Moottorilla-ajovalon kytkentä

sählömies

Veneen alkuperäisessä tehtaalla tehdyssä navigointivalojen kytkennässä maston moottorilla-ajovalo palaa määräysten vastaisesti aina kun navigointivalot ovat päällä. Olen muuttamassa sitä ja tekemässä valosta automaattisen ts palaa vain silloin kun moottori käy. Veneessä on laturin perässä Sterlingin 1280 teholataussäädin ja ajattelin ottaa moottorillaajovaloa ohjaavan releen kelalle jännitteen Sterlingin sisäänmenevästä navasta. Näin rele vetäisi vain silloin kun laturi pyörii koska tässä navassa ei ole muulloin jännitettä. Pitäisi toimia, mutta en tiedä sekoittaako tämä pieni kuorma Sterlingin toimintaa? Onko parempia vaihtoehtoja - Yanmari 30 YM - paneeliltakin saisi tietysti tiedon siitä kun koneelle on kytketty virrat.

25

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keep_it_simple

      Eihän moottorin käynnissä olo tarkoita sitä, että ajaisit koneella. Miksi sille valolle ei voisi yksinkertaisesti laittaa omaa kytkintä? Se on varmasti yksinkertaisempaa kuin jokin automaattiseen ohjaukseen perustuva. Eihän valojen päälläpito päiväsaikaan laitonta ole, mutta outoa se on. Hämärässä mennään jo laittomuuden rajoilla, kunnes muut valot sytytetään. Laittomaksi menee silloinkin, kun tarpeettomien käyttötuntien takia polttimon tunnit tulevat täyteen ja valo pimenee.

    • omakytkinjokavalolle

      Se on selvä, että alkuperäinen kulkuvalojen kytkentäsi on kauniisti sanottuna omituinen.
      Mutta miksi koneajovalo pitäisi järjestää releen avulla? Miksei pelkät, selkeät katkaisijat joka valolle erikseen? Ehdotan kannen kulkuvaloille, mastovalolle, ankkurivalolle ja mahdolliselle maston topin tricolorille kullekin omaa katkaisijaansa.

      Jos haluat kulkuvalojen toimivan vaikkapa moottoripaneeliin sijoitetusta vaihtokytkimestä, Aqua Signalin Nav Switch on yksi mahdollisuus
      http://www.svb24.com/en/aqua-signal-nav-switch.html

    • sählö

      Automaatilla tarkoitan, että kulkuvalot laitetaan päälle katkaisijasta ja kun kun ryhdyt ajamaan koneella syttyy moottorilla ajovalo automaattisesti. Rele ohjaa katkaisijalta vauin moottoriajovalolle menevää piuhaa eikä mikään navigointivalo tietysti pala jos navigointivalot eivät ole katkaisijasta päällä. Omasta mielestäni automaatti on kätevämpi kun mennä avotilasta salonkiin laittamaan/sulkemaan kone-ajovalo päälle erillisestä katkaisijasta kun moottorin käynnistää/ sammuttaa.

      • paikastakii

        Et sitten ajatellut laittaa katkaisijaa virta-avaimen viereen?


      • omastamielestäni

        En ajatellut enkä ajattele. Yksi alkuperäinen automaattisulakkeella varustettu valokatkaisija joka hoitaa kaikki kulkuvalot ja on sisällä säältä suojassa, on mielestäni kätevämpi kun useampi nappula eri puolilla venettä. Kytkentä on yksinkertainen ja relekin on jo hommattu. Oletukseni on, että Sterlingin kanssa ei tule yhden releen kuormasta latauspuolella ongelmia.


      • sfdafsadfsafd
        omastamielestäni kirjoitti:

        En ajatellut enkä ajattele. Yksi alkuperäinen automaattisulakkeella varustettu valokatkaisija joka hoitaa kaikki kulkuvalot ja on sisällä säältä suojassa, on mielestäni kätevämpi kun useampi nappula eri puolilla venettä. Kytkentä on yksinkertainen ja relekin on jo hommattu. Oletukseni on, että Sterlingin kanssa ei tule yhden releen kuormasta latauspuolella ongelmia.

        tarkoitatko ottavasi virran releelle sterlingin navasta joka tulee generaattorin kenttädiodinavasta (D ) ?

        jos näin niin silloin ei ole mitään onglemaa eikä varmasti sekoita mitään. tuosta tulee latausjännite generaattorin pyöriessä kenttädiodien kautta. virtaa se ei kestä kuin muutamia ampeereita tai generaattorin kenttädiodit palaa.

        joten jos ohjauksia alkaa olla jumalattomasti niin kytke niin, että generaattorin ohjaus vetää yhden apureleen joka kytkee sähköt loppujen releiden ohjaamiseen. tästä samasta navasta voi ohjata esim. tehorelettä jolla akut kytketään yhteen moottorin käydessä milloin ei tarvita jakodiodia aiheuttamassa jännitehäviöitä.


      • onkoloppuunmietitty

        Ymmärsinkö suunnitelmasi oikein, että kulkuvalojen ollessa päällä koneajovalo (meriteiden säännöissä "mastovalo") syttyisi koneen käynnistyksestä. Entä, jos yöpurjehduksen aikana lataat akkua moottorin tyhjäkäynnillä ja veneesi on meriteiden sääntöjen mukaan edelleenkin "purjealus"? "Konealus" se on vasta, kun kytket potkurin pyörimään.


      • Sähköttäjä99

        Hyvin mietitty


      • MitaanTietamaton

        Jos moottoria käytetään aina etenemiseen, niin itse ottaisin releelle ohjauksen moottorin ohjauspaneelista, jos sellainen ulostulo siellä on (yleensä pienen sulakkeen takana).

        Eikä meriteiden sääntöjen noudattaminen ole ylen vaikeaa, vaikka olisikin kulkuvalot konealuksen mukaisia.


      • Sähjöt

        Ymmärrän hyvin Sählön ajatusmaailmaa. Mitä noita lisänappuloita laittamaan jos kerran homman voi hoitaa automaattisesti.

        Harmi kyllä, en osaa sanoa, miten rele voisi moottorin toimintaan vaikuttaa.


    • KengätTiukalle

      Kiva kytkentä. Kannattaa pitää akun navat tiukalla. Jos nimittäin löystyy tai jopa irtoaa, niin jännite nousee korkeaksi ja valot ensin palavat ja sitten palavat.

      • sfdafsadfsafd

        kenttädiodinavan jännite ei nouse voltin kymmenyksiä generaattorin varsinaisen b navan jännitettä korkeammaksi missään tilanteessa ja sitä paitsi siitä ei saa ottaa lampulle itselleen virtaa vaan lamppua tai muuta kuormitusta ohjaavalle releelle.

        kytkentäkaavio bosch vaihtovirtalaturi sisäinen kytkentä: http://cdn.schematic.me/images/obrazki.elektroda.pl/2547426600_1345104415.jpg

        käy muihinkin latureihin. df napaa ei kaikissa latureissa ole tuotu ulos, sitä tarivtaan esim. autossa moottorinohjauksen laturin kuormitustarkkailuun jotta moottorin ohjaus voi tarvittaessa vaikka korottaa tyhjäkäyntikierroksia jos lataus ei meinaa riittää.


      • Tartteetestata

        Tarkistin vielä minireleen vetokäämin virran ja se on on vain 30 mA . Releen kärjet kestävät 8 A kuorman eli yhdelle lankapolttimollekin ok. Kestää jännitettäkin 18 V.


    • Bossu

      Onnistuisko joku ihan tavalliseen 12V verkkoon laitettava jakorele samaan hommaan? Eikös ne releet yhdistä eri puolet, kun jännite nousee yli 13 tai 14 voltin? Voi tietysti olla kalliimpi ratkaisu. Mulla on kaksi eri kytkintä ajovaloille, toinen purjehdusta varten ja toinen koneajoa. Toisesta menee päälle trikolori maston huipussa purjehdusta varten, toisesta puna/vihreä dikolori edessä, perävalo sekä mastovalo.

      • miksireleitäym

        Itse en olisi tyytyväinen Bossun kahden kytkimen ratkaisuun omassa veneessäni, vaan laittaisin kaksi kytkintä lisää! Miksikö? Siksi, että lähietäisyyksillä muun vesiliikenteen kanssa tulee helpommin havaituksi, kun kannen kulkuvalot ovat päällä eikä tricolor. Vastaantuleva vene ei ehkä havaitse korkealla maston topissa palavaa tricoloria yhtä helposti kuin silmiensä korkeudella olevat valot. Siitä tulee kahden kytkimen tarve. Kolmas on mastovalon eli koneajovalon kytkin ja se neljäs tietenkin on ankkurivalolle.

        Alle 12-metrisessä aluksessa on sallittua käyttää maston topin ankkurivaloa samanaikaisesta kannen purjehdusvaloja koneajon kulkuvaloina. Sillä voi vähentää yhden valon ja kytkimen, jos haluaa (mutta samalla menettää varavalon).

        Topin tricolor ankkurivalo samanaikaisesti ei täytä kulkuvalomääräyksiä koneajossa (ks. meriteiden säännöt teknillisistä yksityiskohdista, liite 2 kohta 2 d: "mastovalo on pidettävä vähintään 1 metri sivuvaloja korkeammalla").


      • sählö

        Tämä vaikuttaa parhaalta ratkaisulta. Omassa veneessä ei ole tricoloria vaan kannen tasossa led-kulkuvalot. Aiemmasta projekteista on jäänyt elektroninen erotuskytkintä varastoon. Jätän navigointivalokytkimeltä lähtevät kolme muuta piuhaa ennalleen ja vedän maston valon kytkimen läpi . Säästyy ylimääräisten piuhojen vetämiseltä ja tarvitse vain yhden uuden 15 cm pituisen johtimen riviliitimeltä kytkimelle jonka saa asennettua sähkökaappiin.
        Kiitos hyvästä vinkistä.


      • 1615

        Laitoin trikolorin ja sama kytkentä jolloin entisillä katkaisimilla tuli toimeen: trikolori syttyy entisestä mastovalon eli moottoriajovalon kytkimestä. Mastovalo pistetty samaan nippuun kuin vihreä punainen perävalo, eli koneajovalot ovat entisen purjehdusvalot katkaisijan alla.

        Jos epäilee että joku ei pimeällä näe ylempänä sijaitsevaa valoa :-o niin rantaväylillä seilatessaan voi ihan hyvin pistää moottoriajovalot päälle vaikka ajaa purjeilla. Varsin hyvin näkyy kaikille kun mastovalo valaisee genuan :) Eihän se vaikuta kuin väistösääntöihin, ja voihan sitä väistää jos sattumalta yöllä jonkun toisen yönavigointia harrastavan styyran kyljeltä lähestyvän kohtaa. Ei tee minkäänlaista vauriota purjehtijan sieluun vaikka vakituiseen väistelisi moottoripaatteja. Pääasia muistaa omien valojensa mukaiset väistösäännöt.

        Avomerellä topissa oleva trikolori on ehdottoman hyvä, näkyy paljon pitemmälle kuin rungossa olevat navigointivalot, etenkin jos on yhtään korkeampi aallokko. Sitäpaitsi, rannikkoseiluussa ei akkukapasiteetti ole valojen käyttöä rajoittava kun matkat yleensä ovat lyhyitä, enintään yhden yön pituisia. Avomerellä trikolorin 1/3 tai 1/4 sähkönkulutus verrattuna erillisvaloihin on myös suuri etu. Muutta tämähän on niin triviaalia, kaikkihan tän tietää, sorry ;D


      • pieni_puute
        1615 kirjoitti:

        Laitoin trikolorin ja sama kytkentä jolloin entisillä katkaisimilla tuli toimeen: trikolori syttyy entisestä mastovalon eli moottoriajovalon kytkimestä. Mastovalo pistetty samaan nippuun kuin vihreä punainen perävalo, eli koneajovalot ovat entisen purjehdusvalot katkaisijan alla.

        Jos epäilee että joku ei pimeällä näe ylempänä sijaitsevaa valoa :-o niin rantaväylillä seilatessaan voi ihan hyvin pistää moottoriajovalot päälle vaikka ajaa purjeilla. Varsin hyvin näkyy kaikille kun mastovalo valaisee genuan :) Eihän se vaikuta kuin väistösääntöihin, ja voihan sitä väistää jos sattumalta yöllä jonkun toisen yönavigointia harrastavan styyran kyljeltä lähestyvän kohtaa. Ei tee minkäänlaista vauriota purjehtijan sieluun vaikka vakituiseen väistelisi moottoripaatteja. Pääasia muistaa omien valojensa mukaiset väistösäännöt.

        Avomerellä topissa oleva trikolori on ehdottoman hyvä, näkyy paljon pitemmälle kuin rungossa olevat navigointivalot, etenkin jos on yhtään korkeampi aallokko. Sitäpaitsi, rannikkoseiluussa ei akkukapasiteetti ole valojen käyttöä rajoittava kun matkat yleensä ovat lyhyitä, enintään yhden yön pituisia. Avomerellä trikolorin 1/3 tai 1/4 sähkönkulutus verrattuna erillisvaloihin on myös suuri etu. Muutta tämähän on niin triviaalia, kaikkihan tän tietää, sorry ;D

        Kytkennässä on vain yksi puute. Nyt eivät alhaalla olevat kulkuvalot toimi varavaloina.


      • 1615
        pieni_puute kirjoitti:

        Kytkennässä on vain yksi puute. Nyt eivät alhaalla olevat kulkuvalot toimi varavaloina.

        Nyt en ymmärrä - mitennii ei toimi varavaloina? Jos on trikolori toisessa piirissä oman kytkimen takana ja muut kulkuvalot toisessa niin nehän ovat toistensa varavalot. Jos trikolorin polttimo palaa tai ledit muusta syystä pimenevät niin alakulkuvalot korvaavat sen täysin, vieläpä runsain mitoin eli valkoinen eteen tulee lisäksi. Kuten aiemmin kirjoitin, niin haitanneeko tuo mitään? Ei sen takia tarvitse moottoria käynnistää kunhan vaan muistaa purjehtivansa moottorialuksen valoilla ja väistösäännöillä.


    • liianhelppoa

      ... vai pitäisikö sittenkin vaan laittaa se kytkin sinne sisälle?

    • yksinkertaisinonvarmin

      Olisiko nuo automaattisesti syttyvät "ajovalot" saaneet ideansa autoista? Meriliikenteessä ei edes puhuta ajovaloista, koska ne tunnetaan kulkuvaloina. Minusta vanha periaate pitää merellä edelleenkin paikkansa eli KISS (keep it simple, stupid). Kaikki mikä paattiin asennetaan, pitäisi toimia kaikissa olosuhteissa.

      • DiplomiInsinööri

        Minulla on toimiva systeemi. Kamera kuvaa maston etupuolta ja tietokoneeseen olen tehnyt kuvantunnistusohjelman. Jos musta kartio on kuvassa ja on hämärää niin kulkuvalot sytyvät automaattisesti.


      • upeainnovaatio
        DiplomiInsinööri kirjoitti:

        Minulla on toimiva systeemi. Kamera kuvaa maston etupuolta ja tietokoneeseen olen tehnyt kuvantunnistusohjelman. Jos musta kartio on kuvassa ja on hämärää niin kulkuvalot sytyvät automaattisesti.

        Parantelepa systeemiäsi, niin että kulkuvalot palavat auringon nousun ja laskun välisenä aikana tai muulloinkin, kun näkyvyys on huonontunut. Näkyvyys ei välttämättä riipu valon määrästä. Auringon nousut ja laskut voit varmaan lisätä tunnistusohjelmistoosi. Mastovalo ja musta kartio kai ovat itsestään selvyyksiä, koska elektroniikkalaitteistosi vaatii jatkuvaa akkujen latausta koneella ajamalla ;-)


      • ardiino
        upeainnovaatio kirjoitti:

        Parantelepa systeemiäsi, niin että kulkuvalot palavat auringon nousun ja laskun välisenä aikana tai muulloinkin, kun näkyvyys on huonontunut. Näkyvyys ei välttämättä riipu valon määrästä. Auringon nousut ja laskut voit varmaan lisätä tunnistusohjelmistoosi. Mastovalo ja musta kartio kai ovat itsestään selvyyksiä, koska elektroniikkalaitteistosi vaatii jatkuvaa akkujen latausta koneella ajamalla ;-)

        Kyllä mun mielestä hämärä ja kartio riittävät triggereiksi. Muuta ei tarvita. Ardino vois olla hyvä kompuutteri, ei kuluta paljon.


      • vitsivitsimiksi
        ardiino kirjoitti:

        Kyllä mun mielestä hämärä ja kartio riittävät triggereiksi. Muuta ei tarvita. Ardino vois olla hyvä kompuutteri, ei kuluta paljon.

        Tarkoitat siis, että ilman kartiota kulkuvalot eivät syty lainkaan ja purjehdit pimeänä?
        Mikä muuten tekee kulkuvalojen sytyttämisen perinteisillä kytkimillä niin vaikeaksi, että pitää suunnitella automaattisesti syttyviä? Ymmärsin, että sinäkin vitsailullasi tarkoitit samaa hölmöilyä.
        Luulisi, ettei kenellekään purjehtijalle tuota suuria henkisiä eikä fyysisiä ponnistuksia napsauttaa kulkuvalot päälle, kun aurinko laskee tai on sumua. Jos tulee tarve startata apumoottori, samalla luulisi jaksavan napsauttaa myös mastovalo palamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe