voiko sossu ottaa työttämyysetuuden huomioon millo

ei_aivot_riitä

milloin sattuu? kun vuodessa maksetaan 13 kertaa niin kerran sattuu 2 työttömyystukee kuukauden sisälle.

Kysymys kuuluu otetaanko tuki huomioon niin kuin tulee tilille tai jotenkin muuten sossun oman ajatuksen mukaan?

Sain yllättäin vastauksen sossusta että en saisi ensikuussa toimeentulotukea ?!?!?! etukäteispäätös vaikka olen viime marraskuussa saanut 2 työttömyystukea kuukauden säsällä?

Vastaus oli tämä:
"Työttömyyspäivärahat otetaan tulona huomioon maksujen mukaan ja kerran vuodessa maksuja on 40pvltä. "

Mitä tarkoittaa?

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nojotakin

      Silloin kun itse olin sossun asiakkaana ja kun pakottivat minut lopettamaan akateemiset opintoni koska asuinkunta halusi säästää sossutuissa, niin takautuvasti tuleva ensimmmäinen työttömyyskorvaus otettiin huomioon siten, että ensimmäinen erä elämäni ensimmäisestä työttömyyskorvauksesta meni suoraan asuinpaikkakuntani sossulle, minulle edes ilmoittamatta. Soitin asiasta järkyttyneenä Kelaan, missä sielläkin asiaa ihmeteltiin, mutta niin se vain oli. En nähnytkään ensimmäistä erää työttömyyskorvauksestani omalla tililläni, joka tilastoissa kuitenkin katsotaan muka saamakseni tueksi. Sossulta olin silloin saanut noin 240 euroa kuukaudeksi ja senkin takaisinperintäpäätöksellä joka siis meni asuinkaupungin sossun kassaan työttömyyskorvauksen takaisin perinnällä,, työttömyyskorvauksen odottelu ylipäätään kesti puolitoista kuukautta. Surkeinta asiassa se, että työhistoriaa pikkusen enemmän ja elämäni ensimmäistä kertaa työttömyystuilla, mutta eikai kukan mieti jotakin lakisääteistä puuttuvaa viissatasta siinä vaiheessa, jos on kyse siitä, että pysyyko hengissä vaiko ei. Joku olis tehnyt vastaavasta oikeusjutun, koska oikeus olisi.

      • lisäys

        Ja lisään vieä tekstiini, että ikinä ei ole ollut maksuvaikeuksia, että sossun perinnät oli kohdallani ihan rahastusta, jossa katsottiin tiliotteita kyyläten subjektiivisella tulkinnalla, että joku saa suvultaan vähämääräisestikin rahaa, ja että muka siksi voitais yksittäinen ihminen jättää täysin vaille yhteiskunnan lakisääteisiä minimisosiaalitukia... Minusta täysin vaille yhteiskunnan lakisääteisiä tukia jättäminen on sitä, että ihminen saa Kelalta parisataa asumislisää ja lisäksi takaisinperinnällä sossulta 240 euroa, mitkä yhteensä kokonaisuudessaan tulottoman ihmisen yhteiskunnalta valtiolta kuukaudeksi selviämiseen saamat rahat kokonaisuudessaan. Aikoinaan sosiaalitoimisto oli tosin vielä törkempi, kun kerran sain 13,99 euroa tukea ja tulot oli Kelan yleinen asumislisä eikä mitään muuta, itsenäisesti asuvalla.

        Ja ei en pässit ole sosiaalitukihuijari, vaan jos minä alkaisin hakea lakisääteisiä tukiani, sitten punttinne tutisi. Olen esimerkiksi yhdeksän vuotta elänyt vailla yhteiskunnan minimisosiaaliturvaa: sen varmaan voi hakea takautuvasti?


    • 0hm0

      "Työttömyyspäivärahat otetaan tulona huomioon maksujen mukaan ja kerran vuodessa maksuja on 40pvltä. "


      Kysäiseppä, että milloin sinulle on tullut tai on tulossa se 40 päivän satsi.

      Onhan se totta, että työttömyysraha maksetaan 20 päivältä ja näitä jaksoja sattuu johonkin kuukauteen 2 kpl.

      Sekin on totta, että sossun pitää tehdä niitä päätöksiä olemassa olevien faktojen perusteella, ei siihen mitkään viime marraskuut liity (näin kesällä).

      Sossu voisi kyllä ottaa käyttöönsä kertoimen 21,5. Jos eivät ole aikaisemmijn ottaneet käyttöön tätä kerrointa, niin se on heidän häpeänsä.

      Laita vaan uusi hakemus ja katso sitten sitä perustelua ja laskelmaa.

      • arki_on_kovaa

        0hm0: vastaus.
        Minulle tuli satsi joulukuussa 2014, 40 päivää työkkäriä ja en silloin hakenut ollenkaan sossusta.
        Nyt sitten heinäkuun laskennassa (ennakkoon tekivät heinäkuun päätöksen vaikka olin hakenut hakemuksella kesäkuun toimeentulotukea ja siihen liitteenä kaikki kuitit, tiliotteet yms) ottivat huomioon 3 kuukauden tuloja! joo kyllä. Heinäkuun laskelmassa: kesäkuun 15 päivä tullut työmarkkinatuki ajalta (14.5-10.6) ja asumistuki 1.7 tullut ja arviona heinäkuun 15 tulevaksi työmarkkinatuki (11.6-8.7)....siis nyt muuttui käytäntö sossun "laskentaliitteessä" ottivat eka kertaa tuloiksi sellaisia tuloja joita ei ole tullut tilille! Tulevaisuutta ennustetaan :D:D:D:D

        Katsoin että tää heinäkuu menee 265 euron rahoilla: en siis saa edes sitä perusminimia 485 summaa.

        Onkohan sossu toiminut lakien ja sääntöjen mukaan.?


      • 43984389489
        arki_on_kovaa kirjoitti:

        0hm0: vastaus.
        Minulle tuli satsi joulukuussa 2014, 40 päivää työkkäriä ja en silloin hakenut ollenkaan sossusta.
        Nyt sitten heinäkuun laskennassa (ennakkoon tekivät heinäkuun päätöksen vaikka olin hakenut hakemuksella kesäkuun toimeentulotukea ja siihen liitteenä kaikki kuitit, tiliotteet yms) ottivat huomioon 3 kuukauden tuloja! joo kyllä. Heinäkuun laskelmassa: kesäkuun 15 päivä tullut työmarkkinatuki ajalta (14.5-10.6) ja asumistuki 1.7 tullut ja arviona heinäkuun 15 tulevaksi työmarkkinatuki (11.6-8.7)....siis nyt muuttui käytäntö sossun "laskentaliitteessä" ottivat eka kertaa tuloiksi sellaisia tuloja joita ei ole tullut tilille! Tulevaisuutta ennustetaan :D:D:D:D

        Katsoin että tää heinäkuu menee 265 euron rahoilla: en siis saa edes sitä perusminimia 485 summaa.

        Onkohan sossu toiminut lakien ja sääntöjen mukaan.?

        Kyllä tuo ihan oikein on, paitsi siinä tapauksessa että tuo ajalta 11.6-8.7 maksuun tuleva työmarkkinatuki tulee maksuun vasta 15.7 tai sen jälkeen.

        Nuo 2 työmarkkinatuen maksuerää eivät aina tule joka vuosi samalle kuulle, vaan vuonna 2014 olet saanut ne joulukuussa, vuonna 2015 heinäkuussa ja vuonna 2016 ehkä vaikka marraskuussa.


    • ou444434

      Sinulla ei ole 21.5 kerrointa käytössä joten kerran vuodessa joudut siihen tilanteeseen että sinulle tulee yhden kalenterikuukauden aikana maksuun 2 työmarkkinatuen 20pv erää jolloin sinulle ei synny toimeentulotuen vajetta etkä saa toimeentulotukea sinä kuukautena.

      Vuonna 2014 sinulle tuli 2 työmarkkinatuen maksuerää maksuun marraskuussa, vuonna 2015 sinulle tulee 2 työmarkkinatuen maksuerää maksuun elokuussa. Vain kerran vuodessa tulee maksuun 2 erää, joten toistamiseen sinulle ei enää noin käy tälle vuodelle. Hyvä että sossu osasi sinua "varoittaa" ennakoon tästä niin osaat varautua siihen etukäteen.

      • Ei_aivot_riitä

        Kiitos tiedosta. Huomenna käyn juttelemassa sossutädillä kun selvitti puhelimessa jotain aivan ihmeellistä...kun olivat jotenki toukokuun hakemuksessa tehneet jo päätöksen kesäkuulle ja kesäkuun hakemus oli jo jotenkin lukittu ja sitten kelan maksama kesäkuun työttömyyskorvaus siirrettiin tulona heinäkuulle....eli teoreettisesti jotenkin huijaavat minua...olen koko kevään saanu samat summat työkkäristä ja sossusta nyt sitten ilmeisesti tekevät kiusaa...huomenna selviää kun en ole edes päätöstä saanut postissa vaan olen puhelin tietojen varassa mutta kolme sossutätiä selitti saman asian....soitin jo sosiaaliasiamiehelle niin hänkin sanoi että ei viimevuoden lopun asia pitäisi nyt vaikuttaa....en viitsi paikkakuntaa paljastaa mutta etelässä radan varrella..


      • sugfydgffygfyg
        Ei_aivot_riitä kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Huomenna käyn juttelemassa sossutädillä kun selvitti puhelimessa jotain aivan ihmeellistä...kun olivat jotenki toukokuun hakemuksessa tehneet jo päätöksen kesäkuulle ja kesäkuun hakemus oli jo jotenkin lukittu ja sitten kelan maksama kesäkuun työttömyyskorvaus siirrettiin tulona heinäkuulle....eli teoreettisesti jotenkin huijaavat minua...olen koko kevään saanu samat summat työkkäristä ja sossusta nyt sitten ilmeisesti tekevät kiusaa...huomenna selviää kun en ole edes päätöstä saanut postissa vaan olen puhelin tietojen varassa mutta kolme sossutätiä selitti saman asian....soitin jo sosiaaliasiamiehelle niin hänkin sanoi että ei viimevuoden lopun asia pitäisi nyt vaikuttaa....en viitsi paikkakuntaa paljastaa mutta etelässä radan varrella..

        Käy sääliksi, jos joku joutuu hakemaan toimeentulotukea, vaikka saisi työttömyyskorvausta... Minä en tiedä mistä te täällä puhutte, mutta ainakin toimeentulotukilaki menee sillä tavalla, että toimeentulotukea hakeneen tulot katsotaan siltä ajalta toimeentulotukipäätöksiä tehtäessä, jolloin toimeentulotukea toimeentulotukea hakeva hakee. Toimeentulotukea joskus hakenut ja saanut ei ole vastuussa sossulle enää sitten, kun ei toimeentulotukea hae eikä saa, tukimuotoa toimeentulotuki ei siten ole - ainakaan vielä - samanlainen tukimuoto kuin ovat esimerkiksi Kelan etuudet. Tietysti kunnat voivat yrittää "säästää" myöntämällä mahdollisimman vähän toimeentulotukea siihenkin ilmiselvästi oikeutetuille ja se perustuu siihen, että ihmset eivät jaksaisi valittaa päätöksistä, kun toimentulotukiroposten hakeminenkin maksaa hakijalle järjistäen(!) jo melkein enemmän kuin tuki mitä sossusta voi saada ja on lisäksi nöyryyttävää. On takavuosilta kokemusta toimeentulotuen hakemisesta mikä ei minua ihmisenä mitenkään suuremmin kokemuksena jalostanut saamani kohtelun perusteella ja jos minua joku asia loukkasi, niin niiden nillikoiden mielisairas - joskin ilmeisesti ihabn laillinen - laskentakaava, jossa ne pystyy esittämäään paperilla myöntäneensä toimeentulotuen hakijalle enemmän toimeentulotukea kuin ovat myöntäneet, tyyliin ynnäilemällä ja lisäilemällä budjetteihinsa ihmisen toimeentulotuen hakijan omalta suvultaan saamia omiakin rahoja, ajatuksella että "KAIIIIKKIEN toimeentulotuen hakijoiden kertakaikkiaan pitää pärjätä sillä 480 jotakin eurolla ja kiitti me otetaan, jos sun vanhemmat sua auttaa ja vielä valitetaan ja arvostellaan siitä, että mihin sä toimeentulotuen hakija OMAT rahasi käytät, ne jotka ei tule meidän kunnan kassasta..."


        Eikö sulla ole ketään sukulaisia tai ystäviä, joilta voisit pyytää minimisosiaaliturvastasi puuttuvat muutamat kympit, ettei tarvitsisi sossuun mennä, tai etkö voi vaihtoehtoisesti tehdä vaikka joitakin hanttihommia, jos työttömyyskorvaus ei riitä arkimenoihisi? Tietysti voi olla monenlaisia tilanteita, ja jos esimerkiksi olisi vaikkapa sairautta, ei mikään köyhä lääkemenojaan välttämättä pysty maksamaan mistään työttömyyskorvauksista ja siksikin kai monet ovat pakotettuja menemään sossutoimiston nöyryytettäväksi, mikä kyllä tuhoaa varmuudella ihmisen uskon yhteiskuntaan, jos siinä tilanteessa pidempään joutuu kukaan elämään.

        Ihan järkyttävää, jos kukaan esimerkiksi työttömyyskorvausta saava joutuu käymään sossussa vielä lisäksi!


      • kdhufyufhggth

        Ja lisään vielä, että onneksi en sossun asiakkaana joudu olemaan, kun noita juttuja lukee! Minua aikoinaan kun olin sossun asiakas pidettiin ns. löysässä hirressä, eli myönnettiin putkeen reippaasti yli puoli vuotta sellaista alennettua toimeentulotukea millä lie perusteilla joita minulle ei edes selvitetty ja jolla rahalla ei olisi pysynyt edes hengissä minun lääkekuluillani, mitään rikkomuksia en ollut tehnyt ja hain ihan laillisesti kunnassa omassa vuokra-asunnossa minulle kuuluvaa sosiaaliturvaa, kun en opiskelijana halunnut jättää opintojani kesken. Se oli ihan kauhea kierre muistan sen silloisen sossun asiakkaana olemisen karmeuden, koska sitten kun se alennettu toimeentulotuki ei koskaan tietenkään riittänyt elämiseen vaikka pienet menot aina onkin ollut ja raha-asiani hyvin ja asiallisesti hoitanut aina, niin sitten olin pakotettu lainaamaan ja pyytelemään joka kuukausi sukulaisilta avuksia, minkä taas sosselitoimisto katsoi perusteeksi jatkaa alennetun toimeentulotuen maksamista. Opiskeluani väitti sosiaalitoimisto tukeneensa, vaikken ollut edes opiskelemisperusteella tukea hakenut, vaan kunnassa asuvana, joka en voinut saada mitään muutakaan ensisijaista tukea tilanteessa. Loppujen lopuksi "palkitsivat" (sarkasmia) minut vielä siten, että kun olivat ensin pakottaneet minut lopettamaan vägästä kiinni olleet maisteriopintoni, vielä varastivat itselleen työttömyyskorvauksenikin ensimmäisen erän kyseinen sossutoimisto, mitä ihmetteli ihan Kelakin, eli sillä tavalla tässä maassa kohdelllaan pienituloisia ja köyhiä.... Ja minä jäin siinä, vaikka en todellakaan ollut suunnitellut jääväni peukaloita pyörittelemän ja työttömäksi työttömyyskorvauksille, niin taloudellisen pakon edessä menemään työttömän kirjoihin, kun ei työtäkään jolla eläisi tosta vaan järjesty ihmiselle jolla on opunnot vähästi kiinni kesken. Jos sosiaalitoimisto olisi myöntänyt lakisääteisen normaalin toimeentulotuen minulle aikoinaan ja ollut säästösyistä keksimättä kummallisia alentamisperusteita joka pakotti elämän pyörimään vaan seuraavan aterian ympärillä ja ruinaamaan rahaa omilta sukulaisilta arkimenoihin - missä tilanteessa ei mihinkään opiskelemisiin pysty keskittymään, ei olis siis kohdallani mennyt vuotta hukkaan ja olisin valmistunut jo. Ja tienaamassa tälle maalle veroeuroja, jonka takuulla maisterin parpereilla ja fiksuna pystyy tekemään. Sen sijaan jouduin amiksen järjestämälle ei- mitään hyötyä ja järkeä kohdallani- pilipalityönhakuvalmennuskursseille ja pyörittelemään peukaloitani. Toki itse voi valita, onko orja vaiko ei, mutta minua ainakin aikoinaan yllätti, että se on niin häiriintynyttä kunnissa se toimentulotutuen myöntäminen, että ne yrittää rahastaa jopa hädänalaisilla asiakkaillaan... Sosiaalityöntekijöillä tietysti on "pieni" palkka, eli tottakai joku elämää ymmärtämätön asuntovelallinen valta-asemaan päässyt tytteli ajattelee, että nillitetäämpäs sinulta vähän ja sinä et ole köyhä, jos iskee kateus että jotakinb aikuista oma perheensä auttaa joskus taloudellisesti, mutta liian noloa on oikeesti että - tässä nimeltä mainitsematon- kunta säästi ryöväämällä jonkun työmarkkinatuen itselleen.:D Ensin pakotettuaan ihmisen elämänsä ensimmäistä kertaa työttömyystuille, tilanteessa jossa mitään järkeä ei sellaisessa olisi ja vain siksil, että sossutoimisto säästäisi. En tiedä, mutta sielläkin luultavasti oli joku huuhkaja johtava sosiaalikyykyttäjä, joka kyyläili vähän liikaa toimeentulotuen hakijoita nimimerrusteilla ja hyh hyh, googletellen mitähän sukua itsenäisesti toimeentulotukea hakeva tuntematon aikuinen olisi... Olen kuullut, että monissa kunnissa johtavat sosiaalityöntekijät antavat ohjeita, keille pitää toimeentulotukea myöntää ja keille ei. Lakia ne noudattaa valikoiden, ainakin eräässä - tässä kirjoituksessa tietysti nimeltä mainitsemattomassa- yhdessäkin kunnassa.

        Olen ikuisesti ja varmaan elämäni loppuun asti järkyttynyt, että Suomessa on niin vaikea saada lakisääteisiä yhteiskunnan etuuksia lakisääteistä määrää. Vaikka jos en koskaan enää sossun asiakkaaksi joudu,saatan vielä toipua, kenties unohtaen joskus traumani ja siinä tapauksessa minä en liity sen sakin jatkeeksi, jotka vihaavat yhteiskuntaa ja jotka eivät ole innostuneita maksamaan muiden sosiaalituia työssä käymällä. Toivokaa, että pääsen traumakokemuksestani.


    • aiheestatosta

      Sössö saa ottaa "huomioon" mitä vain, mutta sitten kannattaa hakea viranhaltijan nimi, ja viranhaltija ei ole mikään pelle ammattikorkeakoulusta valmistunut kaksikymppinen "sosiaalityöntekijä" tai sitä vanhempikaan, vaan puljun josta haet sosiaalitukia johtava sosiaaliviranomainen - eli se, joka esittelee myös kuntasi vaaleilla valituille lautakuntapuupäille juorukelloille sen, että mikä ja kuka kansalainen saa sosiaalitukia, jos joku uskaltautuu niistä sosiaalitoimen laissa yksityisyyden alaan liittyvistä päätöksistä valittamaan.

      Mikä on huomioon otettavaa on se, että Suomessa kenenkään elintaso ei sosiaalitukien perusteella saa olla alle minimisosiaaliturvan. En voi tietää tilanteestasi, mutta jos saat alle noin kahdeksansataa bruttona sosiaalitukia tulottomana, olet lain vastaisen toiminnan kohde ja sinulla on oikeus valittaa saamistasi sosiaalitukipäätöksistä, jos olet sösselin asiakas. Suomessa minimisosiaaliturva vertautuu suurinpiirtein toimeentulotuen suuruiseen summaan ja ihmisen vuokran määrästä asumistuen jälkeen puuttuvaan osaan. Toimeentulotuen määrää alentavaksi ei laki laske yksityiskansalaisten avustuksia, eikä lakisääteistä myönnettävää sosiaaliturvaa ihmiselle voi määrittää tai evätä tai alentaa ainakaan ei- elatusvelvollisten satunnaisten vapaaehtoisten avustusten perusteella.


      Itse mieluummin tappaisin itseni, kuin koskaan enää menisin sossun asiakkaaksi. Pidin törkeänä aikoinaan, että kun oma sukuni avusti minua veroissa maksetuilla laillisilla rahoilla yli tuhannella eurolla ( = hyväntekeväisyyttä yhteiskunnalle) etten kuolisi nälkään tai laskut jäisi maksamatta, että siitä syystä toimeentulotukeni alennettiin, vaikken vittu edes saanut mitään muuta yhteiskunnan tukea joka kattaisi eedes alimmat elinkustannukset. Ja että siksi toisekseen se toimeentulotukenikin ilmeisesti alennettiin siitä syystä, etten suostunut lopettamaan opintojani kun joku itseäni alemmin koulutettu sosiaalivirkailija oli sitä mieltä että ei nyt sinä vaan puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi, tai etten pystynyt valmistumaan ja opiskelemaan kahdeksan kuukautta putkeen mielivaltaisesta syystä alennetulla toimeentulotuella, jolla rahan määrällä en olisi enää edes hengissä, vaikka on pienet menot enkä ole koskaan budjetiani ylittänyt... Mistä sosiaalihuollon laittomuuksista olisi varmaan pitänyt valittaa, koska tuskin on laillista laittaa joku tyyppi lähemmäs vuodeksi putkeen ilman muita sosiaalietuuksia alennetulle toimeentulotuelle, jos ja kun tiedettiin, että tyyppi ei siksi halua työttömäksi, että tahtoo tehdä gradunsa. Ja sitten kuitenkin pakotettiin työttömäksi. Mutta minkäs sille voi, että kun on välttänyt sosiaalietuuuksien hakemista, ainoastaan ja harvoin ja pakon edessä niitä hakenut. Ainakaan siihen en suostu, että jonkun possunnokan mielestä mun silti pitäisi elää 485 eurolla, vaikka rahat olisi puoleksi suvulta saatuja. Sossupossunnokille kun ei kuulu se, että mikä ei ole yhteistä kassaa, vaan mikä on jo kertaalleen veroissa maksettuja ihmisten omia rahoja. Eikä sossun possunnokat saa ajatella, että he voisivat rahastaa hädänlaisilla asiakkaillaan, kuten aikoinaan esim. mun kohdalla ajattelivat. Jokukin paksukainen ammattikorkeakoulueukko ajatteli, että ei toi tartte edes lakisääteistä toimeentulotukea, kun kyllä sitä yksityiset avustaa, tuntematta ihmistä hyh...

      Mutta annan anteeksi, jos koskaan ei tartte enää siihen asemaan joutua.

    • XX88

      Joo elikä se on heidän ongelmansa kun eivät ole silloin marraskuun jälkeen ehdottaneet sinulla jaksotusta 21.5 päivän mukaan.
      Se jaksotus otetaan nyt sitten käyttöön siinä kuussa kun saat kaksi maksua. Jollei oteta ja yrittävät ottaa tuon toisen maksun huomioo niin oikaisuvaatimus ja jollei tuota tulosta niin hallinto-oikeuteen juttu. JOS ovat ehdottaneet jaksotusta ja olet kieltäytynyt niin sitten tuo heidän päätös on ok josta turha valittaa. Mutta pitää kait olla todisteita siitä että sulle on tarjottu mahista ottaa jaksotus käyttöön. En lukenu kaikkia viestejä tästä ketjusta ku en kerkee.

      Samansuuntaisen jutun jouduin kierrättämään hallinto oikeuden kautta kun minulla otettiin liian aikaisin käyttöön tuo 21.5 jaksotus vaikka en ollut hakenut toimeentulotukea sellaisena kuukautena kun maksut olivat tapahtuneet.
      No sain ihan mukavan summan sitten kun hallinto-oikeuden päätös tipahti paikallisen sossupäälikön pöydälle. puolitoistavuotta siinä meni! :-)

    • Vituttaasossu

      Aloittaja vastaa:
      Sainkin päätöksen postissa ja soitin sosiaaliasiamiehelle ja hän piti minun kantaa oikeana. Sosiaalitoimisto oli tehnyt nyt heinäkuulle omaperusteisesti ilman kysymättä minulta laittanut kahden kuukauden tulot myös heinäkuun tulot vaikka tähän asti on toimittu siten että toimeentulolaskelmassa onneani tilille toteutuneet kulut...nyt siis heinäkuun laskelmassa otettu tilille tullut kesäkuun työttömyyskorvaus ja oletettu heinäkuun korvaus...siitähän kertyy siis tuplat ja tämä heinäkuu. Tulo ja meno selvityksessä....tein sosiaalijohtajaksi reklamaation samoin asian käsittelijälle joka vastaakin, että minun juttua hoitaa johtaja :) joka tapauksessa valitin reklamaatiossa että saan heinäkuussa käteen vaan 260 euroa kun minimi olis 480 luokkaa...siis ottivat huomioon laskennallisesti yhden kuukauden tukilaskelmaan kahden kuukauden tulot mutta huom. Huom. Ei kahden kuukauden menoja:) tämänkin asian laitoin valitukseen. No ensiviikolla tapaan sosiaaliasiamiehen ja hänkin jo lupas laittaa sosiaaalijohtajalle viestiä että väärin toimittu hänen mielestään kun ei ole minun kanssa neuvoteltu esim etukäteen että nyt aloitetaan tällainen järjestely ja oli pari muutakin asiaa jota asiamies puhelimessa ihmetteli....no todettu että sossu saa hoitaa hommat miten sattuu ja ihmisen poika joutuu valittamaan ja valittamaan....kuitenkin tämänkin kunnan nettisivulla onn selkeät ohjeet jota vastoin tämä käsittelyjä toimi. Ihan piruuttani katson tän homman loppuun asti ja laitan e.maileja sosiaaliohjaajalle ja käsittelijälle ja johtajalle monta kertaa viikossa ja puhelinaikana soittelen...pidän huolen että kysyn neuvoja ja ohjeita mitä pienimpiinkin asioihin ja käytän heidän aikaa...sota alkoi...nyt keksitään hakea tukea jokaiseen oksan napsahdukseen...paperia liikenteeseen...vihainen karhu herännyt hrrrrr:)

      • SossullePataan

        " Ihan piruuttani katson tän homman loppuun asti ja laitan e.maileja sosiaaliohjaajalle ja käsittelijälle ja johtajalle monta kertaa viikossa ja puhelinaikana soittelen...pidän huolen että kysyn neuvoja ja ohjeita mitä pienimpiinkin asioihin ja käytän heidän aikaa...sota alkoi...nyt keksitään hakea tukea jokaiseen oksan napsahdukseen...paperia liikenteeseen...vihainen karhu herännyt hrrrrr:)"

        No ei sitä nyt ihan piruuttaan tehdä vaan omien laillisten oikeuksien ja etujen valvomiseksi. Nyt kun sossu on asiassa vastapuoli niin ei pidä uskoa sanaakaan ilman laki- ja asiaperusteluita mitä he sanovat. Sossulla on sellainen tapa että kun laittomasti on toimittu niin vetoavat joihinkin ohjeisiin/linjauksiin/käytäntöihin jotka ovat laittomia. Kukaan ei tiedä mistä nuo ohjeet/linjaukset/käytännöt tulee ja kukaan ei tunnusta niitä tehneensä. Vaikka taivaalta kaikenlaista tavaraa tippuukiin niin tuskin sentää noita, vahvasti epäilen sarvipäistä hiilihankomiestä jonka sivupersoona on sossussa johtotehtävissä. Kun sossu on toiminut laittomasti niin vääntävät kyllä asian niin että valittaja on syyllinen keinoja kaihtamatta ja totuudesta välittämättä. Meidänkin sossu on yrtittänyt syöttää samaa valhetta "perslautakunnalle" ja jopa oikeusasiamiehelle vaikka asiakirjoista voi lukea kuinka asiat oikeasti ovat, päiväkodissakin buuattaisi tuollaisille saduille.


      • Vituttaasossu
        SossullePataan kirjoitti:

        " Ihan piruuttani katson tän homman loppuun asti ja laitan e.maileja sosiaaliohjaajalle ja käsittelijälle ja johtajalle monta kertaa viikossa ja puhelinaikana soittelen...pidän huolen että kysyn neuvoja ja ohjeita mitä pienimpiinkin asioihin ja käytän heidän aikaa...sota alkoi...nyt keksitään hakea tukea jokaiseen oksan napsahdukseen...paperia liikenteeseen...vihainen karhu herännyt hrrrrr:)"

        No ei sitä nyt ihan piruuttaan tehdä vaan omien laillisten oikeuksien ja etujen valvomiseksi. Nyt kun sossu on asiassa vastapuoli niin ei pidä uskoa sanaakaan ilman laki- ja asiaperusteluita mitä he sanovat. Sossulla on sellainen tapa että kun laittomasti on toimittu niin vetoavat joihinkin ohjeisiin/linjauksiin/käytäntöihin jotka ovat laittomia. Kukaan ei tiedä mistä nuo ohjeet/linjaukset/käytännöt tulee ja kukaan ei tunnusta niitä tehneensä. Vaikka taivaalta kaikenlaista tavaraa tippuukiin niin tuskin sentää noita, vahvasti epäilen sarvipäistä hiilihankomiestä jonka sivupersoona on sossussa johtotehtävissä. Kun sossu on toiminut laittomasti niin vääntävät kyllä asian niin että valittaja on syyllinen keinoja kaihtamatta ja totuudesta välittämättä. Meidänkin sossu on yrtittänyt syöttää samaa valhetta "perslautakunnalle" ja jopa oikeusasiamiehelle vaikka asiakirjoista voi lukea kuinka asiat oikeasti ovat, päiväkodissakin buuattaisi tuollaisille saduille.

        Kiitosi sinulle "sossullepataan"sinulla on ajatusta. Pyydän nyt perusteluihin lakitekstiä eikä omia heidän käytäntöjä jotka on ilmeisesti laittomia. Vieläkin oli ihan maurettavaa kun muistelee tunnin aikaa kun joku sosiaaliihminen minulle väänsi asiaa ja tulosteliuska vuoden sosiaalipöötökset ja ympyröi maksuja milloin oon saanu mitäkin. Sosiaaliasiamies juuri sanoi, että heidän olisi pitänyt aikaisemminnkertoa minulle että siirtyvät 21,5 järjestelmään ja ovat nyt vastoin hänen oikeuden tajua ottaneet laskelmaan kolmen kuukauden tulot ja yhden kuukauden menot...herran jumala tuleehan siitä sitten ylituloja. Minä katson nyt viikonloppuna lakikirjaa ja heidän nettiohjetta ja laitan hyvin yksityiskohtaisesti sen miten ovat. Väärin toimineen...onneksi olin AMK koulutuksen saanu se työkokemusta yli kymmenen vuotta niin ymmärrän että siellä yrittävät toimia vaan omin käytäntöjen mukaan....muistan kun sosiaaliohjaaja selitti että kun en ollut viimevuonna hakenut SOS tukea kun olin saanut kaksi kuukautta niin ymmärsin että se meni jotenkin heillä sekaisin....no ei kai ole minun homma jos menee sekaisin...aluksi kun odottelin tapaamista aulassa ja tumma iloinen mies oli huoneessa ovi auki...hänelle työnnettiin käteen lappuja ilmeisesti maksusitoumuksia että pääse nyt alkuun....minunkin pitää varmaan värjätä iho ruskeaksi ja mennä seuraavan kerran sossuun niin saann tuplarahat


      • SossullePataan
        Vituttaasossu kirjoitti:

        Kiitosi sinulle "sossullepataan"sinulla on ajatusta. Pyydän nyt perusteluihin lakitekstiä eikä omia heidän käytäntöjä jotka on ilmeisesti laittomia. Vieläkin oli ihan maurettavaa kun muistelee tunnin aikaa kun joku sosiaaliihminen minulle väänsi asiaa ja tulosteliuska vuoden sosiaalipöötökset ja ympyröi maksuja milloin oon saanu mitäkin. Sosiaaliasiamies juuri sanoi, että heidän olisi pitänyt aikaisemminnkertoa minulle että siirtyvät 21,5 järjestelmään ja ovat nyt vastoin hänen oikeuden tajua ottaneet laskelmaan kolmen kuukauden tulot ja yhden kuukauden menot...herran jumala tuleehan siitä sitten ylituloja. Minä katson nyt viikonloppuna lakikirjaa ja heidän nettiohjetta ja laitan hyvin yksityiskohtaisesti sen miten ovat. Väärin toimineen...onneksi olin AMK koulutuksen saanu se työkokemusta yli kymmenen vuotta niin ymmärrän että siellä yrittävät toimia vaan omin käytäntöjen mukaan....muistan kun sosiaaliohjaaja selitti että kun en ollut viimevuonna hakenut SOS tukea kun olin saanut kaksi kuukautta niin ymmärsin että se meni jotenkin heillä sekaisin....no ei kai ole minun homma jos menee sekaisin...aluksi kun odottelin tapaamista aulassa ja tumma iloinen mies oli huoneessa ovi auki...hänelle työnnettiin käteen lappuja ilmeisesti maksusitoumuksia että pääse nyt alkuun....minunkin pitää varmaan värjätä iho ruskeaksi ja mennä seuraavan kerran sossuun niin saann tuplarahat

        Usein sossu "sekoilee" ja näyttelee tyhmempää mitä onkaan eikä ymmärrä asioista vaikka ne taivuttaisi selle ratakiskosta.

        "minunkin pitää varmaan värjätä iho ruskeaksi ja mennä seuraavan kerran sossuun niin saann tuplarahat"
        Noin väitetään mutta en oikein tiedä mikä tuossakin on totuus, savoa hiukan (yli 20 vuotta) opiskelleenna toetan vain että saattaa se noinkin olla tai saattaa se olla olemattakin. Voisi kokeilla ensin puhumalla "hoonosoomea" kun se ruskean värin peseminen on aika hankalaa mutta puheen voi muuttaa tavalliseksi heti sossusta ulostauduttuaan.

        Minä en sossuun paikan päälle mene kovin pienestä pakosta. Jos menen niin äänitän keskustelun salaa ja kun joskus soittavat niin äänitän puhelunkin. Harmittaa kun jäi viime syksynä yksi puhelu äänittämättä mutta voi kyllä sossun valehtelun todistaa muutenkin kun on asiakirjoja joissa selvästi lukee eri tavalla kun sossu väittää eivätkä reagoi mitenkään noihin asiakirjoihin, todellisia typeryksiä ovat silloin kun jäävät valheesta kiinni.


      • skgfuygfyrgry
        Vituttaasossu kirjoitti:

        Kiitosi sinulle "sossullepataan"sinulla on ajatusta. Pyydän nyt perusteluihin lakitekstiä eikä omia heidän käytäntöjä jotka on ilmeisesti laittomia. Vieläkin oli ihan maurettavaa kun muistelee tunnin aikaa kun joku sosiaaliihminen minulle väänsi asiaa ja tulosteliuska vuoden sosiaalipöötökset ja ympyröi maksuja milloin oon saanu mitäkin. Sosiaaliasiamies juuri sanoi, että heidän olisi pitänyt aikaisemminnkertoa minulle että siirtyvät 21,5 järjestelmään ja ovat nyt vastoin hänen oikeuden tajua ottaneet laskelmaan kolmen kuukauden tulot ja yhden kuukauden menot...herran jumala tuleehan siitä sitten ylituloja. Minä katson nyt viikonloppuna lakikirjaa ja heidän nettiohjetta ja laitan hyvin yksityiskohtaisesti sen miten ovat. Väärin toimineen...onneksi olin AMK koulutuksen saanu se työkokemusta yli kymmenen vuotta niin ymmärrän että siellä yrittävät toimia vaan omin käytäntöjen mukaan....muistan kun sosiaaliohjaaja selitti että kun en ollut viimevuonna hakenut SOS tukea kun olin saanut kaksi kuukautta niin ymmärsin että se meni jotenkin heillä sekaisin....no ei kai ole minun homma jos menee sekaisin...aluksi kun odottelin tapaamista aulassa ja tumma iloinen mies oli huoneessa ovi auki...hänelle työnnettiin käteen lappuja ilmeisesti maksusitoumuksia että pääse nyt alkuun....minunkin pitää varmaan värjätä iho ruskeaksi ja mennä seuraavan kerran sossuun niin saann tuplarahat

        No olenhan minäkin täällä menneitä sossutuenhakemiseen liittyviä traumojani purkanut, mikä onkin näiden nimettömien Suomi24-palstojen ainoa anti: traumojen vapaa purkaminen, koska todennäköisesti nämä nimettömät Suomi24- keskustelut ovat yleensä "totuusarvoltaan" nolla mutta tuo on oikeasti - anteeksi nyt vain- jo häiriintynyttä, jos joku vihaa sosiaalitoimiston virkailijoita. Sinua kirjoittajaa se ei oikeasti auta se, että jos sinä kasvatat sisälläsi täysin tarpeetonta vihaa niitä sosiaali-ihmisiä kohtaan. Tai joku maahanmuuttajien syytteleminen, varmaan niitäkin sossuissa käy, mutta tuskin ne sen enempää saavat tukia kuin muutkaan.


        Siitä asiasta sen sijaan pitäisi yhteiskunnassa puhua paljon enemmän, että _mihin_ se oikein perustuu se toimeentulotuen hakemisjärjestelmän köyhien lakisääteisiä yhteiskunnan tukiaan normaalisti hakevien tuenhakijoiden tarpeeton kyykyttäminen ja nöyryyttäminen kaiken maailman lippulappushown kanssa... Luoja vaan tietää, kuinka paljon on osakseen saamastaan "sosiaalityöstä" traumatisoituneita entisiä toimeentulotuen asiakkaita. Koska sanoohan sen jo maalaisjärki, että jos mikään yksittäinen sama ihminen päättää sekä jonkun saamasta toimeentulotuesta eli rahasta jolla jonkun pitäisi elää, että antaa sitä - mitä se milloin lieneekin- "sosiaalityötä", ettei siinä VOI olla mikään työntekijä täysin objektiivinen asiakkaidensa suhteen, väkisinkin lärvivärkkipolitiikka vaikuttaa siinä, vaikka kai ne virkailijat pyrkii mahdollisimman oikeudenmukaisesti ihmisiä kohtelemaan.


        Se asia mitä toimeentulotuesta kaikki eivät ilmeisesti tiedä, ja minäkin opin vasta kantapään kautta, on se asia, että todellakaan toimeentulotuen hakijalla ei saisi olla mitään omia tuloja mistään. Se on se tyyliin perusosa millä pitäisi elää. Ja jos on kunnollinen, ne saattaa sossuvirkailijat vihjailla jopa, että toimeentulotuen hakijan pitäisi enemmin ottaa lainaa kuin hakea toimeentulotukea - mikä tosin sitten jo laitonta... Toimeentulotuen varassa elävää ei saisi kukaan oma sukulainenkaan auttaa, tai sossuvirkailijat jättää myöntämättä perusosan verran. Se mikä varmaan monissa kunnissa onkin laitonta toimintaa, jos asioita oikeasti alettais syynätä, onkin se, että niillä sosiaalityöntekijöillä on lärvivärkkien perusteella harkintavaltaa alennella toimeentulotuen hakijan perusosaa ihan millä perustein vain, sillä mitä itse päättävät. Oikeasti toimeentulotukea hakevan köyhän pitäisi siinä toimeentulotuen hakemisen kyykytyssysteemisssä alentua ketkuttelemaan, mihin ainakaan en itse pystynyt silloin kun olin toimeentulotuen asiakas, vaan sain kärsiä siitä, että rehellisesti näytin tiliotteeni, jossa olin saanut sukulaisiltani rahaa - sillä perusteella sosiaalitoimisto sitten nillitti kuukaudesta toiseen, että eivät myöntäneet täyttä perusosaa ja alentelivat hädässä elävän toimeentulotukea perusteella jota ei asiakkaallee edes kerrottu... varmaan jopa odottelivat ja alkoivat päätöksissään nillitttää, että kyllä tolle tippuu sukulaisiltaan rahaa aina kun nälkäkuolema uhkaa, miten sitten olikin, koska en olisi hengissä saamani toimeentulotuen määrällä enää. Se oli ihan kamalaa, se toimeentulotuen asiakkaana oleminen. Ja törkeää,. ettei saanut lakisääteisiä yhteiskunnan tukiaan niitä laillisesti hakiessa, vaan minua piti elättää eläkeikäisten omien veronmaksajasukulaisten tilanteessa, jossa ei vaan ollut työpaikkaa ja josta sellainen ei taivaasta tipu. Opiskellakin olisi pitänyt tilanteessa, jossa ruokaan jäi suurinpiirtein viiskymppiä kuukausittaisten pakollisten laskujen jälkeen ja jossa opintolainaa pers ruvella joutunut valtiolle takaisin maksamaan, jo ennen kuin edes valmistunut...

        Ikinä niitä sossutoimistokokemuksia ei unohda, eikä sitä miten vastenmielisellä tavalla se itse sosiaalityö oli nolla, eli lakipykäliä ei selitetty asiakkaalle ja aivan turhaan jauhettiin jotakin lippulappushowta, vaikka sosiaalityöntekijät näkevät kaikki tarvitsemansa asiat päätteiltäänkin ja pääsevät jopa salaisiin rekistereihin. Se on ainoastaan kyykytystä, että jos sosiaalitoimistot vaativat asiakkaitaan toimittamaan esimeriksi Kela- päätöksiä ja muuta, ne saa ne muutenkin, sitä vaan ei asiakkaille kerrota. Vastenmielisyyttä kokemuksessa lisäsi se, että itse sattuu olemaan samantyyppisen lähialan opiskellut, joten tietää, että millä metodein niitä sosiaalityöntekijöitä koulutetaan ja että minkä tyyppistä porukkaa ne nuoret valmistuvat keskimäärin: keskiluokkaisia, pari- kolmekymppisiä, jotka itse eivät ole koskaan joutuneet hakemaan toimeentulotukea tai kokemaan millainen tilanne on.


        Minusta erittäin hyvä, että jos toimentulotuen myöntäminen siirtyy Suomessa Kelalle. Ihan järkyttävää, että 2010- luvulla joku yksittäinen yhteiskunnan tukimuoto on tehty niin vaikeaksi ja leimaavaksi asiakkaille hakea. Jostakin syystä tässä yhteiskunnassa oletetaan ja erityisesti ne sosiaalityöntekijät ajattelee, että toimeentulotukea hakevat eivät osaa hoitaa raha- asioitaan. Toimeentulotuen hakijat ovat ainoastaan kontrollitoimien kohteina.


      • Ilmanvaippoja
        skgfuygfyrgry kirjoitti:

        No olenhan minäkin täällä menneitä sossutuenhakemiseen liittyviä traumojani purkanut, mikä onkin näiden nimettömien Suomi24-palstojen ainoa anti: traumojen vapaa purkaminen, koska todennäköisesti nämä nimettömät Suomi24- keskustelut ovat yleensä "totuusarvoltaan" nolla mutta tuo on oikeasti - anteeksi nyt vain- jo häiriintynyttä, jos joku vihaa sosiaalitoimiston virkailijoita. Sinua kirjoittajaa se ei oikeasti auta se, että jos sinä kasvatat sisälläsi täysin tarpeetonta vihaa niitä sosiaali-ihmisiä kohtaan. Tai joku maahanmuuttajien syytteleminen, varmaan niitäkin sossuissa käy, mutta tuskin ne sen enempää saavat tukia kuin muutkaan.


        Siitä asiasta sen sijaan pitäisi yhteiskunnassa puhua paljon enemmän, että _mihin_ se oikein perustuu se toimeentulotuen hakemisjärjestelmän köyhien lakisääteisiä yhteiskunnan tukiaan normaalisti hakevien tuenhakijoiden tarpeeton kyykyttäminen ja nöyryyttäminen kaiken maailman lippulappushown kanssa... Luoja vaan tietää, kuinka paljon on osakseen saamastaan "sosiaalityöstä" traumatisoituneita entisiä toimeentulotuen asiakkaita. Koska sanoohan sen jo maalaisjärki, että jos mikään yksittäinen sama ihminen päättää sekä jonkun saamasta toimeentulotuesta eli rahasta jolla jonkun pitäisi elää, että antaa sitä - mitä se milloin lieneekin- "sosiaalityötä", ettei siinä VOI olla mikään työntekijä täysin objektiivinen asiakkaidensa suhteen, väkisinkin lärvivärkkipolitiikka vaikuttaa siinä, vaikka kai ne virkailijat pyrkii mahdollisimman oikeudenmukaisesti ihmisiä kohtelemaan.


        Se asia mitä toimeentulotuesta kaikki eivät ilmeisesti tiedä, ja minäkin opin vasta kantapään kautta, on se asia, että todellakaan toimeentulotuen hakijalla ei saisi olla mitään omia tuloja mistään. Se on se tyyliin perusosa millä pitäisi elää. Ja jos on kunnollinen, ne saattaa sossuvirkailijat vihjailla jopa, että toimeentulotuen hakijan pitäisi enemmin ottaa lainaa kuin hakea toimeentulotukea - mikä tosin sitten jo laitonta... Toimeentulotuen varassa elävää ei saisi kukaan oma sukulainenkaan auttaa, tai sossuvirkailijat jättää myöntämättä perusosan verran. Se mikä varmaan monissa kunnissa onkin laitonta toimintaa, jos asioita oikeasti alettais syynätä, onkin se, että niillä sosiaalityöntekijöillä on lärvivärkkien perusteella harkintavaltaa alennella toimeentulotuen hakijan perusosaa ihan millä perustein vain, sillä mitä itse päättävät. Oikeasti toimeentulotukea hakevan köyhän pitäisi siinä toimeentulotuen hakemisen kyykytyssysteemisssä alentua ketkuttelemaan, mihin ainakaan en itse pystynyt silloin kun olin toimeentulotuen asiakas, vaan sain kärsiä siitä, että rehellisesti näytin tiliotteeni, jossa olin saanut sukulaisiltani rahaa - sillä perusteella sosiaalitoimisto sitten nillitti kuukaudesta toiseen, että eivät myöntäneet täyttä perusosaa ja alentelivat hädässä elävän toimeentulotukea perusteella jota ei asiakkaallee edes kerrottu... varmaan jopa odottelivat ja alkoivat päätöksissään nillitttää, että kyllä tolle tippuu sukulaisiltaan rahaa aina kun nälkäkuolema uhkaa, miten sitten olikin, koska en olisi hengissä saamani toimeentulotuen määrällä enää. Se oli ihan kamalaa, se toimeentulotuen asiakkaana oleminen. Ja törkeää,. ettei saanut lakisääteisiä yhteiskunnan tukiaan niitä laillisesti hakiessa, vaan minua piti elättää eläkeikäisten omien veronmaksajasukulaisten tilanteessa, jossa ei vaan ollut työpaikkaa ja josta sellainen ei taivaasta tipu. Opiskellakin olisi pitänyt tilanteessa, jossa ruokaan jäi suurinpiirtein viiskymppiä kuukausittaisten pakollisten laskujen jälkeen ja jossa opintolainaa pers ruvella joutunut valtiolle takaisin maksamaan, jo ennen kuin edes valmistunut...

        Ikinä niitä sossutoimistokokemuksia ei unohda, eikä sitä miten vastenmielisellä tavalla se itse sosiaalityö oli nolla, eli lakipykäliä ei selitetty asiakkaalle ja aivan turhaan jauhettiin jotakin lippulappushowta, vaikka sosiaalityöntekijät näkevät kaikki tarvitsemansa asiat päätteiltäänkin ja pääsevät jopa salaisiin rekistereihin. Se on ainoastaan kyykytystä, että jos sosiaalitoimistot vaativat asiakkaitaan toimittamaan esimeriksi Kela- päätöksiä ja muuta, ne saa ne muutenkin, sitä vaan ei asiakkaille kerrota. Vastenmielisyyttä kokemuksessa lisäsi se, että itse sattuu olemaan samantyyppisen lähialan opiskellut, joten tietää, että millä metodein niitä sosiaalityöntekijöitä koulutetaan ja että minkä tyyppistä porukkaa ne nuoret valmistuvat keskimäärin: keskiluokkaisia, pari- kolmekymppisiä, jotka itse eivät ole koskaan joutuneet hakemaan toimeentulotukea tai kokemaan millainen tilanne on.


        Minusta erittäin hyvä, että jos toimentulotuen myöntäminen siirtyy Suomessa Kelalle. Ihan järkyttävää, että 2010- luvulla joku yksittäinen yhteiskunnan tukimuoto on tehty niin vaikeaksi ja leimaavaksi asiakkaille hakea. Jostakin syystä tässä yhteiskunnassa oletetaan ja erityisesti ne sosiaalityöntekijät ajattelee, että toimeentulotukea hakevat eivät osaa hoitaa raha- asioitaan. Toimeentulotuen hakijat ovat ainoastaan kontrollitoimien kohteina.

        Kyllä se niin on että kun sosiaalin menee niin jo katseesta näkee että mitä sinä täällä pyörit helevetin laiskimus....sinulla on koulutus ja pitkä työkokemus senkun kulutat yhteiskunnan rahoja....minulla kun on niin että miljoona pyörii ulosotossa niin saavat pitää tunkit velkojen osalta....kyllä sellainen keskimääräistä viisaampi tarkoitan tällä sitä että jos on esim koulutusta ja hyvää työkokemusta saa keskimäärin sossusta huonompaa palvelua kuin sellainen joka oikeesti kävelee sossuun melkein vaippa housuissa ja haisee jonkin verran....muuttuu heti äänen sävy sossutädeillä ja heille tulee oikeesti auttamisen halu vittuilun sijaan....kokemusta on ja paljon


      • kashdufrkghrygh
        Ilmanvaippoja kirjoitti:

        Kyllä se niin on että kun sosiaalin menee niin jo katseesta näkee että mitä sinä täällä pyörit helevetin laiskimus....sinulla on koulutus ja pitkä työkokemus senkun kulutat yhteiskunnan rahoja....minulla kun on niin että miljoona pyörii ulosotossa niin saavat pitää tunkit velkojen osalta....kyllä sellainen keskimääräistä viisaampi tarkoitan tällä sitä että jos on esim koulutusta ja hyvää työkokemusta saa keskimäärin sossusta huonompaa palvelua kuin sellainen joka oikeesti kävelee sossuun melkein vaippa housuissa ja haisee jonkin verran....muuttuu heti äänen sävy sossutädeillä ja heille tulee oikeesti auttamisen halu vittuilun sijaan....kokemusta on ja paljon

        "Mielenkiintoinen" kirjoitus... Itse en ainakaan ole minkään sortin velkaongelmainen ( jo kavatuksessa opetettiin että sen verran syödään kuin on varaa) ja kun aikoinaan hain sosiaalitoimistosta tukia, hain toimeentulotukea siinä luulossa, että asia on siten kuin on yhteuskuntatieteellisen oppikirjoissa minulle opetettu, että toimeentulotukea saa hakea ihminen, jolla ei ole vakituisia työtuloja tai mitään tuloja. Tosta tulikin mieleen, että kenties vaarallisin viattomalle toimeentulotuen hakijalle rehdille olisikin velkaongelmainen sossun virkailija,. hui. Ne saa aika paljon ihmisten yksityistietoja tietoonsa. Samaten jos jossakin pankeissa olis töissä ylivelkaantuneita, huh huh.

        Anteeksi kauheesti, mutta mä en koe mitään sympatiaa mitään ylivelkaantuneita kohtaan. Raha- asioitansa on vaikea sotkea, jos elää siten kuin on tulot ja jos ei ökyile jos ei ole varaa. Täysin vieras maailma minulle mitkään ylivelkaantuneet ja niiden ongelmat. Suomi24 nimetön foorumi. Vai väitätsä, että toimeentulotuen hakijat on muka rahaongelmaisia? Kyllä kuule siellä on ihan tavallisiakin rehellisiä, jotka vasta viimeisessä hädässä menee sosiaalitoimistoon, jos eivät jaksa enää ihan omin avuin ilman yhteiskunnan apuja pärjätä, kun kerran laissa on oikeus hakea toimeentulotukea jos ei ole tuloja.


      • Elävääelämää
        kashdufrkghrygh kirjoitti:

        "Mielenkiintoinen" kirjoitus... Itse en ainakaan ole minkään sortin velkaongelmainen ( jo kavatuksessa opetettiin että sen verran syödään kuin on varaa) ja kun aikoinaan hain sosiaalitoimistosta tukia, hain toimeentulotukea siinä luulossa, että asia on siten kuin on yhteuskuntatieteellisen oppikirjoissa minulle opetettu, että toimeentulotukea saa hakea ihminen, jolla ei ole vakituisia työtuloja tai mitään tuloja. Tosta tulikin mieleen, että kenties vaarallisin viattomalle toimeentulotuen hakijalle rehdille olisikin velkaongelmainen sossun virkailija,. hui. Ne saa aika paljon ihmisten yksityistietoja tietoonsa. Samaten jos jossakin pankeissa olis töissä ylivelkaantuneita, huh huh.

        Anteeksi kauheesti, mutta mä en koe mitään sympatiaa mitään ylivelkaantuneita kohtaan. Raha- asioitansa on vaikea sotkea, jos elää siten kuin on tulot ja jos ei ökyile jos ei ole varaa. Täysin vieras maailma minulle mitkään ylivelkaantuneet ja niiden ongelmat. Suomi24 nimetön foorumi. Vai väitätsä, että toimeentulotuen hakijat on muka rahaongelmaisia? Kyllä kuule siellä on ihan tavallisiakin rehellisiä, jotka vasta viimeisessä hädässä menee sosiaalitoimistoon, jos eivät jaksa enää ihan omin avuin ilman yhteiskunnan apuja pärjätä, kun kerran laissa on oikeus hakea toimeentulotukea jos ei ole tuloja.

        Velkaongelmaisia on maailma pullollaan voi sossulan olla tyyppejä jolla on ulosotossa paljon rahaa esim jos sossun johtajan miehellä on yritys ja meni konkkaan ja olivat molemmat ottaneet lainoja yritykselle tai taanneet ne ... niin luottotiedot poksahtaa molemmilta....siinä ei itkut auta....sitten makselee ulosottoon vaan tietty osa tilistä ei se elämään kummemmin vaikuta....ei ulosotto mikään outo ole...näköjään siellä listoilla nytkin yli 500 000 suomalaista eli joka kymmenes....ja moni päässyt pois listoilta eli karkeasti joka viidennellä suomalaisella on ollut jossain elämän vaiheessa ulosoton kanssa jotain juttua...
        Toimeentulotuen hakijat kaikki on raha ongelmaisia....rahaa haetaan ....ja ulosotossa on varmaan sama prosentti tai hieman isompi kuin normaaliväestössä eli arvioin 10-30 prosenttia toimeentulotuen asiakkaista on ulosotossa:) ei kauaksi heitä.
        Sellaista on elämä. Turha tänne kirjoitella itseään suurempia viisauksia :)


    • ei_aivot_riitä

      Kävin sosiaaliasiamiehellä ja hän teki nyt sosiaalilautakunnalle valituksen. Sanoi että on minun kanssa samaa mieltä, että tulevia arviotuloja ei voi toimeentulolaskelmassa ottaa huomioon.
      --
      Samalla tavalla sanoi minulle ministeriön virkamies joka on ollut lakia ja asetuksia kirjoittamassa. Hän kertoi näin "- Ellei ole siirrytty käyttämään 21,5päivän sääntöä (josta asiakas saa tiedon), laskelmassa huomioidaan todelliset tulot ja varallisuus (pankkitili). Tähän voi hakea viranhaltijan itseoikaisua ilmeiseen virheeseen joko suoraan tai johtavan sostyöntekijän tai toimiston päällikön kautta.
      Jos päätöksen saa.isests on aikaa, kannattaa vaatia varsinaista oikaisua lautakunnalta. Lain mukaan se käsitellään kiireellisenä mutta joissain kunnissa aikaa kuluu kuukausiakin."


      --
      Mutta sosiaalijohtaja vastineessa kirjoitti, että he ottaa lähitulevaisuudessa asiakkaalle tulevat maksut huomioon!
      ...

      • 32553532325

        Työmarkkinatuki on melko säännöllinen tulo, joten sitä kyllä voi ihan hyvin arvoida vähän ennakkoon, ihan kuten asumistukea tai lapsilisääkin. Jos saa työmarkkinatukea esim. ajalta 16.5-11.5 ja se tulee maksuun 16.5 ja seuraava erä tulee ajalta 12.5-5.6 niin se ehtii ihan hyvin maksuun ennen kesäkuun 15. joten sekin voidaan ennakoon ottaa tulona kesäkuulle yhdessä tuon 16.5 maksuun tulleen työmarkkinatuen maksuerän kanssa. Koska työmarkkinatukea maksetaan 13. erää vuodessa, niin joka vuosi käy yhdelle kuulle niin että sille otetaan 2 maksuerää huomioon, ellei sitten hakija ole pyytänyt 21.5 kertoimen käyttöönottoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe