4t pienkonebensalla ei toimi?

Alkylaattibensavanheneek

Pieni ruohotrimmeri kulmavaihteella. Tyhjäkäyntiä käy mätisti ja voi trimmailla osakaasulla täysin normisti. Kun kaasun pohjaa aikomuksena siirtyä horsma ja täyspitkään ruohoon niityn reunaan leventää hieman mansikkamaan tuuletusta niin eikun kierrokset hyytyy (ilmiselvästi laihalla) ja sammuisi jo ilmassa kone ellei päästä kaasua keskierroksille. Kone on uudehko muutama tankki leikattu eli vm 2011. Leikkailin muuta kevyttä jossa toimii ihan ok . Bensa loppuu joka on viime vuodelta ja laitan aivan normi E98 ajoleikkurin kanisterista. Ja nytpä trimmeri alkaakin toimia täydellä teholla. Hmm missä mättää? Pienkone bensa haluaisi rikkaampaa seosta ilmeisesti. Onkohan vain syy viimevuodelta tankissa oleva pienkonebensan vanheneminen vai jokin muu mikä?
Tietystikkin seuraava tankki on pienkonebensaa ja testi antaako tuore tavara täyden tehon. Eipä muista kuinka vanhaa oli bensa tuskin 2 kesää edes pahimmassakaan tapauksessa veikkaan että 2014 tavaraa.

96

4331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jännänäärellä

      Onko nyt kyseessä siis 4t trimmeri ettet 2t trimmeriin laita 4T bensaa ?

      • täyspahvi

        Osasitpa taas lukea tekstistä oleellisen. Voitko mitenkään tai jotenkaan selittää miten 2t/4t liittyy kysymykseen.


      • poltinkarva

        Täyspahvi, useimmat trimmerit ovat 2T koneita. Siis 2T tarkoittaa, että pensan joukkoon on lisättävä 2T öljyä (yleensä 2%) tai ostettava valmista 2T pensaa. Jos 2T koneeseen laittaa öljytöntä normipensaa, 4T, niin moottori ns. leikkaa kiinni. Niin että 2T/4T liittyy olennaisesti kysymykseen ja on tärkein asia trimmerin käytössä.


      • toinentäyspahvi

        Lukemisen ymmärtäminen näyttää olevan vaikea asia. Aloituksessa kysyttiin bensasta ei öljystä..


      • poltinkarva
        toinentäyspahvi kirjoitti:

        Lukemisen ymmärtäminen näyttää olevan vaikea asia. Aloituksessa kysyttiin bensasta ei öljystä..

        Pahvit ovat pahvipäitä, mutta 2T/4T ovat bensaa. Trimmerissä saattaa lukea 2stroke tai 4stroke.


      • 2t_on_öljyllistä_bensaa
        täyspahvi kirjoitti:

        Osasitpa taas lukea tekstistä oleellisen. Voitko mitenkään tai jotenkaan selittää miten 2t/4t liittyy kysymykseen.

        Jos laittaa öljyllistä 2-t bensaa 4 tahtikoneeseen niin ihan varmasti tulee nuo ilmiöt esiin mitä kuvasit


      • kolmasjaneljästäyspahvi

        Ei tule. Joskus optikolla käynti riittää. Joskus pitää vaihtaa koko pää.


      • Monenkohdantodistus

        Jännänäärellä! Tyhmyytesi on todistettu ja itse sen monessa kohtaa todistit. Älä kirjoita kun ei ole teknikka hallussa. Älä vain missään tapauksessa puolustele yhtään sanomaasi älä.lue ja opi. Kirjoitan miten huvittaa virheineen.


      • Alkylaattibensavanheneek

        Otsikossa on jo mainittu 4T.
        Koska laitan ajoleikkurin bensaa tankkin on toinen toetamus bensalaadusta.
        Laitan oikeaa bensaa.


      • VaiYksitahtinen
        Alkylaattibensavanheneek kirjoitti:

        Otsikossa on jo mainittu 4T.
        Koska laitan ajoleikkurin bensaa tankkin on toinen toetamus bensalaadusta.
        Laitan oikeaa bensaa.

        Onko trimmeri 2-tahtinen vai 4-tahtinen.


    • kremonttimiäs

      Ei ole montakaan 4 tahti trimmeriä edes olemassa, 2 tahtisia ne käytännössä ovat, ja vaativat 2T bensiinin, tai sitten 2T öljyä, siihen 4T bensiiniin.
      Siinä muutama perusasia. Töikseni näitä korjaan, kiinnileikanneita pienkoneita, kun ei ymmärretä, mikä laite näpeissä on, ja millaista polttoainetta se tarvitsee!

      • lisääpahvia

        Taas vastaus kysymykseen jota ei ole kysytty. Oikein arvovaltaiselta taholta.


      • poltinkarva
        lisääpahvia kirjoitti:

        Taas vastaus kysymykseen jota ei ole kysytty. Oikein arvovaltaiselta taholta.

        Tosiaan lisää pahvipäitä. Aloittajan kysymyksiä olivat mm. "4t pienkonebensalla ei toimi? Hmm missä mättää? Onkohan vain syy viimevuodelta tankissa oleva pienkonebensan vanheneminen vai jokin muu mikä? " Eli näihin kysymyksiin on jo vastattu.


      • jatkopahvi

        Ei ole. Intät öljyseoksesta josta ei ole edes kysytty.


      • poltinkarva
        jatkopahvi kirjoitti:

        Ei ole. Intät öljyseoksesta josta ei ole edes kysytty.

        Taajamatontuilta ja pahveilta on jäänyt koneoppi ja trimmerin käyttöohjeet lukematta. Taajamatontut ja pahvit tunkekoon tankkiin ihan mitä lystäävät.


      • vantuspahvi

        Taisi taidot loppua.


    • haistavittuluupää

      Tunge trimmeri hanuriis, oot selvästi vajakki!!

      • humalapahvi

        Nyt ei enempää limpparia lapsille. Tulee sokerihumala.


      • pahvit-pallaa

        toi oli hyvä!!! kyllä repes :))


      • 2-tahti-4tahti

        kyllä täällä sitten on "uus avuttomia"!! kysyjiä?? ja vielä enemmän "neuvojia"???


      • totaalipahvi

        Pahveja ihan kaikki.


    • hlsavo

      Ei ole bensan vika koska toimii pienillä kierroksilla. Vika on tankissa olevassa polttoainesuodettimessa, se on tukossa. Ota suodatin pois ja kokeile ilman
      suodatinta ja kas se toimii. Osta uusi suodatin. ( Hondan suodatin varaosanro
      17672-ZOH-003 , tämä on hyvä arvaus trimmerin merkistäsi.)

      • kysynmitävastaathäh

        TOIMII TÄYDELLÄ TEHOL A E98 BENSALLA ELI ONKO SUODATIN SITTEN TUKOSSA? Luetun ymmärtäminen?

        "Bensa loppuu joka on viime vuodelta ja laitan aivan normi E98 ajoleikkurin kanisterista. Ja nytpä trimmeri alkaakin toimia täydellä teholla. Hmm missä mättää? "


    • Homelite

      Pienkonebensiineissäkin on eroja. Esim Ruotsissa valmistetulla tuotteella ruohonleikkuri ( Brigg & Stratton vm. 1990 ei suostunut käymään lainkaan. 98 E pumppubensalla toimii hyvin.

    • 2tvoitelu

      En tunne ainuttakaan trimmeriä mikä toimii 4T bensiinillä. Toki 4T bensiinin voi modifioida 2t öljylisäyksellä 2T bensiiniksi ja silloin se käy 2t moottoreihin. Käytän samaa 4T bensiiniä ruohonleikkurissa modifioin saman bensiinin 2t öljyllä 2T bensiiniksi ja sitä käytän trimmerissä.

      • kylä-näi-o

        .

        JOku voisi laittaa esimerkin 4-tahti trimmeristä


      • öljymies

        Onhan niitä pilvin pimein. Tosin vaatii öljybensaa.


      • Jännänäärellä

      • äläkommentoiälääläälä

        Jos 2t voitelun tietämys on tuoll atasol aniin ole hyvä ja älä sekaannu keskusteluun .


      • Jännänäärellä
        äläkommentoiälääläälä kirjoitti:

        Jos 2t voitelun tietämys on tuoll atasol aniin ole hyvä ja älä sekaannu keskusteluun .

        Me muualle trollaan tää ei ole siihe oikea paikka


      • pieni2Tonöljybensaa
        öljymies kirjoitti:

        Onhan niitä pilvin pimein. Tosin vaatii öljybensaa.

        4-tahtinen moottori ei vaadi öljybensaa. Ainoastaan 2-tahtisissa käytetään öljybensaa, poikkeuksena tuoreöljyvoidellut 2-tahtimooyttorit - niissä ei käytetä öljybensaa. Yleisesti pienissä 2-tahtimoottoreissa kätetään öljybensaa.


      • Yksikövainlöytyi

      • Ryobilla
        öljymies kirjoitti:

        Onhan niitä pilvin pimein. Tosin vaatii öljybensaa.

        Ryobilla taitaa olla kaksi mallia. Muita en löytänyt.


      • PariLisää

        On niitä pari muutakin. Aika vähän niitä myydään kun hinta on kaksin tai kolminkertainen verrattuna vastaaviin 2t trimmereihin. Ja halpistrimmereihin verrattuna hinta voi olla jopa 5 - 10 kertainen, mutta silloin on kyse eri luokan laitteista.


      • öljypahvi
        pieni2Tonöljybensaa kirjoitti:

        4-tahtinen moottori ei vaadi öljybensaa. Ainoastaan 2-tahtisissa käytetään öljybensaa, poikkeuksena tuoreöljyvoidellut 2-tahtimooyttorit - niissä ei käytetä öljybensaa. Yleisesti pienissä 2-tahtimoottoreissa kätetään öljybensaa.

        Kukas se noin väittää? Eli nelitahtitrimmereissä/raivureissa on mielestäsi vaihdettavat öljyt kuin ruohonleikkureissa konsanaan?


      • Eiöljybesaa
        öljymies kirjoitti:

        Onhan niitä pilvin pimein. Tosin vaatii öljybensaa.

        4-tahtinen trimmeri on todella harvinainen. Muutama malli markkinoilla ja ovat kalliita ja siksi niitä on myyty erittäin vähän.

        4-tahtinen ei vaadi öljybensaa.


      • koneasentaja
        Eiöljybesaa kirjoitti:

        4-tahtinen trimmeri on todella harvinainen. Muutama malli markkinoilla ja ovat kalliita ja siksi niitä on myyty erittäin vähän.

        4-tahtinen ei vaadi öljybensaa.

        Riippuu vehkeestä. Kaikkiin nelitahtkoneisiin ei saa sumppua vaihtelevan käyttöasennon vuoksi. Piennelitahdeissa on myös polttoaineessa olevan öljyn kautta voitelun saavia malleja.


      • Vieläkinharvinainen
        öljymies kirjoitti:

        Onhan niitä pilvin pimein. Tosin vaatii öljybensaa.

        Ei pilvin pimein ja kun kalliita ovat niin käytössä vilä harvinaisia.


      • isompihonda
        kylä-näi-o kirjoitti:

        .

        JOku voisi laittaa esimerkin 4-tahti trimmeristä

        Mulla honda 4T "trimmeri" vai onko se raivuri. Hyvin toimii ja ei tarvi öljyjen kanssa pelleillä, voi hyvin tankata "ajoleikkurin" kanisterista. Käyntiääni on myös miellyttävämpi kuin 2T trimmerissä joka myös löytyy (nykyään tyhjänpanttina) tallista.


      • Anonyymi
        öljypahvi kirjoitti:

        Kukas se noin väittää? Eli nelitahtitrimmereissä/raivureissa on mielestäsi vaihdettavat öljyt kuin ruohonleikkureissa konsanaan?

        On vaihdettavat öljyt.


      • Anonyymi

        Trimmeri PROF 26cm3/45cm 4-tahtimoottoriTrimmeri PROF 26cm3/45cm 4-tahtimoottoriTrimmeri PROF 26cm3/45cm 4-tahtimoottoriTrimmeri PROF 26cm3/45cm 4-tahtimoottoriTrimmeri PROF 26cm3/45cm 4-tahtimoottori
        Trimmeri PROF 26cm3/45cm 4-tahtimoottori
        PROF
        Laadukas 4-tahtinen trimmeri, joka toimii normaalilla lyijyttömällä bensiinillä.


    • TuoreVaiSeos

      Pitää vielä tietää onko trimmerissä 2t- vai 4t-moottori. Ja jos on 2t-moottori, niin onko tuoreöljyvoideltu tai seosbensiinivoideltu.

    • wertyuiokjhgfdsxcvbnm

      olisiko aloittaja ystävällinen ja ilmoittaisi trimmerin merkin ja mallin?

      ensimmäinen kommentoija on oikeilla jäljillä. yllämainittu tieto on erittäin oleellinen tieto ongelman ratkaisussa.

      jäisi paljon epäolennaista kommentointia pois.

      • pienkonekorjaaja

        Väärin. Ensimmäinen kommentoija vei asian väärille raitelle. Voitelu ei ollut koskaan pointti vaan bensa/ilmaseos eli palotapahtuma.

        Kyllähän aloittaja tuon selvästi ilmaisi.


      • wertyuiokjhgfdsxcvbnm

        kun aloittajan otsikossa mainitaan 4t-pienkonebensa ja kyseessä on "Pieni ruohotrimmeri", niin tässä vaiheessa alkaa jo arvelluttamaan.

        2t kone voi toimia matalilla kierroksilla jonkin aikaa 4t bensalla, mutta kierroksilla voi käydä huonosti, johtuen ensin männänrenkaiden voitelun puutteesta. jos käyttöä jatketaan, niin moottori vaurioituu.

        pienkonebensalla käy mielestäni rikkaalla, ellei kaasaria ole säädetty kyseiselle polttoaineelle.

        minulla on eräs moottori joka on säädetty turhan rikkaalle. kun tankkasin siihen keväällä pienkonebensaa (tankki ja kaasutin oli siis talven jäljiltä täysin kuiva), niin lupasi pari kertaa. avasin tulpan ja se oli märkä.

        kuivasin ja poltin tulpan kuivaksi.

        tämän jälkeen taas lupasi pari kertaa ja taas tulppa märkänä. taas tulpan kuivaus. tyhjäsin tankin ja kaasuttimen ja laitoin tilalle normaalia bensaa.

        tämän jälkeen taas toimi hyvin.


        turha kinata asiasta. kyllä sen merkin ja mallin voi kertoa.

        odotellaan.


      • jännänäärellä
        pienkonekorjaaja kirjoitti:

        Väärin. Ensimmäinen kommentoija vei asian väärille raitelle. Voitelu ei ollut koskaan pointti vaan bensa/ilmaseos eli palotapahtuma.

        Kyllähän aloittaja tuon selvästi ilmaisi.

        "Väärin. Ensimmäinen kommentoija vei asian väärille raitelle. Voitelu ei ollut koskaan pointti vaan bensa/ilmaseos eli palotapahtuma."


        On tärkeätä tietää ennen tankaamista kumpi moottori on kyseessä 4T vai 2T.

        2T moottori tarvitsee bensan sekaan öljyä, jos ei koneessa sitten ole tuorevoitelua. Tuorevoitelu moottorissa on öljylle erillinen säiliö josta tarvittava määrä öljyä sekoittuu automaatisesti bensan sekaan, eikä tankkiin tarvitse laittaa kuin puhdasta bensaa.

        4T moottori toimii pelkällä puhtaalla bensalla, koska voitelun hoitaan kampikammio öljy. Jos 4T koneeseen laitetaan seosbensaa (pienkonebensaa) koneen käynti on yleensä huonoa ja kone savuttaa.

        Jos tuorevoitelemattomaan 2T moottoriin laitetaan puhdasta bensaa ilman öljyä (4T bensaa) moottori ei saa voitelua ja voitelun puutteesta se leikkaakiinni.


        Minun jälkeen tässä on ollut niin monta trollia että asia todellakin on lähtennyt väärille raiteille. Kyse ei ole siitä mikä on ollut aloittajan pointti, vaan siitä että itse olen tehnyt huomion että kyseiseen ongelmaan saattaa olla syynä väärä bensa, koska aloittajan viestistä koneista tietävä voi näin ymärtää.

        Aloittaja ei mainitse tekstissään onko trimmeri 4T vaiko 2T, mutta mainitsee kuitenkin tekstissään näin "laitan aivan normi E98 ajoleikkurin kanisterista" mutta ajoleikkuri kanisterista olevaa bensaa ei 2T trimmeriin suoraan voi tankata vaan bensaan pitää sekoittaa 2T öljyä.

        4T moottorisahat, trimmerit ja raivaussahat eivät ole nykypäivänä kovinkaan harvinainen asia. Niitä kyllä löytyy markkinoilta pilvinpimein.

        Ne jotka epäilivät lukemisen ymmärtämistäni tai epäilivät että olisin tyhmä, niin kyse ei todellakaan ole kummastakaan. Mutta sen sijaan teidän lukemisen ymmärtämistä itse vähän epäilen. Opetelkaa ensin moottoritekniikkaa ennekö epäilette ketään tyhmäksi. Moni on minun kanssa väitellyt mutta tietämys heiltä on vain loppunnut kesken.


      • 4tharvinaisuus

        Muutama malli 4t trimmereitä ja raivureita hyllyssä. Ainuttakaan en ole myynyt. Tämän kauden aikana olen 2t laitteita myynyt yli 200 kpl. Ei myöskään korjaamolla ole ollut yhtään 4t trimmeriä tai raivuria huollossa/korjattavana. Yllättävän paljon 2t trimmeriä ja raivuria on ollut korjattavana sen takia kun niihin on laitettu 4T pienkonebensiiniä.


      • Aikaaisapoika
        jännänäärellä kirjoitti:

        "Väärin. Ensimmäinen kommentoija vei asian väärille raitelle. Voitelu ei ollut koskaan pointti vaan bensa/ilmaseos eli palotapahtuma."


        On tärkeätä tietää ennen tankaamista kumpi moottori on kyseessä 4T vai 2T.

        2T moottori tarvitsee bensan sekaan öljyä, jos ei koneessa sitten ole tuorevoitelua. Tuorevoitelu moottorissa on öljylle erillinen säiliö josta tarvittava määrä öljyä sekoittuu automaatisesti bensan sekaan, eikä tankkiin tarvitse laittaa kuin puhdasta bensaa.

        4T moottori toimii pelkällä puhtaalla bensalla, koska voitelun hoitaan kampikammio öljy. Jos 4T koneeseen laitetaan seosbensaa (pienkonebensaa) koneen käynti on yleensä huonoa ja kone savuttaa.

        Jos tuorevoitelemattomaan 2T moottoriin laitetaan puhdasta bensaa ilman öljyä (4T bensaa) moottori ei saa voitelua ja voitelun puutteesta se leikkaakiinni.


        Minun jälkeen tässä on ollut niin monta trollia että asia todellakin on lähtennyt väärille raiteille. Kyse ei ole siitä mikä on ollut aloittajan pointti, vaan siitä että itse olen tehnyt huomion että kyseiseen ongelmaan saattaa olla syynä väärä bensa, koska aloittajan viestistä koneista tietävä voi näin ymärtää.

        Aloittaja ei mainitse tekstissään onko trimmeri 4T vaiko 2T, mutta mainitsee kuitenkin tekstissään näin "laitan aivan normi E98 ajoleikkurin kanisterista" mutta ajoleikkuri kanisterista olevaa bensaa ei 2T trimmeriin suoraan voi tankata vaan bensaan pitää sekoittaa 2T öljyä.

        4T moottorisahat, trimmerit ja raivaussahat eivät ole nykypäivänä kovinkaan harvinainen asia. Niitä kyllä löytyy markkinoilta pilvinpimein.

        Ne jotka epäilivät lukemisen ymmärtämistäni tai epäilivät että olisin tyhmä, niin kyse ei todellakaan ole kummastakaan. Mutta sen sijaan teidän lukemisen ymmärtämistä itse vähän epäilen. Opetelkaa ensin moottoritekniikkaa ennekö epäilette ketään tyhmäksi. Moni on minun kanssa väitellyt mutta tietämys heiltä on vain loppunnut kesken.

        Taas pitkä pätkä tyhmää rupatatusta aiheen vierestä. 2t leikkaa kiinni minuutissa täyskaasulla ilman öljyä. Ei siinä ehdi ajamaan mansikkamaita ja miettiä käyntihäiriöitä laihoja seoksia. Kuten aloituksessa kirjoitettin.


      • jännänäärellä
        4tharvinaisuus kirjoitti:

        Muutama malli 4t trimmereitä ja raivureita hyllyssä. Ainuttakaan en ole myynyt. Tämän kauden aikana olen 2t laitteita myynyt yli 200 kpl. Ei myöskään korjaamolla ole ollut yhtään 4t trimmeriä tai raivuria huollossa/korjattavana. Yllättävän paljon 2t trimmeriä ja raivuria on ollut korjattavana sen takia kun niihin on laitettu 4T pienkonebensiiniä.

        Et voi verrata vain sitä että kuinka monta konetta sinun kaupassa on myyty tai monta korjaamolle on tullut korjattavaksi. 4t koneet ovat 2t koneita kestävämpiä eikä niitä varmasti korjaamolla niin useasti näy.


      • jännänäärellä
        Aikaaisapoika kirjoitti:

        Taas pitkä pätkä tyhmää rupatatusta aiheen vierestä. 2t leikkaa kiinni minuutissa täyskaasulla ilman öljyä. Ei siinä ehdi ajamaan mansikkamaita ja miettiä käyntihäiriöitä laihoja seoksia. Kuten aloituksessa kirjoitettin.

        Olet oikeassa, mutta 2t koneita ei saa huudattaa 10 sekunttia pidempää kaasupohjassa koska se leikkaa sillon kiinni vaikka olisi öljyäkin.

        Muutoin 2t koneet kestävät ilman öljyä noin 10-15min ennenkö leikkaavat kiinni.


      • jännänäärellä
        jännänäärellä kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta 2t koneita ei saa huudattaa 10 sekunttia pidempää kaasupohjassa koska se leikkaa sillon kiinni vaikka olisi öljyäkin.

        Muutoin 2t koneet kestävät ilman öljyä noin 10-15min ennenkö leikkaavat kiinni.

        Tarkoitan siis tyhjiltään ilman rasitusta


    • pohtijaanen

      ook vedellä koittanu.. jos sillä kävis??

      • poltinkarva

        Aloittaja on tainnut huseerata isännän ottein naapurin tai tuttavan mökillä ja tehnyt noita besakokeita.


      • Owned_2015
        poltinkarva kirjoitti:

        Aloittaja on tainnut huseerata isännän ottein naapurin tai tuttavan mökillä ja tehnyt noita besakokeita.

        Joka tapauksessa vuoden 2015 "Owned" -keskustelu


      • Vastaakysymykseenäläkeks
        poltinkarva kirjoitti:

        Aloittaja on tainnut huseerata isännän ottein naapurin tai tuttavan mökillä ja tehnyt noita besakokeita.

        Mitähän otteet ja onko oma vai naapurin heinikko niin miten se liittyy yhteen ainoaan kysymykseen vanheneeko alkylaattibenda menettäen tehoaan/ muuttuen kunnolla moottoria enää pyörittäväksi aineeksi?

        Ihmiset on vaikea laji kuten teksteistänne itsestänne suurin osa on todistanut omakätisesti. Varmaan liian vaikea lause ymmärtää oikein.


    • Alkylaattibensavanhene

      Vielä ei ole tullut koetettua tuoreella alkylaattibensalla kun on ajeltu isommilla raivureilla heinää ja lepikkoa töissä ja vapaa-ajalla hieman Tämä pikkukoneeni on hieman heräte ostos tyylinen.
      Eipä ole selvinnyt kirjoituksistanne oikein mitään järjellistä. Ihmetyttää edelleen ettei osata ymmärtää mitä kirjoitin,jutut lähtee aivan sivuraiteelle jonkun täysin jonkun väärästä asiasta. Huvittavaa luettavaa sinänsä miten joukkohysteria leviää.

      Eli tyhjennän vanhat bensat pois tankista ,uutta 4t alkylaattibensaa tankkiin. Pikkuvinkki 4t on nelitahti bensa ja lisävinkkinä että jos johonkin tankataan myös 98e lisää niin hmm onkohan se neli vai kaksi tahtinen? Vaihdan myös moottoriöljyn uuteen kuten joka vuosi sen "ruokalusikallisen" vaikkei käyttöä kerrykkään paljoa.

      Vanheneeko 4t pienkonebensa ja ei anna täyttä tehoa ikääntyessään tiiviissä tankissa ? Sitä en tiedä ,vielä.

      • poltinpahvi

        Ihan normaalia suomi 24 viestintää. Nuoriso ei ymmärrä puoliakaan lukemastaan ja siihen osaan mitä eivät ymmärrä kommentoivat vahvalla tunteella.

        Näitä on nähty ja inttäminen jatkuu.


      • 4-troke-toimii

        eikun syksynjatkoja...!! itellä "nelitahti" trimmeri ja hyvin on "vääntöä"!! 98e:llä toimii!! kunhan "öljyt" vaihtaa (joka kesä) ei nimmittäin mene 0.5d kuin öljyä... !!! (ei se visuus) mutta noin niikun varmuudeksi :)


      • neli-tahti-toimii

        niin merkki on (giingreen trimmer 245 e) ja olen ollu yllättyny että noinkin "pienestä" saa "neli tahdin" venttiileillä... toimivan koneen!!!! :) mikä lie valmistaja??? jaappanilainen ( halpis kopio) mutta toimii....! :)


      • 245_juroa---
        neli-tahti-toimii kirjoitti:

        niin merkki on (giingreen trimmer 245 e) ja olen ollu yllättyny että noinkin "pienestä" saa "neli tahdin" venttiileillä... toimivan koneen!!!! :) mikä lie valmistaja??? jaappanilainen ( halpis kopio) mutta toimii....! :)

        .

        Ei 245 juroa ole mikään halpistrimmeri enää

        Kyllä sillä jo laatuvehkeen pitää saadakin merkistä riippumatta


      • pienkonepensaa

        Pienkonebensa ei vanhene ainakaan yhtä nopeasti kun 98 ja vallankin 95E. Jostain luin, etttä puolustusvoimat testasivat pienkonebensan säilyvyyttä ulko-olosuhteissa ja se olisi ollut vielä kuuden vuoden säilytyksen jälkeen täysin käyttökelpoista.

        Itsellä on kokemusta 5 v kylmässä pihavarastossa pienkonebensoilla seisseestä aggregaatista. Viime kesänä käynnistin ja lähti toisella vetäisyllä, toimi myös täysin moitteettomasti.
        Ei tulisi mieleenkään säilöä kausiluontoisessa käytössä olevia koneita tavallisella bensalla, tulee vaan harmeja ja murheita.


    • Pöllöjäoletten

      Loistavaa poskisoittotrollia :D
      Joku yrittää ongelmanratkontaa tarkentavilla kysymyksillä, toinen mölisee sen olevan asiaankuulumatonta.
      Alkylaattibensa ei vanhene juurikaan, eikä juuri tavan bensakaan.
      Aloittajan on syytä tarkistaa ohjekirjasta polttoainevaatimus ja voitelu. Jos raivurin kyljessä lukee 4t, se ei tarkoita että öljyä ei voiteluun tarvita.
      Stihl 4T-MIX on 4-tahti jossa voitelu tapahtuu polttoaineen seassa, eli tavan 2t-bensaa pitää koneelle antaa.
      https://www.youtube.com/watch?v=eWZfRdm9u9c

      • Selitystäkaipaava

        No mihinkäs lisäät moottoriöljyt tuossa n4 miksissä?


      • uuslukuavuton

        et sitten viitsinyt lukea loppuun. siellä se selvästi kerrottiin


    • Vanheneekoalkylaattibens

      Kyllä se on puhdas 4t kone johon koneöljyt vaihdetaan. Käytän 10w40 mineraalia. Onhan sillä ajettu muutamana kesänä jo ja ihan aspenilla 4t . Ei tarvitse tarkistaa. Jaaaa etteikö normi pumppubenda vanhene köhöm tuota ei taida olla siellä kokemusta koneista , muutenhan et olisi tuommoista kirjoitellut. Totta on kyllä jos on hemmetin tiivi tankki niin siellä säilyy talven yli kyllä mutta mutta kaasuttimet on harvoja joten ongelmia saattaa tulla. Saapa nähdä tuleeko syksyllä vielä kokeiltua.
      Joissain vanhemmissa koneissahan jopa suositellaan vain normi pumppubensaa. Tämä ei ole vanha kone.

      Hmm tehot palasi siis 98E ja hiipuivat vanhemmalla 4t aspenilla oli pohdinnan aiheena .

      Ihmeesti rönsyilee ohi aiheen väitökset.

      Aito 4tahti kone parin desin öljytilavuudella ja normi puhtaalle bensalle tarkoitettu ihan totta ei ole mikään muu kone.

      Vanheneeko 4t alkylaattibensa niin ettei kone anna sillä enää tehoja ulos vaan on kuin olis seos laihalla?

    • AmmattiMetsuri

      Ongelma on varsin tavanomainen. 2T bensiiniseoksessa ei aina ole tarpeeksi energiaa jotta siitä saisi täyden tehon irti, jolloin siihen pitää lisätä 0.5-1 dl sokeria per litra polttoainetta. Kannattaa kokeilla aluksi pienellä sokerimäärällä ja lisätä sitä kunnes bensiinissä on tarvittava määrä energiaa. 4T bensiiniä ei normaalisti tarvitse tehostaa sokerilla, eli tuossa voi olla se ero.

      • bensa-lisä-aine

        eikun suolaa... lisää suolaa!!! :) 25


      • VarokaaOhjetta

        Varo mitä kirjoitat!

        Varokaa ammattimetsurin koneet tuhoavaa ohjetta!

        Sokeri tuhoaa aina moottorit!

        Varokaa suomi 24 ohjeita!


      • neuvoja-piisaa

        niimpä!! täälä ollaan niin "sokeri humalassa"!! et ei bensaa tarvi.... :)???


      • amatikirvesmees

        Ei kannata sokeria tankkiin. Ei lisää tehoa lainkaan niin hyvin kuin nesteytetty ja väkevöity uraani mitä käytän kaikissa polttomoottoreissa. Turbon ja uraanin kanssa jonsered 2145 antaa tehoa 57hv. Ja 0-180000 rpm. 2 nanosekuntia. 24 tuuman laipalla sahaa hirsihuvilan tunnissa saunaklapeiksi kiviperustus mukaanlukien.


      • totta-kirjoittaa

        jep! näin on... näreet!! :)


      • Häpeänyt
        amatikirvesmees kirjoitti:

        Ei kannata sokeria tankkiin. Ei lisää tehoa lainkaan niin hyvin kuin nesteytetty ja väkevöity uraani mitä käytän kaikissa polttomoottoreissa. Turbon ja uraanin kanssa jonsered 2145 antaa tehoa 57hv. Ja 0-180000 rpm. 2 nanosekuntia. 24 tuuman laipalla sahaa hirsihuvilan tunnissa saunaklapeiksi kiviperustus mukaanlukien.

        Useinkin humalassa itseäsi häpäiset?


      • lhgyfyglj
        Häpeänyt kirjoitti:

        Useinkin humalassa itseäsi häpäiset?

        Jotkut ne ymmärtää huumoria..


    • Rleiska

      Minä käytän 60-80 litraa vuosittain bensaa pienkoneisiin,mutta en koskaan ns.valmiita pienkonebensoja.
      Ostan 20 l gallonaan ja tarvittavat sotken itse.

      Mutta sen olen huomannut että kun käyttää pohjana 95okt. niin koneita ei meinaa saada käyntiin. Mutta 98 pohjasella moni vehje jopa talven jälkeen ekalla. Joten muuta en nykyään kelpuutakkaan.
      Ja ero näissä bensoissa pysyy samana käyttipä 2T tai4T

      • Koiraileva_Konna

        Niin, nykyäänhän siinä 95:ssa on 10% etanoolia, kun 98:ssa on vain 5%. Mitä enemmän etanoolia bensassa niin sen huonommin se säilyy sellaisenaan. Olen samaa mieltä että kannattaa sekoittaa pienkonebensansa vaikka 5L satseissa niin ei mene paljoa aikaa tuohon hommaan ja säästyy selvää rahaa. Itse laitan vielä hieman säilöntäainetta mukaan bensaan joka jää seisomaan pitkäksi aikaa.


      • Alkylaatti

        Mitä hittoa? Pienkonebensa on valmista 2t tai 4 t kamaa alkylaatti lientä.
        Tarkoitat varmaan 98e ja fulsyntetic öljy? 2% seos?
        Parempi käyttää valmista kummanhajuista bensaa.


    • ketjunaloittaja2015

      No nyt on uutta pienkonebensaa ja veto on huonoa laihalla on . Käy keskikierroksilla ihan hyvin mutta hyytyy kun kaasu pohjassa ilmiselvästi laiha seos. Sama kone ja 98 toimii moitteetta! on tämä kumma vehje. Röpöttelen tankin tyhjäksi ja laitan 98 niin voi tehdäkkin paremmin jotain. Siimapäänkin vaihdan jo sonnistuu oikeaan kelasiimamalliseen kun nämä ihmeelliset tökättävät hammasmalliset pätkät ei kestä . Muuten hyvä kone kunhan käyttää raivaussahan valjaita.

    • bensassasyy

      Joo ongelma aiheutuu juurikin tuosta bensan vaihdosta. Eli jos siis olet käyttännyt koneessa aijemmin normaalia 98 ja siirryt siitä pienkonebensiiniin. Niin tämä pienkonebensiini irroittaa normaalista bensasta kerttynnyttä sakkaa ja tukkiaa kaasuttimet yms.

      Jos haluat käyttää trimmerissä pienkonebensaa kun olet ensin käyttännyt normaalia 98. Täytyisi sinun puhdistaa trimmeristä tankki ja kaasuttaja ensin kunnolla ettei pienkonebensiini irroita 98:ta niihin kerttynnyttä sakkaa. Päin vastoin ei samoisia ongelmia esiinny.

    • Akateeminen-Öyenssöyen

      Hei,

      En jaksanut lukea ketjua, koska pelkkää amislaisten kinaa bensoista, öljyistä ja tahdeista. :>

      Minkä viestin kohdalla (nimimerkki) päästään kaasuttimen säätöihin???

      Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

      • voimapahvi

        Kaikkihan tuon tietää että pienkonebensa tarvii omat säädöt vaikka mopopojat amissviikset tanassa tappelee tahdeista.

        Nyt pitää enää keksiä tarkoittaako säätö tässä kohtaa kaasutinta,venttiileitä,öljyprosenttiä vai täyssynteettistä öljyä?


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Eihän tuolainen trimmeri voi olla kuin 2-tahtikoneella varustettu. Moottori kun milloin missäkin asennossa, öljyn pitää olla bensan seassa. Taitaa siinä olla kalvokaasarikin, kuten moottorisahassa. Eli pienkonebensaa oranssista kannusta siihen, 2-tahtibensaa.


      • osa-aikadepiili

        nelitahti


      • tietäjämies
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Eihän tuolainen trimmeri voi olla kuin 2-tahtikoneella varustettu. Moottori kun milloin missäkin asennossa, öljyn pitää olla bensan seassa. Taitaa siinä olla kalvokaasarikin, kuten moottorisahassa. Eli pienkonebensaa oranssista kannusta siihen, 2-tahtibensaa.

        Trimmereitä valmistetaan nykyisin myös 4 tahtisina. Eli niissä laitetaan tankkiin vain bensaa ja öljyt ovat erikseen.


      • osaaikadebiili

        Aijaa.... Et vissiin ole seurannut keskustelua. Kaikissa nelareissa ei ole sumppua. Öljy tulee bensan mukana.
        Vaikea asia ymmärtää, ymmärrän..


      • Akateemi-Öyens
        voimapahvi kirjoitti:

        Kaikkihan tuon tietää että pienkonebensa tarvii omat säädöt vaikka mopopojat amissviikset tanassa tappelee tahdeista.

        Nyt pitää enää keksiä tarkoittaako säätö tässä kohtaa kaasutinta,venttiileitä,öljyprosenttiä vai täyssynteettistä öljyä?

        Koska aloittaja ei mainitse merkkiä, niin pidetään tuota kinukkikoneena :>

        Silloin kyse on siis kaasuttimen säädöistä, koska voiko noissa kinunkeissa edes venttiilejä (kotikonstein) säätää? Veikkaan, että ei :>

        Step-by-step proceduuri siihen siis, kiitos.


      • tietäjämies
        osaaikadebiili kirjoitti:

        Aijaa.... Et vissiin ole seurannut keskustelua. Kaikissa nelareissa ei ole sumppua. Öljy tulee bensan mukana.
        Vaikea asia ymmärtää, ymmärrän..

        Nelitahtiin et voi laittaa kakstahtisen tavoin bensansekaan öljyä, nelitahti kun ei toimi niin kuin kastahti kone. Nelitahti leikkaa kiinni jos alakerrassa ei ole öljyä. Kakstahtinen kierrättää bensan kampikammion kautta ja voitelee näin alakerran, mutta nelitahdissa alakerta on kuiva jos et erikseen sinne öljyjä laita.


      • voimapahvi

        Miten se pitäisi sanoa että menee perille?
        Jos nelitahti pienkoneessa ei ole sumppua se voidellaan bensaöljy seoksella kuten tavallinen kakstee.
        Et sä tajuu?


    • Mekaanikkoammatilta

      Eihän nelitahteihin kakstahtibensaa laiteta. Savuttaa saamaristi ja leikkaa kiinni kun kone ei saa öljyä kaikkialle mihin pitäisi.

      On kysymys siimaleikurista tai mistä vain nelitahti koneesta niin nelitahtiin laitetaan aina öljyä kampikammioon ja vain nelitahtibensaa tankkiin. Edes kiinassa ei valmisteta nelitahteja joissa voitelu tapahtuisi kakstahin tavoin.

      Kukaan tuollaista hömppää usko että nelitahdissa laitettaisi bensansekaan. Toivottavasti kukaan ei jo rikkonnut konettaan tuommosen hölmön takia.

      Suosittelen ihan ottamaan oppikirjan käteen jos tieto on tuota tasoa. Tästä on hyvä aloittaa. http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/puutarhakoneteknologia/tekniik/moottorit/vpk11.htm

      • melkoinenmekaanikko

        Pölvästi. Takaisin koulun penkille. Maailma muuttuu. Se mitä sulle viiskytluvulla sotien jälkeen opetettiin nelitahtikoneista oli vielä dinosaurusten aikaan uusinta uutta. Nykyään on vähän eri meininki.

        Katso ja opi vanhus..

        https://www.youtube.com/watch?v=eWZfRdm9u9c


      • Nettiviisas-mökkiläinen
        melkoinenmekaanikko kirjoitti:

        Pölvästi. Takaisin koulun penkille. Maailma muuttuu. Se mitä sulle viiskytluvulla sotien jälkeen opetettiin nelitahtikoneista oli vielä dinosaurusten aikaan uusinta uutta. Nykyään on vähän eri meininki.

        Katso ja opi vanhus..

        https://www.youtube.com/watch?v=eWZfRdm9u9c

        Minä taas pitäisin aloittajan kyselyä hölmönä. Olisi edes vähän kertonut mikä trimmeri hänellä on. Puutteellisiin kyselyihin saadaan puppuvastauksia.
        Siis F(puppu1) = puppu2. Kysymyksen huonoista lähtötiedoista ei saa mitään kunnollista vastausta aikaiseksi.

        Kysymys oli niin heikosti aseteltu, että siitä ei saanut lopputulokseksi mitään hyödyllistä, vaan täysin tuubaa ...


    • Nettiviisas-mökkiläinen

      Olisiko ongelma samanlainen, kuin moottorisahoissa? On väitetty, että jos käyttää pienkonebensaa ja siirty sitten normaaliin 98E05:een (tai siirtyy toisinpäin), pitäisi kaasuttimen seosta säätää sen mukaan kumpaa eo. bensatyypeistä käyttää. Jos ei säädä, kone ei ota käy hyvin (esim. ota kierroksia kunnolla).

    • Anonyymi

      Siksi kaasuttimessa on seosruuvit että säätö laitetaan kohdalleen.

      Ja korvilla kuullaan pienkoneissa kun ja jos säädön tai korjauksen tarve tulee. Kuunnelkaa miten se toimii.

      Sitä en ymmärrä kun joku tai aika moni käyttää ei säädössä / viallisia koneita. Eli pumppaillaam kaasua että saa kierroksia tai pysymään käynnissä, vedellään paljon että käynnistyy.

      siellä voi olla kaasuttimen kalvot huonot, neulaventtiili vuotaa, bensaletku rikki, imee ilmaa, impulssiletku halki, imukaula halkeillut, kone saa ilmaa kaasuttimen ohi tai ei polttoainetta.

      Säädössä ja viaton pienkone käynnistyy aika hitaalla 3-4 vedolla pitkänkin säilityksen jälkeen, lämpöisenä aina ensimmäisenä. Pyörii tasaista tyhjäkäynti vaikka koko tankin, ottaa miettimättä kierroksia ja kierrokset pysähtyy säädettyyn max arvoon jolloin kuulu epätasainen röpellys, lasket kaasun ja kierrokset putoaa heti tyhjäkäyntiin

    • Anonyymi

      Nämäkin kaikki murheet olisi monitralla poistunut.

      • Anonyymi

        Jos monitra toimii vanhassa kubotassa, kyllä se pienessä trimmerissäkin toimii ja liukkaasti ilman putinin pelkoa


    • Anonyymi

      Tuossa just 10 v vanhaa aggregaattia testailin. Tankissa yhtä vanhat pienkonebensat, viidennellä nykäisyllä käyntiin. Laitteeseen on 5 v sitten vaihdettu öljyt ja silloin koekäytetty. Muutoin seissyt käyttämättömänä kylmässä, mutta kuivassa pihavarastossa-

      • Anonyymi

        Onhan kylmä varastokin kesällä lämmin ellei jopa kuuma, eli bensa voi säilyä pitkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe