Faktat työkyv.eläk:lle pääsyn mahdollisuudesta 60v

Merjatta

Olen 60vuotias ja ollut vuoden osatyökyvyttömyyseläkkeellä, ja samalla osa-aika työssä. Valitettavasti osatyökyvyttömyyseläke ei toiveestani huolimatta tuonut riittävää helpotusta, joten olen siinä pisteessä, ettei olisi muuta vaihtoehtoa kuin hakeutua täydelle eläkkeelle. Se on hyvin surullista, sillä tuleva täysi eläke tulee olemaan niin pieni, jotta olisin tarvinnut kipeästi nuo työstä tienaamani eurot.
En yksinkertaisesti enää kykene työhön ja olen paniikissa sen vuoksi, että myönnettäisiinkö minulle täysi eläke, sitä kun kuulee hurjia juttuja, että pitää olla pääkainalossa jne....
En tiedä pitääkö olla ensin vuoden sairauspäivärahoilla, vai mitenkä se menisi?
Entä kirjoittaako lääkärit enää sairauslomia, kun noista sairauslomista puhutaan niin kielteiseen sävyyn. Kunpa voisikin olla terve ja työkykyinen, mutta tämä on minun osani, ja sen kanssa on elettävä.
Entä kela jos hylkää sairauspäivärahan, nimittäin sitäkin puheiden mukaan valitettavasti useinkin tapahtuu.
Ei ole helppoa sairailla ihmisillä, kun kaikki on yhtä taistelua.
Ellei kaikki mene eläkehaussa toivotusti ja tulee seinä vastaan, niin olen pakotettu irtisanoutumaan itseni. Se taitaisikin olla mieleen eläkeyhtiöissä.
Mutta jatkaisin silti valitusta ja hakuja siinä sivussa, sillä toki kuulun eläkkeelle.
Periksi en tule antamaan ja masentumaan en suostu, vaan taistelen oikeuksieni puolesta.
Toivon kannanottoja, kokemuksia ja kaikki mielipiteet otan mielelläni vastaan.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taavettis

      jaa a vaikeaa voip olla

    • Kannattaa varmaankin käydä keskustelemassa Kelassa mitä tukia voit saada, ja minkä suuruista. Eläkkeen lisäksi saatat saada asumistukea ainakin. Siihen löytyy laskurikin netistä.

    • tytytygt

      No ensimmäisenä juttelet aiheesta lääkärisi kanssa joka tietää sairautesi ja työsi. Jos en väärin muista niin työkyvyttömyyttä koskevassa laissa on mainita että 60 vuotta täyttettyään eläkeen saa lievemmin perustein joten sikäli yksi plussa siitä sinulle.

      Kun lääkärisi puolttaa ajatusta ja kun haet eläkettä, niin muista että kyse ei ole sairaseläkkeestä vaan työkyvyttömyyseläkkeestä tarkoittaen sitä että perusteluissa keskity kuvailemaan sitä kuinka sairautesi haittaa työntekoa.

    • Merjatta

      Kiitän, sain voimaa hyvistä neuvoista, ehkäpä se tästä, pitää toimia, eikä surkutella, tilasin jo lääkärille ajan ja kelassa käyn keskustelemassa.
      Epätoivo nostaa välillä päätään ja ei tahdo jaksaa. Kun menee työkyky, kivut on jatkuvasti seurana, niin masennuskin alkaa nostaa päätään.
      Kyllä se tästä.
      Hyvää kevättä tsemppaajille

      • perustelut

        Kannattaa lukea Wikipedian fibromyalgiataudin selitys. Siellä on hyvin sanottu miksi siitä sairaudesta ei pääsääntöisesti eläkeelle pääse koska Kela/vakuutusyhtiön lääkäreille pitää objektiivisesti pystyä toteen näyttämään sairaus sekä miten sen ihmistä runtelee. Pitää olla röntgen- tai laboratoriotutkimukset jne. jotka näyttävät tarvittavan määrän sairautta. Siellä todetaankin että ko. sairaudesta mennään yleensä mielenterveys perustein eläkkeelle.
        Itselleni vaikka en ko. sairautta sairastakkaan toi tuo juttu hahaa elämyksen, että näin pitää kampailla vakuutusyhtiötä/Kelaa vastaan.
        Todista lääkärin, tutkimuksen avulla, että näin on asiat. Lääkärin pitää kirjoittaa B-lausunnossa miten todistettu viat piinaavat/vaikuttavat työn tekoon. Vaadia tutkimuksia vaikka lääkäri pitää niitä turhina koska hänen mielstään asia on ehkä aivan selvä.
        Niin se ei ole asiantuntijalääkärille joka vain lukee ihmistä näkemättä lausunnot. Oma kirje liitteksi miten itse kokee pärjäävänsä normaalissa arjessa johon kuuluu työ, vapaa-aika, harratukset, nukkuminen, itsensä hoitaminen... Jos ei ole tarpeeksi näyttöä, niin kipu kyllä vie mielenterveyden, keskittymisen, uuden oppimisen, muistin, unet...oikeastaan kaiken.
        Viisi yritystä ja kaikista valitettu, 6 vuotta meni ja nyt eläke...


    • työkyvtönmyös

      Kyllä se valo pilkistää sinunkin elämääsi, vaikka vaikeata se on tiedän kokemuksesta.
      T. Myös kipupotilas

    • Merjatta

      Sitä voloa toivon juuri ;) Oletkos miten sairas itse, ajattelin että voisimme vaikka mennä yhteen, eli kimppaan ;)

    • Merjatta

      Pahoittelen sillä nimimerkkiäni käytti edellinen kirjoittaja, joka ehdotti kimppaan menoa.
      Huumori on kiva mutta pitäisikö tuo pilailu olla sitä?

      • 60vjaputkessa

        Sulle olis hyvä, jos työnantajasi pistäis YT pystyyn ja sanois sun irti, pääsisit putkeen ja sitä tietä eläkkeelle.
        olen samanikäinen ja putkessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe