Hän haluaa lapsia, minä en

roncali

Olemme olleet yhdessä noin 2,5 vuotta ja pääosin meillä on mennyt hyvin. Mies on vastuuntuntoinen, tekee osansa kotitöistä, näyttää tunteensa, ei juo/polta/ole väkivaltainen ja viihdymme hyvin yhdessä. Elämäntyylimme ovat myös melko samanlaiset, joten riitoja ajankäytöstä ei juurikaan synny.
Suhde on kaikinpuolin sitä mitä haluan ja tarvitsen, yhtä asiaa lukuunottamatta; mies haluaa lapsia pian, minä en. Tiedän, että mies olisi erittäin hyvä isä, sillä hän on luonnostaan huolehtivainen ja tykkää leikkiä lasten kanssa ja laittaa usein muiden tarpeet omiensa edelle, minkä takia olen ajatellut, että lasten hankkiminen olisi järkevintä tämän miehen kanssa ja minua pelottaa, että tulen myöhemmin katumaan jos nyt lopetan suhteen.
Uskon, että minusta tulisi ihan hyvä äiti ja kykenisin pitämään huolen lapsen tarpeista yms., mutten koe, että minulla olisi mitään varsinaista annettavaa tai opetettavaa lapselle. En halua tuoda epähaluttua lasta tähän maailmaan, sillä potisin varmasti syyllisyyttä siitä, etten olisi tarpeeksi omistautunut lapselleni. Toisekseen, en haluaisi minulle käyvän kuten vanhemmilleni, jotka ovat katkeria ja katuvat lapsenhankintaa. Tiedän omasta kokemuksesta, ettei se ole hyväksi kenellekään.

Ongelma on siis erittäin suuri, mutten tiedä mitä tehdä. Kannattaako minun lopettaa suhde tähän, vai odotella vähän aikaa, josko vauvakuume iskisikin? Toisaalta on epäreilua miehelle, jos jään vain odottelemaan, mutta eroaminenkin tuntuu väärältä, sillä meillä menee muuten niin hyvin ja tasaisesti.
Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa, tai osaisiko joku antaa neuvoja?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KäyMitenKäykään

      Ikänne on tässä aika olennainen kysymys. Jos olette nuoria, niin ehditte vielä miettiä. Miehellä tietysti ei muutenkaan ole biologista aikarajaa lapsen hankintaan, mutta on ymmärrettävää ettei halua olla vanha isä.

      Olen sitä mieltä, että jos sinä et halua muutosta nykyiseen tilanteeseen, niin sinun ei kannata miettiä lähtöä. Se lähtee, joka haluaa pois suhteesta. Ole koko ajan rehellinen miehellesi mielipiteistäsi lapsenhankintaan. Hän saattaa sitten jossain vaiheessa jättää sinut, jos ei mielesi muutu. Kompromissia ei tästä asiasta ole olemassa.

      • roncali

        Kiitos vastauksesta ja hyvästä neuvosta.

        Itse olen 23, mies on 30, joten ymmärrän, että tämä saattaa myös olla ikäkysymys. Emme ole vähään aikaan miehen kanssa puhuneet asiasta, mutta viime kerralla sanoin, että ehkä muutaman vuoden päästä, sillä silloin ajattelin, että ehkä mieleni muuttuu. Nyt en kuitenkaan pysty kuvitella haluavani lapsia edes viiden vuoden päästä, jos koskaan, vaikka perhe-elämä ideana kuulostaakin ihan mukavalta. Täytynee siis päivittää mies ajantasalle ajatusteni suhteen ja katsoa, miten hän reagoi.


      • Hätäilemälläsaavain

        Minusta on varsin luonnollista, ettei 23-vuotias vielä halua lapsia. Onneksi miehesi ei kai liiemmin ole kuitenkaan painostanut sinua? Sinulla on vielä maksimissaan 25 vuotta aikaa muuttaa mielesi lapsenteon suhteen, joten anna ajan kulua. Jos mies pitää tilannetta hänelle epäreiluna, hän lähtee suhteesta. Sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin anna ajan kulua.


      • roncali

        Painostanut mies ei todellakaan ole, pikemminkin päinvastoin. Hän on monesti kertonut olevansa huolissaan siitä, että näin nuorena esim. naimisiinmeno/lasten teko "pilaisi" elämäni ja että alkaisin katkeruuksissani myöhemmin vihata häntä.
        Itse en naimisiinmenon osalta näe ongelmaa, sillä tavoitteeni on loppuelämän parisuhde, eikä biletys tai treffailu juurikaan kiinnosta.

        Ainut ongelma siinä, että annan vain ajan kulua, on se, että mies saattaa olettaa minun muuttavan mieleni muutaman vuoden sisään ja katkeroitua jos näin ei käy. Silloin mies tietty voi jättää minut, mutta siinä vaiheessa molemmat meistä olisi ns. tuhlannut vuosia elämästään ihmiseen, jonka kanssa ei saa haluamaansa tulevaisuutta.


      • Hätäilemälläsaavain

        Miehelläsi voi olla 3-kympin ikäkriisi. Tuossa iässä moni mies haluaa isäksi. Ikäeronne ehkä vielä vahvistaa miehesi kriisiä koska sinä elät kuitenkin eri elämänvaihetta, nuoruuttasi.

        En usko siihen että ajattelet tuhlanneesi vuosia, vaikka päätyisittekin myöhemmin eroon. Jos olet tyytyväinen nykyiseen parisuhteeseesi, miten se voi olla elämän tuhlaamista edes jäljestäpäin katsottuna? Päinvastoin nauti nyt elämästäsi ja hyvästä miehestäsi. Jos miehesi on mielestään esim. 37-vuotiaana liian vanha isäksi ja sinä vuorostasi haluat lapsen, etsit sitten omanikäisesi tai miksei nuoremman miehen. :)


      • Stellaria

        Olen samaa mieltä nimim. KäyMitenKäykään kanssa. Mielesi voi muuttua, mikä on kuitenkin aika epätodennäköistä. Toisaalta, voisiko käydä niinkin, että miehen mieli muuttuu?
        Ole rehellinen, ennen kaikkea itsellesi, äläkä lähde sellaiseen, mitä et itse sydämestäsi halua.


    • 1211

      Lapsen hankinta tai hankkimattomuus on elämän suurin linjaus. Jos tässä asiassa on eri tavoitteet, suosittelen vilpittömästi eroamista -- rakkaudesta puolisoa kohtaan!

      Lasta ei missään tapauksessa pidä tehdä vastentahtoisesti.

      • Näin.


    • Margareeta

      Päästä miehesi pois suhteesta, jos hän haluaa lapsia ja sinä et.
      On väärin toista kohtaan näinkin isossa asiassa kuin lapsenhankinta, antaa katteettomia lupauksia, jos olet tehnyt selväksi, että lapset eivät ole sinulle tärkeitä.
      Pelkäät, että toistat vanhempiesi tarinaa katkeruudesta ja katumisesta lasten hankinnassa. Olet joutunut kokemaan mitä julminta kohtelua, jos vanhempasi ovat avoimesti tuoneet esiin katkeruutensa syntymäsi johdosta. Jokaisella joka tänne on syntynyt, on oikeus tulla elämään ilman syyllisyyttä ja ilman vanhempiensa katkeruutta.
      Et ole virhe syntymäsi vuoksi.
      Ainoa virhe on vanhempiesi kiittämättömyys siitä, että luonto soi heille jalomielisyydessään lapsen/lapsia. Lapsi on aina joka tapauksessa lahja, ihme, suuri ihme.

    • äiti...v

      Sanoit olevasi 23v , itse en olisi ikinä ollut valmis tuon ikäisenä äidiksi, en edes halunnut olla , sitä mietti töitä, ammattia. Oli muutenkin lapsellinen ja pää täynnä mietteitä. Vastuuton. No 27 vuotiaana tulin yllärinä raskaaksi, aluksi järkytyin, mutta sitten se tuntui maailman parhaalta asialta ja itkin onnesta. Olin valmis äidiksi, vaikken tiennyt mitä kaikkea siihen kuului ja mitä vastaan tulisi, halusin vaan antaa kaiken hyvän tuolle lapselle. Maailmani muuttui täysin kun tyttömme syntyi, hän parhainta mitä olen elämässäni saanut aikaan,

    • EriccaWe

      Aika harva haluaa 23-vuotiaana vanhemmaksi. Itse olen 33-vuotias, eikä kiinnostusta äitiyteen ole. Eikä ole miesystävällänikään, hän on minua viitisen vuotta vanhempi. Tämä asia puhuttiin jo seurustelumme alkuaikoina. Tietenkin ihmisellä voi aina mieli muuttua, mutta olemme sopineet ettemme stressaa asialla niin kauan kuin molemmat olemme lapsikielteisiä. Joku mainitsi että sinulla olisi 25 vuotta aikaa päättää haluatko lapsia. Ei se nyt kyllä niin mene, hedelmällisyys lähtee selkeään laskuun 35 ikävuoden jälkeen. Yli nelikymppisenä raskaaksi tuleminen toki on mahdollista, mutta todennäköisempää jo lapsen synnyttäneellä naisella.
      Kerro miehellesi rehellisesti ajatuksistasi. Näissä asioissa erityisesti kannattaa olla suora.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe