Satamasähköt

Kaapelikela

Stekin Sähkö ja vene -pdfää lukiessani huomasin, että maasähköä laiturista otettaessa pitäisi huomioida että
1. Useita liitäntäjohtoja ei saa kytkeä toisiinsa
2. Samassa johdossa ei saa olla useita veneitä

Ihan järkipuhetta, mutta käytäntö on vierassatamissa kesän ruuhka-aikaan jotain ihan muuta. Parissa satamassa on jatkojohtoniput roikkuneet vedessä asti.

Onko jollekulle sattunut pahempaa, vai napsuvatko sulakkeet ja vikavirtasuojat riittävästi?

64

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • napsista

      Jos vikavirtasuoja on kunnossa, se napsuttelee. Jos ei ole kunnossa, napsahtaa jossain muualla.

      • virtaavaiei

        Teoriassa kyllä, mutta jos liikaa kuormitusta johdon päässä, niin ei toimikkaan...


      • Sähköukko
        virtaavaiei kirjoitti:

        Teoriassa kyllä, mutta jos liikaa kuormitusta johdon päässä, niin ei toimikkaan...

        Täh? Vikavirtasuoja ei välitä kuormituksesta. Se tarkkailee vaihe- ja nollajohdon tasapainoa. Jos nollajohdossa kulkee erisuuri virta kuin vaihejohdossa, niin suoja laukeaa. Suojia on kahdentyyppisiä; 30mA henkilösuoja ja 300mA palosuoja.
        Sen lisäksi on yhdistelmäkomponetteja, joissa on ylivirta- ja vikavirtasuoja samassa palikassa.


      • virtavaiei
        Sähköukko kirjoitti:

        Täh? Vikavirtasuoja ei välitä kuormituksesta. Se tarkkailee vaihe- ja nollajohdon tasapainoa. Jos nollajohdossa kulkee erisuuri virta kuin vaihejohdossa, niin suoja laukeaa. Suojia on kahdentyyppisiä; 30mA henkilösuoja ja 300mA palosuoja.
        Sen lisäksi on yhdistelmäkomponetteja, joissa on ylivirta- ja vikavirtasuoja samassa palikassa.

        Tässä sulle ylikurmituksesta:
        Suoja voidaan asentaa sähkökeskukseen, yksittäisen pistorasian yhteyteen tai esim jatkojohtoon.
        •Vikavirtasuoja ei korvaa sulaketta tai johdonsuojakatkaisijaa oikosulku- tai ylikuormitustilanteessa, sillä vikavirtasuoja toimii vain, jos virtaa "karkaa" normaalivirtapiiristä johonkin.
        •Esim sähkötyökalun ylikuormittumiselta suojaamiseen tarvittaisiin sulake (tai ylivirtasuojakytkin), jonka suuruus on vain hiukan työkalun normaalivirtaa (nimellisvirtaa) suurempi.
        •Ryhmäkeskuksessa oleva 10 A tai 16 A sulake on tähän tarkoitukseen yleensä liian suuri, sillä monien sähkötyökalujen nimellisvirta on vain muutama ampeeri.
        •Joissakin sähkölaitteissa on itsessään tämä ylivirtasuojana toimiva sulake tai ylivirtasuojakytkin.

        Ja lähteen osoite: http://www.stek.fi/sahkon_kaytto_kotona/kodin_sahkoverkko/fi_FI/vikavirtasuoja/

        Ongelmia aiheuttaa myös liian pitkät johtovedot, ei toimi sulakkeet tai vikavirta suojat!


    • 10-14

      Kysehän on siitä, että laiturien sähkötolpat ovat alimitoitettuja. Nykypäivänä pitäisi vierassatamissa olla lähtökohtaisesti pistorasia per venepaikka. Tietysti sekään ei riitä, jos satamaan ahtautuu enemmän veneitä kuin paikkoja oikeastaan olisi.

      • ArvotaanTöpseli

        Paremmissa satamissa on pistorasia/paikka. Sitten on niitä, jotka vetävät kaksi johtoa veneeseensä. Jos olen tarvinnut virtaa, olen silloin irrottanut toisen, sen joka ei anna virtaa jääkaapiille. Kertaakaan ei ole käynyt niin, että toisessa veneessä olisi ollut ketään paikalla kertomassa kumman voi irrottaa.


      • 10-14

        Sitä en ole nähnyt vielä koskaan, että johonkin veneeseen menisi kaksi johtoa. Miksi joku niin tekisi? Tai tekee, kun kerran olet nähnyt sitä tapahtuvan?


      • aqws
        ArvotaanTöpseli kirjoitti:

        Paremmissa satamissa on pistorasia/paikka. Sitten on niitä, jotka vetävät kaksi johtoa veneeseensä. Jos olen tarvinnut virtaa, olen silloin irrottanut toisen, sen joka ei anna virtaa jääkaapiille. Kertaakaan ei ole käynyt niin, että toisessa veneessä olisi ollut ketään paikalla kertomassa kumman voi irrottaa.

        Jos veneen sähköt tarvitsee kaksi pistoketta toimiakseen niin silloin tarvii,sinulla ei ole mitään oikeutta toisten johtoja ilman lupaa irroitella,siinä voi sattuu otta lohkoon kun väärästä veneestä menee johtoja nyppimään.Kaikki suora sähkö lämmittimet pitäisi kieltää veneissä ehdottomasti,niillä saa joka satamasta jännitteen niin alas että alkaa ongelmia tulemaan.


      • minäminäminäitte
        aqws kirjoitti:

        Jos veneen sähköt tarvitsee kaksi pistoketta toimiakseen niin silloin tarvii,sinulla ei ole mitään oikeutta toisten johtoja ilman lupaa irroitella,siinä voi sattuu otta lohkoon kun väärästä veneestä menee johtoja nyppimään.Kaikki suora sähkö lämmittimet pitäisi kieltää veneissä ehdottomasti,niillä saa joka satamasta jännitteen niin alas että alkaa ongelmia tulemaan.

        Just joo, minulla on oikeus vetää piuhat veneeseeni vaikka kaikista laiturin tolpista, kenelläkään ei ole oikeutta puuttua minun tekemisiini, minähän tarvitsen sähköä saunan kiukaaseen, jääkaappiin, pakastimeen, jääpalakoneeseen ja p:n suristimeen. Tehkää muut sähkönne vaikka kissaa silittämällä...


      • JokaisellaOmaVastuu
        aqws kirjoitti:

        Jos veneen sähköt tarvitsee kaksi pistoketta toimiakseen niin silloin tarvii,sinulla ei ole mitään oikeutta toisten johtoja ilman lupaa irroitella,siinä voi sattuu otta lohkoon kun väärästä veneestä menee johtoja nyppimään.Kaikki suora sähkö lämmittimet pitäisi kieltää veneissä ehdottomasti,niillä saa joka satamasta jännitteen niin alas että alkaa ongelmia tulemaan.

        Jos pistorasioita on yksi/paikka ja yhteen veneeseen menee kaksi eikä muita ole vapaana, niin kyllä minulla on siihen oikeus. Se ei on vähemmän moititavaa kuin ottaa käyttöön muiden pistorasia.

        Oletan, että joku, joka käyttää kahta pistorasiaa, tietää ottavansa riskin. Jos seuraukset olisivat katastrofaaliset, hän varmasti kirjoittaisi kumman saa irrottaa, kun tarve tulee.


      • 10-14
        aqws kirjoitti:

        Jos veneen sähköt tarvitsee kaksi pistoketta toimiakseen niin silloin tarvii,sinulla ei ole mitään oikeutta toisten johtoja ilman lupaa irroitella,siinä voi sattuu otta lohkoon kun väärästä veneestä menee johtoja nyppimään.Kaikki suora sähkö lämmittimet pitäisi kieltää veneissä ehdottomasti,niillä saa joka satamasta jännitteen niin alas että alkaa ongelmia tulemaan.

        Kahden johdon käyttäjän pitäisi tietysti olla maksanut kaksinkertainen sähkömaksu.
        Jälleen olisi kylläkin satamanpitäjän velvollisuus ohjeistaa "pistorasia per vene".


      • Pilkunssintaako
        10-14 kirjoitti:

        Kahden johdon käyttäjän pitäisi tietysti olla maksanut kaksinkertainen sähkömaksu.
        Jälleen olisi kylläkin satamanpitäjän velvollisuus ohjeistaa "pistorasia per vene".

        Tarkoitatko sitä, että jos ei ole kaikista kirjallista ohjetta, niin saa varata vaikka kaikki töpselit? En usko, eikä usko kukaan muukaan.
        Jos sähkö sisältyy satamamaksuun, niin sitä pitää saada. Kaikkien.


      • 10-14
        Pilkunssintaako kirjoitti:

        Tarkoitatko sitä, että jos ei ole kaikista kirjallista ohjetta, niin saa varata vaikka kaikki töpselit? En usko, eikä usko kukaan muukaan.
        Jos sähkö sisältyy satamamaksuun, niin sitä pitää saada. Kaikkien.

        Tarkoitan sitä, että satamaohjeissa pitää olla periaatteessa KAIKKI sellaiset asiat mainittuina, joista voi tulla epäselvyyttä. Omankädenoikeus ei ole laitapeliä, eikä mitkään "kansalaistuomioistuimet". Epäilemättä tuo kahden johdon vene on tapaus, jota ei ohjeiden laatijalle heti tule mieleen.


      • Unissasiluulet
        10-14 kirjoitti:

        Tarkoitan sitä, että satamaohjeissa pitää olla periaatteessa KAIKKI sellaiset asiat mainittuina, joista voi tulla epäselvyyttä. Omankädenoikeus ei ole laitapeliä, eikä mitkään "kansalaistuomioistuimet". Epäilemättä tuo kahden johdon vene on tapaus, jota ei ohjeiden laatijalle heti tule mieleen.

        Sitteenhän ohjeissa pitää myös lukea, että jos veneellä on kaksi pistorasiaa käytössä niin johtoa ei saa irrottaa koska muuten sen saa.
        Olet siis kuitenkin sitä mieltä, että jos on esimerkiksi kaikki neljä paikkaa kätössä, niin yhtäkään ei saa irrottaa ilmnan, että satamaohjeessa nimenomaan lukee, että saa?
        Arvaa ootko enemmistönä?


      • 10-14
        Unissasiluulet kirjoitti:

        Sitteenhän ohjeissa pitää myös lukea, että jos veneellä on kaksi pistorasiaa käytössä niin johtoa ei saa irrottaa koska muuten sen saa.
        Olet siis kuitenkin sitä mieltä, että jos on esimerkiksi kaikki neljä paikkaa kätössä, niin yhtäkään ei saa irrottaa ilmnan, että satamaohjeessa nimenomaan lukee, että saa?
        Arvaa ootko enemmistönä?

        Mitä v-n väliä sillä on, olenko enemmistössä vai vähemmistössä? Ei näitä asioita mikään laituriparlamentti päätä.


      • Minäminäminäminä
        aqws kirjoitti:

        Jos veneen sähköt tarvitsee kaksi pistoketta toimiakseen niin silloin tarvii,sinulla ei ole mitään oikeutta toisten johtoja ilman lupaa irroitella,siinä voi sattuu otta lohkoon kun väärästä veneestä menee johtoja nyppimään.Kaikki suora sähkö lämmittimet pitäisi kieltää veneissä ehdottomasti,niillä saa joka satamasta jännitteen niin alas että alkaa ongelmia tulemaan.

        Lopettavan se uhkailu. Itse ratkaisen asian niin että fortuna päättää kumman pihan nyppään irti. Jos toinen piuha ilmestyy uudelleen, nyppään piuhan irti, napsaisee pistokkeen sivuleikkureilla irti ja pistoke merenpohjaan... Hommaa hupiakut jos muka tarvit noin isosti kipinää veneessä...


      • sähkötön

        Omankädenoikeutta on vetää omaan veneeseen enemmän kuin yksi johto. Jos noin tekee, saa tosiaan varautua siihen,että toinen piuha irroitetaan.


      • 10-14
        Unissasiluulet kirjoitti:

        Sitteenhän ohjeissa pitää myös lukea, että jos veneellä on kaksi pistorasiaa käytössä niin johtoa ei saa irrottaa koska muuten sen saa.
        Olet siis kuitenkin sitä mieltä, että jos on esimerkiksi kaikki neljä paikkaa kätössä, niin yhtäkään ei saa irrottaa ilmnan, että satamaohjeessa nimenomaan lukee, että saa?
        Arvaa ootko enemmistönä?

        No ei tasan saa itse irroitella. Jos olet maksanut sähköstä eikä vapaata töpseliä löydy, kipität kiltisiti sinne satamatoimistoon valittamaan. HEIDÄN asiansa on joko löytää sinulle sähköä tai palauttaa sähkömaksu. SINULLA ei ole mitään oikeutta ruveta omatoimiseksi. Näin elämä pyörii sivistysvaltiossa.


      • tasan_irroitellaan
        10-14 kirjoitti:

        No ei tasan saa itse irroitella. Jos olet maksanut sähköstä eikä vapaata töpseliä löydy, kipität kiltisiti sinne satamatoimistoon valittamaan. HEIDÄN asiansa on joko löytää sinulle sähköä tai palauttaa sähkömaksu. SINULLA ei ole mitään oikeutta ruveta omatoimiseksi. Näin elämä pyörii sivistysvaltiossa.

        Sivistysvaltiossa kenelläkään ei ole oikeutta rohmuta pistokkeita itselleen. Eipä ole niin tavatonta, että ainoakin piuha on irroitettu, kun joku on olettanut oman tarpeensa muita suuremmaksi. Älytön keskustelu kaiken kaikkiaan.


      • valitsijalle
        ArvotaanTöpseli kirjoitti:

        Paremmissa satamissa on pistorasia/paikka. Sitten on niitä, jotka vetävät kaksi johtoa veneeseensä. Jos olen tarvinnut virtaa, olen silloin irrottanut toisen, sen joka ei anna virtaa jääkaapiille. Kertaakaan ei ole käynyt niin, että toisessa veneessä olisi ollut ketään paikalla kertomassa kumman voi irrottaa.

        "Sitten on niitä, jotka vetävät kaksi johtoa veneeseensä. Jos olen tarvinnut virtaa, olen silloin irrottanut toisen, sen joka ei anna virtaa jääkaapiille."
        Mistä näet kumpi johto antaa virtaa jääkaapille siellä veneen sisällä?


    • näpitirti

      mulla napsuu hermot kun tungetaan mun johtoon muiden johtoja!!

    • aqws

      Teillä ei ole mitään oikeuksia mennä ottamaan toisten sähköjohtoja vaikka niitä olisi kolme,niistä maksetaan,sitten on sinunkin veneestä oikeus ottaa se yksi johto irti,joka kerta kun käyn lonkerolla ranta baarissa eli noin kymmenen kertaa illassa otan johdon irti teiltä ja ajattelen kuin te,ei tollaisessa veneessä tarvi mitään sähköjohtoa.Minkälainen ajatusmaailma teillä on.Kun menen satama konttoriin maksamaan yöpymisen ja sähkön mainitsen että tarviin kaksi sähköpistoketta.Enkä kuten te,tulen illalla kahdeksan jälkeen satamaan,ilta tarkistus kierros on tehty,aamulla lähdette heti seisemän jälkeen ennen tarkistus kierrosta,lapsellista.Jos omaa hiukankin käytös tapoja kysytään että voinko vaikka haaroittaa toisesta johdosta itselle sähköt,tarina on toinen.

      • ÄläUntanää

        Jos minä maksan sähköstä, saan sähköä.


      • aqws

        Eikö se niin menekkin,hienoa olet oivaltanut.Saat sinäkin veneeseesi kaksi sähköjohtoa vetää kun maksat niistä.Mutta aina ei saa sähköä vaikka maksaisi tosin silloin ei peritä myöskään maksua,sähköpuhallin miehet pitää siitä huolen että ei riitä kaikille sesongin aikana kun sattuu koleaa.


    • TilauksenneOnValmis

      Onhan se niin, että jos töpseleitä on neljä ja paikkoja on neljä, niin niitä on yksi paikkaa kohden. Ei siihen vaadita mitään ydinfyysikkoa.
      Aina löytyy niitä, jotka ottaa enemmän, kuin mitä niille kuuluu. Ehkä ne on monilapsisen perheen kuopuksia ja pelkää jäävänsä ilman tai sitten muuten vain ahneita.

      Jostain syystä jotkut olettavat, että muiden pitää noudattaa sosiaalisia sääntöjä, vaikka heidän itse ei tarvitse. Jos joku vie sun eväät, niin et saa ottaa niitä takaisin vaan pitää pyytää nätisti - ja vtut!

      Samaa kylmää niille takaisin, sitä saa, mitä tilaa.

      • aqws

        Kato sähköpuhallin mies on herännyt päiväunilta.Luulin että tämä ei ole rakettitiedettä,jälleen kerran erehdyin.Jos maksan kahdesta sähköpaikasta ja ne mulle annetaan,silloin mulle tulee kaksi johtoa vaikka paikkoja olis 5.Sopii tulla koittaa ottaa johtoja irti omasta puolestanikin.Satama isäntäkään ei hyväksy sellaista,


      • naisestamittaa
        aqws kirjoitti:

        Kato sähköpuhallin mies on herännyt päiväunilta.Luulin että tämä ei ole rakettitiedettä,jälleen kerran erehdyin.Jos maksan kahdesta sähköpaikasta ja ne mulle annetaan,silloin mulle tulee kaksi johtoa vaikka paikkoja olis 5.Sopii tulla koittaa ottaa johtoja irti omasta puolestanikin.Satama isäntäkään ei hyväksy sellaista,

        Mulle riittää yksi johto, loput saat pitää.
        On kumma, että mitä heikompi ja säälittävämpi olento oikeasti on, sitä isompaa se palstoilla esittää.


      • aqws

        Helpottiko.Siinä sinulle taas yksi elämän tosiasia pohdittavaksi.


      • Aivanturhaa
        aqws kirjoitti:

        Kato sähköpuhallin mies on herännyt päiväunilta.Luulin että tämä ei ole rakettitiedettä,jälleen kerran erehdyin.Jos maksan kahdesta sähköpaikasta ja ne mulle annetaan,silloin mulle tulee kaksi johtoa vaikka paikkoja olis 5.Sopii tulla koittaa ottaa johtoja irti omasta puolestanikin.Satama isäntäkään ei hyväksy sellaista,

        On niin tätä. Käytännössä satamissa on aina joustoa näissä asioissa. Aina olen joustanut ja muut joustaneet suuntaani. Turhaa vouhotusta täällä.


    • LuonnonSatamaan

      Tämä keskustelu osoittaa selkeästi miksi ei kannata yöpyä vierassatamissa...

      • hyviäjahuonoja

        Satamissa on eroa, joissakin on päivystys noiden aqwardsien varalta


    • kuinkalapasiateootte

      Kuinka vitun käsi pitää olla, ettei saa rakennettua veneeseensä maasähköjärjestemää, joka toimii yhdellä johdolla? Häh?

    • aqws

      Ei niitä tarvi rakentaa,on rakennettu tehtaalla.

    • ITSESTÄÄNSELVÄÄ

      kyllä kaine ne sähköt loppuu kun satamaan tungetaan veneitäkin enemmän kuin paikkoja!

      Täynnä oleva satama on täynnä ja seurrava tulija jatkaa varapaikkaansa tai vaikka ankkuriin ja tulee ensikerralla aikaisemmin!!!!

    • EiTarvitaKahtaTöpseliä

      Ainoa perusteltu syy kahdelle johdolle on se, että kulutus on yli 10A. Se on paljon veneelle. Sellaisen virtamäärän syöminen ei onnistu edes sähköhellan ja vedenlämmittimen samanaikaisella käytöllä. Ja ne on joka tapauksessa kytketty yhteen maasähköpiuhaan.

      Roikkaa ei saa veneeseen lain mukaan viedä, mutta koska kenelläkkään en ole nähnyt kahta maasähkölaitteistoa, niin roikka on ainoa tapa käyttää kahta johtoa.

      Roikan päähän voi laittaa jotain laitetta, jota yksi töpseli ei sulata. Ehkä erillinen lämmitin, joka on kielletty tai akkulaturi. Mutta en näe mitään syytä sille, että samaan aikaan olsi kaikki laitteet päällä ja ihmiset poissa.

      Poissaollessa ei tarvita ehkä muuta kuin laturia, joka on yleensä kiinteänä maasähkön perässä.

      • aqws

        Jos jollain on sähköhella veneessä ja vedenlämmitin samaan aikaan päällä 16A sulakkeen tarvii.en kyllä tiedä miksi tähän on joku hella vedetty mukaan.Kaksi sähkö järjestelmiä on paljon veneissä.Kuka nyt jatkojohtoa sisälle veisi.


      • Lapsettaako
        aqws kirjoitti:

        Jos jollain on sähköhella veneessä ja vedenlämmitin samaan aikaan päällä 16A sulakkeen tarvii.en kyllä tiedä miksi tähän on joku hella vedetty mukaan.Kaksi sähkö järjestelmiä on paljon veneissä.Kuka nyt jatkojohtoa sisälle veisi.

        Kakisähköjärjestelmiä ei oel veneissä paljon.
        Isoissa veneissä on voimavirta.
        Mitä, jos lukisit sen googlettamasi tekstin uudelleen ihan sanakirjan kanssa?


      • riippuujariippuu
        aqws kirjoitti:

        Jos jollain on sähköhella veneessä ja vedenlämmitin samaan aikaan päällä 16A sulakkeen tarvii.en kyllä tiedä miksi tähän on joku hella vedetty mukaan.Kaksi sähkö järjestelmiä on paljon veneissä.Kuka nyt jatkojohtoa sisälle veisi.

        Sehän taas riippuu kokonaan hellasta ja lämmittimestä.
        10A on tarkoittaa vastuksen läpi 2400-2500W tehoa.
        Pari levyä täysillä on 1750W levystä riippuen ja boileri 750 W eli yhteensä juuri tuo 2500 W eli närkillä, mutta käytännössä ihan mahdollinen koska levyt ei välttämättä ole täysillä. Mikroa ei kannata enää pistää päälle eikä akkulatureita...


      • aqws
        Lapsettaako kirjoitti:

        Kakisähköjärjestelmiä ei oel veneissä paljon.
        Isoissa veneissä on voimavirta.
        Mitä, jos lukisit sen googlettamasi tekstin uudelleen ihan sanakirjan kanssa?

        Kaksi sähkö järjestelmiä on veneissä paljon siis pienissä yli 30 jalkaisissa,Guuglea en veneisiin littyvissä asioissa ole koskaan tarvinnut.En puhu laivoista.Et sitten löytänyt kuukkelista oikeaa vastausta,harmi.


    • aqws

      Veneen sähkönkulutus on aika pientä,suurin sähkön kuluttaja normaalisti on vedenlämmitin,mutta sähköpuhallin miehet on suurin syy jänniteen alenemiseen satamissa.

    • aqws

      Oletteko hakeneet uudet kunnon diesel lämppärit eli safire tai wallas lämmitimet veneisiinne, muutkin saisi nukuttua satamissa,helpottaisi vain kesän aikana tuhansien veneilijöiden oloa satamissa kun virtaa riittäisi kaikille.

      • Moivaaheijuunii

        Propsit tälle. Valitettavasti valitettavasti halvat systeemit huonoine vempaimineen on näitä sähkösyöppöjä. Useimmiten vakuumipakettijenkkiveneet. Purjepuolella "made in France". Niin nähty.

        tv. Sataman kesäapulainen


      • HyväOn

        Kyllä, kunnon lämmittin on, ei kuitenkaan mitään säästöversiota vaan ihan oikea Webasto.


      • aqws

        Missään tapauksessa ei webaston lämmitintä veneeseen,autossa,työkoneessa ne menettelee,järkyttävä pöhinä pakoputken päästä,toki sitä äänenvaimentimella saa hiljaisemmaksi vähän,mutta turhaan kun wallas ja safire ei pidä mitään ääntä pakoputkesta laminaarisen palamisen johdosta,


      • 10-14
        aqws kirjoitti:

        Missään tapauksessa ei webaston lämmitintä veneeseen,autossa,työkoneessa ne menettelee,järkyttävä pöhinä pakoputken päästä,toki sitä äänenvaimentimella saa hiljaisemmaksi vähän,mutta turhaan kun wallas ja safire ei pidä mitään ääntä pakoputkesta laminaarisen palamisen johdosta,

        Höpöhöpö. Pitää se vähän ääntä, muttei "järkyttävästi". Aina joskus joku väittää, ettei pysty nukkumaan naapurin Webaston pöhinältä. Silloin on kyse sen nukkumattoman mielenterveysongelmista. Lääkäriltä saa apua.


      • EiWebastonVika
        10-14 kirjoitti:

        Höpöhöpö. Pitää se vähän ääntä, muttei "järkyttävästi". Aina joskus joku väittää, ettei pysty nukkumaan naapurin Webaston pöhinältä. Silloin on kyse sen nukkumattoman mielenterveysongelmista. Lääkäriltä saa apua.

        Humalaisen uni on usein huonoa ja pinnallista.


      • aqws

        Jos webaston pakoputki sattuu olemaan lähellä toisen veneen makuutilaa ja kylmä yö aika pöhinä kuuluu sisälle toiseen veneeseen,kuuluuhan se parinkymmenen metrin päähän ulkona kun on tyyni ilma.teillä on jutut, toisella varmaan alkoholi ongelma ja toinen ei ole saanut lääkäriltä lääkkeitä,tai kumpikin kärsii univelasta webastosta johtuen.Siinä on kova ääni.


      • EiÄänienSyy
        aqws kirjoitti:

        Jos webaston pakoputki sattuu olemaan lähellä toisen veneen makuutilaa ja kylmä yö aika pöhinä kuuluu sisälle toiseen veneeseen,kuuluuhan se parinkymmenen metrin päähän ulkona kun on tyyni ilma.teillä on jutut, toisella varmaan alkoholi ongelma ja toinen ei ole saanut lääkäriltä lääkkeitä,tai kumpikin kärsii univelasta webastosta johtuen.Siinä on kova ääni.

        Äänet eivät aiheuta unettomuutta, mutta huonosti nukkuvat kuulevat ne ja keskittyvät niihin. Purjeveneen mastot kolisevat ja kilisevät pienelläkin tuulella. Ääni on terävämpi ja kovempi kuin minkään lämmittimen, muttei se estä nukkumista.

        Ymmärän mainiosti sen, että jos on huonouninen, se alkaa harmittamaan. Väsymys tekee kärttyisäksi. Syy ei ole kuitenkaan äänissä, joihin keskittyy vaan siinä että kesittyy ääniin. Voimakkuudella ei ole väliä. Pierukin kuuluu toiseen veneeseen hiljaisuudessa.


      • aqws
        EiÄänienSyy kirjoitti:

        Äänet eivät aiheuta unettomuutta, mutta huonosti nukkuvat kuulevat ne ja keskittyvät niihin. Purjeveneen mastot kolisevat ja kilisevät pienelläkin tuulella. Ääni on terävämpi ja kovempi kuin minkään lämmittimen, muttei se estä nukkumista.

        Ymmärän mainiosti sen, että jos on huonouninen, se alkaa harmittamaan. Väsymys tekee kärttyisäksi. Syy ei ole kuitenkaan äänissä, joihin keskittyy vaan siinä että kesittyy ääniin. Voimakkuudella ei ole väliä. Pierukin kuuluu toiseen veneeseen hiljaisuudessa.

        Minua ei webaston ääni vielä ole koskaan häirinnyt,mutta webaston pöhinä on niin kova että kyseisellä lämppärillä olevaa venettä en kehtaisi kenenkään viereen satamassa ajaa jos lämmitin on päällä,avomerelle se sopii.webastoon saa lisävarusteena tehokkaan äänenvaimentimen jolloin ääni siedettävä.


      • MinäKehtaan
        aqws kirjoitti:

        Minua ei webaston ääni vielä ole koskaan häirinnyt,mutta webaston pöhinä on niin kova että kyseisellä lämppärillä olevaa venettä en kehtaisi kenenkään viereen satamassa ajaa jos lämmitin on päällä,avomerelle se sopii.webastoon saa lisävarusteena tehokkaan äänenvaimentimen jolloin ääni siedettävä.

        Minäpä kehtaan ja ja laitankin.


      • 10-14
        MinäKehtaan kirjoitti:

        Minäpä kehtaan ja ja laitankin.

        Samat sanat. Ja joku todella tulisi valittamaan (ei ole vielä koskaan tapahtunut), neuvoisin kääntymään mielenterveyspalveluiden puoleen.


      • aqws

        Niin nehän ovat alunperin työkone ja autokäyttöön tehtyjä,eivätkä sovellu venekäyttöön ilman lisävarusteena saatavaa pakoputken äänenvaimenninta.Alkoholisoitunut&mielenterveys ongelmainen käsittääkseni jo aika vakavaa,aseet otettu pois jo ja niin edelleen,vielä pitäisi venesatamissa kieltää webaston ja eberin lämmittimet.Ainakin hiljaisuuden jälkeen.


      • 10-14
        aqws kirjoitti:

        Niin nehän ovat alunperin työkone ja autokäyttöön tehtyjä,eivätkä sovellu venekäyttöön ilman lisävarusteena saatavaa pakoputken äänenvaimenninta.Alkoholisoitunut&mielenterveys ongelmainen käsittääkseni jo aika vakavaa,aseet otettu pois jo ja niin edelleen,vielä pitäisi venesatamissa kieltää webaston ja eberin lämmittimet.Ainakin hiljaisuuden jälkeen.

        "eivätkä sovellu venekäyttöön ilman lisävarusteena saatavaa pakoputken äänenvaimenninta."

        Paskapuhetta. Kyllä soveltuvat. Mene hoitoon siitä häiritsemästä ihmisiä.


      • aqws

        Kuulet sen kyllä itsekkin että eivät sovellu satamiin.Metsän /pellon laidassa seisovien työkoneitten lämmppäreitä ovat.


      • 10-14
        aqws kirjoitti:

        Kuulet sen kyllä itsekkin että eivät sovellu satamiin.Metsän /pellon laidassa seisovien työkoneitten lämmppäreitä ovat.

        Kuten sanottu, mene hoitoon. Jos naapuriveneen Webaston ääni häiritsee sinua, on ainoa mahdollinen selitys, että mielenterveytesi on täysin raiteiltaan. Tervettä ihmistä se pieni pöhinä EI VOI häiritä.


      • aqws

        Webaston ääni.On kohtuullinen lisävarusteena myytävän tehokkaan äänen vaimentimen kanssa,on sen kanssa saaneet desipelit alle 85,pitempiaikainen altistuminen kyseisiin desibelilukemiin heikentää pysyvästi kuulon.Olette tottuneet siihen,ei se ole kova ääni.


      • KunOlenEnnenkiOllut
        aqws kirjoitti:

        Webaston ääni.On kohtuullinen lisävarusteena myytävän tehokkaan äänen vaimentimen kanssa,on sen kanssa saaneet desipelit alle 85,pitempiaikainen altistuminen kyseisiin desibelilukemiin heikentää pysyvästi kuulon.Olette tottuneet siihen,ei se ole kova ääni.

        Jos perehdyt veneiden rakenteeseen vaikka kuvien perusteella, huomaat, että Webasto ei ole asennettuna samaan tilaan ihmisten kanssa. Siinä on vähintäänkin seinä välissä.

        Ymmärrän, että se voi kuvien perustella näyttää putkityynyltä, mutta sitä ei silti käytetä tyynynä.


      • Äänenvaimennin
        10-14 kirjoitti:

        Höpöhöpö. Pitää se vähän ääntä, muttei "järkyttävästi". Aina joskus joku väittää, ettei pysty nukkumaan naapurin Webaston pöhinältä. Silloin on kyse sen nukkumattoman mielenterveysongelmista. Lääkäriltä saa apua.

        Saattaa olla myös kyseessä itse asennettu versio, josta on jätetty pakoputken äänenvaimennin pois. Vain tällöin pöhinä on kova.


    • eiarvailuja

      On kiva kun veneessä on mittari joka näyttää reaaliajassa monta wattia/amppeeria vene kuluttaa sähköä ja saa siihen hälytys rajatkin asennettua.

      • miksiVainNoi

        Jännite- ja virtamittarit ymmärrän, mutta mihin tehomittaria tarvitaan, paitsi perinteistä kWh laskuria?

        Hälytysraja voi olla hyvä, mutta se on turha, jos käytetään tehorajoitinta, jolla voidaan vastusten läpi kulkevaa virtaa pudottaa tai vaihdella virransyöttöä vastuksellisten laitteiden välillä.

        Sen sijaan vuotovirta- ja loisvirtamittareista en luopuisi.


      • Mietiny

        Se että näät amppeerit reali ajassa on minusta toudella jees, jos laiturissa on 16A:n proppu se on jaettu kolmen veneen kesken näet paljon siitä on "kaistaa" sinulle.
        Veneessäni on paljon sähkölaitteita ja pystyy katsomaan että se kulutus on mahdollisuuksien rajoissa.

        Myöskin se että jos sähköt menee huomaan sen heti mittarista, invertteri/laturi kun toimii niin hienosti että muuten en tiedä että sähköt on poikki.

        kWh laskuria ei veneessä tarvita mihinkään niin kauan kun sähköstä maksetaan könttä summia.


      • Loisvirtanen
        Mietiny kirjoitti:

        Se että näät amppeerit reali ajassa on minusta toudella jees, jos laiturissa on 16A:n proppu se on jaettu kolmen veneen kesken näet paljon siitä on "kaistaa" sinulle.
        Veneessäni on paljon sähkölaitteita ja pystyy katsomaan että se kulutus on mahdollisuuksien rajoissa.

        Myöskin se että jos sähköt menee huomaan sen heti mittarista, invertteri/laturi kun toimii niin hienosti että muuten en tiedä että sähköt on poikki.

        kWh laskuria ei veneessä tarvita mihinkään niin kauan kun sähköstä maksetaan könttä summia.

        Suomen satamissa sähköstä ei laskuteta ainakaan vielä. Maailma on kuitenkin Itänmerta isompi.


    • viittamies

      Itselläni on langaton maasähkö ja kaikki toimii , suosittelen aloittajalle samaa.

      • ParastaAluokkaako

        Miten sattuukin niin, että viikonloppuisin tulee juuri näitä juttuja. Ryyppäävät yksikseen netin ääressä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe