Suututtaa kun kaveri ei osaa ajaa

Säästettiinpäkuluja

Ja kaiken lisäksi pitää itseään niin niin hyvänä kusina että. Minun mielestä on idioottimaista, että ohitustilanteessa on AINA pakko ohittaa niin, että nipin napin kerkeää omalle kaistalle. Ohitus ei aina edes säästä paljon aikaa, mutta ei sekään että odotat vain sen vastaantulevan ja SITTEN lähdet ohittamaan. Ei se vie kun vaivaiset alle 10s! Tällainen ääliömäinen tilanne sattui kun kaveri oli taas ohittamassa autoa, vaikka näki että vastaan tulee 200m päässä auto. Sanoin, että et kerkeä. Kaveri väitti vastaan että kerkeää ja oli lähdössä. Hermostuin ja sanoin että et ohita ja kaveri tietenkin suuttui minulle, muttei ohittanut. Tämän jälkeen sain kuulla että olen hidas ja huono kuski. Hän pilkkasi minua siitä että olen niin nössö. Perille päästyäni ihan laskin ja teoreettisesti sain vastauksen, että jos kaveri olisi ohittanut, niin oltaisi juuri matkalla sairaalaan eikä kämpille. 100km/h nopeusrajoitusalueella ja eihän kaikki sitä edes noudata (aivan kuten kaverikin ajaa yleensä ylinopeutta). Jos auto on 200m metrin päässä ja ajaa 100km tunnissa, auto kulkee siis 140m matkan 5 sekunnissa. Kaveri itse kulkee myös kyseisen matkan ja ohitus kestää ehkä sen 5 sekuntia, riippuu tietenkin muutamasta seikasta. No, sehän on yhteensä 280m eli törmäyshän siinä tulisi. (ellei se vastaantuleva hiljennä vauhtia ja kaveri lisää vauhtia). Mutta miksi pitää sovittaa ohittaminen niin viime tipalle?? Mutta kuitenkin jos ohittamaan lähtisi, vastaantulevan pitäisi olla sen 300m päässä ainakin. En edes kehdannut sanoa kaverille enää asiasta yhtään mitään, kun se hermostui totaalisesti minulle. Olisin vain saanut vihat niskaan, mutta toivottavasti tämä kaverin nyt lukisi tämän ja tajuaa, että minä olin oikeassa. :D

59

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arkajalkaKatkeaa

      olet siis nysvä.

      • Waari_

        Ole vain tyytyväisenä nysvä. Luonto karsii epäkelvot yksilöt, ja eläkkeelle pääsevät vain nysvät.


      • AUDI.V6

        Tuollaisista nysvähåmåista minä pyyhkäisen ohi, siis ihan aina


      • AUDI.V6

        HÄHHÄHHÄÄ !! Pökäle kommentoi kuukauden vanhaa kirjoitusta, taitaa sytytys olla hieman myöhäisellä. HÄHHÄHHÄÄ


      • audihomoilijat

        Tuollaista audinysvähåmåista minä pyyhkäisen nyrkillä nokkaan, siis ihan aina


      • AUDI.V6

        Avaa toki toinenkin tölkki halpaa rapakaljaa, PELLE


      • Säästä_Audi
        AUDI.V6 kirjoitti:

        Tuollaisista nysvähåmåista minä pyyhkäisen ohi, siis ihan aina

        Se on se luonnonvalinta. Älä kuitenkaan romuta hyvää autoa vaan anna mulle.


      • Bai.Mun.Wenyt

        Tuollaiselle tumpelolle ei kannata antaa mitään autoa, ei edes audia !


    • nojoooo

      Okei. Mutta minä en vaan tajua miksi pitää uhmata henkeä, kun voi vaan maltillisesti odottaa että vastaan ei tule autoja. Ja kuitenkin kun edessä ajava auto ajoikin n. 80km/h. Ei siinä paljoa aikaa säästy. Mutta nysvä.. Okei, sovitaan niin. Elänpähän pidempään. :D

      • kiitos_turvasta

        Nimenomaan! Pidä oma fiksu ja turvallinen ajo tyylisi! Anna bemari (kullin ja toiset luulee älyn jatkeiden) omistajien nössö kommenttien olla!


      • 29123143
        kiitos_turvasta kirjoitti:

        Nimenomaan! Pidä oma fiksu ja turvallinen ajo tyylisi! Anna bemari (kullin ja toiset luulee älyn jatkeiden) omistajien nössö kommenttien olla!

        Niin koska automerkki sen ajokäyttäytymisen määrää... Idiootti.


    • Kuka.Osaa.Kuka.Ei

      Se on kyllä todella absurdia toimintaa kun itse määrittelee oman ajotaitonsa. Ei ihme että suurinosa pitää itseään hyvinä kuskeina ja moni jopa muita parempina. Silti nämä olen pirun hyvä kuljettaja-harhaluulon vallassa olevat pyörivät autoineen milloin minkäkin tolpan tai puun ympärille, valitettavan usein myös muiden autojen keulaan tai kylkeen tuhoisin seurauksin. Sitä kun ollaan niin pirun hyviä kuljettajia! Mehän emme itse näe emmekä kuule miten paljon meidän ajamistamme muut kuskit kiroilee liikenteessä omien autojensa sisällä. Mehän omasta mielestämme ajamme aina kuten kuuluu, siis omasta mielestämme. Yhtä typerää on tietysti arvioida toisen ajotaitoa mutta jos tietysti selviä vaaratilanteita tulee eteen jatkuvasti se kertoo että homma ei ole hallussa.

      • Enosaatiedän

        Niin, totta. Minä ainakin itse kyllä myönnän sen, että olen huono kuski.

        Muuten, ehkä onnettomuuden syy onkin useimmiten se harhaluulo, että kyllä minä osaan. Ajetaan juuri hurjaa vauhtia koska luotetaan liikaa itseensä, mutta kuitenkin käy niin että menettää auton hallinnan. Mutta jos kuitenkin ajaisimme ihan liikennesääntöjen mukaan. Silloin me huonommatkin kuskit aiheutamme pienempiä vahinkoja. :-)


      • työläenen

        Töissä oli tuommoinen kaahari trukkikuskina. Se on vissiin jokin luonteen piirre, kun samanlaista kaahaamista autollakin. Kehui monesti jotain 200 ajaneensa maanteillä. Oli aiheuttaa yhden kuolontapauksen töissä, kun kaahasi mutkaan kuormaa trukin piikeissä ja kuorma kaatui melkein työkaverin päälle. Täys vatipää ääliö. Saikin potkut.


    • napero-

      Maltti on valttis, myös liikenteessä ♥

    • syynääjä

      Omasta mielestään hyvät kuskit ottaa huomattavasti enemmän riskejä liikenteessä. Ylinopeus,vaaralliset ohitukset, sivuluisut ja viritetyt autot tulee ekana mieleen.

      • Toivottavasti.Nauttii

        Ylläolevan kirjoittajan tekstistä käy selvästi ilmi minkä ympärillä ressukan ajatukset ja päivärutiinit pyörii.


      • Hajis.On.Ihqu

        Hajis-ressukalla on kova tarve päästä ääneen palstalla mutta kun päässä ei liiku mitään sitä vertaa että tulisi tekstiin mitään järkevää. Tai liikkuuhan siellä runkkaamiset ja hintit. Toisaalta ymmärtäähän sen koska nimimerkillään yrittää esittää ajavansa kyrvänjatkeella ja omistavansa vanhan moottoripyöränromun. Surkeassa mallissa on elämä niin näkyyhän se tietysti myös kirjoituksissaan.


      • just.sayin
        Hajis.On.Ihqu kirjoitti:

        Hajis-ressukalla on kova tarve päästä ääneen palstalla mutta kun päässä ei liiku mitään sitä vertaa että tulisi tekstiin mitään järkevää. Tai liikkuuhan siellä runkkaamiset ja hintit. Toisaalta ymmärtäähän sen koska nimimerkillään yrittää esittää ajavansa kyrvänjatkeella ja omistavansa vanhan moottoripyöränromun. Surkeassa mallissa on elämä niin näkyyhän se tietysti myös kirjoituksissaan.

        Mutta näköjään sillä tyylillä saa jakamattoman huomiosi ;)


      • Hajis.On.Ihqu
        just.sayin kirjoitti:

        Mutta näköjään sillä tyylillä saa jakamattoman huomiosi ;)

        Ja minä sain taas kerran sinun huomiosi. Kiitos siitä. Olet sinäkin aika kiva.


      • just.sayin
        Hajis.On.Ihqu kirjoitti:

        Ja minä sain taas kerran sinun huomiosi. Kiitos siitä. Olet sinäkin aika kiva.

        Ole hyvä! Se on sinulle selvästikin erittäin tärkeää. Siksi vastaan nyt uudelleen.


    • Viisi sekuntia on pitkä aika, jos edellämenijä on merkittävästi hitaampi. 20 km/h nopeuserolla mennään jo vajaat 30 metriä, eli ohitus kyllä onnistuisi, mutta kurat roiskuisivat ohitetun silmille...

      Itse suosin ohituksessa tästä syystä vähintään luokkaa 20 km/h olevaa nopeuseroa. Antaa pelivaraa, jos jotain yllättävää sattuu. Toki useampikaistaisilla teillä ei ole niin tarkkaa. Moottoritiellä ajelenkin usein vakionopeudensäädin päällä ja joskus mennään pitkäänkin ohitetettavan kanssa rinnakkain kun nopeus noilla tuppaa nousemaan kun joku haluaa ohi mennä... :)

      • Kumarran.Rottaa

        Aivan mutta sinähän oletkin paras kaikista!!


      • sdfsdf

        Oikeastihan nopeus ei saisi edes olla yli nopeusrajoituksen, edes ohittaessakaan. Jos vaikka tutka sattuu niin se on sitten voi voi.


      • sdfsdf kirjoitti:

        Oikeastihan nopeus ei saisi edes olla yli nopeusrajoituksen, edes ohittaessakaan. Jos vaikka tutka sattuu niin se on sitten voi voi.

        Näin toki lain mukaan on, mutta minä arvostan turvallisuutta ja sujuvuutta korkeammalle kuin lakia. Lain rikkoisesta on vain taloudellisia vaikutuksia, turvallisuuden "rikkomisesta" vaikutukset ovat vähän eri luokkaa.


      • Rotta.Presidentiksi
        Kumarran.Rottaa kirjoitti:

        Aivan mutta sinähän oletkin paras kaikista!!

        Kyllä liikenne olisi konkreettisesti turvallisempaa JOS meillä olisi edes puolet Rotan taidoista tai hänen villieläintäkin nopeammat refleksit ja aistit!


      • ei.kupata.rinnalla
        Rotta.Presidentiksi kirjoitti:

        Kyllä liikenne olisi konkreettisesti turvallisempaa JOS meillä olisi edes puolet Rotan taidoista tai hänen villieläintäkin nopeammat refleksit ja aistit!

        Mitä ihmettä sinä vingut. Rotta on aivan oikeassa.
        Kyllä hyvinkin yleistä ja turvallista(tosin laitonta)on, että esim. 100km/h alueella hitaampaa ohitettaessa vauhti on hetken aikaa 140km/h.


      • Nimi_lehteen
        ei.kupata.rinnalla kirjoitti:

        Mitä ihmettä sinä vingut. Rotta on aivan oikeassa.
        Kyllä hyvinkin yleistä ja turvallista(tosin laitonta)on, että esim. 100km/h alueella hitaampaa ohitettaessa vauhti on hetken aikaa 140km/h.

        Pakkohan siinä on vauhtia pitää, jos lähtee ohittamaan vastaantulijan ollessa 200 metrin päässä. Kunhan vaan jonakin päivänä ei satu tulemaan toinen vauhtikone vastaan, jolloin aika loppuu kesken.


      • Omatko_laitko
        TheRat kirjoitti:

        Näin toki lain mukaan on, mutta minä arvostan turvallisuutta ja sujuvuutta korkeammalle kuin lakia. Lain rikkoisesta on vain taloudellisia vaikutuksia, turvallisuuden "rikkomisesta" vaikutukset ovat vähän eri luokkaa.

        " mutta minä arvostan turvallisuutta ja sujuvuutta korkeammalle kuin lakia"
        =
        Minä olen lainkuuliainen kansalainen, minulla on omat turvalliset henkilökohtaiset lakini.


      • lkopiu

        Ihmeen moni noihin rotan trollauksiin tarttuu. Sen takia se jaksaa hokea niitä vuodesta toiseen.


      • Rotta.Presidentiksi
        Omatko_laitko kirjoitti:

        " mutta minä arvostan turvallisuutta ja sujuvuutta korkeammalle kuin lakia"
        =
        Minä olen lainkuuliainen kansalainen, minulla on omat turvalliset henkilökohtaiset lakini.

        Lex Rotta: Oman edun niin vaatiessa voi lakia rikkoa tarpeen mukaan. Oma etu menee aina lain edelle!


      • KylläKädetin

        Tosi on!


      • Kjell.C.Pippelström

        Sinulla on ihanan näppärät ja kestävät kädet...


      • ihailijasi...pena
        Kjell.C.Pippelström kirjoitti:

        Sinulla on ihanan näppärät ja kestävät kädet...

        Lähtisitkö kanssani vappupicnikille...♥


      • 9234982
        Nimi_lehteen kirjoitti:

        Pakkohan siinä on vauhtia pitää, jos lähtee ohittamaan vastaantulijan ollessa 200 metrin päässä. Kunhan vaan jonakin päivänä ei satu tulemaan toinen vauhtikone vastaan, jolloin aika loppuu kesken.

        Ongelma on vain se, että ohitus on tehtävä äärimmäistä varovaisuutta noudattaen, nopeusrajoituksien puitteissa ja vain siinä tapauksessa kun se on tarpeellista. Eli 200m päässä tuleva auto ja edellä vähän hitaampmin ajava auto ei kyllä täytä mitään noista kriteereistä.


    • MoreControl

      En tiedä huonomman kuljettajan merkkiä kuin sen jos ottaa tarpeettomia riskejä tavallisessa siviililiikenteessä. Typerät ja tarpeettomat ohitukset ovat juuri näitä. Aloittajan "kaveri" on siis huonoimmasta päästä. Hyvän kuljettajan merkki on myös se ettei hänen ajotapojaan tulla arvostelemaan esim. juuri tänne. Juuri sellaisten tyyppien vuoksi joutuu itsekin olemaan vieläkin tarkempana aivan koko ajan. Lisähöysteensä tuo nämä venäläiset ajotavat, jotka alkavat kukoistaa nimenomaan kesäaikana.

      Ja jos käyttää järkeään ei se tarkoita sitä että olet ns. nysvä tai jotain muuta paikkana pitämätöntä. Mutta tämä maa on täynnä punaniskaidiootteja, sehän tiedetään.

      • sllskdjflskdf

        En ajatellut, että jos avaudun tästä aiheesta niin se on väärin. Kai sitä voi mainita ihan kaikkien turvallisuuden tähden missä kaveri tekee väärin. Ottakaa nyt opiksenne tuosta älkääkä ohitelko miten sattuu. Ja mitä nopeammin ajat niin sen suuremmat vahingot. Ja huom. ei se onnettomuus aina ole sinun vikasi. Joku toinen saattaa pöräyttää sinun eteen ja kun vauhtia on tuhat ja sata niin siinä käy aika huonosti.


      • MoreControl
        sllskdjflskdf kirjoitti:

        En ajatellut, että jos avaudun tästä aiheesta niin se on väärin. Kai sitä voi mainita ihan kaikkien turvallisuuden tähden missä kaveri tekee väärin. Ottakaa nyt opiksenne tuosta älkääkä ohitelko miten sattuu. Ja mitä nopeammin ajat niin sen suuremmat vahingot. Ja huom. ei se onnettomuus aina ole sinun vikasi. Joku toinen saattaa pöräyttää sinun eteen ja kun vauhtia on tuhat ja sata niin siinä käy aika huonosti.

        "En ajatellut, että jos avaudun tästä aiheesta niin se on väärin."

        Kuka on sanonut että se on väärin? Kirjoitin tarkalleen ottaen aiemmnin näin:
        "Hyvän kuljettajan merkki on myös se ettei hänen ajotapojaan tulla arvostelemaan esim. juuri tänne. "

        Eikö tuon luulisi olevan jo aivan itsestään selvää, mutta ei huonoista ajosuorituksista kirjoittelu tietenkään väärin ole.


    • hmmmmm

      Ohitusta ei saa tehdä lainkaan jos näköpiirissä on vastaantulevaa liikennettä, eikä sitä voi suorittaa noudattamalla nopeusrajoitusta. On helpompi pitää turvaväli edessä ajavaan ja ajaa siinä missä muutkin.

      SInulla on oikeis valita kaverisi. Kaverillesi saattaisi olla kova pala, jos et enää lähtisi hänen kyytiin.

      Korjaan vielä käsitystäsi, todennäköisesti olisitte kuolleet, ellei vastaantulija tai kaverisi olisi pystynyt ajamaan tieltä ulos ojaan. Huono kuski ei tiedä paikkaansa liikenteessä. Sellainen on kaverisi. Se joko realisoituu ikävällä tavalla tai sitten hänen on muututtava. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

      • > Ohitusta ei saa tehdä lainkaan jos näköpiirissä on vastaantulevaa liikennettä

        Ei nyt sentään liioitella. Nehän voivat olla kilometrien päässä.


      • hmmmmn

        En aikonut kirjoittaa kaiken kattavaa ohjetta turvallisesta ohittamisesta keltanokille. Vaan ottaa kantaa aloittajan kirjoitukseen. No ota siitä sulka hattuusi.


      • Hates
        hmmmmn kirjoitti:

        En aikonut kirjoittaa kaiken kattavaa ohjetta turvallisesta ohittamisesta keltanokille. Vaan ottaa kantaa aloittajan kirjoitukseen. No ota siitä sulka hattuusi.

        Olet aivan oikeassa ohjeesi kanssa siinä että mikäli ei osaa arvioida etäisyyttä oikein, ei pidä ohitukseen lähteäkään. Mutta kaiken tietävälle rotalle sellainen voi tulla täysin uutisena. Tyyppihän on ajanut kilpaa appiukkonsa kanssa vekarat kyydissä.


    • yritetäänmaaliin

      Muistakaa ,että maltti on joka asiassa valttia.Kunnioittakaa muita tiellä liikujia ja ajakaa siiviili autoilla maltillisesti, se on yhden sekunin sadas osa ja voit istua loppu elämäsi pyörä tuolissa.Terveisin ralliautoilija mailmalta.

    • gsdg

      ei 300m riitä, sanotaan että ajat 120kmh ohitukseen lähdettäessä 10m päästä edessäajavasta autosta joka ajaa 100kmh ja palaat 20m päähän auton eteen, autojen pituus vaikka noin 5m/auto. Vastaantuleva auto ajaa 100kmh. Tällaiseen tiukkaan ohituksella tarvitset noin 450m matkaa (kohtuullisella nopeudella), muut huomiot tehden noin puolisen kilometriä ellei jopa enemmän.

    • todellinen nopeus varmaan 75km/h

    • varoitan

      Älä mene kyytiin. Eräs kaahaajaystäväni ajoi sitten auton pellolle ja sai pysyvät vammat. Mitään kehoitusta ja pyyntöä hän ei uskonut.

    • Henkivakuutus

      Ohituksista on sanottu, että jos vähänkin epäilet ohituksen onnistumista niin älä lähde ohittamaan. Riskiohittajan kyytiin en ihan helpolla lähde ollenkaan ellei nyt ihan pakko ja henkivakuutus saisi olla ainakin viisinkertaisesti korotettuna.

    • mekkk

      KAnnattaa houkutella kaverisi kilpa-autoradalle ja laittakaa kello käyntiin ja verrataan kaverin aikaa rataennätykseen niin silloin saatte selville onko kyseessä hyvä kuski vai jotain muuta,. Itse ajelen moottoripyörälla ja lujaa on ajettu mutta kun mennään radalle niin aika äkkiä tulee rahat vastaan ja joshtuu siitä että rata-ajoa pitäisi harjoitella jo 10v lähtien niinkuin nämä mailaman huoput ovat tehneet ja se siitä.

      • q---

        venäjälläkö kaverisi kävi autokoulun varmaan vielä lisäksi ohittelee mutkissa ja mäkien päällä missä näkyvyys nolla


    • KORTIT POIS KAAHAREILTA JUOPOILTA HUUME KUSKILTA VAAN

    • Viisaus

      Kieltäydy menemästä kaaharin kyytiin, niin voit säästää oman henkesi. Puhun kokemuksesta, sillä oma ainoa lapseni kuoli juuri tuollaisen nuoren kaaharin kyydissä.

    • PeliSenKunJatkuu

      Meilläpäin poliisit jankuttavat aina jotain vuosia vanhoja asioita ja vainoaa jostakin puhaltamisesta ja ajamisesta. Silti he eivät tee niitä töitä joita heidän kuuluu tehdä, suojella kansalaisia muultakin kuin itseltään, tehdä rikostutkintaa kun kansalaista kohtaan rikotaan jne.. Minun kaveri lähtee kyllä jankuttamaan näistä asioista eduskunnan oikeusasiamiehelle, joka ei asialle kuitenkaan tee mitään. Sen Paateron olisi kyllä pitänyt jäädä eläkkeelle aikoja sitten kun homma ei luista.

    • jepjep10

      Kyllä ylinopeutta ajavat henkilöt ovat idiootteja olkoon sitten minkä ikäisiä vaan tai minkä merkkinen auto alla.

    • auto500e

      Ajorata ei ole pienipilisten kilparata ja kotona voi tehdä oman filmin penelläkin.
      Kilparata ja ajokoulun uusiminen kuuluu pienipili-vammauisen ensiapuun.

    • Niiinpä

      Vain köyhillä on kiire liikenteessä.

    • 68j36853j

      paras tapa on kieltäytyä menemästä tuollaisen idiootin kyytiin.. siinä kun on oma henki kyseessä..
      Ei se mitään jos tuollainen idiootti henkensä heittää mutta kun yleensä vahingon kärsijänä on sivullinen.

    • abdkissakävelee

      Ei asennevammalle mitään voi. Kyl jokainen hyvä kuski alkaa miettimään ajotaitoaan viimeistään käräjäsalissa, kun tuomari lukee rangaistusta kuolemantuottamuksesta.

    • Höyunes

      Kaverillasi on heikko sipuli?

      Tuliko takananne ketään? Monella alkaa niskassa kuumottamaan kummasti, kun pelkäävät olevansa takana tulevien mielestä tientukkeena...

      • vajakit.lataukseen

        Niinpä.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe