kuuluu tehdä", opiskellut ja reissannut jne. Olin vaihdossakin, ja se on yksi elämäni kauheimmista keväistä, siinä vaiheessa uskonnollisesta yhteisöstä irtautuminenkin oli vaikeimmillaan. Tuntuu että meni koko vaihto hukkaan. Toisaalta opin sinä keväänä uudestaan itkemään ja pojat että itkinkin.

Masennus tulee jaksoissa, jotka voivat olla viikkojen tai kuukausien mittaisia. Joku varmaan diagnosoisi minulle kaksisuuntaisenkin, kun se on niin muodikasta. En ole diagnoosia itselleni hakenut. Olen vähitellen tottunut ajatukseen, että masennusjaksot tulevat aina olemaan osa elämääni. Voin tietyillä asioilla lyhentää niitä, mutta niiden intensiteettiin en voi vaikuttaa. Masennusjaksoja on siis nyt jatkunut lähes 15 vuotta.

Olen juuri valmistunut yliopistosta. Minun pitäisi olla vaiheessa, jossa hyökkään kohti loistavaa tulevaisuutta, rakennan itselleni uran josta voin olla ylpeä tai ryhdyn viimein toteuttamaan kutsumustani. Jotakin kliseistä joka tapauksessa. Olen suoriutunut opinnoistani tosin pari vuotta myöhässä mutta erinomaisin arvosanoin. Silti tutkintopaperi tuntuu roskalta. En arvosta tutkintoani yhtään, vaikka arvostan ainakin joitakin oman alani asiantuntijoita. Tuntuu että olen tehnyt elämässäni ainoastaan vääriä valintoja. Ei ole kysymys siitä, ettenkö voisi menestyä riittävän hyvin esimerkiksi oman alani tutkijana. Minulla vain oli joskus alun perin luovat aivot, joita olisi pitänyt kehittää luoville aloille. Masennus ja kuivahkon alan valinta ovat jähmettäneet aivoni tönköksi massaksi, jossa liikkuu omaperäisiä ajatuksia enää hyvin satunnaisesti.

En ole oikein ikinä pohjimmiltaan nähnyt missään mitään järkeä. Maailma on epäreilu ja julma paikka ja ihmiset samoin. Miksi minun pitäisi ponnistella tällaisen maailman eteen? Miksi minun pitäisi haluta itselleni asioita? Ihmisen elämän merkitys näyttäisi muodostuvan jatkuvasta eteenpäin puskemisesta ja tavaran haalimisesta. Kaikki on aina tuntunut minusta äärimmäisen työläältä ja hyvin harvoin palkitsevalta - miksi puskisin yhtään mihinkään, kun en näe missään työni tuloksissa minkäänlaista arvoa? Kaikki on suomeksi sanottuna samaa paskaa.

Tällä hetkellä en ole kovin itsetuhoinen. Olen vain jotenkin lamaantunut. Aina aikaisemmin minun on pitänyt ponnistella, puskea ja taistella opintojen tai ihmissuhteiden eteen, turhautuneena ja vailla tarkoitusta. Nyt opinnot ovat ohitse. Uskontokin on taakse jäänyttä elämää. Lamaannus on paljon parempi tila kuin opintojen aikainen loputon ahdistus. En sentään halua joka käänteessä viiltää ranteitani auki. Mieleni on vain jotenkin yhtä kysymystä. Pitäisi etsiä taas ponnistelun kohde, ahdistuksen lähde tai "päivien sisältö" - mutta miksi, kun kaikki on aina ollut yhtä herttaisen yhdentekevää?

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuulisukka

      Kuppi kahvia ja auringonvaloa ikkunasta "kyllähän tämä elämä näinkin on mukavaa". Tai vaihtoehtoisesti alan vaihto! Sama rumba uudelleen. Eipähän tule tylsää.
      Mutta voi olla että sinua vaivaa lapsuutesi uskonnollisessa piirissä. Jos ei vaikkapatunnetiloja ole saanut ilmaista ja yhteisöllistyminen on ollut väkinäistä, voi olla että et ole myöhemmin kehittynyt muun yhteisön jäseneksi niin että kokisit työnteon mielekkäänä siksi että voit olla avuksi muille. Harvoin pelkkä oma motivaatio vie mihinkään loppujen lopuksi.
      Millä alalla olet?

    • bubbel

      Se juuri kun olen aina kyennyt nauttimaan elämän pienistä asioista, auringonvalosta ja hetken tunnelmista. En vain ole oikein nähnyt sisältöä isoissa asioissa. Uskonnollinen tausta vaikuttaa ihan kaikkeen, olen puoliksi sisällä ja puoliksi ulkona sekä taustayhteisössäni että yhteiskunnassa. Olen kulttuurinen sekamelska - minulta puuttuvat monet sekä uskonnollisen yhteisöni että valtakulttuurin avainkokemukset, koska vältin uskonnollisen kaavan mukaan menoa ja toisaalta taas en saanut korvata niitä valtakulttuurin vastineilla.

      On harvinaisen totta, ettei oma motivaatio riitä. Ainakin minulle on todella tärkeää että koen asioilla laajempaa merkitystä. On vain vaikeaa nähdä asioiden välisiä etäisyyksiä - esimerkiksi Israelin ja Palestiinan välinen sota tuntuu yhtä isolta huolelta juuri minun kannaltani kuin se, millä rahalla elän seuraavan kuukauden. Tietenkin tajuan ettei tuossa ole järkeä mutta tietynlainen kehitysympäristö aiheuttaa sen ettei opi riittävästi sisäistämään omaa näkökulmaansa. Ei tajua olevansa toimija vaan jää aina tarkkailemaan. Olen aina ihmetellyt sitä, miten iso ja itsestään selvä asia muille ihmisille vaikuttaa olevan oma minä.

      Olen yhteiskunnallisella alalla, josta ei valmistu mihinkään tiettyyn ammattiin. Periaatteessa se on kiintoisaa mutta kuitenkin tiettyyn näkökulmaan rajoittunutta. Ainahan erikoistuminen tarkoittaa sitä että pitää sulkea muita näkökulmia pois, mutta en oikein pysty tyytymään vain yhteen vaihtoehtoon. Monille ihmisille tuntuu riittävän, kun saa keskittyä omaan pieneen palaseen maailmaansa, mutta itse en kykene siihen enkä toisaalta kykene myöskään hallitsemaan tai käsittelemään mielessäni niin isoja kokonaisuuksia kuin haluaisin, esimerkiksi koko Suomen tai maailman kokoisia. Tyyliin että jotta kokisin tekeväni jotain merkittävää, minun pitäisi olla YK:n pääsihteeri. Naurettavaa.

      Joten koska en hallitse näkökulmaa, tuijotan lamaantuneena seinää. Olen tehnyt asioita ja ollut töissä, mutta minulla on jatkuvasti olo, että minun pitäisi olla jossain toisaalla. Että kahdeksan tuntia päivässä yhden asian parissa on ajanhukkaa - kaksi tuntia per kiintoisa asia päivässä tai kolme ja puoli tuntia kerrallaan yhtä kiintoisaa asiaa per viikko kerrottuna noin 25 kiinnostavalla asialla olisi oikean suuntainen asetelma. Lopputulos on että sinkoilen välillä sinne tänne, en saa mistään kiinni, opin jotain ja unohdan seitsemän muuta asiaa ja palaan aina siihen mistä lähdin. Tai siltä se tuntuu. Tuijottamaan lamaantuneena seinää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe