Collien kilpirauhasen vajaatoiminta

Kilpparikoira

Onko kokemusta collien kilpirauhasen vajaatoiminnasta? Miten ilmentynyt? Mulla on 2v uros joka on pidemmän aikaa ollut huono syömään, ruokahalun puutteen yhdistän ikään jolloin koira tuli ns. sukukypsään ikään. Pentuna ruokahalut oli valtavat. Olen kokeillut kaikenlaisia ruokia, mutta ei maistu... Se syö sen verran että pysyy hengissä. Sitten päätin ottaa verikokeet, jos niistä vaikka ilmentyisi jotain, kaikki muut arvot viitearvojen sisällä paitsi kolesteroli 12.8!!! Huolestuin korkeasta arvosta vaikkei paikallinen ell pitänyt sitä minään :( vaadin lisätutkimuksia, koska googlettamani tiedon mukaan se saattoi viitata kilpparin vajaatoimintaan. Sain onneksi uuden lähetteen ja tulokset jo samana päivänä. Sitten paljastui että arvot olikin ihan päin peetä. T4 alakanttiin ja THS yläkanttiin sekä niiden keskenäinen suhde tosi huono. Samantien aloitettiin lääkitys, 2tabl aamulla ja 2 tabl. illalla. Nyt kuuri kestänyt n.1½ vkoa. Ruokahalu ei ole parantunut, mutta yleinen vireystila ehkä aavistuksen parempi :) Onko muilla kokemuksia kyseisestä vaivasta ja miten nopeasti lääkitys vaikuttanut?

1

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyroksia

      colliesta ei ole kokemusta mutta kilpirauhasen vajaatoiminnasta kyllä. Lääke alkoi vaikuttaa noin 2 viikon kuluttua, koira piristyi ja turkkikin kävi takaisin kiiltäväksi. Tosin on vuosien myötä taas harvenutnut ja lähtenyt melkein kokonaan selästä ja rinnasta, siinyhä saattoi olla myös sieni-infektio jonka jälkeen karvat eivät kasvaneet takaisin. Thyroksiiniä on syöty nyt 5 vuotta.
      Koko ainana ruokahalussa ei ole ollut moitteen sijaa, mutta yleinen voimattomuus ja nopea väsymys olivat ne hälytysmerkit joiden vuoksi vein koirani lääkäriin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloinkohan saisin

      Unohdettua sinut, nainen.
      Ikävä
      104
      6433
    2. Mä saatan muuten olla

      Raskaana😅 näin siinä käy ...
      Ikävä
      125
      5601
    3. Osaatko runoilla?

      Kirjoita runo näin yön pimeinä tunteina. Kerro syvimmät tunteesi.
      Tunteet
      88
      3589
    4. Mies, kuinka monta kertaa

      päivässä katsot kuvaani?
      Ikävä
      42
      2772
    5. On pkeleen kova ikävä

      Tule katsomaan minua, tiedäthän reitit...
      Ikävä
      37
      2710
    6. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      41
      2675
    7. Sinua minä vaan

      Mies haluan, en muita. Vaikka mehän emme edes tunne toisiamme. 💚
      Ikävä
      29
      2491
    8. Jännittää nähdä sua taas mies

      Luulenpa että hymy tulisi väkisin vaikka koittaisin sitä peitellä. Kai me nähdään ettei tarvii viestiä heittää sulle päi
      Ikävä
      20
      2431
    9. Kadonnut henkilö

      Onneksi kadoksissa ollut henkilö on löytynyt.
      Suomussalmi
      6
      2345
    10. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      34
      2302
    Aihe