Narsistin tunteet, onko niitä?

Tutustukaa_

Mitä narsismi sitten oikeasti on? Minkälaisia tunteita narsistilla on?
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
"Narsisteilla on tunteita, hyvin vahvoja tunteita, niin hirvittävän ylivoimaisia ja negatiivisia tunteita että he kätkevät ne, vaimentavat ne, tukahduttavat ne ja muuttavat niitä toisiksi. He käyttävät lukemattomia puolustusmekanismeja selvitäkseen vaimennettujen tunteidensa kanssa: he projisoivat niitä, irrottavat ne asiayhteyksistään, älyllistävät niitä ja järkeilevät.

Kaikki yritykset lähestyä narsistia emotionaalisesti ovat tuomittuja epäonnistumaan ja synnyttämään vieraantumista ja raivoa. Kaikki yritykset "ymmärtää" (jälkikäteen tai etukäteen) narsistisia käyttäytymismalleja, reaktioita, tai narsistin sisäistä maailmaa emotionaalin termein - ovat yhtä toivottomia. Narsisteihin pitäisi suhtautua kuin luonnonlakiin tai onnettomuuteen, joka vain odottaa tapahtumistaan." -Lainaus Sam Vaknin

Tutustukaa Vakninin teksteihin ja muuhun tunnettuun ja tunnustettuun materiaan narsisteista, niin saatte selvyyttä mitä narsismi on.
Narsistit eivät kykene tuntemaan empatiaa joka on tärkein rakennusaine rakkaudessa.

"Narsistit eivät ole kiinnostuneita heille tärkeiden läheisten ihmisten kautta tulevista emotionaalisista tai älyllisistä virikkeistä. He kokevat tällaisen palautteen uhkana. Narsistin elämässä tärkeillä ihmisillä on hyvin selvä rooli: Ensisijaisen Narsistisen Lähteen varastointi ja annostelu, jolla narsisti säätelee nykyhetken Narsistista Lähdettä. Ei vähempää mutta ei todellakaan mitään enempää. Läheisyys ja kohtaaminen synnyttävät vain halveksuntaa. Halveksunnan prosessi toimii täysillä suhteen koko eliniän ajan."

12

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NiinMuttaMiksi

      Ketää jaksaa kiinnostaa lukea narsisteista sivukaupalla, jos jo tietää mitä narsismi on? Miksi tästä aiheesta aina keskustellaan täällä Suomi 24:llä?

      • earjgtaoreijga

        Minä olen oikeasti ja vedenpitävästi tuntenut narsistisen persoonallisuushäiriön omaavan (isäni), eikä minua kiinnosta puhua hänestä. Olen oppinut erinomaisesti n. 20 vuoden aikana tulemaan hänen kanssaan toimeen. Hänen luonteenpiirteensä ovat myös lieventyneet iän myötä, aivan kuten psykologian oppikirjoissa sanotaan.

        Muussa elämässäni olen pari kertaa tavannut pari tyyppiä, joiden arvioin voivan olla narsisteja. Lähinnä koska he muistuttavat tietyissä asioissa paljon isääni, kostonhimossa, moraalittomuudessa, yksinkertaisissa ajattelumalleissa jne. Ainoa kiinnostava ilmiö narsismissa on se, miten narsistit luovat yhteisön, jota "hoviksi" kutsutaan näillä hassuilla termeillä - siis miten joku oikeasti tottelee narsisteja ja menee hänen puolelleen vaikkei siihen olisi mitään rationaalista syytä ja miten narsisti saa esim. huiputettua asian laidat niin ettei toista puolta kuulla tai häntä esim. pidetään mielenvikaisena jolloin häntä ei oteta vakavasti.

        Noin muuten narsismissa ei ole mitään kiinnostavaa. En tajua miksi ihmiset jauhavat täällä siitä niin paljon. Varmaan koska se on hyvä leima. Se että väitetään että narsismin näkee pahantahtoisesta katseesta tms. kertoo lähinnä enemmän kirjoittajien omasta narsismista (piirteistä, ei persoonallisuushäiriöstä) kuin todellisuudesta.


      • Jatkan_kysym

        Jatkan kysymyksellä: miksi juuri tämä aloitus sai nämä ihmettelyt? Siis kysymykset, että miksi narsismista yleensä keskustellaan.
        Sinulle, kuka olet narsisti-isän tytär: Useita ns. uhreja on loukannut suunnattomasti jonkun narsistin teot. Esim. minun narsisti-psykopaattini (kuten häntä kutsun) toimii äärettömän moraalittomasti itseään arvostavienkin naisten kanssa, joskin repertuaariin kuuluu toisenlaisiakin. Minä arvostan itseäni, enkä missään nimessä ole sellainen halpahintainen hullu hutsunperke*e jonkalaiset olisivat sopivia narsistille ja hänen olemattomalle hirvittävälle moraalilleen.
        En hyväksy sitä mitä narsisti-psykopaattini teki enkä tule koskaan hyväksymäänkään. Tästä ei ole tulossa mitään kostoa, mutta tästä on tulossa täydellinen puolustus häntä ja hänenlaisiaan kohtaan.
        Jos sinulla on ollut aikaa sopeutua 20v tilanteeseesi, niin minulla tuota aikaa ei ole ollut, vaan jouduin yllättäin mielenvikaisen narsisti-psykopaatin tulilinjalle.
        Vastaatko sinä nyt puolestasi, miksi ihmettelet keskusteluja.


      • Minäkin_luulin
        earjgtaoreijga kirjoitti:

        Minä olen oikeasti ja vedenpitävästi tuntenut narsistisen persoonallisuushäiriön omaavan (isäni), eikä minua kiinnosta puhua hänestä. Olen oppinut erinomaisesti n. 20 vuoden aikana tulemaan hänen kanssaan toimeen. Hänen luonteenpiirteensä ovat myös lieventyneet iän myötä, aivan kuten psykologian oppikirjoissa sanotaan.

        Muussa elämässäni olen pari kertaa tavannut pari tyyppiä, joiden arvioin voivan olla narsisteja. Lähinnä koska he muistuttavat tietyissä asioissa paljon isääni, kostonhimossa, moraalittomuudessa, yksinkertaisissa ajattelumalleissa jne. Ainoa kiinnostava ilmiö narsismissa on se, miten narsistit luovat yhteisön, jota "hoviksi" kutsutaan näillä hassuilla termeillä - siis miten joku oikeasti tottelee narsisteja ja menee hänen puolelleen vaikkei siihen olisi mitään rationaalista syytä ja miten narsisti saa esim. huiputettua asian laidat niin ettei toista puolta kuulla tai häntä esim. pidetään mielenvikaisena jolloin häntä ei oteta vakavasti.

        Noin muuten narsismissa ei ole mitään kiinnostavaa. En tajua miksi ihmiset jauhavat täällä siitä niin paljon. Varmaan koska se on hyvä leima. Se että väitetään että narsismin näkee pahantahtoisesta katseesta tms. kertoo lähinnä enemmän kirjoittajien omasta narsismista (piirteistä, ei persoonallisuushäiriöstä) kuin todellisuudesta.

        "Hänen luonteenpiirteensä ovat myös lieventyneet iän myötä, aivan kuten psykologian oppikirjoissa sanotaan."
        Minäkin luulin, että tuntemani narsisti-psykopaatin luonteenpiirteet olisivat iän myötä lieventyneet, mutta erehdyin suuresti ja kohtalokkaasti. Hän oli tullut vain äärettömän paljon ovelammaksi. Toimii hitaasti ja harkiten. Lopputulos erittäin kohtalokas uhrille.
        Palaan tuohon oppikirjajuttuun myöhemmin.


      • aregoieragorei
        Minäkin_luulin kirjoitti:

        "Hänen luonteenpiirteensä ovat myös lieventyneet iän myötä, aivan kuten psykologian oppikirjoissa sanotaan."
        Minäkin luulin, että tuntemani narsisti-psykopaatin luonteenpiirteet olisivat iän myötä lieventyneet, mutta erehdyin suuresti ja kohtalokkaasti. Hän oli tullut vain äärettömän paljon ovelammaksi. Toimii hitaasti ja harkiten. Lopputulos erittäin kohtalokas uhrille.
        Palaan tuohon oppikirjajuttuun myöhemmin.

        Jos henkilö on oikeasti psykopaatti, niin narsismileima on turha, koska se sisältyy tohon psykopatiaan. Psykopaatit ovat hyvin erilaisia kuin perus narsistit.


      • Minä_en_

        Minä en ole varma, että se sisältyy, koska jossain määritteissä sanotaan että "usein".
        Täällä keskustelualueella se ei turha sen takia, että täällä keskustellaan narsismista. Omalla narsisti-psykopaatillani on kummatkin piirteet sikavahvoina, narsismin ja psykopatian. Kovasti esittää kulkevansa kaidalla polulla niin ettei jää kiinni, kuten narsismiin kuuluu.


    • hei_hei_

      Katkerat ämmät täällä taas... :D

    • halloota_hei

      Lopettakaa tuo Sam Vakninin seuraaminen. Mies heittää omaa "faktaansa" peliin ja nauttii kun pystyy jopa pelottamaan ihmisiä niillä. Kaikesta huomiosta hän on vaan otettu ja elää siitä. Hän tekee käsitteestä mahd.monimutkaista jotta siitä heriää keskustelua tästä eteenpäin kuten täällä ollaan nähty. Vaknin osaa tieteellistää aiheen koska siitä ei varsinaisesti olla aivan tiedepiireissäkään nykyään juuri sitä tiettyä mieltä. Psykiatriassa löytyy monia teorioita narsismiin. Itse edelleenkin noudatan maalaisjärkeä asiassa...

      • Ai_että_

        " Hän tekee käsitteestä mahd.monimutkaista jotta siitä heriää keskustelua tästä eteenpäin kuten täällä ollaan nähty. "
        Ai että oikein tekemällä tekee monimutkaista? Minun mielestäni ennemminkin yksinkertaistaa käyttämällä vertauskuvia joiden kautta maallikkokin ymmärtää mistä on kyse.
        Toisille tieto lisää tuskaa, toisia se vapauttaa. Ehkä on parempi, että ei keskustele asiasta jos ei halua. Minua sensijaan ihmetyttää, että miksi kukaan yrittää estää toisia keskustelemasta. Kerropa sinä se minulle.


    • Up_

      up.

      • mun_narsisti

        Mun "narsisti-psykopaatti" blaa blaa blaa...


      • Kiire_jo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1053
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      730
    7. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    8. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      724
    9. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      710
    10. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    Aihe