Purjehduksen alkeista

noviisisailori

Olen vasta-alkaja purjehtimisessa ja olisi kaivannut neuvoja muutamiin perusjuttuihin. Veneenä H-vene perusvarustein. Muutamia kertoja olen tuolla jo veneillyt, ja kivasti kulkee, mutta...

1. Mikä olisi paras tapa lähteä liikkeelle purjeilla? Minulle neuvottiin, että satamasta ulos moottorilla ja sitten hiljaa vastatuuleen, sitten iso ylös ja vasta sen jälkeen fokka. Molemmat siis toki esivalmisteltu rannassa nostoa varten. Lopuksi moottori pois päältä ja nokka kohti määränpäätä. Ainakin tämä toimii.

2. Mikä on fiksuin tapa toimia puuskaisessa tuulessa. Kryssiessä lienee kääntää keulaa tuulta kohden, jos vene kallistuu liikaa, mutta entäpä sivumyötäisessä? Jos kääntää myötäiseen, niin saako puomin helposti päähänsä? Olisiko tällaisessa fiksua käyttää jotain köyttä estämässä puomin hallitsematon puolenvaihto?

3. Jos lähtee/joutuu hieman kovempaan keliin ( 15 m/s) niin onko helpompaa hallita venettä pelkällä fokalla vai isolla? Eli kumpi kannattaa laskea ensin. Reivejä ei isossa ole. Fokan koosta (tyypistä) en tiedä, mutta skuuttikulma tulee hieman maston taakse.

4. Millaisella tuulella H-veneen saa niin nurin, että tulee vettä istuinkaukaloon muutenkin kuin pärskeinä? Onko riski tällaiseen oikeasti olemassa, jos on järki mukana purjehtiessa. Matkassa pääosin kaksi ihmistä eikä mitään roikkumisremmejä tms.

5. Millaisia yllättäviä vaaratilanteita voi tulla, joihin kannattaa varautua? tarkoitan nyt vain tuota veneen/purjeiden hallintaa, en niinkään navigointia tai muuta. Se on paremmin hallinnassa moottorivenekokemuksen kautta.

9

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaus1

      = purjehduskurssi.

      • thsrtwt6y

        Tai vittuilun alkeiskursille.


    • 407

      1. Älä lähde satamasta purjeilla, jos vähänkin on vaara että muiden kalustoa (miksei omaakin!)hajoa! Kun saat tuntumaa enemmän, ehkä sitten!
      2. Vene pyrkii luonnostaan nousemaan tuuleen. Voit koittaa vaikka laskemalla pinnan irti. Eli kun vene puuskassa "nousee", joudut ajamaan alespäin! Purjeista pitää saada sitä liikaa voimaa pois. Puomiliikkiä kireämmälle, hekkiä kireämmälle (takaharus) jne. Näin hallittavuus paranee. Jos haluat näitä kokeilla, älä tee sitä ahtaissa paikoissa. Isopurjetta pitää puuskassa laskea skuutista reippaasti ja puuskan jälkeen sitten taas kiristät sitä.
      3. Kai siihen isoon voi reivijärjestelyt tehdä, jos sitä ei tarpeaksi latistettua...
      4. Peruspurjeilla aika hankala saada edes broatcaamaan kunnolla. Ehkä spinnulla saa sen verran poskelleen.. Mutta avotilahan on itse tyhjenevä, eli jos sisälle ei mene vettä, pitää vaan pysyä kyydissä!(helat valjaille helpottaa). Kyllä se oikenee, kun tarpeeksi kallistuu ensin. En koskaan kokeillut pelkällä keulalla, mutta jos rantautua pitää, niin pelkällä keulalla helpompaa...
      5. Itsellä oli alussa tilanteita, että isopurje jäi "lukkoon" fallista ja ranta lähestyi. Siinähän on se lukko ison fallille, eli pitää vähän nostaa fallista että saa sen alas. Nosto piihin, fallin kiristys ja löysäys ja purje tulee piissä alas.
      Hyvä valinta aloittaa H:lla, kiva vene seilata! Ja kun harjaannut, niin spinnulla niitä hauskoja tilanteita riittää! Juonikkaita tuulia!

    • fefewf

      "1. Mikä olisi paras tapa lähteä liikkeelle purjeilla?"

      Laitetaan purjeet nostovalmiiksi. Käännetään vene menosuuntaan laituripiakassa. Nostetaan fokka ja purjehtiaan tilaan jossa voi nostaa isopurjeen.

      "2. Mikä on fiksuin tapa toimia puuskaisessa tuulessa"

      Kryssisä jos haetaan korkeutta, niin nostetaan tuuleen. Muuten päästeen levakia ja isopurjeen sukuuttia.

      "3. Jos lähtee/joutuu hieman kovempaan keliin ( 15 m/s) niin onko helpompaa hallita venettä pelkällä fokalla vai isolla?"

      Fokalla, reivaamataon iso voi olla liian iso.

      "4. Millaisella tuulella H-veneen saa niin nurin, että tulee vettä istuinkaukaloon muutenkin kuin pärskeinä?"

      15 m/s spinulla.

      "5. Millaisia yllättäviä vaaratilanteita voi tulla, joihin kannattaa varautua?"

      Peräluukku kiinni kovassa kelissä. Istumalaatikon tyhejnnysröörit pitää toimia. Vnatit oltava tiukalla kovassa kelissä ja maston pysyä sivusuunnassa suorana.

    • Hii-o-hoi

      Matkapurjehtijan kannattaa ilman muuta teettää H:n isoon vähintään yksi reivi. Mikä tahansa purjeneulomo tekee nopasti eikä maksa paljon. Helpottaa kovan tuulen purjehdusta huomattavasti.

    • noviisisailori

      Kiitoksi asiallisista vastauksista. Aikomus on toki ajaa satamista ulos ja sisään moottorilla, mutta se oikeaoppinen purjeiden nostomanööveri sen jälkeen hieman askarruttaa. Saako ison ylös, jos nostaa fokan ensin vai jumittaako mastoliikki, jos fokassa on vetoa? Vai silloinkin vain keula tuuleen ja vasta kun molemmat purjeet ovat ylhäällä, niin vetoa purjeisiin? Vai riittääkö, että puomi on vapaa isossa ei ole vetoa?

      Tai vaihtoehtoisesti jos lähtee liikeelle rannasta pelkällä fokalla (olen kokeillut, toimii hyvin kun on tilaa) niin sitten vain keula tuuleen ja iso ylös, ja menoksi?

      Jos on ahdas paikka niin ilmeisesti pelkällä fokalla on helpompi hallita venettä kuin Isolla?

      Ja tuo sivumyötäisen puuskanhallinta on aika outo. Takaharus kireälle, niin ei kallistele ja sitten vaan skuuttia löysäämällä kallistusta pois. Ei siis suuntaa kannata muuttaa niin kuin kryssiessä?

      Spinnua en taida vielä uskalla kokeilla, ellei sitten ihan pläkään joudu.

    • Manovaari

      H-lla nousevat purjeet kyllä kummassa järjestyksessä tahansa, se myös kulkee niin pelkällä fokalla kuin pelkällä isollakin sen aikaa kun jälkimmäinen on ylhäällä.

      Itse tapaan nostaa kuitenkin ensin ison, koska se ei oikein nouse - aivan kevyttä tuulta lukuunottamatta - kuin piissä. Kun pursi liikkuu jo kivasti isolla, fokan vetelee ylös vauhtia pysäyttämättä. Ison nostamista ei siis rajoittaisi fokan veto mastoliikissä, vaan veto isossa. Piissähän fokkakaan ei vedä.

      Pelkällä fokalla tulee kovalla tuulella hankaluutta vendoissa, pelkkä iso kovalla tuulella on taas ärsyttävän kärkäs nousemaan. Tykkään pelkästä reivatusta isosta, jos meno menee muuten ikäväksi.

      • noviisisailori

        "Ison nostamista ei siis rajoittaisi fokan veto mastoliikissä, vaan veto isossa. "

        Tätä hieman tarkoitin, että jos fokalla ajaa niin ylös vastaiseen kun voi, niin saako Ison silti ylös jos sen skuutti on vapaa, eli puomi kääntyy sivulle. Vai jumittaako tuolloinkin? Purjeessa ei ole ratsastajia (?) vaan liikki menee maston sisään ja on aika jäykkä nostaa ihan piissäkin. Helpostihan tuon tietysti kokeilee ja kääntää sitten piihin, jos ei nouse. :)

        Vielä sellainen kysymys, että mitä mieltä olette spinnupuomin käytöstä täysmyötäisellä pitämään fokan skuuttikulma ulkona? Ns. virsikirjassa. Mihin se puomin toinen pää kannattaisi kiinnittää, kun on liian pitkä mastolta skuutille. Toimisiko sellainen, että laittaa vaikka köyden maston juurelta etuharuksen juureen ja tekee siihen sopivaan kohtaan lenkin (lähelle mastoa), johon puomin toisen pään sitten kiinnittää. Näin saisi fokan pysymään ulkona hyvin hiljaisella tuulella.

        Spinnu olisi kait se oikea tapa mennä täysmyötäiseen oikein hiljaisella tuulella, mutta se lienee kertaluokkaa hankalampi viritys ja ehkä turhan monimutkainen näin alkuun.

        Millainen mahtaa olla veneen vauhtiero myötäisellä, jos käytössä on tuo virsikirja tai sitten spinnu? Jos vaikka 2-3 m/s tuulta


      • hii-o-hoi

        >>"Purjeessa ei ole ratsastajia (?) vaan liikki menee maston sisään ja on aika jäykkä nostaa "
        Laitata ihmeessä isoon ratsastajat. Purje nousee todella helposti verrattuna maston sisään menevään liikkiin, ei tarvitse kuin vetää nostimesta. Samoin tulee alas melkeinpä itsekseen, ei tarvitse juurikaan vetää alaspäin. Nopeuttaa paljon purjeen nosto- ja laskuaikaa. Kokemusta on.
        Ratsastajat saa teetettyä purjeneulomossa, ei maksa pajoa.

        >>" jos fokalla ajaa niin ylös vastaiseen kun voi, niin saako Ison silti ylös..."
        Aja fokalla. Kun on aika nostaa iso, niin käännä keula tuuleen ja nosto iso. Vene pysyy sen nostohetken kyllä suurin piirtein tuuleen päin - kun on ne ratsastajat isossa niin nosto sujuu nopeasti. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe