Raastaako korvaa?

Jotkut sananparret saattavat särähtää korvassa. Minua raastaa joka kerran, kun jotain "ei ole saatu aikaiseksi". Onko se suomea? Tv-uutisissa äsken se jostakin asiasta huomattiin.
Toinen tv:stä tuttu on juontaja, jonka mielestä asunnot, pihat ja puutarhat ovat aivan "mielettömät". Avataan ovi ja astutaan sisään, ja haltioidutaan: "Tää sisääntulo on mielettömän ihana". Ja kun matka jatkuu, lisää mielettömyyttä tulee eteen siellä täällä. Kieliopillisesti varmaan ok, mutta korvaan iskee!
Tässä on myös saanut pitkään sopeutua uuteen kieliopilliseen tilanteeseen, kun "alkaa satamaan" on hyväksytty kieliopillisesti oikeaksi.
Kehitys kehittyy, on vain wanhan tässä uutta opeteltava.
Säätiedotuksesta kuulimme, että ilma alkaa lämpenemään hellelukemiin, niin että ei saa mitään aikaiseksi, vaan on nautittava vain mielettömän ihanasta kesäpäivästä.
Hyvää hellepäivää kaikille!

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kat-leija

      Laitankin tähän Makriina aloitukseen tämän aamulla lehdestä lukemani Juha Föhrin lauseen, jossa tavailin yhtä sanaa, jollaista en ollut ennen tavannut.
      "Tuulisuus koleutti SATEISEHKOA kesäkuuta."
      Tuota sateisehkoa sanaa makustelin ja etsin vastaavia muita vastaavia. Löysin muutamia; tummahkoa, kylmähköä, vaaleahkoa, mutta miten saa sanasta runsas tuollaisen muodon. Minä keksin sille vaan muodon runsaanlainen, melko runsas.
      Täällähän on äidinkielen opettajiakin (eläkel).

      • Sinällään tota noin itse asiassa raastaa korvaa silloin tällöin. Silloin raastaa ihan kovvaa, kun jonkun puhheesta ei yksinkertaisesti saa selvää, suu ihan pienellään mukeltaa haastaa, monesti juuri ihan paljolti oppinut ihminen, opiskellut siis. Laiskaa puhetta ihan ällöön.


      • sus.morsian kirjoitti:

        Sinällään tota noin itse asiassa raastaa korvaa silloin tällöin. Silloin raastaa ihan kovvaa, kun jonkun puhheesta ei yksinkertaisesti saa selvää, suu ihan pienellään mukeltaa haastaa, monesti juuri ihan paljolti oppinut ihminen, opiskellut siis. Laiskaa puhetta ihan ällöön.

        Eniten nämä "mökeltäjät" häiritsee Puhe-radiossa. Juttua tulee, mutta mitään ei saa selvää. Sitten tuleekin kovalla jotain musiikkia, johon ainakin herää, koska minun unilääke on tuo ko.radio.

        Tuo "mielettömän" ihanaa on kuitenkin parempi, kuin "hirveän" ihanaa, jota olen kuullut käytettävän.

        Mietin hetken, mikä minua myös ärsyttää ja kurkkasin Makriinan aloitusta ja sieltähän se tuli.
        "Tässä on myös saanut pitkään..j.n.e ", joka nykykielellä kirjoitetaan "Tässä myös saanut pitkään"? Miksi se "on" sana jää pois nykyisin? On näitä muitakin vastaavia, mutta ei mummi muista nyt

        Ei voi kun todeta, että vanhoja ollaan.


    • kaipa.se.tästä

      Ahdistaminen tulevasta raastaa meillä, joilla asiat ovat siinä ja siinä. Kun on tarpeeksi lirissä, ei sanat niinkään enää ärsytä.

    • kissamummu

      Minun korviani häiritsee se, kun sanotaan esim. koira on kävelee, tai, muistimme ettei se ei ole siellä.
      Nykyään myös yksiköt ja monikot ovat sekaisin.
      Myös näkee tekstejä, jossa ensimmäisessä lauseessa asian sanotaan olevan näin. Kappaleen viimeisessä lauseessa se onkin jo toisinpäin.
      Joskus taas ovat sanat niin sekaisin, ettei tolkkua meinaa saada.

    • haha-haaa

      Ihan sama miten kirjoitellaan tai missä aikamuodossa keskustellaan, kunhan asia tulee selväksi tai menee epäselväksi.
      Huumorilla pääsee pitkälle.

    • roletaari

      Huonioni kohdistuu paljon yksinkertaisempiin ilmaisuihin.
      Taimaaseen menijöihin en totu koskaan.
      "Kun sä - - " on yleistynyt käytössä tilanteisiin johin se ei mielestäni sovi ollenkaan. Lienee enkun hapatusta kun passiivi väännetään yksikön toiseksi persoonaksi tilanteissa joissa kuvataan omaa toimintaa tai vain yleistä aktiviteettia.
      Yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe