Raamatullinen pyhäpäivä on sapatti-lauantai

saku567

Mitä päivää tulis pitää pyhänä noudatettaessa Jumalan lain neljättä käskyä?Tätä miettivät monet....ja ikävä kyllä vielä useammat omaksi turmiokseen heittävät asian kokonaan pois mielestään.

Raamattu opettaa,että päästäksemme ikuiseen elämään meidän tulee hyväksyä ja vastaanottaa Jeesus henkilökohtaiseksi Vapahtajaksemme.....näin saamme syntimme anteeksi Jeesuksen sovituskuoleman kautta......mutta tämä ei riitä.....Jeesus opetti että meidän tulee myös tehdä parannus eli luopua synneistä ja kääntyä kuuliaisuuteen....Mitä on synti?Ekassa Johanneksen kirjeessä annetaan tähän selkee vastaus:Jokainen,joka tekee synnin,tekee myös laittomuuden ja synti on laittomuus(1.Joh.3:4).Eli synti on Jumalan lain,rakkauden lain(johon kuuluu olennaisena osana 10 käskyä)rikkomista.....ja kolmas ehto on kaste.Kun tulemme uskoon niin meidän tulis ottaa kaste Jeesuksen nimeen.

Palataksemme parannukseen...se tarkoittaa synneistä luopumista....synti on Jumalan lain rikkomista.Jumalan lain neljäs käsky kehoittaa pyhittään seitsemännen päivän ja oleen tekemättä työtä ja hoitamatta omia askareita silloin.Eli jos ei pyhitä seitsemättä päivää,sekin on syntiä.Mikä on tämä Raamatun seitsemäs päivä......se on helppo selvittää.Israelin kansa oli Vanhan Testamentin aikana Jumalan luvattu kansa(ja nykyäänkin messiaaniset israelilaiset muodostavat eräänlaisen Jumalan Israelin ydinryhmän,johonka on oksastettu pakanakäännynnäisiä).Mitä päivää muinainen Israel pyhitti sapattina?...samaa päivää mitä israelilaiset nykyäänkin pyhittävät eli launtaita,tai oikeastaan vuorokautta joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja päättyy lauantain auringonlaskuun raamatullisen ajanlaskun mukaisesti.Eli tämä todistaa sen että Vanhan Testamentin aikaan seitsemäs päivä,sapatti oli lauantai.....Entä Uuden liiton aikana...mitä päivää meidän tulis pyhittää....se selviää kun luemme Matt.5:17-21,jossa Jeesus sanoi voimakkaasti ettei Hän ole tullut lakia kumoamaan ...vaan tayttämään,ja ettei laista katoa yksikään kirjain eikä pieninkään piirto(eli ei myöskään sapattikäsky muutu lainkaan).Ja tämän jälkeen Jeesus kiittää niitä jotka noudattavat kaikkia käskyjä ja niin opettavat ja sanoo vakavan varoituksen niille jotka purkavat yhdenkin käskyistä ja niin opettavat.....eli Uuden Liiton pyhäpäivä on sama kuin Vanhan liiton pyhäpäiväkin eli lauantai-sapatti.Eikä sitäpaitsi Uudesta Testamentista löydy yhtään mainintaa että pyhäpäivä pitäis muuttaa toiselle päivälle.Tämmöiset väitteet ovat eksyttämistä ja harhauttamista...joka johtaa kadotukseen.Samoin se jos joku väittää että 9 käskyä tulee noudattaa mutta yhtä ei.Meidän tulee perustaa kaikki Raamattuun ei omiin teorioihimme.

Mistä sitten sunnuntai?....historian mukaan se on siirretty katolisen kirkon oppiin jo 300-luvun alkupuolella ja ilmeisesti vahvistettu n.364 Laodikean seurakunnan kokouksessa.
Sunnuntai on tullut auringonpalvonnasta sillä Rooman auringonpalvojat pitivät sunnuntaita pyhäpäivänään....ja 321 siitä tehtiin koko Rooman valtakunnan virallinen vapaapäivä.Histo-
rian mukaan tämän kohtalokkaan omavaltaisen muutoksen pääpukarit olivat paavi Sylvester,piispa Eusebius ja keisari Konstantinus.Tämä pimeä teko,joka on johtanut sadat miljoonat ihmiset harhaan ja synnin teille on ennustettu jo Danielin kirjassa(Dan.7:25).Katoli-
sen kirkon vaikutuksesta sunnuntaioppi on sirtynyt myös moniin muihinkin seurakuntiin ja kirkkokuntiin.

Sapatti on siis lauantai,tai siis Raamatullisen ajanlaskun mukaan vuorokausi joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja päättyy lauantain auringonlaskuun.Koska raamatullinen vuorokausi alkaa auringonlaskusta.Tämä on tärkeä asia,koska myös se jos ei pyhitä tätä sapatti-lauantaita on syntiä.Jos et ole vielä tehnyt parannusta tässä asiassa,tee se nyt...ja
ala pyhittään oikeata raamatullista seitsemättä päivää lauantai-sapattia.Neljäs käsky kehoittaa pyhittämään lauantai-sapatin....minkään muun päivän pyhittäminen,ei myöskään sunnuntain pyhittäminen,ole tämän käskyn noudattamista.Sapattireformaatio etenee nykyään kaikkialla maailmassa voimakkaasti ja jatkuvasti valtavia määriä uskovia liittyy siihen mukaan ja alkaa pyhittään sapatti-lauantaita.Liity sinäkin tähän mukaan,se on Jumalan tahto.Äläkä turhaan kumarra petoa ja suostu ottaan sen merkkiä....suuntaa tiesi kohti taivasta,älä kadotusta.

40

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meingott

      Emme ole juutalaisia. Sunnuntai on ylösnousemuksen päivä. Siksi sen päivän kristityt pyhittävät.

      • Fjällborg

        Sunnuntai ei ole ylösnousemuksen päivää, sen päivän (350 luvulta lähtien) kristityt pyhittävät,sunnuntai koska sinun jumalasi rooman katolinen kirkko tappoivat kaikki jotka eivät viettäneet sunnuntaita. Nyt meingott= herranpieksut mene harjoittamaan matematiikka ja aloittaa laskemaan että miten saat kolme päivää ja kolme yötä mahtumaan perjantai illasta sunnuntai aamun. Sitten voisit mennä lukemaan historia tuolta aikakaudelta miten ja miksi alkuseurakunta vietti sapattia ja minkä takia jumalasi rooman katolinen kirkko laittoi lakia voimaan, sapattia vastaan.


      • AsiayhteyttäLisää

        Mitä yhtäläisyyttä lepopäivällä on Jeesuksen kuoleman taikka ylösnousemuksen kanssa ??? Ne ovat eri asioita. Lepopäivä on tarpeellinen viikonmittaisesta työstä.
        Jeesuksen uhrikuoleman muistopäivä on kerran vuodessa tapahtuva ainoa
        kristitylle vaadittu muisto-tilaisuus. Meihin ei mooseksen laki sovellu, eikä pitäisi
        sovelluttaa kenellekkään, ne ajat on eletty jo kauan sitten.


      • K.T.USA

        Mitenkäs tämä nyt muuttui tuollaiseksi. Ei Jeesus noussut ylös joka viikonloppuna
        vaan ainoastaan kerran kolmen päivän kuluttua kuolemastaan. Jokainen sepustelee omiaan ohittamalla tosiasiat. Viikottainen lepopäivä on työstä rasittuneen päivä.


      • RahaParasPyhittäjä
        AsiayhteyttäLisää kirjoitti:

        Mitä yhtäläisyyttä lepopäivällä on Jeesuksen kuoleman taikka ylösnousemuksen kanssa ??? Ne ovat eri asioita. Lepopäivä on tarpeellinen viikonmittaisesta työstä.
        Jeesuksen uhrikuoleman muistopäivä on kerran vuodessa tapahtuva ainoa
        kristitylle vaadittu muisto-tilaisuus. Meihin ei mooseksen laki sovellu, eikä pitäisi
        sovelluttaa kenellekkään, ne ajat on eletty jo kauan sitten.

        Miljoonat juutalaiset eivät edes usko Jeesuksen koskaan kulkeneen maan päällä.
        Mitenkä he voisivat viettää Jeesuksen kuoleman muistopäivää. Juutalaisten sapatti
        on kokonaan toinen juttu.Heille se alkaa perjantaisin auringonlaskun jälkeen, vaikka
        silloin he antavat muiden myydä tuotteitaan omistamissaan liikkeissään. Se pyhittää
        heidän bisneksensä.


      • 1234567---

        Antikristilliset pitävät sunnuntain, ihmiskäskyn pyhänäpäivänä. Jumalan omat pitävät Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä. Jumalan seurakunnassa eivät myöskään naiset ole pappeina.


      • Meingott

        Jeesus npusi kuolleista sapatin jälkeisenä päivänä. Sen vuoksi sunnuntait on pyhitetty Kristuksen ylösnousemuspäiviksi. Siksi sunnuntaisin kristikunta viettää jumalanpalvelusta. Jo alkuseurakunta kokoontui murtamaan leipää Herran päivänä, eli sunnuntaina. Löydät tästä selkeän maininnan Apostolien teoista.

        Ensimmäiset kristityt viettivät sapattia siksi, koska he olivat juutalaisia. Heille VT:n profetiat toteutuivat Kristuksessa ja he tekivät ensin lähetystyötä juutalaisten parissa, saadakseen juutalaiset vakuuttuneiksi Jeesuksen messiaanisuudesta. Se ei kantanut hedelmää, kuten tiedetään ja lähetystyö suuntautui sen jälkeen pakanakansojen pariin. Vähitellen tätä kautta kristinusko alkoi eriytyä omakseen juutalaisuudesta, vaikka ensimmäiset juutalaiskristityt pitivät uskoansa edelleen juutalaisuutena. Pakanakristittyjen määrän kasvaessa oli jo ilmiselvää, etteivät juutalaiset tavat tulisi jäämään. Koska juutalaiset eivät ottaneet vastaan Jumalan uutta liittoa, uuden liiton kansa kootaan muista kansoista. Silloin myös vanhan liiton juhlat sellaisinaan menettivät merkityksensä - Uusi liitto rakentuu Kristuksen ylösnousemukselle, joka tapahtui sunnuntaina.

        Eli: Emme ole juutalaisia ja Kristus nousi kuolleista sunnuntaina. Siksi emme vietä sapattia.


      • Fjällborg
        Meingott kirjoitti:

        Jeesus npusi kuolleista sapatin jälkeisenä päivänä. Sen vuoksi sunnuntait on pyhitetty Kristuksen ylösnousemuspäiviksi. Siksi sunnuntaisin kristikunta viettää jumalanpalvelusta. Jo alkuseurakunta kokoontui murtamaan leipää Herran päivänä, eli sunnuntaina. Löydät tästä selkeän maininnan Apostolien teoista.

        Ensimmäiset kristityt viettivät sapattia siksi, koska he olivat juutalaisia. Heille VT:n profetiat toteutuivat Kristuksessa ja he tekivät ensin lähetystyötä juutalaisten parissa, saadakseen juutalaiset vakuuttuneiksi Jeesuksen messiaanisuudesta. Se ei kantanut hedelmää, kuten tiedetään ja lähetystyö suuntautui sen jälkeen pakanakansojen pariin. Vähitellen tätä kautta kristinusko alkoi eriytyä omakseen juutalaisuudesta, vaikka ensimmäiset juutalaiskristityt pitivät uskoansa edelleen juutalaisuutena. Pakanakristittyjen määrän kasvaessa oli jo ilmiselvää, etteivät juutalaiset tavat tulisi jäämään. Koska juutalaiset eivät ottaneet vastaan Jumalan uutta liittoa, uuden liiton kansa kootaan muista kansoista. Silloin myös vanhan liiton juhlat sellaisinaan menettivät merkityksensä - Uusi liitto rakentuu Kristuksen ylösnousemukselle, joka tapahtui sunnuntaina.

        Eli: Emme ole juutalaisia ja Kristus nousi kuolleista sunnuntaina. Siksi emme vietä sapattia.

        Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, et ottanut neuvoja vastaan. Apostolien kuoltua laittomuuden salaisuus pääsi vaikuttamaan ja tekemään työtään (2.Tes.2:1-12). Hajaannus, oppiriidat, luopumus ja harhaopit alkoivat vaikuttaa uskovien keskuudessa. Ratkaisevimmat tapahtumat olivat 300-luvulla, kun keisari Konstantinus Suuri tuli valtaan. Hän nosti kristinuskon suosituim­muusasemaan, tehden siitä tasavertaisen uskonnon muiden pakanauskontojen kanssa, joita oli Rooman valtakunnassa. Myöhemmin kristinuskosta tuli Rooman imperiumin valtionuskonto ja alkoi katolisen kirkon historia.Pakanalliset roomalaiset, jotka olivat tottuneet harjoittamaan Baabelista alkanutta uskontoa, joka oli heidän keskuudessaan mm. Mitras-kultin nimellä ja Saturnaalia-juhlana, palvoivat aurinkoa, kuuta, muita planeettoja ja epäjumalia. Jotta pakanalliset roomalaiset saataisiin omaksumaan uusi voimallinen "kristinusko", tehtiin kompromisse­jä raamatulli­sen kristinuskon ja Rooman pakanuuden uskontojen välillä. Tuolloin sai alkunsa roomalaiskatolinen uskonto, joka on sekoitus raamatullista kristinuskoa ja Baabelin tornista alkanutta kulttia. Semiramus-Tammus asetelman tilalle tehtiin neitsyt-Maria-Jeesus-lapsi asetelma. Maria korotettiin taivaan kuningattareksi, jonka kautta tulee pelastus ja elämä sekä vastaus rukouksiin. Alettiin viettää juhlapäiviä Marialle ja palvomaan pyhimysten kuvia. Tammuksen syntymäpäivästä keskitalvella, joulukuun 25. päivänä, tehtiin Kristuksen syntymäjuhla. Raamatullisen juutalaisen pääsiäisen sijaan Nikean kirkollisko­kouksessa 325 jKr. otettiin roomalainen pääsiäinen, Konstantinuksen johdolla. Näin Rooman pedon sarvi teki työtään Danielin profetian mukaisesti.

        Kun tämä Rooman pedon sarvi muutteli aikoja ja Tooran käskyjä, ei luonnolli­sesti Jumalan antama sapattia saanut olla rauhassa. Viikon seitsemäntenä päivänä ollut lepopäivä, sapatti, siirrettiin viikon ensimmäiselle päivälle, sunnuntaille eli aringon päivälle, koska roomalaiset olivat tottuneet palvomaan aurinkoa Mitras-kultissaan ja viettämään auringon päivää. Kehityksen kulun historiasta kertoo osuvasti Kööpenhami­nan yliopiston kirkkohistorian professorin Fredrik Nilsenin kirjoittama Kristillisen kirkon historia I, jonka suomeksi on toimittanut ja täydentänyt Jaakko Gummerus (painettu Otavan kirjapainossa 1913):

        "Toisen vuosisadan kuluessa tuli kristittyjen tavaksi kutsua kokouspäivää Herran päiväksi. Kun uskon puolustajat pakanoille aiotuissa kirjoissaan joitakin kertoja käyttivät nimitystä 'auringon, Helioksen päivä', koettivat he kaikin tavoin vältää väärinkäsitystä. Niinpä Tertullianus sanoo, että kristityt pyhittävät auringon päivän ilolla aivan toisesta syystä, kuin auringon palvelijat, ja Justianus marttyyri selittää tämän päivän nimen viittaamalla maailman luomisen alussa tapahtuneeseen pimeyden karkoittamiseen ja Kristuksen nousemiseen haudasta. Vasta Konstantinuksen aikana kristityt käyttivät yleisesti nimeä auringonpäivä. Toiset päivät he tavallisesti merkitsivät lukusanoilla; 2. 3. jne. Pakanallisia, kiertotähtien mukaisia nimiä kartettiin. (sunnuntai, maanantai) Kahdella päivällä oli kuitenkin erityinen nimi. Perjantaita kutsuttiin usein valmistuksen päiväksi ja lauantaita sapatiksi. Oli yksityisiä, juutalaisyntyisiä kristittyjä, jotka edelleenkin pyhittivät sapatin, joko yksinään tai sunnuntain ohella. Ja keisarikirkon aikana tuli lauantaistakin pyhäpäivä useissa kreikkalaisissa ja syyrialaisissa seurakunnissa. Se seikka, että koko Israelin vanha lepopäivä oli sunnuntain aatto, se arvattavasti sai useita kristittyjä pyhittämään sapatinpäivän iltaa. Mutta turhaan saa kolmen ensimmäisen vuosisadan kirjallisuudesta etsiä yhtäkään ainaa lausuntoa, joka tukisi käskyn sovelta­mista sunnuntain pyhittämiseen, mikä myöhempinä aikoina on tullut niin yleiseksi"

        "Eräs Krysostomoksen aikalainen sanoo sapattia ja sunnuntaita kauniiksi kaksivaljakoksi. Konstantinuksen jälkeisinä aikoina oli nimittäin sunnuntain ohella lauantai suuressa määrin saanut pyhäpäivän luonteen. Monin paikoin oli kielletty paastoamasta lauantaina. Orjien piti saada levätä ja jumalanpalvelusta pidettiin ja pyhiä kirjoituksia luettiin. Sapatin pyhittämisen sunnuntain ohella todistaa, ettei kristittyjen mieleen vielä ollut johtunut soveltaa kolmatta käskyä sunnuntaihin. Konstantinus oli kuitenkin jo. v. 321 julkaissut lain, joka teki auringon kunnianarvoisen päivän kaikkien tuomarien ja kaupunki­laisten käsityöläisten lepopäiväksi"

        Edellä olevat kirkkohistorian lainaukset ja monet muutkin kirjalliset tietolähteet yhtäpitä­västi todistavat, että Konstantinus v. 321 jKr. teki sunnuntaista eli auringonpäi­västä lepopäivän. Laodikean kirkolliskokous määräsi v. 364: "Kristittyjen ei tule olla juutalais­ten mukaisia ja olla toimettomia, vaan heidän tulee erikoisesti kunnioittaa, ja ollen kristittyjä, jos mahdollista, olla tekemättä mitään työtä sinä päivänä. Jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea Kristuksesta".


      • Fjällborg
        Meingott kirjoitti:

        Jeesus npusi kuolleista sapatin jälkeisenä päivänä. Sen vuoksi sunnuntait on pyhitetty Kristuksen ylösnousemuspäiviksi. Siksi sunnuntaisin kristikunta viettää jumalanpalvelusta. Jo alkuseurakunta kokoontui murtamaan leipää Herran päivänä, eli sunnuntaina. Löydät tästä selkeän maininnan Apostolien teoista.

        Ensimmäiset kristityt viettivät sapattia siksi, koska he olivat juutalaisia. Heille VT:n profetiat toteutuivat Kristuksessa ja he tekivät ensin lähetystyötä juutalaisten parissa, saadakseen juutalaiset vakuuttuneiksi Jeesuksen messiaanisuudesta. Se ei kantanut hedelmää, kuten tiedetään ja lähetystyö suuntautui sen jälkeen pakanakansojen pariin. Vähitellen tätä kautta kristinusko alkoi eriytyä omakseen juutalaisuudesta, vaikka ensimmäiset juutalaiskristityt pitivät uskoansa edelleen juutalaisuutena. Pakanakristittyjen määrän kasvaessa oli jo ilmiselvää, etteivät juutalaiset tavat tulisi jäämään. Koska juutalaiset eivät ottaneet vastaan Jumalan uutta liittoa, uuden liiton kansa kootaan muista kansoista. Silloin myös vanhan liiton juhlat sellaisinaan menettivät merkityksensä - Uusi liitto rakentuu Kristuksen ylösnousemukselle, joka tapahtui sunnuntaina.

        Eli: Emme ole juutalaisia ja Kristus nousi kuolleista sunnuntaina. Siksi emme vietä sapattia.

        Sunnuntain eli auringonpäivän pyhittämiseen sapatin asemesta liittyy myös jo ensim­mäisten vuosisatojen aikana esiintullut antisemistismi, viha juutalaisia, Kristuksen murhaajia kohtaan, niinkuin heitä on haukuttu kautta vuosisatojen. Pakanakristikunta halusi erottautua kokonaan kirotuista juutalaisista (samalla myös kristinuskon raamatulli­sista juutalaisista juurista) ja myöskin sentähden luopui juutalaisten sapatista ja otti auringon päivän eli sunnuntain tilalle. Kesti kuitenkin monia vuosisatoja, ennenkuin sapatti jäi pois kristtyjen käytännöstä ja sunnuntai pääsi lopullisesti voitolle. Siksi tarvittiin monien kirkolliskokousten päätökset asiaa vahvistamaan.

        Historia alkoi siis v. 321, jolloin Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäi­vän. Laodikean kirkolliskokous sulki 364 sapatin pyhittäjät Kristuksen ulkopuolelle. Itä-Rooman keisari Leo I:sen laissa kiellettiin maataloustyöt sunnuntaina. Maconin synodi kielsi v. 585 peltotyöt sunnuntaina ja se vahvistettiin Chalonsin synodissa v. 649. Bonifacen synodi antoi määräyksiä sunnuntain pyhittämiseksi v. 680 ja samoin Frankfur­tin synodi v. 794. Rooman synodi v. 826, Pariisin synodi v. 829 ja paavi Leo IV:en aikana määrättiin kirkolliskokouksessa v. 853 jKr., että sunnuntaita oli noudatettava "Herran päivänä".

        Näin Rooman pedon sarvi (keisarinistuin ja sitä seurannut paavinistuin) on muutta­nut sapatin, Jumalan antaman lepopäivän, viikon seitsemänneltä päivältä sunnuntaille eli auringon päivälle. Sapatin ja samalla vuorokausien vaihtuminen on muutettu auringonlas­kusta keskiyölle. Voidaan sanoa, että lähes koko ns. kristillisessä maailmassa 800-luvulta alkaen, Rooman pedon sarvi on saanut sunnuntain lepopäiväksi sapatin tilalle. Ainoastaan Israelin kansa ei ole noudattanut Rooman pedon sarven määräystä, sillä juutalaiset (muutamaa Baabelin valheen sokaisemaan juutalaista lukuunottamatta) pyhittävät edelleen sapatin lepopäivänä, kuten he ovat tehneet sitä vuosituhansien ajan Jumalan Tooran säädöksien mukaan.

        >Emme ole juutalaisia ja Kristus nousi kuolleista sunnuntaina<

        Et viettää sen takia vain sen takia vain koska tottelet yhä vielä katolista kirkkoa. Ja Jeesus ei noussut sunnuntaina, miten Jeesus on voinut olla maan povessa kolme yötä ja kolme päivää, jos hän kuoli perjantaina iltapäivällä ja nousi ylös ennen auringonnousua sunnuntaiaamuna? Jeesus oli opettanut avoimesti, että tärkein merkki siitä, että Hän on Messias, oli se, että Hän kuolisi ja nousisi ylös kolme päivää myöhemmin. Hän sanoi tätäkin selvemmin, että Hän tulisi olemaan kolme päivää ja kolme yötä maan povessa. Tämä lupaus merkitsi sitä, että kuluisi 72 tuntia Hänen kuolemastaan Hänen ylösnousemukseensa ja että se olisi merkkinä juutalaisille siitä, että Hän oli se, joka hän sanoi olevansa (Messias). Perjantaina tapahtunut ristiinnaulitseminen ja ylösnousemus ennen auringonnousua sunnuntaiaamuna tekee vain noin 36 tuntia.

        Johanneksen evankeliumin 19. luvun tekstistä näemme, että Jeesuksen ruumis oli siirrettävä ristiltä, koska sapatti oli alkamassa ja että se sapatti oli suuri sapatti eli vuosittainen sapatti. Kyseisellä viikolla oli kaksi sapattipäivää. Huomaa Luuk. 23:56 kuinka naiset ostettuaan tuoksuvia öljyjä ja voiteita ensimmäisen sapatin jälkeen palasivat ja valmistivat ne. Sen jälkeen he viettivät sapatin levossa lain käskyn mukaan. He eivät olisi voineet ostaa öljyjä ja voiteita sapatin jälkeen ja kuitenkin valmistaa ne ennen sapattia, paitsi jos kyseisellä viikolla oli kaksi sapattia.

        "Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi. Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi; syökää happamatonta leipää seitsemän päivää. Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous, silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako. Tuokaa Herralle uhri seitsemäntenä päivänä. Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako." 3.Moos.23:5-8

        Ylläoleva teksti vahvistaa, että happamattoman leivän juhlan ensimmäinen ja viimeinen päivä ovat vuosittaisi sapatteja, joita oli vietettävä lepopäivänä viikkosapattien lisäksi. Nämä päivät olivat 15. ja 21. Abib/Nisan -kuuta. Jeesus tapettiin Nisan-kuun 14. päivän iltapäivällä ja seuraava päivä oli vuosittainen sapatti, happamattoman leivän juhlan ensimmäinen päivä.


    • * Aloittaja vääntää tuota samaa houtavaa käskyttämistä, me emme ole juutalaisia, me emme ole koskaan saaneet lakia täytettäväksemme, laki annettiin ainoastaan juutalisille, Jumalan valitulle kansalle. Me tulemme lainkanssa kosketuksiin vasta, kun olmme uudestisyntyneet, ja silloinkin täydellisesti täyteynlain, koska Kristus täytti lain puolestamme, viimeitä piirtoa myöten. Hänessä on uudestisyntynyt täyttänyt lain, yhtä tarkasti kuin Jeesus sen täytti, me saamme olla Hänessä vanhurskaat, lahjavanhurskauden kautta ja yhdessä Hengessä Pyhän Hengen osallisuudessa, täysin vapaat omista yrityksisä täyttää lakia, se ei kuulu pakanoille, joita me olemme, vain Kristusessa voimme päästä Jumalan yhteyteen, siispä JEESUS KRISTUS RIITTÄÄ mulle ja sulle , Hän on meidän täyteytemme kaikkemme, me emme voi mitään lisästä Hänen työhönsä, olemme Hänessä yhtä puhtaat kuin Hän on, mutta absolyyttisen täysin vain Hänessä, ei mitään omaa, ei sitten hiuskarvankaan vertaa, älä siis edes yritä sabateilla ja muilla korjata Jeesuksen työtä , pilkkaat sillä vain Jumalaa, ikäänkuin Hänen työnsä olis jäänyt vajaaksi, jota sinun tulee yrittää parennella, häpeä ja kadu tuollaista ajatustakin, ja omista koko pyhyys ja autuus ja iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa. Sama minkä päivän haluat pyhittää Herralle, Jeesus sanoo, Me, Isä ja minä, teemme yhäti työtä, siis jokapäivä, asiat on kuule muuttuneet lakitaloudesta , johon meillä ei ole ollut osaa eikä arpaa, me saamme nauttia Kristusen täyteystä työstä YKSIN armosta. Lopeta kaikki työ jolla yrität paranella Kristuksen ansiota hyväksemme !

      • SyttyiköValot

        Siitä Jumalan valitusta kansasta on valittu selvälukuinen joukko taivaalliseen hallitukseen. Ei ole mitään raamatullista pohjaa sille selitykselle, miten jokainen
        juutalainen pelastuisi vain olevansa juutalainen. Ei sinne päinkään, sekin on
        juutalaisten itsensä opettama uskomus muille kansoille. Jeesus sanoi sen suoraan
        kieroilematta, "ei ole tässä kreikkalaista taikka juutalaista " molemmat voivat
        pelastua. Juutalaisista otetaan ensin ( 144.000 ), sitten muut, sanoo rramattu.
        Sitten se jatkuu. Nöyrät perivät MAAN. Huomasitko "MAAN" ? Heidän lukumääränsä tulee olemaan kuin "MEREN HIEKKAA "miljoonalukuinen.Syttyikö.


      • 1234567---

        Jumalan antama sapatti kuuluu kaikille kansoille, eikä vain juutalaisille. Jeesus sanoikin, että sapatti on annettu ihmistä varten.
        Sapatti illasta-iltaan noin klo 18.00. Ilta ei ala koskaan keskellä päivää vaikka aurinko olisi laskenutkin. Tänne pohjolaan ei sovi auringonlaskut sapatin alkamisen merkiksi, sillä ilta ei ala päivällä klo 12.00 vaikka aurinko olisi silloin laskenutkin. Adventtikirkon pastori Kai Arasolakin tämän ymmärtää ja monet muutkin.


      • FGHBNJKMLÄÖ

        Jos menet sunnuntaina kirkkoon viettämään jumalanpalvelus päivää eikä sapattina niin hyväksyt paavin jumalaisuus ja auktoriteettiin yli Jumalaan. Kysymyksessä on kuuliaisuus joko Jumalaa tai ihmistä kohtaan, SUNNUNTAI TAI SAPATTI.

        "Rooman paavi tuomitsee kaikkia ihmisiä, mutta häntä ei tuomitse kukaan. Me selitämme, määritämme ja teemme tiedoksi: kuuliaisuus Rooman paaville on välttämätön jokaisen ... pelastukselle ...Jeesus on sanonut olevansa kuningasten kuningas ja kaikkien yläpuolella ...joten hänen sijaisenaan tulen siihen johtopäätökseen, että voin tehdä kaiken, mitä Jumalakin." (Paavi Bonifacius VIII)

        "Paavi ja Jumala ovat yksi ja sama, joten hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä!" (Paavi Pius V) Ja eräs katolinen julkaisu sanoo: "Paavi ei ole ainoastaan Kristuksen edustaja, hän on itse Jeesus Kristus!"

        ." (Katolinen tietosanakirja) "Jumala itse velvoittaa pitämään kiinni pappiensa oikeudesta paitsi antaa anteeksi myös kieltää tai tarjota synninpäästön ..." (Pappien velvollisuuksista)

        "Raamattu kehoittaa pitämään sapatin, mutta katolinen kirkko sanoo: 'Ei!' Jumalallisella vallalla minä lakkautan sapatin ja käsken viettämään viikon ensimmäistä päivää ...Ja koko maailma on velvollinen noudattamaan tätä katolisen kirkon ohjetta.."


      • Simelius
        FGHBNJKMLÄÖ kirjoitti:

        Jos menet sunnuntaina kirkkoon viettämään jumalanpalvelus päivää eikä sapattina niin hyväksyt paavin jumalaisuus ja auktoriteettiin yli Jumalaan. Kysymyksessä on kuuliaisuus joko Jumalaa tai ihmistä kohtaan, SUNNUNTAI TAI SAPATTI.

        "Rooman paavi tuomitsee kaikkia ihmisiä, mutta häntä ei tuomitse kukaan. Me selitämme, määritämme ja teemme tiedoksi: kuuliaisuus Rooman paaville on välttämätön jokaisen ... pelastukselle ...Jeesus on sanonut olevansa kuningasten kuningas ja kaikkien yläpuolella ...joten hänen sijaisenaan tulen siihen johtopäätökseen, että voin tehdä kaiken, mitä Jumalakin." (Paavi Bonifacius VIII)

        "Paavi ja Jumala ovat yksi ja sama, joten hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä!" (Paavi Pius V) Ja eräs katolinen julkaisu sanoo: "Paavi ei ole ainoastaan Kristuksen edustaja, hän on itse Jeesus Kristus!"

        ." (Katolinen tietosanakirja) "Jumala itse velvoittaa pitämään kiinni pappiensa oikeudesta paitsi antaa anteeksi myös kieltää tai tarjota synninpäästön ..." (Pappien velvollisuuksista)

        "Raamattu kehoittaa pitämään sapatin, mutta katolinen kirkko sanoo: 'Ei!' Jumalallisella vallalla minä lakkautan sapatin ja käsken viettämään viikon ensimmäistä päivää ...Ja koko maailma on velvollinen noudattamaan tätä katolisen kirkon ohjetta.."

        Tää on just se mikä minua ihmetyttää. Että tehdään niinkuin paavi sanoo. Lähes koko kristikunta noudattaa katolisen harhaoppikirkon käskyjä muissakin asioissa. Ei mene minun jakeluun tuo.


      • EiOsaaVastata
        1234567--- kirjoitti:

        Jumalan antama sapatti kuuluu kaikille kansoille, eikä vain juutalaisille. Jeesus sanoikin, että sapatti on annettu ihmistä varten.
        Sapatti illasta-iltaan noin klo 18.00. Ilta ei ala koskaan keskellä päivää vaikka aurinko olisi laskenutkin. Tänne pohjolaan ei sovi auringonlaskut sapatin alkamisen merkiksi, sillä ilta ei ala päivällä klo 12.00 vaikka aurinko olisi silloin laskenutkin. Adventtikirkon pastori Kai Arasolakin tämän ymmärtää ja monet muutkin.

        Mutta adventtikirkon johtavin teologi Suomessa, Timo Flink on sitä mieltä, että sapatti on "perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun". Kuinka hän sitten opettaa adventisteja sitä pitämään napapiirin yläpuolella talvella kaamoksen aikaan ja kesällä yöttömän yön aikaan, tähän hän ei tiedä itsekään vastausta. Joten heikoilla on adventistitohtoreiden teologiat.


      • 1234567---

        Itse en seuraa auringon laskuja sapatin alkamiseksi täällä pohjolassa. Sapatti illasta-iltaan noin klo 18.00 alkaa ilta.
        Adventisti pastori Kai Arasola myöskin ymmärtää oikein, samoin tunnen monia adventisteja, jotka eivät seuraa täällä pohjolassa aurinkoa. Siis sapatti illasta-iltaan klo 18.00.
        Luterilainen kirkko soittaa ehtookelloja sunnuntain alkamiseksi klo 18.00.

        Perjantai on työpäivä kokopäivän näkyi aurinkoa tai ei. Sapatti on lauantai kokopäivän näkyi aurinkoa tai ei.
        Ilta ei voi alkaa keskellä päivää. Omaa järkeäkin tulee käyttää.


      • Sekopäisetadvarit
        1234567--- kirjoitti:

        Itse en seuraa auringon laskuja sapatin alkamiseksi täällä pohjolassa. Sapatti illasta-iltaan noin klo 18.00 alkaa ilta.
        Adventisti pastori Kai Arasola myöskin ymmärtää oikein, samoin tunnen monia adventisteja, jotka eivät seuraa täällä pohjolassa aurinkoa. Siis sapatti illasta-iltaan klo 18.00.
        Luterilainen kirkko soittaa ehtookelloja sunnuntain alkamiseksi klo 18.00.

        Perjantai on työpäivä kokopäivän näkyi aurinkoa tai ei. Sapatti on lauantai kokopäivän näkyi aurinkoa tai ei.
        Ilta ei voi alkaa keskellä päivää. Omaa järkeäkin tulee käyttää.

        Tuosta huomaa, että adventismi on pelkkä hullunmylly, kun adventistitohtorit eivät edes itse ole yksimielisiä kirkkonsa tärkeimmästä opinkappaleesta eli sapatista ja sen alkamisesta!


      • 1234567---

        Etpäs pysty kumoilemaan minun kirjoituksiani. Jokainen on vastuussa itse Jumalan edessä mitä kirjoittaa ja opettaa.
        Jumalan edessä jokainen joutuu tiliä tekemään mitä opettaa. Harhaan ei tule ketään johdatella.

        Tälläkin palstalla saa lukea kirjoituksia tämän tästä, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille, näin johdetaan harhaan sankoin joukoin, niin suuria, kuin pieniäkin, niin rikkaita kuin köyhiäkin, ja samoin vapaita kuin orjiakin.
        Jokainen joutuu opetuksistaan kerran tiliä Jumalan edessä tekemään.


    • OmatLakinsa

      Eipäs tehdä yritystä juutalaisille annettuihin määräyksiin. Anna heidän viettää sapattinsa ihan rauhassa. Monet heistä tykkäävät syödä possua mutta pitävät sen salassa ettei Rabbi anna helvettiä. Mooseksen lain Jeesus täytti tullessaan maan
      päälle, josta laista hän sanoi, hän ei tullut poistamaan lakia vaan täyttämään sen.
      Mooseksen laki kuuluu juutalaisille, jos niin haluavat, meille se ei kuulu.
      Juutalaiset syyttivät Jeesusta sapatin häpäisemisestä antaessaan karjalle vettä sapattina. Lue se raamatustasi.

      • 1234567---

        Jotka syövät sianlihaa ja muuta ihhoittavaa, sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu sanoo Herra.
        Milloin loppu ? Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät jumalattomat. Tämä on toinen kuolema jumalattomille, siis loppu.

        Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa. Jeesuskin sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt.


      • EipäOleNäkynyt
        1234567--- kirjoitti:

        Jotka syövät sianlihaa ja muuta ihhoittavaa, sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu sanoo Herra.
        Milloin loppu ? Tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät jumalattomat. Tämä on toinen kuolema jumalattomille, siis loppu.

        Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa. Jeesuskin sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt.

        Ei ole meidän ruokapöydässä hiiriä syöty. Kenen luona olet vieraillut, kun kaiketi olet tällaista nähnyt 1234567?


      • 1234567---
        EipäOleNäkynyt kirjoitti:

        Ei ole meidän ruokapöydässä hiiriä syöty. Kenen luona olet vieraillut, kun kaiketi olet tällaista nähnyt 1234567?

        Iltalehdestä 8.11.2011.
        Madeventures-tähdet suosittelevat: Käärmesoppaa ja peltohiiriä. Sambiassa, eteläisessä Afrikassa, kaksikko suosittelee maistamaan "Mbewaa", peltohiiriä loimutettavana karvoineen kaikkineen.
        Zimbabwessa sen sijaan maistuu perhosen toukka, "mopane" lepakko, jättisammakko, sianverikeitto, jonka suureena ovat possun tai kanan suolet. Pikkunälkään maistuu kastematoa muistuttava liero.

        Niin pakanat syövät ja myövät minkä kiinni saavat aina sioista ja kärmeistä lähtien.


      • Mitäyritätsanoa
        1234567--- kirjoitti:

        Iltalehdestä 8.11.2011.
        Madeventures-tähdet suosittelevat: Käärmesoppaa ja peltohiiriä. Sambiassa, eteläisessä Afrikassa, kaksikko suosittelee maistamaan "Mbewaa", peltohiiriä loimutettavana karvoineen kaikkineen.
        Zimbabwessa sen sijaan maistuu perhosen toukka, "mopane" lepakko, jättisammakko, sianverikeitto, jonka suureena ovat possun tai kanan suolet. Pikkunälkään maistuu kastematoa muistuttava liero.

        Niin pakanat syövät ja myövät minkä kiinni saavat aina sioista ja kärmeistä lähtien.

        En tiennytkään, että asut Afrikassa pakanoiden keskuudessa.
        En kuitenkaan usko, että Suomessa olisi käytössä tällaisia reseptejä sen enempää yksityiskodeissa, laitoksissa, kouluissa kuin ravintoloissakaan.


    • KTSEiKirj

      Nykyään vanhojen kunnon kristillisten piirien keskuuteen on luikerrellut eräänlainen käärme, joka pyrkii sekoittamaan judaismin hapatuksia vanhaan kunnon, terveeseen kristinoppiin. Yksi tälläinen myrkky on joulun väheksyminen. Nämä älypäät kuvittelevat keksineensä suurenkin löydön hoksatessaan ettei Jeesus oikeasti syntynyt jouluna. So what? Me kristityt tiedämme sen ja muistelemme Jeesusta joka päivä. Myös jouluna.

      Toinen myrkky, jota syötetään kristittyjen vereen on oppi lauantaista. Vanhaan hyvään aikaan vain adventistit brassailivat lauantailla. Nyt tämä toinen turhislössi yrittää väittää että sunnuntai muka tuli pyhäpäiväksi vasta 300-luvulla Rooman keisarin käskystä. Ei pidä paikkaansa. Se oli "Herran Päivä" alusta alkaen kuten mm. fundamentalisti raamatunkääntäjä Uuras Saarnivaarakin vakuuttaa ja ottaa omassa käännöksessään erityisesti esille seuraavat kohdat:

      Apostolien teot:

      20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) olimme kokoontuneet murtamaan leipää..

      1.Korinttolaiskirje:

      16:2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

      Myös Justinus Marttyyri ilmoitti selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi jo 150-luvun puolivälissä. Justinus peräti kuoli uskonsa puolesta kun taas tää nykyajan lauantailössi levittää takapuoltaan sohvalla sipsejä syöden ja Israelin lippua heilutellen.

      http://en.wikipedia.org/wiki/First_Apology_of_Justin_Martyr

      Kirkkoisä Tertullianus (n. v. 200) ilmoittaa myös selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi, koska se oli Herramme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuspäivä.

      http://www.sundaylaw.net/books/other/andrews/1stcentury/chapter07.htm

      HYVÄ!

      • 1234567---

        Sunnunnuntai on KEKSITTY pyhäksi ihmisen toimesta !

        Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta-Sanomissa 5.11.99 Vapaa sana seuraavasti: Vuoden 1973 Alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET tehdä sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.

        Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.


      • serfg

        13:27 Sillä koska Jerusalemin asukkaat ja heidän hallitusmiehensä eivät Jeesusta tunteneet, niin he tuomitessaan hänet myös toteuttivat profeettain sanat, joita kunakin sapattina luetaan;

        13:42 Kun he lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina.

        17:2 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,

        18:4 Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.


      • Meingott

        Eikö mitään arvoa ole Kristuksen ylösnousemuksella ja sen juhlimisella?

        Kyllä, piispa Huovinen kertoo ihan historian fakta-asian. 70-luvulla, milloin lie, todella Suomessa tehtiin kalenteriuudistus ja sunnuntai siirrettiin viikon viimeiseksi päiväksi. Se oli sitä ennen ollut viikon ensimmäinen päivä.

        Kirkollinen viikko alkaa edelleen sunnuntaista ja se on uuden viikon ensimmäinen päivä, kuvastaen Kristusta uuden liiton aloittajana. Ylösnousemus tapahtui uuden viikon ensimmäisenä päivänä, ja uusi liitto solmittiin uuden viikon ensimmäisenä päivänä. Tämä kuvastaa uutta liittoa. Vanha liitto on päättynyt sapattiin, uusi liitto on alkanut ylösnousemuksesta.


      • ja.miksi.näin
        serfg kirjoitti:

        13:27 Sillä koska Jerusalemin asukkaat ja heidän hallitusmiehensä eivät Jeesusta tunteneet, niin he tuomitessaan hänet myös toteuttivat profeettain sanat, joita kunakin sapattina luetaan;

        13:42 Kun he lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina.

        17:2 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,

        18:4 Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.

        Juuri näin. Ja kun sapatin lähetystyö (jalkatyö) oli tehty, oli hyvä mennä viikon 1. päivän illalla kokoukseen ja nauttimaan ehtoollista, kuten Sana myös kertoo.
        Miksi muuten Paavali saarnasi juuri sapattina synagoogassa ? No koska siellä olisi ollut aika synkkä yksinpuhelu odotettavissa muulloin... ihmiset olivat näet töissä.
        Paavali ei ollut lain alla.


      • 1234567---
        Meingott kirjoitti:

        Eikö mitään arvoa ole Kristuksen ylösnousemuksella ja sen juhlimisella?

        Kyllä, piispa Huovinen kertoo ihan historian fakta-asian. 70-luvulla, milloin lie, todella Suomessa tehtiin kalenteriuudistus ja sunnuntai siirrettiin viikon viimeiseksi päiväksi. Se oli sitä ennen ollut viikon ensimmäinen päivä.

        Kirkollinen viikko alkaa edelleen sunnuntaista ja se on uuden viikon ensimmäinen päivä, kuvastaen Kristusta uuden liiton aloittajana. Ylösnousemus tapahtui uuden viikon ensimmäisenä päivänä, ja uusi liitto solmittiin uuden viikon ensimmäisenä päivänä. Tämä kuvastaa uutta liittoa. Vanha liitto on päättynyt sapattiin, uusi liitto on alkanut ylösnousemuksesta.

        Kymmenkäskyn lakia ei ole kumottu. Mitä kumottiin ristillä ? Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona, esikuvallisesti viittasivat Kristukseen kumoutuivat ristillä, kuten eläinuhrit, niitä ei enää tarvita. Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.
        Jeesus sanoikin: En ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja, joten sapatti on voimassa myöskin Uudessaliitossa.

        Luterilaiset 1700-luvun virret kertovat. Virsi 135.1. Nää käskysanaa KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.
        136.1. Ken tahtoo olla kristitty, ja kristittynä kuolla, ei sille outo, PEITETTY, saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.


      • kaikkikarsitaan

        Hyvät virren sanat, mutta eipä löydy enää nykyisistä virsikirjoista !


    • ttkkl

      Juutalaisille(ympärileikatuille) sabatti ja apostolien määräämänä pakanoille sunnuntai!Jos addventstit ymprileikauttavat itsensä, niin heidän on pidettävä sabattia pakollisesti lepopäivänään!

      • 1234567---

        Kaikki juutalaiset eivät hyväksy Jeesusta, ja sitten on pakanoita, jotka eivät ymmärrä, tai haluakaan ymmärtää, että Jumalan antama sapatti kuuluu kaikille.
        Näkemällä nähkää älkääkä ymmärtäkö, kuulemalla kuulkaa, älkääkä käsittäkö.

        Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta nyt Hän on tehnyt tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

        Kolmas enkeli varoittaa pedosta ja pedonmerkistä. Pedon 666 merkkihän on sunnuntai. . . Jumalan merkki on sapatti 2.Moos.31:13.
        Voittajat pääsevät lasimerelle veisaamaan Mooseksen, Jumalan palvelijan virttä ja Karitsan virttä Ilmestyskirjan mukaan.


    • Herraonyksi

      Tyhjää mee tällä helmiä sioille heitetään, eikö saku, tyhjä me tänne kirjoitetaan kun eivät edes osaa matematiikka. Kaikki on heille mustavalkoista. Kyllä saatana on tehtävänsä hyvin hoitanut.

    • Simelius

      Olen laittanut merkille että pitempään uskossa olleet hyvin vähäisessä määrin muuttavat käsitystään jossain opin kysymyksessä kuten tässäkin. Tunnen kymmeniä uskovia henkilökohtaisesti eikä heistä ole muuttanut näkemystään kuin korkeintaan kaksi henkilöä. Miksi näin? En tarkoita että pitäisi näkemyksiä muuttaa muuttamisesta päästyään, mutta sitä ihmettelen etteivät edes tunnu kauheasti pohtivan onko oppinsa Raamatullista. Itse kavahdan aina sitä jos ja kun katolinen kirkko on väsännyt jotain oppia. Ei kaikki mitä siinä kirkossa on, ei kaikki ole harhapppia kuitenkaan. Mutta yleensä se kirkko on tuonut paljon harhaoppia maailmaan ja siksi kellot kilkkaa minulla.

    • KTSEiKirj

      Nykyään vanhojen kunnon kristillisten piirien keskuuteen on luikerrellut eräänlainen käärme, joka pyrkii sekoittamaan judaismin hapatuksia vanhaan kunnon, terveeseen kristinoppiin. Yksi tälläinen myrkky on joulun väheksyminen. Nämä älypäät kuvittelevat keksineensä suurenkin löydön hoksatessaan ettei Jeesus oikeasti syntynyt jouluna. So what? Me kristityt tiedämme sen ja muistelemme Jeesusta joka päivä. Myös jouluna.

      Toinen myrkky, jota syötetään kristittyjen vereen on oppi lauantaista. Vanhaan hyvään aikaan vain adventistit brassailivat lauantailla. Nyt tämä toinen turhislössi yrittää väittää että sunnuntai muka tuli pyhäpäiväksi vasta 300-luvulla Rooman keisarin käskystä. Ei pidä paikkaansa. Se oli "Herran Päivä" alusta alkaen kuten mm. fundamentalisti raamatunkääntäjä Uuras Saarnivaarakin vakuuttaa ja ottaa omassa käännöksessään erityisesti esille seuraavat kohdat:

      Apostolien teot:

      20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) olimme kokoontuneet murtamaan leipää..

      1.Korinttolaiskirje:

      16:2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

      Myös Justinus Marttyyri ilmoitti selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi jo 150-luvun puolivälissä. Justinus peräti kuoli uskonsa puolesta kun taas tää nykyajan lauantailössi levittää takapuoltaan sohvalla sipsejä syöden ja Israelin lippua heilutellen.

      http://en.wikipedia.org/wiki/First_Apology_of_Justin_Martyr

      Kirkkoisä Tertullianus (n. v. 200) ilmoittaa myös selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi, koska se oli Herramme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuspäivä.

      http://www.sundaylaw.net/books/other/andrews/1stcentury/chapter07.htm

      HYVÄ!!

      • 1234567---

        Kirkkoisiäkö sinä KTS seuraatkin ?


    • Aktiivistalepoa

      Luuk.22: 17. "Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. 18. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee." 19. Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." 20. Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan..."

      Room.7:1."..Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää? 2. Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista. 3. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle. 4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle. 5. Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle, 6. mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa..."


      ( Aapeli Saarisalon UT ) Gal.5:1."..1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää lujina älkääkä antako jälleen valjastaa itseänne orjuuden ikeeseen.
      2. Katso, minä Paavali sanon teille, että jos tulette leikatuiksi, niin Kristus ei ole teille miksikään voitoksi.
      3. Todistan jälleen jokaiselle ihmiselle, joka leikkauttaa itsensä, että on velvollinen täyttämään koko lain.
      4. Olette joutuneet pois Kristuksesta te, jotka lain kautta tulette vanhurskaiksi, olette langenneet pois armosta.
      5. Me taas varromme hengessä vanhurskauden toivoa uskosta.
      6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta leikkaus eikä leikkaamattomuus, vaan rakkaudessa vaikuttava usko.
      7. Te juoksitte hyvin. Kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
      8. Taivuttelu ei ole Hänestä, joka teitä kutsuu.
      9. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
      10. Luotan teihin Herrassa, ettette missään ajattele toisin. Mutta häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka tahansa.
      11. Mutta veljet, jos saarnaan vielä leikkausta, miksi olen yhä vainottuna? Silloin on ristin pahennus poistettu.
      12. Kunpa kuohisivat itsensä, nuo kiihoittajanne.
      13. Olette näet kutsutut vapauteen, veljet - ettei vain vapaus ole yllykkeenä lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
      14. Sillä koko laki on täytetty yhdessä sanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
      15. Mutta jos purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette tuhoa toisianne.
      16. Sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. .."

      Jaak.2: 8." Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette; 9. mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia. 10. Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. 11. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja. 12. Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva. 13. Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi..."

    • KTSEiKirj

      Nykyään vanhojen kunnon kristillisten piirien keskuuteen on luikerrellut eräänlainen käärme, joka pyrkii sekoittamaan judaismin hapatuksia vanhaan kunnon, terveeseen kristinoppiin. Yksi tälläinen myrkky on joulun väheksyminen. Nämä älypäät kuvittelevat keksineensä suurenkin löydön hoksatessaan ettei Jeesus oikeasti syntynyt jouluna. So what? Me kristityt tiedämme sen ja muistelemme Jeesusta joka päivä. Myös jouluna.

      Toinen myrkky, jota syötetään kristittyjen vereen on oppi lauantaista. Vanhaan hyvään aikaan vain adventistit brassailivat lauantailla. Nyt tämä toinen turhislössi yrittää väittää että sunnuntai muka tuli pyhäpäiväksi vasta 300-luvulla Rooman keisarin käskystä. Ei pidä paikkaansa. Se oli "Herran Päivä" alusta alkaen kuten mm. fundamentalisti raamatunkääntäjä Uuras Saarnivaarakin vakuuttaa ja ottaa omassa käännöksessään erityisesti esille seuraavat kohdat:

      Apostolien teot:

      20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) olimme kokoontuneet murtamaan leipää..

      1.Korinttolaiskirje:

      16:2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä (sunnuntaina) pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.

      Myös Justinus Marttyyri ilmoitti selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi jo 150-luvun puolivälissä. Justinus peräti kuoli uskonsa puolesta kun taas tää nykyajan lauantailössi levittää takapuoltaan sohvalla sipsejä syöden ja Israelin lippua heilutellen.

      http://en.wikipedia.org/wiki/First_Apology_of_Justin_Martyr

      Kirkkoisä Tertullianus (n. v. 200) ilmoittaa myös selkeästi sunnuntain pyhäpäiväksi, koska se oli Herramme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuspäivä.

      http://www.sundaylaw.net/books/other/andrews/1stcentury/chapter07.htm

      HYVÄ!!!

      • 1234567---

        Leipää voi murtaa kaikkina viikonpäivinä.


      • Tasoihinmenee1234567
        1234567--- kirjoitti:

        Leipää voi murtaa kaikkina viikonpäivinä.

        Ja levätä voi kaikkina viikonpäivinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe