Kilometrejä tulee vuodessa 30-40 tkm, joten dieselin osto edessä. Ajan pelkästään matka-ajoa.
Jonkun verran olen jo katsonut vaihtoehtoja. Oikeastaan mitä halvempi ja vähäkulutuksisempi dieselauto, sen parempi. Jotkut ovat olleet 300-400 tkm ajettuja, vm. 2003-2006 ja hintapyynti 4000-7000. Onko tällaisia turvallista ostaa? Mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota? Yksi vaihtoehto on ostaa pikkuauto uutena, mm. Seat Ibiza, Renault Clio, Ford Fiesta, Hyundai i20 tai i30, Opel Corsa, Mazda 2 tai VW Polo. Kuinka pitkiä kilometrejä näillä voi ajaa? Autoa olisi tarkoitus pitää kuusi vuotta tai miksei pidempään, jos korjauskulut ei kasva liian suureksi.
Halpoja vaihtoehtoja voisi olla nämä:
Vm. 2005 VW Bora voisi olla vaihtoehto, ajettu 250000 km, 3500 euroa
Vm. 2006 Audi A4, 1.9 TDI, ajettu 400 tkm, 6000 euroa
Vm. 2003 Skoda Octavia, ajettu 350 tkm, 4000 euroa
Tai ehdotuksia? Ford Mondeo tai Focus?
Diesel hankinnassa - onko paljon ajettu hyvä?
11
2604
Vastaukset
- KilometrejäMittarissa
Kannattavuus riippuu myös auton yleisestä luotettavuudesta ja laadusta, ei pelkästään ajokilometreistä. Eikä saa unohtaa edellisten omistajien viitseliäisyyttä huoltaa sitä autoa. Jos autoa ei ole huollettu asianmukaisesti on edessä jossakin vaiheessa kalliita remontteja. Tuollaisia yksilöitä kannattaa välttää, jos edullisia kilometrejä haluaa. Eräs ymmärtääkseni yleinen laiminlyönnin paikka huolloissa on automaattivaihteistoissa öljyjen vaihto, tai sen tekemättä jättäminen koska harvemassa merkissä se kuuluu normaalihuoltoon, vaan se pitää tilata erikseen ja siksi jää helposti tekemättä.
Esim. isoilla volvoilla ajetaan järjestään tolkuttoman suuria määriä, ja ymmätääkseni ne ovat luotettavia menopelejä. Tietenkin noilla kilometrimäärillä tulee osia vaihdettaviksi, mutta ne ovat pääsääntöisesti ns. kulutusosia. Noilla ajomäärillä on todenäköisesti ne tyyppiviat jo saatu korjattua edellisten omistajien toimesta. - hkhkjhgfd
Yleensä VAG-konsernin paljon ajetut dieselit on syytä unohtaa. Tahtoo olla niin, että kilometreille alkaa syntyä kohtuuttomasti korjauskustannuksia.
- 2.0TDI
Turhaa yleistät VAGia. Kyllä km lisääntyessä kaikkiin dieseleihin vikoja tulee merkistä riippumatta. Hyvä huoltohistoria takaa enemmän.
- E220_CDI
Ja kestäväksi jo havaittu tyyppiviaton malli.
Käsite "VAG diesel" sisältää kymmeniä erilaisia malleja vuosien varrelta. Niillä on erilainen ennuste ja seassa on todella hyvin kestäviäkin. - Uteliaszxz
Ja mikähän olikaan se kestävä VAG-diesel?
Uteliaszxz kirjoitti:
Ja mikähän olikaan se kestävä VAG-diesel?
Onhan noita. Esimerkiksi vuosituhannen alun 1.9 TDI oli lähes ikiliikkuja. Moni muu osa toki saattoi pykiä, mutta moottorissa todella vähän ongelmia.
- onhanNiitä
Äiteellä isun jäljiltä Fabia 1.9 SDI, jolla ajettu 600.000km.
Joku postinjakaja oli ajanu tommosella yli miljoona kilometriä.
- Mun_mielestä
Jos olet katsonut Renault Clioa, niin sellaisen saa dieselinä jo melko uutena (2006 hintaan 5000 €, 2009 hintaan 7000 €, 2013 hintaan 7650 €). Siinä on sama diesel 1,5 (matalaviritteisenä) minkä Mercedes-Benz otti mallistoonsa.
Clion kokoluokassa rengaskulut ovat edullisia, luultavasti vakuutukset ja painosidonnainen dieselverokin. Huonoja puolia on ohjausnivelet joista voi tulla katsastuksessa hylkäys, ja edullisen hankintahinnan vastapainona luonnollisesti huono jälleenmyyntiarvo koska Suomessa merkki ei ole yhtä haluttu kuin Toyota tai VW. Keski-Euroopassa Clio on yleinen automalli, Toyota taas on melko harvinainen.
Clio kasvoi muistaakseni vuosimallista 2006 jo "oikean auton" kokoluokkaan (kuten vanhemmat Golfit, Borat yms.) vaikka sen nimi viittaa ahtaaseen pikkuautoon. - HankalaYhtälö
Mikäli et ole masokisti niin kovin pienet koirankopit voit heti unohtaa noilla ajomäärillä per vuosi,miksi ajamisen pitää olla kärsimystä hengenvaarallista jollain kaupunkiautoksi suunnitellulla koppimopolla pitkillä maantietaipaleilla?
Niin se vaan on,tykkäät tai ei.
Taasen moisia yli 300tkm ajettuja isompiakin muuten ok kannattaa välttää,vikaa piisaa ja lisää tulee kaiken aikaa koska ei näitä nykyautoja tehdä ikiliikkujiksi vaan se on se 10v kun ne maailmalla paalataan ja silleen suunniteltukin,paitsi jos rahdataan Suomeen mittariviritettyinä tai ostat tuoreen vm mutta rajusti ajetun ex- Suomi taksin/Ex-kaupparatsun auton,ei hyviä valintoja hintaansa nähden...
Keskikokoinen ja noin 1,6litrainen,yksityiskäytössä ollut ja alle 150tkm ajettu,alle 10v vanha ja kunnon huoltohistorialla,merkin ja mallin voit valinta mieltymyksesi/kukkaron mukaan voisi olla se paras valinta mutta noilla sinun km/vuosi tuokin on pian loppu... - Vaihtomittaristo
Juuri niinkuin tuo HankalaYhtälö kirjoittelee,vältä paljon ajettuja isompiakin autoja oli sitten MB,Volvo,BMW tai joku muu "kestäväksi"tunnettu automerkki koska ei ne nykyään sen kummempia ole kiitos elektroniikan räjähdysmäisen lisääntymisen sekä koko autokulttuurin säästökampanjoilla tuotantomäärillä joilla tuotetaan enempi "kertakäyttöautoja"joilla ei tosiaan tarkoitettu enää ajaa "satoja tuhansia "niinkuin ennenvanhaan,siis tämä idea on niinkuin jakohihnat ym joilla km-aikaraja minkä suunniteltu kestämään suht hyvin ja uutta tilalle,vanha roskiin-paaliin-kierrätykseen eli mitään ei enää korjailla vaan osa vaihdetaan kokonaisuutena niinkauan kuin kenenkin kukkaro korjaamoshowta kestää jos aikoo tekohengittää paljon ajettua autoaan.
Alihankkijat kilpailutettu äärimmilleen eikä mitään pelivaraa saati eksta kestävyyttä mihinkään osiin laitettu,päinvastoin!
Mahdollisimman vähän ajettu,ei Saksantuonti ellet 100%tiedä mikä se on oikeilta km(hyvin vaikeaa jos joku isokorinen Saksalainen merkki)tai sitten oltava sellainen malli johon ei tyhmäkään tehtaillut 250-500tkm edes Saksassa,siis keskikokoinen ja vaikka joku Ranskalainen,Italialainen,pienehkö Opel-Ford-VW ym miten mielit ,mitä löytyy ja perustekniikalla perusvarustein jos aiot muiltakin sähkö ym murheilta edes jotenkin säästyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71252Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän191245- 51166
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21164Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis11143Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,11141Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21134Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p421127Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä31119Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta21110