Yksinkertainen ohje vakavasti masentuneelle?

KohtaKuollut

Minulla on ehkä ärtynyt paksusuoli. Siitä ei olla varmoja. Tällä hetkellä syön:
Naudan jauhellihaa, pottumuusia (jauheesta), gluteinitonta leipää, makkaraa, laktoositonta voita, kurkkua, ei-sokeritonta appelsiini ja mustikka/mansikka tiivistemehusta tehtyä mehua.

Oireet on kirjaimellisesti tuhonneet elämäni. Jo kymmenen vuotta täyttä helvettiä, ja kuolisin jos se ei olisi kivuliasta. Elkää kertoko miten parannutaan, olen jo kuullut sen kaiken. Haluaisin vain yksinkertaiset ohjeet, että mitä ostan kaupasta, mitä ruokaa laitan ja mitä mausteita käytän. Yksinkertaisen ruokaostoslistan joka viikolle. Se voisi yksinkertaisesti pelastaa koko elämäni. Ruokalista K-kauppaan, S-markettiin, valintataloon, sivaan, ihan sama, kunhan on monipuolinen ja toimiva.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entiedb

      Joku...

    • Ruokasivut

      Jos menisit ruokasivuille? Siellä varmaan osataan tämä paremmin.

    • Asperger_

      Perunat ja makkarat kokonaan pois. Kun menet kauppaan, lue ostettavien elintarvikkeiden tuoteselosteet. Jos niissä mainitaan jotain lisäaineista (E-koodit) jätä ostamatta. Tee ruokasi itse, älä syö eineksiä.

    • Kohta

      Kiitos vastauksista. Perunajauhosta tehty muusi osoittautui kyllä paremmaksi kuin gluteinittomat makaroonit. Riisiä en kykene pelkästään syömään. Makkarana syön siis saunapalvia ja keittokinkkua. Miten sitten saan leivän maistumaan paremmalle? Vihannekset ei ainakaan korvaa lihaa.
      Olen huomannut, että jauhellihamauste ei sovi mahalle. Miten saan jauhellihan maistumaan yhtä hyvältä ilman sitä?
      En siis ahdistuksen ja masennuksen kanssa kykene tutkimaan ruokien sisältöä. Jos se onnistuisi, en täällä olisi.
      Laitanpa saman ruokapuolelle. Kyseessä oli kuitenkin vakava mahavaiva.

    • ead

      En yhtään tiedä mitä muuta hoitoa olet kokeillut kuin ruokavaliota. Itsellä sama ongelma kuin sinulla, mutta imodium tai ihan perunajauhoja rkl (vanhan kansan konsti) sekoitettuna vesilasilliseen auttaa löysään vatsaan. Ja omalla kohdallani tavallisen maidon pois jättäminen ja sen korvaaminen hylamaidolla, vaikkei minulla olekaan laktoosiallergiaa

      • Kohta

        En ole käyttänyt maitoa ollenkaan.


    • vaivaa

      Hei,

      Kärsin itse tuossa yhdessä vaiheessa kamalista vatsavaivoista, ummetuksesta, väsymyksestä, alakuloiduudesta, allergiaoireista ja kivuista. Ja tämä kaikki alkoi yht äkkiä ja kesti n. nelisen kuukautta. Sitten oireet loppuivat. Onhan minulla ollut tuon kaltaisia oireita koko elämäni, mutta nuo neljä kuukautta olivat yhtä helvettiä. Ei tiennyt mitä pystyisi syömään tai miten helpottaisi oloa.
      Meillä on suvussa keliakiaa, laktoosi-intoleranssia ja herkkyyttä vaaleille viljoille. Ja olen itse aina ollut herkkä reagoimaan laktoosiin ja gluteiiniin.

      Suosittelenkin että etsit tietoa vuotavasta suolesta sekä ärtyneestä suolesta. Suolisto vaikuttaa nimittäin siihen mitä ainaita kroppaasi pääsee imeytymään ja vaikuttaa siis kaikkeen. Itsellä ainakin ärtyneen suolen ruokavalio ohjeet auttoivat oireisiin. Maitotuotteita olen syönyt todella vähän ja silloinkin laktoosittomia tuoteita. Maitoa en juo ollenkaan...

      Kannattaa tosiaan pyrkiä vähentämään vaaleiden viljojen syöntiä. Oli myös jännä saada selville, että esim. ruisleipäkään ei välttämättä ole sopivin suomalaisen ihmisen vatsalle.
      Maitohappobakteerit ehdoton ostos!

      Kannattaa myös kysäistä lääkäriltä olisiko suolen/mahalaukun tähystys paikallaan. Veriarvot ja keliakia testi voisi myös antaa jonkin laista osviittaa. Voihan se olla, että esim. olet herkistynyt tietyille ruoka-aineille mitkä tekevät nyt kroppaasi ''tulehdus tilan'' mistä seuraa mainitsemasi oireet.

      Ainiin ja kahvi (ym kofeiini tuotteet) ei kyllä auta asiaa. Siis suosi teetä ja kaikkea mietoa, eli vältä mausteitä esim. sipuli tai chili. Einesten välttely!
      Stressin ja kiireen vähentäminen! Hidasta tahtia ja kuuntele omaa kroppaasi, ''varaa aikaa'' niin että käyt rauhassa vessassa (vatsan toimintaa ja ruuan sulatusta ajatellen).

      Tässä tuotteita mitä voisit kokeilun kautta testata: hedelmät, marjat ja vihannekset tuoreina, pakasteina ja kuivattuina, kananmunat, käsittelemätön liha, käsittelemätön kala, pähkinät ja siemenet, maustamaton jogurtti, skyr ja muut hapanmaitotuotteet, peruna ja bataatti, riisi, tattari, villiriisi, amarantti ja kvinoa. Gluteenittomat versiot leivistä, kekseistä, myslistä ja puuroista. Valmistusaineina ovat yleensä maissi-, riisi-, soija- tai kookosjauho, amarantti, durra (sorghum- tai kaffelihirssi), tattari, tapioka (kassava, maniokki), kvinoa, kikherneet (kahviherneet) tai hirssi.

    • aitoaruokaa

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

      Googlella löytää kyllä ruokaoheita.

      Tee sosekeittoja, laatikoita, kastikkeita.

      Älä syö jauhomuusia ja jätä ne gluteenittomat eivät. Ne on ihan hirveetä kuraa.

      Syö kunnon ruokaa, jossa ei ole tuoteselostetta.

      Syö D-vitamiinia 100µg

    • skaffeeri

      Punainen liha eli tuo naudan liha on tutkittu ja sen mukaan aiheuttaa hiljaista tulehdusta suolistoon (mikä pidemmän päälle altistaa suolistosyövälle), joten kannattaa ruveta mieluiten syömään kasvispainotteista, sekä kanaa ja kalaa kokeillen sen mukaan mikä tuntuu hyvältä.

      • skaffeeri

        Sama juttu nuo kinkut ja makkarat, niissä on käytetty paljon nitriittiä ja se aiheuttaa vielä suuremman riskin syövälle. D-vitamiinista olen itse saanut suuren avun mielialalle ja jaksamiselle, sitä pitäisi jaksaa napsia päivittäin niin pidemmän päälle huomasin omalla kohdallani hyvää tulosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe