Biologia 2015

Tulevabiologi

Kokemuksia/mielipiteitä biologian pääsykokeesta?? Itse pyrin Helsinkiin ja kokeesta jäi ihan hyvä fiilis. Vastaustila ei vaan meinannut riittää.. Olikohan siinä kalatehtävässä silakan ja kilohailin kohdalla niin, että jälkimmäinen pärjää vähäsuolaisessa vedessä paremmin ja silakka tulee kärsimään kun suolapitoisuus pienenee?:D

99

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuisopiskelija2

      Hei,
      Kävinpä minäkin noissa pääsykokeissa. Tarkoitus oli vaan koittaa kuinka käy ilman sen suurempia ponnisteluja. Kokeen jälkeen jännitys laukesi ja iski kahden päivän mahatauti. Ja nyt alkoi ihan vietävästi jännittämään, miten mahtoi käydä. En uskonut että jännittäisin näinkin paljon... Kokeen jälkeen aloin lähinnä pohtimaan, pitäisikö ilmottautua syksyn ylioppilaskirjotuksiin ja korottamaan enkkua kun meni niin huonosti sillon. Lukio opinnoistahan mulla aikaa 15 vuotta, yksi AMK tutkinto löytyy, olen kuluneen talven aikana suorittanut ympäristötieteen perusopinnot avoimessa ja vähän bilsaa myös kertausmielessä. Ympäristötieteeseen Helsinkiin ja bilsaa Turkuun olen hakemassa.
      En ole pystynyt noita kysymyksiä miettimään yhtään. Halkean kohta tähän jännitykseen. Jännitystä lisää sekin, että odottelen valintakoekutsua AMK:hon, tänään sen on kait jo pakko tulla. Sitten hain vielä yhtä työpaikkaa, joka voisi ollakin tosi hyvä ja saattaisin olla siihen vielä päteväkin. On niin monta asiaa nyt auki, mitenhän tässä käy.
      Kiitos kun sain tilittää! En ole edes ketonut näistä hauista kellekään, kun olen tällainen yli 30v perheen äiti, osa-aikatyössä joka menettänyt uskon itseensä. Ei pitänyt stressata näistä, mutta kuinkas kävikään.
      Palaan varmaankin keskustelemaan noista pääsykokeista vielä kunhan muutama muu asia ensin selviää.
      Tulevabiologi: sulla on varmaan lukiosta vähemmän aikaa, niin tiedätkö oliko se viimeinen tehtävä siitä bioteknologiakurssilta? En ehtinyt siihen kirjaan ollenkaan paneutua eikä sitä opetettu vielä silloin kun itse kävin lukiota.

    • Erimuumi

      Aikuisopiskelija2, luulen että aiheeseen liittyvää asiaa oli ainakin osittain Solu ja perinnöllisyys sekä Ihminen -kursseilla. En tosin enää muista erillisten kurssien aihesisältöjä kovin tarkasti, mutta muistelisin, että solujen energia-aineenvaihdunta olisi ollut ripoteltu vähän sinnetänne ja ainakaan bios sarjan perusteella aiheesta ei saanut kovin hyvää kuvaa, vaan itse onneksi turvauduin opiskellessa lisäksi wikipediaan.

      Tämä pääsykokeen jälkeinen tulosten odottaminen on näemmä melkein yhtä stressaavaa kuin kokeeseen valmistautuminen ja koepäivän odottelu.

      Ps: En siis ole ap, mutta koin myöskin tarvetta tilittää hakutunnelmia.

      • aikuisopiskelija2

        Ok, jotenkin ei vaan hiivan aineenvaihdunta muistunut yhtään mieleen. BIOS kirjat oli mulla aiemmin keväällä lainassa, ja nythän niitä ei kirjastosta enää saanutkaan kun alkoi toukokuu lähestymään.
        Nytpähän olen kerralla laatinut jännitystä elämään, kun alkoi olla niin puuduttavan tylsää ja ykstoikkosta tämä meininki.


      • Erimuumi

        Glykolyysin jälkeen alkaa hapellisissa oloissa mitokondrioissa tapahtuva soluhengitys, joka on siis kaikilla tumallisilla soluilla pääpiirteissään samanlainen tapahtuma. Tätä ei siis kait hiivasoluille erikseen mainittu, vaan se piti osata päätellä siitä seikasta, että niistäkin löytyy mitokondrioita.

        Itseäni jäi hieman vaivaamaan, että miten tarkasti olisi pitänyt erilaisia välireaktioita ja reaktiotuotteita kirjata. Kirjoitin kyllä mitä tapahtuu pääpiirteissään sitruunahappokierrossa ja vedynsiirtoketjussa, mutta tilaa ei tuntunut olevan riittävästi asian seikkaperäisempään selittämiseen kun piti lisäksi selittää myös alkoholikäymisestä, mitä en muuten edes olisi osannut lähtö- ja lopputuotteita tarkemmin selittääkään, ja miksi hiivojen kasvumäärissä oli suuri ero. Selostin siihen jotain kuinka näissä aineenvaihduntareiteissä saadaan eri määrä atp:tä ja kuinka alkoholikäymisessä muodostuu haitallisia lopputuotteita, mitkä vaikeuttavat solun toimintaa ja näin hidastavat kasvua.


      • turska1

        Itse myös ajattelin huomattavasti suuremman atp:n määrän olevan avaintekijä hapellisissa oloissa olleen hiivan kasvaneelle määrälle.


      • Tulevabiologi

        Pääsin ylioppilaaksi vuosi sitten, ja meillä solujen energia-aineenvaihdunta käytiin suppeasti läpi 2. kurssilla ja 5. kurssilla sitten tarkemmin, mutta Bios-kirjassa kyllä harmittavan huonosti opetetaan se! Mulla oli onneksi hyvät muistiinpanot lukiosta ja katsoin Opetustv:n kaikki bilsan videot, niitä voin kyllä suositella kaikille!!

        Mäkään en oikein tiennyt kuinka tarkasti siinä tehtävässä haluttiin niitä kemiallisia reaktioita, itse mainitsin ainakin glykolyysin, sitruunahappokierron, elektroninsiirtoketjun ( oksidatiivisen fosforylaation, koska se sattui jäämään mieleen ja kuulostaa hienolta) ja lyhyesti mitä ja missä tapahtuu ja mitä aineita syntyy. Ja 2. kohtaan (sille jäi vain pari riviä) vastasin että koska aerobisissa oloissa syntyy enemmän atp:tä, hiiva jakautuu tehokkaammin.

        Voi voi, kyllä nyt jännittää pääseekö sisään! Tuntuu että jos nyt en pääse, niin melko toivotonta yrittää uudestaan, koska panostin nyt niin paljon kuin voin, alotin lukemisen jo helmikuussa..


    • turska1

      Kilohaili on varmaan yleisesti pätevä kilpailija silakalle, joten voisi kuvitella monen tekijän vaikuttavan. Myös turskan kanta näytti olevan matala, kun taas kilohaili-kanta oli koholla. Liekö näillä yhteys, liittyen turskan petokalana olemiseen.
      Millä perustein päättelit kilohailin sietävän paremmin vähäsuolaista vettä?

      • Tulevabiologi

        Päättelin sen niiden kuvaajien (suolapitoisuus, kilohaili- ja silakkakanta sekä silakoiden koko) perusteella, saattoi se mennä ihan pieleenkin.. Tuli vaan mieleen kirjasta esimerkki kuinka nokkonen ja vadelma kilpailee tasaväkisesti, toinen voitolla happamalla ja toinen emäksisellä maaperällä. En tajunnut yhtään että se turskakin voi liittyä niihin..

        Ja mites muuten se merimetso-tehtävä?? Olinkohan ihan hakoteillä kun selitin ympäristön vastuksesta ja kantokyvystä sekä logistinen vs. eksponentiaalinen kasvu. Populaatiokokoa rajoittavat tiheydestä riippuvat ja riippattomat tekijät..?


      • turska1

        Joo kyllähän logistinen ja eksponentaalinen kasvu on niitä kasvumalleja joita siinä kysyttiin. Samasta aiheesta tarinoin itse :D populaation kokoon ja kasvuun tosiaankin vaikuttaa varmaan kaikki maan ja taivaan väliltä. Abiottiset ja biottiset tekijät jne.


      • Erimuumi

        Kyllä samanlaista settiä itsekin heitin tuohon merimetsotehtävään. Heitin jotain esimerkkejä bioottisista ja abioottisista tekijöistä myöhemmin ja koitin nivoa vastaukseeni mukaan myös erityyppisiä vuorovaikutussuhteita (ne saalistus, amensalismi jne.), ja selostaa että erilaiset bioottiset tekijät koostuvat oikeastaan erilaisista vuorovaikutussuhteista, ja muilla lajeilla saattaa olla myös positiivisia vaikutuksia toisen lajin populaation kasvuun.

        Tätä ei suoraan kysytty, eli saatoin uhrata muutama riviä arvokasta vastaustilaa tähän ja vastata osittain ohi aiheen. Kirjoitushetkellä se kuitenkin vaikutti loogiselta osalta ja ainakaan se ei näyttänyt täysin irralliselta osiolta vastauksessa. Toivottavasti eivät ainakaan rokota noista neljästä vastauksen ulkoasu- ja selkeysbongosta, mikäli tulkitsevat, että tuo oli turhaa, ei kysyttyä settiä.


    • Evoluutio

      Itse olen kanssa antanut kaikkeni. Pelkään vain yo-arvosanojeni tiputtavan minut heti pois pelistä.
      Mikä tehtävä oli pahin, johon saitte heikoiten vastattua? Ja mihin yliopistoon haitte?

      • aikuisopiskelija2

        Kyllä heikoin vastaus tuli mulla siihen viimiseen 5 hiivatehtävään. Olin siinä kohtaa jo niin poikki että heittämällä heitin siihen jotain. Olin vakuuttunut, että en voi tietää siitä mitään kun se oli varmaan siitä kirjasta johon en ollut paneutunut yhtään. Kaikki oli kyllä todella soveltavia tehtäviä ja nyt jännittää menikö kaikki ihan aiheen vierestä. Voi munuainen sentään.


    • Evoluutio

      Kokeen tehtyä olin aivan varma, että sain vastattua melkein täydellisesti jokaiseen tehtävään, mutta huonona puolena vastaustilaa oli liian vähän ja en saanut kaikkea kirjoitettua mitä tiesin. Ja näköjään kun tätä palstaa luin, niin teht.3 a kohdasta unohdin ekspotentiaalisen ja logististisen kasvumallin, koska ei kyseisiä juttuja löytynyt omasta kirjasarjasta.
      4 tehtävästä ei hajua miten meni, koska oli pelkästään omaa tulkintaa. Tehtävät yksi,kaksi ja viisi menivät kuitenkin omasta mielestä kiitettävän hyvin.
      Nyt jatkuvasti mietin paljonko sain pisteistä tehtävistä . Jännää on tämä odotus. Tulisi nyt edes oikeat vastaukset, niin voisi spekuloida lisää.

    • Tulevabiologi

      Evoluutio, mihin yliopistoon hait? Eikös aika monessa valita osa pelkän pääsykokeen perusteella? Itsekään en kirjoittanut kamalan hyvin, mutta ymmärsin että Helsinkiin ainakin olis kiintiö pelkillä koepisteillä pääseville.

      Musta pahimmat oli ne kaks tutkimustulosten tulkintatehtävää (3&4), koska semmosia en harjotellu koetta varten ollenkaan ja meni paljolti arvailuks, vaikka muistin kyllä onneks käsitteitä!

      Kokonaisuudessaan koe oli mun mielestä semi helppo ja olin ilonen ettei siinä ollu mitään kasveihin, elämän syntyyn, aineiden kiertoon tai yksilönkehitykseen liittyviä kysymyksiä!

    • Evoluutio

      Hain jyväskylään. Siellä pääsee 22 parasta pelkän pääsykokeen perusteella, mutta joka vuosi ollut reippaat 700 hakijaa , niin vaikea päästä tuohon joukkoon. Toisina vaihtoehtoina oli oulu ja kolmantena joensuu. Entäs itsellä?

    • Tulevabiologi

      Noniin toivotaan parasta! Mä hain pelkästään Helsinkiin kun kuvittelin jostain syystä ettei bilsalle vois hakea kuin yhteen kaupunkiin kerralla.. Mut ilmeisesti sitä kyllä voi!?

      Tuli muuten mieleen osallistuko kukaan biologian valmennuskurssille ja kokiko joku siitä olevan hyötyä?:)

      • Evoluutio

        Juu kyllä voi. En ainakaan ole kuullut että ei voisi hakea useampaan.
        En ollut valmennuskurssilla mutta jos nyt en pääse niin todenäköisesti aloitan syksyllä valmennuskurssin ja korotan myös yo- arvosanoja :D


      • aikuisopiskelija2

        Hain ympäristötieteeseen Helsinkiin, enkä voinut valita enää bilsaa samaan kaupunkiin, niin hain biologiaan Turkuun.
        Suosittelen muuten käymään noita avoimen kursseja samalla kun lukee pääsykokeisiin. Esim Turun avoimessa on bilsaa verkkokurssina ja mulle ainakin tämä opiskelumuoto sopii hyvin. Mun mielestä parempi vaihtoehto kuin valmennuskurssit. Ja sitten kun pääsee sisään, on opintoja jo vähän tehtynä.


    • Mzmzmmzz

      Ihan ok koe

    • Jännittää

      Koska ne mallivastaukset tulee? Oliko 6.6?

    • Evoluutio

      Enpä varmana tiedä koska tulevat, mutta viime vuonna näytti tulevan ainakin ennen 12.6! Kokeessahan luki se päivä, mutta itse olin niin tärinä päällä etten muista mitään, mitä siinä luki.

      • Evoluutio

        Vastaukset tulee 9.6


      • Qwqwqe

        Minne ne tulee??


      • Evoluutio

        Kirjoita googleen biohaku. Sieltä varmaan osaat itse etsiä.


    • Jännittää
      • Idiootti2

        Eiku hitto, katoin väärin sori :(


    • Välivuosilainen

      Huh, koe oli helpompi kuin oletin, mutta silti jäi vaivaamaan moni tehtävä. Munuaiset ovat aina olleet minulle se heikoin lenkki ja selitin nefronien toiminnan hyvin yksinkertaisesti (Suodatus,takaisinimeytyminen ja aktiivinen eritys). Harmittaa että yliopiston kokeet alkavat mennä näinkin soveltavaan suuntaan. Silakka tehtävässä meni pää aivan pyörälle kun koitti arvioida niin monta kaaviota samaan aikaan. Voiko silakan pienikokoisuuteen vaikuttaa se että niillä menee energiaa niin paljon suolatasapainon ylläpitämiseen?

      • Evoluutio

        Varmaan ihan hyvä huomio tuokin, mutta oletan suolatasapainon pysyvän silakalla ihan diffuusion avulla, kun vesi kiertää kidusten kautta.


      • Evoluutio

        Plus geeniperimä vaikuttaa varmasti. En sitten tiedä kuinka paljon sen säätelyyn kuluu energiaa :0 Pakko sanoa kyseisestä tehtävästä, että oli liikaa niitä kuvaajia omaan makuu :D Muuntenki paineita, niin meni helposti ajatus sekaisin, kun yritti yhdistellä ajatuksia..


      • Välivuosilainen

        Joo se kaaviotehtävä on ollut varmasti monille se heikoin lenkki juurikin tuon ajatusten kasaamisen takia... Harmittaa koska muutenhan tehtävä oli melko yksinkertainen.


    • Erimuumi

      Ottiko kukaan muu muuten huomioon tuossa silakkatehtävässä lisääntyneen kalastuksen osuutta, vaikka sitä ei tilastoista voinutkaan suoraan päätellä ja sitä ei mainittu? Ajattelin sen olevan tärkeässä roolissa myös, koska ainakin yleisesti ottaen viime vuosisadalla tapahtunut kalastuksen voimakas tehostuminen ja lisääntyminen ovat vaikuttaneet kalakantoihin merkittävästi. Ainakin minulla olisi sellainen käsitys, että kalojen keskimitat olisivat laskeneet sen seurauksena vähintään yhtä merkittävästi kuin saasteet, suolapulssit tai lajien keskinäisten suhteiden muutokset.

      Toinen syy, mitä koitin selostaa (en sitten tiedä miten selvästi sain asiani esitettyä muutamalla virkkeellä kun tilaa ei riittänyt) oli turskakantojen pienentymisen seurauksena poikasten saalistuspaineen pieneneminen. Ainakin ahvenilla happamammissa lammissa tapahtuva muiden petokalojen häviäminen parantaa ahvenen poikasten selviämistä, jolloin ruoka jakaantuu yhä useammalle poikaselle ja kaloista tulee kitukasvuisia. Ns. miljoonaveliahvenia, vai mikäs se termi nyt oli?

      Jotain muistaakseni mainitsin myös ilmaston ja merivesien keskilämpötilojen noustessa jääpeitepäivien vähentymisestä, jolla taas olisi suotuisa vaikutus happitilanteeseen, ja sitä kautta kalakantoihin tulevaisuudessa.

      Selostin myös viime aikoina uutisissa olleista lisääntyneistä lääkeainesaasteista, ja kuinka ne saattavat olla kasvava ongelma monille kalalajeille ja vaikuttaa myös kysyttyjen kalojen kantoihin tulevaisuudessa.

      Niinkuin voitte listauksesta päätellä, saatoin vastata osittain aiheen ohi (toki koitin tulkita kuvaajista kaikkea mahdollista ja mainita niistä huomattavat itsestäänselvät asiat). Vastauksestani tuli vain jonkinlainen pintariipaisu missä vain luettelin lyhyesti eri tekijöitä, kun ei tila riittänyt. Pelkään, että tämä tehtävä meni itseltäni ihan mönkään, vaikka tietoa olisi ollut, koska oli tosi vaikea koittaa päätellä mitä tehtävän laatija juuri olisi halunnut kuulla. Mielestäni tehtävänanto oli liian lavea ja aihepiiri aivan liian laaja yhdelle sivulle :/

      • Evoluutio

        Itse laitoin kalastuksesta kanssa. Mielestäni olleellista että kalastus vaikuttaa. Ja koitin miettiä pyyntirajoituksia, sillä luulis niitä tulevan, jos tiedätään turskan vaikuttavan silakan populaatioon. Ja juurikin yksi tärkeä syy, miksi koko vaihtelee on tuon syyn takia. (Ainakin olen lukenut esimerkin juuri tästä silakan koon vaihtelusta, jossa puhuttiin turskan vaikuttavan siihen kyseisellä tavalla.)
        Oli vähän samaa ongelmaa. Aivan liikaa ajatuksia ja liian vähän tekstitilaa. Sain suunnilleen riville 7 sanaa, koska omaan todella huonon käsialan! Saa nähdä onko omaki vastaus mennyt kovasti ohi aiheen :D Nyyhkytän sitten tänne, kun vastaukset tulee.


      • Evoluutio

        Oho! Siis se yksi syy, niin tarkoitin juuri saalistuspaineen pienentymistä. Jäi vahingossa välistä


      • Erimuumi

        Haa, lohduttavaa tietää, että joku muukin vastannut samansuuntaisesti. Jotenkin tuntuu heti paljon varmemmalta. Ehkä vastaus voisi jopa olla niiltä osin oikein.

        Yhdyn sitten katkerana nyyhkyilyysi, mikäli nuo ei sitten olleet se mitä tehtävässä haettiin.


    • Erimuumi

      Hakijatilastoja on näemmä jo julkaistu. Tänä vuonna Helsinkiin biologiaa lukemaan haki ilmeisesti 28% vähemmän hakijoita kuin viime vuonna. Yleisesti ottaen näytti, että kaikissa yliopistoissa biotieteiden hakijamäärät pienenivät aika tuntuvasti.

      [offtopic]Ilmeisesti lama-aikaan ihmiset hakeutuvat mieluummin taloudellisesti varmemmille aloille, biologiasta kun suuri osa valmistuu työttömäksi ja lopuille on tarjolla enimmäkseen pätkätöitä. Itseäni tämä ei ainakaan vielä hirvitä, koska sitten kun pätkätöihin kyllästyy, aina voi hankkia jonkin toisen ammatin. Olen myös erittäin kiinnostunut alasta, ja harrastuneisuutta arvioisin olevan keskiverto biologian opiskelijaa enemmän (olen tavannut vain joitain kymmeniä), joten työllistyminen ei pitäisi ihan mahdotonta olla.[/offtopic]

      Tämän luulisi olevan erittäin hyvä uutinen kaikille hakeneille, kun se enteilee sisäänpääsypisterajojen laskua.

      Linkit niihin yliopistoihin, mihin tilastoja löysin:
      Helsinki: https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/hy_hakijamaarat_2015.pdf
      Jyväskylä: https://www.jyu.fi/yliopistopalvelut/tilastot/tilastoja/opiskelijavalinta
      Itä-Suomen yliopisto: http://hae.uef.fi/hakija-ja-opiskelijavalintatilastot

      • Evoluutio

        Hieno homma! Jyväskylässä noin 200 hakijaa vähemmän. Toivon niin kovasti, että paikka aukeasi!


      • Evoluutio

        Erimuumi, saanen tiedustella mielenkiinnosta, että millaisia harrastuksia? :)


      • Jjjjjjjaaa

        Löytyykö turku ??


      • Erimuumi

        Varoitus, seuraa lähes pelkkää tl:dr offtopiccia aikani kuluksi:

        Evoluutio: Luontohörhöilyretkien lisäksi, akvaarioita (kaloista nykyään pääasiassa suomalaisia ja Suomeen levinneitä lajeja, ovat mielestäni paljon mielenkiintoisempia ja kauniimpia kuin trooppiset värikkäät "madot"). Lisäksi minulla on lemmikkinä hevosjuotikkaita (ovat oikein symppiksiä ja söpöjä lölleröitä, jos niitten ihmeellisestä maailmasta ottaa enemmän selkoa, eivät esimerkiksi ime verta tai pure) ja erillinen "lammikkoakvaario" jossa erilaisia nilviäisiä ja pikkuäyriäisiä. Silloin tällöin päätän myös aloittaa erilaisten triops- ja keijukatkalajien kasvatuksen uudestaan. Nuo ovat kivoja, kun ne voi aina lepomunavaiheessa pistää jäähylle odottelemaan vaikka vuosikausiksi suotuisampia oloja.

        Aikaisemmin kasvatin kupari- ja kimalaiskuoriaisia. Täytyy myöntää että osittain ihan vain sen takia, että kivan värikkäitä ja oudonnäköisiä otuksia (kimalaiskuoriaisia en muuten voi suositella, ne rupeavat lentelemään öisin kasvatusboksissaan ja herättelevät törmäilemällä ja päristelemällä laitoja vasten). Goljatkuoriaisen kasvatus voisi joskus tulevaisuudessa olla mielenkiintoinen projekti. On minulla ollut nuorempana muitakin tavallisempia lemmikkejä ja muutamaa sorttia sammakkoeläimiä ja kotiloitakin.

        Erilaisia trooppisia kasveja minulta löytyy pienestä kämpästäni semmoinen puolisataa lajia. Pääasiassa olen kiinnostunut erikoisista saniaisista. Löytyy mm. Cheilanthes, Lecanopteris ja Elaphoglossum suvun lajeja, mutta myös liuta tavallisempiakin.

        Lammikoitten otusten lisäksi tunnistan aika hyvin myös luonnonkasveja, mutta aloin opiskelemaan niitä tässä kesällä valmiiksi sillain systemaattisemmin (kai tämänkin voi laskea harrastukseksi?). Aloittaen tietenkin niistä tärkeimmistä, eli sanikkaisista, sammalista ja jäkälistä <3

        Sienestys ja marjastus on myös kivaa puuhaa, harmittaa että tänä keväänä jäi korvasienten metsästys väliin kaiken muun kiireen ja stressaamisen takia.

        Noin vuosi pari sitten alotin aktiivisemmin pitämään silmät auki, jos vaikka bongaisin erilaisia noidanlukkoja, niin voisin näpätä niistä kuvan virtuaalikasvioon. Vaikka luulisi teiden varsien soveltuvan ainakin sille yleisimmälle lajille, niin vielä ei ole tärpännyt. Kait noita pitäisi lähteä aktiivisemmin varta vasten metsästämään kissojen ja koirien kanssa. En vain ole vielä raaskinut, kun tuo kännykän kamera on liian kehno että kannattaisi vaivautua ajelemaan jollekin tunnetulle esiintymälle.

        Jos jotain stereotyyppisempää luontohörhöilyä en harrasta sen kummemmin, niin se on lintujen bongaus. Linnut ovat jostain syystä mielestäni niin epäuskottavan, oudon ja onnettoman oloisia otuksia kaikenkaikkiaan, etten jostain syystä pidä niitä niin kiinnostavina. Ne eivät voi esimerkiksi tarttua kunnolla eturaajoillaan mihinkään, joten kaikenlainen kiipeily ja tasapainoilu näyttää säheltämiseltä, niillä ei ole hampaita ja nokkaa peittää ilmeisesti jonkinlainen vahamainen ohuehko ihokerros, eli nokan pinta ei siis ole varsinaisesti mitään elotonta hammas- tai keratiinikudosta tai vastaavaa (korjatkaa jos olen väärässä), mikä voisi paremmin soveltua puremiseen ja hakkaamiseen. Jotenkin niistä vain tulee itselle sellainen fiilis, että en varmaan pitäisi mitenkään outona, vaikka ne kaikki vain yhtäkkiä häviäisivät ja kuolisivat sukupuuttoon, kun muut otukset tajuavat, ettei niistä ole kilpailemaan ekolokeroista.

        Niin juu, ja tykkään kasata erilaisia luita ja vastaavia. Osaan jo kohtalaisesti valmistaa luurankoja ja kallotrofeita, sekä nylkeä nahkoja löytämistäni tienvarsiraadoista, tai ikkunaan törmänneistä linnuista (tämä on sitten teknisesti ottaen laitonta touhua, kaikki rauhoitetut lajit kun kuuluvat kuollessaankin valtiolle. Mielestäni siinä menee kuitenkin hyvää anatomian opiskelumateriaalia ihan hukkaan). Tällä hetkellä kokeilussa on luiden puhdistamiseen keittämisen sijaan ilmeisesti parempi vaihtoehto, eli mädättäminen. Testiotuksina on ikkunaan keväällä törmännyt västäräkki ja talvella auton alle jäänyt rusakko, joka piti sitten käydä lopettamassa, kun edellä ajanut auto ei pysähtynytkään hoitamaan loppuun aiheuttamaansa vahinkoa.

        Jjjjjjaaa, en valitettavasti löytänyt Turun tai Oulun tilastoja, eivät varmaan ole viellä julkaisseet. Turusta kyllä löytyi tällainen uutisartikkeli: http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=581488&nodeid=23
        Jos kuukkeloit jostain aloituspaikkojen määrän, niin tuosta 18,7 kertomalla saat jonkinlaisen arvion, heittänee varmaan muutamalla hakijalla.


    • Evoluutio

      Erimuumi sinulta löytyy selvästi kiinnostusta alaa kohtaan! Olisi viel paljon kysyttävää ja omia juttuja, mutta parempi pitää tämä sivu vain bilsan pääsykokeelle. :D

      • Erimuumi

        En usko, että kenenkään elämä pilalle olisi mennyt vaikka olisitkin listaillut omia biologisointeja. Kuitenkin aina kiva tietää millaista kiinnostavaa ne muut ovat keksineet.

        Biologian alalla on kait aika pienet piirit. Jos ja kun päästään sisään, niin kait sitä väkisinkin johonkin väliin törmätään, varsinkin kun samoihin aikoihin aloitetaan.

        Siinä sitä on kiva koittaa bongailla. Voit aloittaa heti kaikkien alan opiskelijoiden epäilyn, että ketkäs niistä ovat niitä silloin ja silloin suomi24:lle eksyneitä kanssajännäilijöitä : D


      • Evoluutio

        Miettinyt kans samaa. Ihan heti en kuitenkaan lähde huutelemaan nimimerkkejä :D Mutta eiköhän sitä tiet jossain vaiheessa sitten kohtaa!


    • Tulevabiologiko

      Nyt ne mallivastaukset on julkastu!!!!

    • Aassssqqq

      No, miten luulette itenne menestyneet kun nää mutkaset vastaukset on julkaistu. Mun puolesta saan ison pyöreän nollan ainakin tosta munuaistehtäväst, siinä oli hirveesti näitä avainsanat, kun mun vastaus oli pelkästään ominsanoin. >< saa vielä nähä pääseekö minnekkään

      • aikuisopiskelija2

        Kyllä vaikea arvioida miten itsellä meni, tai siis juuri sen takia voi sanoa ettei ainakaan mennyt hyvin. Mutta menikö riittävän hyvin, se jää nähtäväksi. 4 viikkoa vielä kirjeen odottelua, tuleekohan ohut vai paksu kirjekuori.


    • mölimöli

      Tein pikaisen arvion että saisin ehkä 80 pistettä. Tähän asti on ollut ihan hyvä fiilis mut nyt en kauheasti jaksa odotella pääseväni mihinkään. :(

      • Erimuumi

        Sen verran olin koomassa, etten enää muista sanatarkkaan miten vastasin. Jos oikein kriittisesti pisteytän, eli esimerkiksi selostamastani vedynsiirtoketjusta elektroninsiirtoketjun sijaan siinä hiivatehtävässä ei pisteitä heruisi, niin pisteitä tulisi vain 111, eli 52,9%

        Jonkinlainen "varmin" tai arvioimani todennäköisin yhteispistemäärä olisi n. 131, eli 62,4%

        Jos taas tehtäväni tarkastaneelle sattui riittämään, että asia tulee tekstistä selkeästi ilmi, vaikka joku termi, tai esimerkiksi alkuvirtsan tarkka määrä puuttui, niin voisin saada jopa 159 pistettä, eli 75,7%. Eli kovin tarkasti en pysty enää arvioimaan saamiani pisteitä, ja haitari on aika iso.

        Lähtöpisteet itselläni on 210/240, eli yhteispisteillä pääsisin kahden viime vuoden pisterajoilla sisään myös tuolla kaikkein kriittisimmällä arviolla ja myös 2012 noilla mielestäni todennäköisimmillä kokeen kokonaispisteillä. Tämä tosin laskettu vain laiskasti prosentteina kokonaispisteistä, enkä ottanut huomioon, että tänä vuonna pääsykokeen osuus kokonaispisteissä on noussut suhteessa yo-tokarista saataviin lähtöpisteisiin. (Eli lähtöpisteitä minulla on 87,5% maksimista, mikä olisi aikaisempana vuonna 0,875*330=288,8 pistettä, jolloin esimerkiksi viime vuonna olisin tarvinnut pääsykokeesta enää 407-288,8=118,2=49,25%). En löytänyt mistään aikaisempien vuosien lähtöpisteiden laskutapaa, jotta tuonkin olisi voinut laskea todenmukaisemmin, eikä vain olettaa, että olisin saanut suhteessa samaa luokkaa pisteitä :/

        Toivottavasti tuo hakijamäärien 28% lasku kompensoi ja näkyy pisterajojen laskuna.

        Toivottavasti tässä ei tarvitse jännitellä tuonne 3.7. asti, vaan jospa opintopolkuun tulisi noita tuloksia jo aikaisemmin. En hakenut muualle, niin tsänssejä olisi saada tuloksia ensimmäisten joukossa.


      • Tulevabiologiko

        Mäkään en muista ihan kaikkea mitä vastasin, mutta laskin että saan varmaan noin 140-150p yhteensä, joka on vähän siinä ja siinä riittääkö.. Onko kellään spekulaatioita pisterajoista?

        Suoraan sanottuna mallivastausten lukeminen kyllä v***tti. Hirveen yksityiskohtasesti ois pitäny kaikki selostaa, eikä Bios-kirjassa edes mainittu esim. sitä munuaisen linko-hommaa.. olis kiva nähä noi kaikki kirjotettuna siihen vastaustilaan mikä koepaperissa oli, tarttis varmaan mikroskoopin! xd


      • Erimuumi

        Nimenomaan tuo bios-kirjasarjan lukeminen itseänikin rupesi mallivastauksia lukiessa ärsyttämään. En tiedä onko korjattu uudemmissa painoksissa, mutta jos sinulta sattuu vielä kirjat löytymään ja ylimääräistä energiaa löytyy, niin tarkista huviksesi nefronin rakennetta kuvaava piirros. Ainakin minun painoksessani se on päin mäntyä ja munuaiskeräsen hiussuoni lähtee valtimosta, mutta sitten päätyykin takaisin siihen samaiseen valtimoon, eli ei ole mitään paine-eroa minkä takia veri siinä keräsessä kiertäisi. Ei tuommoiset kuvat oikein auta hahmottamaan sitä rakennetta ainakaan oikealla tavalla ja tekstikin erittäin ylimalkaiseen tästä aihe-alueesta kirjoitettu. Monia kokeen tehtävässä vaadittuja tietoja ei kirjassa kerrottu sanallakaan.

        Tämä ei toki ollut ainoa virhe tässä kirjassa, tai kirjasarjassa. Niitä bongasi siinä lukiessa sen verran pitkän listan, etten voi kuin vain ihmetellä, miten tämä kirjasarja on ylipäätänsä saanut niinkin laajan levikin. Piirroskuvat on ainakin tehnyt henkilö, joka ei biologiasta mitään tiedä, eikä ole ollut kiinnostusta myöskään ottaa selvää.

        Onneksi itse tuli ne munuaisetkin kerrattua lisäksi wikipediasta ja toisen kirjasarjan kertauskirjasta, kun tuo virheellinen piirros tuli huomattua siinä opiskellessa. Opiskelin muista lähteistä suurimman osan asioista toki muutenkin, koska eri lähteissä eri asioita painotetaan eri tavalla ja biosia lukiessa koko ajan oli semmonen fiilis, että tietämiäni asioita jätetty liikaa pois, joten varmasti muutakin oleellista saattaa puuttua.

        Jos joku opettaja tai tuleva semmoinen tätä ketjua lukee, niin älkää missään tapauksessa valitko tätä kirjasarjaa, lobattiimpa sitä miten hyvin tahansa! (Ellei sitten tekijäkaarti ole laajalti muuttunut uudemmissa painoksissa)

        Heh, melkein nyt huvittaisi tehdä seuraaviin yo-kokeisiin lukeville johonkin toiseen keskusteluketjuun lista ainakin näistä minun vanhemmista painoksistani löytyvistä virheistä, mutta ylimääräistä aikaa ja energiaa ei semmoiseen valitettavasti ole.


      • Evoluutio

        JOO! Jos kirjasarjoja aletaan vertaila niin itsellä on järkyttävän huonot. Esimerkiksi tuosta nefronista ei sanota paljoa mitään eikä se kuva ole läheskään samanlainen mitä netistä näytetään. Ja sitten nämä termit.. niitä ei ole juuri ollenkaan mitä nyt vastauksia katselee, ( sarja taisi olla joku BI).
        Pakko sanoa että pisteistä en osaa sanoa, koska yllätys yllätys en muista kuinka sanasta sanaan vastasin. Mutta nopeasti kun veikkaan niin päälle 100p pitäisi päästä kevyesti. Ikään ei pidä kuitenkaan olla varma :D Ylihuomenna pitää laskea kunnolla paljonko on suunnilleen saanut pisteitä.
        Silakka tehtävästä en juuri muista, millaisia tulkintoja sinne paukutin. Hiiva tehtävä ihan jees mut en osaa sanoa kuinka tykkäävät jos sanoi palorypälehappoa puryvaattimolekyyliksi :D Muutenkin menin näköjään selittämään sen liian yksityiskohtaisesti mut ei siitä varmaan nyt miinus pojoa anneta?!
        Pidetään nyt peukkuja että jokaiselle löytyy penkki syksynä.


    • bilsa

      Oletteko huomanneet sen, että tehtävien pisteytys oli muuttunut viime vuosista? Eli yhdestä tehtävästä sai 42 pistettä kun aikaisempina vuosina se on ollut 48 pistettä. Jos laskitte että saitte esim. 100 pistettä niin se on viime vuoteen verrattuna 100/0,875=114,28...
      Ei jaksaisi millään enää odotella tuloksia ja sama fiilis näyttää olevan teillä muillakin. Peukut vaan pystyyn, että päästäisiin lukemaan sitä mitä haluamme ja toivomme. :)

      • mölimöli

        Totta tosiaan! Enpäs moista ollut huomannutkaan.


    • Stampede

      Onko kukaan saanut tuloksia vielä ?

      • Kärsivälllisyys

        Ei ole, odotellaan


      • TULOKSIA

        Johonki väliin tänään aamulla oli tullut Helsingin yliopiston tulokset ainakin itelle, eli kannattaa ehkä jo tuhlata yks pankkitunnistenumero, ellei oo ihan viimisiä menossa : )

        Juuri äsken siis kirjauduin sisään, niin latasi sitä sivua hieman kauemmin siitä hakutulosten kohdalta, muu osa opintopolusta latautui ihan normaalisti.

        Vielä siinä vähän puolenyön jälkee eilisiltana ei ollut tulokset ainakaan ittellä päivittyneet.


      • njfnkd

        Kävin itse juuri katsomassa ja Joensuuhun sain opiskelupaikan (sinne ainoastaan siis hain). Vielä aamulla ei näkynyt tuloksia.


      • Itkuuuuu

        Tuli just .. 50 varasijalla ouluun , onko mitään mahiksiii kertokaaa mua masentaaa


      • Juliatinn
        Itkuuuuu kirjoitti:

        Tuli just .. 50 varasijalla ouluun , onko mitään mahiksiii kertokaaa mua masentaaa

        Pahalta näyttää, tuskin niin moni hylkää paikkaansa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Älä kuitenkaan lannistu! Ensivuonna voi aina yrittää uudestaan :) Mullakin lähtee kolmas yrittämä silloin .


      • toivotaan

        kannattaa odottaa vasta lopullisia tuloksia 3.7., vaikuttaa tuo opintopolku olevan jotain aivan käsittämätöntä kikkailua


      • Aika_epätodennäköistä
        Itkuuuuu kirjoitti:

        Tuli just .. 50 varasijalla ouluun , onko mitään mahiksiii kertokaaa mua masentaaa

        Kyllähän tuo aika epätodennäköiseltä kuulostaisi, ettei kukaan paikan saaneista ottaisi sitä vastaan. Aloituspaikkoja on siis tuo samainen 50, eli jos yksikin viidestäkymmenestä henkilöstä ottaa paikan vastaan, et pääse sisään. Miksi kukaan tuonne vaivautuisi edes hakemaan, jos se olisi niin luotaantyöntävä opinahjo?

        Mutta ainahan voit suorittaa avoimen yliopiston opintoja ja hakea sitä kautta opinto-oikeutta, tai voit yrittää ensi vuonna uudestaan, ja vuoden pänttäämisen jälkeen pitäisi olla jopa varaa mistä valita mihin yliopistoon sitä biologiaa haluaisi mennä lukemaan : )

        Jos ei sittenkään tärppää, niin kannattaa jo harkita jotain muuta. Alalla on kuitenkin niin kova kilpailu, ettei edes keskinkertaiset biologit meinaa töitä löytää, keskivertoa huonommista puhumattakaan. Jos et usko, niin metsästä jostain ihka oikea biologi hyppysiisi ja kysele häneltä.

        Biologiaa voi ihan hyvin myös harrastaa ja opiskella itsenäisesti, miksi tuhlata opintotukikuukausia, jos ei sitten kuitenkaan olisi tarpeeksi hyvä, jotta alalta olisi mahdollista työllistyä? Siis meinaan, että pääsykoemateriaali on kovin suppea verrattuna mitä sitten kursseilla vaaditaan. Toista alaa yliopistossa aiemmin (hyvästi kallisarvoiset tukikuukauteni) opiskelleena voin vakuuttaa, että se työnmäärä ei suinkaan helpota sitten kun on päässyt sisään, vaan kasvaa opintojen edetessä aika kivaa vauhtia.


      • HoXX

        Öh... Ei se nyt ihan noin mene. Ei kaikki varasijoilla olevat tule ottamaan sitä mahdollisesti vapautuvaa paikkaa vastaan.


    • Piiituli

      Tätä keskustelua on hauska lukea, kun itse olen opiskellut biologiaa nyt kaksi vuotta ja yritän nyt myös jo toista kertaa päästä pois täältä - ei lääkikseen vaan amkiin :D

      • minierkki

        Saankos udella syytä? Juurikin tuo työllisyystilanne vai vaan motivaation lässähtäminen?


      • Piiituli

        No suurin syy on nimenomaan tuo työllisyystilanne. Opettajille on jonkin verran töitä, muille ei. Lisäksi yliopistossa, jossa itse olen, on aika surkeat suuntautumisvaihtoehdot työllistymisen kannalta, eli kaupunkia pitäisi vaihtaa jos haluaisi työllistyä joskus tutkijana tai muuten ilman opettajakoulutusta. Täällä, jos jossain koulutetaan kirjaimellisesti työttömiä biologeja.
        Lisäksi, vaikka motivaatiota ja mielenkiintoa on, niin luulen, ettei ala alkujaankaan ehkä ollut ihan oikea. Menin vaan bilsalle kun satuin lukiosta suoraan pääsemään, kun hain.
        Nyt en sitten tiedä mitä teen, jos en edelleenkään pääse amkiin, sillä kandin kirjoitus olisi bilsalta edessä seuraavaksi ja sitten jos sen teen, niin ei taida toiseen alempaan korkeakoulututkintoon enää saada opintotukea?


      • kunhanvaantulimieleen

        Miten olisi esim talousasioiden ja luonnon yhdistäminen... Eli esim. kestävän kehityksen näkökannalta noita töitä tarjolla?


    • jskslspwöendjsjsbosöa

      Tuliko teille sisäänpäässeille joku viesti spostiin?

      • amonyyni

        Ei tullut.


    • Keira

      Ouluun pääsi viimevuonna muistaakseni varasijalta 17. se viimeinen varasijalta pääsijä :)

    • Tulevabiologiko

      Apua! Vihdoin sain Opintopolun päivittymään ja olen tällä hetkellä 13. varasijalla Helsinkiin bilsalle!! Eli vielä joutuu jännittämään, taitaa olla siinä ja siinä pääsenkö.... Mikä tilanne muilla?

      • Oieieiei

        On hyvät mahiksii sulla .
        Mä taas 30 vrsijalta Ouluun.
        En tijä mahtuuks mua enää


      • bilsa

        Olen 7. varasijalla Helsinkiin, joka on mun ykkösvaihtoehto. Kakkoseen Turkuun odotan vielä tuloksia. Jännittävää! Toivottavasti ei muutu huonompaan suuntaan noi tulokset :/


      • Tulevabiologiko

        Ilmeisesti tällä uudella systeemillä varasijoilta on vaikeampi päästä koska jokainenhan voi tulla hyväksytyksi vain yhteen koulutukseen.. Toivon kovasti että ne jotka oikeasti haluaa esim. lääkikseen ei ottais bilsan paikkaa vastaan jotta meillä tosissaan biologiasta kiinnostuneilla olis mahiksia päästä varasijoilta!!


      • kkkkekekeke

        Pääsekööhän Turkuun 1. varasijalta? Vai onko näillä uusilla systeemeillä tämäkin jo mahdottomuus käytännössä?


      • Erimuumi
        kkkkekekeke kirjoitti:

        Pääsekööhän Turkuun 1. varasijalta? Vai onko näillä uusilla systeemeillä tämäkin jo mahdottomuus käytännössä?

        Kyllä sitä luulisi aina yhden pääsevän n. 50 hyväksytystä vielä jonnekin toiseen mielestänsä mieluisempaan paikkaan. En ole katsonut Turun tilastoja niin tarkkaan, mutta ainakin Helsinkiin on joka vuosi päässyt myös varasijoilta piste-erojen perusteella luultavasti useampi.

        Tänä vuonna tietysti tuo systeemi on vähän erilainen, mutta silti paikkoja voi tietääkseni ottaa ehdollisesti vastaan vieläkin. Myös yksi unohdus, tai myöhässä paikan vastaanotto riittää (mikä olisi aika sääli, en kuitenkaan toivo, että kellekään kävisi näin vaan kaikki pääsisivät mieluummin ansaitusti haluamiinsa opiskelupaikkoihin).

        Luulen, että osa varmasti myös harkitsee vielä hyväksytyksi tultuaan tuota työllistymistilannetta ennen kuin ottaa paikan vastaan ja rupeaa vasta tässä vaiheessa vakavasti harkita alaa nyt yhteishakutulosten pohjalta. Joillekin bilsa on voinut hyvinkin olla se plan B tai C, tai täytehakutoive, kun kuitenkin tuntuu varmaan tuhlaukselle jättää hakematta useampaan paikkaan. Voit huviksesi kuukkeloida vaikka täältä suomi24 palstoilta aiempien vuosien keskusteluja. Eivät tosissaan anna mitään mairittelevaa kuvaa, ehkä hieman liian pessimistisenkin, töitä saaneet kun harvemmin eksyvät lukemaan työttömyysvalitusketjuja. Sitä saattaa hyvinkin vielä joku lääkikseen haaveileva miettiä, että kannattaako tuhlata ensikertalaisuusbonus juuri tälle alalle.

        Mikäli sitten oikeasti huono tuuri käy ja kaikki hyväksytyt ottavat paikkansa vastaan (mitä epäilen suuresti, melkein puolesta sadasta ihmisestä kun kuitenkin on kyse): Voit harkita tehtäviesi arvostelun tarkastamista erittäin kriittisellä asenteella, ja tehdä oikaisupyynnön, mikäli luulet, että mahdollisuuksia olisi saada riittävästi pisteitä sisäänpääsyyn tätä kautta. Käsittääkseni tämä on ilmaista(?). Ainakin se voisi olla opettavaista mahdollista ensi vuoden hakua ajatellen mennä katsomaan, että mistä niitä pisteitä loppujenlopuksi lähti ja mistä tuli.


      • kkkkekekeke

        Omat opinnot jo lopuillaan, mutta veljen puolesta jännittelen. Olis niin hienoa kun pääsisi! Mutta kiitos näistä sanoista, uskon ja toivon nyt että yksi lähtisi vielä johonkin toiselle alalle tms.:)


    • turkufuksi

      Pääsin sisälle Turkuun bilsaan! Onko täällä muita tulevia turkulaisia?

      • kkkes

        Onnea! tuleekohan turun tulos muualle kuin tuonne opintopolku-sivustolle? :)


      • bilsa

        Onneksi olkoon :)


      • turkufuksi

        Kiitos onnitteluista! :D


      • kkkes

        Saat pikkuveljestäni opiskelukaverin! :)


    • turkufuksi

      Ainiin, nyt kun aloitin niin voisin samalla kysyä tuosta bilsan alan kuumasta perunasta: työllistymisestä. Opettajillako on mahdollisuuksia työllistyäkin? Pitääkö pedagogisiin opintoihin hakea jotenkin erikseen (lyhyen googlettelun perusteella sain sen kuvan että pitäisi)? Entä millaiset olisivat biologin mahdollisuudet työllistyä ulkomailla? Vähän pelottaa tämä asia... etten nyt vain olisi kulkemassa tulevan sossupummin tietä...

      • Piiituli

        No jos vaikka mol.fi katsot mitä töitä bilsan käyneille tarjolla, nii opehommia ne on suurin osa. Opetusta yliopistoissa, lukioissa ja yläkoulussa näyttäs olevan eniten tarjolla. Muissa kuin opettajissa pääsääntö on se, että ekologeille on aina huonoiten töitä, labrapuolen porukalle saattaa olla vähän paremmin esim. lääkiksen yhteistyöhommissa, biocenterillä jne.
        Mulla ainakin on kahden opiskeluvuoden jälkeen ihan täys sossupummifiilis, tuntuu että kaikkein fiksuinta nyt ois hankkii ammatti vaikka sitten amiksen kautta, jos en nyt amkiin pääse.


      • Piiituli

        Ja siis joo, sinne opekoulutukseen haetaan erikseen ja sinne pääsee opintomenestyksen ja soveltuvuuskokeen yhteispisteitten perusteella. Fukseille on oma kiintiö ja vanhemmille opiskelijoille oma.


      • turkufuksi

        Kiitos tiedosta! Pitäisiköhän fuksina sitten niin pian kuin mahdollista hakea opettajaksi... Toisaalta työskentely ulkomaillakin kiinnostaa, jos sieltä lohkeaisi duunia. Vähän kyllä tuo työllistymisjuttu varjostaa sisäänpääsyn onnea.


      • turkufuksi

        Oh, ja hyvä että labratyypeille olisi enemmän duunia, sillä se kiinnostaisikin minua enemmän kuin ekologia! Kelpuutettaisiinkohan työmarkkinoilla lukioissa aineyhdistelmää bilsa kemma, tai peräti bilsa kemma mantsa, vai yritänköhän haukata nyt liian suuren palan :T


      • Piiituli

        Nykysin taitaa olla nii et bilsanopettajien opetettavat aineet on bilsa ja mantsa, tai bilsa, mantsa ja terveystieto. Mantsaa meillä ainaki lukee noi sivuaineena, jotka tietää et haluu opettajaksi.


      • Juliaaaa

        Huh huh, ympäristötieteet helsinki varasijalla 4...... nyt on siinä ja siinä :D Lahden ympäristötieteellinen ei ole tehnyt vielä valintoja loppuun. Jännittää kyllä nyt aivan hirveästi. Tarkoittaako tuo PERUUNTUNUT että ei avautunut paikkaa?


    • htsupmv

      Mikäköhän tää juttu on et kolmeen neljästä hakuvaihtoehdostani tilokset on jo ilmoitettu muille, mutta mulla vaan lukee, että valinta on kesken. Bilsan tilanne kiinnostaa nyt niin paljon, että hyvä jos unta saan. Voikohan johtua siitä, että ekan vaihtoehdon tuloksi ei olla vielä ilmoitettu?

    • aaaaaank

      Onko Turun bilsan varasijat yhtään liikkuneet? Jollain aloilla on jo kuulemma liikkuneet. Jännitän toisen puolesta niin en itse pääse opintopolkua päivittelemään. :)

      • aaaaaank

        itselleni vastaan ja muillekkin tiedoksi että on liikkunut ;)


      • Tulevabiologiko

        Joo ja Helsingissä on kanssa liikkuneet 2 sijaa, itse olen nyt 11. eli aika jännäksi menee.. V***ttaisi olla se viimenen joka ei pääse :(


    • Alexandra1012121212

      Onko Helsingin bilsalaitokselta ketään päässeitä? Itse vastaanotin jo paikan opintopolussa ja jännitän postia mm. opintotuen hakua varten. Hirveästi tekee mieli kattoo, että millä pisteillä pääsi :D

      • Juliatinnn

        Kukaan päässyt Helsingin yliopistoon, lahden kampukselle lukemaan ympäristötieteitä? :)


      • bilsa

        Olen Helsinkiin varasijalla ja Turkuun mut hyväksyttiin. Otin paikan vastaan ehdollisesti, joten saapi nähdä tullaanko lopulta Hesaan. Onnittelut paikasta!


    • Kuha_Elvis_Telen

      Höh, tänä vuonna ei näemmä enää ole HY:llä jaossa kuin ohuita kirjeitä. Siinä ei ollut kun se perus onneksi olkoon -lappunen 2 jotain muuta A4:sta ja muutaman sivun vihkonen täynnä internetlinkkejä, mistä sitten voi lukea enemmän.

      Mielestäni sitä onnittelevaa hehkuttelua sisältävää roskaa oli aikaisemmat opinnot aloittaessani toisessa tiedekunnassa paljon enemmän. Jotenkin tällainen internetlinkkien viljely syö perinteitä ja enää ei näemmä voi arvailla kirjeen paksuuden pertusteella tuloksia. Noh, kai tällä nykyiselläkin paperiroskan määrällä pystyy jo jotenkuten konkretisoimaan itselleen, että sai opiskelupaikan.

      Pääpointti siis oli, että niitä kirjeitä voi saada jo tänään : )

    • Somesaurus

      Onko kukaan saanut viela kirjetta Helsingista tai Opintopolusta? Omat pisteet kiinnostaisivat :)

      • Alexandra102212121223334

        Opintoneuvonnassa kerrottiin, että tällä viikolla pitäisi tulla opetushallituksen kirje, jossa näkyy pisteet. Ja vielä että yhteispisteet pitäisi näkyä myös Oointopolussa, mut itellä ei näkynyt :O


      • zzzzzzzzzzzzzzzzzz

        Mulle tuli kopio kirjeestä netpostiin jo viime viikolla.


    • Evoluutio

      Erimuumi! Pääsitkö sisään? Uteliaana pakko tiedustella. Millä pisteillä tyypit pääsi muuten sisään. Saiko joku tyyliin täydet? :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe