Lähivalojen päiväkäyttö kiellettävä (ei huomio)

Jugga

Vuodesta 2011 kaikkiin autoihin on asennettu huomiovalot. Miksi silti ihmiset kääntävät lähivalot näissä autoissa lähivalot päälle kesäkelillä keskellä päivää? Ymmärrän talviaikana ja sateella pyryllä se on pakollistakin. Kuvitteleeko porukka, että se on jotenkin turvallisempaa käyttää lähivaloja kuin huomiovaloja. Ei ole. 1) jarruvalo näkyy paremmin päivällä, kun huomiovalokytkennässä takavalot on pimeänä. 2) Huomiovalo on jopa kirkkaampi kuin lähivalo. Se on suunnattu osoittamaan silmien korkeudelle, eikä valaisemaan maata. 3) Lähivalojen polttimot säästyvät syyspimeälle, kun käytetään huomiovaloja. Mikään ei ole vaarallisempaa kuin vasen etuvalo pimeänä ajaminen. 4) Moottoripyörä ei häviä taustalle. MP:n etuvalo ja esim. pakettiauton etuvalo ovat samalla korkeudella. Kerran kääntyessäni vasemmalle valtatiellä mustan pakettiauton edessä ajanut musta moottoripyörä sulautui täysin pakettiautoon. Jos pakettiautossa olisi ollut huomiovalot päällä, MP:n olisi huomannut paremmin.
Valojen käytöstä päivällä on hyötyä. Sitä vastustettiin aikanaan haitoilla, jotka on mainittu yllä. Nykyiset huomiovalot eivät sisällä noita haittoja. Täten valoja tulisi opettaa käyttämään oikein ja niiden päiväkäyttö kiellettävä esim. 1.5.-1.9. välisenä aikana klo 7-19.

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valoilla.huomiotta

      Onneksi on toimiva automatiikka kun hoitaa tuon.

      • parhaat.valot

        Haistakaa Berse, siis ihan kaikki


      • Naurettavaa se on että juhannusruuhkassa jonossa ajetaan samoilla valoilla kuin kaamosaikaan. Lähivaloja ei saa kahdentaa eikä kuinkaan parantaa


      • brand.new.car

        On siinä taas monenlaista R unkkaria selittämässä, onneksi ei tarvitse kovin paljon ajella tuollaisten R unkkareiden seassa


    • nobel_ehdokasko

      "Se on suunnattu osoittamaan silmien korkeudelle, eikä valaisemaan maata."
      Tuosta jo saa fysiikan Nobel-palkinnon.

      • Jugga4

        Saa tai ei. Näin se on. Lähivaloissa hukataan tehoa koska sen on tarkoitettu valaisemaan maata. Huomiovalon suuntaus on ylemmäksi, jolloin tarvitaan vähemmän valotehoa. Tosin sitä tehoa voisi kyllä lisätä joihinkin valoihin. Esim Opel Astraan.


    • Vaarallisinta_on_mikä

      Mikään ei ole vaarallisempaa kuin vasen etuvalo pimeänä ajaminen???? Joku voisi väittää että kokonaan valottomalla autolla olisi vielä vaarallisempaa ajaa tai autolla jossa ei ole jarruja. No makunsa kullakin.

    • Päiväajovalot ovat ihan hyvät hämärällä, kunhan palavat sekä edessä että takana. Kirkkaalla säällä tarvitaan ajovaloja, koska ne pikku tuikut eivät oikeasti näy yhtä hyvin... Ja huonommissa autoissa takana ei pala mitään, silloin kun ajovalot eivät ole sytytettyinä.

      • valoja.on

        Olen aloittajan kanssa pitkälti samaa mieltä. Tosin nuo päivämäärä ja kelloaika rajoitukset on enemmän kuin omituisia/turhia.
        On myös muistettava, että liikenteessä on paljon vanhempaa kalustoa jossa ei huomiovaloja edes ole.Joten heille ainoa mahdollisuus on käyttää ajovaloja.

        Rotan(joka sinänsä vaikuttaa järki tyypiltä) "sokeus" ihmetyttää, koska nämä "pikku tuikut", ainakin uudemmissa autoissa, kiinnittävät huomion(näkyvät) oleellisesti paremmin kuin monet ajovalot.

        Uusissa autoissa on vain kaksi merkkiä joissa takavalot palaa huomiovalojen yhteydessä, joten muiden merkkien leimaaminen "huonommiksi autoiksi" on vähintäänkin ontuvaa.


      • Erikoista
        valoja.on kirjoitti:

        Olen aloittajan kanssa pitkälti samaa mieltä. Tosin nuo päivämäärä ja kelloaika rajoitukset on enemmän kuin omituisia/turhia.
        On myös muistettava, että liikenteessä on paljon vanhempaa kalustoa jossa ei huomiovaloja edes ole.Joten heille ainoa mahdollisuus on käyttää ajovaloja.

        Rotan(joka sinänsä vaikuttaa järki tyypiltä) "sokeus" ihmetyttää, koska nämä "pikku tuikut", ainakin uudemmissa autoissa, kiinnittävät huomion(näkyvät) oleellisesti paremmin kuin monet ajovalot.

        Uusissa autoissa on vain kaksi merkkiä joissa takavalot palaa huomiovalojen yhteydessä, joten muiden merkkien leimaaminen "huonommiksi autoiksi" on vähintäänkin ontuvaa.

        Takavalojen palaminen aina, siis myös huomiovalojen kanssa on ollut pakollista Suomeen tuotavissa autoissa jo hyvän aikaa, joten aika erikoista, että vain kahdessa merkissä näin olisi.


      • perspimiä
        Erikoista kirjoitti:

        Takavalojen palaminen aina, siis myös huomiovalojen kanssa on ollut pakollista Suomeen tuotavissa autoissa jo hyvän aikaa, joten aika erikoista, että vain kahdessa merkissä näin olisi.

        Ja milloinkas tuo pakko on tullut voimaan. Täysin turhaa jos näin on.


      • minä_tiedän_en_luule
        perspimiä kirjoitti:

        Ja milloinkas tuo pakko on tullut voimaan. Täysin turhaa jos näin on.

        Ei ole tuollaista pakkoa Suomessa. Takavalojen ei kuulu palaa samanaikaisesti huomiovalojen kanssa, mutta Suomi on liikenneturvallisuuteen vedoten erikseen sallinut, että takavalot SAAVAT palaa huomiovalojen kanssa.


    • palstamuisti

      Onko Ari tehnyt paluun?

    • Olet_koyha

      " Lähivalojen polttimot säästyvät syyspimeälle, kun käytetään huomiovaloja"
      =
      Olet köyhä, sulla ei ole rahaa polttimoihin.

      • Jugga

        En minä vaan muut. Pystykö vaihtamaan ajovalopolttomosi itse? Ajovalopakon varjopuoli oli suomessa aikanaan nuo yksisilmäiset autot. Ne ovat vähentyneet, mutta vähenisivät lisää, jos kaikki todella käyttäisivät huomiovaloja sillion kun niitä voi. Eli päivällä ja hyvissä olosuhteissa. takavalohan ei oikeastaan auta edes pyryllä. Silloin tarvitaan jo takasumuvaloa.


    • MoreControl

      "1) jarruvalo näkyy paremmin päivällä, kun huomiovalokytkennässä takavalot on pimeänä."
      Tuohan ei enää nykyautoissa pidä edes paikkaansa, onneksi. Lisäksi on täysin suositeltavaa ohjelmoida ne takavalot palamaan myös päivävalo asennossa.
      http://www.itviikko.fi/uutiset/2014/12/03/kolaripelkoinen-poliisi-vinkkaa-takavalot-kannattaa-koodata-paalle/201416696/7

      "Kerran kääntyessäni vasemmalle valtatiellä mustan pakettiauton edessä ajanut musta moottoripyörä sulautui täysin pakettiautoon."
      Vai niin. Tuliko se moottoripyörä oikealta kenties? Olisiko kuitenkin käynyt niin että A-pilari peitti sen pyörän.

      • valot.ja.päästöt

        " Mikään ei myöskään estä koodaamasta huollossa takavaloja palamaan samanaikaisesti päiväajovalojen kanssa,"
        Tässä loistavaa kyylä kyrpänaaman tietoa/ohjetta.
        Tosiasia kuitenkin on, että suurin osa merkkihuolloista kieltäytyy moisesta(turhasta?) koodaukksesta ainakin auton takuu aikana.
        Kyselin kerran eräästä merkkihuollosta, että miksi näin vastaus oli, että maahantuoja kieltää ei anna korjaamolle tarvittavaa koodia valmistajan vaatimuksesta.
        Valmistaja kuulema perustelee kieltoaan, että auton päästöt voisi muutoksen jälkeen olla ilmoitettua suuremmat.
        Ja päästöthän on EU:n tarkassa valvonnassa joten niiden(päästöjen) ylitys tietäisi valmistajalle sakkoja.


      • MoreControl
        valot.ja.päästöt kirjoitti:

        " Mikään ei myöskään estä koodaamasta huollossa takavaloja palamaan samanaikaisesti päiväajovalojen kanssa,"
        Tässä loistavaa kyylä kyrpänaaman tietoa/ohjetta.
        Tosiasia kuitenkin on, että suurin osa merkkihuolloista kieltäytyy moisesta(turhasta?) koodaukksesta ainakin auton takuu aikana.
        Kyselin kerran eräästä merkkihuollosta, että miksi näin vastaus oli, että maahantuoja kieltää ei anna korjaamolle tarvittavaa koodia valmistajan vaatimuksesta.
        Valmistaja kuulema perustelee kieltoaan, että auton päästöt voisi muutoksen jälkeen olla ilmoitettua suuremmat.
        Ja päästöthän on EU:n tarkassa valvonnassa joten niiden(päästöjen) ylitys tietäisi valmistajalle sakkoja.

        Tunge sä se saatanan kyrpä perseeseesi. Ja kuka olikaan kyylä?
        Jokainen täysillä käyvä tietää ettei niiden takavalojen merkitys ole isokaa niihin co-arvoihin. Kyseessä on oikeasti jonkun markkinamiehen onnistunut tempaus jolla saadaan myytyä anturit kaikkiin myytäviin autoihin. Mielestäni aivan uusissa autoissa valot palavat takanakin aina, mutta kun sitä linkkiä juttuun ei nyt löydy mistään. Suositushan tähän on tosiaan jo vahva ilmankin.

        Tämä otsikko kuvatkoon koko turhaa valosirkusta:
        "HS: Uusien autojen valot ovat niin älykkäitä, että ihmiset eivät osaa laittaa niitä päälle!"

        Valojen päälle laittaminen vaatii perinteisesti todella paljon älyä. Syynä niiden palamattomuuteen on useammin unohtaminen kuin älyäminen. Mutta nyt todella viisaat ovat tehneet laitteet joiden käyttäminen vaatii enemmän älyä kuin niiden suunnittelijoilla on. Ne jotka näitä virityksiä puolustelevat eivät ole mitään älyn jättiläisiä.


      • valot.ja.päästöt

        Pitihän se arvata, että arvoisa nimim. MoreControl pillastuu ja saa suoranaisen hepulin kun joku uskaltaa olla eri mieltä jonkun kyylä kyrpänaaman=poliisi paikkansa pitämättömistä ohjeista.
        Onko takavalojen palamattomuus huomivalojen kanssa "markkinamiesten onnistunut tempaus", vai EU:n luiskaotsien ihan oma keksintö/oivallus ei liene merkittävää, mutta näillä säännöillä tällä hetkellä mennään, riippumatta siitä mitä joku takahikiän kyylä kyrpänaama suosittaa.
        Mitä huomiovalojen oikeaan käyttöön tulee niin olen vakuutunut, että siihen pystynee jopa MoreControl koska "Onneksi on toimiva automatiikka kun hoitaa tuon." kuten eräs aikaisempi kommentoija totesi.
        Tämä tietenkin koskee vain uusia/uudehkoja autoja joissa huomiovalojen/ajovalojen ohjaus on hoidettu hämäräkytkimen avulla. "Viritykset" ja niiden käyttö on sitten oma lukunsa.


      • Jugga2

        Vw transportterin etuvalo ja mp:n etuvalo olivat samalla kohdalla. Molemmat mustia.


      • HEH__HEH

        Mitä ihmettä, mustia valoja ? Ei taida olla kovin kaksinen valoteho. HEH HEH


    • googlettaja
    • 10-14

      Valtaosa autokannasta on vanhempaa kuin 2011 valmistettua. Mikä on hyvä asia, sillä se huomiovalojen tyypillisin viritys eli takavalot ovat pimeinä on todella vaarallinen. Kun ei niitä ikinä muisteta pistää päälle näkyvyyden heikentyessä.

      • googlettaja

        Silloinhan on hyvä asia myös se, Että suomalaiset ajavat euroopan toiseksi vanhimmalla autokannalla. Palaapahan ainakin takavalot päivälläkin, mikä onkin se kaikkein tärkein juttu liikenneturvan kannalta. Voihan joku umpisokea, korttinsa vielä säilyttänyt törmätä edellä ajavan perään sen takia, kun sillä ei päivällä palanut takavalot........


      • MoreControl
        googlettaja kirjoitti:

        Silloinhan on hyvä asia myös se, Että suomalaiset ajavat euroopan toiseksi vanhimmalla autokannalla. Palaapahan ainakin takavalot päivälläkin, mikä onkin se kaikkein tärkein juttu liikenneturvan kannalta. Voihan joku umpisokea, korttinsa vielä säilyttänyt törmätä edellä ajavan perään sen takia, kun sillä ei päivällä palanut takavalot........

        Ei tässä olekaan kyse siitä etteikö sitä perää näkyisi HYVISSÄ olosuhteissa, vaan pikemminkin näistä jutuista:
        http://www.lansivayla.fi/artikkeli/245761-poliisi-moni-ajaa-takavalot-pimeana-pimeallakin
        http://yle.fi/uutiset/ilman_takavaloja_liikkuvat_autot_yllattavat_sumussa/74656

        Ja nuo ovat tilanteita jotka tulevat aivan varmasti vastaan muuallakin Euroopassa kuin pelkästään meillä. Idioottihan ei tietenkään tajua edes sitä.


      • MoreControl

      • A23254768

      • PerseestäKokoAihe
        A23254768 kirjoitti:

        Miten eteenpäin liikkuvat takavalottomat autot voivat yllättää enemmän kuin pysäköidyt autot?

        Niin moottoriteillä ja valtatiellä niitä pysäköityjä onkin pilvien pimein. Ja sitten kun on niin ylläri niistäkin tietysti voi tulla. Ja onhan sellaisia päin ajeltukin.


      • a2354769
        PerseestäKokoAihe kirjoitti:

        Niin moottoriteillä ja valtatiellä niitä pysäköityjä onkin pilvien pimein. Ja sitten kun on niin ylläri niistäkin tietysti voi tulla. Ja onhan sellaisia päin ajeltukin.

        Ajatellaanpa, että ajat pyryssä 60km/h ja edessäsi ajaa takavaloton auto 40km/h. Nopeusero on vain 20km/h. Saa olla aika sankka pyry, että ajetaan perään. Siinä pyryssä eivät edes takavalotkaan auta vaan pitäisi olla takasumuvalo. Jos jono on pysähtynyt niin lumen pöllyäminen autojen takana lakkaa ja ne tulevat näkyväksi. Mikäli tulee tilanne, että edessä oleva jarruttaa niin edelleen siinä palavat jarruvalot. Vaikka olen ajanut paljon pyryllä ja nähnyt näitä takavaottomia autoja niin ei ne niin näkymättömiä ole olleet ettenkö niitä olisi nähnyt. Eri asia on hernerokkasumu, jossa perus takavaloilla ajava autokaan ei näy. Takavaloa voi verrata parkkivaloksi. Parkeista ei ole hyötyä sumulla. Väitän edelleen, että maanteillä isompi riski on auto jossa ei pala vasen etuvalo. Yksisilmäistä voi luulla ohitustilanteessa kaukana kaukovaloilla ajavaksi autoksi. Peräänajosta selviää useimmitenvähemmillä vammoilla kuin nokkakolarista. Enkä nyt tarkoita että pitäisi jättää valot kytkemättä pyryllä. Vaan lähivalojen käytössä hyvällä kelillä ja siihen kehottamisessa ei ole järkeä. Varsinkaan kesäaikana.


      • PerseestäKokoAihe
        a2354769 kirjoitti:

        Ajatellaanpa, että ajat pyryssä 60km/h ja edessäsi ajaa takavaloton auto 40km/h. Nopeusero on vain 20km/h. Saa olla aika sankka pyry, että ajetaan perään. Siinä pyryssä eivät edes takavalotkaan auta vaan pitäisi olla takasumuvalo. Jos jono on pysähtynyt niin lumen pöllyäminen autojen takana lakkaa ja ne tulevat näkyväksi. Mikäli tulee tilanne, että edessä oleva jarruttaa niin edelleen siinä palavat jarruvalot. Vaikka olen ajanut paljon pyryllä ja nähnyt näitä takavaottomia autoja niin ei ne niin näkymättömiä ole olleet ettenkö niitä olisi nähnyt. Eri asia on hernerokkasumu, jossa perus takavaloilla ajava autokaan ei näy. Takavaloa voi verrata parkkivaloksi. Parkeista ei ole hyötyä sumulla. Väitän edelleen, että maanteillä isompi riski on auto jossa ei pala vasen etuvalo. Yksisilmäistä voi luulla ohitustilanteessa kaukana kaukovaloilla ajavaksi autoksi. Peräänajosta selviää useimmitenvähemmillä vammoilla kuin nokkakolarista. Enkä nyt tarkoita että pitäisi jättää valot kytkemättä pyryllä. Vaan lähivalojen käytössä hyvällä kelillä ja siihen kehottamisessa ei ole järkeä. Varsinkaan kesäaikana.

        Voi fittu mitä paskaa."Takavaloa voi verrata parkkivaloksi. "
        No osaako ne tollot laittaa niitä takasumareita päälle? Vastaus on ei, koska "automatiikka" hoitaa kaiken.

        "Väitän edelleen, että maanteillä isompi riski on auto jossa ei pala vasen etuvalo. !"
        Senkus väität. Se on ihan yhtä iso riski kuin tämä:
        "Vw transportterin etuvalo ja mp:n etuvalo olivat samalla kohdalla. Molemmat mustia."
        Eli se paku roikkui aivan mp:n hännillä ja siksi erotettavuus oli aivan nollassa.

        Jos ajellaan jompikumpi etuvalo pimeänä, on se joka kerta aika outo juttu. Nykyautoissa valon vaihtaminen on monesti tosin hankalaa, siinä lienee yksi selitys. Mutta helkkaristi niitä on.


      • näin_menee
        a2354769 kirjoitti:

        Ajatellaanpa, että ajat pyryssä 60km/h ja edessäsi ajaa takavaloton auto 40km/h. Nopeusero on vain 20km/h. Saa olla aika sankka pyry, että ajetaan perään. Siinä pyryssä eivät edes takavalotkaan auta vaan pitäisi olla takasumuvalo. Jos jono on pysähtynyt niin lumen pöllyäminen autojen takana lakkaa ja ne tulevat näkyväksi. Mikäli tulee tilanne, että edessä oleva jarruttaa niin edelleen siinä palavat jarruvalot. Vaikka olen ajanut paljon pyryllä ja nähnyt näitä takavaottomia autoja niin ei ne niin näkymättömiä ole olleet ettenkö niitä olisi nähnyt. Eri asia on hernerokkasumu, jossa perus takavaloilla ajava autokaan ei näy. Takavaloa voi verrata parkkivaloksi. Parkeista ei ole hyötyä sumulla. Väitän edelleen, että maanteillä isompi riski on auto jossa ei pala vasen etuvalo. Yksisilmäistä voi luulla ohitustilanteessa kaukana kaukovaloilla ajavaksi autoksi. Peräänajosta selviää useimmitenvähemmillä vammoilla kuin nokkakolarista. Enkä nyt tarkoita että pitäisi jättää valot kytkemättä pyryllä. Vaan lähivalojen käytössä hyvällä kelillä ja siihen kehottamisessa ei ole järkeä. Varsinkaan kesäaikana.

        Hyvä kommentti!
        Samaa mieltä.


      • tuskin.on.muita
        PerseestäKokoAihe kirjoitti:

        Voi fittu mitä paskaa."Takavaloa voi verrata parkkivaloksi. "
        No osaako ne tollot laittaa niitä takasumareita päälle? Vastaus on ei, koska "automatiikka" hoitaa kaiken.

        "Väitän edelleen, että maanteillä isompi riski on auto jossa ei pala vasen etuvalo. !"
        Senkus väität. Se on ihan yhtä iso riski kuin tämä:
        "Vw transportterin etuvalo ja mp:n etuvalo olivat samalla kohdalla. Molemmat mustia."
        Eli se paku roikkui aivan mp:n hännillä ja siksi erotettavuus oli aivan nollassa.

        Jos ajellaan jompikumpi etuvalo pimeänä, on se joka kerta aika outo juttu. Nykyautoissa valon vaihtaminen on monesti tosin hankalaa, siinä lienee yksi selitys. Mutta helkkaristi niitä on.

        "No osaako ne tollot laittaa niitä takasumareita päälle? Vastaus on ei, koska "automatiikka" hoitaa kaiken."
        Sumuvalojen turha/tarpeeton käyttö tuntuu olevan suurempi valituksen aihe kuin käyttämättömyys.
        Jopa "tollot" osaa/tietää, että sumuvalot ei kytkeydy automatiikalla "PerseestäKokoAihe" lienee lähes ainoa poikkeus.


      • EtköTiedä
        tuskin.on.muita kirjoitti:

        "No osaako ne tollot laittaa niitä takasumareita päälle? Vastaus on ei, koska "automatiikka" hoitaa kaiken."
        Sumuvalojen turha/tarpeeton käyttö tuntuu olevan suurempi valituksen aihe kuin käyttämättömyys.
        Jopa "tollot" osaa/tietää, että sumuvalot ei kytkeydy automatiikalla "PerseestäKokoAihe" lienee lähes ainoa poikkeus.

        No käytäntö sotii juuri tuota väitettä vastaan. Ei tästä aiheesta tietenkään muutoin niin paljoa keskustelua edes olisi.


      • googlettaja
        MoreControl kirjoitti:

        Ei tässä olekaan kyse siitä etteikö sitä perää näkyisi HYVISSÄ olosuhteissa, vaan pikemminkin näistä jutuista:
        http://www.lansivayla.fi/artikkeli/245761-poliisi-moni-ajaa-takavalot-pimeana-pimeallakin
        http://yle.fi/uutiset/ilman_takavaloja_liikkuvat_autot_yllattavat_sumussa/74656

        Ja nuo ovat tilanteita jotka tulevat aivan varmasti vastaan muuallakin Euroopassa kuin pelkästään meillä. Idioottihan ei tietenkään tajua edes sitä.

        Näkeekö kuski sitten huonoissa olosuhteissa ETEENSÄ, jos sillä ei ole ajovalot kytkettyinä? Pelkillä päiväajovaloilla tuskin näkee. Takavalot kun kytkeytyvät päälle samalla, kun ajovalotkin kytkeytyvät, tai kytketään. Niihhh.......


    • pysykääkotonajospelottaa

      "Valtaosa autokannasta on vanhempaa kuin 2011 valmistettua mikä on hyvä asia"

      Hyvä asiahan tuo nyt ei ole miltään kantilta katsottuna, vaikka tuota kuinka kääntelisi ja vääntelisi. Olisi pikemminkin kiellettävä autoilu yli kolme vuotta vanhoilta autoilta yleiseen turvallisuuteen, ja saasteisiin vedoten. Uusi auto on aina vanhaa turvallisempi, ja vähemmän saastuttavampi. Paloi siinä sitten takavalot päivällä, tai ei. Ja kirjoittivat köyhät päiväuneksijaprovoilijat, ja trollaajat tälle palstalle sitten mitä tahansa.

    • nijooni

      Koska ajovalot näkyvät päivänvalossa paremmin kuin leikkivalot .
      turvallisuus
      vesisateessa päiväajovaloilijat turvallisuusriski

      • Jugga3

        Isompi riski on toinen valo pimeänä ajavat. Sateella ei erotu märän takalasin/peilin kautta. Pimeällä kesäaikaan voi luulla moottoripyöräksi. Audin ledit ovat ainakin pistävämmät kuin alas suunnattu Xenon. Eri asia voi olla BMW:n hehkulanka angel eye vs halogeeni. Valkoinen tai kirkas metallinvärinen auto on helpompi havaita valottomanakin kesäpäivällä kuin harmaa tienvärinen auto. Juniin asennettiin turvateippaukset, koska päivänloisteväri kiinnittää paljon enemmän huomiota kuin valo, vaikka unat käyttävät jopa kaukovaloja päivällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe