Psykanopen työllistyminen

psykanopeksi

Hei, olen tämän kevään ylioppilas ja edessä on välivuosi. Haaveammattini on psykologian opettaja, ja aion hakea (uudestaan) opiskelemaan psykologiaa. Osaisiko joku kertoa, millaiset työllistymismahdollisuudet (asun pk-seudulla nyt ja toivottavasti myös tulevaisuudessa) on psykanopella, joka on opiskellut psykaa pääaineenaan (joko PsM tai FM, en tiedä vielä aionko käydä maisterivaiheen harjoittelua), mutta jolla ei ole toista opetettavaa ainetta?

Siltä varalta, että työllistyminen olisi kovin vaikeaa, olen pyöritellyt mielessäni erilaisia vaihtoehtoja toiseksi opetettavaksi aineeksi. Tiedän, että yleisimmät taitavat olla ussa, filosofia ja et, mutta mikään näistä (paitsi ehkä et) ei ole sellainen, mitä haluaisin opiskella/opettaa. Olisiko mitään hyötyä työllistymisen kannalta, jos opettaisi psykan lisäksi englantia tai kemiaa (olisiko kemia liian outo yhdistelmä psykan kanssa)? Opoksi opiskelemista olen myös miettinyt. Entä jos voisin sietää et:n, hyödyttäisikö se?

Lisäksi mietin, onko mahdollista olla samaan aikaan sekä lukion psykanope että koulupsykologi?

Kiitos todella paljon, jos joku viitsii vastata! Jos myös tulee mieleen jotain vinkkejä tai mainittavaa, niin kuulisin niitä mielelläni :)

14

2729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen toista opetettavaa ainetta, jos tavoite on joskus työllistyä. En ole vielä kuullut opettajasta, joka opettaisi vain psykologiaa. Tulevassa työnhaussa sinulla on kilpailijoinaisi pitkä rivi opettajia, joilta se toinen opetettava aine löytyy. Joiltain kolmas tai pahimmillaan neljäskin. Onko muuten ylipäätään edes mahdollista valmistua psykologian opelinjalta vain yhdellä opetettavalla aineella?

      Jos psykologia kiinnostaa, niin suosittelen ihan psykologin ammattia. Työllistymismadollisuudet ovat todella hyvät ja monipuoliset, saat paljon parempaa palkkaakin ja takuulla pienemmällä vaivalla ja stressillä kuin opettajana.

      Opettaja on perinteinen kutsumusammatti. Jos työstä tykkää ja se on oikeasti intohimo, niin sitten sitä voi suositella. Mitään sen parempia perusteita opettajaksi ryhtymiselle ei ole, jos järjellä miettii. Todella uuvuttavaa hommaa, töitä joutuu tuomaan hirveän määrän kotiin, illat istutaan kokouksissa ja palavereissa ja kotona suunnittelemassa seuraavan päivän tunteja. Palkka ei ole työmäärään nähden kovinkaan kummoinen. Mieti vielä. Terveisin opettaja :)

      • psykologi74

        Tiedoksi, että aineenope tienaa muutaman satasen kuussa enemmän kuin psykologi ja opella on vielä paljon paremmat lomaedut. Terv. psykologi


      • psykologi74 kirjoitti:

        Tiedoksi, että aineenope tienaa muutaman satasen kuussa enemmän kuin psykologi ja opella on vielä paljon paremmat lomaedut. Terv. psykologi

        Psykologien keskipalkka kuntasektorilla on 3700 euroa kuukaudessa. Itse olen aineenopettaja ja pääsen samoille liksoille vasta 20 työvuoden jälkeen, kun saan täydet ikälisät. Lisäksi on huomioitava, että psykologeja työskentelee myös yksityisten firmojen palveluksessa, jossa palkat ovat huomattavasti parempia. Kyllä siis yleisesti voidaan todeta, että psykologi saa parempaa palkkaa kuin aineenopettaja.

        Aloittava psykan opettaja saa täysillä tunneilla 2900e/kk.

        Lomaetuihin vetoaminen on aika heikko argumentti, koska opettaja joutuu tuomaan lukuvuoden aikana niin hirvittävät määrät töitä kotiin, että sitä vapaa-aikaa on sitten vastaavasti todella vähän silloin, kun on opetusta.


      • karoliinapyka
        Vanellus kirjoitti:

        Psykologien keskipalkka kuntasektorilla on 3700 euroa kuukaudessa. Itse olen aineenopettaja ja pääsen samoille liksoille vasta 20 työvuoden jälkeen, kun saan täydet ikälisät. Lisäksi on huomioitava, että psykologeja työskentelee myös yksityisten firmojen palveluksessa, jossa palkat ovat huomattavasti parempia. Kyllä siis yleisesti voidaan todeta, että psykologi saa parempaa palkkaa kuin aineenopettaja.

        Aloittava psykan opettaja saa täysillä tunneilla 2900e/kk.

        Lomaetuihin vetoaminen on aika heikko argumentti, koska opettaja joutuu tuomaan lukuvuoden aikana niin hirvittävät määrät töitä kotiin, että sitä vapaa-aikaa on sitten vastaavasti todella vähän silloin, kun on opetusta.

        Toi 3700 keskipalkka on kyllä aika tuulesta temmattu, ilmeisesti laskettu johtavatkin psykologit mukaan. Ja jos noita tilastoja katsoo, nii kyllähän aineenopettajat vie voiton kuntapsykologeista niissäkin. Luokanopettajakin tienaa jopa enemmän. Esim. pk seudulla kuntapsykologit tienaavat ilman ikälisiä noin 3000 ja ikälisät tuo maksimissaan 8 prossaa lisää eli munkin palkka kaikkine ikälisineen on alle 3300. Meidän johtava psykologi saa alle 4000 myös. Ystäväni on psykan opettaja ammatillisessa ja tienaa monta sataa enemmän. Hän on entinen koulupsykologi ja hänen mukaansa raha tulee paljon helpommin opettajan työllä. Itselläkin pätevyys opettaa psykaa ja olen joskus opettanutkin ja paljon mielummin tekisin niitä hommia. Henkisesti paljon helpompaa, parempi palkka, pidemmät lomat, etätyömahdollisuus jne jne... Mutta pelkällä psykalla hyvin vaikea työllistyä


      • karoliinapyka kirjoitti:

        Toi 3700 keskipalkka on kyllä aika tuulesta temmattu, ilmeisesti laskettu johtavatkin psykologit mukaan. Ja jos noita tilastoja katsoo, nii kyllähän aineenopettajat vie voiton kuntapsykologeista niissäkin. Luokanopettajakin tienaa jopa enemmän. Esim. pk seudulla kuntapsykologit tienaavat ilman ikälisiä noin 3000 ja ikälisät tuo maksimissaan 8 prossaa lisää eli munkin palkka kaikkine ikälisineen on alle 3300. Meidän johtava psykologi saa alle 4000 myös. Ystäväni on psykan opettaja ammatillisessa ja tienaa monta sataa enemmän. Hän on entinen koulupsykologi ja hänen mukaansa raha tulee paljon helpommin opettajan työllä. Itselläkin pätevyys opettaa psykaa ja olen joskus opettanutkin ja paljon mielummin tekisin niitä hommia. Henkisesti paljon helpompaa, parempi palkka, pidemmät lomat, etätyömahdollisuus jne jne... Mutta pelkällä psykalla hyvin vaikea työllistyä

        <<< Toi 3700 keskipalkka on kyllä aika tuulesta temmattu >>>

        Vaikea uskoa, että Suomen psykologiliitto olisi tuulesta temmannut itse tekemäänsä tutkimusta psykologien keskipalkoista.

        Yksityisellä sektorilla keskipalkaksi ilmoitetaan 4400 eur.

        Sinä pääset jäsenenä noihin palkkatutkimuksiin käsiksi, joten voit ne tarkistaa. Minä en pääse, joten niiden ilmoitettuun tulokseen on vain luottaminen.

        <<< Henkisesti paljon helpompaa, parempi palkka, pidemmät lomat, etätyömahdollisuus jne jne... >>>

        Höpöhöpö... Vai on opettajilla etätyömahdollisuuskin. :D


      • karoliinapsyka
        Vanellus kirjoitti:

        <<< Toi 3700 keskipalkka on kyllä aika tuulesta temmattu >>>

        Vaikea uskoa, että Suomen psykologiliitto olisi tuulesta temmannut itse tekemäänsä tutkimusta psykologien keskipalkoista.

        Yksityisellä sektorilla keskipalkaksi ilmoitetaan 4400 eur.

        Sinä pääset jäsenenä noihin palkkatutkimuksiin käsiksi, joten voit ne tarkistaa. Minä en pääse, joten niiden ilmoitettuun tulokseen on vain luottaminen.

        <<< Henkisesti paljon helpompaa, parempi palkka, pidemmät lomat, etätyömahdollisuus jne jne... >>>

        Höpöhöpö... Vai on opettajilla etätyömahdollisuuskin. :D

        Onhan se etätyömahdollisuus opettajilla, että tunnit voi suunnitella ihan missä haluaa, ei ole pakko koulussa istua ja suunnitella. Ja samoin kokeet korjata missä haluaa tms. Mitä se on, jos ei etätyömahdollisuus? Sen sijaan psykologin on pakko kirjoittaa lausunnot, pisteyttää testit jne työhuoneella, vaikka paljon mukavampi se olisi kotona niitä tehdä kaikessa rauhassa. Ainakin pk seudulla on tosiaan palkkatilanne näin kurja kunnallisella puolella, mutta johtavien psykologien palkat ja lapin psykologien palkat tietty nostavat tuota keskiarvoa, jos tuo paikkansa pitää. Mutta toisaalta taas pk seudulla on niin paljon psykologeja, että ihmettelen tuota lukemaa, mistä se on temmattu. Käypä joskus kurkkimassa mollin sivuilla psykologeille tarjottavia palkkoja niin näet tilanteen. Ikälisä tuo palkkaan lisää enintään 8 prossaa ja siinä kaikki! Laske sieltä, mitä tulee palkaksi. Lapissa jne on tosiaan jouduttu nostamaan paljon palkkoja, että saadaan sinne väkeä. Ja onhan nuo opettajien lomat ihan omaa luokkaansa, sitä ei voi kieltää kukaan. Jos laskee kaikki vuoden aikana tehdyt työtunnit, niin kyllä opettajan työaika on paljon pienempi, vaikka joskus tekisiskin ympäripyöreän päivän. Ja henkisesti helpompaa, psykologin työ on kuules hemmetin kuormittavaa ja kuluttavaa ainaisten ongelmien kanssa painimista. Minä ainakin jatkan opettajan työn etsimistä edelleen, kun kokemusta molemmista on. Teidän opettajienkin pitäisi kuule välillä tehdä ihan muita hommia, niin osaisitte sen jälkeen arvostaa opettajan etuja.


      • karoliinapsyka kirjoitti:

        Onhan se etätyömahdollisuus opettajilla, että tunnit voi suunnitella ihan missä haluaa, ei ole pakko koulussa istua ja suunnitella. Ja samoin kokeet korjata missä haluaa tms. Mitä se on, jos ei etätyömahdollisuus? Sen sijaan psykologin on pakko kirjoittaa lausunnot, pisteyttää testit jne työhuoneella, vaikka paljon mukavampi se olisi kotona niitä tehdä kaikessa rauhassa. Ainakin pk seudulla on tosiaan palkkatilanne näin kurja kunnallisella puolella, mutta johtavien psykologien palkat ja lapin psykologien palkat tietty nostavat tuota keskiarvoa, jos tuo paikkansa pitää. Mutta toisaalta taas pk seudulla on niin paljon psykologeja, että ihmettelen tuota lukemaa, mistä se on temmattu. Käypä joskus kurkkimassa mollin sivuilla psykologeille tarjottavia palkkoja niin näet tilanteen. Ikälisä tuo palkkaan lisää enintään 8 prossaa ja siinä kaikki! Laske sieltä, mitä tulee palkaksi. Lapissa jne on tosiaan jouduttu nostamaan paljon palkkoja, että saadaan sinne väkeä. Ja onhan nuo opettajien lomat ihan omaa luokkaansa, sitä ei voi kieltää kukaan. Jos laskee kaikki vuoden aikana tehdyt työtunnit, niin kyllä opettajan työaika on paljon pienempi, vaikka joskus tekisiskin ympäripyöreän päivän. Ja henkisesti helpompaa, psykologin työ on kuules hemmetin kuormittavaa ja kuluttavaa ainaisten ongelmien kanssa painimista. Minä ainakin jatkan opettajan työn etsimistä edelleen, kun kokemusta molemmista on. Teidän opettajienkin pitäisi kuule välillä tehdä ihan muita hommia, niin osaisitte sen jälkeen arvostaa opettajan etuja.

        <<< Onhan se etätyömahdollisuus opettajilla, että tunnit voi suunnitella ihan missä haluaa, ei ole pakko koulussa istua ja suunnitella. Ja samoin kokeet korjata missä haluaa tms. Mitä se on, jos ei etätyömahdollisuus? >>>

        Jos sen noin ajattelee, niin etätyöpakko olisi parempi termi. Opettajille kun ei tarjota työhuonetta, jossa he voisivat tehdä virkavelvollisuuteensa kuuluvat oppituntien ulkopuoliset työt. Tämähän huomioidaan verotuksessakin työhuonevähennyksenä. Ne on pakko tehdä kotona.

        Näet asian kovin eri tavalla, sillä minusta ei ole mitenkään kiva tuoda töitä kotiin. Opiskeluaikoina tein monenlaista työtä ja parasta niissä oli (usein opettajan palkkaa korkeamman palkan lisäksi) se, ettei töitä tarvinnut tuoda kotiin. Kun työpävä päättyi, sai kaiken unohtaa. Nyt kun oppitunnit on hoidettu pois alta ja päästy kotiin, niin työt vasta oikeastaan alkaa.

        <<< Teidän opettajienkin pitäisi kuule välillä tehdä ihan muita hommia, niin osaisitte sen jälkeen arvostaa opettajan etuja. >>>

        Aika paljon on tullut tehtyä ja tullut havaituksi, että saman palkan pystyy ansaitsemaan paljon helpommalla ja vähemmän kuormittavalla työllä. Siltikään en nykyistä ammattiani mihinkään vaihtaisi, koska työ on niin älyttömän palkitsevaa. Ja tulisin pidemmän päälle hulluksi monessa rutiininomaisessa työssä, jotka eivät anna minkäänlaista älyllistä haastetta.


      • karoliinapsyka

        Niin erilaisia me olemme :) Musta taas opettajana oli ihanaa ja luksusta, kun pääsi kotiin tekeen hommia. Ja päivänvalossa saattoi käydä vaikka lenkillä, salilla, kampaajalla jne eikä tarvinnut talven ainoita valoisia tunteja istua työpaikalla, jos oli vaikka vaan 2 h opetusta sinä päivänä. Ja ainakin meidän ammatillisessa oppilaitoksessa oli työhuoneita, joissa oli 2-5 opettajaa kussakin eli oli järjestetty mahdollisuus työpaikallakin työskentelyyn, mutta itse halusin ehdottomasti työskennellä kotona aina kun mahdollista. Niinhän se monissa töissä nykyään on muuallakin, ettei omia työhuoneita ole vaan avokonttoreita.


    • psykanopeksi

      Joo opettaminen on ollut kutsumusammattina jo kymmenen vuotta eli on tullut mietittyä kaikki palkka- ja ajankäyttöseikat ja todettua että kyllä niiden kanssa voi elää :) opettaminen on juuri sitä, mitä haluan tehdä.

      Itse asiassa psykanope, joka minua opetti lukiossa, opettaa vain psykologiaa, mutta tuo taitaa tosiaan olla harvinaista (mutta tosiaan on mahdollista valmistua vain yhdellä opetettavalla aineella). Taidan siis oikeasti miettiä jonkin aineen, jota voisin lisäksi opettaa. Harmi, että kemia taitaa olla liian erikoinen yhdistelmä psykan kanssa, siitä tykkäisin paljon. Et:tä ja filosofiaa täytyy harkita vakavasti, mutten ainakaan tähän mennessä ole niiden opiskelemisesta (peruskoulussa ja lukiossa) sen kummemmin nauttinut.

      Psykologia tosiaan on minusta tosi kiinnostavaa, mutta en ainakaan tällä hetkellä sen kummemmin ole kiinnostunut sen kliinisestä puolesta. Näillä näkymin en siis psykologiksi ryhdy. Toisaalta olen miettinyt, että voisin hakea valmistuttuani valviralta psykologin ammattinimikettä, että on sitten edes jokin työ, jota voi tehdä, jos opettajana en heti työllisty. Kattoo nyt kuitenkin, mitä sitten maisterivaiheessa haluan, ja käynkö edes käytännönharjoittelua... Opettajaksi tähdätessähän sitä ei tarvitse.

      • opex

        Tuskinpa tuo sinun psykanopesi täyttä palkkaa nautti opettamillaan tunneilla. Hän on ollut sivutoiminen tuntiope koulussasi.

        Lukiossa arvostetaan paneutumista omaan tieteenalaan. Vaikea uskoa, että sinulle lankeaisi opetettavaksi matemaattisia tai kieliaineta aineita, vaikka sinulla muodollinen nippanappapätevyys olisikin.

        Et ja filosofia olisivat loogisia vaihtoehtoja. Opo/psykanopeja on myös. Jälkimmäinen vaihtoehto poikisi luultavasti joskus virankin.

        Jos saat täydet tunnit, palkkasi tulee olemaan parempi kuin monilla psykologeilla. Yritysmaailmassa voi toki olla hyvin palkattuja psykologeja, mutta esimerkiksi koulupsykologi tai muut julkisen sektorin psykologit tienaavat vähemmän kuin opet, joilla on myös enemmän lomaa.


      • psykanopeksi

        Ei psykanopeni ollut sivutoimisena. Lähes tuhannen opiskelijan koulussa riittää psykastakin kursseja opetettavaksi useampi per jakso, ja hän on opettanut tuossa koulussa jo ainakin parikymmentä vuotta vähintään. Mutta ei kelle tahansa psykanopelle tuollaista työpaikkaa kyllä löydykään :)

        Ja joo, täytyy varmaan hylätä toiveet siitä, että voisin psykanopen lisäksi olla jokin muu kuin katsomusaineen ope tai opo.


      • psykanopeksi

        Tai filosofia ei taida olla katsomusaine, mutta tarkotin myös sitä käyttäessäni tota sanaa...


      • <<< Harmi, että kemia taitaa olla liian erikoinen yhdistelmä psykan kanssa, siitä tykkäisin paljon >>>

        Sitten vain lukemaan kemiaa pääaineena! Yliopistoon pääsee heittämällä sisään ja työllistymismahdollisuudetkin ovat ihan hyvät.

        Opiskelu on kivaa ja paljon käytännönläheisempää kuin monen muun aineen opinnot yliopistossa. Opiskelusta merkittävä osa tapahtuu itsenäisenä työskentelynä labrassa synteesejä ja analyysejä tehden. Omaan tahtiin, silloin kun itselle sopii. Fysiikan ja matematiikan opiskelu oli paljon puuduttavampaa teorianpyörittelyä. Opettaminenkin on kivaa, kun kokeellisuus on vahvasti mukana ja lukiossa kemiaa lukemaan valikoituu ne koulun priimukset, joilla on motivaatio kohdillaan. Suosittelen.

        Psykologia rajaa työllistymismahdollisuuksia aika paljon jo siitäkin syystä, ettei sitä yläkoulussa opeteta lainkaan ja lukiossakkaan se ei ole kovin suosittu aine. Etkä sinä psykologiaa joudu kokonaan unohtamaan, vaikka valitsisitkin jonkun muun opetettavan aineen. Saat/joudut opiskelemaan sitä opettajan opinnoissasi. Ja soveltamaan tulevassa ammatissasi. Itse tein myös puhtaasti oppimispsykologiaa käsittelevän gradun, vaikka pääaineeni on fysiikka. Ihan puhtaasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan ja koska aineenopettajaopiskelija meillä pystyi näin tekemään.


      • psykanopeksi

        Itseasiassa koko yläasteen ja lukion alkupuoliskon ajan halusinkin kemian opettajaksi, ja se onkin edelleen eräänlaisena plan b:nä (L kirjotuksissa, niin opiskelemaan pääsyn ei pitäs olla vaikeeta, toisaalta lähtöpisteitä saisi bilsasta/fyssastakin, joita kumpaakaan en kirjoittanut, mikä sit alentaa mun pisteitä). Kuitenkin kemiaankin tarvitsisin jonkin toisen opetettavan aineen kaveriksi, eikä matikka ja fysiikka oo vaihtoehtoja, kun oon "allerginen" matikalle ja matemaattisille aineille. Siis en oo huono matikassa tai mitään (pitkästä matikasta M), mutta koen sen kauhean tylsäksi, abstraktiksi ja epäkiinnostavaksi, niin siihen on vaikea panostaa ja keskittyä. Lukiossa kemian matemaattisuus pysy mun mielestä siedettävän rajoissa, mutta varmasti yliopistotasolla nousee kauheasti, niin sekin on yks syy, miksi hylkäsin suunnitelmat kemian opettamisesta.

        Psykassakin on tietenkin tää tilasto-matemaattinen puoli, mutta ainakin nyt tänä keväänä pääsykokeisiin lukiessa se tuntu ihan mielekkäältä ja siedettävältä. Psykologia on niin mun juttu, että siinä kyllä siedän tän matikkapuolen ja toivottavasti myös sen toisen opetettavan aineen, minkä sitten päädyn valitsemaan.

        Psykaa tosiaan ei opeteta yläasteella mikä on harmi. Työllistymisen kannalta tässä voisi auttaa ET toisena opetettavana aineena, kun sitä on sekä peruskoulussa että lukiossa. Kuulemma myös kaikki, jotka haluavat, saavat ET:n sivuaineeksi, joten olisi varma suunnitelma. Harmi, ettei aineena ihan mun juttu, vaikka välillä olikin mielenkiintoisia tunteja.

        Ihan mahtavaa, kun vastailette mun viesteihin. Auttaa tosi paljon mun vaihtoehtojen kartottamisessa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe