Caarin Franziin liittyen lukuapua

umpikujassa

http://keskustelu.suomi24.fi/t/9729199

Elikkä Caarin on ollut 18 vuotias kun on saanut lapsen Christerin kanssa 1773.
Kävin Liperin muuttokirjoja läpi siellä olisi muuan Caarin muusta en saakkaan sitten selvää olisiko vähän lukuapua?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/liperi/muuttaneet_1775-1812_mko1109/1.htm

Christerin syntymää ei näy Liperin kirjoissa siellä on vuonna 1773 vain yksi Christer mutta vanhemmat eivät täsmää.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/liperi/syntyneet_1767-1829_mko1157-1179/52.htm

Annalle ei löydy mitään korttia mistä olisi vuonna 1782 syntyneitä samoin ei löydy Caarininkaan syntymävuoden kortteja.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jklkg

      Voisit jatkaa aloittamaasi ketjua SukuForumin puolella. Siellä on asiantuntemusta, ja saitkin jo jotain vastausta.

      Oletko henkilöitä seurannut rippikirjoissa?

      • gbhbrthrt

        Joo ei ole missään tärpännyt vielä.Liekko kadonnut joitain kirkonkirjoja vai ollut jotain metsäläisiä tai irtolaisiaetei ole kukaan merkinnyt kirjoihin ja kansiin.

        Alaluostasta ja kaavilta säyneisestä löytyy anders frantz ja Lisa/Elisabeth Wijnikain joilla on 1777 ja 1781 syntyneitä tyttäriä anna ja catharina.

        Joitain löytyi impilahdeltakin mutta catharina s.1748.Mutta täsmällistä ei ole löytynyt.

        Outo juttu.Olen vaikka mitähakuja käyttänyt ja katsellut niin rippi, lasten vihityt kuolleet kastetut muuttaneet yms.. lävitse jo ja erilaisilla hauilla myöskin.Alkuperää vain ei löydy.


    • juuuest

      Olisiko linkkiä ensimmäiseen (vanhimpaan) rippikirjaan, jossa olet heidät havainnut?

      • bjkfukykyk

        Tämän löysi maakunta-arkiston ihminen.
        http://hiski.genealogia.fi/hiski/6599mr?fi 0248 smuutt 893

        Alkuperäinen sukututkimus mistä minä sen löysin oli maakunta-arkistossa ollut jonkun tekemä sukututkimus Koposista jossa oli siis minunkin esimummoni Hilma Koponen Rististä.Eli tästä taakseppäin kun menee niin löytyy tämä sukututkimuksessa Caarin Frantz:ina oleva naishenkilö Christer Koposen vaimona ja sittemmin leskenä.

        Sukututkimus oman sukuni osalta loppuu aika lyhyeen sen Caarinin jälkeen.Minulla on myönnettäköön hahmottamisen ongelmaa hieman ja en ole sukututkinus kursseja käynyt mutta olen minä muuta sukua ihan menestyksekkäästi löytänyt 1500 luvulle asti joten en ymmärrä mikä tässä nyt junnaa.

        kaikenlaiset keinot olen hauissa käyttänyt samoin lähteen taidan vain olla tyhmemmän sorttinen etsiskelijä alkaa jo siltä tuntua tai sitten jotain oleellista on jäänyt huomaamatta.


      • gölgöhhpet
        bjkfukykyk kirjoitti:

        Tämän löysi maakunta-arkiston ihminen.
        http://hiski.genealogia.fi/hiski/6599mr?fi 0248 smuutt 893

        Alkuperäinen sukututkimus mistä minä sen löysin oli maakunta-arkistossa ollut jonkun tekemä sukututkimus Koposista jossa oli siis minunkin esimummoni Hilma Koponen Rististä.Eli tästä taakseppäin kun menee niin löytyy tämä sukututkimuksessa Caarin Frantz:ina oleva naishenkilö Christer Koposen vaimona ja sittemmin leskenä.

        Sukututkimus oman sukuni osalta loppuu aika lyhyeen sen Caarinin jälkeen.Minulla on myönnettäköön hahmottamisen ongelmaa hieman ja en ole sukututkinus kursseja käynyt mutta olen minä muuta sukua ihan menestyksekkäästi löytänyt 1500 luvulle asti joten en ymmärrä mikä tässä nyt junnaa.

        kaikenlaiset keinot olen hauissa käyttänyt samoin lähteen taidan vain olla tyhmemmän sorttinen etsiskelijä alkaa jo siltä tuntua tai sitten jotain oleellista on jäänyt huomaamatta.

        http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=2190&pnum=35

        Tässä yllättäen Cath Franzina vaikka on Koposen leski.

        Ollut kuulemma 12 lasta ja sokea?


      • jklkg

        Kumpikaan noista ei ole rippikirja.

        Olet kysellyt Frantzeista jo 4 vuotta sitten, ja tunnut olevan kiinnostunut. Mikset mene sukututkimuskurssille opettelemaan asioita? "Hahmottamisongelma" ei ole mikään puolustus, jos ei edes yritä.

        Oletko jo tarkastanut ne vinkit, jotka sait joku aika sitten SukuForumilla? Johtiko ne mihinkään?

        ... niin, ja Koposen leski kulkee edelleen "tyttönimellään", koska tuohon aikaan Pohjois-Karjalassa naiset kulkivat omalla nimellään ihan koko elämänsä. Sen ei pitäisi olla mitenkään yllättävää henkilölle, joka on jo vuosia penkonut sukujuuriaan tuolla alueella.


      • gheh55
        jklkg kirjoitti:

        Kumpikaan noista ei ole rippikirja.

        Olet kysellyt Frantzeista jo 4 vuotta sitten, ja tunnut olevan kiinnostunut. Mikset mene sukututkimuskurssille opettelemaan asioita? "Hahmottamisongelma" ei ole mikään puolustus, jos ei edes yritä.

        Oletko jo tarkastanut ne vinkit, jotka sait joku aika sitten SukuForumilla? Johtiko ne mihinkään?

        ... niin, ja Koposen leski kulkee edelleen "tyttönimellään", koska tuohon aikaan Pohjois-Karjalassa naiset kulkivat omalla nimellään ihan koko elämänsä. Sen ei pitäisi olla mitenkään yllättävää henkilölle, joka on jo vuosia penkonut sukujuuriaan tuolla alueella.

        Olen tutkinut aktiivisesti noin kaksi vuotta, miksi pitäisi käydä sukututkimuskursseilla ja lihottaa vapaaopistojen kukkaroa kun on itsekkin vähävarainen?

        Tämä ei ol eminulle hieno harrastus jolla aion hifistellä tai mikään ura jota suunnittelisin että voisin rahastaa sikamaisia summia tästä hommasta.En arvosta ketään ihmistä minkään maallisenperusteella en arkkipiispoja enkä mitään sukututkijoitakaan.Joillekkin sukututkimus on oma uskontolajinsa mutt aminulle se ei ole.Haluan vain etsiä omat sukujuureni.

        Toki en halua käyttää ketään hyväkseni vaikka tampio olenkin olen aivan itse kuitenkin aika laajan tutkimuksen saanut aikaan niin isäni kuin äitinikin puolelta.

        Tässä vain on kompa jota en hoksaa enkä löydä ja ajattelin kysyä hoksaako joku muu sen mitä itse en ole tajunnut.

        Kiitos kuitenkin vastauksestasi.

        Yleisestikkin nämä vanhemman sukupolven ammatikseen sukututkimusta harrastavat ottavat herkästi käyttöön tämän tee se itse vaikka ihminen olisikin tehnyt jo vaikka kuinka työtä itsekkin.Minusta tälläinne hinnoittelu ja hoida itse omat ongelmasi ajattelu on tämän rahastusperiaatteen kanssa aika vinksahtanutta.

        Ei sukututkijat mitään jumalia ole...ihan tavallisia ihmisiä miksi nostaa heitä ylemmäksi kuin ovatkaan.. tai pitää sukututkijana itseään Jumalan arvossa?

        No kyllä se tieto joskus löytyy tai sitten ei löydy.

        kiitos erittäin paljon vastauksestasi.Toki ymmärrän etät sinun ehkäpä laajalla osaamisellasi tälläinen tyhmä kouluja käymätön sukututkija ottaa päähän ja närästää.Pahoittelen.


      • tampiomä
        jklkg kirjoitti:

        Kumpikaan noista ei ole rippikirja.

        Olet kysellyt Frantzeista jo 4 vuotta sitten, ja tunnut olevan kiinnostunut. Mikset mene sukututkimuskurssille opettelemaan asioita? "Hahmottamisongelma" ei ole mikään puolustus, jos ei edes yritä.

        Oletko jo tarkastanut ne vinkit, jotka sait joku aika sitten SukuForumilla? Johtiko ne mihinkään?

        ... niin, ja Koposen leski kulkee edelleen "tyttönimellään", koska tuohon aikaan Pohjois-Karjalassa naiset kulkivat omalla nimellään ihan koko elämänsä. Sen ei pitäisi olla mitenkään yllättävää henkilölle, joka on jo vuosia penkonut sukujuuriaan tuolla alueella.

        Ei siellä ole tullut mitään vinkkejä sis tuolla sukufoorumilla.

        En ole historioitsija tietääkseni millaista sukunimien käyttö on ollut eri aikakausina.

        Se että alkaa järjestelmällisesti selaamaan esivanhempiensa sukupuuta korteista taakseppäin ei varmasti vaadi sukututkimuskurssia.

        Jos minua halveksutaan sitten sen perusteella tosin en lue itseäni miksikään "sukututkijaksi" niin olkoon sitten niin.Huvittavaa lähinnä.

        Ja meilläkin keski-ikäisillä voi olla hahmottamisen ongelmia pahoittelen jos ulosanti on sen mukaista j a paljon kirjoitusvirheitä tosin en pahemmin viitsi panostaa tälläisillä palstoilla oikeinkirjoitukseen enkä pilkkuihin eiväthän nämä mitään yliopistojuttuja olekkaan edes.


      • Opiskelu.kannattaisi
        gheh55 kirjoitti:

        Olen tutkinut aktiivisesti noin kaksi vuotta, miksi pitäisi käydä sukututkimuskursseilla ja lihottaa vapaaopistojen kukkaroa kun on itsekkin vähävarainen?

        Tämä ei ol eminulle hieno harrastus jolla aion hifistellä tai mikään ura jota suunnittelisin että voisin rahastaa sikamaisia summia tästä hommasta.En arvosta ketään ihmistä minkään maallisenperusteella en arkkipiispoja enkä mitään sukututkijoitakaan.Joillekkin sukututkimus on oma uskontolajinsa mutt aminulle se ei ole.Haluan vain etsiä omat sukujuureni.

        Toki en halua käyttää ketään hyväkseni vaikka tampio olenkin olen aivan itse kuitenkin aika laajan tutkimuksen saanut aikaan niin isäni kuin äitinikin puolelta.

        Tässä vain on kompa jota en hoksaa enkä löydä ja ajattelin kysyä hoksaako joku muu sen mitä itse en ole tajunnut.

        Kiitos kuitenkin vastauksestasi.

        Yleisestikkin nämä vanhemman sukupolven ammatikseen sukututkimusta harrastavat ottavat herkästi käyttöön tämän tee se itse vaikka ihminen olisikin tehnyt jo vaikka kuinka työtä itsekkin.Minusta tälläinne hinnoittelu ja hoida itse omat ongelmasi ajattelu on tämän rahastusperiaatteen kanssa aika vinksahtanutta.

        Ei sukututkijat mitään jumalia ole...ihan tavallisia ihmisiä miksi nostaa heitä ylemmäksi kuin ovatkaan.. tai pitää sukututkijana itseään Jumalan arvossa?

        No kyllä se tieto joskus löytyy tai sitten ei löydy.

        kiitos erittäin paljon vastauksestasi.Toki ymmärrän etät sinun ehkäpä laajalla osaamisellasi tälläinen tyhmä kouluja käymätön sukututkija ottaa päähän ja närästää.Pahoittelen.

        Kaikki maailmassa maksaa tavalla tai toisella. On aika lyhytnokkaista jäädä pois ammattilaisten pitämältä kurssilta vain sen vuoksi, että se "lihottaa vapaaopistojen kukkaroa".
        Miksi arvelet, että sukututkijat antaisivat apua ja ohjeita ilmaiseksi keskustelupalstalla?
        Et ole halukas maksamaan, niin että kaivele vain ilmaisissa arkistoissa omaan tahtiisi.


    • kovastipahoillaan

      Anteeksi pottuiluni... nyt tajusin käydä katsomassa sukufoorumin viestit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe