Gallup: Onko teillä avioliitto. Miksi/Miksi ei?

Saila4

Eli onko teillä avioehto ja kannattaako se ottaa? Ollaan menos naimisiin, ja huomasin et joku toimisto tekee niitä ilmaseksi kesällä. Mies suhtautuu vähän nihkeästi, mutta itselleni tulee jossain vaiheessa hieman perintöä. Mitä mieltä te olette?

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saaanni
    • 8542

      Kannattaa

    • oikeastionnellinen

      Avioehtoa todentuu silloin kun erotaan. Eli sinulle on tulossa pieni perintö (heh, kenellepä ei...) ja voit tehdä sillä mitä haluat, jos sitä mietit. SIinä vaiheessa jos eroatte, asia on toinen, ehkä.

      Meillä ei ole avioehto, ei tulisi mieleenkään koska olemme sitoutuneet tähän liittoon ja rakastamme toisiamme, myös vastoinkäymisten aikana. Perintöjä on tullut ja niillä on ostettu sekä yhteisiä asioita että omaa pikku luksusta. Meille avioliitto on kahden kauppa.

      • Oma-asia

        Vannomatta paras! Muistä tämä tulevaisuudessa,minäkin luulin,toisin kävi.


      • Meillanain
        Oma-asia kirjoitti:

        Vannomatta paras! Muistä tämä tulevaisuudessa,minäkin luulin,toisin kävi.

        No, ei ole meilläkään avioehtoa, mutta eipä ole omaisuuskaan elämässä se tärkein asia. Kyllä minä ajattelen, että sillä mitataan myös siotutumista liittoon. Minä ainakin ajattelen, että kun yhdessä tässä ollaan, kaikki on yhteistä, ja sitten jos ero sitten jossain vaiheessa koittaa, on ihan reilua, että kaikki pannaan puoliksi. Voi olla, että vanhat sukulaiseni tästä asenteestani kääntyisivät haudassaan, jos kuulisivat, ja olisivat huolehtineet, ettei minulle mitään periydy, mutta kääntyköön vain!

        Minusta on sekin käsittämätöntä, että lasketaan, kuinka paljon rahaa kumpikin yhteiseen talouteen tuo. Meillä ainakin on tasavertaisuudeksi riittänyt se, että kumpikin tekee täysipäiväisesti töitä ja huolehtii oman osuutensa kotitöistä, ja meillä on yksi yhteinen talous.

        Mutta kukin tyylillään...


    • aikuinenx

      Ilman muuta avioehto. Jos mies ei suostu, ei kannata avioituakaan. Avioliiton aikana avioehto ei vaikuta elämäänne mitenkään, ainoastaan avioliiton purkautuessa sillä on merkitystä.

      • Pööpeli

        Jos avioehto tehdään, kannattaa muistaa, että kaikki hankinnat, joihin kumpikin osallistuu tavalla tai toisella laitetaan kummankin nimiin. Eli ei niin, että vaimo maksaa ruuat ym. arkikulut ja mies auton ja mökin. Muutoin vaimo jää erossa puille paljaille ja miehelle jää kaikki omaisuus, vaikka onkin yhteisellä työllä hankittua. Ja jos vaimo on kotona hoitamassa lapsia, niin sittenkin hankinnat yhteisiin nimiin. Ja muistakaa huolehtia vielä sekin, ettei kumpikaan saa pantata yhteistä omaisuutta ilman toisen suostumusta.


      • mekkk
        Pööpeli kirjoitti:

        Jos avioehto tehdään, kannattaa muistaa, että kaikki hankinnat, joihin kumpikin osallistuu tavalla tai toisella laitetaan kummankin nimiin. Eli ei niin, että vaimo maksaa ruuat ym. arkikulut ja mies auton ja mökin. Muutoin vaimo jää erossa puille paljaille ja miehelle jää kaikki omaisuus, vaikka onkin yhteisellä työllä hankittua. Ja jos vaimo on kotona hoitamassa lapsia, niin sittenkin hankinnat yhteisiin nimiin. Ja muistakaa huolehtia vielä sekin, ettei kumpikaan saa pantata yhteistä omaisuutta ilman toisen suostumusta.

        Pitää myös muistaa että avioehdon voi aina riitauttaa jos se on kohtuuton ja sitten oikeus päättää tasingosta. Tiedän monta tapusta jossa on joutunut maksamaan tasinkoa vaikka on ollut avioehto ja sellainen avioehto on hyvä missä vain yhteinen omaisuus on avio.oikeuden piirissä ei mikään muu.


    • AvioehtoON

      Olemme kumpikin naimissa toista kertaa ja lapsia kummallakin edellisestä liitosta. Olen huomattavasti varakkaampi kuin puolisoni ja avioehto oli itsestään selvyys. On aika loogista, että haluaa mahdollisen perinnön ohjautuvan aikanaan omille lapsilla. Tietysti myös yhden avioeron läpikäyneenä haluaa suojata omaisuutensa muutoinkin.

      • akoaghgbbngbngbnj

        Eiköhän se perintö voi ohjautua omille lapsille ilman avioehtoakin. Kuten aikaisemminkin tuolla todettiin, ihmetellä täytyy näitä avioituvia, jotka rahat etunenässä pariutuvat - ilmeisesti avioliiton perimmäinen tarkoitus ja tavoite on unohtunut; miksi ihmeessä ylipäätään mennä naimisiin jos omat rahat ja mahdolliset tulevat perinnöt sun muut pitää "suojata tai turvata" puolison suhteen ?!


      • Avioehtonimenomaan
        akoaghgbbngbngbnj kirjoitti:

        Eiköhän se perintö voi ohjautua omille lapsille ilman avioehtoakin. Kuten aikaisemminkin tuolla todettiin, ihmetellä täytyy näitä avioituvia, jotka rahat etunenässä pariutuvat - ilmeisesti avioliiton perimmäinen tarkoitus ja tavoite on unohtunut; miksi ihmeessä ylipäätään mennä naimisiin jos omat rahat ja mahdolliset tulevat perinnöt sun muut pitää "suojata tai turvata" puolison suhteen ?!

        "Eiköhän se perintö voi ohjautua omille lapsille ilman avioehtoakin."

        Miten?

        Nimimerkin "AvioehtoON" tapauksessa, kun hän on puolisoaan huomattavasti varakkaampi, nimenomaan avioehto on se joka takaa että hänen jättämänsä perintö menee kokonaan hänen lapsilleen.

        Jos avioehtoa ei olisi, ja hän kuolisi ennen puolisoaan, saisi puoliso huomattavan määrän tasinkoa, mikä vähentäisi lasten perintöosuutta. Tuota tasinko-oikeutta hän ei pystyisi poistamaan esim. testamentilla. Siihen tarvitaan juuri se avioehto.

        Leskellähän joka tapauksessa on elinikäinen hallintaoikeus kotiin ja koti-irtaimistoon joten ei se leski heitteille jää vaikka avioehto onkin.


      • AvioehtoON
        akoaghgbbngbngbnj kirjoitti:

        Eiköhän se perintö voi ohjautua omille lapsille ilman avioehtoakin. Kuten aikaisemminkin tuolla todettiin, ihmetellä täytyy näitä avioituvia, jotka rahat etunenässä pariutuvat - ilmeisesti avioliiton perimmäinen tarkoitus ja tavoite on unohtunut; miksi ihmeessä ylipäätään mennä naimisiin jos omat rahat ja mahdolliset tulevat perinnöt sun muut pitää "suojata tai turvata" puolison suhteen ?!

        Avioliiton myötä syntyy oikeus leskeneläkkeeseen, jota avoliitossa tai seurustelusuhteessa ei muodostu. Samoin mahdollisen henkivakuutuksen edunsaajana voi olla sekä puoliso että lapset.

        Jos on kerran eronnut ja aloittanut elämän taloudellisesti alusta, sitä haluaa turvata lastensa mahdollisuuden perintöön. Ilman avioehtoa puolet omaisuudestani periytyisi lopulta mahdollisesti puolisoni ainoalle lapselle ja loput puolet jäisi useamman oman lapseni eduksi. Joten joo, kyllä tällaisia asioita joskus ajattelee.

        Toisekseen jos on eronnut nuoruuden rakkaudesta, jonka uskoi kestävän ikuisesti ja on kokenut mitä kaikkea elämä voi tuoda tullessaan, niin avioehto oli kyllä meille kummallekin itsestään selvyys.


      • oliskovähäntodellisuutta
        Avioehtonimenomaan kirjoitti:

        "Eiköhän se perintö voi ohjautua omille lapsille ilman avioehtoakin."

        Miten?

        Nimimerkin "AvioehtoON" tapauksessa, kun hän on puolisoaan huomattavasti varakkaampi, nimenomaan avioehto on se joka takaa että hänen jättämänsä perintö menee kokonaan hänen lapsilleen.

        Jos avioehtoa ei olisi, ja hän kuolisi ennen puolisoaan, saisi puoliso huomattavan määrän tasinkoa, mikä vähentäisi lasten perintöosuutta. Tuota tasinko-oikeutta hän ei pystyisi poistamaan esim. testamentilla. Siihen tarvitaan juuri se avioehto.

        Leskellähän joka tapauksessa on elinikäinen hallintaoikeus kotiin ja koti-irtaimistoon joten ei se leski heitteille jää vaikka avioehto onkin.

        Ja se huomattava määrä tasinkoa olisi sitten epäoikeudenmukaista. Huhheijaa, puoliso varmasti nostaa kytkintä siinä vaiheessa jos toinen mahdollisesti sairastuu ja tarvitsee puolison tukea yms. Kannattaa huolehtia, että ne kaiken perinnön jakajat, lapset, huolehtivat myös sen perittävän vanhuudesta, vai olisiko niin, että veren perintönä saatu oman saamisen varmistaminen, aiheuttaisikin sen, että huolehtiminen jää vähän vähemmälle ja perintö lähemmäksi !


      • Meillanain
        AvioehtoON kirjoitti:

        Avioliiton myötä syntyy oikeus leskeneläkkeeseen, jota avoliitossa tai seurustelusuhteessa ei muodostu. Samoin mahdollisen henkivakuutuksen edunsaajana voi olla sekä puoliso että lapset.

        Jos on kerran eronnut ja aloittanut elämän taloudellisesti alusta, sitä haluaa turvata lastensa mahdollisuuden perintöön. Ilman avioehtoa puolet omaisuudestani periytyisi lopulta mahdollisesti puolisoni ainoalle lapselle ja loput puolet jäisi useamman oman lapseni eduksi. Joten joo, kyllä tällaisia asioita joskus ajattelee.

        Toisekseen jos on eronnut nuoruuden rakkaudesta, jonka uskoi kestävän ikuisesti ja on kokenut mitä kaikkea elämä voi tuoda tullessaan, niin avioehto oli kyllä meille kummallekin itsestään selvyys.

        Alusta joskus aloittaneena olen kuitenkin havainnut siihen kykeneväni. Olen myös havainnut tarpeen vaatiessa tulevani toimeen hyvinkin vähällä. Luulen myös, että lapseni elävät onnellisemman elämän ilman kultalusikoita, saamalla itse tuntea kykenevänsä hankkimaan oman materiansa. Jos jotain periytyy tai jää periytymättä, se on sivuseikka, pyrin kasvattamaan heidät ymmärtämään oikeasti tärkeitä asioita. Pienet pesämunat on heille puolison kanssa yhteisellä sopimuksella kyllä järjestetty, mutta hyvin pienet. Tärkeää minulle on ollut, että se talous on ollut ja on yhteinen ja näitäkin sopimuksia yhdessä tehty.

        Koskaan en ole kenenkään perinnön perään haikaillut- enkä ymmärrä, miten jotkut kehtaavat itse ansaitsemattomien varallisuuksien perään itkeä ja niiden takia vuosikausia riidellä. Elämässä kun on, kuten sanottu, myös oikeasti tärkeitä asioita. Omia vanhempiani kehoitin laittamaan kaikki vain omaan hyvinvointiin: matkoihin, hoitoihin jne. En minä heiltä mitään olisi tarvinnut tai halunnut. Ihan olen itsenäinen aikuinen ihminen, joka kykenee elämään omien tulojensa mukaan ja jopa jotakin sukanvarteen laittamaan. Uskon myös lasteni aikanaan samaan kykenevän ja elävän siltä pohjalta onnellista elämää. Ja kun hynttyyt löin miehen kanssa yhteen, kaikki hynttyyt lyötiin yhteen, ja kumpikin on ihan tosissaan perhettä kannatellut. Ei se mikään mahdottomuus ole, että jonain päivänä lusikat menevät jakoon, mutta senkin ajattelen niin, että jo lastenkin takia pitäisi ainakin aluksi molemmilla olla sama elintaso. Jos sitten toinen menee ja elää yli varojensa, se on oma valinta, mutta lähtökohtaisesti kuitenkin näin.


      • olettymä
        akoaghgbbngbngbnj kirjoitti:

        Eiköhän se perintö voi ohjautua omille lapsille ilman avioehtoakin. Kuten aikaisemminkin tuolla todettiin, ihmetellä täytyy näitä avioituvia, jotka rahat etunenässä pariutuvat - ilmeisesti avioliiton perimmäinen tarkoitus ja tavoite on unohtunut; miksi ihmeessä ylipäätään mennä naimisiin jos omat rahat ja mahdolliset tulevat perinnöt sun muut pitää "suojata tai turvata" puolison suhteen ?!

        Sulla ei varmaan ole mitään vakuutuksiakaan asenteestasi päätellen.


    • 7167

      Meillä itsellämme ei ole avioehtoa eikä sellainen käynyt silloin eikä myöhemminkään mielessämme.
      Lastemme lahjoituksiin ja testamenttiimme olemme asetaneet ehdon, ettei lastemme puolisoilla ole oikeutta ko. omaisuuteen.
      Toisen lapsemme kohdalla tämän tarve on realisoitunut lajoittamamme asunnon kohdalla. Avioero.

      • perittävä

        Meillä taas on avioehto, eikä lahjoituksiin ja testamenttiin ole tehty mitään ehtoja. Toivomme lastemme tekevän avioehdon, mutta se on heidän asiansa. Jokaisen avioituvan pitäisi itse ymmärtää avioliiton juridiset vaikutukset.


    • ehotontoistaiseks

      Ei ole avioehtoa. Kun menimme yhteen, molemmat olivat yhtä persaukisia. Ei siis rahaongelmaisia sinänsä, mutta hyvin pienituloisia. Saatiin silti säästettyä molemmat, sittemmin miehen tulot ovat kasvaneet paljon ja minun tulot taas käyneet ihan pohjassa ja nyt taas olen todella pienituloinen. Olen kuitenkin ollut pitkään lasten kanssa kotona ja siinä on säästetty hoitokuluissa ym. liitännäiskuluissa. Miehelle ei ole perintöjä tulossa, minulle mahdollisesti jossain vaiheessa ihan kohtalainen sellainen. Sen varaan ei kuitenkaan mitään lasketa. Mutta niin olen ajatellut ettei haittaa vaikka mahdollisesti erossa mies jotain perinnöstäni saa, kun olenhan paljon hänen kustannuksellaan elellyt. Yhtä mieltä ollaan että jos tarve tulee niin sitten se avioehto.

    • Ehdollinen2

      Meillä on avioehto, joka astuu voimaan eron, mutta ei kuolemantapauksen sattuessa. Tämä, koska minulla on huomattavat perinnöt, joiden mahdollistaman elämäntyylin mielelläni jaan mieheni kanssa, mutta joista en tahdo hänen "hyötyvän" mahdollisen eron sattuessa. Olen kuitenkin testamentilla rajannut tiettyjen suvun hallussa olleiden maaomaisuuksien periytymään sukuuni, mutta muun materian mielelläni suon miehelleni (lapsia ei ole eikä tule).
      Avioehto solmittiin ennen avioliiton solmimista, eikä miehelläni missään vaiheessa ollut mitään sitä vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe