Jumalan kolminaisuus käy ilmi Raamatusta

Maijaliinas

Löysin juuri mainion kommentin koskien sitä, että Jumala on Raamatun valossa todellakin Kolminaisuus ja Jeesus on todellakin Jumala eikä enkeli. Kommentin , josta seuraava lainaus on, kirjoitti alunperin Nöyräniina. Kiitos tästä!

"-Toisaalta on Raamatun ilmoitus:

"Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi." (5. Moos. 6:4)

"Minä olen ainoa, ei ole muuta jumalaa minun rinnallani." (5. Moos. 32:39)

Ja jeesuksen Jumaluudesta:

"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on:

Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." (Jes. 9:5)

"Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!"" (Joh. 20:28)

"Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään." (Kol. 2:9)

"Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva." (Room. 10:9) ( Kreikan kielen sana Kyrios, Herra, vastaa suoraan heprean sanaa Adonai, jota käytettiin kun ei haluttu turhaan lausua Jumalan nimeä. Puhuttaessa siis Herrasta tarkoitettiin aina Jumalaa – Israelin Jumalaa. Tunnustamalla, että "Jeesus on Herra", tunnustetaan siis, että Jeesus on Jumala! Jeesuksen Jumaluuden tunnustaminen on siten ehto pelastukselle.

Pyhästä Hengestä:

"Herran Henki puhuu minun kauttani, hänen sanansa on minun kielelläni." (2. Sam. 23:2)

"Ei Jumala anna Henkeään määrämitalla." (Joh. 3:34)

Yhdestäkään aineesta tai voimasta ei myöskään käytetä nimeä "Hän". Ainoastaan persoonasta voidaan käyttää sanaa hän, ja ainoastaan Jumalasta se voidaan tehdä isolla alkukirjaimella kuten Raamatussa on tehty (Joh. 15:26), (2. Kor. 3:6). (Hepr. 3:7-8) on lainaus Psalmeista (Ps. 95:7-11), joissa sanotaan Jumalan puhuvan nuo lainatut sanat. Kun siis Heprealaiskirjeen kirjoittaja rinnastaa Jumalan ja Pyhän Hengen täysin, on selvää, että Pyhä Henki todella on Jumala!

Jos verrataan vartiotorniin, niin se on matkinut aikoinaan adventisteja sanomalla Jeesusta enkeliksi. Adventistit ovat erehdyksen huomanneet. Ja, kuten täällä on todennut olisi mielipuolista sanoa ihmisen pelastumisen edellytykseksi että Jumala tappaa viattoman enkelin."

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maijaliinas

      Täällä usein otetaan esille ajatus, että mitä väliä sillä on uskooko ihminen siihen, että Jeesus on enkeli, Jumala vai vieläpä joku ihan muu. Raamatun itsensä sanoman mukaan sillä on väliä. Seuraava kohta lainauksesta tuo sen ilmi. :

      "Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva." (Room. 10:9) ( Kreikan kielen sana Kyrios, Herra, vastaa suoraan heprean sanaa Adonai, jota käytettiin kun ei haluttu turhaan lausua Jumalan nimeä."

      "Puhuttaessa siis Herrasta tarkoitettiin aina Jumalaa – Israelin Jumalaa. Tunnustamalla, että "Jeesus on Herra", tunnustetaan siis, että Jeesus on Jumala! Jeesuksen Jumaluuden tunnustaminen on siten ehto pelastukselle."

      • KokeilehanVielä

        >>mitä väliä sillä on uskooko ihminen siihen, että Jeesus on enkeli, Jumala vai vieläpä joku ihan muu. Raamatun itsensä sanoman mukaan sillä on väliä.

        Niin onkin. Joh 17:3 "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

        >>Jeesuksen Jumaluuden tunnustaminen on siten ehto pelastukselle.

        Lue ylläoleva Johanneksen evankeliumin jae ja mieti uudestaan.


    • HerraEiOleAinaJumala

      >>Puhuttaessa siis Herrasta tarkoitettiin aina Jumalaa – Israelin Jumalaa. Tunnustamalla, että "Jeesus on Herra", tunnustetaan siis, että Jeesus on Jumala!

      Erehdyt, koska et tunne kirjoituksia.
      1. Kor. 8:
      5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
      6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

      Tässä siis Jeesus tunnustetaan Herraksi, mutta samassa asiayhteydessä puhutaan erikseen Jumalasta, jolla tarkoitetaan vain Isää.

    • täti

      En kyllä lukenut kommentteja, mutta ymmärrän näin ; Kuka HERÄTTI Jeesuksen jos hän itse olisi Jumala.

      • KristittyAjattelija

        Tietysti Jumalan persoonista yksi eli Isä. Toinen persoona Kolmiyhteisestä Jumalasta on Poika eli Sana eli Jeesus ja kolmas persoona on Pyhä Henki.

        Miksi Jumalan pitäisi olla samanlainen kuin ihmiset eli yksipersoonainen olento?Jumala on monessa suhteessa erilainen kuin ihmiset ja yksi tärkeä ero on se, että Hänessä on kolme persoonaa samassa olennossa Jumalassa yhteen liittyneinä.


      • yksinkertainenparas
        KristittyAjattelija kirjoitti:

        Tietysti Jumalan persoonista yksi eli Isä. Toinen persoona Kolmiyhteisestä Jumalasta on Poika eli Sana eli Jeesus ja kolmas persoona on Pyhä Henki.

        Miksi Jumalan pitäisi olla samanlainen kuin ihmiset eli yksipersoonainen olento?Jumala on monessa suhteessa erilainen kuin ihmiset ja yksi tärkeä ero on se, että Hänessä on kolme persoonaa samassa olennossa Jumalassa yhteen liittyneinä.

        Miksi Jumala pitää vääntää kolmiyhteiseksi, kun Raamattu ei sellaista opeta? Yksinkertaisin selitys on yleensä paras. Monimutkaisempaan selitykseen kannattaa turvautua vain, jos yksinkertaisempi ei toimi.


      • lgkfkjdjjdh
        KristittyAjattelija kirjoitti:

        Tietysti Jumalan persoonista yksi eli Isä. Toinen persoona Kolmiyhteisestä Jumalasta on Poika eli Sana eli Jeesus ja kolmas persoona on Pyhä Henki.

        Miksi Jumalan pitäisi olla samanlainen kuin ihmiset eli yksipersoonainen olento?Jumala on monessa suhteessa erilainen kuin ihmiset ja yksi tärkeä ero on se, että Hänessä on kolme persoonaa samassa olennossa Jumalassa yhteen liittyneinä.

        Jeesus jopa otti hengen itseltään (vrt. Jes. 42:5; Sak. 12:1)

        Joh. 10:17, 18: – Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. (18) Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen.
        Luuk. 23:46: – Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: 'Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni.' Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä. (Samoin Matt. 27:50 vrt Apt. 7:59).Jeesus herättää kuolleet viimeisenä päivänä:
        Joh. 6:40: – Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.Jos Jeesus siis herättää jopa kuolleet, niin mainitseeko Raamattu ainuttakaan tekoa, johon pystyisi vain Isä, mutta ei Jeesus? Voisiko Jumala luovuttaa valtaansa kenellekään luodulle olennolle, joka tekisi kaikkea samaa kuin hän itse (Joh. 5:19-32)? Kuka Jeesus oikein on, jos hän ei voi olla enkeli?
        http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/oppi/opinkappaleet/#jeesus_raamatun_mukaan


      • uskallalukea
        KristittyAjattelija kirjoitti:

        Tietysti Jumalan persoonista yksi eli Isä. Toinen persoona Kolmiyhteisestä Jumalasta on Poika eli Sana eli Jeesus ja kolmas persoona on Pyhä Henki.

        Miksi Jumalan pitäisi olla samanlainen kuin ihmiset eli yksipersoonainen olento?Jumala on monessa suhteessa erilainen kuin ihmiset ja yksi tärkeä ero on se, että Hänessä on kolme persoonaa samassa olennossa Jumalassa yhteen liittyneinä.

        Kolminaisuudesta ja sen epäraamatullisuudesta:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13682046


      • ei.k.ukaan

        "En kyllä lukenut kommentteja, mutta ymmärrän näin ; Kuka HERÄTTI Jeesuksen jos hän itse olisi Jumala."

        Ei kukaan koska persoonat ovat samaa olemusta.


      • selvääpässinlihaa
        ei.k.ukaan kirjoitti:

        "En kyllä lukenut kommentteja, mutta ymmärrän näin ; Kuka HERÄTTI Jeesuksen jos hän itse olisi Jumala."

        Ei kukaan koska persoonat ovat samaa olemusta.

        Ettei asia olisi liian yksinkertainen, kolminaisuusopin kannattajat uskovat, että Jeesus kuoli vain inhimillisen luontonsa puolesta. Jeesus ei siis koskaan ollutkaan jumalallisen luontonsa puolesta kuollut. "Jumalan itsemurha", jollaisena Jeesuksen kuolema kolminaisuusopillisesti tulee nähdä, siis koski vain Jeesuksen ihmisruumista ja inhimillistä luontoa. Jeesus siis kuolemallaan, joka ei ollut ihan kuolema, täydellisesti sovitti ihmisten synnit jonkin kieroutuneen oikeudellisen periaatteen mukaisesti. Ymmärrätkö? En minäkään.


      • Kuuterinen

        " Jeesus kuoli vain inhimillisen luontonsa puolesta. Jeesus ei siis koskaan ollutkaan jumalallisen luontonsa puolesta kuollut "
        -Tosin myöskään ihmisen sielu ei kuole. (tähän yhteyteen: Jeesus sanoi ristillä että sinä olet tänään kanssani paratiisissa)

        " Jeesus siis kuolemallaan, joka ei ollut ihan kuolema, täydellisesti sovitti ihmisten synnit "
        -Se on Raamatun ilmoitus. Koko uusi testamentti on lyhimmiten sanottuna pelastussanoma. Se on luvattu sinullekin.

        "Ymmärrätkö? "
        -Lopulta monet Raamatun asiat eivät ole ymmärretyiksi tarkoitettukaan, mahdottomina ymmärtää, vaan uskottaviksi. Mitä pitemmälle tiede on edistynyt, sitä enemmän jotkut näkevät aihetta epäillä. Toisaalta toisinkin päin. Luomiskertomuksessa "Tulkoon valkeus" ja valkeus tuli. Tiedemiehen pöydällä -paljastui "alkuräjähdys".

        Ja vielä. Mahdottomaksi kuitenkin voidaan ymmärtää lahkon opetuksia. Kuten että Jumala olisi -huvitellut, sanoisi nimim. "selvää pässinlihaa"- tappamalla viattoman enkelin, ja murjaissut vitsin -edelleen nimimerkin mukaan- että nyt olisi sitten ihmiset pelastettu.


      • niinpä-niin

        >>-Se on Raamatun ilmoitus. Koko uusi testamentti on lyhimmiten sanottuna pelastussanoma. Se on luvattu sinullekin.

        Onhan se huomaavaista, mutta Raamatun ilmoitus on kyllä katsojan silmässä ja pelastussanoman sisältö ( pelastussopimukseen kuuluvat velvoitteet) riippuvat täysin siitä, keneltä kysyy. Ja on mahdotonta tietää, kenen versio on oikea, eikä toisaalta kaikkiinkaan voi aidosti uskoa.

        Täytyy vain toivoa, että Jumala, mikäli on olemassa, ei ole niin pikkumainen kuin Hänen kannattajansa.


      • Selkeyttä
        Kuuterinen kirjoitti:

        " Jeesus kuoli vain inhimillisen luontonsa puolesta. Jeesus ei siis koskaan ollutkaan jumalallisen luontonsa puolesta kuollut "
        -Tosin myöskään ihmisen sielu ei kuole. (tähän yhteyteen: Jeesus sanoi ristillä että sinä olet tänään kanssani paratiisissa)

        " Jeesus siis kuolemallaan, joka ei ollut ihan kuolema, täydellisesti sovitti ihmisten synnit "
        -Se on Raamatun ilmoitus. Koko uusi testamentti on lyhimmiten sanottuna pelastussanoma. Se on luvattu sinullekin.

        "Ymmärrätkö? "
        -Lopulta monet Raamatun asiat eivät ole ymmärretyiksi tarkoitettukaan, mahdottomina ymmärtää, vaan uskottaviksi. Mitä pitemmälle tiede on edistynyt, sitä enemmän jotkut näkevät aihetta epäillä. Toisaalta toisinkin päin. Luomiskertomuksessa "Tulkoon valkeus" ja valkeus tuli. Tiedemiehen pöydällä -paljastui "alkuräjähdys".

        Ja vielä. Mahdottomaksi kuitenkin voidaan ymmärtää lahkon opetuksia. Kuten että Jumala olisi -huvitellut, sanoisi nimim. "selvää pässinlihaa"- tappamalla viattoman enkelin, ja murjaissut vitsin -edelleen nimimerkin mukaan- että nyt olisi sitten ihmiset pelastettu.

        Sielusta tulee kuolematon vasta ylösnousemuksen jälkeen. Sielu = ruumis henki. Kaikki ihmiset kuolevat, kun henki lähtee ja menee henkimaailmaan odottamaan ruumiin ylönousemusta ja iankaikkista elämää.


      • Hautausurakoitsija

        Raamatussa on
        -ruumiillinen kuolema
        -hengellinen kuolema, ero Jumalasta.

        Antaa kuolleiden haudata kuolleensa, sanoi Jeesus, tarkoittaen hengellisesti kuolleiden toimitettavaa ruumillisesti kuolleiden hautaamista

        Synnin palkka on kuolema, sanotaan Sanassa, tarkoittaen juuri hengellistä kuolemaa. Lahko haluaa tässä korostaa että vartiotorni antaa päästä tällä.


      • EiSelkeyttä
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sielusta tulee kuolematon vasta ylösnousemuksen jälkeen. Sielu = ruumis henki. Kaikki ihmiset kuolevat, kun henki lähtee ja menee henkimaailmaan odottamaan ruumiin ylönousemusta ja iankaikkista elämää.

        Entistä vaikeammaksi vain menee noilla sinun selityksilläsi.


    • ottaja-antaja

      Jeesus/Jumala KUOLI
      kuka herätti?
      kuolleet ei ketään herättele
      jos
      Jeesus ei kuollutkaan,
      on siis lunnaatkin peruttu?
      Jumala on kulematon.
      huhhaheijaa, Trinity keijaaaaahhh

      • selväasia

        Jumala tapatti itsestään 1/3 osan, tosin ei sitäkään kokonaan, vaan ainoastaan Jeesuksen inhimillisen luonnon. Tämän takia kaikki saavat armon. Ymmärrätkö? En minäkään.


    • hoidokkievp

      -- Vaikka olisi 4 ,5 tai 6 yhtyeinen ,niin eipä kiinnosta , mutta hullujenhuoneen puoskarit kuittaavat lähes 300 000 vuodessa ,silkasta vittuilusta.

    • OsaavaNimeäisi

      yksinkertainenparas 5.7.2015 21:57

      "Miksi Jumala pitää vääntää kolmiyhteiseksi,"

      -Osaatko nimetä sen lahkokirjan, jossa jehovantodistajaksi sanotaan Martti Luther. Jonka tapa esittää raamatunjakeet Pyhästä Kolminaisuudesta on jäljellä ketekimuksessamme edelleen

      • osaavakominäkin

        "Täyttynyt salaisuus" voisi olla hyvä veikkaus kirjan nimeksi, tosin olen netin
        tietojen varassa. Veljesseurasta löytyi.

        Ja Luther taas ei asiaan juurikaan liity ainakaan minulle, kun en häntä erityisenä auktoriteettina pidä enkä myöskään lahkokirjoista ole vastuussa.


      • OsuuskaupanKake

        Mutta Lutherissa kiinnittyy huomio siihen, että hänet otetaan lahkomannekiiniksi, "oli todistaja".
        Vaikka hän oli ensiarvoinen Pyhän Kolminaisuuden esiintuoja Raamatun jakeiden perusteella.

        Pyhä Kolminaisuus lienee tärkeimpiä yksittäisiä vastustuskohteita lahkon kristinoppia vastustavassa sodassa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe