Psykoottinen masennus(ko)?

ApuaTarvitaan

Olen 16 vuotias poika ja minulle on diagnoitu vakava masennus (siihen Seronilia). Kuitenkin yli vuoden ajan minulla on ollut harhaluuloja, kuten luulin tietäväni ihmisten tunteita, tai jos kävelen ulkona, kuulen kaikkien pilkkaavan ja halveksuvan minua. Kysynkin onko muilla samanlaisia kokemuksia ja mikä avuksi? En ole pystynyt puhumaan psykiatrin kanssa asiasta, koska menen lukkoon tai puhun asiasta väärin kuin olin ajatellut

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • josjos

      nuo harhaluulot ovat tulleet sen jälkeen kun olet alkanut käyttään seronilia, niin se lääke saattaa aiheuttaa niitä. Silloin ei kannata kertoa niistä lääkärille, koska hän tulkitsee että masennuksesi on pahentunut ja lisää lääkettä tai vaihtaa uuteen merkkiin. Saat psykoottisen diagnoosin vaikkei sellaista oikeasti olekaan.

      Miksi muuten kannattaa syödä lääkettä koska se ei auta vaan tekee vaan harhaluuloja?

      • ApuaTarvitaan

        Olen ottanut lääkettä vasta pari kuukautta. Sitä ennen on ollut harhoja jo melkein vuoden.


    • hamsutin

      Kokeile sitä, että kirjoitat kotona paperille mistä haluat lääkärille puhua. Ota paperi mukaan vastaanotolle ja kerro että olet kirjoittanut siihen tärkeät asiat, kyllä lääkäri ymmärtää.
      Kyllä sinun täytyy saada apua tuohon kun kuulet ääniä. Lääkärin täytyy harkita tarkkaan mikä se apu olisi. Olet niin kovin nuori, että tilanteesi voi hyvnkin ajan mittaan muuttua. Nuo halveksuvat äänet voivat jäädä pois. Joka tapauksessa kerro niistä lääkärille.
      Lääkärin tulisi punnita sitä, että voiko sinun ikäiselle nuorelle määrätä vahvaa lääkitystä.
      Toivotan sinulle kaikkea hyvää elämässäsi!

    • Tsemppiä

      Kirjoituksesi on selkeää ja osaat ilmeisen hyvin eritellä ongelmaasi. Komppaan myös tuota ideaa psykiatrille kirjoittamisesta - jo pelkkä kirjoittaminen saattaa auttaa niin että puhuminenkin helpottuu. Muistiinpanot kannattaa ottaa mukaan ja siihen konkreettisia esimerkkejä tilanteista ja oireista. Lääkityksen kannalta on ilmeisesti tärkeä tieto se, johtuvatko psykoottiset oireet ahdistuksesta/masennuksesta vai päinvastoin. Kirjoituksestasi ymmärsin, etteivät harhaluulot ole tulleet lääkityksen aloittamisen jälkeen vaan niitä on ollut ennenkin. Seronilin aloittamisen jälkeen oireet saattavat joiksikin viikoiksi pahentua mutta tasottua ennenkuin tilanne rauhoittuu ja lääke vaikuttaa toivotulla tavalla. Yksi kuukausi on tässä vielä lyhyt aika. Psykoosiin ja psykoottisin oireisiin on ihan toinen lääke mutta tarvetta on todella hankalaa arvioida jos pidät oireet salassa. Neuvoisin sinua pitämään "merkintä"päiväkirjaa johon kirjaisit lyhyesti päivän keskeisimmät pointit. Sekä sinä itse että lääkäri saisitte perspektiiviä kunnon edistymisestä tai päinvastoin. Saatko perheeltä tukea tässä?

      • ApuaTarvitaan

        En ole pystynyt puhumaan perheelleni asiasta, mutta kiitos neuvoista, koitan kirjata ylös kaikki oireet ja harhat ja puhua siitä psykiatrin kanssa.


      • Tsemppiä

        Vielä pieni lisäys edelliseen: olen kirjoitellut tänne itse samankaltaisesta tilanteesta oman lähes samanikäisen lapseni tiimoilta. Täällä tuntuu olevan hyvin lääkevastainen asenne ja monilla varmasti omakohtaisia kokemuksia niistä. Meillä lääkitys on auttanut todella paljon (harhoihin ja ahdistukseen omat lääkkeet) ja ilman niitä ei liikuttaisi sisätiloista mihinkään. Niistä voi olla suuri apu mutta ajattelen itse niin, että ne ovat vain väliaikainen apukeino. Niiden avulla pääset elämänsyrjään kiinni, löydät muitakin keinoja mielenhallintaan ja lääkitystä voidaan lopulta ajaa pikkuhiljaa alas. En siis tyytyisi pelkkään lääkitykseen, muutakin tarvitaan. Me saimme tukihenkilön jonka kanssa teemme harjoituksia , muutakin kuin keskustelua siis. Puhu avoimesti, vaadi itsellesi apua, sano ettet selviä, sano että pelkäät!! Mitään apuja ei tarjota jos jäät "vessaan" istumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe