APUA ! MIKÄ PYÖRÄ PITÄIS HANKKIA, Kona ? CBS ? muu

Epähifistelijä

Olen vuosia miesten 26 " leveä renkaisella 21-v. barracuda maasturilla matkoja taittanut nelikymppinen nainen.. Olen ostamassa uutta edullista maasturia, jolla matka taittuisi ehkä hieman rullaavammin myös maantien reunassa. Matkat 10 kilsan päivittäisestä työmatkasta kaupungista tai 30 km matkasta mokiltä satunnaisiin pidempiin 50 - 80 kilsan lenkkeihin. Kovin huimaa vauhtia ei tarvitse matkaa taittaa. Nysyisin matkat taittuvat n. 20 km/h keskivauhtia, mutta voishan tuosta hieman kiristää. Pyöräilen pääasiassa hienolla soralla päällystettyjä luontopolkureittejä tai kuoppaisia roudan syömiä pyöräteitä... tästä syystä ajattelin edelleen pitäytyä maastopyörässä, vaikka hybridikin käynyt mielessä. Olen tähän mennessä löytänyt kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa toinen Kona http://www.konaworld.com/splice.cfm ja toinen CBS http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maastopyorat/dbs-intruder-t5-29-maastopyora-15/p/1108337_1_style

Kun en osista mitään ymmärrä, voisiko joku kertoa kumpi näistä pyöristä on parempi vai löytyisikö alle 600 eurolla, joku laadukkaampi ?

Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan :) Ja niin tosiaan olen 164 cm pitkä ja jalan sisäpituus 79-80cm. Vanhassa fillarissa ajoasento on liian pysty ja pyöräilenkin aina kädet koukussa. Klosseja en halua käyttää (kuin spinning tunnilla), vaan mennä ihan perustennareilla ja pyörään pitää saada tarikka.

10

807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konako

      Miksi pitäisi olla maastopyörä, jos et maastossa aja. Pisimmät lenkkisi n 80 km. Huonoin vaihtoehto voisi olla vaikka Kona Drew kevyehkö hybridipyörä. Hyvä vaihtoehto lienee kuitenkin cyclcrossari, johon saat tarakan, lokarit, nastarenkaat talveksi.

      • juha1234567

        Samaa itsekin kysyisin eli miksi kohtalaisen tasaisille poluille maastopyörä?

        Jos halvalla haluaa päästä ja maastopyörä käy, niin vaihtaa nykyiseen uudet renkaat ja kiekot. Jos vielä kiekkojen mukana tulee kohtalaisen hyvin rullaavat laakerit, niin paranee rullaus (renkaat merkkaa enemmän usein).

        Matala ajoasento ei ole luonteva maastossa ajoon ja sen puolesta sitä ei kannata ensimmäiseksi niistä hakea. CC:ssä on korkeampi ajoasento kuin maantiepyörässä (tai fitnesspyörässä). Matalampi kuin maastopyörässä.

        Sinänsä maastopyörälläkin toiset ajelee yli 100km lenkkejä päivässä ettei se matkojen pituus hommaa ratkaise :) (Mun kunto ei riittäisi niihin maastolenkkeihin.)

        Klosseja kaivannee enemmän maastossa kuin rauhallisessa maantieajossa. Ei vaikuta pyörän tyypin valintaan.

        Maastopyöräänkin voi laittaa lokasuojat ja ehkä tarakan (ainakin satulaputkeen kiinnitettävän). Käytönnössä "hybridin" ja 29" maastopyörän välistä ajoasentoeroa ei tiedä kuin kokeilemalla?


      • Epähifistelijä

        KIITOS NEUVOISTA.. Ajattelin maasturia lähinnä siks, että käytän pyörää paljon retkeilyyn, jolloin ikinä ei oikeen tiedä mitä sieltä edestä löytyy.. siis reitit uusia :) Esim. saariston rengastietä polkiessa ns. pyörätiet olivat karkeaa soraa ja viimeiset 50 km sai polkea auki revityllä (karhennettu uutta pintaa varten) asvaltilla.. Kiitin onneani, että oli maasturi alla.. Mies oli retkipyörällään aika ongelmissa... lähinnä, että kestääkö pyörä ryminää (no kesti se,, mut kumminkin) Lisäksi tuntuu että näitä töyssyjä, rotwallin reunoja ja repeileviä aaltoisia pyöräteitä on matkalla mökiltä töihin (30 30 km päivässä) niin paljon etten jaksaisi niitä alkaa varoa ja hiljennellä yhtenään. Olen ollut luulossa, että maasturi kestää höykytystä paremmin ?! Maasturilla on siis ikäänkuin varmemmalla pohjalla... Mutta ehkä siis sittenkin kallistun tuohon hybridiin.. tai siihen cyclcrossariin. Olisiko kellään mitään ehdotuksia ?? Olisiko esim. XXL:ssä mitään hyvää ? Testasin siellä tuota nyt tarjouksessa olevaa SCOTT- merkkistä http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/scott-sportster-tour-w-md-hybridipyora-15/p/1108733_1_style , mutta se oli ihan kauhea.. Niin pystyssä en mitenkään osaa ajaa.. Voisiko johonkin hybridiin vaihtaa semmoiset "käyräsarvet" ?? Mulla oli joskus 12-v tunturi Madonna käyräsarvilla... ja sillä oli tosi hyvä ja kevyt mennä (vähän liiankin helppoa).. kun pitäis niitä kaloreitakin saada kulutettua ;)


      • juha1234567
        Epähifistelijä kirjoitti:

        KIITOS NEUVOISTA.. Ajattelin maasturia lähinnä siks, että käytän pyörää paljon retkeilyyn, jolloin ikinä ei oikeen tiedä mitä sieltä edestä löytyy.. siis reitit uusia :) Esim. saariston rengastietä polkiessa ns. pyörätiet olivat karkeaa soraa ja viimeiset 50 km sai polkea auki revityllä (karhennettu uutta pintaa varten) asvaltilla.. Kiitin onneani, että oli maasturi alla.. Mies oli retkipyörällään aika ongelmissa... lähinnä, että kestääkö pyörä ryminää (no kesti se,, mut kumminkin) Lisäksi tuntuu että näitä töyssyjä, rotwallin reunoja ja repeileviä aaltoisia pyöräteitä on matkalla mökiltä töihin (30 30 km päivässä) niin paljon etten jaksaisi niitä alkaa varoa ja hiljennellä yhtenään. Olen ollut luulossa, että maasturi kestää höykytystä paremmin ?! Maasturilla on siis ikäänkuin varmemmalla pohjalla... Mutta ehkä siis sittenkin kallistun tuohon hybridiin.. tai siihen cyclcrossariin. Olisiko kellään mitään ehdotuksia ?? Olisiko esim. XXL:ssä mitään hyvää ? Testasin siellä tuota nyt tarjouksessa olevaa SCOTT- merkkistä http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/scott-sportster-tour-w-md-hybridipyora-15/p/1108733_1_style , mutta se oli ihan kauhea.. Niin pystyssä en mitenkään osaa ajaa.. Voisiko johonkin hybridiin vaihtaa semmoiset "käyräsarvet" ?? Mulla oli joskus 12-v tunturi Madonna käyräsarvilla... ja sillä oli tosi hyvä ja kevyt mennä (vähän liiankin helppoa).. kun pitäis niitä kaloreitakin saada kulutettua ;)

        Maasturissa takakiekon navan leveys on 135mm. Maantiepyörissä se on 130mm. Tuosta tulee sivuttaisvääntöön lisää jäykkyyttä. Sitä tarvitaa enemmän maastossa. Retkikäytössä se ei tuo sinänsä kestävyyttä, kun rasitus on lähinnä pystysuuntaan. Ainakin itse ajan (vanhalla teräsrunkoisella) maantiepyötällä kanttikiviltä surutta alas. Kyllä ne vanteet ja 28mm kumit aina sen verran kestää. Satulasta nyt tulee noustua mukavuuden takia :)

        Kun on rihtaus kunnossa, niin oman mukavuuden takia keventää menoa kuopissa kuin kiekkojen kestävyyden. Toisaalta kun on ite rihdannut kiekkonsa, niin miksei luottaisi :)

        Se "käyräsarvinen hybridi" on CC. Siis tänne suuntaan http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/maantiepyorat-triathlonpyorat-cyclocrossit/white-cx-pro-cyclocross-pyora-15/p/1108161_1_style (hinta ehkä ei osu toiveisiin).


      • Epähifistelijä

        Kiitti Juha vinkeistä... On se kumma miks retkipyöristä katos ilmeisesti jossain vaiheessa kokonaan käyräsarvet.. Tuollaiset CC:t on kieltämättä upeita, mutta turhan kalliita mulle. Konalla on jonkin sortin muu käyräsarvimalli ROVE AL http://www.konaworld.com/rove_al.cfm, jonka hintaan 699 e voisin juuri ja juuri venyä, mutta en tiedä onko siitä muuten mihinkään.. ? Kona Dew -mallia on kehuttu ja samalla 699 e hinnalla sen sais jo versiona hydraulisilla jarruilla http://www.konaworld.com/dew_plus.cfm. Tosin siellä XXL:ssäkin olis tuossa hintaluokassa jo hydraulisilla levyjarruilla ja kehutuilla Deore- vaihteilla varusteltuja malleja esim. http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/scott-sportster-park-w-hd-hybridipyora-15/p/1108736_1_style#details tai 200 edullisemmin http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/merida-crossway-striker-gent-15-miesten-hybridipyora/p/1109231_1_style
        Ajattelin kysyä, kun ymmärrät pyörien päälle, et minkä sä näistä ottaisit ... Siis jos olis pakko ;)


      • juha1234567

        Kyllä niitä pitkän matkan retkipyörien runkoja on edelleen myytävänä, joskin helpommin löytää pelkän rungon ja osat valitaa mieltymysten mukaan.

        Ehkä retkikäyttöön voisin kokeilla Kona Rove AL:ää, kun luulisin sen geometrian sopivan retkikäyttöön. Näyttää hiukan pidemmältä kuin "kisa" rungoissa on. Kuormattuna pituus tuo rauhallisuutta. Joskin yksipyöräistä peräkärryä voisi harkita "levottomalle" rungolle. Kova tuo runko varmaan on. (Omaa kokemusta ei ole noista alumiinirungoista. Omassa maastopyörässä on alumiinirunko, mutta se nyt ei ole sama asia.)

        Vaihteiden puolesta "Sportster Park W HD, hybridipyörä 15". Sekin saattaisi toimia retkillä, varsinkin jos joskus poikkee maastoon. Käytännössä en tykkäisi tuonkaan isoista välityksen portaista (maastopyörässä mulla 11-28 ysinä, mutta 12-32 kelpaisi jos ysinä löytyy...) Isot hypyt haittaa sopivan välityksen löytymistä. Maantiepyörässä onkin 12-27 (10x) ja sen portaat miellyyttää. Ne rataspakat on vaihdettavissa, joskin maksaa lisää?

        Shimanon Clariksen toimintatarkkuudesta ei ole tietoa. Epäilen että toimii pitkään kuin kello -- täsmällisesti ja nikottelematta.

        Itse menisin tuolla budjetilla arpomaan sopivaa tarjottavaa hintaa fillaritori:lle. Mieluummin joku vanha, jossa pärjää kuluvien osien vaihdolla. Eipä silti omassa maantiepyörässä on enää vaihtamatta kuluvista alkuperäisistä osista runko ja etuhaarukka, satulaputki,... nekin periaatteessa voisi vaihtaa kevyempään :).


    • Alkup_maantiepyöräi
      • epähifistelijä

        Kiitos vinkistä.. en vaan tiedä uskallanko tilata pyörää, kun ei pääse kokeilemaan ja saattaa olla yllätävän paljon koottavaa ja säätöä tehtävä.. ja niistä pitäis taas pyörähuollolle lisää maksaa. Itse tuskin onnistun, kun en ole pyörille mitään koskaan tehnyt.. Olen tässä kyllä ajatellut et pitäiskö opetella :) En huomaa tuossa Jamiksessa paljoakaan eroa tuohon Konan ROVE AL:iin. Käyn testaamassa sitä.. Katsotaan jos sais hinnasta hieman tingittyä.. Mitä mielipiteitä tästä XXL:n pyörästä http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/merida-crossway-tahoe-gent-15-miesten-hybridipyora/p/1109233_1_style#details.
        Ajattelin mennä sitäkin testaamaan... vaihteita on kyllä ihan turhan paljon, vaikkakin laadukkaat. Hajoaako tälläinen vaihteisto helpommin ?? Omassa 21 vaihteisessa ei ole vuosiin toiminut kuin joka toinen vaihde... eikä pyörahuolta saanut kuntoon. Olis kiva jos uudessa toimis joka vaihde, siks ajattelin et olisko vähempi parempi


      • juha1234567
        epähifistelijä kirjoitti:

        Kiitos vinkistä.. en vaan tiedä uskallanko tilata pyörää, kun ei pääse kokeilemaan ja saattaa olla yllätävän paljon koottavaa ja säätöä tehtävä.. ja niistä pitäis taas pyörähuollolle lisää maksaa. Itse tuskin onnistun, kun en ole pyörille mitään koskaan tehnyt.. Olen tässä kyllä ajatellut et pitäiskö opetella :) En huomaa tuossa Jamiksessa paljoakaan eroa tuohon Konan ROVE AL:iin. Käyn testaamassa sitä.. Katsotaan jos sais hinnasta hieman tingittyä.. Mitä mielipiteitä tästä XXL:n pyörästä http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/merida-crossway-tahoe-gent-15-miesten-hybridipyora/p/1109233_1_style#details.
        Ajattelin mennä sitäkin testaamaan... vaihteita on kyllä ihan turhan paljon, vaikkakin laadukkaat. Hajoaako tälläinen vaihteisto helpommin ?? Omassa 21 vaihteisessa ei ole vuosiin toiminut kuin joka toinen vaihde... eikä pyörahuolta saanut kuntoon. Olis kiva jos uudessa toimis joka vaihde, siks ajattelin et olisko vähempi parempi

        Ei se vaihteiden määrä ratkaise toimivuutta ja kestävyyttä suoraan. Joskin kun on enemmän niin löytää helpommin sopivan.

        6, 7 ja 8 vaihteisissa on yhtä leveä ketju ja kulutuskestävyys sama (kun ei aja liikaa ristiin). 9:ssä ketju hiukan kapenee ulkoisesti ja sen pätkiminen ja uudelleen yhdistäminen on tarkempaa. Kun mennään 10:iin, niin tehdään homma edelleen tarkemmin (yksittäiset liitostapit ei liikoja maksa).

        Saa sen vanhan 21 vaihteisen korjattua, jos vain hyväksyy kuluneiden osien vaihdon & hinnan. Sinänsä omassa vanhassa maastopyörässä takavaihtaja on 90-luvulta (pelkkää Deorea parempi XT ja 8:na silloin). Toimii vieläkin ongelmitta 9 pakan ja vivun kanssa. Maastoajoa ei nyt niin paljoa ole ollut, mutta ei se kuitenkaan koko aikaa ole sisällä seissyt.


    • Uushybridisti

      Heippa taas ja kiitos kaikista neuvoista pyörän hankinnassa. Varsinkin Juhalle ! Sun ansiosta kiinnostuin selvittämään itselleni vähän mitä ovat pakat, vaihtajat, kammet yms. ja miten niiden erot vaikuttavat.. Ehkä vielä joskus kokoan itselleni unelmien pyörän :)
      Tällä erää päädyin kuitenkin ostamaan XXL:stä kohtuulisen hyvän hybridin, josta löytyy tarpeeksi suuri välitys mulle kun käytän kuitenkin 90%:sti suurinta mahdollista vaihdetta. Uskon, että tuosta 8:n pakastakin löytyy mulle mäkiä varten suht. sopiva välitys (ottaen huomioon, että tähän asti mun pakassa on ollut vain 3 toimivaa vaihtoehtoa). Deoren takavaihtaja (vaikkei paras) tuossa kummikin on.
      Valitsin siis tämän http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/hybridipyorat/white-sc-comp-ff-hybridipyora-15/p/1108146_1_style#details
      Valinnan ratkaisi kuitenkin ennenkaikkea rungon geometria. Naisten pyörät ei mielestäni sovi mulle lainkaan. SCOTT - pyörissä oli kaikissa kamala ajoasento, MERIDA vähän parempi.. mutta Satulan ja tangon välin taytyy olla tarpeeksi suuri (tässä n. 72 cm) ja satula ehdottomasti hieman tankoa korkeammalla. Tässä saan tankoa laskemalla ja kallistusta säätämällä tangon noin 10 cm satulaa alemmas. Leveä tanko edesauttaa myös, sekä vakautta, että ajoasentoa... Käsien väsymistä pitkillä matkoilla ei kai voi estää kuin nousukahvoilla. Ai niin ja vaikka olen vain tuon 164 cm, niin koko S tuntui ihan lelulta. Otin siis koon M.
      Sain mielestäni ihan kohtuu toimivan pelin varusteineen (lokarit, jalka, U-lukko ja juomapulloteline) alle viidellä sadalla. Tarakan kun vielä siirrän vanhasta pelistä, niin pääsen liikenteeseen :) Ps. bonuksena sai 3 vuoden huollot pyörään. Sekin on rahanarvoinen etu, kun ei ite osaa (ainakaan vielä). Aiemmin ovat pyörähuollossa ottaneet 50 e/ kerta (jos mitään ei tarvi vaihtaa)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe